Menettääkö kertyneet eläkkeet jos ottaa toiminimen?

Jään tammikuun jälkeen työttömäksi, vanhana äijänä, ensi vuonna täytän 60. Eli muutama vuosi olisi jäljellä eläkkeeseen. Voisin jatkaa yksityisyrittäjänä, asiakkaita olisi, valmis liikeidea jne. Jonkun verran tarvitsisi investointeja, ei kovin paljon. Mutta, miten käy tähän asti kertyneen eläkekertymän? Jotkut tuttavat väittävät, että nyt olisi syytä ottaa ihan rennosti, vaikka olla työttömänä kunnes varsinainen eläkeikä koittaa. Nämä viimeisiet vuodet kyllä pienentäisivät eläkekertymää viimeisiltä vuosilta jos olisin työttömänä. Tiedän, että huonosti tämän ikäisenä työllistyn varsinkin kun povaavat yleisesti huonoja aikoja. Jos otan toiminimem ainakin menetän liitolta saatavat työttömyyskorvaukset, kun en olisi enää työtön työnhakija vaan ( ehkä työtön ... ? ) yksityisyrittäjä. Mutta ne jo kertyneet eläkkeet joidne mukaan eläkettä aikanaan maksettaisiin, ei kai niitä menetä jos pistää firman pystyyn...?

-Pentti

4

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei katoa..

Ei ne kertyneet työeläkkeet mihinkään katoa.

Työttämänä ollessa ei pahemmin vaan lisää kerry. Itse asiassa, jos olisit palkkatöissä, niin kertymä vanhempana (53 ikävuodesta eteenpäin) olisi suurempi.
      Myös ansiosidonnainen kartuttaa eläkettä.

http://www.tyoelake.fi/Page.aspx?Section=39062

Yksityisyrittäjänä kartutat eläkettä juuri sen verran kuin maksat itse eläketurvaa, eli YEL:iä.
      Moni yrittäjä tekee sen virheen, että maksaa YEL vakuutusta vain minimisumman ja katuu sitä sitten eläkkeelle päästyään.

http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yrittajansosiaaliturvaopas/elake/

• napsiiko

ne 'yrittäjät' jotka pienintä eläkemaksua maksavat, ottaa pimeästi sen eläkerahan ,pankissa se säilyy ja korkoa kasvaa, asunnon voi sijoitus mielessä myös ostaa niillä pimeillä rahoilla ja pitää vuokralaisia niin kauan kunnes jää eläkkeelle ja sitten myydä... saa paremman katteen kuin niillä eläkemaksuilla, näin ne 'yrittäjät' menettelee.

• Rehellinen..

Eiköhän vähintään 99% yrittäjistä toimi ihan rehellisesti, eivätkä ole sellaisia venkuloita, kuin sinä.

Tietysti sinun kaltaisia pimeän työn, ja pimeän rahan kanssa olevia yrittäjiä aina on, mutta onneksi valvonta jatkuvasti tiukkenee.

• napsiiko

minä vaan en ole 'yrittäjä' mutta tunnenpa 3 tuollaista yksinyrittäjää jotka voi pimeenä tehdä vaikka yli puolet vuosiansioistaan.Valvonta ei pysty, kun senverran laittaa verolle että kaikki näyttää hyvälle, siis pystyy elämään reilusti pihistelemättä jafirmalle ei kasaannu maksamattomia maksuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3696
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3534
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2979
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2095
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1749
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1465
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1192
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe