Mikromanageroiva pomo käy hermoille

Ärsyyntynyt

Pomoni siis mikromanageroi, eli on hirveä kontrollifriikki eikä luota minun tekevän pienintäkään asiaa oikein. Joka ainoasta pikkuasiastakin saa vääntää, ja kaikki on aina huonosti. Pomoni saattaa itse laiminlyödä kaikenlaista, mikä vaikeuttaa minun työtäni, mutta minun pitäisi raportoida kaikki pienetkin tekemiseni hänelle. Minulla ei tunnu olevan mitään päätösvaltaa edes vastuualueellani oleviin asioihin. Hermot rupeavat olemaan tosi kireällä, ja koetankin löytää uuden työn. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Mikromanageroinnista: http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/07/08/nain-kontrollifriikki-pomo-tuhoaa-tyoilmapiirin/20119599/139

51

5389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinjoo

Jos sä vaan et tee työtä hyvin ja joku joutuu tarkastamaan kaikki sun työn. On sattunnu omalle kohralle ihan vastaavaa. Pakko tarkastaa kaikki muuten menee perseelleen.

• 8+13

Et tainnut lukea aloittajan linkkiä? Satutkohan itse olemaan kuvatunlainen pilkunn...ija?

• KunEiVaanRiitä
        8+13 kirjoitti:

Et tainnut lukea aloittajan linkkiä? Satutkohan itse olemaan kuvatunlainen pilkunn...ija?

Ss että joku väittää jotain ei tee siitä absoluuttista totuutta. Minusta tuo ei ollut edes loukkaavaa haastaa aloittajaakin puntaroimaan omaa työtään. Ainahan se vika löytyy muista helpommin. Ei sinällään, itse kyllä kalistun uskomaan että pomossa se vika on tällä kertaa. Se tarkastaminen ei ole ongelma, vaan kontrollointi.

• Voi luoja!
        KunEiVaanRiitä kirjoitti:

Ss että joku väittää jotain ei tee siitä absoluuttista totuutta. Minusta tuo ei ollut edes loukkaavaa haastaa aloittajaakin puntaroimaan omaa työtään. Ainahan se vika löytyy muista helpommin. Ei sinällään, itse kyllä kalistun uskomaan että pomossa se vika on tällä kertaa. Se tarkastaminen ei ole ongelma, vaan kontrollointi.

Onko tuo nyt tosiaan joku ylpeyden aihe että pomo alistaa?

Mitä sitten jos pomosi alistaa sinua, luuletko olevasi jotenkin parempi kuin ne joita ei alisteta?

Taas kerran nähdään idiotismin taso ja ihmisten päteminen mitä pöljimmillä asioilla.

Naurettavaa esittää jotain yli ihmistä vain sen verukkeella, kun saa olla pomon alistettuna.

• paremmalla puolella

Hei tiedän..vastavaa on ollut..mitään ei saanut tehdä itse..aina jostaki löyty jotaki moittimista..viimein meni siihen että haukkui ulos ja kuitenki mentiin oikeuteen

• ammattimiess

Huonosti menee firmalla jos pitää alaisiaan koko ajan kytätä. Se ettei ole mitää puuhaa pomolla niin jotainhan senkin on tehtävä eli kytätä

• m43-peanut

He Hee! Tuo se vasta on tuttua puuhaa, ei auttanut kuin lähteä ja en kyllä lähtenyt yksin.. yksi kerrallaan ponnahtaa nytkin entisestä firmasta pois on oikein sellainen joukkopako käynnissä, että ehtii vastaaviin töihin ennen kuin muu lauma.. Jommi "tuo ahkera mutta tyhmä huoltomies" pomona ihan per.e eli sorkkii ja ruuvaa sellaisia asioita joista ei oikeasti ymmärrä yhtään mitään

• PirkKo

Todella tuttu juttu ihan kunnallisella puolella. Kertoo pomon omasta heikkoudesta ja sairaudesta. Ei sinun. Lähde, näin neuvottiin työterveydestä monia meidän työyhteisöstä ja niin lähdettiin. Siellä pomo nyt yrittää pitää pakkaa kasassa :D Eikä saa oikein pidettyä! Hahaaaa!

• >:-(

Häivy sinne mistä tulitkin, tämä ei ole mainospalsta !

• mk

Teet vain ne hommat jotka kuluu ja jätät ne pikkutarkat kyselyt omaan arvoon ja sanoppa pomolle ihan suoraan että tuo pinkunnussiminen on iahn perseestä niin puhdistaa ilmaa ja voi työnteko parantua mutta näytätä pomolle että sinua ei pompotella. Seuraavan kerran kun tulee nipottamista niin haeppa pariviikkoa sairaslomaa niin pomo saa itse tehdä ne hommat.

• N

Huomenta vaan.

• K

Päivää vaan

• E
        K kirjoitti:

Päivää vaan

Ehtoota, ehtoota.

• Asia asiana

Mitä tuolla törkykuvalla on tekemistä työnjohtamisen kanssa. Kuvastaa taas kerran S24:n pohjamudissa kyntävävää laatua.

• Intressi vapaa.

kyllä tuttua on että pomo on puuttunut tekemisiini mutta hyvin harvoin.Pomon tehtävä on puuttuttava ja opastettava tekemään oikein ja halutulla tavalla ei siinä mitään pahaa yleensä ole se vaan tuntuu pahalta kun palautetaan maan tasalle todellisuuteen kun joskus ote kirpoaa laadusta tai muusta työhön liittyvästä.Miksi se pomo puuttuu on hyvä käsittää se että vastuu kun aina on pomolla vastuuntuntuinen pomon onkin puututtava joka vastaa se johtaa ei siinä ole muuta ratkaisua.Ammattitaitoista työntekijää on helppo johtaa tarvitsee todeta vain että hyvä tuli.Kyllä pomonkin ratkaisut joskus tuntuvat huonommilta jolloin korrektilla esiintymisellä ja keskustelulla voidaan aikaansaada muutoksia jos ne on perusteltuja.
      Minusta pomot nykyisin puuttuvat liian harvoin työn toteutuksiin mikä on johtanut rakenteen laadun huonontumisiin.Esitän rakentavaa yhteistyötä.

• dissiukko

Nykyajan pomoilla harvoin on edes harmainta aavaistusta mitä alaisensa tekee, saati sitten että tietäisi miten niitä tehdään.

• Lämmöllä!
    • On kokemusta

Ja toistaiseksi helpoin ratkaisu tähän lienee, että kun pomo antaa sinulle työtehtävän, niin laitat sitten hänelle sähköpostilla kaikki vaihtoehtoiset tavat kuinka mielestäsi työn voisi suorittaa, ja pyydät häntä valitsemaan vaihtoehdon.

Kaikki ongelmat tulee käsitellä samalla tavalla, eli aina sähköpostia ja eri vaihtoehtoja kuinka ongelman voisi ratkaista tai asian järjestää, ja pyydät sitten pomoa valitsemaan vaihtoehdon. Sama koskee myös jos et ymmärrä annettua tehtävää; laitat söhköpostia, ja selität siinä kaikki vaihtoehdot miten tulkitsit annetun työn, ja pyydät pomoa valitsemaan.

Tuollainen pomo kun näköjään tykkää raporteista ja niiden lukemisista, niin tässäpä on sitten pomolle materiaalia.

Samalla sinulle jää todistusainestoa pomon epäasiallisesta käytöksestä, joka on tarpeen todisteena jos sinut irtisanotaan. Vaikka irtisanoutuisit itse, voi silti poliisi ja aluehallintovirasto tutkia pomon toimet.

Parasta on, jos pystyt nauhoittamaan näitä keskusteluja ja pomon erikoista käytöstä.

• virkamiesreino

Julkisella puolella erittäin tavallista käytöstä. On paljon johtajia, jotka haluavat tietää kaiken alaisten valmistelutöistä sähköposteja ja keskusteluja myöten. Kun tällaisella johtajalla on alaisinaan vaikkapa 25 asiantuntijaa, voitte kuvitella, miten hitaasti asiat etenevät. 25 tekee ja yksi kontrolloi yksityiskohtaisesti kaiken. Oikea suhde olisi, että yksi tekee ja yksi kontroilloi, että asiat etenesivät edes jotenkin. Nyt 24 odottaa vuoroaan kontrolliin.

• mk

Jos porukka on riittävän yhtenäinen ja puhaltaa samaa hiileen niin tuollaisen johtajan saa nopeasti pois kun ilmoitetaan ettemme suostu työskentelemään hänen kanssaa niin pomo lähtee tai tyyli muuttuu. Itsekkin valvojana eikä tulisi mielenkään opastaa vaikka luokkahitsaria miten puikkoa kuljetetaan mutta annetaan hitsausohje ennen homman aloitusta niin ammattihenkilö tietää miten homma tehdään ja jos hitsarilla ei ole 10v tullut pummeja niin on ammattitaitoinen.
        Silloin hommat menee eteenpäin kun on molemminpuolinen luottamut tekemiseen niin ei tarvitse kytätä ketään.

• j k

niinkö

• k j

ei niin

• N

Mitäpä ajat takaa.

• K

Otappa ja lähde,vie mennessäs tuo tullessas

• ÄLLITÄLLLI

Onko ns pikkunilkki, jos niin otapa yhteyttä vähän isompaan nilkkiin. Pomosi ei kuitenkaan toimi nyt oikein, voisiko jo nimittää työpaikkakiusaamiseksi tai sitten hän on sairaan pedantti ja saanee isoilta pomoilta kiitokset itselleen tekemästäsi työstä? Kuitenkin hän toimii esimiestehtävissään kyseenalaisesti vai haluaisiko hän sinun paikkasi jollekin suosikilleen? Työpaikkasi työilmapiiri on varmaan kaikin puolin erittäin huono ja tulosta ei ainakaan tuollaisella menettelyllä synny. Kipase ison pomon pakeille, jos sellaista on.

• *duunari*

Samansuuntaisia kokemuksia minullakin, kuin aloittajalla.
      Pomo sekaantui joka tekemiseeni ja sotki niitä. Tämän jälkeen kaikki virheensä oli minun aikaansaannosta ja kaikki onnistumiseni pomon ansiota.
      Seläntakana sitten nämä hyeenat, laumassaan vähättelee työntekijää ja kehuu itseään.
      Sehän on vain pienen ja lahjattoman miehen / naisen merkki.

• Lökäviemärputki

Tää on näitä joutavia löpinöitä, SUOLI24viemäristä**

• Noh ei ihan samaa ole joutunut kokemaan mutta kusipäisen pomon olen tavannut itsekin..
      Jouduin YHDEN kerran lähtemään pahoinvoinnin takia töistä kotiin, luonnollisesti kävin lääkärissä ja hain lääkärintodistuksen (oksennustauti korkea kuume) 3pv sairaslomaa, Kun tulin takaisin sain kuulla että pomoni oli selittänyt kaikille minun huijanneen tulleeni kipeäksi vaikka eräs työtovereistani oli todistamassa oksentamista.
      Jatkuvaa paskanpuhumista pomon taholta ( vikittelen hänen miestään, kerjään huomiota työpaikan miehiltä.. WHAT?)Kun suuttui minulle siitä pahoinvoinnista niin jätti jopa palkan maksamatta kunnes uhkasin liitolla.. tuli sitten 11pv myöhässä. Noh, kunnianloukkauksesta (panettelu,mustamaalaaminen..onneks oli todistajia) käräjille, purin työsopimuksen samantien ja sain onneks korvaukset..

• 4+3

fuck you too!

• Mxoxo:/

Olen kokenut samaa. Pomo otti varhaiseen puhutteluun poissaolojeni takia. olin todella hämmentynyt tilanteessa, kun en edes muistanut sairastelleeni erityisesti. Selvitin jälkeenpäin palkkatoimistosta, että montako sairaslomapäivää minulla oli kyseisenä vuonna ollut (elettiin joulukuuta). Kolme sairaslomapäivää! Arvaa ärsyttikö tuonkaltainen käyttäytyminen esimiehen taholta. pelkkää kiusaamista!

• Mxoxo:/ kirjoitti:

Olen kokenut samaa. Pomo otti varhaiseen puhutteluun poissaolojeni takia. olin todella hämmentynyt tilanteessa, kun en edes muistanut sairastelleeni erityisesti. Selvitin jälkeenpäin palkkatoimistosta, että montako sairaslomapäivää minulla oli kyseisenä vuonna ollut (elettiin joulukuuta). Kolme sairaslomapäivää! Arvaa ärsyttikö tuonkaltainen käyttäytyminen esimiehen taholta. pelkkää kiusaamista!

Tiedän tunteen, olin kanssa itse ollut sairaslomalla 2v työsuhteen aikana 3 pv.. työpaikkakiusaamista katsoin koko ajan, noh.. saipahan tuo ämmä nenilleen, en paremmin sano.

• Narsisti bongattu.

Vaikuttaa narsistilta moinen viheltelijä!

• Antinen elainen

Kokemusta on.

Olin onneksi määräaikaisena työntekijänä joten häippäsin kun sopimuskausi päättyi. Firman edellinen tulokas oli tullut n. 5v aiemmin taloon. Talossa oli aivan omat tavat. Suurinosa työntekijöistä oli työskennellyt siellä koko työuransa ja keski-ikä oli viisissäkymmenissä. Asiantuntijaorganisaatiossa hommat tehtiin aivan omalla tavalla. Menin kerran kyseenalaistamaan tämän tavan ja jouduin välittömästi silmätikuksi. Pomo tai hänen lakeijansa tarkasti raporttini ja aina löytyi naputtamista ja palaute annettiin julkisesti nyöryyttämällä, kahvitilassa, tiimipalaverissa tai vaikka vain käytävällä siten ettei palaute jäänyt epäselväksi. Jotain yrityksestä kertoo sekin että työntekijät olivat kolmessa erillisessä yksikössä joiden kesken kemiat eivät toimineet. Yksinkertaistaen, kolme porukkaa eivät tulleet toimeen keskenään. Jokaista veti tiimipäällikkö jotka olivat tulleet valituksi taidollaan nuoleskella paikan johtajaa ja heidän ympärilleen kerätyistä nyöristä mielistelijöistä. Lounaspaikassa he hakeutuivat omiin pöytiin ja toisia tiimejä halveksuttiin avoimesti.

Palaute on aina hyvä juttu mutta palaute pitää kulkea molempiin suuntiin. Kerran tästä sainonkin ja lakeija kiisti kaiken. Pian sain kutsun esimiehen puhutteluun että olen yhteistyökyvytön ja osaamiseni on puutteellista. Onneksi määräaikainen sopimus oli umpeutumassa ja pääsin pois. Keskityin suorittamaan kesken jääneen YAMK tutkinnon loppuun, valmistuin ja sain heti vakityön toisenlaisista tehtävistä. Olen ollut tyytyväinen.

Olen pari kertaa miettinyt entiselle pomolle soittamista ja kertoa kokemuksista siellä työskentelyssä. Nopeasti olen ajatuksen unohtanut. Olen varma että tämä tulisi vastaan myöhemmin ja negatiivisesti.

• yyöyönnä

Taitaa olla oikeesti niin,että pomo haluaa,että sanoudut irti koko firmasta.Hyvin yleistä on,että aletaan hiostamaan joutavaa henkilöä monin tavoin pois.Helpompi ja halvempi kuin potkujen antaminen.

• pompmo

Yleensä vain tuollainen pomo, jolla on aikaa hiostamiseen on se turha henkilö.

• vfdgfhfgjgjmhkhkjh

Tuttu juttu ikävä kyllä :(

Pomo harrastaa suosikkeja jotka tekee huonompaa työlaatua mutta lipasee koko ajan-tekee hyvää hänen heikolle itsetunnolle.
      Ja en ole suosikkikirjoissa koska olen joutunut mustamaalatuksi näiden suosikkien taholta. Eli työpaikkakiusaamista. :( Vaihdan paikkaa näinhän se aina menee kiusaajat saa jäädä ja muut lähtee kun ei jaksa enään.

• Hyvä ihminen

Vilpittömin osanottoni!

• Mxo :/

Minulla on. Ja valitettavasti vielä sellainen, joka ei tiedä alasta mitään. .. Otan osaa. Yritä hakeutua pois, sillä tuonkaltainen työyhteisö on sairas!

• Voi......

Näin on. Veikkaus, että mieheltä löytyy myös ne suosikit, joiden sitten antaa tehdä hieman vapaammin töitään, mutta aloittaja on tämän uhri.

• ansula

voin kertoa että koen samoin. mulkku mikä mulkku!!

• 5+8

Sellainen pomo joka viilaa jokaista pilkkua on ihan takuuvarmasti itse epäpätevä. Minulla on tällainen työpaikalla, joka ei varsinaisesti ole pomoni mutta teen hänelle työtä projektissa ja hän on minua ylemmässä asemassa. Hän on tullut nyt jo muutaman kerran huutamaan minulle ja kollegalleni virheistä, joita hänen mielestään me olemme tehneet. Aina on osoittautunut tähän mennessä ettei hän vain ymmärrä asioita oikein. Hänellä on usein kova paniikki päällä kun hän ei hommia haltsaa.

Tietysti huutamiset tehdään aina muiden kollegoiden ja asiakkaan edessä, mutta sitten hänen omien virheittensä myöntäminen aina kaikessa hiljaisuudessa.

Onneksi minua ei kiinnosta tuon taivaallistakaan se että kuinka paljon mokoma ukko jaksaa kitistä vaikka se tietysti vaikeuttaa töiden tekemistä. Harmittaa vaan kun työkaverini ottaa kovasti stressiä siitä ja hän ihan inhoaa töihintuloa sen takia. Mutta pidämme yhtä rintamaa.

• Rahaa etelään

Sano sille pomolle, että henkilökuntaa ei tarvitse kytätä, vaan seuraa tarkasti minkälaista tulosta teette. Tulos ratkaisee, sillä ymmärtääkseni firmat on perustettu sitä varten, että ne tuottavat tulosta, josta seuraa rahaa omistajille. Siinä samassa voi pomokin saada palkankorotuksen ym. Verottaja saa siten omansa ja voidaan taas maksaa rahaa joillekin Etelä-Euroopan maihin. Näin se maailma pyörii.

• ☺hohohoo☻

Etusivun kuva toi hyviä muistoja =D
      T: Eräs mies työntekijä.

• yrittäjä/pomo

Minusta olisi hyvä jos työntekijät ottaisivat vastuun töistään, ettei tarvisi joka asiaan sekaantua. Vastuullinen työnteko edellyttää yrittäjämäistä asennetta. Työn pitää olla laadukasta ja sellaista joka tuo lisää asiakkaita.
      Jos työntekijä ei osaa asiaansa, on pakko tarkistella työn tulos. Pomot joutuvat ottamaan kokonaisvastuun työsä, sen sujumisesta ja laadusta. Ei kannata väheksyä yhtään pomon tekemään työtä, hänen työnkuvaansa vain kuuluu katsoa työntekijän perään.

Jos aloittajalla ei ole päätösvaltaa tekemisiinsä, voi mennä itseensä ja miettiä miksi ei luoteta.

• nRSKNARSK

Paskaa siinä pädet. Pomo, jolla tahto määrätä kaikki, eikä antaa työntekijän kehittää itseän saati olla taitava on persstä. Narsismia.

• mk

Kun tarpeeksi kytätään niin se oma-aloitteeisuus loppuu ja tehdään vaan se minimi ettei potkuja tule ja siitä saa pomo syyttä itteään.Se motivointi työjon on haaste pomolle ja se tulee kehuen ja palkan ja siihen liittyvän boonuksien kautta. Jos koskaan ei rahalla kannusteta niin moni turhautuu ja tekee sen vaadittavan minimin kun siiät tehokkuudesta ei ole rahallista hyötyä. Nykyisin nuorisolta on niin sanottu ammattiylpeys hukkunut johonkin ja ei välitetä työnjäljestä mitään ja tehtäisiin laadukasta työtä niin hommia riittää.

• miki-66

Mieluummin alistava pomo kuin hotkiva pomo!

• Uutta vapautta etsie

Kuulostaa kovinkin tutulta. Vaihtoehtoja ei kauheasti ole etenkään silloin, kun pomo vielä kontrolloi yksityiselämänkin ja yrittää myrkyttää kaikki siihen liittyvän. Ihan vain siksi, että olisin työn käytettävissä 24/7. Etsi ihmeesä uusi työpaikka, niin minäkin teen. Alan nauttimaan ansaituista viikkovapaista ja illoista, nyt kaikki menee vain työlle: arjet toimistolla, illat kotikoneella, puhelimessa, jopa aamu alkaa jo n. klo 8 ensimmäisellä tarkistussoitolla, että olenko muistanut....

• On samansuuntaisia

Minä olen kai vain kynnysmatto. Pieni yritys, pomo ei ole kuitenkaan omistaja ollenkaan. Yritys on sijoittajien pelinappula ja nauttii erilaisia tukiaisia. Tuottavus on huono, tulosta ei tule ja välillä porukat eivät tiedä, mitä pitäisi tehdä. Ensin yritetään aina pomon ideoita, jotka eivät onnistu, vaikka kuinka yritetään ja jokainen kivi käännetään. Näin tehdään siitä huolimatta, vaikka 9 tapauksessa kymmennestä voin osoittaa jo etukäteen, että ne eivät voi toimia. Tyhmyyden katsominen rassaa. Nyt olen jo oppinut jättämään leikkimään rauhassa tuhoon tuomituissa kokeiluissaan. Pomo on innostuksen tappaja numero yksi.

Pomo on aivan eri alalta, itse olen omalla erikoisalallani. Silti pomo on aina oikeassa ja kun osoitan sen olevan väärässä, seuraa siitä ongelmia minulle. Muutaman oman alansa hömmppäkaverin kanssa ovat hyvää pataa ja minä olen kai kuin piikki hänen lihassaan. Olen sata varma, etta potkut olisi jo tullut mutta mutta eivät voi, kun eivät osaa. Ehkä oppivat joskus hoitamaan hommat mutta siitä ei ole vielä pelkoa.

Että miksikö en lähde. Eipä ole helppo löytää hommia näinä aikoina....

• aherhethe

Itse olen tällä hetkellä pakollisessa työharjoittelussa (palkatonta) ja siellä minua kohdellaan samalla tavoin.

Tietenkään en ole valmis työntekijä, mutta kyllä minä parhaani olen yrittänyt. Tuntuu vain että se ei riitä. Muissa työharjoittelupaikoissa minua on pidetty aina hyvänä mutta tuolla ei sitten millään. : (

• syynä usein

Oletko lähtöisin paremmista piireistä ja alistajat ala-luokasta?

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe