Haluaisin aloittaa joogan

reippana

Olen kauan haaveillut joogan aloittamisesta, aloitan varmaan sen kun muutan toiselle paikkakunnalle.
Tarvitaanko joogassa hyvää kuntoa? Kunto on nimittäin päässyt rapisemaan :D
ja kuinka notkea pitää olla?
Ja mitä kaikkea vaaditaan joogan aloittamiseen?
Haluaisin niin kovasti sellaisen harrastuksen mikä rentouttaa ja jooga kuulostaa täydelliseltä

en vaa tiedä uskallanko aloittaa jos ne kaikki on siellä kauhee notkeita ja himourheilullisia :D

15

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noviisi.

      "Tarvitaanko joogassa hyvää kuntoa?"
      Ei tarvita.

      "uskallanko aloittaa"
      Kyllä uskallat.

      Voit tietty harjoitella jookoo myös kotona.

      Haet kirjastosta Terveys ja jooga-kirjan.

      Se kirja on siinä mielessä hyvä, että se on kirjoitettu erittäin helposti ymmärrettävään muotoon ja jokaisesta jooga asennoista on kuvia jotka helpottavat entisestään ymmärrystä miten asennot (asanat) tehdään.

      Ja kaiken kukkuraksi kirjassa on vielä harjoitustaulukot.

      Vaikka menisit kursseille niin tuon kirjan lukemisesta on varmasti apua.

      • Härkä

        Oikeastaan, mitä kankeampi olet, sitä enemmän tarvitset joogaa :) Siinä sitä sitten pikkuhiljaa vetristyy. Joogassahan ei edes saisi vertailla itseään muihin. Tärkeintä on oma fiilis, ei ulospäin näkyvä asento.


      • skolioosiselkä
        Härkä kirjoitti:

        Oikeastaan, mitä kankeampi olet, sitä enemmän tarvitset joogaa :) Siinä sitä sitten pikkuhiljaa vetristyy. Joogassahan ei edes saisi vertailla itseään muihin. Tärkeintä on oma fiilis, ei ulospäin näkyvä asento.

        Näinpä! Itse aloitin hathajoogan e-rit-täin rapakuntoisena selkävaivaisena; en olisi ikinä uskonut että se tuo sellaisen avun! Hathajoogaa voin siis suositella erityisesti huonokuntoisille, rentoutumisesta kiinnostuneille ihmisille. Erittäin rauhoittavaa, pitää mielen ja kehon kunnossa! Nimenomaan joogan kautta huomasin erittäin selkeästi kehon ja mielen yhteyden, tätä nykyä olen enemmän sinut itseni kanssa. Jopa se puolitoista tuntia viikossa sai aikaan ihmeitä! Minulla oli mahtava ohjaaja, toivottavasti ketjun aloittajalla on yhtä hyvä tuuri!


      • Krisse:-)

        Pystyykö jookalaiset levitoida?


      • Repikää tästä
        Krisse:-) kirjoitti:

        Pystyykö jookalaiset levitoida?

        Psyykkistä levitaatiota, eipä muuta sitten.


    • ilmajooga

      Tiedättekö mistä voisi hankkia nuita ilmajoogassa käytettäviä riippuköysiä/mattoja

    • Famu

      Ilman muuta aloitat! Joogalajejahan on todella useita ja niissä on todella eroa. Jos haluat aloittaa jostain rauhallisesta, niin mene vaikka hathajoogaan tai iyengarjoogaan. Itse aloitin pari kertaa hathaa, mutta en tykännyt. Myöhemmällä iällä aloitin astangan ja pidin kovasti. Nyt kun olen pitänyt taukoa ja olen JÄYKKÄ, niin aloitin Iyengarjoogan ja se on todella mahtavaa. Suosittelen. Sinne voi hyvillä mielin mennä vaikka olisi vähän kanki. Olenkin jostain lukenut, että iyengarjooga on Joogaa jäykille :D Ei pahalla, sinne vaan.

    • Joogassa ei ole kyse urheilusta.
      Innostuksesi riittää mainiosti harjoittelun aloittamiseen. Kukaan Joogan aloittaja ei ole aluksi notkea. Harjoitteluun ei muutenkaan kuulu itsensä vertailu muihin. Kyse on henkilökohtaisesta prosessista. Notkea joogaaja ei tarkoita parempaa joogaajaa. Jooga kannattaa aloittaa alkeiskurssilta. Meidän Astangasalilla on kahdenlaisia alkeiskursseja. Viikonlopun kestäviä ja arkena kolmenviikon mittainen kerran viikossa kurssi.
      Käy tutustumassa sivuihimme:
      www.astangasali.fi

      Itse valitsin Astangajoogan aikoinaan juuri siksi että siinä keho tulee nopeasti rennoksi. Voi lopettaa hieronnassa käynnit ja itsestään löytää puolia joista ei aikaisemmin välttämättä tiennytkään. Kuten itse piirsin 7 sarjakuva-albumia ja kirjoitin 2 näytelmää aloitettuani Joogan. Ennen Joogaa söin pizzaa join kaljaa ja olin ahdistunut :)

      trv. Ilpo Koponen

    • Tyttönen

      Moikka! Onko joogakursseille tai -tunneille jotain ikärajaa tai suositusta?

    • Jayaguru-Shishya-

      Itseoivaltaneen joogaopettajan, Ilpo Koposen kirjoituksia voi käydä lukemassa mm. täältä: http://jooga.meditaatio.fi/viewtopic.php?t=4803&start=225

      Todella mielenkiintoista luettavaa. Mielestäni Ilpo Koposen olisi reilua vastata hänen hengellisestä opetuksestaan kiinnostuneille: tunteeko hän todella olevan henkisesti tarpeeksi vakaa opettamaan muille ihmisille elämänhallintaa? Alla muutama ote tämän valaistuneen opettajan kirjoitteluista:


      [quote="ilpo"]En pitäisi egoasi edes määritelmän arvoisena. Suollat mummon suolestasi jo yhdeksättä kertaa tuota lausetta. Se on kontekstista irti otettuna epäselvä, sehän ei kerro siitä hetkestä mitään kun olin yhtä Jumalan kanssa, se ei kerro hetkestä kun näin Jumalan. Se ei kerro mitään siitä kun sain puhdasta tietoutta universumilta. Se että koin valaistumisen, on kuin sen jälkeen pitäisi leikkiä sinun vammaisen egosi määrittelemää humppaa. SINUN. Oivallustanihan ei ole, ellet sinä muistuta sitä, koska joku voi sen unohtaa. Vau unohdatko itse, en muista.

      ...

      Minulle se oli opetus jumalalta.

      ...

      En tunne mitään myötätuntoa sinua kohtaan.

      ...

      ...kun olet rangaistavana ja sinua lyödään ruoskalla paljaaseen selkään niin että kuulet kuinka ihon palaset irtoavat levyinä ja osuvat maahan.

      ...

      olet olemassa vain koska on kipua ja kiusattavia olentoja. Muut silittävät koiraa, mutta sinä viiltelet sitä niinkuin itseäsikin, kivität sitä ja huudat minun ja monen muun oivaltaneen nimiä. Se mitä me olemme saaneet aikaan elämässämme, monet kovalla työllä. Se on kaikki pois sinulta :D

      ...

      Pelkäät ettet onnistunut koskaan nousemaan eläinten kiusaajasta ihmisten kiusaajaksi.

      ...

      Ja sielusi lähtee kohti samaa valoa kuin ennenkin, kohti juopon äitisi kohtua joka lyö ja alistaa sinua koko elämäsi, kuten tässäkin elämässä. (valot himmenevät) [/quote]

    • Traija

      Minusta ainoa mahdollinen "vastustaja" joogassa on tylsistyminen, lähinnä pitkiin ja hitaisiin liikkeisiin. Tylsistymistä voi tulla jos olet tottunut harrastuksiin töihin josta pitäisi saada esim. näkyvää tulosta. Jos tylsistymistä tulee niin sen tunteen kun selättää niin alkaa oikeasti nauttia siitä hommasta, ja saa samalla parhaan mielen & kehon terveyshyödyn.

    • sfefessef

      Joogan voi aloittaa vain gurun ja Vishnu-jumalan armolla.

    • Guru Maha-Watza

      Siunaan kaikki tähän ketjun vastanneet.

      Saatte aloittaa joogan.

    • Naurujoogi

      Naurujoogassa tarvitset riittävät vatsalihakset, jotta naurussa ei ole pitelemistä. Tehoja pitää löytyä!!

    • Kartsi

      Vanha kunnon Ilpo oli "noussut ihmisten kiusaajaksi" jo peruskoulussa, 9 vuotta väistelin heppua koulun käytävillä. Noita fanaattisen aggressiivisia höpinöitä lukiessa voi jälleen kerran todeta että ihmiset eivät juuri muutu...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      214
      35078
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      269
      22437
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11274
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      8421
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6711
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5201
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4135
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      47
      1982
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1883
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1647
    Aihe