Huomasin kauhukseni viime viikolla, että kaksi hammastani ovat ienrajan tuntumassa tummanharmaat/mustat, siis sellanen viiru kun ientä vähän tökkii ylöspäin. Olen lukenut kauheita ja vähemmän kauheita vaihtoehtoja mitä tuo voisi olla. Olen todella yllättynyt vaan, sillä hampaani on muuten hyvässä kunnossa, ja pyrin hoitamaan niitä säännöllisesti. Kuinka toivonkaan että kyseessä olisi vain tummentuma. Hammaslääkäriin olen menossa viikon sisällä. Pelottaa vaan, että jos se on jotain hammaskiveä tai vastaavaa, niin miten sen saa sieltä pois ilman että vaurioittaa ikeniä? En haluaisi niiden vetäytyvän, mulla on jo ennestään aika korkealla ikenet. Entä jos ne on reikiä, voiko tuollaisesta kohtaa paikata?
mustat ienrajat kahdessa hampaassa
2
8641
Vastaukset
- Entinen_Neiti
Jos ovat harjausvaurioita. Ienraja vetäytynyt, herkkä hammaskaula kulunut paljaaksi ja sitten tummunut ruoan ym. vaikutuksesta. Ei kannata kauhistua. Itselläni hammasvauriot ovat syntyneet varmaan 20 vuotta sitten. Eroosio on kohtuullisen voimakasta, mutta kaikki hampaat ovat yhä suussa, purupintoja muovipaikattu. Sopivilla elämäntavoilla ja järkevällä harjauksella lisävaurioita saa ehkäistyä.
Kerrotko sitten, mitä hampilääkäri sanoi? Jos epäilyni osui oikeaan, niin itseänikin kiinnostaisi ienrajan vaurioiden korjaaminen. Julkisella eivät sitä tee, mutta kuulemma jotkut ovat mm. laitattaneet muovipaikkoja yksityisellä. Ja kuulemma ikeniä on mahdollista madaltaa jollakin kohtuullisen yksinkertaisella leikkaustekniikalla. - ap.
Juu, elikkäs tänään tosiaan oli se hammaslääkäriaika, ja hammaskiveähän ne tummat viirut oli. Ensin vähän arvelutti niiden mekaaninen poisto (siis se metalliraaputin), varsinkin kun laitettiin pintapuudutegeeliä niin pelkäsin että kohta varmaan veri roiskuu, mutta täytyy sanoa että oli kyllä hellävarainen hammaslääkäri, sillä jälkikäteen kun peilistä katsoin niin ienrajassa oli vaan joku pienenpieni punainen piste mistä ien oli hippasen ärtynyt, muuten näyttää kun ei mitään olisi tehtykään! Ja ienraja on puhtaanvalkoinen, ihanaa. Kamalaa ajatellakin mitä tuhoa se hammaskivi olisi hampaalle ja juurelle pidemmällä aikavälillä aiheuttanut jos sitä ei nyt olisi poistettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275