Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Käytännön asiat

Utelias kyselijä

Joo enpä ole täällä huomannut että porukat puhuisivat paljon käytännön asioista kun muutetaan ulkomaille töihin. Kysymykseni olisivat siis seuraavia.

1. Kelle pitää ilmoittaa asioista ennen ulkomaille muuttoa? Kelalle ja maistraatille? Onko kyseinen prosessi pitkä ja byrokraattinen?

2. Miten te ulkomaille muuttajat olette hoitaneet asumisasiat? Ja miten olette kuljettaneet huonekalut Suomesta uuteen maahan? Vai oletteko vain ostaneet uusia?

3. Miten terveydenhuolto toimii muissa EU-maissa? Onko se ilmaista suomalaiselle jos et ole kyseisen maan kansalainen?

4. Jos muutat EU maihin töihin niin kenelle taholle rekisteröidyt maassa?

6

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokuvanhaexpattivaan

      1. Ilmoitus Kelaan ja maistraattiin, molemmat ilmoitukset voi tehdä netissä. Ei ole pitkä eikä byrokraattinen, vaan lähinnä ilmoitusluontoinen. Suomalainen saa muuttaa minne ja miten tahtoo, ei sitä pitkitetä tai hankaloiteta, kun kerran netti-ilmoitus riittää. Ulkomailla asuvalla suomalaisella on nykyään kuitenkin velvollisuus ilmoittaa tietonsa.

      2. Kalustettu kämppä tai uudet huonekalut, itse en raahaa perässä mitään.

      3. Hanki Kelasta Eurooppalainen sairaanhoitokortti. Hoitoonpääsy maksaa saman verran kuin maan kansalaisille julkisella puolella.

      4. Riippuu maasta. Joissain rekisteröidytään viranomaisille ja toisissa ei (esim. Briteissä ei tarvitse). Maasta riippuen saatat joutua hankkimaan joko veronumeron tai ulkomaalaisnumeron, jotta voit avata pankkitilin ja/tai hankkia vuokra-asunnon tai kännykkäliittymän.

      • abc098

        Tuohon kolmoskohtaan komennttina. Kun muutin Irlantiin vuodeksi töiden vuoksi, niin minulle sanottiin Kelassa, että tuo Eurooppalainen sairaanhoitokortti pitäisi antaa pois, koska he katsoivat muuton pysyväksi. Minulla oli työsopimus vain vuodeksi, mutta koska kyseessä oli tavallinen työsuhde (ei esim. harjoittelu tms.) niin muutto täytti pysyvän kriteerit. Ainakin näin sitä minulle perusteltiin.

        Joka tapauksessa, et ole oikeutettu Kelan myöntämään sairaanhoitokorttiin, mikäli et enää kuulu Suomen sairausvakuutuksen piiriin. Silloin sinun on liityttävä osaksi kohdemaasi paikallista järjestelmää, millainen ikinä se sitten onkaan ja niillä ehdoilla mitä kys. maassa on käytössä. Selvitä siis miten Kela sinun tapauksessasi tulkitsee muuttoasi. Jos se on ns. "pysyvä", niin putoat pois Suomen sosiaaliturvan ja sairausvakuutuksen piiristä. Olet silloin omillasi kaikkien kustannusten suhteen ja olet itse velvollinen hankkimaan korvaavan suojan, mikäli sellaisen haluat.


    • Eurooppalainen123345

      Epämääräisiin kysymyksiin vastaavat vastaukset.

      1. Tutuille, sukulaisille, joulupukille

      2. Ettii kalustetun asumuksen niin ei tarvi roudata suomesta

      3. Riippuu maasta

      4. Maassa maan tavalla

    • S_Jobs

      Epämääräisiin kysymyksiin vastaavat vastaukset.

      1. Ainakin tutuille ja sukulaisille. Jos Kelan kautta lähtee reissuun ja siellä on ollut asiallinen virka(into)ilija, niin esim. avoliitossa asunut lähtijä saa ainakin ohjeen siitä, että esim. Suomalaisen lapsen syntymään liittyvät asiat tulevat hoitumaan asiallisesti, mikäli sellaista ilmenisi kuluvan vuoden sisällä.

      2. Joss löytänyt porukan, jonka kanssa esim. aterimet yhteishakittu, siis kalustamaton mutta kukkarolle sopivin kimppakämppä sattuu olemaan kohteessa noin muutoin sijainniltaan erinomainen työpaikkan sijaintiin nähden, niin ilman muuta pöytiä voi kyhätä vaikka pahvilaatikoista. Kun kalustamattoman asumuksen yösijatkin ovat pedattu, yksi nurkka on jokaisella varmasti vapaa edesmenneen Steve Jobs:n kaltaiselle lanagttoman yhteyden "offline/(online)meditointiin". Teknologiamerkin brandia, jonka kaikki tietävät, en tässä mainosta. Muita mööpeleitä ei liene ole tarvis ottaa asutuksen tai matkailun riippakiviksi.

      3. Riippuu maasta

      4. Maassa maan tavalla

    • Jullikka^

      1. Ilmoita kenelle haluat. Itse aikanani ilmoitin vain väestörekisteriin osoitteeksi "Ulkomailla". Sukulaiset ja kaverit saivat tarkemman osoitteen.
      Väestörekisterikeskuksen ja Kelan sivuilta löytyy tiedot mitä tarvitset.
      AIka monella jonka ei ole tarkoitus muuttaa "määräämättömäksi" ajaksi ulkomaille tuntuu olevan tapana ilmoittaa osoitteekseen esimerkiksi vanhempiensa osoite jotta pysyisivät Kelan järjestelmän piirissä. Tosin käryämisen mahdollisuus on aina olemassa.

      2. Ihan miten itse haluat. Itselleni riitti pari matkalaukkua ja näin jälkeenpäin ajatellen niistäkin oli toinen turha ja liikaa. Romua on maailma pullollaan joten miksi sitä pitäisi maasta toiseen raahata.

      3. Jos muuttosi on pysyvä tai kestää yli vuoden (eli on pysyvä) ET ole enää Kelan järjestelmän piirissä eikä sen korteilla ole mitään virkaa oli sitten tavallinen tai eurooppalainen.
      Muu riippuu täysin siitä mihin maahan matkasi vie.

      4. Riippuu mihin matkasi vie.

      Tarkkoja neuvoja on mahdoton antaa tietämättä minne aioit mennä ja kuinka kauan olla.

    • Reissumies reissussa

      Joo. Suomalainen on aika vapaa muuttamaan minne tahtoo eikä kohdemaassakaan yleensä kamalasti nokkaa meikäläisille nyrpistellä. Omaa muuttoa ei tarvitse kamalasti muille huudella. Virallisesti sinun täytyy jättää vaestörekisteriin osoite josta olet tavoitettavissa mutta se ei tarkoita että asut siellä. Osoite voi olla vaikka mummon osoite suomessa tai postipalvelun timbuktussa. Ilmoitit minkä tahansa niin koita ei kamalasti perään huutele.
      Ota kuitenkin huomioon tuo mistä muut ovat jo varoittaneetkin että kelan kirjoista tiput viimeistään vuoden jälkeen pois joten jos sairastut tai joudut onnettomuuteen, olet omillasi.
      Toisaalta ihan eu:n sisältäkin löytyy maita joissa on huomattavasti suomen sosiaaliturvaa paremmat edut. Meidät on vain propagandalla opetettu siihen että suomessa se olisi jotenkin loistava. Hyvällä tuurilla pääset sen piiriin kohdemaassa helpostikin.
      Loppu riippuu sitten siitä minne olet menossa.
      Sitä en kyllä ymmärrä miksi jotain romua pitäisi alkaa maasta toiseen kuljettelemaan. Aiheuttaa vain turhia kustannuksia ja turhaa vaivaa. Monessa maassa asunnon voi vuokrata kalustettuna eikä se välttämättä maksa juuri yhtään sen enempää kuin kalustamattomanakaan. Oma maallinen omaisuuteni on jo monta vuotta mahtunut pariin laukkuun enkä ole kyllä rehellisesti kaivannut aikoihin yhtään mitään.

      Maailmankatsomus avartuu kummasti kun asustelee muuallakin kuin siellä kotosuomessa. Usein kuulee ihmisten kehuvan että "oon mä ulkomailla käyny, kanariallakin monta kertaa ja turkissa ja kreikassa. Kyl mä tierän millaista siellä on". Eivät muuten tiedä hevon helvettiäkään.
      Sitten kun palaat suomeen, jos palaat, olet taatusti viisaampi ja kaikin puolin avarakatseisempi kuin ne jotka ovat hädin tuskin päässeet muuttamaan naapuripaikkakunnalle.

      Onnea matkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe