Helsingin maraton on vielä käynnissä. Aikoja kuulemma otetaan 6 tuntiin saakka. Ihmettelen miten joku juoksemalla ja tapahtumaa varten ilmeistikin treenannut saa tuohon kulumaan 6 tuntia. Terve hyväkuntoinen ihminen käveleekin tuon matkan 6 tuntiin.
Maratonin juokseminen
105
3346
Vastaukset
- Maratoonari
Ootko ite juossut/kävellyt maratonin? :)
- Nikander.
Mä oon juossut 24 maraa ja oon aloittajan kanssa samaa mieltä.
- 6-0
Mikko Salasuo pani Urheiluruudussa maratoonihölkkääjiä 6-0 tän illan Urheiluruudussa.
Katoitteko?- 7-6
Juu, katsoin.
Maraton on todellakin rituaali. Se pitää suorittaa loppuun asti, vaikka kuinka tekisi kipeää. Sitä ei voi korvata millään muulla urheilusuorituksella.
- taaskonoita
Ei kävellen pääse 6 tuntiin.
Maraton alle 6h on hyvä suoritus.
Onko se joltakin pois, jos joku viettää matkalla vaikkapa 6h 9 min?- spektaattori
Se on heiltä itseltään pois. Ei voi ymmärtää tuollasta että väkisin könytään maaliin vaikka juoksukunto loppui kesken. Se ei ole tervettä liikuntaa eikä myöskään urheilua, vaan jotain todella syvältä olevaa asennetta. 4h vauhtia hitaammat pitäisi raatobussin kerätä reitiltä pois häpäisemästä itseään ja lajia kun eivät muuten itse ymmärrä.
- Kauden harjoittelu
Eikös maratonin takaraja ole juuri 6h? Jos aika menee yli niin se on silloin keskeytetty.
Joku takaraja on haluttu asettaa, niin se nyt vaan on just 6h. Ja kyllä tuohon kuuteen tuntiinkin pitää olla jonkinlaisessa kunnossa, ei siihen pysty väestöstä tämän hetkisellä kunnolla kovinkaan suuri prosentti, mutta melkein jokainen varmaan pystyy yhden kauden harjoittelulla jos kaikki menee hyvin.
En oikein ymmärrä tuota että väheksytään harrastelijoita. Tietenkin pitkään harrastaneet tai ammatikseen urheilevat ovat ihan eri tasolla. Kuinka monseta olisi kiva jos Räikkönen tulisi vittuilemaan autoilusta? - ei helppoa mulle
spektaattori kirjoitti:
Se on heiltä itseltään pois. Ei voi ymmärtää tuollasta että väkisin könytään maaliin vaikka juoksukunto loppui kesken. Se ei ole tervettä liikuntaa eikä myöskään urheilua, vaan jotain todella syvältä olevaa asennetta. 4h vauhtia hitaammat pitäisi raatobussin kerätä reitiltä pois häpäisemästä itseään ja lajia kun eivät muuten itse ymmärrä.
Jos lääkärit sanovat,etten pysty juosta maratonia.Olen juossut aina yli 4 tuntia.Normaalille juoksijalle,helppo maratoni.Minulle läpi juoksu,todella hyvä suoritus.Kuka uskoo,ettei pysty juosta sairauden takia.
- good <6 h
spektaattori kirjoitti:
Vedäpä huolella käteen, niin helpottaa heti! Ei tee heti mieli tulla kirjoittelemaan paskaa S24:lle. Mahtoi sua ketuttaa kun itse könysit elämäsi ainoaksi jääneellä maratonilla sen 6 ja puolen tunnin ajan ja oikaisitkin vielä takalenkillä :)
- Mountbige
Kisoihin pitäisi tulla ehdottomasti raja, että päälle 4 tunnin ei saa kokonaisella mennä ja vuorokaudenjuoksussa pitää rankata pois kaikki, jotka ei sataa mailia saavuta. 100km matkalla aikaraja pitäisi olla 12 tuntia ja puolimaratonilla 1.45.
Hävettää nämä kuntoilijat, jotka menevät sinne munaamaan itsensä ja pilaavat juoksijoiden maineen. Järjestäjiäkin varmaan hävettää kun heidän pitää rahan takia ottaa sinne hölkkääjiä ja kävelijöitä.
Se on sitä numerolapun raiskaamista suoraan sanoen. Olisi jo aika urheiluruudussa kertoa meidän juoksijoiden mielipide näistä naurettavista pelleistä, jotka harjoittelevat ohjelmien mukaan, mutta eivät silti neljää tuntia edes alita.
HCM olisi laadukas marathon, mutta sinne pitäisi aikarajaksi laittaa 4 tuntia. Päälle sen karsittaisiin jo matkalta pois. Hävettää nykyään kertoa harrastavansa juoksua kun työkaveri siihen kehuu, että hänkin on juoksija. Juoksi marathonin 4. Meistä ei voi todellakaan puhua samana päivänä, mutta eihän sitä juoksemattomat ihmiset ymmärrä ja tämä harrastelija saa saman ihailun, mitä minäkin.
Ottaa kyllä päähän joskus.- hyvä vaan
Hyvähän se vaan on että tasoero tulee selville. Eihän 2,5h alitus tunnu miltään jos kaikki kisaan päässet juoksee vähintään sen alle. Huippujuoksijat erottuu vain edukseen kun suuri osa juoksijan näköisistä kavereista menee yli 3,5h.
Lähtöpaikalla pitäisi kyllä huolehtia siitä että oikeat juoksijat on kärjessä eikä ensimmäisessä ylämäessä kävelevät ole juoksevien tiellä. - pom pom
Aika narsistista oman hännän nostelua. Onhan se ikävä sulle jos et saa enempää ihailua kuin se toinen. hah. Mä luulin että juoksemassa käydään oman itsensä, ei toisten ihailun takia . Ainahan voit suureen ääneen kysellä niitä aikoja.
- bodypalanse
Vielä kamalampaa on se kun kuulee jonkun zumbaajan tai muun ryhmäliikunnan harrastajan puhuvan itsestään urheilijana. Kun on ostettu kauniit vaatteet ja vähän hypitään musiikin tahdissa, ollaan urheilijoita.
Käydään sitten yksi kokonainen kuuteen tuntiin kävelemässä ja sen jälkeen ollaan kilpaurheilijoita.
Joku laki pitäis kyllä Suomeen eduskunnan säätää, että nämä pelleilijät lopettaisi kutsumasta itseään urheilijoiksi. - +6h
Nämä 6h tunnit juoksijat on todellisia urheilijoita. Kuka tahansa juosee alle 4h maratonin, ei tarvii tankata ja pari juotopaikkaa riittää. Voimat ei kulu katsojien v...lujen setvimiseen.
Kokeikaapa juota 6h !! ei taida onnistua. 4h tunnin kohdalla alkaa usko hiipiä.
Luserit !!- spektaattori
Pointti olikin, että juuri tämä on se yli 4h maratoonareiden vääristynyt urheilukuva. Konttaavat kisan maaliin vaikka henki menis, oikea urheilija olisi heidän tilassaan harjoitellut paremmin tai keskeyttänyt. Tää on joku ihme kuntoilijan kunniarituaali että kunhan maaliin pääsee se riittää, ja kovempaa yrittäneet keskeyttäneetkin piilottelevat kisanumeroita häpeissään ilmiön vuoksi.
- Mr. Bee
Salasuo sanoi, että maratoon on NAAMAILUA. Kuntoilijat ja terveysintoilijan täytyy näyttää NAAMANSA jollain HCR tai HCM:llä.
Sit mietitään puoli vuotta ennen, että mitähän pukisin päälle.
Ei saakeli! - Hävet kääpä
Pitäisi kyllä kuntoilijoiden ymmärtää edes itse, etteivät häpäise itseään tuollaisilla suorituksilla. Naistenkymppejä ja suunnistustapahtumia olisi heille pilvin pimein. Mutta tuonne vain pitää mennä häpäisemään itsensä.
Lisäksit ärsyttää kun tunkevat eturiviin niin, että me juoksijat joudumme pujottelemaan heidän välistään, emmekä pääse heti hyvään alkuvauhtiin. HCM.nkin olisi parempi tapahtuma jos sieltä karsittaisiin 2/3 osa pois. Me muut saisimme tilaa juosta oikeasti ennätyksiä.
Suututti eilenkin kun nopeampien ryhmään oli tunkenut kuntoilijoita ja olivat edessä ja estivät meitä juoksemasta tasomme mukaista juoksua.
Hyh, muka mittarit ja hameet päällä ja ollaan juoksijoita. Hävettää, hävettää, hävettäää - V-käyrä nousee
Joo. Toi on kumma, kun siellä HCM:llä on ne karsinat eri tason juojsijoille. Mutta ei saakeli, kun tuntuu, että lähdössä ei ole muita kuin 3.00-3.30 juoksijoita. No todellisuus on sitten ihan muuta.
- -
Menkää johonkin vähemmän suosittuun maratoniin tekemään niitä ennätyksiä.
Maratoneja järjestetään Suomessa runsaasti. Pakkoko sitä on mennä sinne isoimman massan keskelle. Jättäkää se HCM noille hölkkääjille.
Onko tuo HCM edes reitiltään kaikkein nopeimpia?
Vai oletteko kaikki jotain pinttyneitä tsadilaisia, jotka eivät suvaitse mennä pääkaupunkiseudun ulkopuolelle? - 20+5
Me olemme suurimpia veronmaksajia Hesassa, joten meillä pitäisi olla oikeus juosta oma mara, eikä päästää landelaisia naamailemaan sinne hienoissa vaatteissaan.
Muutenkin joudutaan landelaisille maksamaan avustusta, että pärjäävät. Nyt ne tulevat juoksemana meidän maran. - Kuntoilija
Nykyisin taitaa olla taso laskenut, tai "juoksijoiden" määrä noussut. Kaikkea pitää yrittää..samantekevää kauanko se kestää. Itse olen kerran juossut maratonin pikkupaikkakunnalla aikaan 3.02 . Kohtuullisesti meni, 28km kohdalla rakko jalassa. Tarvi laittaa teippiä jalkaan. 38km kohdalla reidet hyyty...magnesium puute. Rintakehässä poltteli, tais hiilihydraatit loppua. Tavoteaika oli 2.45 pinnassa. No tulipahan kokeiltua!
- adgsad
Hieno tarina, veliseni.
- -
Mikä kamalinta, joku pikkupaikkakuntalainen "lande" saattaa tulla ja voittaa teidät tsadin asukkaat teidän omalla maratonillanne.
Ei siinä mitään, että kenialainen voittaa vaan myös joku maaseudun asukki, jonka elämän rahoitatte, voi kiilata teidän edellenne.
Ehdottomasti HCM:n osallistumiskielto kaikille landen asukkaille. - Stadin kinki
Olikos niin, että yli 100 kuntaa elää käytännössä helsinkiläisten rahoilla.
- -
Joo. Ei niillä olisi oikeutta tulla sotkemaan stadilaista maratonia. Tai ainakaan voittaa ketään helsinkiläistä.
Toisaalta on niin, että moni helsinkiläinen ahkera työläinen ja veronmaksaja on alun perin kotoisin "maalta". Tavallaan hän siis maksaa velkaansa kotiinpäin. - Hei halooo?!?
- kirjoitti:
Joo. Ei niillä olisi oikeutta tulla sotkemaan stadilaista maratonia. Tai ainakaan voittaa ketään helsinkiläistä.
Toisaalta on niin, että moni helsinkiläinen ahkera työläinen ja veronmaksaja on alun perin kotoisin "maalta". Tavallaan hän siis maksaa velkaansa kotiinpäin.Ja kyl meitä muualla asuviakin vituttaa suunnattomasti ku jotku stadilaiset tulee lomillaan pilaamaan MEIDÄN kaupunkeja ja kyliä. Ihan yhtä paljon kun se, et me tullaan teiän asfalteille juoksemaan. Eli oisko hyvä jos kaikki pysyis vaan omilla kotikulmillaan? Ulkomaillekaan ei siis tod oo järkee mennä..!! Voi ziiiiisus meitä suomalaisia...
- einopeammin
Aika turhaa provoilua.
Fakta on, että maratonin:
juoksee neljään tuntiin
hölkkää viiteen tuntiin
kävelee seitsemään tuntiin- 0-vaihtoehto
Fakta on, että maratonin voi jättää juoksematta.
Se on terveellinen tavoite koko elämän ajaksi. Se, että pyrkii välttämään maratoneja yms. äärimmäisyyshömpötyksiä. - -
0-vaihtoehto kirjoitti:
Fakta on, että maratonin voi jättää juoksematta.
Se on terveellinen tavoite koko elämän ajaksi. Se, että pyrkii välttämään maratoneja yms. äärimmäisyyshömpötyksiä.Ketään ei varmaan pakoteta juoksemaan maratonia.
Itse asiassa ketään ei nykyään kai pakoteta juoksemaan metriäkään.
Tosin miehen kannattaa jossain vaiheessa elämäänsä juosta naisten perässä tai muuten huomaa jääneensä kokonaan ilman.
- Örgyt Özal
Kuinkahan monta maratoonia tollanen keskivertoinen naamailija mahtaa "uransa" aikana juosta?
Veikkaan 1-4: Ha? - tätä mieltä.
Maratonilla 6 tunnin väkisin maaliin raahautujat ovat urheilun ja kuntoilun irvikuvia. 100 metrin maailmanenätys on 9,58. Maratonin maailmanennätys on 2.03, nämä siis miehille. Juoksen 100 metriä noin 14 sekuntiin ja maratonin noin 4.12. Olen kuntoilija, joka juoksee/pyöräilee ja talvella hiihtää 3-4 lenkkiä viikossa. Noille massajuoksuille voisi hyvin laitta 4,5 tunnin aikarajan.
- naalailija
Kolmen tunnin raja on oikea. Kyllä ennen vanhaan kaikki miehet juoksi 3 tunnin alituksen. Naisille 3.30 oli normitulos. Kukaan ei silloin minun nuoruudessa olisi kehdannut tulla marathonille juoksemaan päälle 4 tunnin tulosta. 4.12 tuloshan on ihan naurettavaa pelleilyä.
Sen jälkeen kun ei enää pysty hyviin aikoihin, kannattaa vaihtaa lajia, vaikka suunnistamiseen. Massamarathonit ovat muutenkin ihan naurettavaa pelleilyä ja siellä kävelevät todellakin naamailijoita. Nämä naamailijat menevät sitten maanantaina töihin ja kehuvat juosseensa marathonin.- Late34
"Kolmen tunnin raja on oikea. Kyllä ennen vanhaan kaikki miehet juoksi 3 tunnin alituksen. Naisille 3.30 oli normitulos. Kukaan ei silloin minun nuoruudessa olisi kehdannut tulla marathonille juoksemaan päälle 4 tunnin tulosta. 4.12 tuloshan on ihan naurettavaa pelleilyä.
Sen jälkeen kun ei enää pysty hyviin aikoihin, kannattaa vaihtaa lajia, vaikka suunnistamiseen. Massamarathonit ovat muutenkin ihan naurettavaa pelleilyä ja siellä kävelevät todellakin naamailijoita. Nämä naamailijat menevät sitten maanantaina töihin ja kehuvat juosseensa marathonin."
Maailma kun ei nyt vain pyöri(onneksi) sinun napasi ympärillä. Onko se vaikea ymmärtää? Massamaratoneihin ei ole sinunkaan mikään pakko osallistua. Mikä tässä on niin vaikeaa sinulle? - Ettätota
Minkähän ihmeen takia tommoset ihan oikeat juoksijat lähtee ihan oikeasti juoksemaan tollasiin massatapahtumiin ihan oikeita ennätyksiä?! Sama, kun lähtisit vapputorille ostaan nopeesti lakua ja sitten kummastelisit jollain foorumilla, kun kumipäät on tullu sinne vaan norkoileen ja heiluun meidän ihan oikeesti tehokkaiden kuluttajien tielle?! Eihän ne kaikki edes ostanu mitään!!!
- Poikasi Mauri
Terveysliikunnan kannalta maratooni on monille liian rankka. Sen näkee mm. siitä kun lukee hölkkäfoorumeiden sairaskertomusosioita. Tosi paljon hölkkääjät kärsivät vaivoista.
Mielestäni vähemmän harjoittelleiden tai vasta aikuisiällä aloittaneiden kuntoilijoiden kannattaisi ottaa malttia peliin. Sauvakävelyn kautta hitaaseen hölkkään ja kuntosaliharjoitteluun. Näin parhaiten täyttyy kuntoliikunnan normisto.
Muistutan vielä, että jos haluaa osallistua hälkkätapahtumiin, niin tuollaiset 5-10 kilometrin matkat ovat oikein passeleita. - Poikasi Jyrki
Kuulehan poikasi Mauri. Kaikki nämä upeat naiset, jotka lähtevät 24 tunnin MM-kisoihin, ovat aloittaneet kuntoilun vasta päälle nelikymppisinä. Pitäiskö heihän nyt sinun mieliksi hölkkäillä vain kympin kisoja, vaikka kaikki ovat Suomen huippuja ja jopa SM-mestareita ultakisoissa.
Taitaa käydä kateeksi kun hävitä tällaisille "vasta aikuisiällä aloittaneille kuntoilijoille". Nämä naiset ovat Suomen ja jopa koko Euroopan kermaa. Viimeksi toivat MM-pronssia Suomeen. Enemmän heitä kunnioitan kuin jotain Poutiniemeä, joka oli Olympialaisissa joku 88.- Poikasi Mauri
Upeita. Upeita ovat nuo edustustehtäviin valitut (kuka valitsi?) ultraunelmat ja -anelmat.
Potinniemi saa hölkätä jos haluaa ja myös ultranaiset saavat hölkät. En suinkaan ole lajia kieltämässä näiltä lahjakkuuksilta. Mutta en minä maratonilla ja sitä lyhyemmillä matkoilla noille häviä milloinkaan. Se olisi noloa. - -
Poikasi Mauri kirjoitti:
Upeita. Upeita ovat nuo edustustehtäviin valitut (kuka valitsi?) ultraunelmat ja -anelmat.
Potinniemi saa hölkätä jos haluaa ja myös ultranaiset saavat hölkät. En suinkaan ole lajia kieltämässä näiltä lahjakkuuksilta. Mutta en minä maratonilla ja sitä lyhyemmillä matkoilla noille häviä milloinkaan. Se olisi noloa.Huono itsetunto sinua tuntuu vaivaavan.
Siitä kielii tuo "en minä teille luusereille ikinä häviä"-tarinointi.
Käy lenkillä ja kisoissa. Älä tuhlaa energiaasi netissä höpöilyyn. Kyllä se sitten siitä. - Poikasi Mauri
- kirjoitti:
Huono itsetunto sinua tuntuu vaivaavan.
Siitä kielii tuo "en minä teille luusereille ikinä häviä"-tarinointi.
Käy lenkillä ja kisoissa. Älä tuhlaa energiaasi netissä höpöilyyn. Kyllä se sitten siitä.Pitäisikö kirjoittaa, että kyllä minä noille ultratytöille juoksussa häviän, niin silloin sinä pölvästi olisit tyytyväinen. Häh?
Lenkillä käyn ja muissa treeneissä 6-9 kertaa viikossa. Joten etsipä siltä osin malka omasta silmästäsi.
Ja kuule vielä lopuksi: Haista ISO PEE!
terveisin Mauri - -
Poikasi Mauri kirjoitti:
Pitäisikö kirjoittaa, että kyllä minä noille ultratytöille juoksussa häviän, niin silloin sinä pölvästi olisit tyytyväinen. Häh?
Lenkillä käyn ja muissa treeneissä 6-9 kertaa viikossa. Joten etsipä siltä osin malka omasta silmästäsi.
Ja kuule vielä lopuksi: Haista ISO PEE!
terveisin MauriHehheh.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
- menkää muualle...
Pääasia, että nuo juoksentelut ja pyörähtelyt pidettäisiin muualla kuin kaupunkien keskustoissa. Ärsyttää todella paljon tuollainen liikenteen sotkeminen. Miksi ette mene metsään juoksemaan, siellä on tilaa.
- Maori.
Pöheetä hommaa hölkkämaraaminen
- stasin kundi
Koko yleisurheilua riivaa sisäänpäinkääntyneisyys ja ilottomuus. Etenkin juoksu-urheilua. Kannattaisi ottaa mallia jamaikalaisista. Niillä on tekeminen ilon kautta.
Mutta täällä vaan kyyristellään ja kyräillään kateus paistaa ja aggressiivisuus.
Ihan metsäläisiä. Pysykää poissa tzadista.- -
Pahinta on, että sisäänpäinkääntyneisyys tai ainakin ilottomuus asuu nimen omaan tsadissa.
- supersankar
Totta. On niin ilotonta keskinkertaisilla tuloksilla pätemistä, että ei yhtään kiinnosta seurata. Heti kun vetää lenkkarit jalkaan alkaa joka tuutista taas puskea lenkkipäivityksiä. Harjoittelutauon aikana ei kirjoittanut kertaakaan mitään, eikä muutenkaan ole osoittanut pienintäkään kiinnostusta muiden harjoittelua kohtaan. Silti olettaa (ko todella?) muiden olevan kovastikin kiinnostunut sankarin seikkailuista. Tämmöstä se on.
- Korvatheiluu
Puhutko dumbosta
- Laughter in the rain
Huono henki, kyräily ja ahdistus asustaa yleisurheilussa ja etenkin juoksussa. Tuo on niin totta kuin olla voi.
Huippu-urheilun uuden johdon pitäisi aloittaa sillä, että ensin potkitaan kaikkein tosikoimmat tyypit pihalle (95%) sen jälkeen lopuille järjestetään urheilupsykologipalveluita ja nauruterapiaa. Ton jengin pitää opetella nauramaan itselleen ja omalle surkeudelleen oikein kunnon röhönaurua.
ps. Ottakaa mallia jääkiekkoilusta tai muista pallopeleistä. Siellä on iloista tekemisen meininkiä.- -
Noh. Jääkiekossa vedetään kaveria iloisesti turpaan aina välillä.
Ehkei kaikkea pidä kopioida edes lätkästä. - Hokki ÄIJÄ
No nimenomaan! Välillä vedetään olan takaa ja sitten mennään hymyssä suin eteenpäin. Tämä pitäisi oppia tuolla yleisurheilussa. Loppuis ikuinen muniin puhaltelu.
Synkkyys ja ilottomuus pois. No, ei se hetkessä tapahdu. Mutta lähtökohta on se, että entiset murjottajat ja maalaisjuntit ulos ja aletaan elää nykyaikaa. Kommunikaatiotaidot kunniaan ja epäsosiaalinen maalaismaisuus on tullut tiensä päähän.
- MagLareeni
Hei allesammansa. Kävin cruisailemassa HCM:n aikaan noin 4½h. Tuli vedettyä kaikki peliin. Sitä vaan ihmettelen, että stintit oli aika pitkiä, joten vinkkinä vaan järjestäjille, että lisää huoltopaikkoja, joissa voi tankata polttoainetta kitusiinsa. Ja geelit pitäis kuulua normaaliin palveluun.
- Juurakon Hulda
Joo. Tosta sportin ilottomuudesta kirjoitti entinen urheilija Manuela Bosco viikonlopun HS:ssa.
Kirjoitti omasta kokemuksestaan, että negatiivista on. Ilo puuttuu. Luottamus puuttuu. Yhteisöllisyys puuttuu. Ollaan yksinäisiä susia. Urheilija ei laula. Ei naura. Ei intoile. Ei kehu muita tai itseään.
Jos tää kuva pitää paikkaansa, niin homma on totaalisesti ahterista. Ja miksei olisi tuo kuva totuudenmukainen. Puhuuhan Bosco kokemuksen rintaäänellä.- -
Manuela Bosco on enemmän italialainen kuin suomalainen ja vertaa Suomea ja Italiaa muutenkin niin, että Italia on parempi paikka hänen mielestään.
Ihan jokaisen suomalaisen jörrikän tyyliin ei varmaankaan istu yhteisöllisyys eikä keinotekoinen sosiaalisuus. Osittain tämän takia meillä ei ole joukkuelajikulttuuria ja juoksu, keihäänheitto jne. ovat olleet suosittuja. Ja hyvä niin. Kaikki eivät ole laumasieluja.
Toki murjottaminenkaan tuskin tuo hyvää tulosta, joten iloinen ja positiivinen yksin puurtaminen uskoakseni toisi parhaan tuloksen.
- Target Man
Taisi osua ja upota ;)
- Kessi.
"Iloinen ja positiivinen yksinpuurtaminen" *huutonaurua*
- -
Kessi. kirjoitti:
"Iloinen ja positiivinen yksinpuurtaminen" *huutonaurua*
...sanoo laumasielu.
- Mr. Milano
Millä perusteella Bosco on enemmän italialainen kuin suomalainen? Erikskummallinen väite?
- -
Bosco muistaakseni sanoi haastattelussa olevansa enemmän kotonaan isänsä maassa kuin Suomessa.
- Poikasi Mauri
Mä muistelen, ett se Bosco olis edustanu Suomea jossain kisoissa. Muistank mä väärin?
- -
Olihan Bosco joskus mukana jopa olympialaisissa Suomen edustajana.
Mutta sielultaan italialainen. - Haitarinsoittaja
- kirjoitti:
Olihan Bosco joskus mukana jopa olympialaisissa Suomen edustajana.
Mutta sielultaan italialainen.Tuollainen on vanhanaikaista kansallismielistä ajattelua l. liki muukalaisvihaa. Taidat olla juurikin tuollainen maalaisjullero, jollaiset pilaavat urheilun positiivisen perinnön. Tuollaiset pitäisi lähettää maan rajojen ulkopuolelle.
- -
Haitarinsoittaja kirjoitti:
Tuollainen on vanhanaikaista kansallismielistä ajattelua l. liki muukalaisvihaa. Taidat olla juurikin tuollainen maalaisjullero, jollaiset pilaavat urheilun positiivisen perinnön. Tuollaiset pitäisi lähettää maan rajojen ulkopuolelle.
En ole.
Muistelin vain Boscon takavuosien tv-haastattelua. Siinä kaikki.
Tuollainen yleistäminen on mielestäni absurdia.
Millaisen kasvatuksen olet vanhemmiltasi saanut?
- Vauhti-Peikko
Katsoisin asiaa niin, että tavis voi sanoa juosseensa maratonin silloin kun hänen tuloksensa alittaa 3.30.
Nykyisin ei näitäkään suorittajia liene pilvin pimein.- -
Mikä tulos tekee kympin juoksijasta juoksijan?
Entä puolimaratonilla?
- Stadin Bukki
Lonkalta heitän, että kymppi 37min ja puolikas 1.24. Ei ole juoksija mutta tavishölkkääjästä olemmaisesti erottuva.
- niidoo
Hah, vain 37 min/10 km. Mikset valehdellut samantien vaikka 33,5 min?
- Kurko Poika
Oisko Suomessa 3.30 alittajia edes 1000 per vuosi?
- Ulle
Viimeisin Juoksija-lehden maratonin vuositilasto on vuodelta 2010. Sen mukaan ko. vuonna alle 3.30 juoksi 1474 miestä ja 111 naista.
- Kurko
Ulle kirjoitti:
Viimeisin Juoksija-lehden maratonin vuositilasto on vuodelta 2010. Sen mukaan ko. vuonna alle 3.30 juoksi 1474 miestä ja 111 naista.
Todella vähän, jos ajattelee, mikä se kokonaishölkkääjien määrä on about 12.00.
Säälittävää.
- Kape 70's
Ennen oli. Vielä 70-luvulla kuka tahansa, joka viivalle tuli, alitti tuon 3.30 helposti.
Eikä neljän tunnin juoksijoita tainnut silloin edes ollakaan.- -
Aivan. Ennen kaikki oli paremmin.
Paitsi, että maratonia juoksivat tuolloin vain asiaan vihkiytyneet. Hölkkääjät eivät startanneet niin pitkälle matkalle. - penkki 115 kg
- kirjoitti:
Aivan. Ennen kaikki oli paremmin.
Paitsi, että maratonia juoksivat tuolloin vain asiaan vihkiytyneet. Hölkkääjät eivät startanneet niin pitkälle matkalle.Korjaus. Ennen vain lahjakkaimmat ilkesi lähteä maratonille. Ei lahjattoman edes kannata tavoitella maratonkuntoa. Nivelet kuluu ylipitkillä lenkeillä ja lopputulos on pelkkää vaivaisen vitutusta. Kestävyysliikunta sen sijaan kannattaa aina, kuten myös lihasvoiman hankkiminen esim. kuntosalilla.
Lopettakaa se turha maratonbuumi, Vain bisnesmiehet jäävät voitolle. - numbahölkkä
Ennen oli ennen. Nykymaratonit ovat hölkkätapahtumia ensisijaisesti, vasta sitten juoksukilpailuja. Joka hölkkään löytyy kyllä näitä hampaat irvessä raastaviakin, vaikka tapahtuman nimi ihan varta vasten olisi hölkkä.
- Puolikas145
Tiedoksi kaikille näille jotka ovat ajamassa harrastelijoita pois maratooneilta: Maratoonit ovat koko kansan tapahtumia ja sen hienoin piirre on se, että jokainen voi osallistua ja hakea omia rajojaan. Harrastelijat tekevät näistä suurista maratooneista suuria ja ilman heitä ne tapahtummat ei kiinnostaisi ketään. Jos tämä ei kiinnosta niin kannattaa harkita lajin vaihtoa. Huippusuoritusten seuraamista varten on arvokisat.
- surukuusi
Kiitos. Tässä tuli jo tunne että kehtaako edes mihinkään maraton 'iin osallistua ensikertalaisena vaikka on tässä vuoden alusta harjoteltu hölkkä-juoksua ,omasta mielestä hyvin edistytty kun kerran tyhjästä on aloitettu. Vaikka tulos 'tulee varmasti olemaan se yli 4 h niin , olen silti työpaikkani parhaimmasta päästä , ainakin kunnon suhteen.
- mailerio
Parempi olisi, ettei osallistuisikaan. Turha muoti-ilmiö.
- AnttiAquilla
Sami Hyypiä juoksi esim just just alle 4h, joten ei
Eikös se itsensä voittaminen ole tärkeämpää. Veikkaan että yksikään tosi urheilija mikä juoksee alle 3h ei valittaisi juoksijoista joilla menee sen 6h, suurempi valittaja ryhmä taitaa juurikin olla ne jotka eivät edes pysty juoksemaan/kävelemään koko matkaa.
Toisin sanottuna kateus taitaa tässäkin olla suurin marinan syy.
Ja se 4h tuntia mielestäni on hyvä raja peruskuntoilijalle. Tottakai aina pyritään parantamaan- ADIZERO86
VOIN SAnoa että yli kolmen tunnin juoksija ei voi kutsua itseään maratoonariksi
- tommi räty
Juuri näin. Maraton on yliarvostettu juttu. Kolmentunnin alitus vaatii harjoittelua siitä eteenpäin menee satunnaisella hölköttelyllä.
- veteraaniurheilija
Puhutaanko nyt yleisen sarjan miesjuoksijoista? Mielestäni esimerkiksi M65 sarjassa 3.30 on kova tulos.
- ukko 56
Ok. Saat hieman helpotusta. Mutta muista eläkeläisillä on aikaa reenata.
- ADIZERO86
VÄhän alle kolmentunnin juoksemiseen vaaditaan noin 4.15- 4.17 min/ km vauhti joo totta tosiaan siihen vaaditaan kovaa treeniä ja kova pohjakunto maraton alkaa tosiaan 30 km jälkeen siihen asti pitäs tuntuu suht helpolta
- 12 min x 15,7
Vähän alle kolmen tunnin juoksemiseksi pitää juosta melkein 16 Cooper-testiä yhteen menoon joista jokaisessa tulos on yli 3000 metriä.
- Anonyymi
12 min x 15,7 kirjoitti:
Vähän alle kolmen tunnin juoksemiseksi pitää juosta melkein 16 Cooper-testiä yhteen menoon joista jokaisessa tulos on yli 3000 metriä.
Matikka ei tainnut olla vahvuutesi koulussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matikka ei tainnut olla vahvuutesi koulussa.
Ei kyllä. Kolmen tonnin Coopereita maratoniin mahtuu reilut 14 ja tulos olisi sub 2.49.
- 42 ja risat
Huonosti meni taas City Maraton. Paras suomalainen sijoittui tuskin pistesijoille. Parhaat taisivat olla Sveitsissä EM-kisoissa.
- Anonyymi
Maratonin läpäisy on tylsä rituaali, josta kuka tahansa terve ihminen selviää kävellen tai hölkäten. Oikea maraton onkin 500km ultrajuoksua. Tehkääpä perässä https://www.hs.fi/tiede/art-2000008937784.html
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa. Eräs itseään MM-tason juoksijaksi somessa melkoisen epämääräisin keinoin "mainostava" hölköttelijä ei jaksanut edes kävellen tuota matkaa ja DNF tuli ennen 42 km:n rajapyykkiä. Varsin nolo tapaus.
- Anonyymi
Naapurin rouva purki juuri älykelloaan. 5 h 52 min, juoksua 1 h 28 min, loput terävää kävelyä. Juossut alussa ja lopussa hissutellen.
- Anonyymi
Turha tuijottaa kelloa, juoksutapahtumat on nauttimista varten. Toki tietenkin voi haastaa itseään, mutta mutta,,joku muuu jatkakoon, hampaat irvessä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha tuijottaa kelloa, juoksutapahtumat on nauttimista varten. Toki tietenkin voi haastaa itseään, mutta mutta,,joku muuu jatkakoon, hampaat irvessä..
Juu rennosti vaan hymyssä suin. Turha sitä on joka kerralla itseään kiusata. Riittää kun kerran elämässään tekee kovan ajan.
- Anonyymi
Maratoniin menee minulla vähän yli 4h, mutta pystyn nostamaan maasta yli 200kg ja työntämään suorille yli 100kg. Kaikki jotka eivät pysty tähän, eivät ole urheilijoita sen oikeassa tarkoituksessa. Juokseminen on helppoa kukkakepille, siihen pitäisi vaan lisätä muitakin ominaisuuksia.
- Anonyymi
Jos tarkoitus on juosta maratonilla mahdollisimman kova aika niin ei silloin nostella moisia painoja ja päin vastoin, jos noissa molemmissa yrittää saada mahdollisimman kovan tuloksen se tulee olemaan kompromissi.
- Anonyymi
Olekko koittanut?
- Anonyymi
Maratoniin menee minulla vähän päälle viisi tuntia kähöillen. Onko se sinulta pois, ettei kaikilla ole kiire? Neljän tunnin apinat ovat tiukkapipoisia, 5 tuntia on rentoa.
- Anonyymi
Kuuden tunnin aikatavo aika kova kehopositiiviselle BMI+30 juoksijalle.
- Anonyymi
Tavo läpi on tavo läpi.
Ei kannata ahnehtia.
Moni ukko sortuu vauhtisokeuteen.
Siitä DNF tulos.- Anonyymi
Tavo läpi rentoa. Mahollisimman nopsaan mutta läpi.
- Anonyymi
Juho sallille kuuden tavo oikea.
Ukko jättää kesken turvallisuus syystä jos tavo 5. - Anonyymi
Kuusi on uusi viisi.
- Anonyymi
TÄTÄ MARAA ON TAPUTELTU KOHTA JO 11 VUOTTA, vedättekö nakuna myös nämä nettimaratonit ?
- Anonyymi
Tavis juoksijoille liian pitkä matka.
Ota realistisempi tavote ja olet maalissa hyvällä jalalla.- Anonyymi
Puokki alle kahden rentoa. Unoha maratonit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puokki alle kahden rentoa. Unoha maratonit.
niin, moni on pohtinut puolivuosisataa marathonin juoksua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617850- 1334524
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323777- 213138
- 232682
- 292617
- 502316
- 252190
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322069