Aktiivinen urheilu ja laihdutus - mahdotonta?

Liikunnallinen läski

Harrastan tavoitteellisesti urheilua, ohjattuja harjoituksia on n. 10 tuntia viikossa ja lisäksi teen palauttavia harjoituksia. Tahdon panostaa lajiini, mutta samalla tahtoisin laihtua. Normaalipaino on ylittynyt 4 kilolla eikä edes pieni osa siitä selity lihaksilla. Olen monta kertaa aiemmin koittanut syödä kevyesti joko "luonnollisesti" tai pussikeittojen/patukoiden avulla, mutta pienikin miinuskaloreilla oleminen vaikuttaa selvästi harjoitteluun: treeni ei vaan kulje ja palautuminenkin on tosi heikkoa.

Voiko aktiivisen urheilun ja laihdutuksen yhdistää ilman, että kumpikaan kärsii kovin pahasti? Vai onko niistä pakko valita vain toinen? Tahtoisin kuulla muiden kokemuksia siitä mikä toimii ja mikä ei. Ja en tarkoita tätä mitenkään väheksyen, mutta kyse on tosiaan urheilusta eikä mistään kevyestä liikuskelusta, jota voi harrastaa melkein millaisessa tokkurassa tahansa.

8

637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-urheilija

Ensiksikin kysyisin, että haittaako tuo 4kg ylitys? Näkisin, että se tuskin sinun tapauksessasi on terveydelle kovin haitallista ja kuvittelisin, että se ei myöskään ole esteettisesti kovin suuri haitta.

Toiseksi, oletko keskustellut valmentajasi kanssa asiasta?

Kolmanneksi, pussikeitot eivät tapauksessasi ole hyvä vaihtoehto, mutta mitä kevyt "luonnollinen" ruokavalio on tapauksessasi tarkoittanut? Oletko kokeillut eri ruokavaliovaihtoehtoja (esimerkiksi VHH)? Kauanko olet lajia tavoitteellisesti harrastanut?

Itse uskon, että aktiivisen urheilun ja painonpudotuksen voi yhdistää, mutta se vaatii aika optimaalista ruokavaliota, pientä kalorivajetta ja kärsivällisyyttä. Palautumiseen voi vaikuttaa ruuan laadulla ja syömisen oikealla ajoituksella, ja treeniä voi yrittää syklittää siten, että välillä pudottaa painoa kevyemmällä treenillä ja ruokavaliolla ja välillä keskittyy treenaamiseen.

• asfanlk

VHH:lla olen itse pystynyt aktiivisesti harrastamaan ja samalla tiputtamaan painoa, Kannattaa myös tutustua kehonrakentajien ruokavalioon, voi sopia sinulle. Mitä harrastat muuten?

Tosiaan sen valmentajan kanssa on varmasti hyvä jutella asiasta, niin kuin edellinen sanoikin.

• asfanlk

Saako täällä tosiaan automaattisesti miinuksia jos mainitseekin vhh:n? Okei, hieman yllättynyt olen. Kerroin siis vain mikä itselläni on toiminut. Vai kehonrakentajien ruokavalioko tuossa nyt ärsytti?

Nyt kyllä ihan tahallani sanon tämän, vhh on nimenomaan toiminut itselläni urheilussa koska siinä on saanut syödä runsaasti kaloreita. Ei välttämättä sovi kaikelle, mutta minulle sopi.

• KesäKiristäjä

Ei se mahdotonta ole, hieman vain haastavampaa.

Ensinäkin se vaatii kalorien laskemisen ja makrojen viilaamista. On ihan varmaa, että millään pussikeitoilla/patukoilla ei palaudu. Se ei ole mitään pienillä miinuskaloreilla olemista.

Hiilihydraatteja pitää olla ruokavaliossa, paljon. Se on ensimmäinen ehto edes jonkinlaiselle palautumiskyvylle. Itsellä menee tällä hetkellä 50E%:ia hiilareita, pyrin saamaan sen 60E%:ia, mutta se on lähes mahdotonta jos vähänkään maukkaampaa ruokaa syö. Minulla se tarkoittaa 350-400g/pv. Riisiä, perunaa, pastaa, leipää... Se vain on niin, että tämän karppausbuumin aikana ihmiset jostain syystä ovat alkaneet pelkäämään noita hiilihydraatteja. Mutta aktiivisesti urheilevalle ne on välttämättömiä. Loput sitten jakautuu proteiinin ja rasvan kesken. Rasvat yritän pitää ~20E% tietämillä, jopa hieman alla.

Kalorit pitäisi suhteuttaa päivän liikuntaan. Pitäisi asettaa jonkinlainen tavoite päivän miinuskaloreille ja ottaa huomioon päivän aktiviteetti. Välipäivinä hieman vähemmän ja taas raskaina liikuntapäivinä enemmän, se helpottaa palautumista. Miinuskalorit ei saa olla liian isot, muuten se vaikuttaa palautumiseen merkittävästi.

Eli välttämättömät tarvikkeet ainakin on jonkinlainen sykemittari, jossa on kalorimittari ja keittiövaaka.

Itse harrastan vaihtelevia liikuntamuotoja aina juoksusta kuntosaliin METs lukujen 8-15 välillä 4-5 kertaa viikossa ja pudottelen samalla rasvoja pois kropasta.

• wxcde

ajattelin ensin, että mitä vi...ua? urheilija ei tiedä miten syödä, mutta sitten muistin lontoon tulokset ja sähän saatat olla vaikka kansallista huippua jossain lajissa :-).

mutta oikeasti, mulla on vähän vaikeuksia tajuta ettet sä tiedä syömisestä mitään vaikka olet olevinasi urheilija! sulla on vielä joku valmentajankin tapanen etkä silti tiedä asiasta mitään! suosittelisin valmentajan vaihtoa, jos homma on tolla tasolla.

näin lyhyesti, niin laihduttamisella ei ole mitään tekemistä kevyen tai luonnollisen tms syömisen kanssa. tuo on pelkkää mainospaskaa, joka on kyllä uponnut hyvin läskeihin idiootteihin. laihduttaminen on vain sun miinuskaloreitasi. sä voit syödä vaikka yksin omaan mäkkärillä joka päivä ja laihtua, kun vaan pidät kalorit kurissa. se, että sä jaksat urheilla on sitten jotain ihan muuta. tota varten sun pitää tietää mitä, millon ja miten paljon sä syöt, jotta sä jaksat painaa treeniä päivästä toiseen. mutta koska tosta on materiaalia niin paljon, niin olkoon toi sulle vaikka viikonloppuprojekti. urheilijana sun kuitenkin pitää tietää noi asiat, koska sä olet se, joka on lopulta vastuussa sun omasta ruokailustasi. ei sun äitisi tai valmentaja tms.

eikä noiden yhdistäminen nyt niin paljon älyä vaadi. siihen sisältyy vaaka ja muistiinpanovälineet sekä pikkasen suunnittelua. kun sä tiedät miten syödä sitä sun treeniäsi varten, niin lasket mitä siitä tulee kaloreita plus sitten mitä sä syöt muuten. noiden avulla sä selvität sen miinuskaloritavoitteesi. kun toi kuvio on kunnossa sulla, niin sitten alat vaan leikkimään vaa'an ja muistiinpanojen kanssa, että pysyt suunnitelmassa. toistat tota joka päivä parin kk ajan, niin veikkaan, että homma on hoidettu.

• KesäKiristäjä

No siinähän se oli sanottu, vaan vähän kärkkäämmin. =D

• 2

Oletko kokeillut Fastin Dietmix-juomajauheita? Ne on tarkoitettu painonhallintaan ja palautumiseen, joten toiminee terveellisen ruokavalion tukena paremmin kuin tavalliset nutriletit ja vastaavat.

• 1245613

Totta kai voi laihduttaa samalla kun urheilet aktiivisesti. Pientä näläntunnetta lukuunottamatta mitään dramaattista ei pitäisi tapahtua. N. -500 kaloria on hyvä vaje, aloita sillä. Keho tottuu pieneen vajeeseen ja alkaa polttamaan rasvaa energiaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1863
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1756
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1527
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1208
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1134
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      1002
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50