"Suomalaisessa ongelmaperheessä ei enää juo vain perheen isä, vaan kännissä ovat myös äiti ja isovanhemmat. Näin kuvaa johtava sosiaalityöntekijä Irene Juva havaintojaan kymmenen vuoden ajalta Vantaan sosiaali- ja kriisipäivystyksestä.
Juvan työssä näkyy suomalaisen yhteiskunnan entistä laaja-alaisempi alkoholisoituminen.
Nyt meillä on jo sukupolvi isovanhempia, joissa nainenkin juo, Juva sanoo.
Ennen isovanhemmat olivat usein sijoituspaikka lapsille. Nykyään ne mummot ovat ihan yhtä lailla päissään. Välillä joudutaan hakemaan lapsia pois isovanhemmilta.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53242-karu-kuva-lasten-suomesta-mummotkin-ovat-paissaan
Karu kuva Suomesta: ”Mummotkin ovat päissään”
13
150
Vastaukset
- Pojanpojanpoika.
Mummot muusissa.
Juu se on ajan/aikamme kuva ja se pitää hyväksyä.
Tottakai isovanhemmilla on oikeus dokata, koska heillä on aikaa ja rahaa.
Ei tulisi mieleenkään mennä morkkaamaan mummoa hänen häppäkäyttäytymisestään. tuli mieleen anthony bourdainin suomi -jakso.
Richartti kirjoitti:
Milloin tuollainen on tullut?
Mä oon missannut tuon jakson...oliko se nyt viime sunnuntaina jimiltä, löytyy varmasti youtubestaki.. sehän vuorisen juhaki sanoi radiossa että olivat kuvanneet niin (surkeasti) että antavat maailmalla kuvan suomesta että täällä ollaan ihmisen ja ryssän risteytyksiä.
- asioista selkeämpiä
Lastensuojelussa pitäisi ottaa mallia eläinsuojelusta, joka toimii maassamme hienosti! Valvontaeläinlääkäri saapuu ilmoituksen saatuaan tarkastaskäynnille mitä pikimmin ja asioihin puututaan heti, eikä "joskus sitten,kun resursseja riittää".
Nyt koko sosiaalinen työ ihmisten parissa on niin sekavaa ja kiemuraista kukkahattutätien sekamelskaa, ettei mitään rajaa.- asioista selkeämpiä
Kunnissa pitäisi olla valvontalastenlääkäreitä, jotka osaavat arvioida tilanteet ihan tosin, kuin pörrööntynyt sosiaalitäti, joka ei näe olennaista.
Eläinten parissa tehdään näin: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/ajankohtaista/?bid=3007
Ja nyt joku keksii alkaa mesoamaan, että on eroa ihmisellä ja eläimillä, niin voisi huomioida ennen räkytyksen aloittamista, että kyse on nyt lähinnä systeemistä, jonka malli on toimiva. asioista selkeämpiä kirjoitti:
Kunnissa pitäisi olla valvontalastenlääkäreitä, jotka osaavat arvioida tilanteet ihan tosin, kuin pörrööntynyt sosiaalitäti, joka ei näe olennaista.
Eläinten parissa tehdään näin: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/ajankohtaista/?bid=3007
Ja nyt joku keksii alkaa mesoamaan, että on eroa ihmisellä ja eläimillä, niin voisi huomioida ennen räkytyksen aloittamista, että kyse on nyt lähinnä systeemistä, jonka malli on toimiva.En ole mikään asian eritysiasinatuntija, mutta luulen, että eläinten täytyy olla fyysisesti huonokuntoisia, että asiaan puututaan. Ihmislasten puuttumiskynnykseksi riittää henkinen pahoinvointi eikä odoteta, että ovat nälkiintyneitä ja paskaisia.
- asioista selkeämpiä
Ratikkakuski kirjoitti:
En ole mikään asian eritysiasinatuntija, mutta luulen, että eläinten täytyy olla fyysisesti huonokuntoisia, että asiaan puututaan. Ihmislasten puuttumiskynnykseksi riittää henkinen pahoinvointi eikä odoteta, että ovat nälkiintyneitä ja paskaisia.
Kyseessä oli malli toimivasta systeemistä. Pitäisihän sun se tajuta
Tottakai ihmislasten asioihin pitää puuttua, kun henkisen pahoinvoinnin oireet ovat olemassa. Nykysysteemissä epäilyttää vaan se, että KUKA sen pahoinvoinnin näkee ja arvio, sekä tekee nopeasti tarvittavat toimenpiteet.
Jos tässä maassa on eläinten hyvinvointia varten useassa kunnassa valvontaeläinlääkärin virka, niin miksi ei voisi olla myös valvontalastenlääkäreitä ihan samoin perustein.
- mummot rauhaan
Jos nykyajan hirviölapsia joutuu hoitamaan ei ole ihme että mummo on päissään. Ne varastelevat narkit ei osaa käyttäytyä ja niitäkö mummoparan pitäisi selvinpäin pystyä katsomaan. Kun ei niiden omatkaan vanhemmat pysty.
- mummum kulta
Toivottavasti et joudu.
Taas tuota paatoksellista pas.kaa. Minä ymmärrän, että pienen lapsen turvana täytyy aina olla tolkuissaan oleva aikuinen. Mutta mummohan on kaiketi jo velvollisuutensa hoitanut, jos omallakin lapsella on lapsia. Niinpä ne saavat minun puolestani olla niin päissään kuin haluavat ilman turhaa moralisointia.
- ---
Elämänjano hirveä näillä sota-ajan nähneillä, onhan otettava punssia, että saa tasoitusta kun nuoruus oli niin ankeaa. Henkistä virkeyttä riittää 80-vuotiailla, että ei se niin kauheaa ollut. Kun eivät vain nuoremmat saisi parempaa, vähätellään ja syyllistetään, kun me sen kumminkin määräämme..Lapsenlapsetkin on vedettävä samaan rumbaan, ja varmuuden vuoksi kuritettava.
"Voi v---- kun oli nälkä vuonna 1945"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3858468Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732820- 131162
- 76998
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61903- 25896
- 55873
- 64832
- 50831
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72802