Ne viimeiset kilot - tsemppiä, 2

Pötkylä

Heipä hei,

Uudet ja vanhat, tervetuloa kirjoittelemaan tähän jatkoketjuun! Mullakin meni hermo tuossa ainaisessa viestiketjun selaamisessa, joten tämä uuden ketjun aloitus olikin ihan hyvä idea. Varsinkin, kun pääasiassa puhelimella tälläkin palstalla käy, niin ei puhelin taidakaan olla niin älykäs, että toimisi ihan saumattomasti yhteen Suomi24:n kanssa.

Mitä kaikille kuuluu? Ketjun aikana tuli uusia paljon mukaan, jotka sitte jäivätkin jonnekin matkan varrelle. Yksi kirjoittelija taisi jo saavuttaakin oman tavoitepainonsa, muut ilmeisesti luovuttivat tai siirtyivät muihin ketjuihin. Itselläni siis vielä parin kilon tiputtelu olisi jäljellä, jonka jälkeen olisin "vanhoissa mitoissa".

Itse tähtään paitsi hoikempaan ulkomuotoon, niin myös lihaksikkaampaan vartaloon. Tästä syystä olen myös ottanut hiilareita takaisin ruokavalioon, mm. aamupalalla olen siirtynyt puuron syöntiin monen vuoden tauon jälkeen! Waaau... ;)

Ketjussa on siis tarkoitus jakaa ajatuksia painonpudotuksesta, uudistuneesta itsestä, ruokailu- ja liikuntatottumuksista sekä kaikesta muusta mahdollisesta! Jos siis olet uusi ketjun lukija, voit meistä muista kirjoittelijoista lukea vanhasta ketjusta, mutta tähän ehdit mainiosti mukaan! :) Toivotan kaikki viimeisten kilojen kanssa kamppailevat tervetulleeksi!

58

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tavoitteena -5kg

      Jee, meillä on nyt virallisesti upouusi ketju! Nyt vaan kaikki kirjoittelemaan aktiivisesti niin tsemppi pysyy korkealla! ;)

      Pidin viikonloppuna lomaa dieetistä ja liityin kuitenkin, vaikken alunperin meinannut, paikalliselle salille. Aamupainosta ei hajua kun en viitsinyt viikonloppusyöminkien jälkeen vaa'alle kiivetä itseäni masentamaan ja menkatkin on päällä niin huoh... Huomenaamulla raahaudun vaa'alle ja kerron sitten mikä on "virallinen" aloituspaino lokakuun urakalle =) Voin sitten tavoitteetkin määritellä kun tietäis lähtökohdan...

      Tämän päivän syomiset (kolmesta ekasta ateriasta voitte syyttää työpaikkaa!):

      -kaksi "terveyskeksiä" (kcal yhteensä 140 / 2 kpl)
      -3 kokovilja-voileipää kevytmargariinilla 1 x maapähkinävoi, 1x maksapasteija, 1 x suklaalevite
      -2 "terveyskeksiä"
      -proteiinijuoma (ennen salitreeniä)
      -illallinen: lautasellinen kanaa, tummaa makaronia, papuja ja vihanneksia tomaattikastikkeessa.

      Kuntosalilla tuli poltettua 550 kcal juoksumatolla juosten ja mäkiä kävellen, crossarilla ja kuntopyörävempeleellä. Huomenna ei ole töitä joten voin sitten syödä dieetti-ystävällisemmin, hehe... Kai tää tästä lähtee, jännittää vaan että painanko aamulla saman verran kuin pieni norsu ja että kuolenko huomenna lihaskipuihin... XD

      Tsemppiä kaikille ja tulkaapas kertomaan miten on teillä lähtenyt lokakuu käyntiin! Miten meinaatte syödä ja aiotteko myös liikkua yms?

    • hoikaksi haluuva

      En minä ole luovuttamassa koskaan!

    • Tavoitteena -5kg

      No niin... Eipäs sitten tullut painoa saatua selville tänäänkään. Kuntosalille ravasin aamulla ajoissa ja valmiina kiipeämään niitten erikoisvaa'alle jonka pitäisi jalkapohjia lukemalla antaa joku uuntaa-antava rasvaprosenttikin mutta tuo hökötys ei kuulemma olekaan ilmainen ja aina käytettävissä niinkuin sisäänkirjautuessa luvattiin =$ Pahus. No ei sitten, kiipeän kotivaa'alle kun kuukautisturvotus helpottaa. Tai jotain. Mietin asiaa, katsotaan nyt mitä se salin vaaka maksaa tai mitä niitten pomo kehittää kun perättömiä lupailevat. Ei vaan tekis mieli maksaa moisesta kun on kuitenkin vaan ihan suuntaa antava eikä tarkka. Harmitti vaan aamulla kovasti!!!

      Näin on päivä mennyt:
      -3 kiiviä, 250g kevytrahkaa
      -1 ateriankorvikepatukka
      -2 siivua kalkkunaleikkelettä, hiukan sweet chili -kastiketta ja vähän juustoa
      -2 lautasellista kanaa, papuja, vihanneksia ja tummaa makaronia tomaattikastikkeessa

      Lisäksi kävin spinning tunnilla 45 min, juoksin jonkun n. 15 min ja treenasin poikaystävän mukana vähän käsiä ja selkää painoilla.

      Huomenna on sitten treenistä lepopäivä ja töissä pitää syödä taas keksejä ja leipää rasvaisilla päällykkeillä joten on sentään hyvä että tänään ja eilen on treenattu kunnolla. Ahdistaa moinen leipä-keksi pakkosyöttö mutta en meinannut työttömäksikään ryhtyä joten kai tässä vaan pitää sinnitellä joku max. noin vuosi...

      Mites muilla sujuu?

      • BWL

        Heippa kaikille!

        Kuulolla ollaan, uuden ketjunkin löysin. :) Viime torstaina oon viimeksi käynyt vaa'alla, silloin tosiaan paino oli se 59,5 kiloa. Oon tyytyväinen.

        Viime viikon liikunnat jäi 45 minuutin salitreeniin, 45 minuutin kuntopyöräilyyn ja puolen tunnin kävelyyn työt. Tällä viikolla aion vähän enemmän. Eilen kävin ekaa kertaa työpaikan salilla, saldona yhteensä 40 (30 10) minuuttia juoksua intervallityylillä 15 minuuttia käsitreeniä. Vatsojakin yritin vääntää vastuksena oma keho, mutta ei oikein onnistunut.. Tänään kokeilen työpaikan uima-allasta. :P En oo aikuisiälläni uinut kertaakaan, joten nyt on aika pulahtaa. Ja lauantaina oon menossa kylpylään, joten pakko vähän totutella veteen. Huomenna käyn varmaan taas joko omalla tai työpaikan salilla, perjantaina kävely ja mahdollisesti sulkapallo, ja sunnuntaina jotain - sitten voin olla tyytyväinen tän viikon liikkumiseen. Ens viikolla alkaakin sitten kevyt jakso, kun otan detox-kuurin ja syön entistä enemmän kasviksia ja hedelmiä ja proteiinia parin viikon ajan.

        Yhtä juttua mä en ymmärrä.. Kun edellinen kirjoittaja puhui leivän ja keksin pakkosyötöstä. Millä tavalla niitä on pakko syödä? Ei kai kukaan katso kieroon, jos kohteliaasti kieltäytyy kahvipullasta tms. Tuskin se työpaikan ilmapiiriin niin kauheasti vaikuttaa, sehän on jokaisen oma asia mitä suuhunsa pistää.

        Mutta joo, mä tästä jatkan omia töitäni, kirjoitellaan! :)


    • Pötkylä

      Moikka,

      Kiva, että olette löytäneet uuden ketjun! Tulkaa vaan kaikki uudet ja vanhat mukaan kirjoittelemaan!

      Minäkin tuossa mietin, että miksi ihmeessä "pakkosyötetään"? Siis eikai siitä nyt potkuja tule, jos ei rasvaisia leipiä ja leivoksia vedä napaansa? Tai jos sitten sellainen uhka on olemassa, niin ehkä työpaikan vaihto voisi olla ihan kohdallaa..? :o Hämmentävää..

      Nm. "hoikaksi haluuva", haluatko sen enempää eritellä mitä kävi? Yht'äkkiä 9 kg? Ja tosiaan, eiköhän suurin osa tuosta ole ihan turvotuksia.. :) Matka jatkuu!

      Huh! Mulla eilen sitten "vähän" repsahti... Viikonlopun yllätyssynttäreiden jälkeen meille oli jäänyt sipsiä ja karkkia ja täytekakkua.. No, minä tyttö sitten söin palan kermatäytekakkua, puolikkaan sipsipussin ja puolikkaan namipussin.. JA HYVÄÄ MUUTEN OLI! No, aamulla ei enää ollutkaan.. Silmät aivan turvoksissa ja maha kamalan tuntuinen - kiersi ja väänsi.. Olisi taas pitänyt olla syömättä.... Aamulla sitten taas salille 45 aerobinen treeni kuntopyörällä ja crosstrainerilla. Ei siinä sen kummempaa :)

      Tällä viikolla vielä synttärit ja ne "viralliset" juhlat, joten syötyä ja juotua taas tulee. Tosin, olen nyt käynyt tällä viikolla jo joka päivä urheilemassa, joten ehkä sekin kompensoi (toivottavasti) vähän. Vaa'alla en ole käynyt, kun en ole saanut aikaiseksi vaihtaa siihen paristoa, mutta pe tai la aamuna sitten katsotaan viikon saldo ja mahdolliset takapakit, kun ruokakin on maittanut!

      Palataan taas asiaan!

    • Lipstikka

      Moi, täällä Lipstikka, joka jo ilmoitteli itsestään aiemmassa ketjussa. Eli pudotettavaa 2-3 kiloa, jotka yllättivät minut tässä syksyn tullen. Oli kivempaa olla normaalissa painossa elikkä sinne siis :)

      Päivä lähtenyt syömisiltä hyvin, omenoita, soijarouhekastiketta ja salaattia.
      Liikuntani on lähinnä kavelyä, joten sitä tänäänkin. Äh, olenpa laiska teihin verrattuna, mutta huonosti nukkuneena on vaikea treenailla sen kummemmin...olen aikamoisessa unipulassa ollut jo kuukauden. :( Sitä on sitten syötykin öisin...ja se näkyy.

      Hienosti mennyt teillä, ja (pötkylä)repsahdukset ovat väliaikaisia, ei elämänmuutos niihin kaadu! Tsempit kaikille! Mikä teitä muuten motivoi parhaiten...?

    • Tavoitteena -5kg

      Tuosta työpaikkaruokailusta... Ei ole mahdollista kieltäytyä koska kaikilta nuorisotyöntekijöiltä edellytetään että syövät samaa mitä näille "ongelmalapsille" syötetään. Joukossa on jopa syömishäiriöistä porukkaa joten meidän kuuluu näyttää mallia ja syödä mitä ruokalistalla on. Työaikana on kaksi välipalaa (tarjolla 2 keksiä / minisuklaapatukkaa tms. per naama ja teetä / kahvia, vettä / mitä nyt haluaa juoda) ja lounas (3 leipää per naama, päälle sitä mitä on tarjolla ja lisäksi lasi maitoa / tiivistemehua) ja ne ovat työntekijöille pakollisia koska paikan pomo uskoo että mikäli me työntekijät alamme syödä vähemmän / eri lailla / tuoda omia eväitä, alkavat meidän ongelmanuoretkin lakkoilla tai temppuilla ruuan kanssa yms. Eli jos haluaa työnsä pitää niin nuo ruokailut on pakollisia. Kuten aiemmin sanoin, en aio tuolla loppuelämääni olla töissä mutta tällä hetkellä ei juuri ole varaa irtisanoutua tai potkuja hankkia. Eli ainakin noin vuosi on sinniteltävä jos laskunsa yms haluaa maksaa. Olen ollut saikulla niin kauan ettei hirveästi vaihtoehtoja ole.

      Tänään on kauhea ärsytyspäivä, kuukautiset aiheuttavat paitsi kipuja ja turvotusta yms. myös mielialan joka on kaikkea muuta kuin miellyttävä. Päätä särkee ihan vietävästi, ihan kaikki ärsyttää ja tekisi mieli vain käpertyä sohvalle suklaalevyn ja jonkun ison leivoksen kanssa. Mutta en sorru uhallakaan ja aion juoda light limsaa ja syödä asiallisen illallisen. Ehkä sitten huomenna herätessä on parempi mieli ja olo.

      Lipstikka: Tiedän tunteen, itselläkin univajetta vaikka muille jakaa kun ei vaan saa nukuttua. Osittain siksikin tämmöinen jatkuva tuskainen olo. Täällä on myös tullut käytyä herkkukaapilla öisin turhan usein... Tuohon auttoi kaikkien herkkujen hävittäminen kämpästä, eli nyt jos tulee yöllä muka pakottavaa asiaa jääkaapille niin siellä on vain "kunnon ruokaa" tarjolla. Yritän myös syödä tukevan illallisen siinä toivossa että unetta sängyssä pyöriessä ei sitten ainakaan nälän ajamana ravaisi ruokakaapeille. Maha täynnä myös nukahdan hiukan paremmin. Oletko kokeillut syödä melatoniini pillereitä? Itsellä kokeilussa parhaillaan, hiukan tuntuisi auttavan parin kerran perusteella. Voi olla kyllä ihan placebo efektiäkin mutta mitäs siiitä miksi auttaa kunhan auttaa. Katsotaan auttaako jatkossa :)

      BWL: millainen detox kuuri sinulla on suunnitelmissa? Mitä ruokailuja siihen kuuluu, kauanko kestää jne?

      • BWK

        Haudi!

        Pikainen postaus, myöhemmin lisää. :)

        Eli siis ostin Lifesta sellasen kymmenen päivän detoxin, se on nestemäinen ja sitä otetaan muistaakseni neljä kertaa päivässä. Se on varmasti hyvä, koska muutenkin sellasella kuurilla täytyy juoda paljon. Lisäksi aion syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa: pähkinöitä, hedelmiä ja kasviksia, sekä jonkun verran ihan perus kotiruokaa, mutta herkut karsin minimiin. Tarkkaa kalorirajaa en aseta, tää nykyinen 1700 on varmaan sopiva, luulen kyllä että kun ne herkut jättää lähes täysin pois, kaloritkin karsiutuu samalla alle ton rajan.

        Mutta, myöhemmin lisää!


    • Lipstikka

      Olen sellaisessa paikassa töissä...missä ei pakoteta syömään, vaan on tarjolla niin paljon tuoretta hyvää, välillä uutta kiinnostavaa... että ARGH! Eli LEIPOMO, voiko pahempaa työpaikkaa olla laihduttajalle...tuoksuvat korvapuustit, mallasleipää, kinkkupiirakkaa, pipareita ja ylimääräiset tai vinot yksilöt heivatan bioskaan, jollei kukaan syö. Apua tähän tilanteeseen! Kyl mä tsemppaan usein mutta viimeistään loppupäivästä menee kontrolli :(
      Muuten kyllä kotona olen pitänyt kaapit puhtaana herkuista, kyllä se kummasti tepsii kun ei ole makeaa huhuilemassa siinä kymmenen metrin etäisyydellä.
      Melatoniinia olen unettomuuteeni kokeillut, mutta ne loppuivat ja tehokin laimeni ajan myötä. Muuten olivat miellyttävä keino. Unilääkkeitä en kellekkään suosittele, vie melkein tajun tai sitten olen vain herkkä.Vaikuttaako univaje siihen, mihin rasvaa kertyy? Eikö stresiihormoni kortisoli kerää masuun sitä ja masu tässä se kumpuinen kompastuskiveni onkin...huoh, ja turhauttavaa hirveä makeanhimo. Sorruin jo pullaan, marsipaaniin ja kakunjämiin tänään. KETUTTAA lievästi sanottuna. Siis minunhan tässä piti päättää ruokavalinnoista mutta kun se tilanne tulee, niin pää tyhjenee ja maha täyttyy. Ei viitsisi valittaa, mutta kun tekisi mieli luovuttaa ja toisaalta ei sitten millään haluaisi. Ehkä tää on vaikeeta siksi, kun ei ole vielä rytmissä. Nää kilot kun tulivat vastikään kerättyä, niin terveelliset rutiinit ovat toistaiseksi hakusessa.

    • ap oetartkbm+0

      Lipstikka, tuo on tuttua, että sortuu herkkuihin, kun niitä on työpaikalla tarjolla, vaikka en olekaan leipomossa töissä! Nyt olen virkavapaalla ja suunnittelen evässtrategioita töihin menoa varten. Sortuminen on väistämätöntä, jos on nälkä eikä muuta vaihtoehtoa ole. Mun täytyy ottaa jonkunlainen lounas (salaattia, jotain proteiinipitoista - vaikka kanaa tai broileria - ja vaikka keitettyä ohraa) mukaan sekä jotain välipalaa iltapäiväksi. Mulla on kirja, jossa on sokerittoman ja proteiinipitoisen suklaakakun ohje ja ajattelin tehdä sitä kakkua eväiksi. Tietty hedelmät ja pähkinät voivat pelastaa. Ja sitten kaikenlaiset proteiinipatukat. Joka tapauksessa lisää proteiinin ja kuitupitoisen syöntiä!

      Kyllä, univaje lisää kortisolin tuotantoa, mikä taas lisää sitä vatsarasvan kertymistä. Sama ongelma täällä! Nyt olen jättänyt kofeiinin tyystin pois (okei, vähän vihreää teetä), se lisää kortisolin eritystä. Pieni viinitilkka aterialla kuulemma myös laskee kortisolitasoja (suuret alkoholimäärät taas nostavat). Ja sitten on fosftidyyliserin-niminen soijapavusta eristetty aine, joka myös hajottaa kortisolia. Rauhalliset kävelyt, venyttely, hieronta, rauhoittava musiikki, jooga, rukous, meditointi auttavat myös. Mene ajoissa vuoteeseen, tuuleta huone hyvin sitä ennen. Katso, ettei tietokone, stereot tms. ole seinässä ja valo välky tai paista makuuhuoneessa. Älä anna periksi! Jos rasvamäärä edelleen kovin kasvaa, urakka vähentää sitä on entistä suurempi! Jaksamista!

    • Vivi_ann_49

      Olen aikaisemmin pudottanut painoa painonvartijoissa, mutta kilot ovat aina tulleet pidemmän päälle takaisin. Koskaan en ole siellä päässyt tavoitteeseeni asti. Aina on jotenkin into lopahtanut. Päätin tällä kertaa tehdä sen ihan itse ja omalla tavallani.

      Aloitin painon pudottamisen tammikuussa ja tuolloin mittari näytti huikeat 88,7kg. Alkuun noudatin Dukanin dieetin ohjeita aika tiukasti ja ensimmäisen kuukauden aikana paino putosi yli 6 kg. Muutin pikkuhiljaa dieettiä itselleni paremmin sopivaan suuntaan. Syön paljon kasviksia, enimmäkseen tuoreena, rasvattomia maitotuotteita sekä kalaa ja rasvatonta lihaa. Leipää tai muita viljatuotteita en ole syönyt, paitsi kauraleseitä vatsan toiminnan varmistamiseksi. Vettä ja kahvia olen juonut päivittäin ja muutaman kerran viikossa diettilimua.

      Paino on pudonnut tosi reippaasti. Tänä aamuna vaaka näytti 65,2 kg. Olen todella tyytyväinen. Olen päässyt tavoitteeseeni. Olen 168 cm pitkä, joten painoindeksikin on nyt normaali. Tunnen oloni hyväksi ja energiseksi. Jonkin verran löysää nahkaa on reisissä ja vatsassa, mutta mitäpä niistä. Eivät ne vaatteiden alta mihinkään näy. Nahka ei varmaan enää juuri palaudu, koska ikää on pian 50 v.

      Tsemppiä kaikille laihduttajille. Tärkeintä on kuitenkin olla onnellinen omassa kehossaan.

    • Tavoitteena -5kg

      Lipstikka: Ei satunnaine repsahtelu tarkoita ettet pääsisi tavoitteeseesi, siinä vain kestää sitten hiukan kauemmin. Nou hätä!

      Tänään oli ihan hauska / jännä päivä noin dieettihomien osalta.

      Päivän sapuskat:

      -3 leipää, 1 suklaalevitteellä ja 2 maksapasteijalla ja lasi mehua
      -ei yhtään välipalaa, jee! (ei tarvinnut valvoa välipaloja töissä)
      -1 ateriankorvikepatukka
      -kummallinen kokoonkyhätty illallinen: 50g kanaleikkelettä, vähän juustoa, 250 g kevytrahkaa ja 1,5 dl täysjyvämuroja

      Koko päivä piti istua persuksillaan sekä töissä että autossa eli hyötyliikuntaa tuli 0 minuuttia. Illalla sitten juoksin juoksumatolla 5 km vauhdilla 7km/tunti eli rauhallisesti jolkotellen ja muutaman minuutin kävelin siihen päätteeksi. Kyllä muuten ihmetyttää yksi juttu: 5 km joksussa kaloreita kului laitteen mukaan vain 270?!?!?! Olipas epäkiitolliset reilu 42 minuuttia! Jos juoksisin 5km 4 x viikossa eli 20 km / viikko (enempään ei kunto riitä vaikka leijona jahtaisi!) niin tuo vaikuttaisi päivittäiseen kulutkseen 7 Päivälle jaettuna ale 155kcal / pvä! Hah, eli ei edes pienen suklaapatukan vertaa! Saamarin saamari! Netissä kun poukkoilee niin löytää vaikka mitä neuvoja että laihtuu kilon viikossa syömällä joka päivä 500 kcal alle kulutuksen ja liikkumalla 500 kcal edestä. Tuon eteen saisin juosta 4 kertaa viikossa reippasti yli 16 km lenkkejä! Ihan kun mä tuosta hengissä selviäisin! Aaaaarrrrrrrggggghhhhh!

      Okei, tämän päivän muita ansioita:

      -ensi viikolla tarvitsee töissä osallistua ruokailuihin vain 1 päivänä eli laihis helpottuu, hyvä minä! (järkkäilin tänään vähän työvuoroja, hehe... (; )

      -lääkäri määräsi unilääkkeitä eli pitäisi jaksamisen parantua ja elämän helpottua jos nukkuisi yönsä asiallisesti! Hurraa! Jos vaikka kortisolit ja muut laskisivat ja rasva alkaisi palaa. Toivossa on hyvä elää!

      Jos vielä nämä ainaiset menkat loppuisivat niin tietäisin paljonko *oikeasti* painan. Äh, nyt nukkumaan että pääsen aamulla ylös sängystä ilman nostokurkea. Jos vaan vielä onnistuisi nukahtamaan....

      Kaikille isot kiitokset ahkerasta kirjoittelusta, pysyy motivaatio korkealla! Tsemppiä huomiseen, kyllä tämä tästä!

    • Tavoitteena -5kg

      Ai niin, unohtui illallisesta:

      -reippaasti kevytlimsaa ja:
      -hiukan sweet chili kastiketta kanaleikkeleen kanssa

    • hoikaksi haluuva

      'Nm. "hoikaksi haluuva", haluatko sen enempää eritellä mitä kävi? Yht'äkkiä 9 kg? Ja tosiaan, eiköhän suurin osa tuosta ole ihan turvotuksia.. :) Matka jatkuu!'

      Siis 7kg tuli takapakkii, ei 9. Nyt siitä lähtenyt 4kg pois.
      Ainakin pari kiloa oli ihan vain turvotusta, kun lähtivät hyvin nopeasti pois kalorien laskulla. Syy lihoomiseen oli yksinkertaisesti se, että söin varmaan kuukauden kuin 'syöttöporsas', enkä liikkunut:D Mulla pikkuisen vaikeuksii oppii sitä kultaista keskitietä syömisissä, mutta nyt olen päättänyt laihduttaa kertarysäyksellä maaliin saakka, eli 60kg:oon. Nyt 75kg. 15kg takapakki lähtötilanteeseen takaisin kun mahdoton kuukaudessa. Siispä tavoitteena on, ettei enää tulis takapakkeja.

      • BWL

        Heipati hei!

        Toi aiempi BWK olin siis kirjoitushäiriöinen minä: BWL. :) Nyt on suurin osa tän vikan normiviikon mässäilyistä mässätty, tänään vielä hieman karkilla aion herkutella, sekä syön terveellisesti dippiminiporkkanoita ja jogurttipuuroa tms. Eilen oli pienen kummilapsen synttärijuhlat ja oman suhteen vuosipäivä, joten otin vähän löysemmin: synttäreillä hiukan sipsiä, karkkia pikkusuolaisia, kaksi palaa patonkia, pieni kakkupala ja kevytlimsaa sekä kahvia loppupäivästä ravintolassa crispy slices-perunoita ja kanafileetä tomaattipunaviinikastikkeen ja makean valkosipulitahnan kanssa, sitten illemmalla lasillinen kuohuviiniä, jätskipikari ja leffakarkit sekä -popcornit. Päivälle kertyi reilut 2300 kaloria, mikä ei loppujen lopuksi oo hullumpi saavutus, kun vietin myös kaksi ja puoli tuntia kylpylässä uimassa (ja lojumassa :)). Tänään kaloreita on kertynyt noin 800, kohta teen jotain maukasta mutta kevyttä syötävää, jos sais vaikka pysymään siinä 1700 kalorin sisällä syömiset tänään.

        Huomenna sitten alkaa kehon puhdistus. Mulla on valmiina jo jogurttia, kaurahiutaleita, pellavansiemenrouhetta, parit kasvikset, hedelmiä, kahdenlaisia pähkinöitä, Fitnesstukusta saapuneet ateriankorvikepatukat sekä -jauheet (yhteensä kuusi) ja samasta paikasta tulleet proteiinihyytelöt ja kilon -jauhepussi. Lisäksi oon alkanut syödä omegakapseleita ja magnesiumia, kun kalaa tulee syötyä niin harvoin ja haluan pitää luuston ja lihakset kunnossa. Syön myös rautaa, koska haluan pitää veren vahvana (luovuttamisen takia). Aion siis syödä mahdollisimman puhtaasti, kun on se kymmenen päivää litkittävä detox-juoma, enkä halua että elimistö kerää samaan aikaan lisää kuona-aineita.

        Liikkua aion samalla tavalla kuin tähänkin asti. Tän viikon liikunnat on olleet eilisen kylpyläilakoinnin lisäksi puoli tuntia kuntopyöräilyä, 40 minuuttia juoksua matolla, 15 minuutin käsivarsitreeni ja 50 minuuttia uintia (kahdelle päivälle jaettuna). Tänään ajattelin vielä lähteä lenkille, kerron myöhemmin onnistuinko aikeessani.. ;) Ens viikolla aion treenata salilla perustreeniä ja juoksumatolle nyt ekaa kertaa päästyäni meen varmasti uudestaan pian, aion uida ja ainakin yhtenä päivänä käyn kävelyllä. Tosiaan meillä töissä on tuo sali ja uima-allas, joten saa ihan ilmaiseksi koska haluaa käyttää niitä, ja mähän käytän nyt kun oon päässyt alkuun! Mutta en aio hylätä omaa saliani, koska on kaikkia ihania ryhmäliikuntatunteja mitä haluan kokeilla mulla on niin halpa kuukausimaksu, että missään muualla en saa treenattua sillä hinnalla. Ens viikolla vois joko to tai pe käydä BodyBalancessa. :)

        Paino oli torstaina 59,7 kiloa, eli kurissa on pysynyt. Mites muilla menee? :)


    • Lipstikka

      Siis mahtavan kuuloista! BWL, sullaon homma hanskassa.
      Mullakin menny paremmin, olen juono enemmän, ja korvannu makeat porkkanoilla ja omenoilla. Raikkaat jutut on oikeestan parempia kuin tunkkainen pulla, suklaalevy tai sipisit. Ihan kiva huomata makuaistin tottuminen terveelliseen!

      Viime viikolla kävin zumbailemassa kahdesti ja muuta satunnaista. Huomenna jumppaa, kävelyä. Hmm, ja sota tuoreita pullia, viinereitä ja possumunkkeja vastaan! Sanokaa, että mä olen sen sodan voittaja...! Viikonloppuna oli helppoo kun kotosalla ei ole herkkuja. Kaupassa ne kummittelivat mutteivat päätyneet kassalle asti. Jes.

      • BWL

        Lipstikka, sä OLET sen sodan voittaja! Mietit vaan koko ajan miten ihanalta se tuntuu, kun oot ihan itse saavuttanut sen oman ihannepainon ja tiedät että pystyt pysymään siinä. :)

        Mä hengailen ihan rauhallisesti ennen töihin lähtöä, rannekin ollut sen verran arkana, että parempi nyt levätä nää muutamat tunnit kun on mahdollista. Huomenna sitten salille ja ehkä vielä uimaan ennen töitä tai vaihtoehtoisesti kävelylle kaverin kanssa, Loppuviikon liikunnat, tai lähinnä minä päivänä harrastan mitäkin, on vielä avoinna, paitsi perjantaille on kyllä se BodyBalance varattuna. Tuntuu jotenkin hassulta, että musta on tullut lähes himoliikkuja - on vaan niin paljon enemmän energiaa kun ei ole ylimääräisiä kiloja esteenä. Ja myös se halu muokata kehoa yhä parempaan ja kiinteämpään, hyväkuntoisempaan suuuntaan kasvaa koko ajan. Ens kesänä ois tavoitteena olla bikinikunnossa. :) Kiloista en tiedä, kun lihas kuitenkin painaa niin paljon enemmän kuin läski, mutta luulisin että vähän päälle 50 on mulle hyvä määrä. Tärkeintä on nyt saada toi vyötärö huomattavasti kapeammaksi, siellä juurikin ne vikat läskipalleroiset lymyilee.

        Tänään alkoi detox-kuuri. Oon vasta ekan päivän neljästä satsista juonut, ei maistunut kovin mahtavalta, mutta se on suhteellisen pieni määrä mitä päivittäin pitää juoda, joten kyllä se menee. En oo vielä syönyt mitään, kai tästä täytyy lähteä tekemään jotain ihanan kevyttä ja maukasta aamupalaa. :P

        Kirjoitelkaa!


    • Lipstikka

      Koetan mennä treenaamaan tänään, vaikka univaje aiheuttaa helposti sellasta epämääräsitä oksetusoloa...mutta katsotaan katsotaan.

      Olen sortunut, pakko myöntää. Keksiä, pasteijoita, pullaa.. ja tuli fyysinenkin kuvotus niiden jälkeen. Mitä hittoa mä ajettelen kun se kalorimöllykkä lipsahtaa suuhun? Joku rautalukko huuliin töiden ajaksi kiitos...tai sitten oikein kiedon nuo leivokset ajatuksissa siihen kuvottavaan oloon, morkkikseen jne.

      BWL- ei muuta kuin vau, liikunta pitää lihakset hyvinä lahduttaessa, muistathan nauttia proteiineja tarpeeksi? Onnea onnistumisista, vaikuttaa sujuvalta etenemiseltä(toisin kuin mulla)!

      • BWL

        Kiitos :) Joo oon viime aikoina kiinnittänyt erityistä huomiota proteiinin saamiseen: syön paljon Valion ProFeel-tuotteita, proteiinipatukoita ja viimeisimpänä tulokkaana stevialla makeutettua suklaanmakuista proteiinijauhetta. Tänään tossa laskeskelin että iltaan mennessä mulle on tullut jo noin 90 grammaa proteiinia tälle päivälle, tietystikin se joinain päivinä on alhaisempi määrä. Mutta kun nimenomaan haluan että ne lihakset säästyy, ja kiinteydyn kunnolla. :) Tänään tosiaan kävin puolen tunnin uinnilla, ja nyt töissä. Huomenna uudet kujeet. =) Tsemppiä kaikille!


    • Pötkylä

      Moikka kaikille!

      On taas muka kiireiden takia jäänyt tämä kirjoittelu tänne vähemmälle.. No, seurannut olen kuitenkin ketjua :)

      Miten kaikilla sujuu? BWL, miten detox-kuuri?

      Itsellä tuli juhlittua synttärit viikonloppuna ja söin kuin pieni possu.. Nyt otin itseäni niskasta kiini ja meinasin taas ottaa kolmen viikon tehotsempin. Katsotaan jos tulisi vähän kevyempi olo.. Nyt on kamala turvotus ja ähky ollut päällä. Tällä viikolla meinasin ottaa urheilussakin ihan kunnon spurtin, tänään olin salilla tekemässä aerobista klo 6.15! (Hyi helv....) Mutta kyllä sitä hyvin piristyi! Nyt on tosi energinen olo! Katsotaan missä vaiheessa päivää tämä kostautuu... :D

    • BWL

      Huomenta!

      Hyvin sujuu, ja detox-kuuri tuntuu oikein hyvältä. :) Voisin laittaa maanantain esimerkkisyömiset tähän:

      - aamulla n. klo 10: eka annos detox-juomaa (eli 16 ml juomaa sekoitettuna veteen), päivän neljästä annoksesta tulee yhteensä 35 kcal, loput annokset siemailin kolmessa erässä tasaisin väliajoin

      - "aamu"pala vähän ennen klo 14: juustosiivuja, yksi annos itse tehtyä sekoitusta jossa jogurttia, proteiinijauhetta, kaurapuuroa, pellavansiemenrouhetta ja puolikas banaani, 320 kcal

      - töissä ruokatauolla klo 17.30: proteiinirahkarae, Femme snack-patukka (vähän niin kuin ateriankorvike), kivennäisvesi josta riitti pidemmälle työpäivään, 406 kcal

      - vikalla tauolla vähän ennen klo 21: miniporkkanoita ja kurkkua, 25 kcal

      - kotona töiden jälkeen klo 23-00: kaksi palaa ihanaa päärynä-karamellimaitosuklaata, yksi annos samaa sekoitusta kuin aiemmin päivällä miinus banaani, 368 kcal

      = 1154 kcal

      Ja siis liikuntaa tuona päivänä en harrastanut, mutta työt kun laskee kulutukseen, ylitti se ainakin 2300 kaloria, eli ihan hyvä saldo. Yleensä siis syön vielä useammin, mutta kun oli pitkään nukuttu aamu eikä tosiaan sitä vapaa-ajan liikuntaa, niin söin kertoina vähän mutta joka kerralla ihan reilun määrän kaloreita.

      Eilen kävin puolen tunnin uinnilla ennen töitä, ja heti uinnin jälkeen vedin proteiinihyytelön. Tosta täytyy sanoa sen verran, että se on ihan mielettömän hyvä keksintö! Se on napin muodossa, ja siis hyytelöä, makuna vesimeloni (oli vähän äitelä, muttei ainakaan täysin proteiinin makuinen). Painoa yhdellä annoksella on 29 grammaa, siitä 15 grammaa proteiinia, 10 grammaa hiilareita ja hieman kuitua, kaliumia löytyy myös. Eli siis aivan täydellinen treenin jälkeinen välipala. :) Join vielä aika pian sen jälkeen, että jaksan töitä tehdä, mangon makuisen Quick Diet Complete-ateriankorvikkeen höystettynä päivän tokalla detox-annoksella. Kotona olin syönyt ennen lähtöä, ja töissä suht kevyesti, mutta kotiin päästyäni vedin vähän sipsiä ja jäätelöä, jonka takia päivän kokonaiskalorimääräksi tuli 1321. Eikä siinä vielä kaikki: puolen yön jälkeen otin hiukan suklaata ja karkkia, ja hiukan lisää karkkia, joten tälle päivälle on tullut jo päälle 400 kaloria vaikken oo herättyäni syönyt mitään. :D No, ei se haittaa.

      En oo vielä vaa'alla käynyt, mutta viimeistään perjantaina meen. Luulisin että se lähtöpaino tälle viikolle oli noin 59,5 kiloa, koska toissa viikolla olin niissä lukemissa, ja viime torstaina vaaka näytti 59,7 kg (ja silloin oli naistenpäivät). En usko että huimaa pudotusta on tullut, mutta varmaan jotain.

      Se on kyllä ihana se energinen olo joka tulee liikunnasta. Vaikka olis kuinka rankka ja veren maku suussa tehty treeni, niin aina välittömästi sen jälkeen on energinen ja hieno olo. Mulla yleensä kostautuu se seuraavana päivänä, varsinkin jos on lihakset muutenkin rasittuneet tai on tehnyt jotain uutta, mihin lihakset ei oo vielä ehtineet tottua. Mutta se on hyvää kipua! Ja se tekee meidät voimakkaammiksi ja kiinteämmiksi ja parempikuntoisiksi. :) Stay strong!

    • Lipstikka

      Määä- ääh...soorruiin taaa- aas. En ollu aamupalaa syöny ja sitten töissä nää pullat, leivät tuli taas vedettyä. Tekisi mieli vajota maan alle, kun tää toistuu. Piti olla laihduttamassa mutta näemmä kivaa vauhtia lihottelen itseäni.

      Mut ei, mä EN luovuta. Tein päätöksen, että otan täyden lakon makeasta ja suolaisesta herkuttelusta.. jään niin helposti koukkuun ettei se kohtuus onnistu. Pieni määrä hyvää vain pahoittaa mielen ja ajaa mut kierteeseen.
      Sitten kun olen vakaalla pohjalla tässä- voin opetella herkkujen kohtuukäytön. Kuulostaako jotakuinkin toimivalta ratkaisulta?

      Eilen treenasin jalat maitohapoille. No, tänäänkin liikuntaa luvassa. Sitten lepopäivä
      Tsemppii, hei kiva kun Pötkyläkin saapui kirjoittelemaan taas.

    • Pötkylä

      Moikka,

      Lipstikka, ei se laihduttaminen tuohon romahda - päätät vaan topakasti mennä eteenpäin! :) Mun kyllä täytyy sanoa, että omalla kohdallani totaalikieltäytyminen laihdutuksen alettua kaikista herkuista oli ainut vaihtoehto. Olen perso karkille, en niinkään suklaalle. Myös suolaiset herkut, kuten pasteijat tms. voisi mennä kaksin käsin alas. Jos jotakin itselleen soi, niin siinä tuppasi käymään kyllä niin, että kohtuus jäi täysin matkan varrelle. Ja sitten sitä sontaa tuli syötyä vaikka millä mitalla, kun ajatteli, että samaan konkurssiinhan se nyt sitten menee.. En tiedä, miten muiden kohdalla on, onnistuuko kohtuuherkuttelu? Nykyään mullakin tuo kohtuuherkuttelu onnistuu, eikä karkkien syöminen vaakaa liikauttele ainakaan ylös.

    • hoikaksi haluuva

      Mulle ei sovi laihdutuksen aikana kohtuuherkuttelu. Kaikki muut herkut ovat nyt pannassa olleet jälleen kolmatta viikkoa, paitsi jäätelö on 1-2 krt viikossa sallittu, kunhan sen kalorit laskee. Lisäksi luen nyt semmoista kirjaa, missä kerrotaan vinkkejä, miten pääsee irti makeanhimosta :D Paino on hyvässä laskusuunnassa, eli hyvin sujuu :)

      • BWL

        Alkuiltaa! Mulle taas sopii kohtuuherkuttelu, päivittäin tulee jotain hyvää syötyä, joskus enemmän, joskus vähemmän. Nyt kalorien laskemisen aikana herkuttelu on vähän pysynyt aisoissa, ja oon sitten pystynyt päivän muut syömiset sovittamaan herkuttelun kanssa yksiin. Eli vaikka joinain päivinä on tullut 400-1000 kaloria herkuista, muut syömiset on olleet kevyitä. Tänäänkin sekoitin proteiinijauhetta jäätelöön, se oli vieläpä hyvää! :P

        Kävin uimassa taas tänään ennen töitä, eilen juoksin 20 minuuttia matolla. Vaaka näytti ihme lukemia: vähän päälle 58 kiloa, mutta tirdän totuuden vasta huomenna kun pääsen digitaaliselle. Mutta hyvin siis sujuu täällä, tsemppiä vaan kovasti kaikille!


    • Lipstikka

      Ihan mahtava fiilis! Usean epäonnisen päivän jälkeen, onnistuin siinä: en syönyt mitään leipomotuotteita töiden aikana! Tänään himoitsin, haistelin, sormet syyhyten leikkasin jopa maistiais palan MUTTA enpäs syönyt! Onhan se sääli epäkelpoja tuotteita bioskaan heittää, mutta mieluummin sinne kuin omaan kupuun.

      Voi kuulostaa hassulta, mutta tämä oli iso voitto: jos nyt pystyin, pystyn jatkossakin! Olo on jälkeenpäin tosi hyvä, vaikka kieltäytymishetkellä on kuin tulisilla hiilillä istuisi!
      Olisi voinut olla fiksumpi jokin muu ala, mutta ainakin itsekuri treenaantuu...ja pidän käsillä työskentelystä.

      Lounaaksi söin broileria ja salaattia, sekä 2 pientä leipäsiivua. Onko vinkkejä turvotuksen poistamiseen? Mulla maha(joka muutenkin on se kinkkisin alue) kerää ilmaa/nesteitä ja pöhöttää helposti pavuista, laktoosista ja milloin mistäkin. Saatan tosin juoda melko vähän. Ja kahvia kuluu 2-5 kuppia päivässä. (Enkä kiellä- kyllä siellä ylimääräistä rasvaakin on...)

      Muuten uutuus stevialla maustettu Danvia-jogurtti on tosi hyvää, suht kevyttä. Vaniljamaku oli ihana. Suosin myös ihan raakaa rahkaa, iltaisin maitotuotteet rentouttavat kivasti. Toivottelen motivaatiota kaikille, odottelen kuulumisianne mielenkiinnolla :)

    • Pötkylä

      Moikka vaan,

      Onnittelut Lipstikka tahdonvoimasta! Hienoa! Mulle tuli mieleen, että voisiko niitä "kakkoslaatusia" leipiä ja pullia lahjoittaa esim. paikalliselle Pelastusarmeijalle tai seurakunnalle, jotka jakavat paikkakunnalla ruoka-apua? Olisihan sekin parempi, kuin heittää menemään. Saisitte vielä hyvän mielen :)

      Tänään oon ite pitänyt välipäivää urheiluista, mutta huomena jatkuu taas! Täytyy tästä lähteä leffaan, pitää varmaan syödä vähän namia :)

    • BWL

      Päivää!

      Joo munkin mielestä toi Pelastusarmeija tms. on hieno idea. :)

      Mulla on nyt seitsemäs detox-päivä menossa. Siinä kuurissa pikku hiljaa päiväannokset putoaa - huomenna ja ylihuomenna niitä on enää kaksi per päivä, ja vikana päivänä vain yksi. Vähänkö oon ylpeä siitä, että oon pitänyt tällä viikolla joka päivä kalorit alle 1700:n. :)) Paitsi eilen tuli 1711, koska unohdin ensin laittaa detox-juomasta tulevat (vähät) kalorit ylös, mutta en katso että pahasti ylittyi tuo raja. Aika paljon on tullut syötyä karkkia, ja eilen jäi proteiinit vähille, mutta eilen olikin vain kevyt salitreenipäivä.

      Liikunnat tällä viikolla: ti puolen tunnin uinti, ke 20 minuuttia juoksumatolla, to puolen tunnin uinti, pe 55 minuutin BodyBalance ja eilen 45 minuutin salitreeni. Tänään jos jaksan, lähden käymään kävely- tai juoksulenkillä.

      Sitten.. suuri uutinen! Eilen vaaka näytti 58,5 kiloa, eli päälle 20 on nyt pudonnut!!! Oon niin iloinen. Mites muilla sujuu? Onko teillä muuten joitain hyviksi havaittuja kevyitä, kasvis- ja/tai proteiinipitoisia reseptejä? Kaipaisin vähän vaihtelua makumaailmaan, ja olis kiva oppia laittamaan enemmän ruokaa. :P

    • Pötkylä

      Moikka BWL!

      Mieletön suoritus tuo -20 kg.. Huhhuh :)

      Mullakin tää viikko mennyt tosi hyvin! Oon urheillut paljon ja palannut takaisin kevyisiin ruokiin. Ja ihana fiilis, kun ei ole kaameaa krapulaa :D

      Mulla tuohon sun reseptikysymykseen olisi yksi... ;)

      - 600 grammaa maustamatonta kanaa suikaleina
      - puoli pussia Finduksen wokkivihanneksia
      - puoli pussia kukkakaali-parsakaali-porkkanasekoitusta (itse käytössä Xtra-merkki, S-ryhmän oma merkki)
      - oman maun mukaan ruokakermaa jos haluaa täyteläisempää
      - paljon mausteita antamaan makua!

      Ja pannulla sekaisin! Voin kertoa, että on hyvää, prodepitoista ja kaikinpuolin terveellistä!

      • BWL

        Kiitoksia vinkistä Pötkylä. :) Tykkään tosi paljon kanasta ja syön sitä paljon, mutta wokkia en oo syönyt aikoihin, joten varmasti kokeilen viimeistään ensi viikolla. Siinähän tulee samalla muillekin tehtyä annokset, ja töihinkin riittää evääksi. :P Jos kerrankin söis lämpimän ruoan töissä eikä aina vaan joitain patukoita, rahkoja tms. (toki nekin hyviä vaihtoehtoja).

        Täällä ollut hiljaista, mitä kaikille kuuluu? Mulle hyvää: kävin toissapäivänä ekaa kertaa BodyCombatissa ja tänään on vielä paikat hellinä. Pohkeet, kankku ja hauikset saa nyt tuta, ja hyvä, koska tunti oli tosi hyvä. Li vaikeuksia pysyä vauhdissa mukana, enkä tietenkään oikeaoppisesti osannut tehdä kaikkia liikkeitä, mutta muutaman kerran jälkeen pitäis helpottaa :) Mahtava ohjaaja kyllä auttoi paljon. Paino oli maanantaina 58,4 kg, ja menkat pukkaa päälle viikon lopulla - nousua siis odotettavissa, mutta onneksi se on väliaikaista.


    • Lipstikka

      Meni hyvin, mutta sorruin kyllä makeisiin tänään. Liikkunut olen hyvin, unta pitäis saada enemmän. Tänään ryhmäliikuntaa.

      Juu, tuo pelastusarmeijajuttu olisi ihana toteuttaa, mutta säännöt taitaa olla aika tiukassa työpaikalla. Ollaan jo ehdoteltukin, mutta eipä ole muutoksia tullut.

      Tarvisin nyt ihan kunnon sysäyksen tälle laihdutukselle, mä en kestä tätä stressiä, ja makeanhimoa, mä oon ilmiselvä tunnesyöjä....huomasin että mun suhde herkkuihin on jo alkohloistiin verrattavaa riippuvuutta.... pitäis ehkä hakea apua tähän asiaan. Tai sitten hankkia luja motivaatio.
      Mikä auttais siihen ahdistukseen, stressiin tai väsyyn ennenkuin keksii alkaa hotkia herkkuja? Jos tästä paisuu suurempi ongelma, niin paisun sitten minäkin. Anteeksi negatiivisuuteni, mutta olen jo luovuttamaisillani, kun ottaa niin koville.

      Mut ihanaa, että teillä sujuu :) jatkakaa samaan malliin!

    • Pötkylä

      Moikka BWL ja Lipstikka!

      BWL, toi Combat on tosi tehokas! Kävin pari kertaa sitä aikoinaan testaamassa, mutta liikesarjojen nopeatempoisuus katkaisi sen harrastuksen.. Mutta muistan kyllä kanssa, että oli tosi tehokasta, vaikka olikin "varjonyrkkeilyä". Suosittelen myös BodyAttackia, jos sinne on mahdollista päästä. Se on kanssa tosi tehokas tunti, mutta liikesarjat ovat paljon helpompia, kuin BodyCombatissa.

      Lipstikka, mulla ei ole mitään "uusia" keinojan tuon makean himon sammuttamiseen, kuin se iänikuinen - jonka jo varmaan tiedät - kolmen tunnin sääntö. Eli syö vähän kolmen, neljän tunnin välein, älä kituuta, lisää proteiinin määrää. Olen itse huomannut, että mikäli ateriaväli kasvaa, myös herkkuja tekee mieli. En myöskään käy kaupassa tyhjällä mahalla, ettei tulisi ostettua niitä ylimääräisiä herkkuja.

      Mutta tuohon ahdistukseen ja stressiin, - tämänkin jo varmaan tiedät - yritä vähentää elinympäristössä sellaisia tekijöitä, jotka tuota ahdistusta aiheuttaa. Puhu niistä työkavereille, ystäville, puolisolle - sekin voi jo auttaa. Ja yksi pieni ässä on mulla hihassa: käy kirjakaupasta hakemassa Paulo Coelhon Alkemisti -kirja, jos sitä ei vielä sulta löydy. Jos minua ahdistaa tai stressaa jokin asia, niin yritän muistella tuon kirjan sanomaa.

      Mulla aamulla paino 64,6 kg, eli vähän on tultu alaspäin! Jeeeee :) Ja olen löytänyt uuden herkun: rahkapirtelön! En rahkasta juurikaan pidä sellaisenaan, joten tuo rahkapirtelö toimii mulla tosi hyvin.

      - 1 rasvaton rahka (250 g)
      - 0,5 dl sokeritonta mehukeittoa (mansikka/vadelma)
      - 1 banaani
      - n. 1 dl vadelmia pakkasesta

      Nuo heitän blenderiin ja avot! Todella maukas välipala! Tuosta satsista saa kaksi isoa lasillista pirtelöä. Ja tuon voimalla minä nyt rupean kasaamaan salikassia ja lähden treenaamaan!

      Kaikkea hyvää tähän sateiseen (ainakin täällä Etelä-Suomessa) keskiviikkoon!

    • Pötkylä

      Niin ja hei!

      Unohtui tuosta äskeisestä. Lipstikka, onko sulla mahdollisesti pääsyä joogaan tai muulle vastaavalle mielen tasapainoa harjoittavalle tunnille (tai chi, pilates, BodyBalance)? Näistäkin voisi olla apua stressin hoidossa.

      • BWL

        Aamupäivää!

        Nam, tuo rahkapirtelö kuulostaa maukkaalta. :P Mä varmasti teen tota joku päivä, ja lisään sekaan vielä 0,8 desiä proteiinijauhetta, niin tulee vielä tujumpi annos. Tänään oon lupautunut kotona neljälle ihmiselle kokkaamaan makaronilaatikkoa ja jälkkäriä. Onko jollain ehdotuksia jälkiruoaksi? Oon aloitteleva kokkaaja, joten joku yksinkertainen johon ei mielellään liittyisi uuniin laittamista tai vatkaimen käyttöä. Mietin kookospalloja, niitä ainakin oon tehnyt aiemmin. :P Osaan tulis suklaisuuden ja kookoksen lisäksi jotain pähkinää, osaan ei ollenkaan kookosta. Makaronilaatikon ylijäävästä jauhelihasta aion valmistaa ruokaisan salaatin töihin: texmex-maustetta lihaan, jääsalaattia, kirsikkatomaattia, paprikaa ja mahdollisesti fetaa. Apua mikä nälkä, onneksi kohta on ruokis. :D

        Lihakset on vieläkin hellinä combatista, mutta ei niin hellinä etten joko juokse tai ui tänään. Huomenna en ehdi harrastamaan, mutta lauantaina meen kuukauden tauon jälkeen pelaamaan sulkkista, ja sunnuntaina vois pitkästä aikaa kaivaa käsipainot ja/tai vatsa-selkätreeni-dvd:n esiin. Let's see. :)

        Tää on kyllä hirveetä, kun on koko ajan ruoka mielessä. Mutta hyvällä tavalla, koska herkkujen lisäksi mietin tosi paljon, mitä kaikkea uutta terveellistä vois kokeilla, mitä ihanaa kevyttä söisin iltapalaksi tms. En koe kalorien laskentaa millään tavalla rajoittavaksi - päinvastoin. Mulle se antaa enemmän vapauksia, esim. jos on syönyt liikaa karkkia, niin täytyy olla luova päivän muissa syömisissä, ja keksiä niitä uusia terveellisiä vaihtoehtoja. Hedelmät on oikeesti hyviä ja makeita, ne tyydyttää makeannälän aivan yhtä hyvin kuin teollinenkin sokeri. Oon myös kuullut että kromi auttaa makeanhimoon, ootko Lipstikka kokeillut? Ja muista se tavoite pitää mielessä, KUKAAN meistä ei anna periksi!


    • Lipstikka

      Voi kiitos teille tuesta, aidosti tuli tarpeeseen! Olen välillä ihan siipi maassa, kun on kymmeniä kertoja tehnyt sen "vikan" ahminnan...ja aina pettyneenä rikkonut päätöksen.
      Mut silti, mikään fysiikan laki ei sido minua AINA epäonnistumaan(vaikka nälkä ja univaje ovatkin kieroja) eli kyllä tämä nainen nyt ryhdistäytyy!

      Se tavoite parhaiten motivoi, kun jaksaisi odottaa tuloksia- sitten uskoisin tämän tulevan helpommaksi.
      Täytyykin ostaa jotain hedelmää, nektariini on lemppari. Ja huomasin juuri, että tosiaan tuo ateriäväli lipsuu pitkäksi ennen sortumista. Otan jonkun oikeasti terveellisen välipalan mukaan töihin. Ens kerta kun meen kirjastoon, katson ton kirjan!

      Hyvä herkku on rahkasta, kevyestä vaniljakastikkeesta tehty seos(käsin kevyt vaahdotus riittää), johon voi lisätä maun mukaan kookosta ja suklaata joko rouheena tai sulatettuna. Tämön voi halutessaan hyydyttää liivatteella paketin ohjeen mukaan, niin sadaan pudding-tyyppinen herkku! Se tosin kannattaa annostella valmiiksi, sillä vanukasta on vaikea leikata kauniisti jälkikäteen.

      Kromia voisin kokeilla, mahtaako se olla kalliskin ravintolisä...?
      Toivotan intoa ja voimaa treeneihin, muistakaan myös levätä, ettettte vallan väsytä itseänne. Itse teen lyhyitä lihastreenejä ihan kotosalla ja sitten muutamat ryhmäliikunnat. Tällä hetkellä mulla ei ole salikorttia, enkä voi siis uusia tuntejakaan testailla. Hotjoogaa, bodybalancea olen aiemmin testannu ja kivoja olivat :)

    • Lipstikka

      Moiks! Tänään mennyt hyvin :)

      Täytyy kyllä myöntää, että koville otti kun voitelin tuoksuvalla voisulalla niitä rapeantuoreita karjalanpiirakoita. Silloin ajattelin, että tuskin sortuisin kaupassa tällaisia ostelemaan, enkä ottaisi edes kahvilassa tai kaverin luona... mutku ne on tässä nenän alla, on ilmaisia epäyksilöitä, ja jatkuva houkutuspiina,väsyttää ja nenytvaanmaistuuhyvältä. Mutta sit tajusin, että kalorit on kaloreita ja lihominen on lihomista riippumatta herkun ihanuudesta... ja valinta on aina minun. Olivat ne piirakat ihan edessäni, lähikuppilan vitriinissä tai viiden kilsan päässä mummolassa. Kyllä se vain minä taidan olla, joka valitsee.

      En osaa selittää, mutta jotenkin olin ihan yllättynyt ymmärrettyäni asian...oivallus oli yksinkertainen, mutta silti en aiemmin ollut sisäistänyt tätä. Tunnen olevani väsynyt, mutta huojentunut...ei minun tarvitse ahmia! En vain enää halua. Haluan pitää itsestäni huolta.

      Pitäkää tekin itsestänne huolta, olisi kiva lukea kuulumisianne :)

    • Pötkylä

      Moikka!

      Aivan mieletöntä Lipstikka! Ihanaa, että löysit oivalluksen! Sellaiset yksinkertaiset asiat, jotka ymmärtää, ovat todella tärkeitä lopputuloksen kannalta. Oma oivallukseni taisi olla, että pitää mennä yksi päivä kerrallaan eteenpäin. Muu ei auta. Turha sitä tulevaa on ressata :)

      Mulla tämä "laihdutus" on nyt oikeastaan jäänyt taka-alalle, kun on oikea kuntokärpänen purrut. Tänään kävin aamupäivällä tekemässä salilla jalat ja vatsan. Huhhuh.. Pakarat kyllä lyö kipinää tällä hetkellä.. Tavoitteenahan mulla on lihaksikas vartalo, joten laihtumista kiloina ei varmasti kauheasti tapahdu. Ideaalitilannehan olisi, että rasvan osuus pienenisi ja lihasmäärä lisääntyisi painon pysyessä samana. Mutta kyllä pitäisi olla aika velho, että tuo onnistuisi! Mutta kovempaa treeniä vaan kehiin, katsotaan miten käy :)

    • BWL

      Moi!

      Kirjoitin tänne jo eilen, mutta kännykkö ei antanut julkaista.. :(

      Oon Pötkylän kanssa samaa mieltä: haluan lihaksikkaan, kiinteän, pienen vartalon. Varsinkin kun oon niin lyhyt (157,5 cm), mua pukee paremmin pieni keho. Liikkuminen on ihan mahtavaa, se fiilis mikä tulee kun vie itsensä ihan kuolemispisteeseen muttei kuitenkaan kuole, vaan selviää ja vahvistuu, on ihan paras! Joskus voi oikein tuntea kuinka ne lihakset kasvaa. :D En kuitenkaan halua mielettömiä lihaksia, mutta oon sitä mieltä, että kun kehossa on rasvaa tarpeeksi vähän, lihasten ei tarvitse olla tosi isoja, että nainen voi näyttää kauniilta ja edelleen naiselliselta, mutta samalla lihaksikkaalta. En tiedä ymmärsittekö mun pointin.

      Nyt ei muistu mieleen, oonko jo tän näyttänyt (tai ehkä ootte itsekin jo nähneet): http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2012091316071931_lh.shtml

      Toi tyttö laihtui normipainon sisällä 10 kiloa, ja nyt se on pelkkää lihasta - kuten kuvista voi huomata. Tossa ei kerrota pituutta, mutta luulen, että se vois olla suunnilleen sama kuin mulla, koska toi tyttö painoi 56 kiloa ennen pudotusta, ja nyt se painaa vain 46 kiloa. Mutta ei todellakaan ole mikään riuku, ei yhtään anorektisen näköinen. Rasvaa ei näy missään, ja mun mielestä se on silti naisellisen näköinen, vaikka onkin lihaksia. Eli tossa olis se mun unelmavartalo, varsinkin noi vatsalihakset. :P Eli Pötkylä: en mitenkään vois kuvitella, että sun paino pysyis samana, jos minimoisit rasvan kehostasi ja kasvattaisit lihaksia. Sun paino putoaisi väistämättä (mutta tuskin se on huono vaihtoehto :D), koska vaikka lihas on painavampaa kuin rasva, voi varmaan kenenkään loukkaantumatta sanoa, että meillä kaikilla on sen verran vielä rasvaa kehossa, että paino putoaa kun se haihtuu. Eihän se koko rasvamäärä voi korvautua lihaksella. Rasva- ja lihassolut ovat erilaisia, eli se on oikeastaan teknisesti väärin sanoa, että "kun laihdun, rasva kiinteytyy lihakseksi". Rasvasolut häviää kokonaan, ja lihassolut kasvaa/lisääntyy. Kun tota tyttöäkin katsoo, voisi hyvin kuvitella, ettei sen paino olis noin paljon pudonnut, koska se oli alunperinkin normipainoinen, mutta luvut kertovat toista. Toisin sanoen multakin olis varaa pudota vielä noin 8 kiloa, ja silloin olisin tosi timmi, ja huomattavan vähärasvaisempi kuin nyt. Alle viidenkympin en halua mennä.

      Ongelmakohdat on tällä hetkellä (aina ollut) vatsa ja keskivartalo yleensäkin. Äsken mittasin: 79 cm vyötärö. Tässä pitäis nyt juhlia, kun oon virallisten suositusten sisällä, mutta vyötärö on edelleen ihan hirveen palon paksumpi kohta mun kehossa kuin muut osat. Eli sen kanssa täytyy tehdä enemmän töitä. Sisäelintenkin ympärillä on varmaan sitä just vaarallisinta raasvaa. enemmän vaan aerobista liikuntaa, vähemmän huonoa syömistä, eiköhän se sillä korjaannu. Täytyy olla vain kärsivällinen.

      Tän viikon liikunnat: ma BodyCombat 55 min., ma ja to uinti yhteensä 35 min., la sulkapallo 45 min. Tänään jos lähtis vielä lenkille, voisin olla aika ylpeä itsestäni (varsinkin kun en oo pitkään aikaan juossut ulkona).

      Mites teillä?

      • BWL

        Tittidii, pääsin kuin pääsinkin lenkille eilen! Jes. Puoli tuntia, johon sisältyi lyhyiden alku- ja loppulämmittelyjen lisäksi viisi 75-90 sekunnin (selkokielellä kaikki oli yli minuutin, maksimissaan puolitoista minuuttia) juoksujaksoa, joiden välillä reipasta kävelyä. Huomaa että on kunto kohonnut, kun jaksaa juosta kovempaa ja pidemmän aikaa kerralla.

        Tänään kävin aamulla salilla: 45 minuutin reipas kuntopyöräily 15 minuutin käsitreeni. Töitä ennen hilpaisin vielä 15 minuutin uinnille. Laskeskelin, että tällä viikolla saan helposti täyteen sen himoitsemani 6 tuntia vapaa-ajan liikuntaa. :) Mutta katsotaan sunnuntaina täyttyikö se.

        Kovin on hiljaista, kertokaahan jotain!

        Ai niin, vaaka näytti tänään 59,7 kg, mutta lasken sen ovella kolkuttelevien puolukkapäivien piikkiin (viime viikolla ei nimittäin menneet kokonaiskalorit viikkotasolla yli, vaikka söinkin liikaa herkkuja :O).


    • Pötkylä

      Moikka!

      Pitkästä aikaa on taas energiaa ja aikaa kirjoitella tännekin. Harmi vaan, ettei uusia tsemppareita olla saatu joukkoihin..

      Mulla taas motivaatio on ihan pohjamudissa.. En ymmärrä, miksi tää mun motivaatio heittelee ihan laidasta laitaan! Tässä on jotain mätää.. Kun parasta olisi, jos motivaatio pysyisi kokoajan samalla tasolla. Tuo painon pudottaminen ei enää millään muotoa motivoi mua. Ainoa asia, joka minua motivoi on tosiaan treenaaminen, mutta kun tulokset tapahtuvat niin hemmetin pitkällä aikavälillä.. Huoh!

      Onneksi ruokailun suhteen ei ole tapahtunut mitään sen kummempia repsahduksia - syömispuoli tuntuu olevan kyllä ihan hanskassa. Ajattelin viikonloppuna herkutella lohella ja uunijuureksilla. Ekaa kertaa ajattelin uunijuureksia kokeilla tehdä (mitä siitäkin sitten tulee......). Onko antaa jotain vinkkiä niiden tekemiseen? :)

    • Lipstikka

      Moi, en ole unohtanut teitä enkä projektiani!

      Motivaatio pohjautuu aina itsensä arvostamiseen! Jos arvostaa kehoaan, sitä haluaa muuttaa ehkä mukavamman näköiseksi, kokoiseski ja/tai terveemmäksi tilanteesta riippuen. Pötkylä, ajattele lopputulosta vaikka se onkin päivien päässä... ! On tärkeää elää hetkessä...mutta se ei poista tulevaisuuteen tähtäämistä. Juuri tämä hetki on uusi, sellainen jonka voit käyttää hyvin tai huonosti- se on osa sitä kokonaisuutta, jonka elät todeksi pala palalta. Tiedän- se on vaikeaa ja joskus pitää itseään muistutella asioista. Mulla on tänään hyvä päivä, vaikka läheltä liippasi ettei menneet pasteijat, suklaapiparit suuhun. Jankkasin itselleni " jos valitset tuon hetken nautinnon, valitset samalla lihomisen- vaikka tyhjentäisit ajatukset ja mussuttaisit, et tyhjnennä tätä totuutta" Enkä sitten ottanut vaikka kirpaisikin...nyt asia ilahduttaa :)

      "If you always do what you always did, you will always get what you always got."

    • Pötkylä

      Moikka Lipstikka,

      Ai miten ihanasti sanottu "On tärkeää elää hetkessä, mutta se ei poista tulevaisuuteen tähtäämistä"! Toi oli todella hyvin sanottu! Tuo on justiinsa sitä, mikä mun pitäis sisäistää!

      Mulla on ollu tällä viikolla ihan kamala flunssa, yskää, nuhaa, migreeniä.. MUTTA EI KUUMETTA! Arghhhh! Tuntuu aina niin tyhmältä "olla kipeä" "olematta kipeä"! Ja tämäkin flunssa tuntuu menevän päivisin pois ja palaavan illalla. Ärsyttää, kun on joutunut vaan olemaan kotona, kun pelkkä auton renkaidenvaihto sai olon aivan tähtitieteelliseksi.. Huhhuh... Ja viikonloppuna on edessä Ruotsin risteily.. Buffet minua kutsuu..... No, jospa ensi viikolla jo pääsisi taas sitten salille.

      Taidanpa ottaa tavoitteeksi, että syön KOHTUUDELLA sielä buffassa, enkä vedä itseäni mihinkään äly-ähkyyn!

      Hei, mutta miten teillä muilla? BWL? Lipstikka? :)

    • Pömppömaha

      Kyllä se on sairautta, vaikka kuumetta ei olisikaan! Mulla ei flunssissa kuumeet juuri kohoa, ja luin tiedon, että elinvoimaltaan heikko keho ei jaksa nostaa kuumetta vaikka siihen ikään kuin olisi tarve. Tiedä sitten häntä ja tuskin pätee sinuun, kun liikut niin paljon! Mullakin on nyt migreeni...Hyvää Ruotsin risteilyä! Vaikka keho välillä aiheuttaa paussin liikkumisiin, niistä sitten jatketaan kunhan kroppa taas on siihen valmis.

    • Lipstikka

      Moi, täällä on oltu hiljaisia. Tulinpa kuitenkin kertomaan, että hyvin menee. Olen syönyt enemmän päivällä, ettei iltamättö hyökkäisi päälle. Liikkunut olen niin, että nilkka kipuilee...Mut ei pahasti kuitenkaan.
      Näkyviä tuloksia ei vielä ole, kun hyvää menoa onkesänyt vain vähän aikaa, mutta voitto se on pienikin voitto. Nyt aion todellakin pysyä järkevänä, enkä sorru ylimääräisyyksiin ruoan suhteen!
      Mites teillä?

    • Pötkylä

      Moikka!

      Kiva, että täälläkin on eloa! En ole yksin viitsinyt tänne kirjoitella, kun en ole tiennyt lukeeko näitä juttuja kukaan.. :)

      Risteilyllähän tuli sitten herkuteltua... Ja kannoin tosiaan kotiin lastillisen suklaata ja karkkia (jotka jo onneksi on loppumaan päin). Tämä on tietysti näkynyt vaa'alla ja parin kilon takapakkia on tullut. Tällä viikolla olen pyrkinyt treenaamaan ahkerasti ja toivon, että paino tästä taas "humpsahtaa" alas..

      Tällä viikolla mulle on myös selvinnyt, että olen mahdollisesti maitoproteiinille allerginen... Koko elämäni olen maitotuotteita syönyt sen kummempia oireita saamatta. Tosin, ainoat maitotaloustuotteeni ovat olleet jugurtti ja satunnaisesti maito. Mutta rupesin ihmettelemään muutama päivä sitten, kun salitreenin jälkeen otettu heraproteiinishake pisti mahan aivan hirveään kuntoon! Siis oksetti, sattui, kramppasi.. Luin netistä, että ongelma voisi olla juurikin hera-allergia. No, eikun ostamaan tänään soijaproteiinia kaupasta. Nyt mulle sitten ongelman aiheuttaakin, mistä päivän muut proteiinit tulen saamaan! Olen yrittänyt opetella rahkan syöntiä, mutta nyt taitaa sekin jäädä! Voi perse, ettette usko, kuinka ärsyttää! Täytyy siirtyä johonkin hemmetin pahoihin kauroihin ja tofuihin... :( En tiedä - minulla kun ei ole kokemusta - saako niistä samoja määriä proteiinia, kuin esim. rahkasta?

      Antakaa vinkkejä tuohon maidottomuuteen, jos kokemusta/tietämystä löytyy! Nyt olen ollut päivän ilman maitotuotteita ja voin kyllä sanoa, ettei ole maha kipeä!

    • Pömppömaha

      Rahkan vastinetta ei ihan noin vain löydy! Harmillista tuo maitoproteiiniallergia! Joudut todella etsimään vastineita paitsi proteiinille, myös kalsiumille. Rahkaa vastaava voisi olla silken-tofu: ainakin marjojen kanssa tehosekoitettuna (kenties vähän makeutusta mukaan) saa rahkamaisen jutun, vaikka ei tule purkista suoraan. Tarkista proteiinimäärä! Suolaisiin ruokiin käy tavallinen tofu. Kananmunat, pavut, pähkinät käyttöön. Ja aterioille tosiaan muita perusprotskuja. Soijamaidoissa taitaa kaikissa olla nykyään myös kalsiumia. Alprolla on puolen kilon purkissa hyvää maustamatonta ja makeuttamatonta soijajugurttia, mutta sadassa grammassa on proteiinia vain 4 g. Lisäksi voi ostaa vaaleaa soijarouhetta, jota voi ripotella jugurttiin ja puuroonkin. Kannattaa opetella syömään kvinoaa, jonka proteiinipitoisuus on melko hyvä (oliko 15% kuten speltilläkin; ohra myös hyvä).

    • BWL

      Moi!

      Mun on tehnyt mieli kirjoittaa tänne monta kertaa, mutta oon aina kattonut, ettei kauheasti oo mitään eloa, niin en oo viitsinyt..

      Mulla menee ihan hyvin. Paino jumittanut 58 kilon paikkeilla viimeisen kuukauden, vaikka oon syönyt suht kevyesti ja liikkunut aika paljon. Mutta tärkeintä ettei nouse. :)

      Viime aikoina oon käyttänyt jonkun verran työpaikan salia ja nyrkkeilysäkkiä. Ostin siis nyrkkeilyhanskat, jotta voisin harjoitella BodyCombatin liikkeitä ja muutenkin vahvistaa ylävartaloa. Toivon saavani siitä myös avun heikkoihin ranteisiin, jotka rasittuu tosi paljon mun työssä. Kunhan en mätki liian lujaa. :D Muutaman kerran oon juoksumatolla juossut vartin intervallilenkin: suunnilleen puolitoista minuuttia reipasta kävelyä, sitten puolitoista juoksua jne., kunnes on viisi juoksuosiota ollut, ja sitten voikin lopettaa. Luin nimittäin jostain, että tollainen lyhytkestoisempikin treeni on hyvä, jos sen tekee tosi tehokkaasti, ja intervallithan on tehokkaita. Aion nostaa juoksun määrää/nopeutta, vähän fiiliksen mukaan tässä mennään. Uimassa oon käynyt kerran tai kaksi viikossa, 15-30 minuuttia kerrallaan - oon vielä niin aloittelija ettei voi mitään kilsan uintilenkkejä vetää. :D Sitten on ollut sali, pari ryhmäliikuntatuntia, ja sulkapallokin aina välillä. Liikuntaa tulee töiden lisäksi 3,5-6 tuntia viikossa, johon oon ihan tyytyväinen.

      Syömisissä ei oo tapahtunut mitään isoa muutosta, mutta sen täytyy tapahtua! Koska herkut on mulle ongelma. Ja vaikka pysyisinkin sen 1700 päiväkalorin sisällä, ei oo kauheen hyvä, jos siitä puolet tulee karkeista, jäätelöstä, sipseistä ym. Ei tätä siis todellakaan joka päivä tapahdu, mutta liian usein kuitenkin. Kun siis tykkään paljon hedelmistä ja marjoistakin ja tiedän että ne on terveelllisempiä, mutta jotenkin ne karkit aina vetää puoleensa. Varsinkin kun poikaystävä on sellainen karkkisyöppö, että niitä on aina saatavilla. Täytyy vaan lujittaa tahdonvoimaa. Perus ruokavaliossa on jogurttia, rahkaa, hedelmistä erityisesti banaania ja omenaa, pähkinöitä, proteiinijauhetta sekoitettuna rasvattomaan maitooon tai veteen, ruisleipää/hapankorppua, jonkin verran kalaa, kanaa ja lihaa. Oon myös löytänyt avokadon, se on ihan mielettömän hyvää, sopii hienosti ruisleivän päälle esim. kalkkunan ja juuston kanssa. :P Kannattaa kokeilla ellette oo maistaneet. Haluaisin myös ottaa kananmunan viikoittaiseen ruokalistaan, koska siitä saa niin hyvin proteiinia ja muuta tärkeää.

      -->

      • BWL

        Tästä onkin hyvä siirtyä noihin proteiinipitoisiin ruokiin. .) Kuten Pömppömaha jo sanoikin, soija on yksi vaihtoehto. Finelin sivuilta löytyy tosi hyvin eri ruoka-aineiden pitoisuudet, ja sen mukaan keitetyssä soijapavussa on vähän päälle 16 grammaa protskua (siis sadassa grammassa), kun taas soijarouheessa on 52 grammaa (hui!). Tietysti se määrä vähän vaihtelee, kun on niin paljon kaikkea mitä soijasta saa tehtyä, mutta se olis ainakin yks hyvä vaihtoehto proteiininlähteeksi. Soija on mulle vähän vieraampi, oon tähän mennessä maistanut Alpro Soyan suklaanmakuista soijamaitoa, ja saman firman soijavanukkaita, niitä on myös Rainbow'n valmistamia, molemmat on hyviä. Toimii myös makeannälkään. :) Muita mun suosimia protskunlähteitä on kaura ja pellava, hiutaleina ja rouheena. Kaurasta saa hyvää perus puuroa, johon voi laittaa ruokalusikallisen pellavansiemenrouhetta ja lisäksi vaikka marjoja tai hedelmiä, pähkinätkin sopii. Ja jos haluaa maidon kanssa, niin ehkä soijamaito sopisi siihen. :) Pellavansiemenrouheessa on noin 24 grammaa proteiinia sadassa grammassa, mutta sitä ei suositella käytettäväksi kuin kaksi ruokalusikallista päivässä, joten pääproteiininlähde se ei voi olla. Kaurahiutaleissakin on hyvin, 14,5 grammaa. Sitten on se avokado, jota jo hehkutin. Se on kyllä outo tapaus, koska se on hedelmä, mutta kuitenkin tosi eri makuinen kuin muut hedelmät (ei ollenkaan makea) ja aivan erilainen ravintosisällöltään. Avokadossa on melkein 200 kaloria sadassa grammassa, päälle 19 grammaa rasvaa ja 2,6 grammaa proteiinia. Hiilareita ei oo nimeksikään, mutta kuitua on 6,7 grammaa. Ei ehkä kuulosta ihanteelliselta laihduttajan ruoalta, mutta se oikeastaan on hyvä lisä ruokalistaan, koska kyllähän rasvoja täytyy saada, ja avokadon rasvat ovat hyviä rasvoja. Mainitsin sen tässä yhteydessä, koska siinä on niin paljon enemmän protskua kuin muissa hedelmissä, ja jos haluaa vaihtelua vaikka leivän päälle, se sopii tosi hyvin levitteeksi margariinin/voin sijaan. Ja avokadossa on myös paljon kaliumia (enemmän kuin banaanissa), magnesiumia ja vitamiineja. Sitten on tietysti pähkinät, jotka on hyviä välipaloja, ja sopii pieniksi lisukkeiksi puuroihin ja salaatteihin. Pähkinästä riippuen proteiinia sadassa grammassa on 8-25 grammaa, mutta rasvaakin on paljon, joten kannattaa olla varovainen. Vähiten proteiinia on pekaanipähkinässä, ja eniten maapähkinässä. Kivaa vaihtelua saa sekoittamalla eri pähkinälaatuja, ja voihan mukaan laittaa rusinoita tms. Ite tykkään tosi paljon pekaani-, maa- ja cashewpähkinöistä. Seuraavaksi mainitsen pavut ja linssit, koska niissäkin on yli 20 grammaa proteiinia sataa grammaa kohden. Mutta en oo itse ystävä, joten mulla ei oo oikein antaa mitään vinkkejä. Niitäkin pitäis opetella syömään. Muita hyviä ruokia mistä saa proteiinia on sitten tietysti myös kananmunat, liha, kala ja kana, mutta en nyt muista ootko kasvissyöjä. :O Moni noista mainittiinkin jo, mutta kertaus on opintojen äiti. :)

        Nyt tuli sen verran pitkä teksti, että varmaan parasta lopettaa ja lähteä tekemään aamupalaa. :P Kirjoitellaan!


    • Pötkylä

      Hei vaan kaikille,

      Kiva kuulla sinustakin BWL! Kuulostaa siltä, että sun elämä on jatkunut ihan oikeilla raiteilla. Kiitos myös sinulle - ja kaikille muille - vinkeistä tuon maidottoman ruokavalion suhteen. Nyt olen tosiaan ollut vähän aikaa maidoton (pl. kahvimaito), eikä vatsaa ole kivistellyt. Ja tosiaan, en ole kasvissyöjä :)

      Kävin ostamassa suklaan makuista Soija90-proteiinijauhetta ja voin kertoa, että se on _todella_ pahaa.. En voi suositella kenellekään. Valitettavasti tuo kyseinen proteiinivalmiste on ainut, jota ei ole tehty herasta (ainakin pikaisella silmäyksellä lisäravinnehyllyllä). Mutta, täytyy vain yrittää juoda sitä..

      Syksy ja pimeys ei ole koskaan olleet mun lempiystäviä ja toivoisin kovasti jo lumipeitteen tulevan tänne etelään.. Pimeys ja kylmyys on viime viikkoina tuntuneet aivan ylivoimaisilta mulle ja tuntuu siltä, että jokainen pieni vastoinkäyminen saa mut itkemään. Mulla on ollut omituinen tunne jo vähän aikaa, että jotakin kamalaa tulee tapahtumaan. Saattaa kuulostaa ihan päättömältä, mutta välillä tällaisia "enteitä" tulee.. Joskus ennen jonkun läheisen kuolemaa esimerkiksi.. Pahoja unia on ollut ja aika paljon myös riitoja ja epävarmuutta parisuhteessa..Kaikki tämä sitten johtaa siihen, että liikunta ei oikein maistu ja koulujuttuja ei jaksaisi tehdä.

      Äh, anteeksi avautumiseni, jotenkin teki mieli vain purkaa ajatuksia sanoiksi.

    • Lipstikka

      Pötkylä, älä huolehdi turhaan, koita löytää iloa arjesta ja helli itseäsi(muilla kuin herkuilla) Anna itsellesi lupa hyvään kirjaan, hierontaan ja ole ystäviesi seurassa. Elämässä tapahtuu sekä hyvää että pahaa...se on fakta, me voimme kuitnekin valita puolen, jolla olemme.
      Mulla mennyt hyvin, nälkä vaivaa... :(

    • viimeisiä viedään

      Pystynköhän kirjoittamaan tämän viestin?

      • viimeisiä viedään

        Ilmeisesti pystyin kun se julkaistiin :) Anteeksi siis tuosta, en viitsinyt kirjoittaa pitkää viestiä kun viimeksi kun yritin kirjoittaa, viestiäni ei julkaistu koska saunalahden liittymät oli jossakin estossa täällä eikä viestiä lähetetty.

        Mutta täällä edelleen ollaan! Itselläkin ollut motivaatio aika hukassa mutta viimeisen kuukauden aikana olen saanut itseäni niskasta kiinni. Paino on pysytellyt 69 tienoilla koko ajan ja tänään se tippui lukemaan 68.8kg. Päätin laihduttaa vielä muutaman kilon, eli tämän hetken tavoite on 65kg. Sitten lopetan :)

        Olen aloittanut käymään kuntosalilla ja pyrin käymään siellä kahdesti viikkoon. Lisäksi olen jatkanut edelleen sulkapalloa ja lenkkeilyä, tänään ajattelin lähteä pitkästä aikaa ihan juoksulenkille kun sataa. Tuo kuntosali on vaan hyvin pieni (kunnan ylläpitämä) eikä siellä ole kuin peruskuntoiluun tarvittavat laitteet. Teen kuitenkin useampia sarjoja ja salilla vierähtää n. 35-45 min riippuen onko siellä porukkaa ja jaksanko odotella laitteiden vapautumista.

        Pötkylä, tsemppiä sulle! Itsellä on myös ollut mieliala aika alhainen viime aikoina.. Tuntuu ettei mikään onnistu ja rakkausrintamalla tulee kuraa niskaan kerta kerran jälkeen. Sisuuntuahan sitä pitäisi, muttakun mitään muuta ei voi miettiä kuin sitä, ettei kelpaa kenellekään eikä ole tarpeeksi arvokas ihminen?

        Ja onnittelut kaikille ketjuun mukaan tulleille ja urakassaan eteenpäin meneville, toivottavasti itsekin pystyisin nyt kirjoittelemaan tähän ketjuun taas useammin! :)


    • Pötkylä

      Kiitos kaikille tsemppaavista viesteistä. Eilen läheisen ihmisen vakava sairastumisuutinen tavoitti minut, mutta ei pahaa ilman hyvääkään; myös läheisten ystävien perheenlisäysuutinen päätyi tietooni eilen. Että olihan aikamoinen uutistulvan päivä. Huoltahan sitä nyt tulee kannettua ihan tasapuolisesti kaikkien osalta.

      Lähetän teille myös jaksamista ja tsemppiä!

      Itse sain sen verran pahat oireet lääheaineista viime viikon lopulla, että toinen puoli kropasta on nyt ollut viikonlopun yli pelistä pois. Nyt alkaa jo olo normalisoitumaan ja huomena taas kovaa treeniä (jos vaan kroppa kestää!).

      Kertoilkaapa itsestänne taas! Hyvää alkanutta viikkoa ja joulun odotusta :)

    • hoikaksi haluuva

      Heipä hei vaan jälleen kaikki!

      En ole pitkiin aikoihin kirjoittanut. Laihduttanut olen kumminkin kokoajan. Viime kirjoituksessani lokakuussa olin kirjoittanut painavani 75kg. Tänään painan kumminkin 70,2kg :) Paino tippunut ihan kivasti. Odotan kovasti kutosilla alkaviin pääsyä. Tavoitteena edelleen päästä joku kaunis päivä 60kg painoon. Normaalipainossa laihdutus vain pirun hidasta, mutta eteenpäin mennään...

    • BWL

      Moi tyypit!

      Kamalaa, kun ei ole tullut kirjoitettua tänne - oon kyllä välillä käynyt lukemassa. Aika hiljaista. :O

      Kuulumiset: viime vuoden painonpudotusprojekti oli menestys! Eilinen paino: 54,5 kiloa, eli yhteensä 24,1 kiloa lähti viime vuonna. Projektihan alkoi vasta 4.1., joten periaatteessa tossa ei oo täyden vuoden pudotus, mutta tuskin se huimia määriä enää tuosta tippuu - varsinkaan parin päivän aikana. :D Tavoitteena mulla ei tietenkään enää oo pudotus pudotuksen takia, ainoastaan kiinteytyminen, ja pienen sekä vahvan kehon saaminen. Haluan ylläpitää saavutettua kuntoa, ja päästä vielä parempaan kuntoon, koska liikkuminen on niin kivaa. :)

      Tuntuu ihan uskomattomalta, että viime vuosi kun alkoi, paino alkoi seiskalla, ja nyt vitosella! Vielä uskomattomalta tuntuu se, että TIEDÄN ettei se ikinä enää tuu alkamaan seiskalla, eikä edes kutosella, koska en anna tän kaiken kovan työn valua hukkaan. Ja hoikempana olo on ollut kaikin puolin kevyempi ja energisempi.

      Tän vuoden tavoitteena mulla on siis ihan vain ylläpitää kevyttä minää. Nyt kun laihdutusurakka on ohi, on aikaa keskittyä ruoan sisältöön enemmän. Eli tarkoitus on oppia laittamaan itse kaikkea terveellistä sapuskaa, ja pitää huolta siitä, että elimistö saa kaiken tarvitsemansa. Lisäksi haluan jatkaa liikunnallista elämää, ja löytää ehkä joitain uusiakin lajeja. Ainakin erilaisia ryhmäliikuntatunteja täytyy kokeilla, ja kiipeilemään olis kiva päästä. Syksyllähän aloin uida ja juosta, ja niissä molemmissa on vielä runsaasti kehitettävää - uinnissa tekniikka, juoksussa kestävyys. Aerobinen kunto on edelleen vähän heikommassa kuosissa, mutta kyllä sekin on parantunut huomattavasti. Täytyy vaan jaksaa paahtaa ja haastaa itsensä yhä uudelleen ja uudelleen, niin kyllä niitä tuloksia syntyy! :)

      Olis tosi kiva kuulla muidenkin kuulumisia, kirjoitelkaahan!

    • Pötkylä

      Heippa vaan kaikille!

      Aluksi pahoittelut, etten täällä ole hetkeen käynyt. Omaa laiskuutta on siitä syyttäminen!

      Toiseksi, onnea hoikaksi haluuva ja BWL! Hienoa työtä molemmilta!

      Minuun iski kaikki maailman tekosyyt joulukuussa. Muka kiire joulun valmistelussa, pientä flunssaa, omia henkilökohtaisia vastoinkäymisiä.. Nyt olen taas oikealla uralla ja homma on jatkunut taas tammikuussa.

      Olen pohdiskellut tässä PT:n palkkaamista jo jonkin aikaa, joka laittaisi saliohjelman ja ruokailun kuntoon. Opiskelu ja samanaikainen työskentely kyllä tekee tästä kaiken kaikkiaan hieman hankalaa ja mietinkin tässä, että jos kesäksi saisin sen verran rahaa säästöön, että voisi Fitfarmin PT:n palkata kolmeksi kuukaudeksi.. Onko kellään kokemuksia? Hinnakastahan tuo on, mutta menee sitä rahaa ihan samalla tavalla sitten muihinkin asioihin!

      Paino on tällä hetkellä 65 kilon tuntumassa, mutta siitä nyt en ole ottanut kummempia paineita, tarkoitus kun on massan lisäys salilla. Maitoproteiiniallergiaan en ole vielä löytänyt oikein kunnon ratkaisua ja senkin kanssa tässä täytyisi löytää joku ratkaisu..

      Kertokaapa omia kuulumisianne taas!

      Ps. Uusillekin tsemppaajille tervetuloa rohkeasti mukaan! :)

    • Pötkylä

      Hei kaikille!

      Ajattelin hieman nostaa tätä ketjua! Edellinen kirjoitus puolen vuoden takaa.. Jonnekin ne kaikki kirjoittelijat taisivat sitten kadota! Olisi mukava kuulla, jos joku ketjulaisista vielä jatkoi matkaansa ja mitä puolen vuoden aikana on tapahtunut.

      Oma painoni on vielä hieman pudonnut, se pyörii 62-63 kilon tuntumassa. Nyt en ole vähään aikaan tarkaillut syömisiäni ja liikkumisiani niin tarkkaan. Tavoitteita on vielä jäljellä, mutta ne tulevat sitten ajan kanssa saavutettua.

      Tsemppiä kaikille kilojen kanssa kamppaileville - rohkeasti päämäärää kohti!

    • BWL

      Moi!

      Nyt kun tän bongasin, ja oon jopa koneella (helpompi kirjoittaa), voisin kertoilla kuulumisia.

      Paino on pysynyt 54-55 kilon välillä, nyt en oo tosin moneen viikkoon käynyt vaa'alla. Salilla on ainoa vaaka mitä käytän, ja motivaation puutteen takia en ole kauhean aktiivisesti siellä käynyt. :( Liikkunut oon muilla tavoin: lenkkeily (myös kävellen), nyrkkeily, sulkapallo ja uusi ihastus Move Fitness-peli. En oo samaa säännöllisyyttä löytänyt kuin viime syksynä, mutta ainakin jotain tulee tehtyä ja se on pääasia! Luulen, että osittain kyse on siitä, että työ on niin kuluttavaa fyysisesti - samalla se on hyvä kalorienpolttaja. ;)

      Edelleen lasken kaloreita, se on tuntunut mulle tosi sopivalta keinolta tarkkailla syömisiä. Mutta ei se aina tarkoita sitä että söisin kevyesti, jotenkin vaan tarvitsen sitä, että mulla on mustaa valkoisella, ja voin sitten katsoa missä on parannettavaa/mikä on mennyt hyvin.

      Tavoitteena on kiinteytyminen tällä hetkellä, mutta sama kuin Pötkylällä: se tulee ajan kanssa, enkä aio ottaa siitä mitään stressiä. :) Unelmissa siintää PT - jos joskus vaan olisi varaa!

      Tsemppiä multakin hirveästi kaikille, olis tosi kiva kuulla miten muilla on mennyt!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      155
      6469
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3888
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2005
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1508
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe