Pullojen ja tölkkien palautusautomaatit rosvoavat

Raikuli1

Useita kertoja kun olen tölkkejä ja pulloja palautellut automaatteihin, niin jäänyt osasta rahat saamatta. Eli, jos esim. 0,40 sentin 1,5 litran limupullo on vähän niinkuin ruttaantunut, eli ei ole ilmat sisällä, niin automaatti ei osaa lukea viivakoodia oikein ja näin jää rahat saamatta. Jos sitten lataat automaattiin tölkkejä tai pulloja liian nopeasti, niin sama juttu, automaatti ei kykene lukemaan nopeaan syötettyjä tölkkejä ja rahat jää saamatta. Tää kova kate kaupoille.Puhutaan miljoonista euroista. Esim. jos jokainen pullonpalauttaja tekee näitä virheitä muutaman kerran vuodessa, puhutaan vain muutamasta eurosta per palauttaja, mutta kun esim. 3 miljoonaa pullojen palauttaa tekee sen, niin voidaan puhua kevyesti 10-20 miljoonan hyödystä kaupoille.

36

6224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pullpall

      Eihän se kyllä noin arvottomia (0,40 senttiä) edes noteeraa, ja muissakin pätee rauhallisuus syötettäessä. Mielellään viivakoodi ylöspäin valmiiksi niin kone ei turhaan pyörittele pulloa/tölkkiä.

    • Lisää listalle

      Ongelmaa näyttää olevan kirkkaiden vesipullojenkin kanssa, vaikka syöttäisi miten.
      Alkon erikoispullot samoin.

    • salaliittoteoria?

      Turha sitä kauppaa on syyttää jos et osaa pulloja ja tölkkejä säilyttää ja palauttaa asiallisessa kunnossa. Alkon "taskumattien" kanssa on ongelma, kun kone ei pysty niitä pyörittelemään, mutta kaupan vika ei ole sekään, koska kauppa ei ole Alkon tuotteista vastuussa. Kauppa ei nettoa senttiäkään pulloista ja tölkeistä joita automaatti ei ole hyväksynyt, koska koneellisessa palautuksessa kauppa saa hyvityksen vain pakkauksista, jotka kone on asiakkaalle hyvittänyt. Palpa hyvittää kaupalle vain palautusautomaatin rekisteröimät pakkaukset. Pikkukioskeissa yms. joissa on ns. manuaalipalautus asia voi olla toinen.

    • srep elek

      Se mikä noissa Tomran koneissa ja vastaavissa on erikoista, niin jos pullo/tölkki on oikeasti pantiton (vaikkapa mehupullo) niin se sylkee sen iloisesti takaisin. Mutta jos pullo onkin validi se ehtii sen nielaista panttia antamatta. Lähettäisi edes takaisinpäin jos ei kone sitä osaa lukea.

      Koneissa on muuten jonkin verran eroa ja joissain paikoissa käytettävät laitteet ilkeämpiä kuin toisissa. Jos kone jatkuvasti vetää välistä, kannattaa vaihtaa kauppaa mihin palauttaa.

    • huhhuuuuuuuuuuu

      Meillä päin automaatti palauttaa sellaisen pullon tai tölkin, jota se ei osaa lukea.

      Jos sinne tarjoat rytistämääsi - ja huonossa säilytyksessä rytistynyttä - niin oma vikasi.

      • bevesys

        Se palauttaa ne sen takia että ettet työnnä sinne kaikkea muuta paskaa. Jos koneen säätää vastaanottamaan kaikki - mikä on mahdollista - niin sieltä löytyy kaikkea tyhjistä säilykepurkeista käyttettyihin kortsuihin saakka.


      • ahopoööä-

        No niin no, rytisetetty tai huonossa kunnossa, kyllähän monet koneet nykyään ruttaa ne heti koneeseen syöttämisen jälkeen...eli ruttuu menevät joka tapauksessa.


    • ppkone

      Voihan sitä kassalla automaatin kuitin perusteella ilmoittaa saamattomat pantit. Itse olen aika usein ilmoittanut asiasta ja aina olen saanut hyvityksen. Yleensä ne pantit kannattaa jo himassa muotoilla oikeaan muotoon, eikä lykkää niitä muodottomina nieluun. Samalla kannattaa pyyhkiä se etiketin viivakoodi puhtaaksi tölkeistä ja palpatötsistä. Ehjissä suomalaisissa ruskeissa lasisissa olutpulloissa tai limsapulloissa ei tarvitse olla etikettiä saadakseen pantin. Vaikka perusasiat olisikin kunnossa, niin hylkäyksiä silti tapahtuu... aaarrgghh. Itsekin olen muuten miettinyt välillä näitä hylkäyksiä ja nettoaako tästä jokin taho.

      • Raikuli1

        Ai, että kotona oikein rupeaisin likaisia muovipulloja ja kaljaisia olut tölkkejä oikein suoristelemaan ? Noh huh huh sentään.


    • litinä!

      Lidl on pullonpalautusten kanssa suurin vedättäjä!joka toinen kerta kun palautan tölkkejä ja 1,5-vesi-pulloja niin kone ei hyvitä panttia!eikä kyse ole rypistetyistä/tai viallisista panteista.kyse on sala-liitosta!

      • panttilainaamo

        jep! palpa sanelee ehdot ja hinnat. kyseessä on miljoona bisnes


      • palauttaja m

        Täällä Lidin palautus automaatti parhaiten toiminut mitä pulloja olen palauttanut. Nyt niitä näkyy uusitun liekö paranneet ei vielä kokemusta.


    • ongelmaa kerrakseen

      Se on automaatin ohjelmasta kiinni. Monet valmistajat vaihtaa pullojen muotoja ja koodeja niin vinhaan vauhtiin, ettei automaattien huolto ja asennus ehdi perässä. Kannattaa sitten vaan mennä sen kuitin kanssa kaupan myyjälle tai kauppialle sanimaan, että jäi pantit saamatta. Aina olen itse ainakin rahat näin saanut ja kerran epäselvässä tilanteessa mentiin yhdessä sinne pullohuoneeseen ne "oudon malliset" alkon plot katsomaan.
      Ei liene kuitenkaan elämää suurempi ongelma?

      • voeeeee

        Litteä alkon pullo ja taskumatti koko ei aina kone hyvitä.


    • Pullo ja pantti

      Jos automaatti rosvoaa joitakin pulloja, niin kassalta pystyy saamaan rahat niistäkin, kun kertoo asiasta. Toinen asia on, että vaivautuuko muutaman kymmenen sentin takia sitä tekemään, mutta jos periaatteen takia haluaa sen minkä kuuluukin saada.

      Mielestäni automaatit pitäisi ohjelmoida siten, että jos automaatti ei tunnista panttia sisältävää viivakoodia, niin voisi valita kolmesta vaihtoehdosta:
      1) yritä uudelleen
      2) palauta pullo keräykseen ilman panttia
      3) palauta pullo takaisin asiakkaalle
      Tuo olisi reilumpaa asiakkaan kannalta.

      • 65464654

        Minulle eivät maksaneet kassalla mitään takaisin. Selvästi tiesivät, että kone tekee niin. Petos kysessä. S-market ja repant pullokone.


    • Näin aina teen

      Limsapullot ovat aika pehmeää muovia ja tyhjetessään menevät ruttuun, eikä automaatti ota niitä.
      Ennenkuin laitat pullon automaattiin, niin avaa hieman pullon korkkia jolloin saat ilman pullosta ulos ja pullo palautuu omaan muotoonsa ja taatusti menee läpi ja saat rahan siitä.

    • 20 senttiä

      Älä tee virheitä.

    • neuvo

      Lopeta ryyppääminen niin ei tarvi tyhjien pullojen palautuksien kanssa huolehtia...:D

    • Näänäänää

      Hyvät rutisijat! Oletteko koskaan ajatelleet käydä sanomassa myyjille, jos kone nielee pullonne? Toimii muuten ainakin K-Kaupoissa ja Lidleissä. Tyhmyyttänne rahanne menetitte :D

    • Palauta ne sitten oikein. Tai parempi vaihtoehto on olla ostamatta pullossa tai tölkissä yhtään mitään.

    • Sisseliininen

      Lidlin palautusautomaatti ryöväs 17 isoa salskia 40 centin pulloa!
      palautettiin joku päälle 30.

      Mentiin kassalle vaatimaan niistä rahoja ja hyvittivät kyllä, muuten olisin laittanut ne hakemaan ne 17 pulloa mulle takas kun niin ärsytti. Eikä ne edes ollu ryttääntyny, eikä laitettu liian nopeaa. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

    • Raikuli1

      Ainakin Kaivokselan S-marketissa kun asiasta huomautin, niin kassa sanoi, että niin siinä vain sitten käy, ettei kone pysty kaikkea lukemaan, mutta ei elettäkään tehnyt siihen suuntaan, että jotain panttihyvityksiä olisi antanut.

    • Se kun kauppa pitää automaatinsa viikko verren epäkunnossa, välinpitämättömyttä parhaimillaan

    • rahat.pois.köyhiltä

      S-marketeissa olevat suomalaiset repant pullonpalautuskoneet varastavat välistä pulloja. Juuri väitti rainbow 1.5L virheetöntä limsapulloa pantittomaksi vaikka kuuluisi saada 40c siitä. Sanoin myyjälle, että koneessanne on vika. V*ttuilu vain takaisin. Hyvät voitot tulee kaupalle ja repant huijarikonefirmalle vuodessa kun noita pulloja huijailevat.

      • rahat.pois.köyhiltä

        Poliisin pitäisi tutkia tuota petosta lähemmin, kuinkahan paljon tienaamat välistä vetämällä vuodessa? Pullo ja etiketti olivat täysin virheettömiä ja laitoin pullon pohja edellä sekä viivakoodi ylöspäin suunnattuna. Prkl kun ketuttaa tuollainen kusetus. Luulevat vain että ihmiset eivät huomaa tai välitä.


      • ihan.oikein.tapahtui

        Etpä olisi veroja maksanut kuitenkaan keräämistäsi panttipakkauksista saamistasi tuloista.. Paha sai näin palkkansa.


      • 45678965765
        ihan.oikein.tapahtui kirjoitti:

        Etpä olisi veroja maksanut kuitenkaan keräämistäsi panttipakkauksista saamistasi tuloista.. Paha sai näin palkkansa.

        Ei muutamasta kertyneestä pullosta, mitä silloin tällöin palauttaa tarvitse maksaa veroja. Tuosta on jossain tarkempikin lakipykälä. Älä turhaan jauha pskaa.


      • pantit.verollisia
        45678965765 kirjoitti:

        Ei muutamasta kertyneestä pullosta, mitä silloin tällöin palauttaa tarvitse maksaa veroja. Tuosta on jossain tarkempikin lakipykälä. Älä turhaan jauha pskaa.

        Sellaista lakipykälää ei ole joka sallisi pienimuotoisen veronkierron. Seuraavaksi väität varmaankin että toisen ihmisen hengen saa riistää, jos riistää vain vähän silloin tällöin.


      • 87687786
        pantit.verollisia kirjoitti:

        Sellaista lakipykälää ei ole joka sallisi pienimuotoisen veronkierron. Seuraavaksi väität varmaankin että toisen ihmisen hengen saa riistää, jos riistää vain vähän silloin tällöin.

        "Itse ostetut pullot saa palauttaa kertomatta verottajalle, koska palauttaja ei ansaitse niistä, vaan saa jo itse maksamansa pantin takaisin."

        https://yle.fi/uutiset/3-5395287

        Veroja täytyy siis maksaa vain esimerkiksi festivaaleilla tai ojista/roskiksista kerätyistä pulloista.

        Kaikkitietävä pellehermanni nimim. "pantit.verollisia", voisit ottaa asioista selvää, ennen kuin levität väärää kaikkitietäväisyyttäsi. Näitä kaikkitietäviä yksilöitä on esimerkiksi jokaisella työpaikalla yksi.


    • RahanTuloa

      Mä saan pantittomistakin puteleista fyffeä. Kopiokone laulamaan ja 1,5 litran limupullon viivakoodi tällätään pantittomien pullojen ja tölkkien kylkeen. Ottakaa opiksi, hehhee.

      • Vartiopiälikkö

        Kunnes häkkiheilahtaa.


    • Tsepu

      Jopa vierekkäisten koneiden lukijoissa on eroja. Tunnista luotettavimmat koneet ja käytä niitä. Ryttääntyneet pullot ja tölkit kannattaa tietenkin suoristaa. Minulla on myös talvisin monasti kone palauttanut tyhjät, ehjät, oikeanmuotoiset pullot väittäen, että sisällä on jotain. Pullon sisällä on ilma kylmennyt ja paine laskenut. Oletettavasti on tapahtunut myös jotain silmillä havaitsematonta kondensaatiota tms. Kun löysytän tuollaisen pullon korkin, kone hyväksyy sen mukisematta.

    • pall1palpa

      Palpa koneautomaatti juuri vetäisi useamman pullon ilman panttia sisäänsä. Täysin suoria ja ehjiä pulloja kaikki ja varmasti pantillisia.

      Vuodessa joku nettoaa tällä kusetuksella miljoonia euroja. Olisiko aika laittaa loppu tällaiselle paskalle? ja ainakin nimet julkiseksi että ketkä hyötyvät kusetuksesta

      • no.drink.tomorrow

        Selvästi salaliitto kuluttajia vastaan. Lopettakaamme sellaisten juomien juonti, joiden pulloissa on pantti. Kaikki ovat tyytyväisiä, omaa tyhmyyttä jos tuollaisia pulloja ostaa.


    • lisääpantteja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7621
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4556
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3201
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      354
      1473
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1429
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe