Sähkötolpan 2h-rajoituksen poisto

vain2h

Kahden pyöritettävän ympyrän ja max. 2 tunnin Siemens sähkötolppa. Paikka on kk-maksullinen, mutta sähkön käytöstä ei tarvitse maksaa. Ennen olikin perinteisemmät ajastimet, jotka sai tarvittaessa pyörimään useamman tunnin tai koko vuorokauden. Eipä enää.

Tietääkö kukaan keinoja, jolla sen saa pysymään päällä pitempään kuin se 2 tuntia. Jotenkin estämällä sen ulomman kehän pyörimistä tai sitten vaikeammin, "sisäkautta"? Mitä käytännössä tapahtuu, jos sen ulomman kehän alle pistäisi jonkun pienen kiilan, tms? Se katkaisinhan perustuu siihen mekaaniseen liikkeeseen ja asentoon?

Kiitos asiallisista vastauksista!

67

26977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hallituksen jäsen

      En kerro keinoa.

      Kerron vain, että ainakin meidän talossa sen tekeminen on parkkipaikan menettämisen peruste. Yhteisiä laitteita käytetään niin kuin ne on tarkoitettu käytettäviksi. Tai sitten niitä ei käytetä ollenkaan.

      • n juyuhnj

        hallituksen jäsen


        et ole hallituksen jäsen, tunnen sinut
        it nikkari.


    • 2 Tuntia riiittää

      Meillä taloyhtiössä ratkaistiin kellokytkimen kierto ongelma siten, että sellainen pistokepaikan käyttäjä joka haluaa jatkuvan virran tai itse luvatta peukaloi kellokytkintä, maksaa käytöstään kymmenkertaisen hinnan. Arvaapa kuinka kävi?----------Nykyjään käyttäjät huolehtivat, että kellokytkimet ovat kunnossa ja ilmoittavat välittömästi jos kytkimessä ilmenee vika.
      Yhtään jatkuvan virran käyttäjää ei ole löytynyt kahdentoista vuoden aikana, vaikka ennen hinnankorotusta tuntui olevan aivan mahdotonta käyttää kellokytkintä.
      Olen sen verran pelannut kellokytkinten kanssa, että tiedän miten sen saa rikottua siten, että se antaa jatkuvaa virtaa. Samoin tiedän miten kellokytkimen saa antamaan jatkuvan virran kelloa särkemättä, mutta en periaatteesta kerro.

      • 14 tuntia tarvin

        2 tuntia ei aina riitä.

        Itse tarvitsen pitkään sähköä tosin vain kerran vuodessa, kun ennen talven kovia pakkasia lataan akkulaturilla autoni akun täyteen. Auto on vähällä ajolla, joten akku on puolivarauksessa läpi vuoden ja jäätyisi talven ensimmäisiin koviin pakkasin.

        Eli tälläkin hetkellä akkulaturi lykkää virtaa auton akkuun, mutta taas klo. 11.30 pitää käydä pyörittämässä kiekkoa, että saan taas 2 tuntia sähköä. Sitten taas pyörittämään kiekkoa, jotta tulee seuraavat 2 tuntia sähköä... Näin menee minun itsenäisyyspäiväni.


        Auton akun lataukseen menee noin 12-14 tuntia, joten ei siellä tarvi juoksennella tolpalla kuin sen 6-7 kertaa kesken latauksen, jotta saa sen keskeytyksettömän sähkön kerran vuodessa auton akun lataukseen.

        Akun lataus lienee ainut hetki, jolloin OIKEASTI tarvii sähköä yli 2 tuntia putkeen!


      • Näin meillä
        14 tuntia tarvin kirjoitti:

        2 tuntia ei aina riitä.

        Itse tarvitsen pitkään sähköä tosin vain kerran vuodessa, kun ennen talven kovia pakkasia lataan akkulaturilla autoni akun täyteen. Auto on vähällä ajolla, joten akku on puolivarauksessa läpi vuoden ja jäätyisi talven ensimmäisiin koviin pakkasin.

        Eli tälläkin hetkellä akkulaturi lykkää virtaa auton akkuun, mutta taas klo. 11.30 pitää käydä pyörittämässä kiekkoa, että saan taas 2 tuntia sähköä. Sitten taas pyörittämään kiekkoa, jotta tulee seuraavat 2 tuntia sähköä... Näin menee minun itsenäisyyspäiväni.


        Auton akun lataukseen menee noin 12-14 tuntia, joten ei siellä tarvi juoksennella tolpalla kuin sen 6-7 kertaa kesken latauksen, jotta saa sen keskeytyksettömän sähkön kerran vuodessa auton akun lataukseen.

        Akun lataus lienee ainut hetki, jolloin OIKEASTI tarvii sähköä yli 2 tuntia putkeen!

        Tommonen ctek tai vast. mahtuu hyvin konepellin alle vaikka pelti olisi lukossa ja verkkojohdon voi laittaa konetilasta alas ja sieltä tolppaan . Kun antaa olla vaikka viikon, niin akku on latautunut ja mahdollinen sulfatoituminenkin torjuttu vaikka virtaa saakin vain 2 tuntia kerrallaan.
        Laturi hoitaa myös ylläpitolatauksen, vaikka autoa tarvis vaan todella harvoin eli kerran kuussa. (Tosin taksi olisi silloin jo halvempi auto)


      • 14 tuntia tarvin
        Näin meillä kirjoitti:

        Tommonen ctek tai vast. mahtuu hyvin konepellin alle vaikka pelti olisi lukossa ja verkkojohdon voi laittaa konetilasta alas ja sieltä tolppaan . Kun antaa olla vaikka viikon, niin akku on latautunut ja mahdollinen sulfatoituminenkin torjuttu vaikka virtaa saakin vain 2 tuntia kerrallaan.
        Laturi hoitaa myös ylläpitolatauksen, vaikka autoa tarvis vaan todella harvoin eli kerran kuussa. (Tosin taksi olisi silloin jo halvempi auto)

        Siellä on nyt tällä hetkellä Ctekin huippulaturi "huutamassa" virtaa akkuun. Eihän se akku ehdi latautua ajossa, jos ajaa peräti 5 kilometriä viikossa, ja siihenkin liittyy kaksi kylmäkäynnistystä! ElI ajoa peräti 2,5 kilometriä suuntaansa kerran viikossa.

        Nyt pitää sitten juoksennella läpi pakkaspäivän kiertämään 1,5-2 tunnin välien kellolaitteeseen lisää aikaa, jotta akkulaturi puksuttaa virtaa akkuun läpi päivän...

        Älytöntä, ettei kellolaitteessa ole mitään "kytkintä" sen ohittamiseen, mutta suuri osa ihmisistä on niin idiootteja, että pitäisivät sitten autoaan 24h lohkolämmitin ja sisätilan lämppäri päällä, joten heidän takiaan minun akkuni lataus on näin vaikeaa.

        Ei kannata ostaa 15 000 euron autopaikkaa ja maksaa sen käytöstä 20 euroa kuukaudessa vastiketta, kun sähköä saa sitten peräti kaksi tuntia kerrallaan kellolaiteen ohjaaman. Tietyn sortin kommunismia tämäkin!


      • Anonyymi

        Vanha lanka, mutta kommentoin silti. Tuollainen ”periaatteesta en kerro” ulina ei palvele ketään. Kellokytkimen saa kierrettyä helposti ottamalla sen ajastinkiekon irti kokonaan. Se lähtee talttapää ruuvimeisselillä varovasti kampeamalla. Itse joudun akuutin proletariaattiuteni vuoksi asumaan kerrostalossa, mutta haluan silti ladata autoni akkua, joka ei lataudu kahdessa tunnissa. Ajastinkiekon pois ottaminen on 10 sekunnin homma ja sen voi ihan yhtä helposti laittaa takaisin paikoilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha lanka, mutta kommentoin silti. Tuollainen ”periaatteesta en kerro” ulina ei palvele ketään. Kellokytkimen saa kierrettyä helposti ottamalla sen ajastinkiekon irti kokonaan. Se lähtee talttapää ruuvimeisselillä varovasti kampeamalla. Itse joudun akuutin proletariaattiuteni vuoksi asumaan kerrostalossa, mutta haluan silti ladata autoni akkua, joka ei lataudu kahdessa tunnissa. Ajastinkiekon pois ottaminen on 10 sekunnin homma ja sen voi ihan yhtä helposti laittaa takaisin paikoilleen.

        Vihdoin asiallisia vastauksia probleemiin! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha lanka, mutta kommentoin silti. Tuollainen ”periaatteesta en kerro” ulina ei palvele ketään. Kellokytkimen saa kierrettyä helposti ottamalla sen ajastinkiekon irti kokonaan. Se lähtee talttapää ruuvimeisselillä varovasti kampeamalla. Itse joudun akuutin proletariaattiuteni vuoksi asumaan kerrostalossa, mutta haluan silti ladata autoni akkua, joka ei lataudu kahdessa tunnissa. Ajastinkiekon pois ottaminen on 10 sekunnin homma ja sen voi ihan yhtä helposti laittaa takaisin paikoilleen.

        Ah, vihdoinkin, kiitos!


      • Talviherätys

        Meidän taloyhtiössä on kylmiä autotalleja 28 ja tolppapaikkoja 10. Ankarat säännöt koskevat vain tolppia, menettää paikkansa jos ei noudata 2 tunnin sääntöjä kuukausimaksu on sama molemmille ja talleissa käytetään omia kelloja, sisätilalämmittimiä, valoja jopa hiontalaitteita vanhojen puutarhakalusteiden entisöimiseen , jotain olisi tehtävä ko. hulluuden ja eriarvoisuuden poistamiseksi. On järjetöntä, että autoja ei voi huoltaa pakkasilla ja muutenkin niiden käytön edellyttämällä tavalla. KUKAHAN HULLU ON keksinyt sen 2 tunnin säännön. Voisi keksiä omat mittaritkin, jotka sopivat tolppiin ja maksu sen mukaisesti. Talleihinhan sellaisen voisi asentaa helposti.


    • mistä näitä sikiää?

      ei onnistu muutakuin rikkomalla kellolaite, en suosittele.
      Kaksi tuntia riittä vallan mainiosti.
      Jos et tiedä menojesi ajankohtaa, niin osta Webasto, niin saat lämmitellä ihan oman mielesi mukaan.

      • sdfsd

        eihän sitä nyt rikkoa tartte, voihan sen mekaanisen pyörimisen estää rikkomattakin


      • kuspäisten puuhia
        sdfsd kirjoitti:

        eihän sitä nyt rikkoa tartte, voihan sen mekaanisen pyörimisen estää rikkomattakin

        kiilaamalla saattaa rikkotuakkin. nykyään noita löytyy monenlaisia. kyllä pihapoliisi käräyttää nopeasti ja sitten ole melko nolo naapurien silmissä ja saatat joutua maksamaan suolaisen hinnan leikeistäsi.


      • poiuytr
        sdfsd kirjoitti:

        eihän sitä nyt rikkoa tartte, voihan sen mekaanisen pyörimisen estää rikkomattakin

        tuosta kuvan kellosta, kun ottaa tuon kehän irti ja katkaisee sen nappulan, joka kytkee virran pois on se aina päällä ja kello kävelee normaalisti kukaan ei huomaa paitsi tietysti siitä, et nollakelillä roikkuu jääpuikkoja enemmän, kuin naapurilla

        oli itellä 15v sama kello ja jäi sinne kun muutin omakotitaloon, eikä kukaan koskaan kysellyt mitään


    • Talohuolto

      Tarvittaessa Tulitikku väliin! Miten se on noin vaikeeta? Sitten kun ei tarvii, tulitikku pois!

      Mutta ei tuota tarvitse kuin -20c keleillä ja sen alle.

      • vain2h

        Kiitos kaikista asiallisista vastauksista, kuten myös niistä kovin hyödyllisistä mielipiteistä ja "tiedän mutten kerro"-viesteistä.

        Sen mekaanisesti pyörivän renkaan voi siis turvallisesti (ja mitään rikkomatta) pysäyttää laittamalla jotain siihen väliin..ja sitten yhtä helposti ottaa pois?
        Se ei siis vaurioita eikä mitenkään ylikuormita sitä laitetta, vaikka se yrittääkin puskea eteenpäin sitä laitettua "rajoitinta" vasten?


      • Joskustarvinnu
        vain2h kirjoitti:

        Kiitos kaikista asiallisista vastauksista, kuten myös niistä kovin hyödyllisistä mielipiteistä ja "tiedän mutten kerro"-viesteistä.

        Sen mekaanisesti pyörivän renkaan voi siis turvallisesti (ja mitään rikkomatta) pysäyttää laittamalla jotain siihen väliin..ja sitten yhtä helposti ottaa pois?
        Se ei siis vaurioita eikä mitenkään ylikuormita sitä laitetta, vaikka se yrittääkin puskea eteenpäin sitä laitettua "rajoitinta" vasten?

        Itse olen käyttänyt 10snt kolikkoa kellon pysäyttämiseen. Ei ole kello hajonnut. Se tietysti vaatii sellaisen kellon mihin kiilan saa lykättyä väliin.


      • vain2h
        Joskustarvinnu kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt 10snt kolikkoa kellon pysäyttämiseen. Ei ole kello hajonnut. Se tietysti vaatii sellaisen kellon mihin kiilan saa lykättyä väliin.

        Ok, kiitos. Pitääpä kokeilla laittaa jotain mahd. pientä siihen väliin


    • 87k

      Itse tein asian niin että irttoitta varovasti sen sisänupin kun sähköt on päällä, sen jälkeen nosta iso nuppi pois, käännä puoli kierrosta ja pakka takas kokoon, nyt toimiikin niin että sähköt on päällä 22 tuntia ja poissa 2 tuntia, ei kannata kiilata/hajottaa tuota laitetta

      • Talohuolto

        Ja tosta kun narahdat kiinni, niin saat syyteen petoksesta menetät autopaikkasi.


      • Joskustarvinnu
        Talohuolto kirjoitti:

        Ja tosta kun narahdat kiinni, niin saat syyteen petoksesta menetät autopaikkasi.

        Petossyyte on aika raju mutta kyselyä voi tulla tolpanomistajan taholta kun lähtee rakennetta muuttamaan tai muuten säätämään laitetta. Ja 220 volttia lyö oikeasti näpeille kun sopivasti sörkkii.


      • mikä ihmisii vaivaa?
        Talohuolto kirjoitti:

        Ja tosta kun narahdat kiinni, niin saat syyteen petoksesta menetät autopaikkasi.

        juu ei ehkä petossyytettä, mutta muutaman satasen taloyhtiö saattaa rokottaa, näin ainakin meidän yhtiössä kun yksi järjen jättiläinen teki samat temput.


      • 87k
        Talohuolto kirjoitti:

        Ja tosta kun narahdat kiinni, niin saat syyteen petoksesta menetät autopaikkasi.

        Hmm, minkä lain nojalla se on petos.

        Maksan vain tietyn määrän tolpasta kuukaudessa, ei parkkipaikan vuokrasopimuksessa mainita MITÄÄN kuinka paljon saa sähköä ottaa tolpasta, ja kyllä voin skannata sen sopimuksen jos se sua kiinostaa

        Se on esim petos, että kun talvella käymme mökillä (sähkölämmitys) niin laitamme sähkömittarin pyörimään väärinpäin, jolloin lukema pienenee talvikäyntien aikana, ja kesällä taas kasvaa, siitä voisi jotain syytteitä tullakin


    • kellon pysäyttäjä

      Kellon saa pysähtymään kun työntää rautanaulat niihin pieniin reikiin siinä keskellä.

      • Fortum 220V

        Joo, ja kellot pysähtyy myös kun työntää rautanaulat töpselin reikiin yhtäaikaa....


      • 87k
        Fortum 220V kirjoitti:

        Joo, ja kellot pysähtyy myös kun työntää rautanaulat töpselin reikiin yhtäaikaa....

        Ei muuten pysähdy, se vain polttaa boksin vikavirtasuoja/sulakkeen, mutta kello käy silti


      • oletpas lapsi vielä
        87k kirjoitti:

        Ei muuten pysähdy, se vain polttaa boksin vikavirtasuoja/sulakkeen, mutta kello käy silti

        Ai viiittuu että olet melkein insinööri, mistä muusta tiedät yhtä vähän?
        Olisiko jo aika mennä tuutilullaa ja pyytää äiskääsi kertomaan iltasadun.


      • kellonpysäyttäjä
        87k kirjoitti:

        Ei muuten pysähdy, se vain polttaa boksin vikavirtasuoja/sulakkeen, mutta kello käy silti

        Mistä se vikavirta/sulake tietää kumpi siellä on kuormana, auto vai ihminen?


      • 87k
        kellonpysäyttäjä kirjoitti:

        Mistä se vikavirta/sulake tietää kumpi siellä on kuormana, auto vai ihminen?

        Siitä että ihminen vuotaa virtaa maahan sen verran että vivavirtasuoja laukeaa, auto taas ei vuoda :)


      • kellonpysäyttäjä
        87k kirjoitti:

        Siitä että ihminen vuotaa virtaa maahan sen verran että vivavirtasuoja laukeaa, auto taas ei vuoda :)

        Kerroppa vielä että paljonko sitä virtaa pitää vuotaa ja mistä sinä maata saat jos ja kun sinulla on kengät jalassa.


      • 87k
        kellonpysäyttäjä kirjoitti:

        Kerroppa vielä että paljonko sitä virtaa pitää vuotaa ja mistä sinä maata saat jos ja kun sinulla on kengät jalassa.

        Et selvästikään tajua sähkötekniikasta mitään

        No voitaisi ajatella että vasen reikä on kraana ja oikea viemäri

        Kun sähkö ei vuode mihinkään niin sitä tulee ja menee aina sama määrä, kuten vettäkin

        Eli laite laskee kokoajan kuinkapaljon menee sähköä kummassakin reijässä

        Kun sitä vuotaa johonkin, ei takas tulekaan enää niin paljon kuin sitä lähtee (ikäänkuin vesi läykkyisi) ja näinollen suoja laukeaa, ja sähkö tulo lakkaa

        Varsin yksinkertainen idea siis


      • kellonpysäyttäjä
        87k kirjoitti:

        Et selvästikään tajua sähkötekniikasta mitään

        No voitaisi ajatella että vasen reikä on kraana ja oikea viemäri

        Kun sähkö ei vuode mihinkään niin sitä tulee ja menee aina sama määrä, kuten vettäkin

        Eli laite laskee kokoajan kuinkapaljon menee sähköä kummassakin reijässä

        Kun sitä vuotaa johonkin, ei takas tulekaan enää niin paljon kuin sitä lähtee (ikäänkuin vesi läykkyisi) ja näinollen suoja laukeaa, ja sähkö tulo lakkaa

        Varsin yksinkertainen idea siis

        En minä ymmärräkkään mitään sähkötekniikasta mutta ihmettelin vain että mihin sitä sähköä vuotaa? Kyllä ihminen on aivan samallailla suljettu virtapiiri silloin kun se ottaa toisella kädellä vaiheesta kiinni ja toisella havittelee nollaa. Minä en näe tässä vuotokohtaa mihinkään jos ja kun kengätkin on jalassa.


      • tiptip..
        kellonpysäyttäjä kirjoitti:

        En minä ymmärräkkään mitään sähkötekniikasta mutta ihmettelin vain että mihin sitä sähköä vuotaa? Kyllä ihminen on aivan samallailla suljettu virtapiiri silloin kun se ottaa toisella kädellä vaiheesta kiinni ja toisella havittelee nollaa. Minä en näe tässä vuotokohtaa mihinkään jos ja kun kengätkin on jalassa.

        Kengät vuotaa pöljä!


      • tiptap..
        tiptip.. kirjoitti:

        Kengät vuotaa pöljä!

        Ookko nää pöljä?


    • ???

      Ihmetyttää vaan, että miksi se kello pitäisi pysäyttää? Auto lämpimänä 24/7 ?

      • vain2h

        Siksi, että kun tulee kylmemmät ilmat -15-25, niin tällaisella säteilylämmittimellä se 2h ei riitä mihinkään. Se väliaikainen kiekon kiilaaminen/pysäyttäminen (mitään rikkomatta) tuntuisi tällaisessa tapauksessa paremmalta, kun että menisi aina parin tunnin välein ulos (ei aivan sinä pihassa) tolppaa avaimella aukaisemaan. Ja kyllähän kylmällä ilmalla ja satunnaisella auton käytöllä ainakin se öljy voisi pysyäkin lämpimänä 24/7. Sisätilalämmitin on tietty aivan eri asia...


      • Anonyymi
        vain2h kirjoitti:

        Siksi, että kun tulee kylmemmät ilmat -15-25, niin tällaisella säteilylämmittimellä se 2h ei riitä mihinkään. Se väliaikainen kiekon kiilaaminen/pysäyttäminen (mitään rikkomatta) tuntuisi tällaisessa tapauksessa paremmalta, kun että menisi aina parin tunnin välein ulos (ei aivan sinä pihassa) tolppaa avaimella aukaisemaan. Ja kyllähän kylmällä ilmalla ja satunnaisella auton käytöllä ainakin se öljy voisi pysyäkin lämpimänä 24/7. Sisätilalämmitin on tietty aivan eri asia...

        "Siksi, että kun tulee kylmemmät ilmat -15-25, niin tällaisella säteilylämmittimellä se 2h ei riitä mihinkään."

        Mistä edes tiedän, onko käytetyn auton mukana tullut moottorilämmitin säteilylämmitin, lohkolämmitin vai mikä?

        Olen mitannut sen sähkönkulutusmittarilla, ja se ottaa n. 265W - 295W, eli on ilmeisesti 300W malli.

        En tiedä sen toimintaperiaatetta, mutta jonnekin moottorin taakse se lämmittimen sähköjohto menee.

        Kellokytkin kerrostalon parkkipaikalla tarjoaa max. 2h sähkö kerrallaan, mutta 90-120 min lämmityksen jälkeen bensiinimoottori käynnistyy -15 °C pakkasella alle 2 sek starttimoottorin pyörityksen jälkeen, alle 5 °C pakkasilla jopa alle 1 sek.

        Eli synteettinen moottoriöljy (ei mene niin sakeaksi ja jäykäksi pakkasella kuin mineraaliöljy) ja moottorilämmittimen käyttö yhdessä tekevät käynnistyksestä helppoa myös talvella, kunhan huolehtii siitä, että auton akkua ladataan riittävästi, joko auton omalla laturillla ajon aikana tai sitten verkkovirralla toimivalla akkulaturilla, jos autoa käyttää harvemmin tai jos ajomatkat jäävät niin lyhyeksi, ettei akku lataudu riittävästi auton omalla laturillla ajon aikana.

        Ja onhan verkkovirtalaturin käytöstä sekin hyöty, että auton tarvitsemaa sähköä ei tarvitse tehdä auton omalla generaattorilla bensiinistä, keino sekin säästää bensiinikuluissa näin kalliin bensiinin aikoina.


    • diipadaii

      Taloyhtiöömme laitettiin kelloilla olevat pöntöt mutta niistä päätettiin luopua vaikean käytettävyyden takia.
      Tässä on yksi nykyajan kummallisuuksia, vaikeakäyttöiset tolpat. Ensinnäkin kannet aukeaa väärään suuntaan, niiden pitäisi aueta alaspäin. Kellokoneistot vaan pienenevät, iso numero aloitusajankohdassa riittäisi, ei mitään muuta.
      Helpot oli ottaa rinkulat pois jolloin ei kelloa voi edes käyttää. Tarvittaessa rinkulat saa takaisin paikoilleen, ovat varmassa tallessa.
      Tämä oli joku suht uusi moduulirakenteinen tolppa joten ei varmaan päde kovin moniin.

      • gsdfgbsdfgsdfgdfd

        yhdessä asumassani taloyhtiössä päätettiin säästää sähköä siten, että tolppien virtaa alettiin katkomaan tyylillä 15 min päällä, 15 min pois jotta sähkölasku saadaan puolitettua. sanoin jo silloin kokouksessa, että tämä on vähän kuin lehmälle selittäisi kevytmaidossa, mutta kerron kuitenkin että tämä lisää kulutusta eikä vähennä sitä kun ajastimien käyttö estetään. no eivät uskoneet ennen kuin sähkölasku tuli. mutta ostettiin nyt hieno ja kallis keskusajastin kuitenkin.

        eletään 2000-lukua, ihminen on käynyt avaruudessa ja kaikkea.
        silti sähkötolpissa on 1900-luvun alkupuolen tekniikkaa.
        kaikkein fiksuinta olisi asennusvaiheessa laittaa joka tolpalle oma johdotus. sitten sähkökeskuksessa rima, jossa on asuntokohtaisten mittareiden ulostulo. autopaikka kytkettäisiin aina asukkaan omaan mittariin.
        tämän voi tehdä pikaliittimin niin huoltomieskin voi kytkennän tehdä ilman sähkäriä.
        toiseksi fiksuinta olisi syöttää mittarille jatkuva virta jotta asukkaat voisi käyttää omia ajastimia. tässä on väärinkäytön mahdollisuus olemassa.

        on se mukavaa asua omakotitalossa kun saa tehdä itse systeemit jotka järkevimpiä on. näillä sähkön hinnoilla ei viitsi harakoita lämmittää ollenkaan, niinpä minulla on palvelimella tellsctick, jonka voin ajastaa kotitietokoneella, televisiolla tai vaikka kännykällä. naputtelen yksinkertaisesti lähtöajan.
        palvelin tarkistaa yön lämpötilaennusteet ja määrittelee sen perusteella tarvittavan lämmitysajan. tellstick komentaa kauko-ohjattavan pistorasian päälle juuri silloin kun se on optimaalisinta.
        tällainen järjestelmä onnistuisi myös isossa taloyhtiössä, koska tellstickin ohjaamia laitteita voi olla useita tuhansia.


      • Anonyymi
        gsdfgbsdfgsdfgdfd kirjoitti:

        yhdessä asumassani taloyhtiössä päätettiin säästää sähköä siten, että tolppien virtaa alettiin katkomaan tyylillä 15 min päällä, 15 min pois jotta sähkölasku saadaan puolitettua. sanoin jo silloin kokouksessa, että tämä on vähän kuin lehmälle selittäisi kevytmaidossa, mutta kerron kuitenkin että tämä lisää kulutusta eikä vähennä sitä kun ajastimien käyttö estetään. no eivät uskoneet ennen kuin sähkölasku tuli. mutta ostettiin nyt hieno ja kallis keskusajastin kuitenkin.

        eletään 2000-lukua, ihminen on käynyt avaruudessa ja kaikkea.
        silti sähkötolpissa on 1900-luvun alkupuolen tekniikkaa.
        kaikkein fiksuinta olisi asennusvaiheessa laittaa joka tolpalle oma johdotus. sitten sähkökeskuksessa rima, jossa on asuntokohtaisten mittareiden ulostulo. autopaikka kytkettäisiin aina asukkaan omaan mittariin.
        tämän voi tehdä pikaliittimin niin huoltomieskin voi kytkennän tehdä ilman sähkäriä.
        toiseksi fiksuinta olisi syöttää mittarille jatkuva virta jotta asukkaat voisi käyttää omia ajastimia. tässä on väärinkäytön mahdollisuus olemassa.

        on se mukavaa asua omakotitalossa kun saa tehdä itse systeemit jotka järkevimpiä on. näillä sähkön hinnoilla ei viitsi harakoita lämmittää ollenkaan, niinpä minulla on palvelimella tellsctick, jonka voin ajastaa kotitietokoneella, televisiolla tai vaikka kännykällä. naputtelen yksinkertaisesti lähtöajan.
        palvelin tarkistaa yön lämpötilaennusteet ja määrittelee sen perusteella tarvittavan lämmitysajan. tellstick komentaa kauko-ohjattavan pistorasian päälle juuri silloin kun se on optimaalisinta.
        tällainen järjestelmä onnistuisi myös isossa taloyhtiössä, koska tellstickin ohjaamia laitteita voi olla useita tuhansia.

        "kaikkein fiksuinta olisi asennusvaiheessa laittaa joka tolpalle oma johdotus. sitten sähkökeskuksessa rima, jossa on asuntokohtaisten mittareiden ulostulo. autopaikka kytkettäisiin aina asukkaan omaan mittariin.
        tämän voi tehdä pikaliittimin niin huoltomieskin voi kytkennän tehdä ilman sähkäriä."

        Hieno idea!

        Tosin, itse täydentäisin tuota esim. näin:

        Tuohon (siis asukkaan sähkömittarin ja autosähkötolpalle menevän johdon väliin) asennettaisiin lisäksi:

        Rele, ohjaus 12V DC, ja releen 12V DC ohjausvirta otetaan johtimesta, jonka toinen pää menee asuntoon.

        Asunnossa sitten 12V DC teholähde, ja sen ja rleen käämin väliin voi kytkeä, mitä haluaa.

        Koska kyseessä 12V jännite, niin kytkennän saa laillisesti tehdä asukas itse, eli ei tarvita sähkömiestä tuohon.

        Tuo rele pitäisi mitoittaa siten, että se kestää 16A jatkuvaa virtaa.
        Näin siksi, että silloin voi tarvittaessa jopa ladata sähköauton akkua, toki se ei 16A 230V yksivaihelatauksella kovin nopeaa touhua ole, mutta jos auto on yön latauksessa, niin 8h aikana saadaan siirrettyä energiaa:

        29,44 kWh, josta sitten hyötysuhdekertoimella kerrottuna saadaan sähköauton akkua lataavan energian määrä.

        Esim, jos latauksen hyötysuhde on 80%, niin silloin sähköauton akkua saadaan 8h aikana ladattua max. 23,55 kWh ( = 0,8 * 29,44 kWh ).

        Käytännössä ihan tuohon ei päästä, koska usein sähköauton akkua ei voi koko ajan ladata isolla teholla, vaan tietyissä latauksen vaiheissa tehoa joudutaan rajoittamaan.


    • 31

      Minulla ei ole autoa, ei autopaikkaa tolpasta puhumattakaan mutta tupakoijana osallistun taloyhtiön energialaskun kasvattamiseen pitämällä tuuletusikkunat auki läpi talven koska muuten patterit lämpesivät vain yläosastaan. Jouduin ruuvaamaan esisäätöventtiilit täysille ja vasta sen jälkeen ne lämpenivät koko alaltaan.

      • vhgdfhgsfgfdgsdfbgf

        älä pidä ikkunaa auki. kastele pyyhe ja laita se termostaatin päälle.
        vielä parempi, jos termostaatti on sellainen ulkoinen. irrota se kiinnikkeestään ja asenna ikkunan ulkopuolelle. kyllä lämpiää :)

        nuo nupissa olevat termostaatit taas ei ole kovin monimutkaisia. nupin avaamalla niiden toimintaperiaate selviää ja ne on helppo pakottaa auki tai kiinni- asentoon.
        nupin poistaminen ei voi aiheuttaa vesivahinkoa, siellä on alla se varsinainen venttiili, jota nuppi ohjaa.


      • gfdrggdrdfgfhgfg
        vhgdfhgsfgfdgsdfbgf kirjoitti:

        älä pidä ikkunaa auki. kastele pyyhe ja laita se termostaatin päälle.
        vielä parempi, jos termostaatti on sellainen ulkoinen. irrota se kiinnikkeestään ja asenna ikkunan ulkopuolelle. kyllä lämpiää :)

        nuo nupissa olevat termostaatit taas ei ole kovin monimutkaisia. nupin avaamalla niiden toimintaperiaate selviää ja ne on helppo pakottaa auki tai kiinni- asentoon.
        nupin poistaminen ei voi aiheuttaa vesivahinkoa, siellä on alla se varsinainen venttiili, jota nuppi ohjaa.

        tuohon nyt vielä että jos otat sen nupin pois, niin patteri lämpiää täysillä eikä sekään ole hyvä jos asunto on kuin sauna.
        putkiklemmarin voi laittaa painamaan sitä venttiilin kantaa ja putkiklemmariahan voi säätää ruuvimeisselillä.
        asenna samalla turvalukko oveen, tai keksi ainakin joku pirun hyvä selitys jos huoltomies omilla avaimillaan joskus kämppään tulee pattereita tarkastamaan :D


      • Anonyymi
        gfdrggdrdfgfhgfg kirjoitti:

        tuohon nyt vielä että jos otat sen nupin pois, niin patteri lämpiää täysillä eikä sekään ole hyvä jos asunto on kuin sauna.
        putkiklemmarin voi laittaa painamaan sitä venttiilin kantaa ja putkiklemmariahan voi säätää ruuvimeisselillä.
        asenna samalla turvalukko oveen, tai keksi ainakin joku pirun hyvä selitys jos huoltomies omilla avaimillaan joskus kämppään tulee pattereita tarkastamaan :D

        Vinkki:

        Jos et ole tyytyväinen mekaanisen termostaattisen patteriventtiilin toimintaan, niin Biltema myy digitaalista termostaattista patteriventtiiliä, jossa siis termostaatti toimii sähköisesti ja digitaalisesti, ja pieni sähkömoottori kääntää varsinaisen virtauksensäätöventtiilin auki (antamalla neulakaran tulla puoliksi ulos venttiilistä) tai kiinni (painamalla neulakaran sisään, jolloin venttiili sulkeutuu).

        Ainoa harmi tuossa on se, että toimii paristoilla, eli paristonvaihdon joutuu laskemaan kustannuksiin. Ei ole tiedossani, miten laite toimii, jos paristo pääsee loppumaan !

        Toivottavasti ei jäädy koko kämppä, siis pariston loppuessa.

        Saisikohan jostain ns. "valepariston", eli pariston kokoisen ja muotoisen mötikän, johon tulee 2 sähköjohtoa?

        Silloin voisi rakentaa systeemin, jossa on diodien avulla kytketty siten, että paristo antaa sähköä digitaaliventtiilille vain sähkökatkon aikana, ja muuten sähkö tulee verkkolaitteelta, joka on kytketty pistorasiaan.


    • Tietoinen teko

      Ja taloyhtiö muistaa korotetulla maksulla ylimääräisestä sähkönkäytöstä...

      • 87k

        Jaa, missä on sovittu että sähköä saa käyttää vain 2h kerrallaan?

        Ei missään, ei ainakaan omassa sopimuksessa

        Samaten vesimaksu on usein kiinteä, siitä maksetaan senverran että se kattaa käytön kulut


      • hallituksen jäsen
        87k kirjoitti:

        Jaa, missä on sovittu että sähköä saa käyttää vain 2h kerrallaan?

        Ei missään, ei ainakaan omassa sopimuksessa

        Samaten vesimaksu on usein kiinteä, siitä maksetaan senverran että se kattaa käytön kulut

        Ei sitä missään ole sanottu että sähköä saa käyttää vain 2 h kerrallaan. Sen sijaan se on sanottu selvästi, että jos laitteistoa peukaloi, menettää oikeuden käyttää sitä.

        Tiedät varmaan (noin muutenkin kaiken tietävänä) mitä tuollaisen lämmitystolpan asentaminen ja varsinkin korjaaminen maksaa.


      • 87k
        hallituksen jäsen kirjoitti:

        Ei sitä missään ole sanottu että sähköä saa käyttää vain 2 h kerrallaan. Sen sijaan se on sanottu selvästi, että jos laitteistoa peukaloi, menettää oikeuden käyttää sitä.

        Tiedät varmaan (noin muutenkin kaiken tietävänä) mitä tuollaisen lämmitystolpan asentaminen ja varsinkin korjaaminen maksaa.

        Kyllä, onhan mulla 4 vuoden sähköasentajan koulutus

        Asennus maksaa noin 30€ laitteisto itsessään noin 150€ (melko kallis)

        Kellokoneisto maksaa 20€

        Ja missä on sanottu että tulisi käyttää kellokoneistoa? ei ainakaan minun parkkipaikan sopimuksessa siitä puhuta


      • kellonpysäyttäjä
        87k kirjoitti:

        Kyllä, onhan mulla 4 vuoden sähköasentajan koulutus

        Asennus maksaa noin 30€ laitteisto itsessään noin 150€ (melko kallis)

        Kellokoneisto maksaa 20€

        Ja missä on sanottu että tulisi käyttää kellokoneistoa? ei ainakaan minun parkkipaikan sopimuksessa siitä puhuta

        Miten tuo meidän keskustelu, kun jäi kesken. Joko keksit mihin se virta karkaa ihmisessä.


      • regregregregtrtg
        kellonpysäyttäjä kirjoitti:

        Miten tuo meidän keskustelu, kun jäi kesken. Joko keksit mihin se virta karkaa ihmisessä.

        Maahan, se virta karkaa maahan ja laukaisee vikavirtasuojan, tosin tämäkään ei pysätyä kelloa, kuten väitit


      • kellonpysäyttäjä
        regregregregtrtg kirjoitti:

        Maahan, se virta karkaa maahan ja laukaisee vikavirtasuojan, tosin tämäkään ei pysätyä kelloa, kuten väitit

        Mistä se sinne maahan karkaa jos ja kun sinulla on ne kengät jalassa? Ja varmasti pysäyttää sinun oman kellon jos menet kuormaksi sähköverkkoon.


    • JKKKK

      Vanha säie mutta... Itselläni Siemensin vanhan mallinen kello tolpassa, olen yrittänyt vaikka mitä kiilata kellon ja kotelon väliin, silti pyörii. Miksi 24/7? Autossa on ainoastaan akun ylläpitolaturi, lämmityksen hoidan eberillä. Tuo akun ylläpito ei paljon sähköä syö. Hallituksen puheenjohtajalla on auto tyylikkäästi sulana 24/7, eli kello ei toimi. Jos hän kerran saa sähköä 24/7, niin miksipä en minäkin. Hallituksen jäsenethän antavat omalla esimerkillään mallia meille muille osakkaille. Tyypiltä kysyttäessä puhuu paskaa, että kyllä se kelo toimii. Ei osannut vastata miksi sen auto on ainoa jonka päältä lumi sulaa oli kello mitä tahansa.

      • los lusperos

        Eikös voi laittaa tolpan automaattisulakkeet nollille ja kello antamaan virtaa ja sitten laittaa ajastuskiekkoon locktitea tai vastaavaa ja jonkin ajan kuluttua taas sulakkeet on-asentoon niin että tarjoaa virtaa koko tarvittavan ajan ajan.
        Joillakin näyttää olevan sisätilan lämmitinkin päällä tuntitolkulla, niin että auto on sisältä kuiva kuin beduiinin sandaali, vaikka ulkona sataa.


    • SimuSnabb

      Mee sinne muroon jauhamaan. Vitun hinttari.

      T: Rävän parhain STI!

    • Turhaa hommaa

      2 tunnin jälkeen ei saavuteta enää mitään lisähyötyä auton lämmityksen suhteen.

    • etsillaitaas

      Kannattaa lopettaa autoilu jos se on noin vaikeaa.

      • JukkaSelenius

        En ole ennenkäyttänyt Siemensin keskusnapin ja ulkonapin yhdiselmällä olevaa tolppa"kelloa" Nyt kun hätä on suurin,akku loppu ja pakkasta yli 20, enkä saa vaikeesti topplakaapin ylöreunassa olevaa kelloa lämmitämään haluamaani aikaan. Tolpat on asennettu joskus -70 luvun lopussa eli lähes 40 vuotta sitten ja olis vihdoin aika keksiä jotain ergonomisempaa ja selkeeää ja nykyaikaista, Keskinupin kohdentaminen oikeaan kelloaikaan on epämääräinen ja tunnit lämmityksen alkamiseen vielä epämääräisempää eikä laite anna mitään palautetta onnistuinko vai en. Kai sen aikaa myöden oppii laittamaan sen säätöihin, mutta autamattoman vanhainaikainen sellainen 2-tunnin säätösysteemi on , jotain paremapaa pitäis keksiä ainakin joka 30. vuosi


    • diipadaii

      Jos on aikaa kahden tunnin välein käy§dä tolpalla, sehän käy silloin vaikka 24h. Ei sitä jatkoaikaa kukaan kiellä laittamasta.

    • 634634634

      Tuo 2h on ainoa asiallinen keino rajoittaa sähkön käyttöä. Ne tolpat missä virta on pätkittäin päällä hajottavat lohkolämmittimen. Jos virtaa rajoitetaan sulakkeella, ei voi lämmittää sisätiloja ja kaikki sisätilojen muovit ja elektroniikka hajoilee kun käyttää niitä umpijäätyneenä. Lisäksi liikenneriski kun lasit täysin huurussa.

      Eli 2h rajoitus ainoa järkevä keino. Voihan sitä käydä siirtämässä eteenpäin jos on erityisen kylmää.

      • Eihän ole. Toiset käyttää siinä tuhansien vattien lämmitintä, toiset auton ylläpitolaturia tms.

        Helpoin/halvin keino olisi asentaa sähkömittari joka tolppaan ja lasku kulutuksen mukaan. Halvimmat DIN-kiskoon saatavat mittarit maksaa 30€


      • hyvin.voi

        "Voihan sitä käydä siirtämässä eteenpäin jos on erityisen kylmää."

        Voi tosiaan käydä. Klo 7 aamulla lähtö töihin, voi hyvin käydä herätä klo 5 siksi että voi käydä siirtämässä kelloa eteenpäin. Sitten ehtii vielä tunnin nukkua.


      • 32564634
        Bussissa kirjoitti:

        Eihän ole. Toiset käyttää siinä tuhansien vattien lämmitintä, toiset auton ylläpitolaturia tms.

        Helpoin/halvin keino olisi asentaa sähkömittari joka tolppaan ja lasku kulutuksen mukaan. Halvimmat DIN-kiskoon saatavat mittarit maksaa 30€

        Silloin paikkojen hinnat vähintään tuplaantuisivat kun joutuisi maksamaan mittareiden asennuksen, hankinnan, yllpäpidon, kytkennät, mittaukset jne. Tasapuolista mutta järjetöntä maksaa yksittäissitä mittareista.

        Se 30e mötikkä kun ei automaattisesti siirrä sähkönkulutusta sähkölaskuun, ihan vaan tiedoksi... Kokonaiskulut ovat moninkertaiset.

        Jos tarvii autopaikan niin silloin 99% tapauksista myös lämmittää talvella joten rahanhukkaa yrittää erotella kuka kuluttaa enemmän sähköä.


      • 3463463
        hyvin.voi kirjoitti:

        "Voihan sitä käydä siirtämässä eteenpäin jos on erityisen kylmää."

        Voi tosiaan käydä. Klo 7 aamulla lähtö töihin, voi hyvin käydä herätä klo 5 siksi että voi käydä siirtämässä kelloa eteenpäin. Sitten ehtii vielä tunnin nukkua.

        Voihan se äidin pullamössö-mussukka pyytää äitiä käymäs siirtämässä sitä viideltä aamulla jos pleikkarin pelaaminen iltaisin on tärkeämpää kuin nukkumaanmeno aikaisin.


      • 32564634 kirjoitti:

        Silloin paikkojen hinnat vähintään tuplaantuisivat kun joutuisi maksamaan mittareiden asennuksen, hankinnan, yllpäpidon, kytkennät, mittaukset jne. Tasapuolista mutta järjetöntä maksaa yksittäissitä mittareista.

        Se 30e mötikkä kun ei automaattisesti siirrä sähkönkulutusta sähkölaskuun, ihan vaan tiedoksi... Kokonaiskulut ovat moninkertaiset.

        Jos tarvii autopaikan niin silloin 99% tapauksista myös lämmittää talvella joten rahanhukkaa yrittää erotella kuka kuluttaa enemmän sähköä.

        Totta. Mittari maksaa 30€ ja asennus 20€

        Mittarin lukeminen kerran kuukaudessa... Noh ei paljoakaan paikkaa kohden kun aikaa menee noin 30s....

        Ja ei. Tuon lisääminen sähkölaskuun olisi todella hankalaa. Vaadittaisi sinetöidyt, hyväksyty mittarit, ehkä etäluettavatkin jne. Mutta vuokraan se on helppo lisätä


    • Anonyymi

      Kellosysteemi on tätä energiansäästö/eko aikaa. Meillä aikoinaan Joensuussa alkoi nuukailu jo 1990-luvun alkupuolella. Ei ollut kellokytkintä tolpissa mutta talon "jakamosta" sähköä alettiin säännöstelemään ja muistaakseni virtaa tuli parkkipaikan tolppiin jaksoissa suunnilleen klo 6-9, klo 12-15, klo 17-20 ja loppuaika ennen aamua ei sähköä. Pakkasiahan tuolla itärajalla oli yleisesti -20-30 joten vittumaista orjuutusta ja tuon ajan autot ja öljyt teki välillä lähdöistä melkoista sahausta.

      Nyt on kellotolpat olleet omalla kohdallani viimeiset 6 v. Paska systeemi toisaalta, toisaalta ok. Pahinta on se että jos tuleekin yllättäen meno niin ei olekaan auto lämmennyt. Auton imurointi kellotolpassa on vittumaista, koska ei tunnu antavan virtaa vaikka kellonajan laittaisi päälle just kyseiseen imurointiaikaan. Liekö imurin töpseli vääränmallinen? Ainakin se sopii tolpan pistorasiaan.

    • Anonyymi

      Omassa tolpassa vastaava kahden kehän ympyrät kuin aloitajalla, ja minulla sähköt jää päälle jos se 2 tunnin jakso on ensin nykykellonajassa (eli sähköt päällä) ja sen jälkeen siirtää vain sitä 2h jaksoa eli ajastusympyrää. Monta kertaa pitänyt kellonajan säätöympyrää pyöräyttää kierroksen ettei sisälämmitin ala heti huutamaan kun haluan ajastaa myöhemmäksi.

      Se pelkkä ajastusympärän siirto ei siis katkaise sähköjä omassa joten tuolla tavalla saa sähköt päälle vaikka koko yöksi. Mutta siinä pitää siis ensin olla sähköt päällä, sen jälkeen painaa sen ajastusympyrän sisään ja siirtää pelkästään sitä = sähköt jää päälle.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4260
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      153
      1799
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1258
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1056
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      823
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe