avoin yliopisto

pian taas työtön

Voiko opiskella avoimessa ja olla työtön? Ei viissiin?

3

544

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurre

Minusta kyllä voi.

Sehän on enämpi semmosta 'harrastamista' joka vieläpä maksaa. Samalla tavoin kun voit käydä kansanopiston yms. kursseilla.

Mutta jos sitten pääset avoimen puolelta tutkinto-opiskelijaksi, niin sitten oletkin opiskelija joka ei saa oikein mistään mitään.

En ole kyllä varma tästä... Jos joku tietää, niin kertokaapa. Asia kiinnostaa minuakin...

• Harrastelija

Juuri näin minäkin olen asian pähkäillyt itse mielessäni. Eräänkin kerran aloitin maksullisen atk-kurssin iltaopiskeluna työni ohessa eikä sitten työttömäksi jäätyäni tullut mieleenikään, että kurssi olisi pitänyt lopettaa kesken. Olihan se ollut aivan harratuksenomaista ja olin sen itse etukäteen maksanutkin. En kysellyt asiasta työvoimatoimistossa, mutta jostain heidän esitteestään sain vahvistusta käsityksilleni, että omaehtoista opiskelua voi jatkaa.

Jokin aika sitten tein suuren rahallisen panostuksen, kun ostin avoimesta yliopistosta itselleni oikeuden 15 ov:n opintokokonaisuuden suorittamiseksi. Tämä minun oli tehtävä töissä ollessani rahan puolesta, mutta aika ei työn ohessa riitä ainakaan sellaiseen opiskeluun kuin minä haluaisin. Niinpä olenkin toistaiseksi suorittanut vain muutamia opintoviikkoja, lähinnä verkkokurssien merkeissä. Työttömäksi mahdollisesti jäädessäni voin sitten tehdä oppimistehtäviä ja lienee lähinnä tekninen ongelma, että milloin ne laitan arvioitaviksi, jos suorituksille tuntuisi jokin este olevan. Aion kuitenkin palata työelämään heti mahdollisuuden tullen.

Suosittelen tilapäisesti työttömyysuhanalaisille avoimen yliopiston kohdalla kalliiimmasta hinnasta huolimatta tällaista ei-putkiratkaisua, joka antaa mahdollisuuden pakkotahdittomaan etenemiseen aina tilanteen ja fiilisten mukaan. Kerran kurssin maksettuaan voi käytännössä opiskella vaikka kymmenen vuotta, kunhan maksaa pienen vuosittaisen ilmoittautmismaksun ja silloin tällöin tarvitsee maksaa myös uusi opinto-opas. Luulisi tällä menetelmällä saavan ainakin tuoreinta mahdollista tietoa ja pystyvän hyödyntämään myös uusia mahdollisuuksia, esim. verkko-opintojen osuus tuntuu vain kasvavan odottelun myötä.

• Pykälä

Koska avoimen yo:n opiskeluista ei voi saada tutkintoa (ei ole tutkintoon johtavaa) ei opintojen perään työkkäristä kysellä.
      "Tavalliseen" korkeakouluun ei voi olla ilmottautuneena läsnäolevaksi opiskelijaksi ja olla samaan aikaan työttämänä työnhakijana.
      Ylipäätään opiskelut katsotaan sivutoimiseksi jos niitä on alle 3 ovarin edestä kuukaudessa.
      Paitti tämä korkeakoulusääntö, jossa paukahtaa heti päätoimiseksi kunhan vaan ylioppilaskunnan kalenterin saa itelleen.
      Soita oman työkkärisi toimikunnan sihteerille, ne tietää näistä pykälistä kaiken.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3793
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2231
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2104
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1721
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1552
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      80
      1447
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      1186
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1143
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    Aihe