juoksu talvella

-juoksijaN-

Aloitin juoksun maaliskuussa ja olen innokkaana sitä jatkanut tähän asti. Nyt mietinki jo, että kun tulee pakkasta niin mitäs sitten..mihin urheiluun olette vaihtaneet juoksun kovilla pakkasilla?
ja paljonko on pakkasraja jonka jälkeen ei kannata juosta?
onko teillä erillaiset kengät talvelle?
ja mitä puette päälle?

ihanaa syksyn odotusta kaikille:)

22

1826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adökhriejw

      Aivan samoja asioita olen minäkin tässä kesän mittaan miettinyt. Toivottavasti joku fiksu osaisi neuvoa :D

    • JuoksijaM

      Olen harrastanut juoksemista/lenkkeilyä muutaman vuoden ja juossut pari viime talvea aktiivisesti. Pisimmät lenkkini talvella ovat olleet reilut 20 kilometriä 15 asteen pakkasessa ja kovimmat pakkaset noin 20 astetta kympin lenkillä; nuo olivat seisovassa pakkasessa ilman tuulta. Jotkut käyttävät hengityssuojana jonkinlaista huivia, mutta itse en ole tuota käyttänyt; toisaalta en ole juossut kaikkein karuimmilla keleillä, jos on ollut kova pakkanen ja tuullut samalla.

      Ekan talven juoksin normaaleilla juoksukengillä, mutta toisena talvena hankin Asicsin Arctic gel neloset, joissa on nastat. Ebayn kautta noita saattaa saada huomattavasti halvemmalla, kuin täkäläisistä urheiluliikkeistä. Kaikilla keleillä nuo nastalliset eivät ole kuitenkaan mielestäni hyvät. Juoksen liukkaillakin pahinta sohjoa lukuun ottamatta ja tähän mennessä en ole kertaakaan kaatunut. Saattaa olla, että siihen vaikuttaa se, että askeleeni laskeutuu päkiälle juostessa, jolloin askeleella on parempi tuntuma maahan.

      Vaatetta laitan sen verran etten pahasti hikoile lenkeillä, mutten palelekkaan. Kovilla pakkasilla laitan boksereiden lisäksi luonnollisesti pitkät alusvaatteet ja poolopaidan, joka suojaa hyvin kaulaa. Olen käyttänyt myös joskus college-paitaa lisänä. Päällysasuna olen käyttänyt tuulipuku-tyyppistä juoksuasua ja juoksusormikkaita suht sporttista pipoa.

      Mielestäni talvellakin on mukava juosta ja kuunnella pakkaslumen narskumista kengän alla; lumi on muutenkin miellyttävämpi jalalle kuin asvaltti.

    • -

      Kesällä juostaan ja talvella hiihdetään.

    • :,

      Hei!
      Juoksen kesät talvet. Olen juossut jopa 25 asteen pakkasessa lyhyitä hitaita lenkkejä. Kesällä juoksen Asicsin Kayanoilla tai Trainereilla. Talvella ehdottomasti parhaat juoksutossut ovat Suunnistajan kaupasta ostetut Sarvat. Aivan eri luokkaa nastoitukseltaan ja nastojen kulumattomuudeltaan kuin nuo Asicsin Arctikit. Niitäkin olen kokeillut ennen Sarvoja.
      Hyviä juoksuja kaikille!

    • -juoksijaN-

      kiitos vastauksista...
      Onpa ihanaa . että saan jatkaa ihanaa juoksua talvellakin. Ehkä uudet lenkkarit talveksi ja kokeilemalla kai huomaa, mitä on parasta pukea päälle pakkasella.

      Nautitaan kuitenki vielä näistä ihanista ilmoista:)

    • olli_vm86

      Kesällä juoksen ja fillaroin, talvella hiihdän.

    • Melkein maratoonari

      Hyviä vastauksia oletkin jo saanut, yksi varuste kuitenkin puuttuu; säärystimet!!!! Juoksu paljon rennonpaa/notkeampaa kun nilkat pysyy lämpiminä. Liukastumisen/nyrjähtämisen riski pienenee ja seurukset lievempiä kun nivelet lämpimiä. Kannattaa käyttää jo asteilla.

    • ********

      Talvella hiihtoa - ja lenkkeilyä. En omista säärystimiä, mutta itse käytän kylmemmillä keleillä pelisukkia. Eli sukan varret yltävät polven alapuolelle saakka ja auttavat kyllä.

      Itsellä ei ole erikseen talviolosuhteisiin erillisiä lenkkareita. Joskus olen käynyt juoksumatolla tekemässä intervalleja, kun astmakeuhkot eivät tykkää kuivasta ja kylmästä ilmsta.

      Kesällä juoksun ohella maantiepyöräilyä, ja cyclocrossailua syksyllä ja keväällä - ja jonkin verran myös talvella.

    • Juosten myös talvell

      Itse aloitin juoksentelun toissakeväänä ja juoksin myös viime talven. Ostin nastalenkkarit ja niillä juokseminen on turvallisen tuntuista, kun ei tarvi pelätä jalan lipsahtelua. Lumisilla väyillä ja nastakengillä juokseminen on hitaampaa, joten ei kannata yrittää samoja vauhteja kuin kesällä. Parempi juosta sykkeen mukaan sopivan kevyttä lenkkiä. Itse en ole pitänyt 20 asteen pakkasta yhtään pahana, kyllä juostessa tarkenee kun on asianmukaiset varusteet. Itselläni on sormet herkin paikka mutta sopivilla käsineillä onnistuu. Kovimmilla pakkasilla pitää vähän seurata korvanipukoita, poskia ja nenää ettei palelluta vahingossa.

      Hiihto on tietysti hyvä talvilaji, jos on latuja lähistöllä.

      Jos ei muuta keksi, eikä halua juosta talvella, niin sitten vaan kävelylle tai sauvakävelyllä, kyllä silläkin pitelee kuntoa yllä.

    • agsdg

      Hyviä vastauksia yllä!

      Mielestäni talvella voi juosta vielä hyvinkin 20 asteen pakkasessa. Paljon vaan vaatekerroksia päälle, vaikka villapaita, jos muuten ei tarkene. Kaula kannattaa suojata. Kirpeä aurinkoinen pakkassää on ihan suosikki-ilmojani juoksulenkille. En ole kokenut tarvitsevani nastakenkiä, enkä niitä viitsi turhaan hankkia. Kuulemma ovat kivikovat jaloille.

      • juosten myös talvell

        Olen juossut talvella yli 20 asteen pakkasessa 16km lenkkejä. Hidas pitkä lenkki on varmaan kaikkein parasta talvella. Nopeiden lenkkien juoksemista kannattaa välttää kovemilla pakkasilla, ettei tarpeettomasti rasita keuhkoja maksimitehoilla kylmällä ilmalla. Pitkällä lenkillä voi sovitella vauhtia tarkenemiseen ja vaatetukseen, jos meinaa tulla kuuma niin voi hidastaa ja jos meinaa tulla kylmä niin voi vähän kiristää vauhtia ja lenkit kannattaa suunnitella niin että lenkkiä voi lyhentää jos alkaa tuntua ikävältä. Kannattaa myös lähteä liikkeille vastatuuleen, nimittäin paluumatkasta voi tulla karmea jos on pinkonut ensin 10km myötätuuleen ja kääntyy paluumatkalle räntätihkuiseen vastatuuleen.

        Itse hankin viime talvena nastakengät ja kyllä se toi ihan erilaisen varmuuden askeleeseen. Minulla ainakin tathtoi tulla vähän jumituksia sinne sun tänne kun lipsutteli kesälenkkareilla jäisillä teillä. Asicsen nastakengät on materiaaliltaan sellaista kovaa kangasta aja aika ikävät jalassa, mutta askelvaimennusta kyllä tulee ihan riittämiin kun alla on vähän lunta. Vaikka en tykännyt kengästä jalassa jalat vähän kipeytyi jalkapöydäsätä, niin nastoista tykkäsin niin paljon että juoksin noilla kengillä koko talven. Keväällä pyöräteiden sulaessa kesäkenkä tuntui lentävän jalassa.


    • -juoksijaN-

      ihana lukea teidän mielipitetä ja omia kokemuksia.
      Olin kai hölmö kun mietin , että talvella ei oo oikein hyvä juosta;)
      No, nyt siis juoksu onnistuu pakkasellakin ja saan pidettyä hyvää kuntoa yllä.
      En mielellään nyt vaihda tätä harrastusta mihinkään, on tää vaan niin mukavaa hommaa ja kiloja karissu roppakaupalla:) !!!!
      Yks kysymyks kuitenki vielä, mikä ei liity tuohon minun alotukseen..
      kun oon nyt laihduttanu n30kg ja olen normaali painoinen, niin riittääkö pelkkä juoksu kiinteytykseen? vai kannattaako aloittaa myös salilla käynti...?

    • r32tr23r32

      Olen talvella kerran juossut 10 km, kun pakkasta oli -25...-20 astetta. Naamahan siinä jäätyi, mutta ei sitä enää 5 min jälkeen huomannut puutumisen takia. Kyllä se aikanaan suli sisälle tulon jälkeen. Ei tuo keuhkoihinkaan liiemmin käynyt. Tämä siis pari talvea sitten. Viime talvena en hikiliikuntaa ulkona harrastanut alle 15 asteen pakkasessa kuin vahingossa. Pari vuotta sitten juoksin läpi talven ihan normaaleilla kengillä ja kerroksittain pukeutuen, mutta kahtena edellisenä talvena on tullut hiihdettyä juoksun sijaan. Viime talvena en hikiliikuntaa harrastanut alle -15 asteen pakkasessa. Osittain kiireen vuoksi ja osittain siitä syystä, että siihen ei ollut pakottavaa tarvetta. Hyvin tuo puolimaraton sujui 5.5. siitäkin huolimatta, että olin koko talven aikana käynyt hiihtämässä vain 9 x 22 km ja muuta liikuntaa en ollut harrastanut koko talvena. Mutta siis kyllä se juoksu onnistuu talvellakin ihan normaaleilla kengillä.

    • juoksee kesät talvet

      Eipä talvella tarvita mitään kovin erikoista varustusta: pipo ja hanskat. Jos on sohjoo ja jäätä niin nastalenkkarit jos on lunta niin normilenkkarit. Sitten voi laittaa tuplakalssarit tai lisäpaidan jos tuntuu kylmältä.

    • hengitys helpoksi

      Kommandopipo on hyvä talvijuoksuun, sellainen missä on vain silmille aukot. Lämmittää hengitystäkin sopivasti.

      • juosten myös talvell

        Kokeilin kommandopipoa mutta ei se toiminut kuin kävellessä, juostessa se oli umpi jäässä jo 2-3km jälkeen ja se olikin sitten mielenkiintoista irrottaa parrasta.


    • Anonyymi

      Tekninen kerrasto (pitkähihainen paita + "pitkät kalsarit") alle ja juoksuhousut päälle. Takki saa olla tuulenpitävä juoksutakki. Alle lisään vielä toisenkin paidan pakkasen mukaan ja kovalla pakkasella sellaisen villapaidan näköisen paidan (puuvillaa + villaa).

      Päähän juoksupipo ja otsalamppu. Joskus on ollut kaksikin juoksupipoa päällekkäin.

      Sormikkaissa sormet jäätyy herkästi ja siksi kunnon hanskat on parhaat.

      Kengissä on syytä olla kunnon kumipohjat (mustaa pehmeää) ja mielellään myös nastat. Jalat harvemmin palelevat, mutta paksumpaa urheilusukkaa voi käyttää.

      Aika nopeasti oppii pakkaslukemasta arvioimaan mitä tarvitsee päälle. Ja senkin oppii, että pyykkiä tulee enemmän. :)

      -20 on kylmin lämpötila missä olen juossut.

    • Anonyymi

      Miulla pakkasraja juoksuun -18C. Sitä kylmemmässä tulee reeniin taukoa.

      • Anonyymi

        Olen juossut yli -25°C pakkasessa ihan sen mukaan mikä sää on. Aina ei tule noin pakkanen. Tietysti käyn juoksumatolla, jos tilanne sopii, mutta pakkasessa on ihan kiva juosta, vain runsas vaatetus häiritsee, juoksu on jäykkää.

        Laitan pitkät polvisukat ja lyhyemmät nastalenkkareiden kanssa. Usein ulkolenkkiasuni on yli -15°C pakkasessa hiukan kylmä, joten reidet pysyvät lämpimänä, jos lenkkihousujen alle laitan lyhyet alushousut ja pitkähköt shortsit. Tällöin reisiin ei käy kylmä, mutta polvi ei jäykisty vaatteilla.

        Ylävartaloon laitan lämpimästi pitkähihaisen paidan, mahdollisesti kaksi ohuempaa verryttelytakkia ja päällimmäiseksi hupullinen vuorellinen juoksutakki. Myssyn päälle huppu tekee hyvää niskalle ja poskille, mutta mikään ei estä, että nenään käy kylmä. Myssy syvälle päässä suojelee hupun kanssa otsaa.

        Pidän kovimmilla pakkasilla kahdet nahkarukkaset päällekkäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen juossut yli -25°C pakkasessa ihan sen mukaan mikä sää on. Aina ei tule noin pakkanen. Tietysti käyn juoksumatolla, jos tilanne sopii, mutta pakkasessa on ihan kiva juosta, vain runsas vaatetus häiritsee, juoksu on jäykkää.

        Laitan pitkät polvisukat ja lyhyemmät nastalenkkareiden kanssa. Usein ulkolenkkiasuni on yli -15°C pakkasessa hiukan kylmä, joten reidet pysyvät lämpimänä, jos lenkkihousujen alle laitan lyhyet alushousut ja pitkähköt shortsit. Tällöin reisiin ei käy kylmä, mutta polvi ei jäykisty vaatteilla.

        Ylävartaloon laitan lämpimästi pitkähihaisen paidan, mahdollisesti kaksi ohuempaa verryttelytakkia ja päällimmäiseksi hupullinen vuorellinen juoksutakki. Myssyn päälle huppu tekee hyvää niskalle ja poskille, mutta mikään ei estä, että nenään käy kylmä. Myssy syvälle päässä suojelee hupun kanssa otsaa.

        Pidän kovimmilla pakkasilla kahdet nahkarukkaset päällekkäin.

        Kuten viestistäsi käy ilmi, on pakkasjuoksu aika taiteilua varusteiden suhteen. -18C menee vielä ilman ihmeempiä varusteita, kerroksia vain ja kommandopipo päähän ja lämpimät hanskat.


    • Anonyymi

      Säärystimet ihan must poluilla

      • Anonyymi

        Itkosella punaiset villasäärikkäät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe