Uusi sähkökitara?

Millamagiamörkönen

Aikeissani on ollut jo pidemmän aikaa ostaa uusi, parempi sähkökitara. Tällä hetkellä soitan Falconin peruskitaralla, jonka ostin tutultani käytettynä. Olen soittanut sähkökitaraa vasta puolisen vuotta (akustista jo vuoden), joten en ole etsimässä mitään huippukitaraa. Kunhan tämä kuulostaisi hyvältä metalli- ja rockmusiikkia soitellessa. Itse joudun kuitenkin kitarani maksamaan, ja alaikäinen kun olen, eli mitään hintavaa kitaraa en voi ostaa. Budjettini on 200 euron paikkeilla. Hakusessa on siis melko alottelijalle suunnattu, metalli- ja rockmusiikkiin kelpaava kapistus. Olen katsellut Thomannilta Schecterin, Cortin, Epiphonen ja Ibanezin kitaroita. En ole perehtynyt kitaramerkkien laatuihin sen kummemmin, elikkä kaipaisin vinkkejä ammattilaisilta. :) Voitte toki ehdotella muitakin merkkejä, jotka täyttäisivät kriteerini. Tiedän ettei tuolla rahalla mitään äärimmäisen laadukasta kitaraa saa, mutta kunhan nyt jotain parempaa, kuin to Falcon :> PS. EN OSTA KÄYTETTYJÄ KITAROITA, TURHA SIIS TARJOTA. :)

34

863

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gibson.

Gibson.

• SoitaPaljon

Useimmat 200e hintaluokan kitarat ihan OK, mutta vaativat usein säätöjen tekemistä uusiksi että saa hyvän soittotatsin. Mikit on tuossa hintaluokassa usein se huonoin puoli, mutta saahan ne myöhemmin vaidettua jos muuten tykkää kitarasta. Merkillä ei hirveästi ole väliä koska tuossa hintaluokassa kaikki tulee Kiinasta, Intiasta tai Vietnamista. Usein jopa samalta tehtaalta. Voit siis valita sen merkin joka sinusta tuntuu parhaalta joka muuten on coolein.

Melkein suosittelisin kuitenkin etsimään myös muutaman musiikkikaupan ja käymään siellä kokeilemassa mikä tuntuu hyvältä käteen. Hinnassa ei välttämättä ole eroa nettiin.

• hsfs89f97sfhs90fh

Ibanezilta löytyy lähelle tuota sun budjettiasi mm. GRG170DXCA hintaan 226€
      http://www.levytukku.fi/www/tuotteet.html?product_id=544 (jos asut pääkaupunki seudulla niin käy tuollainen testaamassa) siinä ainakin yksi vaihtoehto.

Ibanezilta toki löytyy paljon muitakin mutta tuo sun budjettis on aika pieni, esim. SA 120EXBK maksaa 295€ http://www.levytukku.fi/www/tuotteet.html?product_id=693

Noita saa eri värisenäkin kuin mitä on linkin kitarat, pastesin vaan esimerkiksi nuo mallit.

En tiedä sun käsien kokoa joten kannattaa ehdottomasti käydä itse testaamassa ja katsomassa mikä on just sun käteesi sopiva kitara, samalla voi kätevästi todeta ne kitaran muut tärkeät ominaisuudet ja onko kitara sellainen kuin haluat.

Soittamisen kannalta tärkeinpänä lienee sun tapauksessa kitaran kaulan koko, muoto mukaan lukien otelauta/nauhat ja miten ne istuu sulle käsiisi, samoin tietysti se kitaran muu koko/muoto/paino, sopivalla kitaralla kun on paljon kivempi soittaa kun se istuu hyppysiin. Toinen tekijä on talla, mieti tarvitko kammpea vai et, molemmat vaihtoehdot kyllä on toimivia kuhan kitara on säädetty oikein. Kolmantena on tietysti mikit ja niiden soundi mutta hinnan ollessa tuo n. 200 ei välttämättä saa just sitä mitä haluaisi mikkien suhteen mutta varmaan pääset ihan tyydyttävään ratkaisuun ja mikithän voi vaihtaa jälkikäteen kun saa rahaa kerättyä.

• fudyghoji

http://www.chorder.com/electric-guitars/
      Tuolla kitara-arvosteluja käyttäjiltä jos viitsii englantia lukea.

Esim. tuo edellisen viestin Ibanez-kitara löytyi:
      http://www.chorder.com/electric-guitars/Ibanez/GRG170DX 314/

Kitara kannattaa itse käydä testaamassa, varsinkin halvoissa kitaroissa samasta mallista löytyy erilaatuisia yksilöitä. Kirjastosta tai googlailemalla löytyy vinkkejä mitä kannattaa tsekata.

Toivottavasti sinulla on jo ok vahvistin, jos ei niin kannattaa varautua säästämään vielä satanen siihen. Esim. Roland Micro Cube tai Vox Mini 3 sopii hyvin kotisoitteluun aloittelijalle. Cubella parempi soittaa Metallicaa ja vastaavaa, Voxissa kauniimpi clean-soundi.

• 4564069560

kannattais säästää enemmän rahaa siihen kitaraan, tuolla rahalla ei hyvää saa...

• jotain5456890++

Kitaraa pitää AINA testata itse, mikäli vain mahdollista. Varsinkin halvemmissa hintaluokissa yksilöerot voivat olla huimia jopa saman mallin sisällä. Noissa halvemmissa myös välttelisin kelluvia talloja. Ovat yleensä huonolaatuisia ja kitara menee epävireeseen helposti.

Itse omistan tuollaisen Ibanez GRG:n ja en suosittele juuri tuon tallan takia. Myös virityskoneisto ja mikit aikamoista kuraa.

Kannattaa kävellä musaliikkeeseen ja testata mahdollisimman monia erilaisia kitaroita ja vahvistimia. Esim. Tammiston F-musiikissa on todella laaja valikoima. Musakaupoissa henkilökunta on sitä varten että heiltä saa neuvoja. Kannattaa siis rohkeasti kysyä apua. Yleensä ihan lepposta sakkia ja jos ei ole niin äänestä jaloillasi.

Ja tosiaan koska sulla on jo halpiskitara en lähtisi ostamaan toista samanmoista vaan säästäisin sinne 400€ budjettiin jolla saa jo vähän parempaa keppiä.

• .....

Samaa mieltä tässä ollaan. Muutama satannen lisää ja parempia vaihtoehtoja onkin sitten jo enemmän.

Soitin pitää aina ottaa omaan käteensä silla kaikki kitarat ovat yksilöitä. "Sikaa säkissä" ei pidä mennä tilaamaan. Voi käydä tuuri mutta voi myös tulla ihan susi kappale.

• foo bar

Itsellä on huonoja kokemuksia Tammiston F:n myyjien palveluhalukkuudesta enkä sinne taida enää mennä, mutta jos jollain on heittää hyviä vaihtoehtoja PK-seudulta voisin käydä vilkaisemassa kitaravalikoimaa.

Edellisen kitarani ostin Ruskeasuolta, olisiko ollut MS Music Shop tms., mutta sitä ei taida enää olla edes olemassa.

• Tuossa yksi
        foo bar kirjoitti:

Itsellä on huonoja kokemuksia Tammiston F:n myyjien palveluhalukkuudesta enkä sinne taida enää mennä, mutta jos jollain on heittää hyviä vaihtoehtoja PK-seudulta voisin käydä vilkaisemassa kitaravalikoimaa.

Edellisen kitarani ostin Ruskeasuolta, olisiko ollut MS Music Shop tms., mutta sitä ei taida enää olla edes olemassa.

Musamaailma

MUSAMAAILMA-RETAIL
        Malminkatu 16 (Kampintori)
        00100 HELSINKI

http://www.musamaailma.fi/

• JK7887

Joo, ei toista halpakitaraa. Treenaa paljon ja osta sitten selkeästi parempi kun olet säästänyt rahaa.

• 29

Sähkökitaran soundin muuttaminen vaatii yleensä myös kunnon vahvistimen ja muut tilbehöörit. Jos oma squier soi huonosta transistorivahvistimelle, niin soi myös 4000€ relic-usa-stratocaster.

Kannattaa panostaa tuolloin myös kunnon putkivahvariin ja muutamaan "polkimeen" ja vaikka kitaraan aktiivi-mikeillä jos haluaa "metallicamaista" musiikkia harjoitella.

• .....

Edullisia putkivahvistimia valmistaa Bugera.
        http://www.bugera-amps.com/EN/home.aspx

DigiTech DF-7 Distortion Factory polkimella saa vähän kaikenlaista rokkia/metallia aikaiseksi ;-)
        http://www.youtube.com/watch?v=34HC_64CTNM

• inuii99

Niin riippuu soittotyylistäsi. Hanki aluksi halpa kiinankitara. Ne on tarpeeksi hyviiä jopa keikalle.

• Soitinrakentaja

Testaa ihmeessä, tai ainakin katso ja tarkista mitä ostat . Aasia valmisteiset soittimien taso-laatu ja hintaerot ovat huimat , jopa samoissa merkeissä. Tietysti soittajan tasovaatimus merkitsee paljon ja erottaako metelin musikista . Aasian monet soitinvalmistajat tekevät hyvin kosteista puistakin soittimia , jotka siten vääntyilevät esim.Suomen kuivissa olosuhteissa hyvinkin nopeasti propelleiksi, jotkut vielä vääntyilevät parikin vuotta .Tällaisen soittimen säätö korjaushuolto maksaa huoltokorjaajasta ja paikasta riippuen muutamasta kympistä muutamaan sataseen sähköjen osuus päälle . Että sillee , pahimmat rempat olisivat vaatineet kaiken säätöjen lisäksi kaulan oikaisun ,nauhoituksen ja bodyyn kaulan suunnan ja asennon muuttamisen sottokelpoisuuden aikaan saamisen. Eli kustannus reilusti yli soittimen ostoarvon, ja kehnot sähköt entisillään.

• tättärää

Unohda suosiolla ainakin floikkatallaiset kitarat tuossa hintaluokassa...voi tulla itku niitten kanssa pidemmän päälle.

• 3+1=5?

Harley Benton BLK500BK

En sit tutustunu kitaraan. Otin vaan Thomannin sivun mistä mun akustinen ostettiin ja selailin sivuja ja löysin sellasen. Maksaa 155€ ja jos etit settii niin sit ei kannata tuota minun mainitsemaa kitara valita. Tutustu Thomannin sivuilta kitaraan ennen jos tilaat sen. Itse sain viikko sitten akustisen niin olen aloittelija...

• GryBaby

Yamaha SG112 on yllättävän hyvä hintaansa nähden. Se on poistunut Thomannin listoilta.

• khgkggk
    • Todellisuus

Jos et tiedä mitä haluat uudelta kitaralta, et todennäköisesti tarvitse uutta kitaraa. :)
      Säästä rahat ja harjoittele halppiskitaralla kunnes osaat itse vastata kysymykseen ja vertailla kitaroita.

• vs6bk
      • KM4456

Yksi ääni täältäkin noille Vintagen kitaroille. Itselläni on Vintagen strato kun ammattimuusikko-ystäväni sitä suositti. Monella ammattijätkällä sellainen on ns. kakkoskeppinä. Nyt olen kokeillut liikkeessä Les Paul-mallia ja myös siinä tuntuisi hinta/laatu-suhde olevan poikkeuksellisen hyvin kohdallaan.

• Ammuuskit12345
        KM4456 kirjoitti:

Yksi ääni täältäkin noille Vintagen kitaroille. Itselläni on Vintagen strato kun ammattimuusikko-ystäväni sitä suositti. Monella ammattijätkällä sellainen on ns. kakkoskeppinä. Nyt olen kokeillut liikkeessä Les Paul-mallia ja myös siinä tuntuisi hinta/laatu-suhde olevan poikkeuksellisen hyvin kohdallaan.

Nyt on pakko postata eriävä mielipide mitä tulee tuohon sun "monella ammattijätkällä on sellainen ns. kakkoskeppinä"

Vaikka sun kaverillas "ammattimuusikko-ystävä" ois kakkoskeppinä tuollainen Vintaven sähkökitara niin ei se kylläkään vielä tarkoita sitä, että monella ammttijätkällä on sellainen kakkoskeppinä ;-)

Usko tai älä mutta mä soitan ammatikseni ja tunnen kyllä aika monta ammatikseen soittavaa kitaristia, joila vain yhdellä on tuo Vintage ja lopuilla ei.

Tämä siis vain tuosta onko tuota monella ammattijäbällä vai ei.
        En ota kantaa onko hyvä vai huono kun se nyt riippuu monesta eri tekijästä kuten siitä miten on säädetty, onko sitä tuunattu vai onko kyseessä helmi vaiko tehtaan susi.

• KM4456
        Ammuuskit12345 kirjoitti:

Nyt on pakko postata eriävä mielipide mitä tulee tuohon sun "monella ammattijätkällä on sellainen ns. kakkoskeppinä"

Vaikka sun kaverillas "ammattimuusikko-ystävä" ois kakkoskeppinä tuollainen Vintaven sähkökitara niin ei se kylläkään vielä tarkoita sitä, että monella ammttijätkällä on sellainen kakkoskeppinä ;-)

Usko tai älä mutta mä soitan ammatikseni ja tunnen kyllä aika monta ammatikseen soittavaa kitaristia, joila vain yhdellä on tuo Vintage ja lopuilla ei.

Tämä siis vain tuosta onko tuota monella ammattijäbällä vai ei.
        En ota kantaa onko hyvä vai huono kun se nyt riippuu monesta eri tekijästä kuten siitä miten on säädetty, onko sitä tuunattu vai onko kyseessä helmi vaiko tehtaan susi.

Kysyppä Turussa päin jos liikut vaikka Makkosen Erkalta paljonko myi ammattijätkille Vintage Stratoja. Yllättyisit määristä. Ei kai jätkät jotka työkseen soittelee Fenderin parhailla stratoilla ihan huonoa keppiä omakseen ottaisi.

• Ammuuskit12345
        KM4456 kirjoitti:

Kysyppä Turussa päin jos liikut vaikka Makkosen Erkalta paljonko myi ammattijätkille Vintage Stratoja. Yllättyisit määristä. Ei kai jätkät jotka työkseen soittelee Fenderin parhailla stratoilla ihan huonoa keppiä omakseen ottaisi.

Hei oikeasti on vähän eri juttu jos ammattijätkät omistaa Vintage Stratoja kuin että niitä käytetään kakkoskeppinä keikoilla.

Ja edelleen, en ottanut kantaa siihen onko tuo Vitage Strato hyvä vai huono (tämän voi todeta ylemmästä kirjoituksestani).

Monet myös modaa noita halvempi hintaisia kitaroita mieleisekseen esim. vaihtamalla mikit, tallan, kiristimet, satulan.

Se kitaran hyvyys tai huonous ei ole välttämättä merkistä kiinni, merkistä/malleista kylläkin sen verran, että niissä on vaihtelevuuttaa laadun suhteen toisissa enempi ja toisissa vähempi ja totuus on myös se, ettei ne kalliimmat kepukat ihan turhaan ole hinnaltaan kalliimpia, joskin vähemmälläkin voi pärjätä ihan hyvin ja hommahan menee loppujen lopuksi sen mukaan mistä itse kukin tykkää ja mitä asioita arvostaa.

Lopuksi on todettava, että se musiikki on tärkeintä ja soundi lähtee sormista, jota sitten edesauttaa mieleiset kamat ja miten niitä käyttää.

• KM4456
        Ammuuskit12345 kirjoitti:

Hei oikeasti on vähän eri juttu jos ammattijätkät omistaa Vintage Stratoja kuin että niitä käytetään kakkoskeppinä keikoilla.

Ja edelleen, en ottanut kantaa siihen onko tuo Vitage Strato hyvä vai huono (tämän voi todeta ylemmästä kirjoituksestani).

Monet myös modaa noita halvempi hintaisia kitaroita mieleisekseen esim. vaihtamalla mikit, tallan, kiristimet, satulan.

Se kitaran hyvyys tai huonous ei ole välttämättä merkistä kiinni, merkistä/malleista kylläkin sen verran, että niissä on vaihtelevuuttaa laadun suhteen toisissa enempi ja toisissa vähempi ja totuus on myös se, ettei ne kalliimmat kepukat ihan turhaan ole hinnaltaan kalliimpia, joskin vähemmälläkin voi pärjätä ihan hyvin ja hommahan menee loppujen lopuksi sen mukaan mistä itse kukin tykkää ja mitä asioita arvostaa.

Lopuksi on todettava, että se musiikki on tärkeintä ja soundi lähtee sormista, jota sitten edesauttaa mieleiset kamat ja miten niitä käyttää.

Niin, onko joku syy miksi ammattijätkä ei käyttäisi Vintagen Stratoa keikalla?

Jos kaveri toteaa kitaran hyväksi, että sen haluaa ostaa, niin kyllä sillä soitetaan.
        Koko ajan yrität tunkea tuota näkemystäsi että edullinen kitara ei voi olla hyvä.

• 6yt875495983th9t
        KM4456 kirjoitti:

Niin, onko joku syy miksi ammattijätkä ei käyttäisi Vintagen Stratoa keikalla?

Jos kaveri toteaa kitaran hyväksi, että sen haluaa ostaa, niin kyllä sillä soitetaan.
        Koko ajan yrität tunkea tuota näkemystäsi että edullinen kitara ei voi olla hyvä.

"Koko ajan yrität tunkea tuota näkemystäsi että edullinen kitara ei voi olla hyvä. "

siis häh? etkö sinä osaa lukea mitä tuossa ylempänä on Ammuuskit12345 kirjoittanut? Onko ymmärtämisessä vaikeuksia?

Ei tuossa ole väitetty etteikö edullisempi voisi olla ihan hyväkin, siinä on otettu kantaa erityisestä siihen onko noita ammattisoittajilla kakkoskeppinä useamminkin. Olen samaa mietä Ammuuskit12345 kanssa kun en ole minäkään noihin törmännyt kenenkään kakkoskeppinä vaikka olisi ammattikitaristi tai puoliammattilainen tai pitkälle edistynyt harrastelijakaan.

Koitapa nyt lukea ja tajua toisten kirjoittamat jutut äläkä vänkää tuota samaa kuraa tänne topikkiin ja jos olisit lukenyt niin olisit huomannut, että Ammuuskit12345 mainitsi yhdellä tuollaisen olevan ja lopuilla ei ja jos tuntee monta niin tuossa on pointi, ettei niitä ole "Monella ammattijätkällä sellainen on ns. kakkoskeppinä" niin kuin sinä väität.

Taitaa Turussa päin olevan aika vilkas mielikuvitus Vintagen suosiosta ammattikitaristien kakkoskeppina, no Turku paikkana selittää jo monta asiaa ;)

Jos kävisit Tampereella, Helsingissä, Lahdessa, Oulussa, Jyväskylässä ja vaikka Tukholmassa ja Oslossa niin tietäisit, että Turun "totuus" ei ole siellä voimassa ;)

• myydään kitara :)

No minkä omasta kokemuksestani voin kertoa ovat Epiphonen kitarat ihan kokeineillekkin muusikoille kelvanneet, mutta on siinäkin perheessä ne vähän huonommat lapset. Etkö osta olisi nimittäin juuri sopivasti myynnissä epiphonen les pauli huippu mikeillä ?

• wdwcrcewefev

Huonosti luettu aloittajan kirjoitus jossa mainittu ettei osta käytettyä.
        Aloittajan budjetilla myöskään ei irtoa kunnollista Epiphonea uutena.

Epiphonesta löytyy kyllä ihan kunnon pelejä muttei tuossa hintaluokassaan mitä aloittaja on maininnut. Muutama satanen lisää niin irtoaa jo kohtuu Epin lespa, tosin niitä joutuu yleensä vähän virittelemään esim. satulasta sen vireenpitävyyden vuoksi, tosin tämä on enemmänkin ominaisuus lespoissa, mutta joo ihan kohtuudella nekin virettään loppupeleissä pitää joskaan eivät ole siinä parhaita.

Että oikein Epiphonen lespauli huippu mikeillä myynnissä, vitsi varmaan mutta ehkä kuitenkin vähän turha vitsi kun aloittajalle kaivataan apuja eikä vitsejä ja viisasteluja.

• Lahjaton 0

Merkkiin / malliin on turha sinänsä takertua. Itse on kokeiltava yksilö joka tapauksessa. Ja ota ihmeessä osaava ja kokenut kaveri mukaan, osaa katsoa perusasiat mallilleen.

• kitaransoittaja1

Käytettynä voi saada paras hinta7laatu!
      Soitettu soitin myös totutettu vireeseen eli kielien kireyteen!
      Uusi ja pätervä vaihtoehto on tietenkin,
      Thomannilta edukas harley benton lespaul ja siihen ohuet kielet samalla ja hyvin skulaa! Samaan pakettiin multiefekti esim. edukas digiteck ja harley benton viritin , awot kun maailma paranee ja täyttyy äänillä! Suosittelen!

• 8097yh9080j0u0

Huh huhk, tulihan se sieltä eli tämä kuuluisa HB.
        Olen kanssasi kyllä täysin eri mieltä tuosta HB:stä.
        Päälle vielä sanot että HB:n lespauliin ohkaiset kielet ja àvot mennään metsään ja kunnolla (Lespaulissa kun on lyhykäisempi skaala ja ohkaiset kielet niin jääpi soundista aika tavalla irtoamatta eli on todellakin ohkaisempi soundinen sen jälkeen ja sellaiset kuminauhat, että ei niitä voi edes aloittelijalle suosittaa.

Lepsaan väh. 010 sen lyhyemmän skaalan takia, tuntuma 010 lespassa on aika sama kuin vintagemallisessa stratossa se 009 kielisetti.

Ja että oikein multiefetki samaan pakettiin, heheh ja tuohon hintaa, just joo.

Mä olen tuon kitaramaailma.com kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla ja siihen on syynsä.

• kitaramaailma.com

Harley Benttonilla ei mielestäni ole mikään maailman paras hinta/laatusuhde vaikka se edullinen merkki onkin. Esimerkiksi Yamaha Pacifica on erinomainen esimerkki edullisesta sähkökitarasta joka on hämmästyttävän laadukas ja kelvollinen soitin hintaansa nähden.

Aluksi kannattaa ostaa joku vahvistin missä on erilaisia mallinnuksia ja efektejä valmiiksi ja jättää multiefektit rauhaan, näin säästyy rahaa ja voi rauhassa tutkia omia mieltymyksiään. Yamahan THR-sarja on tästä hyvä esimerkki.

• 6456456456456

No onkos Millamagiamörkönen ostanu kitaran ja minkälaisen ?

• löpinä läpinä

kannattaa kattoo musiikki s kaupasta sieltä löytyy kaikkea:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2559
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1572
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26