Auttakaa, mä en jaksa enää

toivoton tapaus

Oon 18 vuotias tyttö ja olen hirveän ujo, enkä tiedä mitä tehdä.. Olen kyllästynyt aina olemaan se joka on hiljaa eikä osaa muodostaa kunnon lausetta..
Tässä on tarina minun surkeasta elämästäni:

Muistan jotenkin olevani sosiaalisempi ja ulospäinsuuntautuneempi pienempänä (ala-asteeseen saakka). Kun menin ala-asteelle, en tiedä mikä minulle tuli mutta minusta tuli pikku hiljaa ujo. Minulla oli kavereita silloin, ja tulin kai ihan hyvin toimeen kaikkien luokkalaisteni kanssa. Sitten päästiin ylä-asteelle ja minun suhteeni kaverini kanssa katkesi (olimme ala-astella samalla luokalla ja parhaita kavereita ja haimme samalle luokalle, jonne pääsimme). Olin yhden vuoden yksin koulussa, ei mitään kavereita, siinä vaiheessa varmaankin unohdin miten kommunikoida ihmisten kanssa..). Minua välillä ärsytettiin koulussa sellaisilla pienillä näsäviisas kommenteilla, joka otti minua niin päähän, meinasin vaihtaa kouluakin mutta päätin jatkaa siellä loppuun asti.
Sen vuoden jälkeen onnistuin jotenkin ihmeen lailla pääsemään yhteen porukkaan liikunnan tunneilta ja olin heidän kanssaan jonkin aikaa kunnes he potkivat minun lisäksi heidän joukosta kaksi muuta ujompaa henkilöä pois, joiden kanssa olin koulun loppuun asti. Olemme vieläkin ystäviä tämän yhden -ei enään niin ujon- kanssa.
Minulla siis tämä ylä-aste oli yhtä helvettiä, sen jälkeen kun pääsin tällaiseen yhden vuoden koulutukseen ja sain pari kaveria joiden kanssa opin hieman enemmän sosiaalisoitumaan, mutta en kuitenkaan paljoa. Olen nyt amiksessa toista vuotta ja minulla on vieläkin vaikeuksia puhua ihmisten kanssa ilman että tulen punaseksi, ääni väreilee ja on hyvin hiljaista vaikka yritänkin puhua kovempaa, änkytän jos jännitän (kyllä muutenkin, mutten paljoa), en osaa muodostaa kunnollisia lauseita (en välillä itsekään ymmärrä mitä puhun) ja jos joku kysyy minua selittämään jotain asiaa, niin se menee ihan päin hevonpersettä ettei kukaan ymmärrä, niin ja jos luette tätä niin minulla on lukihäiriö (eli anteeksi jos ette ymmärrä mitä kirjoitan), vihaan olla huomion keskipisteenä näiden syiden takia, esim. esiintyminen on minulle kuin myrkkyä, tekisi mieli vain käpertyä johonkin pimeeseen nurkkaan ja kuolla sinne.
Sukulaisillekin minun on vaikea puhua, en vain tiedä miksi, mutta sitten jätkien kanssa se vasta kidutusta onkin. Olen kova pitämään silmäpeliä jätkien kanssa, mutta sitten jos ne tulee puhuun kanssani (harvoin tulee), menen ihan lukkoon enkä tiedä mitä sanoa/puhua. Jos ne esim. kysyy minkälainen olen tai mitä teen vapaa-ajalla, en osaa vastata edes siihen! Tekisi mieli vain itkeä aivot pihalle ja kuolla pois. Tuntuu että olen aivan menetetty tapaus.
Äidille ja siskollekin olen puhunut asiasta, mutta äiti vaan sanoo että kyllä se ajan mittaa menee pois ja sisko pakottaa minua menemään baariin joka viikko, menen baariin keskimäärin 1-2 kertaa kuukaudessa jos on seuraa (ei se juominen mielestäni niin hienoo ole, ja selvänä baarissa minulle ei ole mitään asiaa). Niin ja sisko sanoo tuon lisäksi vielä että -NO PUHU!- ONHAN SE NIIN HELPPO SANOA KUIN TEHDÄ!! Uskon että olen saanut tämän ujouden pieneltä osin isältäni, hän kuulemma oli nuorena kanssa hyvin ujo. Mutta hän on upottanut sen ujoutensa Karhun voimaan, en välttämättä siihenkään hommaan haluaisi lähteä vaikka mielessä on käynyt.

Kiitos jos jaksoit lukea tämän surkean tarinan elämästäni!
Olisiko teillä joitain neuvoja mitä minun kannattaisi tehdä? Ja kiitos, en kaipaa -avaa suusi ja puhu- kommentteja.

17

827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhuminen

      Minä ainakin suosittelisin, että puhuisit asiasta jonkun kanssa. Puhuisit ihan suoraan omin sanoin miltä sinusta tuntuu ja mitä mahdollisesti haluaisit tehdä. Puhut jollekulle henkilölle, jolle pystyt puhumaan asiastasi suoraan, ilman että sinun tarvitsee hävetä sanomisiasi. Se voi tehdä hyvää itsetunnollesi. Minä ainakin puhuin mummilleni tästä asiasta ja se auttoi vähän vaikka siinä tosiaan alkoi itsetunto painamaan aika kovaa.

      • toivoton tapaus

        Tein kerran niin että kirjoitin paperille kaikkea mikä minua stressaa ja mikä minua vaivaa ja näytin sen äitilleni, niin se kyllä kevensi oloani vähäksi aikaa kunnes taas se kaikki paino tuli takaisin. Haluisin kyllä puhua jonkun kanssa asiasta, äiti on ehkä ainoa henkilö jolle voisin puhua asiasta ilman että vastauksena tulee vain piikittelyä. Mutta sitten hän varmaankin taas sanoo että -kyllä se menee ajan mittaan ohi, älä huoli- juttuja. Sitten minulla on vielä sellainen ongelma et jos rupean puhumaan hengellisiä niin minulle tuppaa tulemaan itku, vaikka kuinka yrittäisin pidätellä sitä. Nykyäänkin itken ainakin pari kertaa viikossa iltaisin, enkä tiedä syytä siihen.


    • Jeesh

      Joo o samaa vikaa löytyy. Ikää sen 20 ja alkaa pikkuhiljaa nakertamaan, kun esim. baarissa en yksinkertaisesti keksi ryhmässä enkä oikeastaan edes kaksin puhuessa yhtään mitään järkevää sanottavaa. Yleensä homma menee siihen, että mietin pääni puhki pari lausetta jota kysyä / sanoa ja sitten, kun ne on käytetty niin sitten lyö tyhjää ja toinen ehkä hyvässä lykyssä kyselee pari kysymystä johon koitan jotain vastausta änkyttää, kun ei mitään järkevää sanottavaa tule mieleen kunnes toinen kyllästyy ja taas ollaankin lähtöruudussa.

      Yleensä tulee oltua baarissa yksin ja tulee pyörittyä kuin porakone ympäri paikkaa, mikä näyttää varmastikkin erittäin järkevältä, kun on saman rundin tehnyt parikymmentä kertaa sama oluttuoppi kädessä. Ja siinähän notkut tanssilattian edessä hölmön näköisenä, kun tanssia en osaa yhtään enkä vapaaehtoisesti itseäni sinne mene nolaamaankaan. Onhan sitä kuultu "hyviä" neuvoja, että senkus vetää kunnon perseet niin alkaa juttu luistaa, mutta kyllä siinä vain ampuu itseään jalkaan, siinä kolmen promillen jurrissa en edelleenkään keksi mitään sanottavaa ja kaiken kukkuraksi alkaa puhe olemaan melkoista mongerrusta. Eli lopputulos muuten sama paitsi että aamulla on vitutuksen lisäksi vielä melkoinen hedarikin.

      Sitten on nämä jotkut kaverini joitten ei tarvitse kuin joku noheva repliikki sanoa ja kyllä on jätkiä ympärillä ja naisia joka sormelle. Siinä sitten seisot ringin ulkopuolella ja odotat, että joku sinut noteeraa muutenkin kuin pyytämällä väistämään.

      Ja joo on heikkoa itsetuntoa ym. Suunnilleen koko peruskoulun olin kiusattu erinäisistä asioista, R-vika varmastikkin yksi näistä, mikä sekin on nyt saatu korjattua. Mutta kyllä puoli valtakuntaa antaisin siitä hyvästä, että omaisi edes normaalit sosiaaliset taidot ja toivossahan on tiettävästi hyvä elää...

      • toivoton tapaus

        Tässä vähän aika sitten kun baarissa istuskeltiin kaverin kanssa ja katseltiin meininkiä, ja silmieni eteen tuli sellainen hyvännäköinen jätkä jonka kanssa pientä silmäpeliä pidettiin. Vähän ajan päästä hän tuli kavereidensa kanssa meidän seuraan ja tuli juttelemaan minulle.. Hän kyseli että olenko töissä tai missä olen koulussa ja mitä odotan tulevaisuudelta jne. ja menin aivan lukkoon enkä osannut vastata niihin kunnolla. Hän ilmeisesti huomasi että olen hieman ujompaa tyyppiä, niin hän sitten häippäsi siitä kavereidensa kanssa. Olisi varmaan pitänyt sanoa sellaisessa hiljaisessa kohdassa että olen hieman hiljaisempi tyyppi, että jos hän olisi ymmärtänyt.. Tämä hänen kaverinsa joka juttelin minun kaverin kanssa, niin heillä näytti riittävän sitä juttua ja siinä tuli hieman sellainen kiusallinen olo. Jälkeenpäin olen katunut sitä kun en vain osannut avata suutani ja tosiaan puhunut hänelle, oltaisiin ehkä voitukin vaihtaa numeroita tai jotain (jää haaveiluksi) mutta.. Minkäs teet kun olet tälläinen luuseri.


    • Juha260

      et ole toivoton tapaus tai luuseri

      itse olen m/21 jä kärsinyt samanlaisesta tilanteesta nuorempana ja jonkun verran vieläkin mukavassa seurassa pystyy puhumaan jonkun verran vaikkei olisikaan niin puhelias sitä ei pidä hävetä

      älä luovuta

      Terveisin
      saman kokenut

    • älä kiusaa itseäsi

      Sulle tekis varmasti hyvää jos voisit jutella tästä jonkun asiantuntijan kuten psykologin kanssa, koska hän osaisi antaa sulle hyviä neuvoja ja vinkkejä sekä auttaa sua nostamaan itsetuntoa paremmaksi. Olet varmaan introvertti, koska introverteille ei ole helppoa small talk-tyyppinen jutustelu. Pahimman virheen minkä voit tehdä on saada itsesi tuntemaan alemmuutta sen takia että olet mitä olet. Nimittäin ei herkkyydessä ja introverttiydessä ole mitään vikaa eikä ongelmaa ellei niistä tee itselleen ongelmaa vertailemalla itseään muihin ja ajattelemalla olevansa jotenkin surkea kun ei ole temperamentiltaan ekstrovertti. Ja siitä syntyy ujostelu ja itsensä häpeäminen. Ja jos joku ei pidä sinusta omana itsenäsi niin hän ei ole sinun arvoisesi kuitenkaan eli unohda sellaiset. Kun itseään häpeää ja ujostelee niin siitä voi myös ulospäin välittyä sellainen kuva että et puhu, koska olet ylpeä tai tyly. Tämä johtuu siitä että jos häpeät itseäsi niin vaistomaisesti annat tylyn vaikutelman kun yrität suojella itseäsi loukkaantumiselta. Ja tämän seurauksena kun kiinnostunut henkilö tulee juttelemaan kanssasi niin hän ei lähdekään pois siitä syystä että pitäisi sinua ujona (ujous on söpöä) vaan siitä syystä että saa sinusta ylpeän tai tylyn vaikutelman. Kerrot myös vähättelevään sävyyn lukihäiriöstä, vaikka moni fiksu ja nerokas ihminen historiassakin on ollut, yllätys yllätys, lukihäiriöinen. Eli ei sekään ole mikään huono ominaisuus, ainoastaan erilainen. Kun teet itsellesi suuren numeron puhumattomuudesta niin siitä tulee suurempi ongelma kuin se todellisuudessa onkaan ja aiheutat vain lisäpaineita itsellesi. Kiinnitä enemmän huomiota hyviin puoliisi ja ole sellaisten ihmisten seurassa, jotka ovat sinua kohtaan kannustavia ja hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet. Muista myös itse kannustaa ja hyväksyä itsesi, se on tärkeintä. Avain ongelmaasi on siis itsetunnon kehittämisessä, jotta oppisit hyväksymään itsesi ilman häpeää.

      • toivoton tapaus

        Olen miettinyt sitä psykologia, mutta eikö nekin maksa ties miten paljon?
        Ja juu, minulla on itsetunto aika matalalla ja vertailen itseäni lähes joka päivä joihinkin muihin henkilöihin. Kun vain haluaisi olla ihan eri ihminen fyysisesti ja sosiaalisesti ja toteuttaa sellaiset mahdolliset toiveet ja unelmat, jotka ei olisi mikään ongelma kenellekään sellaiselle henkilölle joka vain osaa puhua kunnolla, mutta en vain pysty siihen samaan.


    • Juha260

      Psykologilla käynti ei välttämättä muuta mitään ainakaan omalla kohdallani se ei vaikuttanut oikeastaan mihinkäänmutta kyllä se jonkun verran kannustaa puhumaan tuntemattomille eikä sitä kannata hävetä ettei pysty puhumaan muidne kanssa se on eräänlainen ominaisuus ettei puhu paljoa

      • toivoton tapaus

        Olen ajatellut sitä psykologilla käyntiä sen takia, koska luulisin pystyväni puhumaan näistä minun ongelmista paremmin jonkun tuntemattoman ja asioista tietävän henkilön kanssa kuin esim. oman äitini kanssa, joka ei itse ole ollut mitenkäänlailla ujo/hiljainen. Tämä psykologi voisi antaa muutamia vinkkejä miten päästä ongelmista eroon.
        En saa vain koskaan aikaiseksi hakeutua itseeni sinne, joka harmittaa paljon.


      • Heräkkää ny!
        toivoton tapaus kirjoitti:

        Olen ajatellut sitä psykologilla käyntiä sen takia, koska luulisin pystyväni puhumaan näistä minun ongelmista paremmin jonkun tuntemattoman ja asioista tietävän henkilön kanssa kuin esim. oman äitini kanssa, joka ei itse ole ollut mitenkäänlailla ujo/hiljainen. Tämä psykologi voisi antaa muutamia vinkkejä miten päästä ongelmista eroon.
        En saa vain koskaan aikaiseksi hakeutua itseeni sinne, joka harmittaa paljon.

        Se nyt on vaan niin, että jos ei kerta saa aikaiseksi niin sitten pitää kärsiä ja elää ongelmansa kanssa!
        Itsellä tuli aikoinaan elämässä seinä vastaan jännittämisen kanssa mikä oli iso ongelma, introvertihko persoona toki olen, mutta se on persoona se ja osa minua ja mun tempperamenttipiirteeni. Mä katsoin, että joko valitsen jännittäjien vertaistukiryhmään menon tai kurjan loppuelämän. Menin ryhmään ja vaihdoin toiseen (onneksi), jossa tosi hyvä henki ja valioporukkaa - erilaisia/omanlaisiaan kaikki toki, mutta "samanlaisia". Sain loppuelämäksi pari sydänystävää ja jännittämiseni hallintaan.
        HALOO SIIS! Jos kerta ongelma on niin iso kuin tälläkin palstalla valitetaan niin hakekaa nyt hyvät ihmiset siihen apua. Tottakai se pelottaa ja jännittää, SO WHAT, niinhän teitä pelottaa, jännittää ja ahistaa muutenkin koko ajan... Ja vertaistukiryhmissä saakin näyttää pelkonsa ja puutteellisuutensa, siellä on vaitiolovelvollisuus ja esiinnytään vain etunimillä.


      • hukka.susi
        toivoton tapaus kirjoitti:

        Olen ajatellut sitä psykologilla käyntiä sen takia, koska luulisin pystyväni puhumaan näistä minun ongelmista paremmin jonkun tuntemattoman ja asioista tietävän henkilön kanssa kuin esim. oman äitini kanssa, joka ei itse ole ollut mitenkäänlailla ujo/hiljainen. Tämä psykologi voisi antaa muutamia vinkkejä miten päästä ongelmista eroon.
        En saa vain koskaan aikaiseksi hakeutua itseeni sinne, joka harmittaa paljon.

        Vieläköhän seuraat tätä aihetta?

        Mutta kyllähän sekin on totta, että ajan kanssa se helpottuu ja harjoittelu auttaa asiaa. Tosin siinä saa kovan työn käydä yritys erehdys/onnistumis pettymys taktiikalla, mikä ei tosiaankaan tee sitä ihan helpoksi.

        Tällaisia on minun kokemukseni, jos haluat kuulla lisää, niin mielelläni kerron. Saattaa tuolta profiilista löytyä joku keino ottaa yhteyttäkin:)


      • toivoton tapaus
        hukka.susi kirjoitti:

        Vieläköhän seuraat tätä aihetta?

        Mutta kyllähän sekin on totta, että ajan kanssa se helpottuu ja harjoittelu auttaa asiaa. Tosin siinä saa kovan työn käydä yritys erehdys/onnistumis pettymys taktiikalla, mikä ei tosiaankaan tee sitä ihan helpoksi.

        Tällaisia on minun kokemukseni, jos haluat kuulla lisää, niin mielelläni kerron. Saattaa tuolta profiilista löytyä joku keino ottaa yhteyttäkin:)

        Mä eilen kävin terkalla ja sille avauduin tästä mun ongelmasta ja hän ohjaa mut psykiatrille. Kävin tuolla terkalla sen takia juuri kun tuntuu siltä että olisin tällainen samanlainen hiljainen erakko vielä 5-10 vuoden päästä jos en kävisi puhumassa tästä asiasta kenellekään. Mutta saa nyt nähdä tuleeko tästä mitään. Jos saisin edes jotain ongelmia ratkottua..


    • Puhuminen

      Se on tietysti että jonkun kanssa olisi hyvä puhua näistä asioista. Minä en ole puhunut edelleenkään muiden kuin mummini kanssa tästä asiasta ja vaikka olo on nykyään vähän parempi elämälleni suuntaa on ole edelleenkään saannut vaihdetuksi. Olen siis jo yli 20-vuotias ja vaikka elämä muuten on kunnossa minulla ei ole edelleenkään ystäviä tai tuttavia tai muita ollut enään vuosiin. Ei siinä että heitä olisi koskaan paljon edes ollut mutta edes pari ystävää kuitenkin. Yhdenkin ystävän löytäminen alkuun voisi tehdä hyvää itsetunnolle ja auttaisi saamaan elämää eteenpäin. Alkuun tosiaan voisi olla hyväksi puhua jollekulle joten yrittää täytyy ainakin.

      • toivoton tapaus

        Kun kävin siellä terkan juttusille, hän ehdotti että kannattaisi aloittaa sellainen harrastus tai käydä paikoissa joissa on vähän pakko puhua. Harrastuksesta voisi löytää itselleen uuden ystävänkin. Minulle hän ehdotti jotain teatteri/näyttelemis juttua, mutta ei se kyllä minun jutttuni ole. Jos haluat ja tunnet siltä että olis tarve, niin käy säkin kanssa jollain psykiatrilla juttelemassa. :)


      • Se siinä on
        toivoton tapaus kirjoitti:

        Kun kävin siellä terkan juttusille, hän ehdotti että kannattaisi aloittaa sellainen harrastus tai käydä paikoissa joissa on vähän pakko puhua. Harrastuksesta voisi löytää itselleen uuden ystävänkin. Minulle hän ehdotti jotain teatteri/näyttelemis juttua, mutta ei se kyllä minun jutttuni ole. Jos haluat ja tunnet siltä että olis tarve, niin käy säkin kanssa jollain psykiatrilla juttelemassa. :)

        Sitä kun kiinnittää niin paljon huomiota itseensä ja "pärjäämiseensä", niin oppii kenties hitaammin tulkitsemaan muita ihmisiä ja erottelemaan mukavat tyypit ikävistä, joihin ei kannata edes panostaa. Ja sosiaaliset taidot eivät ole mielestäni mitään tyhjän läpän heittämistä muiden kustannuksella, vaan toisen rajojen kunnioittamista ja kohteliaisuutta yms.


    • toivoton tapaus

      Olen tässä vähän aika sitten käynyt muutaman kerran sillä psykologin juttusilla. Ei siitä nyt sillain ollut hirveästi mitään apua, mutta sain ainakin kerrottua hänelle niitä asioita mitä en muille kerro, joka hieman helpotti oloa. Sovimme yhdessä että emme enää sovi tapaamisia, sillä hänen mielestä en ole mikään mahdoton tapaus.

      Minua kuitenkin edelleen vaivaa se että en osaa vastata/puhua/keskustella muiden kanssa. Joku tulee sanomaan mulle jotain niin oon ihan jäässä ja sanon vain että aijaa tai niin ja sitten tämä henkilö katsoo mua sillain että etkö sä muuta nyt osaa sanoo.. Olenko mä oikeasti tällainen tyhmä blondi jolla ei ole mitään sanottavaa ja jos jotain tulee suusta niin se on vain jotain hyvin hämmentävää ei-ymmärrettävää paskaa..
      Ulkonäöstäni mun ei ilmeisesti tarvitse murehtia, kun tässä on nyt tullu käytyä baareissa muutaman viikonloppu peräkkäin ja niitä miehiä näytti pyörivän ympärillä ihan mukavasti. Eilen kun tuli viimeksi käytyä niin tuli hieman lääppäiltyä yhden kanssa ja ehdotti et jos häivyttäis täältä. Olis niin tehnyt mieli lähteä kun siinä pääsi hieman siihen kutkuttavaan fiilikseen, mutta ei, minähän jänistin ja pistin pakit päälle..
      Treffeilläkin tuli käytyä yhden toisen jätkän kanssa ja siellä vasta kiusallista olikin.. Tämä henkilö oli hauska ja mukava ja kova jutteleen, joten hän lähinnä hoiti sen puhumisen, itse taas en osannut paljoa mitään sanoa takaisin.. Ihme kyllä hän ehdotti että nähtäiskö uudestaan. Olin ihan hämmentynyt että ei helvetti, miks se haluis nähdä tällaisen henkilön joka ei osaa sanoa mitään takaisin niin uudestaan.. Ei me kuitenkaan päästy näkeen kun sinä päivänä kun olisi pitänyt nähdä, illan alusta hieman viestiteltiin että missä nähtäis jne. mutta ei hän enää vastannut siinä myöhemmin takaisin. Seuraavalla viikolla hän pistää uudestaan viestiä että jos tällä kertaa päästäis näkeen, no, sitten hieman myöhemmin kun oltaisiin sovittu milloin nähdään niin hän pistää että on luvannut yhdelle neidille ettei näkisi enää muita. (En ottanut tätä mitenkään vakavasti itseeni, sillä tiesin että hän on hieman sellainen pelimies ja että ei siitä olisi kuitenkaan tullut mitään).

      Näin, tällainen väliraportti mitä on tapahtunut. Jos sitä itsetuntoa vain saisi jotenkin nostettua enemmän ja olla ajattelematta sitä että tulisin olemaan tälläinen erakko loppu elämäni.

      • itse psykologilla käyneenä tiedän että heidän työnsä on vaan kannustaa ihmisiä josta ei välttämättä ole paljoa apua. Se suurin voima itsensä muuttamiseen tulee omasta itsestä ja jos sen löytää niin ei kannata luovuttaa.

        Tuo uusin viestisi kuulostaa että olet jo edistynyt mutta kannattaa miettiä tuota baareissa käyntiä vähän tarkemmin koska siellä suurin osa miehistä on pelimiehiä tai vaan yhdenyön ihmeitä jota tuskin haluat?

        Viellä tuosta Keskustelu taidosta sen verran että onnellisuuteen ei välttämättä tarvita puhetta. läheisyys riittää.

        Voimia muutokseen kyllä se siitä:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe