Erityislasten kanssa kontaktointi

yleisön pyynnöstä

Kuinka ottaisit yhteyttä erityislapseen, kuten mutistiin ja aistiyliherkkään?

Mielestäni heidät tulisi jättää melko pitkälle rauhaan eikä pyrkiä väkisin kommunikoimaan heidän kanssaan.
Ettehän te arkoja sisäkissojakaan väkisin ulkoiluta.

Kontaktoimisen tulisi tapahtua heidän ehdoillaan. On ihmisrääkkäystä mennä taskulampulla sohottaamaan valoyliherkän lapsen silmiin tai mennä kalkattamaan muka-mukavia juttujaan mutistin korvan juureen.
On rumaa mennä aukomaan omaa suutaan mutistin eteen.

Tilan antaminen on tärkeintä.

83

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olet väärässä

      tutustu aiheeseen ennen ääneen lausumista

    • Kontaktointi tapahtuu varmaan kuten ennemuinoinkin, kontaktimuovia kirjan tai vihon pintaan. Koitetaan laittaa suoraan oikeille kohdilleen ja välttyä isommilta ilmakuplilta. Jos ilmakuplia tulee pintaan, ne voi kokeilla silittää pois vaikka viivottimella avoimeen reunaanpäin vetämällä.

      Mutistin ja erityislapsen kanssa kontaktointia voi tehdä siinä missä kälkättäjä lapsen tai vähemmän erityisen ns. taviksen lapsen kanssa. :)

      • Tilaa on hyvä olla juu, että kontaktoitavaa materiaalia voi pyöritellä suht vapaasti. Eli kaikki ylimääränen roju ja nyöjä pois kontaktoitavan matskun ympäriltä pois. :)

        Ns. työtilaa riittävästi.


      • voopotin kirjoitti:

        Tilaa on hyvä olla juu, että kontaktoitavaa materiaalia voi pyöritellä suht vapaasti. Eli kaikki ylimääränen roju ja nyöjä pois kontaktoitavan matskun ympäriltä pois. :)

        Ns. työtilaa riittävästi.

        Mikäli lapsi ei ole hommassa mukana ja hereillä niin led-lampulla sohotetaan silmään, katsotaan onko hereillä reakoiko valoonkaan. Onko edes tajuissaan. Ja mutisti tykkää rääkkyvästä hevistä eli nappulat kaakkoon ja rokkaamaan. :)

        Mitään melodista ei kannata edes tyrkyttää. Se saa entistäkin hiljaisemmaksi. Sopivasti raivoavaa heviä ja johan aukee mutistillakin pian kielenkannat ja alkaa örinää tulemaan. :)


      • Kyöstix
        voopotin kirjoitti:

        Mikäli lapsi ei ole hommassa mukana ja hereillä niin led-lampulla sohotetaan silmään, katsotaan onko hereillä reakoiko valoonkaan. Onko edes tajuissaan. Ja mutisti tykkää rääkkyvästä hevistä eli nappulat kaakkoon ja rokkaamaan. :)

        Mitään melodista ei kannata edes tyrkyttää. Se saa entistäkin hiljaisemmaksi. Sopivasti raivoavaa heviä ja johan aukee mutistillakin pian kielenkannat ja alkaa örinää tulemaan. :)

        Meinaakko örinä heviä :)


      • Kyöstix kirjoitti:

        Meinaakko örinä heviä :)

        Death metallia. :) Jos ei sillä ala lapsi puhumaan tai ees örräämään, kuin vihainen rakki johan on ihme. Onhan se vähän kuin musiikillinen painajainen eli pakko sen on jotenkin vaikuttaa hissukampaankin.


      • yleisön pyynnöstä

        "Mutistin ja erityislapsen kanssa kontaktointia voi tehdä siinä missä kälkättäjä lapsen tai vähemmän erityisen ns. taviksen lapsen kanssa. :)"

        Muistaakseni kerroit tavislasten kohdalla heitettävän vain ohimennen jotain juttua. :)

        Onko aihe sinulle jotenkin vaikea vai miksi otat sen henkilökohtaisesti? On myös lupa olla vastaamatta, jos ei koe ymmärtävänsä aihetta tms.


      • yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        "Mutistin ja erityislapsen kanssa kontaktointia voi tehdä siinä missä kälkättäjä lapsen tai vähemmän erityisen ns. taviksen lapsen kanssa. :)"

        Muistaakseni kerroit tavislasten kohdalla heitettävän vain ohimennen jotain juttua. :)

        Onko aihe sinulle jotenkin vaikea vai miksi otat sen henkilökohtaisesti? On myös lupa olla vastaamatta, jos ei koe ymmärtävänsä aihetta tms.

        Ainahan sä väität etten mä ymmärrä, minusta kun se on niin päin ettet sinä ymmärrä. :)


        Henkilökohtaisesti? Never. Vähätellen, koska sinä olet se joka kysyy.


      • yleisön pyynnöstä
        voopotin kirjoitti:

        Ainahan sä väität etten mä ymmärrä, minusta kun se on niin päin ettet sinä ymmärrä. :)


        Henkilökohtaisesti? Never. Vähätellen, koska sinä olet se joka kysyy.

        Oletko sitä mieltä, että erityisryhmiin saa ja jopa pitää kohdistaa pakottamista, jotta he 'normalisoituisivat'?


      • voopotin kirjoitti:

        Death metallia. :) Jos ei sillä ala lapsi puhumaan tai ees örräämään, kuin vihainen rakki johan on ihme. Onhan se vähän kuin musiikillinen painajainen eli pakko sen on jotenkin vaikuttaa hissukampaankin.

        http://www.youtube.com/watch?v=BEmSAoB39ng

        Toimii, eikö vaan? :D


      • yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että erityisryhmiin saa ja jopa pitää kohdistaa pakottamista, jotta he 'normalisoituisivat'?

        Mistä sulle tulee noin hölmöjä ajatuksia edes päähän? :)


      • yleisön pyynnöstä
        voopotin kirjoitti:

        Mistä sulle tulee noin hölmöjä ajatuksia edes päähän? :)

        Omista lausumistasi? Yliänkeät itsesi heidän likelleen.


      • Kyöstix

      • yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Omista lausumistasi? Yliänkeät itsesi heidän likelleen.

        Sä vedät omia johtopäätöksiäsi, koska et ymmärrä mitään mistä kirjoitan. Et ole ensimmäinen etkä varmaan viimeinen, joka ei vaan tajua. :)

        Hän on täällä tänään...sopii sullekin.


      • Olen juu. Eivät ole, etkö tiennyt? Vai miksi kyselet niin paljon? Väitän, monta vuotta työhistoriaa takana. Mutta sanos yks syy miksi sua ne kiinnostaa? :)


      • puskalisko
        voopotin kirjoitti:

        Olen juu. Eivät ole, etkö tiennyt? Vai miksi kyselet niin paljon? Väitän, monta vuotta työhistoriaa takana. Mutta sanos yks syy miksi sua ne kiinnostaa? :)

        etkä ole. Sairaanhoitajat eivät erikoistu vaan he suuntautuvat. (Lääkärit erikoistuvat.)


      • puskalisko kirjoitti:

        etkä ole. Sairaanhoitajat eivät erikoistu vaan he suuntautuvat. (Lääkärit erikoistuvat.)

        Jep jep. Suuntautumisesta puhutaan mu kohdalla. Hyvä, tarkka tyttö. :)

        "Erikoistumista" ja jatkokoulutusta tulee oikeastaan vasta työn kautta, kun jonkun asian parissa enemmän on kuin toisen. Mut ollaan täsmällisiä.


      • voopotin kirjoitti:

        Jep jep. Suuntautumisesta puhutaan mu kohdalla. Hyvä, tarkka tyttö. :)

        "Erikoistumista" ja jatkokoulutusta tulee oikeastaan vasta työn kautta, kun jonkun asian parissa enemmän on kuin toisen. Mut ollaan täsmällisiä.

        Plus vielä tarkemmin, en ole sairaanhoitaja. :)


      • puskalisko
        voopotin kirjoitti:

        Jep jep. Suuntautumisesta puhutaan mu kohdalla. Hyvä, tarkka tyttö. :)

        "Erikoistumista" ja jatkokoulutusta tulee oikeastaan vasta työn kautta, kun jonkun asian parissa enemmän on kuin toisen. Mut ollaan täsmällisiä.

        niin no, omaan ammattitaitoonhan kuuluu se, että osaa tarkasti määritellä oman työnsä sisällön ja oman kompetenssin. Täsmällisesti nimenomaan, koska muuten ollaan jonkun muun ammatinharjoittajan tai pätevyyden haltijan tontilla. Tuo kyllä särähtää korvaan ja pistää silmään tällaisellekin, joka itse ei ole alalla. Olisiko peräti tuosta holtittomasta "erikoistumisestasi" nyt sitten suivaantunut tämä tämänpäiväinen trollimme :-)


      • puskalisko kirjoitti:

        niin no, omaan ammattitaitoonhan kuuluu se, että osaa tarkasti määritellä oman työnsä sisällön ja oman kompetenssin. Täsmällisesti nimenomaan, koska muuten ollaan jonkun muun ammatinharjoittajan tai pätevyyden haltijan tontilla. Tuo kyllä särähtää korvaan ja pistää silmään tällaisellekin, joka itse ei ole alalla. Olisiko peräti tuosta holtittomasta "erikoistumisestasi" nyt sitten suivaantunut tämä tämänpäiväinen trollimme :-)

        Tuskin se siitä. Tai en tiedä eikä kiinnosta tietääkkään mistä suivaantui. :)


    • Musaa sunnuntaille. Ja tähän ketjuun ei spedet ja pellet saa tulla. Mä päätin just äskön. Nimiä tippulen sitä mukaan, kun kyllästyn johonkin tyyppiin joka ei oo mun kanssa sama mieltä kaikesta. :)

      http://www.youtube.com/watch?v=zSQotdIP2P0

      • Kyöstix

        Laatumusaa vuosien takaa :)


      • Kyöstix kirjoitti:

        Laatumusaa vuosien takaa :)

        Älä itke Iines oli aina mun suosikkini. :)



      • Kyöstix
        voopotin kirjoitti:

        Älä itke Iines oli aina mun suosikkini. :)

        Heh :D


      • Kyöstix kirjoitti:

        Heh :D

        Niinpä. Ja nyt syömään. :)


      • Kyöstix

      • Ei vaan, sikiönkin pitää saada ravintoa ja kuinka se sitä saa muuta kuin äidin kautta? Etkö tiennyt tuotakaan? Vähänpä tiedät.

        Jatkakaa kyselemistä, ehkä joskus tekin teidätte niin paljon ettei tarvi aina kysellä muilta. :)



      • Kyöstix

      • Jospa itse hakeutuisit hoitoon. Teet sen luokan palsta-analyysejä ihmisistä, että et voi olla ihan täydellä kajakilla varusteltu ihminen.

        Mä en kumartele sunlaisia ihmisiä, jotka koittaa muokata ihmisiä mieleisekseen. Paina sä se kans kaaliis nyt jo. Pääset helpommalla, kun et ala vänisemään asioista joista et tajua mitään.


      • Sä itse läväytit itsees turpaan ja syytät mua. Mieti mitä sä itse kirjottelet ihmisille ja miksi sulle vastatataan kuten vastataan.


      • Ja sä itse valitset väistellä, jos väistelet. Oma valintas. Ei mun. Kas kummaa kun moni muu pystyy nielemään ylepytensä eikä polttamaan käämejään mun kanssa, vaikka näkökulmat ei yhteen käviskään.

        Jollain taitaa olla pakkomielle vaan osoitella sormella mua, koska mä en ole niin helppo nakki kun pitäs olla?


      • muistutan...
        voopotin kirjoitti:

        Ja sä itse valitset väistellä, jos väistelet. Oma valintas. Ei mun. Kas kummaa kun moni muu pystyy nielemään ylepytensä eikä polttamaan käämejään mun kanssa, vaikka näkökulmat ei yhteen käviskään.

        Jollain taitaa olla pakkomielle vaan osoitella sormella mua, koska mä en ole niin helppo nakki kun pitäs olla?

        Papeete oli joskus samanlaisen jahdin koteena....


      • ...kohteena...
        voopotin kirjoitti:

        Ja sä itse valitset väistellä, jos väistelet. Oma valintas. Ei mun. Kas kummaa kun moni muu pystyy nielemään ylepytensä eikä polttamaan käämejään mun kanssa, vaikka näkökulmat ei yhteen käviskään.

        Jollain taitaa olla pakkomielle vaan osoitella sormella mua, koska mä en ole niin helppo nakki kun pitäs olla?

        ...kohteena..


      • ...muistutan...

        Valitse viestin sisältöä parhaiten kuvaava vaihtoehto:

        Viesti sisältää kunnianloukkauksen, herjauksen, tekijänoikeusrikkomuksen, tai se on muutoin lainvastainen


      • UTFVnnk
        voopotin kirjoitti:

        Jospa itse hakeutuisit hoitoon. Teet sen luokan palsta-analyysejä ihmisistä, että et voi olla ihan täydellä kajakilla varusteltu ihminen.

        Mä en kumartele sunlaisia ihmisiä, jotka koittaa muokata ihmisiä mieleisekseen. Paina sä se kans kaaliis nyt jo. Pääset helpommalla, kun et ala vänisemään asioista joista et tajua mitään.

        älä vastaa trolleille jazu. se on niiden happi ja bensa, ei kannata varta vasten tarjota.


      • UTFVnnk kirjoitti:

        älä vastaa trolleille jazu. se on niiden happi ja bensa, ei kannata varta vasten tarjota.

        Yritän viisastua ja kasvaa asian suhteen. :)

        Kovettaa luonnetta olla viis veisaamatta.


      • pyhkimään...
        voopotin kirjoitti:

        Ei vaan, sikiönkin pitää saada ravintoa ja kuinka se sitä saa muuta kuin äidin kautta? Etkö tiennyt tuotakaan? Vähänpä tiedät.

        Jatkakaa kyselemistä, ehkä joskus tekin teidätte niin paljon ettei tarvi aina kysellä muilta. :)

        Sikiön pitäisi saada hengenravintoakin?

        Rehvastavien äitien lapsista voi tulla tunnekylmiä mediootteja.


      • pyhkimään... kirjoitti:

        Sikiön pitäisi saada hengenravintoakin?

        Rehvastavien äitien lapsista voi tulla tunnekylmiä mediootteja.

        Se että mä en kohtele sua kuin kohtelisin omaa alstani, ei tarkoita missään määrin etten mä kohtelisi omaa lastani hyvin. Ja tunteella. Suhun mulla ei ole minkäänlaisia tunnesiteitä, joten sä olet mun silmissä sitä millaiseksi ittes haluat tehdä.

        Sä voit olla in tai out. Tuolla kommentilla enemmän out.


      • voopotin kirjoitti:

        Se että mä en kohtele sua kuin kohtelisin omaa alstani, ei tarkoita missään määrin etten mä kohtelisi omaa lastani hyvin. Ja tunteella. Suhun mulla ei ole minkäänlaisia tunnesiteitä, joten sä olet mun silmissä sitä millaiseksi ittes haluat tehdä.

        Sä voit olla in tai out. Tuolla kommentilla enemmän out.

        Lisään nyt vielä senkin, että sekään etten pidä jostain vanhemmasta ei tarkoita etten pitäisi hänen lapsistaan. Vanhemmat ovat yksilöitä ja myös heidän lapsensa.

        Lapsi on lapsi, eikä likikään aikuisen typeryyteen kykenevä. Ei siis yhtä vastenmielinenkään, kuin moni aikuinen. :)

        Jotenka turha vedota että kun et tykkää äidistä, et tykkää lapsestakaan. Vain totaali nolla väittää sellaista. Tyyppi jolle kaikki on massaa.


    • puskalisko

      minkä yleisön?

      No samalla tavalla kuin muihinkin lapsiin, eli rauhallisesti. Osa lapsista on ujoja muutenkin.

      Varmaan menisin pienen matkan päähän, mutta tarjoaisin jotenkin samaa tekemistä tai samanlaista olemista. Eli vaikka väritän liiduilla mutta asetan liituja ja paperia niin, että ne on penskalle tarjolla. Ja mieluummin viereen kuin eteen, kasvokkain oleminen vaatii niin paljon (ihan kaikilta).

      Tai jos se istuu itsekseen jossain niin menen viereen odottamaan. Monet eläimet tulevat lähemmäs, kun saavat itse päättää.

      Eikä aina ole pakko puhua. Enkö mä voi kysyä sen vanhemmilta?

      • yleisön pyynnöstä

        Nimimerkki voopotin toivoi keskustelua erityislapsista tavallisten lasten sijaan, sillä hän on alan asiantuntija.


      • yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Nimimerkki voopotin toivoi keskustelua erityislapsista tavallisten lasten sijaan, sillä hän on alan asiantuntija.

        :D


      • yleisön pyynnöstä
        voopotin kirjoitti:

        :D

        Nirkosesti on silti keskusteluun osallistunut tiedoillaan.

        *paljon melua tyhjästä*


      • Lunan.omist.
        voopotin kirjoitti:

        :D

        Moi taas, bongasin nikkisi on muuttunut.

        Mutta mä palaan siihen juttuun marraskuun lopulla:-)

        Mä painin omien juttujeni kanssa ja kiirettä pitää....aamusta ylös ja illalla vasta kotiin, mulla on yksi projekti menossa. En kerkee palstailla, mutta välillä kurkkaan.

        Ps. Silitä mahdollisimman paljon vatsaa, se lisää vauvan elopainoo.

        Voi hyvin:-):-)


      • puskalisko
        yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Nimimerkki voopotin toivoi keskustelua erityislapsista tavallisten lasten sijaan, sillä hän on alan asiantuntija.

        eli tämän ketjun tarkoituksena ei olekaan pohtia erityislapsia vaan voopotinta? Minä tiedän ihan hyvin, sinä tiedät ihan hyvin ja hän (Voopotin) tietää ihan hyvin ettei Voopotin ole "asiantuntija" siinä merkityksessä kuin asiantuntijuudesta puhutaan.

        Voopotin on ammattilainen ja hallitsee ammatin harjoittamiseen tarvittavan tietotaidon. Mutta me tiedämme, te tiedätte ja he tietävät että jos tarvitaan ylin auktoriteetti-tyyppinen lausuma, niin sitä kysytään neurologeilta, tutkijoilta ja sen sorttiselta porukalta.

        Mikäs tässä on ongelma? Ja minkä helvetin takia me ei voida puhua niistä kakaroista?


      • Lunan.omist. kirjoitti:

        Moi taas, bongasin nikkisi on muuttunut.

        Mutta mä palaan siihen juttuun marraskuun lopulla:-)

        Mä painin omien juttujeni kanssa ja kiirettä pitää....aamusta ylös ja illalla vasta kotiin, mulla on yksi projekti menossa. En kerkee palstailla, mutta välillä kurkkaan.

        Ps. Silitä mahdollisimman paljon vatsaa, se lisää vauvan elopainoo.

        Voi hyvin:-):-)

        Moi. Juu tee niin. Olen silitellytkin ja höpötellyt ääneenkin hänelle. Pitäisi jo kuulla puheen masuun. :)

        Aika vauhdikkaan tuntuinen mini ihminen siellä heiluu. Potkut tuntuu kunnon muksaisuilta ja möyrinnältä. Ultrissa ei tahdo lääkäri/kätilö saada aina kaikkea kuvaan, kun vieteriukko/akka heiluu vieterinlailla. :D

        Kiitos. Voi sinäkin hyvin! :)


      • yleisön pyynnöstä
        puskalisko kirjoitti:

        eli tämän ketjun tarkoituksena ei olekaan pohtia erityislapsia vaan voopotinta? Minä tiedän ihan hyvin, sinä tiedät ihan hyvin ja hän (Voopotin) tietää ihan hyvin ettei Voopotin ole "asiantuntija" siinä merkityksessä kuin asiantuntijuudesta puhutaan.

        Voopotin on ammattilainen ja hallitsee ammatin harjoittamiseen tarvittavan tietotaidon. Mutta me tiedämme, te tiedätte ja he tietävät että jos tarvitaan ylin auktoriteetti-tyyppinen lausuma, niin sitä kysytään neurologeilta, tutkijoilta ja sen sorttiselta porukalta.

        Mikäs tässä on ongelma? Ja minkä helvetin takia me ei voida puhua niistä kakaroista?

        Hyvä kysymys. Kaksi viestiketjua on poistettu, koska... kommunikaatio lasten kanssa on tabu?


      • Toivottavasti vasta ensi vuonna lähempänä laskettua-aikaa. Että ehtii kypsyä valmikksi. :)

        Kyllä sen sitten varmaan näkee ja kuulee taas, kun se päivä koittaa. Enhän mä ole osannut olla hiljaa tähänkään asti iloistani ja suruistani. :)


      • puskalisko
        yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Kaksi viestiketjua on poistettu, koska... kommunikaatio lasten kanssa on tabu?

        Niin? Sano suoraan mikä pännii ja painu sitten pihalle. Siellä on hieno ilma.


      • puskalisko
        voopotin kirjoitti:

        Toivottavasti vasta ensi vuonna lähempänä laskettua-aikaa. Että ehtii kypsyä valmikksi. :)

        Kyllä sen sitten varmaan näkee ja kuulee taas, kun se päivä koittaa. Enhän mä ole osannut olla hiljaa tähänkään asti iloistani ja suruistani. :)

        yhellä työkaverilla on sellanen kaks kuukautta vanha. On se aika... että niinku liskokin sille lässyttää sitten siinä...


      • puskalisko kirjoitti:

        yhellä työkaverilla on sellanen kaks kuukautta vanha. On se aika... että niinku liskokin sille lässyttää sitten siinä...

        Äkkiä simmoselle pikkuselle heltyy lässyttämään. :)


        En tiiä mullei ole ollut kyllä koskaan kauhiasti semmosta lässyttämistä pikkusille, mutta ihan mahdollista että se vielä muuttuu. En ole kyllä ihan vauvojen kanssa paljoa päässyt olemaankaan. Tulee siis ihan uutena juttuna senkin puoleen kaikki vauva asiat eteen.

        Nekin mitä olen saanut sylkyssä pitää ja hoitaa on kyllä hurmannut mut täysin. Vauvassa on ihana tuoksukin, ei se kakka mutta ihossa. Semmonen pikkuruinen pallero, on se suloinen olento :)


      • ?

        rankkaat itsesi out?


      • puskalisko

        etkö itse haluaisi keskustella asiasta?


      • :-)
        voopotin kirjoitti:

        Moi. Juu tee niin. Olen silitellytkin ja höpötellyt ääneenkin hänelle. Pitäisi jo kuulla puheen masuun. :)

        Aika vauhdikkaan tuntuinen mini ihminen siellä heiluu. Potkut tuntuu kunnon muksaisuilta ja möyrinnältä. Ultrissa ei tahdo lääkäri/kätilö saada aina kaikkea kuvaan, kun vieteriukko/akka heiluu vieterinlailla. :D

        Kiitos. Voi sinäkin hyvin! :)

        Mun tyttö oli todella vilkas mahassa ja vilkas oli myös syntymänsä jälkeen. Mutta ei mitenkään negatiivisella tavalla, vaan sellainen eloisa tapaus. Ei siis mikään nurkassa nyhjääjä, vaan reipas, liikkuva, energinen, puhelias.


      • Voisithan sinä itsekin keskustella, etkä vain kysellä ja arvostella muiden vastauksia? Onnistuuko?

        :)

        Jos sä alotat keskustelun sillä, että sä alat arvostelemaan ensi töikseen muiden vastauksia, niin sä itse pilaat koko keskustelun siinä heti kättelyssä. Ketään ei kiinnosta enää sen jälkeen jutella asiasta ainakaan asiallisesti. Kun se keskustelu vaatii myös vastapuolelta halua ja kykyä ymmärtää mistä puhutaan. Sun röyhkeä asenteesi saa mut toimimaan ihan samoin sua kohtaan.

        Mä en ole röyhkeä niitä kohtaan, jotka ei sitä ole itsekään mulle. Voit olla eri mieltä, mutta tää on mun näkemys.

        Ja kysymykseen kysymyksellä vastailu ei ole keskustelua. Eli mitä sä olet valmis antamaan tälle keskustelulle muuta kuin kysymykset ja tuomaroinnin?


      • soisusihukka
        Lunan.omist. kirjoitti:

        Moi taas, bongasin nikkisi on muuttunut.

        Mutta mä palaan siihen juttuun marraskuun lopulla:-)

        Mä painin omien juttujeni kanssa ja kiirettä pitää....aamusta ylös ja illalla vasta kotiin, mulla on yksi projekti menossa. En kerkee palstailla, mutta välillä kurkkaan.

        Ps. Silitä mahdollisimman paljon vatsaa, se lisää vauvan elopainoo.

        Voi hyvin:-):-)

        Hei Fiona :D Kerro projektistasi.


      • :-) kirjoitti:

        Mun tyttö oli todella vilkas mahassa ja vilkas oli myös syntymänsä jälkeen. Mutta ei mitenkään negatiivisella tavalla, vaan sellainen eloisa tapaus. Ei siis mikään nurkassa nyhjääjä, vaan reipas, liikkuva, energinen, puhelias.

        Mä olen ollut itse hyvin vilkas jo vatsassa ja olen sitä edelleen. :)


    • kaverilla on aistivammainen lapsi, mutta hänen kanssaan voi kommunikoida ihan kuin muidenkin lasten kanssa. Hän vaan on rajumpi ja tuottaa enemmän melua kun ei aisti ympäristöään.
      Mutistisesta lapsesta ei ole kokemusta. Kait sitä pitäis sillain rauhallisesti lähestyä lapsen ehdoilla.

    • Mielestäni heidät tulisi jättää melko pitkälle rauhaan eikä pyrkiä väkisin kommunikoimaan heidän kanssaan.
      Ettehän te arkoja sisäkissojakaan väkisin ulkoiluta.

      On ihmisrääkkäystä mennä taskulampulla sohottaamaan valoyliherkän lapsen silmiin tai mennä kalkattamaan muka-mukavia juttujaan mutistin korvan juureen.
      On rumaa mennä aukomaan omaa suutaan mutistin eteen.

      Mistä esimerkiksi tulee tarve provosoida noin, jos haluat kunnon keskustelua provoilun sijaan?


      Ja rauhaan jättäminen tilanteen mukaan. Jos et koskaan edes yritä ottaa kontakti lapseen jolla tuollaisia ongelmia on, saat odottaa maailman tappiin sitä aloitetta sieltä päin. Asia pihvi. Tää oli tässä. Vastaa jos osaat tai vittuile lisää, en aio reakoida enää.

    • Mitä tarkoitat erityislapsella?

      • Ennen kuin vastaat, mieti myös lapsia, joiden elämän sodat ja luonnonkatastrofit ovat muuttaneet aivan muuksi, kuin ns normilapsen elämä.

        Heillä on myös aistivammoja.


      • yleisön pyynnöstä

        "Lapsella on fyysisiä, psyykkisiä, neurologisia, kielellisiä tai muita erityistarpeita. Myös diagnosoimattomat ja pitkäaikaissairaat lapset".

        Otin aloituksessa esille mutistit ja aistiyliherkät, koska niistä oli yleisötoive. :)


      • sitaateissa
        yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        "Lapsella on fyysisiä, psyykkisiä, neurologisia, kielellisiä tai muita erityistarpeita. Myös diagnosoimattomat ja pitkäaikaissairaat lapset".

        Otin aloituksessa esille mutistit ja aistiyliherkät, koska niistä oli yleisötoive. :)

        mistä lainasit?


      • yleisön pyynnöstä
        sitaateissa kirjoitti:

        mistä lainasit?

        Ihan guuglettamalla. :)


      • yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        "Lapsella on fyysisiä, psyykkisiä, neurologisia, kielellisiä tai muita erityistarpeita. Myös diagnosoimattomat ja pitkäaikaissairaat lapset".

        Otin aloituksessa esille mutistit ja aistiyliherkät, koska niistä oli yleisötoive. :)

        Ok. Siinä on jo hyvinkin sarkaa keskusteluille.

        Seurailen.


      • haetko...
        yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Ihan guuglettamalla. :)

        googlesta vastaukset?


      • seurailija
        maniamaria kirjoitti:

        Ok. Siinä on jo hyvinkin sarkaa keskusteluille.

        Seurailen.

        Mikset keskustelisi hyvästä aiheesta?


      • yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        "Lapsella on fyysisiä, psyykkisiä, neurologisia, kielellisiä tai muita erityistarpeita. Myös diagnosoimattomat ja pitkäaikaissairaat lapset".

        Otin aloituksessa esille mutistit ja aistiyliherkät, koska niistä oli yleisötoive. :)

        Miten tunnistat diagnisoimattoman vamman lapsessa?


      • seurailija kirjoitti:

        Mikset keskustelisi hyvästä aiheesta?

        Pitää ensin katella mistä on kyse..


      • yleisön pyynnöstä
        maniamaria kirjoitti:

        Miten tunnistat diagnisoimattoman vamman lapsessa?

        Jo pienessä vauvassa voi näkyä merkkejä eli ei pidä katsekontaktista, vaan alkaa heijaamaan itseään. :)


      • enemmän merkkejä
        yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Jo pienessä vauvassa voi näkyä merkkejä eli ei pidä katsekontaktista, vaan alkaa heijaamaan itseään. :)

        entä muuta?


      • asperger..
        yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Jo pienessä vauvassa voi näkyä merkkejä eli ei pidä katsekontaktista, vaan alkaa heijaamaan itseään. :)

        autisti..


      • yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Jo pienessä vauvassa voi näkyä merkkejä eli ei pidä katsekontaktista, vaan alkaa heijaamaan itseään. :)

        No tuo ei kerro vielä vammasta mitään.


      • yleisön pyynnöstä
        enemmän merkkejä kirjoitti:

        entä muuta?

        Lisää heijaamista. Mitä vain, ettei tarvitse katsoa silmiin.


      • puuta heinää
        asperger.. kirjoitti:

        autisti..

        Ilmankos. Ei näe mitä toisille huutelee. Yhtä suurta loukkausta. Tuntee vain vastaanottamansa ja senkin tahtoo käsittää miten käsittää.

        Ylimitoitettu ja pitkä viha. Kostonhalu.

        Ei ainakaan täälläpäin ole normaalia koko ajan huudella aikuisille perkeleitä. Nettielämä on yhtä kiroilua ja pottuilua, mutta työkykyisten kaduilla kävelevien soisi olevan rauhallisempia. Ei netissä eläminen tee kenellekkään hyvää. Eristäytyy vielä lisää.


      • yleisön pyynnöstä kirjoitti:

        Jo pienessä vauvassa voi näkyä merkkejä eli ei pidä katsekontaktista, vaan alkaa heijaamaan itseään. :)

        Mikäs vamma se katsekontaktin puute on? Kuuluu uusien palstalaisten kehitykseenkö?

        Et tiedä mitään elämästä, jossa on syli täynnä kauhusta ja surusta mykistyneitä mukuloita. Puhut vammoista, pilkaten?


      • asperger.. kirjoitti:

        autisti..

        Tai välttelee vain toisen vanhemman/tietyn henkilön katsetta (kehitysvaihekin merkitsee asiassa), heijaaminen tuntuu vauvasta muuten mukavalle. Ei tarvi olla vammainen heijatkaseen itseään tai ollakseen ottamatta katsekontaktia.

        Nuo vammat sitäpaitsi todetaan myöhemmällä iällä, kun vauvana. :)

        Kromosomipoikkeavuudet/kehitysvammat esimerkiksi löytyy herkemmin myös ulkonäöstä, lapsen motorisesta kömpelyydestä, kehon hallinnan heikkoudesta, lötköydestä, kehityksen viivästymisestä/hitaudesta jne.


      • digisti
        voopotin kirjoitti:

        Tai välttelee vain toisen vanhemman/tietyn henkilön katsetta (kehitysvaihekin merkitsee asiassa), heijaaminen tuntuu vauvasta muuten mukavalle. Ei tarvi olla vammainen heijatkaseen itseään tai ollakseen ottamatta katsekontaktia.

        Nuo vammat sitäpaitsi todetaan myöhemmällä iällä, kun vauvana. :)

        Kromosomipoikkeavuudet/kehitysvammat esimerkiksi löytyy herkemmin myös ulkonäöstä, lapsen motorisesta kömpelyydestä, kehon hallinnan heikkoudesta, lötköydestä, kehityksen viivästymisestä/hitaudesta jne.

        Montako lasta olet diagnosoinut?


      • digisti kirjoitti:

        Montako lasta olet diagnosoinut?

        Kysy mielummin monenko lapsen kanssa olen käynyt alan ammattilaisten vastaanotolla ja tehnyt yhteistyötä. :)

        Luuletko sinä, että työyhteisöissä avustajat eivät tiedä mitään eivätkä saa osallistua avustettavien hoitosuunnitelmia koskeviin tapaamisiin erilaisten ammatilaisten kanssa asioita puiden?

        Miten sä luulet että koulustakaan läpi pääsee, jos ei mitään tiedä tai että sulle luotetaan joku lapsi avustettavaksi, jos ei sen lapsen tilannetta ole ensi yhdessä läpi käyty ja olla aktiivisesti jatkuvassa vuorovaikutuksessa eri auttaviin ja hoitaviin tahoihin sekä vanhempiin?


        Miksi mun pitäis dignosoida mitään, vaikka silmä oliskin harjaantunut? Moni sairaanhoitajakin tietää mitä tehdään, vaikkei he lääkäreitä olekkaan, mutta ovat työyhteisönä mukana ja oppivat olemalla osa hoitorinkiä.


    • on teeeeeeeeeeeeee.

      TohtoriJyyrgen.

    • Kyöstix

      Tää aloitus on väärällä palstalla ja ihan maalaisjärjellä ajateltuna kuuluisi tonne terveyspalstan puolelle :)

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1795
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      74
      1415
    3. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1392
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      295
      1290
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      28
      1189
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      116
      1132
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1049
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      977
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      899
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe