Hiukset rasvaset HETI pesun jälkeen.

apuakaupaava

Eli pari päivää sitten ilmeni tämä ongelma. Sitä ennen pesin hiukset joka päivä / jokatoinen päivä, enkä kokenut hiuksiani helposti rasvoittuviksi. Nyt kuitenkin kun pesen hiukset ja kuivaan --> hiukset takalaelta ovat heti rasvaisen tuntuiset ja näköiset ( kuin ei olisi pessyt 2 päivää).. Lopetin e-pillerit 3,5kk sitten, joten en usko, että tämä johtuu enää siitä, ihokaan ei ole muuttunut lopetuksen jälkeen. En myöskään keksi mitään muuta syytä esim stressiä, shamppoon vaihtoa tms.

Neuvoja? Kiitos :)

29

13701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeile tätä

      Mullaki on ollu nykyään tosi rasvaset hiukset nimenomaan siitä takaraivon kohalta mulla autto se että pesen hiukset pää alaspäin shampoolla (ihan tavallisella linna shampoolla) niin silloin pääsee hyvin käsiksi päänahkaan kannataa siis pestä pää alaspäin päänahka huolella se auttoi kyllä kummasti minua :)

      • sdfght

        Hei kiitti tosta! Pitää kokeilla, kun se on vähän vaikeaa tosiaan päästä käsiksi päänahkaan niin toi varmaan helpottaa


      • helene24
        sdfght kirjoitti:

        Hei kiitti tosta! Pitää kokeilla, kun se on vähän vaikeaa tosiaan päästä käsiksi päänahkaan niin toi varmaan helpottaa

        Mulla on tuntunut hiukset rasvaisilta heti kuivauksen jälkeen jos hoitoainetta ei ole pesty hiuksista kunnolla pois, näin kampaaja sanoi mulle kun kysyin. Mulla tosin paksut hiukset ja joskus ilmeisesti hoitoainetta jäänyt takalaelle vaikka omasta mielestä olen huuhdellut kunnolla :) Joten teen nykyään niin että pesen hiukset shampoolla vaan ja käytän hiuksiin jätettävää hoitoainetta, on auttanut.


      • Anonyymi

        Kiiti avusta


    • 18 + 6

      Hormonaaliset asiat voivat vaikuttaa hiusten rasvoittumiseen. Ne e-pillerit voivat olla yksi syy, koska menee oma aikansa, että elimistö tottuu muutokseen. Kilpirauhasen liikatoiminta sekä vajaatoiminta voivat olla syynä hiusten rasvoittumiseen. Kuukautiset.

      Liian usein pestävät hiukset saattavat rasvoittua useammin.

      Itse sain vinkkinä pestä hiukseni tuuheuttavalla shampoolla. Hiukset nousevat päänahasta irti, eivätkä jää latuskaksi. Hiusten pesu kerran viikossa syväpuhdistavalla shampoolla voi myös auttaa. Hoitoainetta ei kannata laittaa koko päähän, vaan pelkästään latvoihin.

    • on kokemusta

      "Liian usein pestävät hiukset saattavat rasvoittua useammin."

      Mistä tämä tieto on peräisin? Onko tieteellistä tutkimusta näyttää todeksi? Tosi paljon täällä kirjoittelee ihmiset puuta heinää tarkoittaen varmaan hyvää. Mutta tosiasia on se, että hiusten rasvoittumiseen ei voi vaikuttaa millään shampoolla tai pesemällä tai pesemättä jättämällä. Ihohuokoset puskevat rasvan ihon pinnalle, halusit tai et.

      Murrosiässä rasvoittuminen voi olla todella runsasta niin naamassa kuin tukassa, niin kuin minulla, mutta rauhoittua myöhemmin murrosiän ohi mentyä. Toisilla rasvoittuminen voi olla koko elämän läpi runsasta, tiedän itsekin ihmisiä joilla on yli 50 v. vielä akneiho. Toiset taas kärsivät tosi kuivasta päänahasta ja joutuvat pesemään tukkansa pesuvoiteella.

      • asdfghjklöä'

        se on niin että jos päänahka on kuiva ja sitä peseskelee jatkuvasti niin kyllä se puskee enemmän rasvaa pintaan ettei olis niin kuivaa. jos päänahka on terve eikä kuiva, niin ei päänahalla oo mitään syytä ylirasvoittua. itselläni rasvoittui yössä kun pesin joka aamu, nykyään pysyy puhtaana 2-3 päivää vaikka onkin murrosikä, koska pesen pari kolme kertaa viikossa. sama juttu naamalla, että kaikkien naama rasvottuu joskus mutta jos on kuiva iho niin kyllähän se enemmän rasvottuu kosteuttaakseen itseään. että älä sinä tuu tänne pätemään ilman tieteellistä näyttöä


      • Mutu tietoa
        asdfghjklöä' kirjoitti:

        se on niin että jos päänahka on kuiva ja sitä peseskelee jatkuvasti niin kyllä se puskee enemmän rasvaa pintaan ettei olis niin kuivaa. jos päänahka on terve eikä kuiva, niin ei päänahalla oo mitään syytä ylirasvoittua. itselläni rasvoittui yössä kun pesin joka aamu, nykyään pysyy puhtaana 2-3 päivää vaikka onkin murrosikä, koska pesen pari kolme kertaa viikossa. sama juttu naamalla, että kaikkien naama rasvottuu joskus mutta jos on kuiva iho niin kyllähän se enemmän rasvottuu kosteuttaakseen itseään. että älä sinä tuu tänne pätemään ilman tieteellistä näyttöä

        mitä tieteellistä näyttöä Sinun vastaus sisältää?


      • 4 + 20

        "Tosi paljon täällä kirjoittelee ihmiset puuta heinää tarkoittaen varmaan hyvää."

        Totta se on, että liian usein pestävät hiukset SAATTAVAT rasvoittua useammin(Huom! Luetun ymmärtäminenI). Totta on myös se, että tuuheuttava shampoolla voidaan joissakin tapauksissa estää hiusten rasvoittuminen.

        En aio laittaa sinulle mitään linkkejä, koska en koe sitä velvollisuudekseni sinulle. Vastasin aloittajalle asiasta, josta minulla on kokemuksia!

        Sinulle vinkkinä: "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."


      • Pia Pihtiputaalta
        4 + 20 kirjoitti:

        "Tosi paljon täällä kirjoittelee ihmiset puuta heinää tarkoittaen varmaan hyvää."

        Totta se on, että liian usein pestävät hiukset SAATTAVAT rasvoittua useammin(Huom! Luetun ymmärtäminenI). Totta on myös se, että tuuheuttava shampoolla voidaan joissakin tapauksissa estää hiusten rasvoittuminen.

        En aio laittaa sinulle mitään linkkejä, koska en koe sitä velvollisuudekseni sinulle. Vastasin aloittajalle asiasta, josta minulla on kokemuksia!

        Sinulle vinkkinä: "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan."

        keskustelua seuranneena ei voi kuin nauraa näille jutuille miten joku "tuuheuttava" shampoo estää hiusten rasvoittumisen LOL!


      • kuivaletti
        asdfghjklöä' kirjoitti:

        se on niin että jos päänahka on kuiva ja sitä peseskelee jatkuvasti niin kyllä se puskee enemmän rasvaa pintaan ettei olis niin kuivaa. jos päänahka on terve eikä kuiva, niin ei päänahalla oo mitään syytä ylirasvoittua. itselläni rasvoittui yössä kun pesin joka aamu, nykyään pysyy puhtaana 2-3 päivää vaikka onkin murrosikä, koska pesen pari kolme kertaa viikossa. sama juttu naamalla, että kaikkien naama rasvottuu joskus mutta jos on kuiva iho niin kyllähän se enemmän rasvottuu kosteuttaakseen itseään. että älä sinä tuu tänne pätemään ilman tieteellistä näyttöä

        Lopeta rasvaisten unien katselu, niin rasva laskee oikeasta rööristä ulos


      • 4 + 10
        Pia Pihtiputaalta kirjoitti:

        keskustelua seuranneena ei voi kuin nauraa näille jutuille miten joku "tuuheuttava" shampoo estää hiusten rasvoittumisen LOL!

        Hyvä, jos sinulla on hauskaa toisten kustannuksella.

        Jos et asiaa tiedä, kysy ammattilaiselta. USEA (parturi)kampaaja on sen vinkin antanut.


      • Pöö

        On tutkimuksia, mutta moetis nyt vähän itsekkin, jos peset hiukset ensin ihan mattapintaisiksi shamppoolla, (tähän väliin, jos laitat hoitoainetta vain latvoihin, hyvä, koko pää= rasvottuu nopeesti) päänahka pelästyy ja alkaa tuottaa nopesti sitä omaa rasvaa, joka tekee hiuksista rasvaiset.

        Eli etsi hellävarainen shamppoo jota hierot pienen määrän hiusten juureen, huuhtele haalealla vedellä pois huolellisesti, sitten et kevyin mahdollinen hoitoaina ja hiero sitä ihan vähäsen päänahkaan, kunnolla kosteuttavaa hoitoainetta latvoihin. Vaikutusaika max 1min, huuhtele pää alas päin kylmällä vedellä. 3 kertaa viikossa tolla hiusten pesu, ekat kuukaudet hiukset voi vituttaa, mut khyl se hellittää:D


    • tutkittua tietoa

      Tietoa löytyy Terveysportista, joka on Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin perustama tietokanta. Varmasti tutkittua tietoa eikä yksittäisen ihmisen kommentteja. Lukekaa kaikki kiinnostuneet seuraavia artikkeleita hiuspohjan sairauksista ja hoidosta sekä tietoa hiusten värjäyksen vaikutuksista.

      Otsikon hiukset ja päänahka alta löytyy tietoa

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=dlk&p_selaus=7742&p_osio=#7742

      Rasvoittuvaan päänahkaan pätee edelleen päivittäinen pesu, tutkimusnäyttöä on: (otsikon hilse alla)
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00245

      Kuiva iho (myös päänahka on ihoa) on joka viidennellä aikuisella ja lapsella.
      Ihon kuivuuden katsotaan johtuvan lähinnä siitä, että ihon läpäisyesteessä, keratiinikerroksen alaosissa, on liian vähän keramideja. Niiden muodostuminen epidermiksen oka- ja jyväissoluissa on hidasta ja hajoaminen voi olla kiihtynyt. Hidas muodostuminen on perinnöllinen ominaisuus. Eräät stafylokokkibakteerien kannat puolestaan erittävät keramideja hajottavaa keramidaasia.
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00246

      Kuivaihoisen ei tarvitse vähentää pesua, sillä keramidit eivät liukene veteen eivätkä tavallisiin pesuaineisiin. (sama lähde)

    • 1+8

      Mulla on kuiva, atooppinen iho, erityisesti päänahassa..Eikä yhtään tykkää päivittäisestä shamppoo pesusta. Pesun jälkeen päänahka on täynnä kuivia hilse länttejä ja kutiaa, koska on niin kuiva. Pari päivää nii kutina alkaa loppua. Varmaan siinä vaiheessa on sitä rasvaa tullut nahkaan takasin?
      Eikä tässä auta mitkään kosteuttavat, hellän ihon shamppoot.

      Kun taas pitkällä aikavälillä jos joudun pesemään joka päivä hiukset, niin ne alkavat likaantua nopeammin. Ts.Illalla pesen hiukset niin seuraavana päivänä ne on jo tosi likaiset. Ja tämän päälle kutiaa pää ihan pirusti.


      Kyllä se aika tapaus kohtasta taitaa olla.

      • sama kokemus

        hei! tukkaa voi pestä muillakin kuin kaupan tai kampaamon shamppoilla! Ostin erilaisia litkuja, kaikki oli samanlaisia vaikka kovasti myyjä suu vaahdossa mainosti. Löysin avun apteekista Sebamed tuotteista. Kokeilemalla löytyy oma tuote, pääasia että löytää kosteutta sitovan tuotteen. Rasva on tosin pestävä pois päivittäin. Kuiva iho on perinnöllinen ominaisuus ja pesemättä jättäminen ei lisää kosteutta vaan rasvaa ja likaa. Mietipä sitä, että jos hikoilet paljon, vähentääkö kainaloiden pesu hien eritystä?

        Itse menin siihen retkuun, että uskoin kampaajaa joka vakuutti että hiukset rasvoittuvat vähemmän kun pesee harvemmin. Entisen joka aamuisen pesun sijaan pesin vain joka kolmas päivä. Pari viikkoa pystyin kokeilemaan. Voi kiesus että haisi tukka pahalle. Eikä yhtään vähentynyt rasvan eritys. Itse olen asiakaspalvelussa työssä ja rasvainen ja haiseva tukka, ei kiitos!


    • rasvafleda

      tuttavani 8-vuotiaalla sama ongelma, hiukset rasvottuvat todella nopeasti, mikä ei tietääkseni kuuluisi olla ongelmana tämän ikäisellä. Mistähän voisi johtua? Hiukset rasvottuvat tosi liittaisiksi heti pesua seuuravana päivänä. Erilaisia shampoita on kokeiltu, hiukset ovat todella paksut ja sitä on paljon, mutta vaikka mitä tekisi, hiukset ovat seuraavana päivänä rasvaiset :O

      • viileeeeee

        Liian lämmin kämppä ja liian paksu peitto?


    • Mullakin hiukset rasvoittuu tosi nopeasti. Oon huomannut että seuraavat seikat auttaa:

      Käytän melkein puolet vähemmän shampoota kuin ennen ja hieron sitä vähän tehokkaammin, muttei kuitenkaan kynsillä. Oon huomannut että vähempikin riittää puhdistamaan hiukset. Mulla rasvottuu jos käytän liikaa shampoota tai liian vahvaa. Esim. kampaaja käynnin jälkeen mun hiukset on aivan likaisen näköiset.

      Pesen rasvoittuville hiuksille tarkoitetulla shampoolla, nykyään saa jopa isoista S-marketeista sellasta erikoisshampoota, Cutrinin Bio . Maksaa vähän enemmän mutta on tehokasta ja riittoisaa! Suosittelen! Myös Fructisin shampoo rasvoittuville toimii.

      Hiuksia kannattaa huuhdella melkein minuutin pidempään kuin oli ajatellut eli käyttää ihan reilusti aikaa huuhteluun.

      • marjaleenan

        Hyviä neuvoja pitää kokeilla


    • kisu1212

      *rasvaiseksi jäävät hiukset pesun jälkeen (erityisesti takaraivolta) saattavat johtua kemikaalijäämistä (hiuslakat, vahat, liian hoitavat shampoot, hoitoaineet yms. toistuvasti käytettynä eivät enää tavallisella shampoolla lähde pois). Olen käyttänyt syväpuhdistavia shampoita, kerran viikossa/kerran kahdessa viikossa ja toimii :)
      *kuivashampoot ovat taas näppärä apu, jos ei ihan joka päivä halua hiuksia pestä.

    • Hyväksi koettu

      Minulla on myös rasvoittuat hiukset ja joudun pesemään niitä ainakin joka toinen päivä jotta edes kehtaa mennä ihmisten ilmoille. Minä sain avun siitä kun kävin kampaajalla ja minulle laitettiin ns. tyvin kohotus. Nyt kun on hieman pidemmät hiukset, niin kohotus ei juurikaan auta vaan olen ottanut mahd isoiulla rullilla permanentin vai pehmennyskö se nykyään on. Kuitenkin mahdollisimman vähän kiharaa. Hieman täytyy pesun jälkeen laittaa, mutta pysyy monta päivää ihan hyvänä. Kannattaa kokeilla jos et vielä tätä konstia ole kokeillut.

    • kapellikyytiä

      Minulla,aikuisella miehellä vähäisistä hiuksista ongelmat loppui ja hiukset
      on ilmavammat kun lopetin shampoon käytön kokonaan!
      Eräs henkilö jolla on pitkä ja paksu tukka suositteli sitä minulle ja kyllä
      kannatti kokeilla.

    • Hei apuakaupaava.

      Itselläni oli myös nuorempana se ongelma, ja olisi varmaan vieläkin, ellen olisi itse keksinyt kotikonsteja rasvoittuviin hiuksiin. Minulla on kätevä kotiniksi siihen, miten saada hiukset pysymään rasvoittumattomina jopa neljän päivän ajan.

      Tarvitaan 6dl voikukan tätä päälimmäistä keltaista osaa, ei yhtään vihreää saa olla mukana. Ota 1,5l vissypullo, ja kaada sieltä sen verran, että jäljelle jää 7dl. Sen jälkeen survo sekaan voikukat, korkki kiinni ja ravista voimakkaasti. Sitten viileään tilaan jäähtymään käyttöä varten. Itselläni kuluu tuota noin 3dl viikossa, sen verran riittoisaa on. Kesällä tehdään useampi pullo, jaan sitä myös ystävilleni.

      Terveisin Kaisa

    • jhkkjkjkjkj

      Sillon kun en käynyt salilla, pesin tukan kerran viikossa. Hyvin meni viikko ilman rasvoittumista. Nyt kun käyn salilla ja päänahka hikoilee, on tietysti pakko pestä useammin. Sama juttu kesällä, paitsi nyt tietysti tänä kesänä ei ole pahemmin tarvinuut hikoilla. Käytän Lildin Chien-shampoota, ihan vaan jos joku haluaa kokeilla.

    • Anjuskainen

      En jaksanut lukea kaikkia tarinoita. Voi olla, että joku tämän on jo kertonut. Eli
      käytä kerran tai pari ns. kuivashapoota siihen takaraivollesi. Minulla auttaa
      eikä ole tarpeenkaan pestä hiuksia liian usein.

      Kannattaa kokeilla

    • Vy

      Mulla oli muutama vuosi taakseppäin heti pesun jälkeen rasvaiset hiukset. Sitten hiffasin kun pesin eri shampoilla hiukseni, eivät ne olleet enään niin rasvaiset. Nykyään omistan normaalit ja hyväkuntoiset hiukset, ja käyn 3 päivän välein suihkussa ja joka kerta käytän eri shampoota. Omistan siis hiuksilleni n 5 eri shampoota ja kierrätän niitä aina vuoronperään. Eli oma teoriani on että hiuspohjasi voi olla "immuuni" samalle shampoolle jota käytät ja siksi hiukset eivät enään puhdistu. Suosittelen käyttämään myös muita vaihtoehtoja kun aina sitä samaa..
      Ainiin, jokakerta ei kannata käyttää hoitoainetta, sillä se rasvoittaa hiuksia. Ainakin omaa hiuspohjaani. Riittää kun käyttää hoitoainetta jokatoinen pesu ja pesee välillä vaikka vähän viileämmällä vedelle, ettei hiukset lämpörasitu.

    • ouuuu

      laitan tämän viestin aika myöhässä, mutta saattaa jotkut tätä googlettaessa lukea..

      itsellä on ollut nyt muutaman kuukauden juuri tuolta niskan alueelta hiukset siinä kunnossa että näyttää kuin en olisi viikkoon pessyt tukkaa ollenkaan ja muuallakin hiuksissa semmoisia likaisia ja limaisia kohtia ja parturikin ihmetteli kun kampa ei kulje kunnolla hiusten läpi ja kysyi että olenko laittanut hiuksiin lakkaa ja milloin viimeksi olen pessyt hiukset... pesen jokapäivä ja käytän syväpuhdistavaa 1-2 kertaa viikossa mutta sekään ei ole koskaan auttanut :(

      nyt parturi määräsi mineraalinpoistoshamppoota jota saa kampaamoista ja perus sokoksilta tms.. ja saa nähdä auttaako :D epäilyksenä oli että kun aloin seurustelemaan nykyisen poikaystäväni kanssa niin tämä ongelma alkoi ja voi olla että johtuu siitä että hänen suihkuvedessään on rautaa/ruostetta/muuta paskaa joka jää sit siihen hiukseen kiinni eikä anna peseytyä.. syväpuhdistavakaan ei kuulema auta jos on kyse mineraaleista..

      en ole vielä testannut tuota uutta shampoota kun nyt parturin jälkeen ei ole vielä ollut tarvis kun tukka pusuu aivan puhtaana aina muutaman seuraavan päivän :)

    • Turhautunut

      Itse kun lopetin e-pillereiden syönnin niin noin 4-6kk lopetuksen jälkeen puhkes hirveä "ihonpuhdistus" kasvoihin johon jouduin syömään antibioottikuurin, samaan syssyyn alkoi sitten myös ongelma hiusten kanssa jotka olivat heti pesun jälkeen likaiset tyvestä noin 5cm. Olo alkoi olla melko turhautunut kokeiltua ainakin miljoonaa eri shampoota, kunnes kuulin hyvin yksinkertaisen hiusten puhdistus niksin. KANAMUNA. Hieman aluksi ajatus kuvotti ja epäilytti, mutta epätoivoisena olin valmis kokeilemaan. Ja kas kummaa, sain pehmeät, kiiltävät ja kauan toivomani PUHTAAT hiukset:) Eli ihan kanamunaa rikoin astiaan ja sekotin, kastelin hiukset, levitin kanamunat päähän ja hieroin kuten shampoonkin. Huuhtelin ja pesin vielä linna-shampoolla päälle. latvoihin vähän hoitoainetta, huuhtelu ja soli siinä. Puhtaat ja ilmavat hiukset! Suosittelen lämpimästi kokeilemaan :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe