Lomakorvaus ? Sekavaa

smittila1

työsuhteeni alkoi 18.7.2011 ja olen päättämässä sen lokakuun lopussa 2012, eli pian.
Ylitöitä on tullut paiskittua joten 40 tuntia viikossa menee rikki aivan helposti ja olen oikeutettu lomakorvaukseen lopputilissä, mutta saanko lomakorvauksen lopputiliini 2,5 päivältä vai 2 päivältä / kuukausi ? Työsuhde on siis kestänyt jo nyt yli vuoden, mutta pitikö se 1 VUOSI olla vuosi täynnä ennen 1.4.2012, jotta saisin tuon 2,5 päivältä lomakorvausta/kk ? Vai miten tämä nyt menee? Todella sekavalta vaikuttaisi. Typerää jos en saa sitä 2,5pv / kk korvauksena, kun lopetan työn niin olen ollut töissä 1v 3kk.

10

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palkanlaskijana

      Loman määräytymisessä puhutaan lomakausista.

      sinulla kaudet ovat 18.7.2011 -31.03.2012 = 8*2 pv = 16 pv

      **nämä lomat olisit saanut pitää tänä kesänä joten olet ilmeisesti sopinut toisin? Näistä kuukausista tulee lomaa 2 pv/kk.

      01.04.2012 - 31.10.2012 = 7*2 pv = 14 pv


      Työsuhde ei ole kesänyt 31.03.2012 mennessä vuotta joten lomaa ei kerry tuo toivomasi 2,5 pv/kk

      • siteeraaja

        Siteeraan vuosilomaopasta www.vuosilomaopas.fi

        Lomakorvausta maksetaan kuluvan lomanmääräytymisvuoden alusta (1.4.) lukien 2,5 päivän lomaa vastaavasti jokaiselta täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta, jos työsuhde on päättyessään kestänyt vähintään vuoden. Jos työsuhde on kestänyt alle vuoden, kerroin on 2 päivää. (Ks. vuosiloman ansaitsemisesta tarkemmin 5 §.)


    • toinen palkanlaskija

      Esimerkki

      Työsuhde oli alkanut 1.7.1999 ja päättynyt 7.8.2000. Työntekijällä oli oikeus saada 1.4.2000 alkaneelta lomanmääräytymisvuodelta lomakorvausta, joka perustui kahden ja puolen arkipäivän vuosilomaoikeuteen kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. KKO 2005:61.)

      Eli kysyjän lomaoikeus:

      18.7.2011 -31.03.2012 = 8*2 pv = 16 pv

      Tämän kesän lomat jotka pitäisi pitää 30.09.2012 mennessä

      01.04.2012 - 31.10.2012 = 7*2,5 pv = 17,5 pv joka pyöristyy 18 päivään

    • smittila1

      Ok, eli siis uusi lomakausi alkoikin 1.4.2012 ja loppuu 31.3.2013, joten tuota 31.3.2013 ennen pitää saada se 1v täyteen, joka täyttyykin tällä lomakaudella.
      Hieno juttu.

      palkanlaskija 2: mistä sait tuon esimerkin? Olen yrittänyt etsiä vastaavia, mutta heikonlaisesti on löytynyt.

      • kuuklaaja

        http://www.vuosilomaopas.fi/fi/vuosiloman-ansainta-ja-loman-pituus.html

        Tämä perustuu tähän

        Vuosilomalaki
        2 luku
        Vuosiloman pituus
        5 §
        Vuosiloman ansainta

        1 mom.
        Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään.


    • ~xis~

      Sekoitetaas vielä vähän.

      Ensinnäkin ajalla 18.7.2011-31.3.2012 mennessä olisi ollut mahdollista ansaita jopa 18 lomapäivää, mutta koska ilmeisesti työskentelet säännöllisesti viisi päivää viikossa, sovellettaneen vuosiloman ansaintaa laskettaessa päiväperustetta.

      Sinulla on oikeus pitää 31.3.2012 mennessä kertynyt lomasi 14 päivää kuluvan lomakauden aikana eli 2.5.-30.9.2012 ja näin kannattaa tehdä palaten vielä lomalta töihin, ettet jää ilman lomarahoja (mikäli alallanne niitä maksetaan). Työnantaja ei voi siirtää lomaasi lomakauden ulkopuolelle.

      Lomakorvauksena maksetaan siten 1.4.-30.10. ajalta kertyneet 18 lomapäivää, koska olet 31.3.2012 kertyneen lomasi pitänyt ja siitä on jo aiemmin ennen työsuhteen päättymista maksettu lomapalkka ja -raha.

    • smittila1

      Joo olen pitänyt viime lomakauden lomat kesäkuussa, eli tuon 16 päivää.

      Lasketaanko tuohon 18 päivän lomakorvaukseen muuten ylityöt mukaan?
      Työehdoissa oli kyse kuukausipalkasta, mutta mulle on joka kuukausi ylitöitä ja eripalkka. Laskemalla keskipalkan saan siis tuon kuukausipalkan, jolta tulee lomakorvaus, mutta laskenko ylityöt mukaan? Entä laskenko kesäkuussa saamani viimekauden lomarahat mukaan tuleviin lomakorvauksiin?

      • lueite

      • ~xis~

        Maksetut lomapalkka ja -raha eivät kerrytä uutta lomapalkkaa tai lomakorvausta.

        Ylityön osalta lomapalkkakertymään lasketaan yleensä ns. perusosa eli 100-prosenttinen palkka, ei normaalipalkan ylittävää korotusosaa. Eli jos saat normisti 10 euroa tunnissa ja ylityötunnilta 15 euroa, kertymään lasketaan ylityötunniltakin 10 euroa.


      • Siis yksinkertaisemm
        ~xis~ kirjoitti:

        Maksetut lomapalkka ja -raha eivät kerrytä uutta lomapalkkaa tai lomakorvausta.

        Ylityön osalta lomapalkkakertymään lasketaan yleensä ns. perusosa eli 100-prosenttinen palkka, ei normaalipalkan ylittävää korotusosaa. Eli jos saat normisti 10 euroa tunnissa ja ylityötunnilta 15 euroa, kertymään lasketaan ylityötunniltakin 10 euroa.

        ylityöt ei nosta lomakta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe