Silloin oli elämässä muuta sisältöä kuin netti. Monenmoisia kehittäviä virikkeitä riitti, kuten linkin video osuvasti todistaa.
http://www.stara.fi/2012/08/21/muistatko-miten-kulutit-aikaa-lapsena/
Kyllä ennen oli kaikki paremmin
32
136
Vastaukset
Muista nyt, että täälläkin on niin nuoria joukossa harmaassa, että heillä oli jo pentuna netti.
Mutta joo muistan kyllä, että ulkona leikittiin ilta myöhään, eikä kiire ollut nukkumaan. Ei ollut koskaan tekemisestä pulaa. Ei koskaan tullut mieleen kysyä, äiti mitä mä nyt teen? Aina keksi tekemistä, äiti vain jarrutteli.- Kyöstix
Jos jonkin sortin pihaleikkejä tuli leikittyä. Törppöö, väriä yms.
Kyöstix kirjoitti:
Jos jonkin sortin pihaleikkejä tuli leikittyä. Törppöö, väriä yms.
Rakenneltua majoja, oltua hippaa, ajeltua fillarilla, painittua hiekkiksella poikien kanssa, sneppailtua ja keinuttua jne. :)
Talvella piti rakentaa sormet kohmeessa linnoja! Ja laskea mäkeä.- Kyöstix
voopotin kirjoitti:
Rakenneltua majoja, oltua hippaa, ajeltua fillarilla, painittua hiekkiksella poikien kanssa, sneppailtua ja keinuttua jne. :)
Talvella piti rakentaa sormet kohmeessa linnoja! Ja laskea mäkeä.Rakennettiin lumilyhtyjä ja annettu joillekkin lumipesuja...itsekkin tuli niitä saatua sekä tietty lumisotaa :)
Majojen rakentaminen oli kivaa puuhaa. Rakensitko puuhun:D
Jopa kauppaa tuli leikittyä...pikkasen mielikuvitusta niin löyty myyntiartikkeleita: metsästä ja pihalta.
Oisko niin et nykylapset saa kaiken valmiina kaupasta? - Kyöstix
Kyöstix kirjoitti:
Rakennettiin lumilyhtyjä ja annettu joillekkin lumipesuja...itsekkin tuli niitä saatua sekä tietty lumisotaa :)
Jopa kauppaa tuli leikittyä...pikkasen mielikuvitusta niin löyty myyntiartikkeleita: metsästä ja pihalta.
Oisko niin et nykylapset saa kaiken valmiina kaupasta?Ottaa oikeen korvaan kun kuulee jonkun lapsen suusta" ei ooo mitään tekemistä"
:(( Kyöstix kirjoitti:
Rakennettiin lumilyhtyjä ja annettu joillekkin lumipesuja...itsekkin tuli niitä saatua sekä tietty lumisotaa :)
Oisko niin et nykylapset saa kaiken valmiina kaupasta?Kuulostaa tutulle. :) Sit muistan kerran yhden Markon joka oli kuulema muhun ihastunut. Hän istutti mua lumessa ties miten kauan ja halusi halailla väkisin. Minua taas paleli ja itketti, vähän pelottikin sen uhkaava olemus.
Onneksi äiti tuli jossain kohtaa huutelemaan mua kotiin. Ja pojan oli pakko laskea musta irti. Juoksin itku kurkussa äidin luo. :(
Ei aina ollut niin kivaakaan.
Lelut on nykyään lapsen puolsta leikkiviäkin.- Kyöstix
voopotin kirjoitti:
Kuulostaa tutulle. :) Sit muistan kerran yhden Markon joka oli kuulema muhun ihastunut. Hän istutti mua lumessa ties miten kauan ja halusi halailla väkisin. Minua taas paleli ja itketti, vähän pelottikin sen uhkaava olemus.
Onneksi äiti tuli jossain kohtaa huutelemaan mua kotiin. Ja pojan oli pakko laskea musta irti. Juoksin itku kurkussa äidin luo. :(
Ei aina ollut niin kivaakaan.
Lelut on nykyään lapsen puolsta leikkiviäkin.Inkkareita ja länkkäreitäkin tuli leikittyä nallipyssyillä ammmuskeltua (kotiväki ei oikein tykänny noista leikeistä). Näin aikuisena senkin mielipiteen ymmärtää jo :)
Talvella yhden kaverin kans jäädytettiin vedellä semmoinen n.50 m mäki ja laskettiin sellaisen muovilevyn päällä alas ja vauhti oli kova. Kaikkee tuli koklattua. :D
Lapsista tehdään ns. "uusavuttomia"? Se mua joskus huvittaa kaupassa kun vanhemmat kysyvät lapselta: "tänään laitettaisiin ruuaksi"? En muista lapsena monestikkaan kuulleeni tuota. Sitä syötiin mitä oli. - hmm..
Kyöstix kirjoitti:
Inkkareita ja länkkäreitäkin tuli leikittyä nallipyssyillä ammmuskeltua (kotiväki ei oikein tykänny noista leikeistä). Näin aikuisena senkin mielipiteen ymmärtää jo :)
Talvella yhden kaverin kans jäädytettiin vedellä semmoinen n.50 m mäki ja laskettiin sellaisen muovilevyn päällä alas ja vauhti oli kova. Kaikkee tuli koklattua. :D
Lapsista tehdään ns. "uusavuttomia"? Se mua joskus huvittaa kaupassa kun vanhemmat kysyvät lapselta: "tänään laitettaisiin ruuaksi"? En muista lapsena monestikkaan kuulleeni tuota. Sitä syötiin mitä oli.Oletko muka vasta alle 50? Kuulostat 70 vuotiaalta.
- Kyöstix
hmm.. kirjoitti:
Oletko muka vasta alle 50? Kuulostat 70 vuotiaalta.
Dementia vaivaa: muistan vain vanhoja asioita ja kuulossa vikaa ;D
Mikä mahtaa nykyisin estää saman? Miksi lapset eivät nykyisin keksi leikkejä kuin ennen? Eikö nykyvanhemmat anna lastensa enää leikkiä kuin ennen vai missä on vika?
Ratikkakuski kirjoitti:
Mikä mahtaa nykyisin estää saman? Miksi lapset eivät nykyisin keksi leikkejä kuin ennen? Eikö nykyvanhemmat anna lastensa enää leikkiä kuin ennen vai missä on vika?
Oisko liian valmiiksi rakennettu ympäristö? Kaikki tarjoillaan lapsille tarjottimella, sen sijaan että motivoitaisiin luomaan ja kehittämään itse.
Liian valmis voi olla luovuuden ja keksiliäisyyden haitaksi. On varmasti myös paljon persoonasta kiinni miten omatoimisesti lähtee näpräämään jotain omaa.- 90-luvun Pula-Aika:.
Kyöstix kirjoitti:
Inkkareita ja länkkäreitäkin tuli leikittyä nallipyssyillä ammmuskeltua (kotiväki ei oikein tykänny noista leikeistä). Näin aikuisena senkin mielipiteen ymmärtää jo :)
Lapsista tehdään ns. "uusavuttomia"? Se mua joskus huvittaa kaupassa kun vanhemmat kysyvät lapselta: "tänään laitettaisiin ruuaksi"? En muista lapsena monestikkaan kuulleeni tuota. Sitä syötiin mitä oli..
90-luvun Pula-Ahot ja Pula-Aika jättivät jälkensä
Nyt syön kaiken mitä eteen tuodaan
Har!
. - ,..,
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos sinulla olisi kaikki maailman lelut: pyssyt, nuket, hyrrät, kiukkuisetlinnut, papukanit, vaivautuisitko silloin leikkimään että auton ikkunasta ohi kiitävä maisema on televisio? Jos sylissäsi on "pädi" josta tulee kaikki pelit mitä ikinä voit kuvitella ja paljon enemmänkin, miksi vaivautuisit keksimään yhtään leikkiä itse?
Sama kuin herkkujen kanssa: ennen mustikka oli hyvää (koska muuta makeaa ei saanut), nyt vain karkki kelpaa. Muistan itse miten ihanaa oli saada kypsiä karviaismarjoja, koska ne oli makeita. Lapset "ei tykkää niistä nykyään. Yritäpä vain tarjota.
Teollisen viihdytyksen ammattilaiset osaavat hommansa. Mikään itse keksitty ei riitä kun verrataan kaupallisiin viihdykkeisiin. Luomu jää aina toiseksi. - Kyöstix
Kyöstix kirjoitti:
Dementia vaivaa: muistan vain vanhoja asioita ja kuulossa vikaa ;D
Lähempänä oikeesti 100 vuotta :)
,.., kirjoitti:
Jos sinulla olisi kaikki maailman lelut: pyssyt, nuket, hyrrät, kiukkuisetlinnut, papukanit, vaivautuisitko silloin leikkimään että auton ikkunasta ohi kiitävä maisema on televisio? Jos sylissäsi on "pädi" josta tulee kaikki pelit mitä ikinä voit kuvitella ja paljon enemmänkin, miksi vaivautuisit keksimään yhtään leikkiä itse?
Sama kuin herkkujen kanssa: ennen mustikka oli hyvää (koska muuta makeaa ei saanut), nyt vain karkki kelpaa. Muistan itse miten ihanaa oli saada kypsiä karviaismarjoja, koska ne oli makeita. Lapset "ei tykkää niistä nykyään. Yritäpä vain tarjota.
Teollisen viihdytyksen ammattilaiset osaavat hommansa. Mikään itse keksitty ei riitä kun verrataan kaupallisiin viihdykkeisiin. Luomu jää aina toiseksi.Jaaha. Enpä näe asiaa ihan noin. Mun nuorempi lapsi juuri eilen leikki samoin kuin itse pienenä kauppaa ulkona: pikku sora oli "rahaa", ratamon lehdet "laastareita", ruukkutomaatistani oli poimittu pikku tomaatteja myytäväksi, lisäksi oli itse poimittuja kukkia purkeissa ym. Ihan samalla tyylillä kuin mitä itse leikin, mutta ihan itse keksittynä.. En ollut kertonut (en ainakaan muista) mitään tuosta lapsuuteni kauppaleikistä. Niitä valmiita lelu-kauppatavaroita ja leikkikassakin löytyy kotoa, mutta ne ei kelvannut leikkiin. Oli kuulemma lapsellisia :)
Tietokone on tietokone, mutta kun sen käyttöä rajoittaa, alkaa mielikuvitus heti pulputa.. kannattaa siis rajoittaa. Tietokoneelta ja netistä löytää sitä paitsi myös tietoa ja ideoita leikkeihin.
Leluista suosituimpia on sellaiset joiden ympärille voi kehittää mielikuvitusmaailman; kaikenlaiset yksinkertaiset pikku-oliot; ei mitkään tekniset vempeleet, vaikka niitäkin löytyy.
Mustikkaa käy vanhempi lapsi syömässä päivittäin useamman kerran päivässä talon takana olevasta metsän laidasta. Naama sinisenä palaa sieltä :) Karkeista ei hänelle kelpaa kuin pari laatua. Karkit ei ole siis kovinkaan in. Samoin karviaiset on suurta herkkua.Vadelmista puhumattakaan.
Joten..Eipäs yleistetä :)
- :)
Niin, noissa oli se ero, että perse ei levinnyt, kun pelit tehtiin liikuttamalla muutakin kuin sormia.
On olemassa ihmisiä joille kasvokkain kanssakäyminen tuottaa jollain tavalla ongelmia. Tunnen miehen jolla on ongelma ettei hän kykene normaalisti kommunikoimaan ihmisten kanssa.
Mies ei ole mitenkään ihmisarka mutta hän ei vain saa sanoja mieleensä ollessaan muiden seurassa. Keskustelu hänen kanssaan on sellaista, että muut kysyvät ja hän vastaa tai hän kysyy ja muut vastaavat. Usein hänen juttunsa on yksilauseista ja yksisanaista. Tästä syystä hänellä ei juuri ole tuttavia ja ystäviä, kukaan ei kutsu häntä kylään eikä kyläile hänen luonaan.
Kirjoittamalla hän sensijaan osaa ilmaista itseään. Hänen ystäväpiirinsä onkin kasvanut lähinnä netissä jossa hän voi ilmaista itseään kirjoittaen, puhelimessa ja kasvokkain hän taas on yksisanainen. Hän on avoimesti kertonut minulle tästä ongelmastaan ja sanoo ettei pysty muuttumaan.
Millaista tällaisten ihmisten elämä oli ennen nettiä?
No he lukivat kirjoja, kävivät leffassa ja tekivät kaiken yksin ilman kontakteja. Netti on antanut heille mahdollisuuden kanssakäymiseen ja vuorovaikutukseen ihmisten kanssa. Näin netti ylläpitää heidän mielenterveyttään ja kanssakäymistaitojaan. Miksi minun tuntemani mies ei kykene normaaliin kevyeen keskustteluun on arvoitus niin hänelle kuin muillekin. Hän osaa puhua kyllä silloin kun on jotain asiaa, selviää vaikka työhaastattelusta ja yllättävää kyllä hän on puhelinmyyjä, joka pärjää ihan tyydyttävästi työssään. Mutta kevyeen keskusteluun ja jutusteluun puhelimessa ja kasvokkain hänestä ei ole.
Mutta hänenkaltaistensa onneksi on olemassa netti.- kylä näi o
.
Tämä ei olisi ollut entisaikoina mahdollista
K-18
http://www.stara.fi/2012/08/21/johanna-tukiainen-rinnat-paljaana-ravintolassa/
.Tukiainen on koko ajan tiedetty eroottiseksi tanssijaksi joten mikä uutinen muka tuostakin irtosi.
- "ou mai gaad"
Ohan sillä hienot silikonit. Kaikki muu niiden ympärillä on vain..
Kuvaava ele tuolla miehellä vasemmalla. - Kekkosslovakiassa:.!
marjamaat7 kirjoitti:
Tukiainen on koko ajan tiedetty eroottiseksi tanssijaksi joten mikä uutinen muka tuostakin irtosi.
.
Kekkosslovakiassa tuollaisesta olisi tuomittu 25 vuotta kulakki työleiriä Siperiassa ilman lomia
. Kekkosslovakiassa:.! kirjoitti:
.
Kekkosslovakiassa tuollaisesta olisi tuomittu 25 vuotta kulakki työleiriä Siperiassa ilman lomia
.Kekkosslovakiassa korkeassa asemassa oleva ihminen, joka puhui sopimattomia Kekkosen mielestä, "pääsi" Helsingin kaupungin vuokra-asuntoyhtiön isännöitsijäksi. Moskovassa joutui metron vessoja puunaamaan. Kulakithan ei toki Maalaisliiton Suomessa ollut mikään paarialuokka.
Heh, jos kyse on ylemmästä kuvasta niin Tuksusta katsoen vasemmalla seisovan miehen ele on todella kuvaava:)
...no juu... rakentelin ensimmäisen kitaran 7 vuotiaana, noin 10 vuotiaana olin jo talvinuotalla - 15 asteen pakkasella avantoja hakkaamassa auki tuuralla , kesällä oltiin kalassa ja telttaretkillä saarissa., noin 12 vuotiaana aloitin tarkkuusammunnan. Fyysistä liikuntaa oli ohjelmassa miltei koko ajan..... =)
- lol
ankee lapsuus???!!! ymmärrän sua
Mä ainakin edelleen puhaltelen voikukkia ja revin siemenet heinistä ja leikin, että istuttelen niitä tuolla pitkin maita. :D Ja jotain muitakin lapsettavia juttuja.
Mut varsinaiseen aiheeseen llittyen, pahina ei ole edes toi, miten "laiskistutaan", vaan miten kaikki media vaikuttaa meidän alitajunnan kautta meidän olemukseen. Huomasin tän omakohtaisesti, kun olin Brasiliassa kaks viikkoa ilman telkkareita ja tietokoneita. Oon siis pitkään tarkkaillut mun omia uniani, jotka on alitajunnan tuotosta. Huomasin eroja unissa heti, kun tulin takaisin ja näin selkeämmin, mitkä oli tulleet telkkarista. Se oli aika kammottavaa. Sinänsä ihan loogista toki, että unet täyttyy sillä, millä päivisin päätään täyttää. Mut ei sitä oikeen voi selittää, se pitäis jokaisen itse kokea.- No siis ennen:.!1#%?
kanasutra kirjoitti:
Pahinta jopa.
.
ei ollut tällaisia elokuvia
Three Stooges Official Trailer
http://youtu.be/iA6DLxKLkfU
eiku niitä olikin kräh
http://www.neatorama.com/2012/04/13/knuck-knuck-knucks-from-history-remembering-the-three-stooges/
. No siis ennen:.!1#%? kirjoitti:
.
ei ollut tällaisia elokuvia
Three Stooges Official Trailer
http://youtu.be/iA6DLxKLkfU
eiku niitä olikin kräh
http://www.neatorama.com/2012/04/13/knuck-knuck-knucks-from-history-remembering-the-three-stooges/
.Mikään ei oo muuttunut.
Jess, keski-ikäisyyden ilosanomaa :> Erinomainen konsti saada nuoriso kiinnostumaan (not), on aloittaa sanomalla ei silloin kun minä olin nuori...
Eipä silti, kyllä nuoriso muutakin tekee kuin roikkuu netissä. Esmes roikkuvat ostarin Valintatalon edessä imemässä Euroshopperin energialitkua.Todellakin oli muutakin sisältöä. Ikinä ei ollu tylsää kuten nykyajan kersoilla on jatkuvasti.
- :-D
Humoristinen tuo video.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle934498Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖483120Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852859- 781645
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391442450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021224- 15967
- 184854
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah20836Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan37818