Lopetin työt heinäkuussa, työsopimus päättyi puoleltani työsopimuksen purkuun. Nyt pomoni toiminta minua kohtaan koko työsuhteen ajalla on riitautettu ja menossa käräjille. Välit pomooni ovat tottakai poikki. Tarvitsisin nyt häneltä palkkatodistuksen liitonpäiväraha hakemusta varten. Millainen tuon todistuksen pitää olla, kelpaako jos annan vain viimeisen palkkaerittelyn? Pomoni sanoi ettei hänen kuulemma lain mukaan tarvitse antaa minulle enää muita todistuksia. Olisin halunnut todistuksen, missä olisi näkynyt palkat ainakin yhden vuoden ajalta. Hän ei tämmöistä suostu antamaan. Mitä tehdä?
pomo ei suostu antamaan palkkatodistusta
4
989
Vastaukset
- kilkilkil
Kun sinulla on lakimies hoitamassa jo työsuhdeasiaa, niin kilautapa hänelle ja kysy neuvoa.
- kipeä palkanlaskija
Työnantaja on oletettavasti antanut sinulle palkkaerittelyt (eli palkkalappu eli palkkakuitti) jokaisesta palkasta ajallaan, eikä niistä ole *pakko* antaa enää muuta erittelyä. Tokihan tuo erillinen palkkatodistus työttömyyspäivärahoja varten annetaan jos ollaan edes jonkinlaisissa väleissä. Mutta kun olet esittänyt suurimman epäluottamuslauseen työnantajaa kohtaan mitä voi esittää (työsuhteen *purkaminen* työnantajasta johtuvista syistä sekä vielä oikeuteen haastaminen) niin työnantajan ei luonnollisestikaan tarvitse osoittaa sinulle mitään solidaarisuutta.
Olettaisin että tuo päivärahojen perusteen toteaminen hoituu toimittamalla liitolle sen vuoden (tai muun tarvittavan aikajakson) ensimmäisen palkkaerittelyn, sitten viime vuoden viimeisen palkkaerittelyn ja nyt ihan työsuhteen viimeisimmän palkkaerittelyn. Pahimmassa tapauksessa tarvitset kaikki palkkakuitit tuolta ajalta, se riippuu siitä kuinka tarkkoja tietoja liitossa vaaditaan (kpl työpäiviä?) ja näkyykö ko. putiikin palkkakuitilla edellisten palkkakausien tiedot muutenkin kuin kohdassa bruttopalkka/ennakonpidätys/jne vuoden alusta. (Mun yhdessä aikaisemmassa työpaikassa näkyi koko vuoden historiatiedot tarkasti palkkalajeittain, eli oli eritelty tuntipalkat, ylityölisät ja kaikki vanhat palkkarivit mitkä olivat olleet käytössä vuoden aikana. Toisaalta kätevää, toisaalta vaikealukuista.)
Soita sinne liiton työttömyyskassaan, niiden pitäisi neuvoa että kuinka paljon paperia pitäää toimittaa jos ei saada erillistä palkkatodistusta.
Tsemppiä! - kuume laskee jo
Tässä vielä asiaa koskeva linkki:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_1181_2001_p.shtml
Tuosta käy vielä ilmi tuo että jokaisen palkkakauden palkkalaskelma tulee toimittaa työntekijälle, mutta valitettavasti erillistä palkkatodistusta työttömyysetuuksien hakua varten ei lain mukaan tarvitse toimittaa.
Eihän sen ylimääräisen todistuksen kirjoittaminen vie palkanlaskijalta paljoa aikaa, mutta ymmärrän kyllä ettei työnantaja halua tarjota tässä tilanteessa yhtään joustoa.
Täytyy vain todeta sinulla on tässä kovin valitettava tilanne. Koko riitautusasia on varmasti hyvin stressaavaa ja sitten pitää lähteä vielä kaivelemaan "tärkeiden papereiden kenkälaatikkoarkistoa" saadakseen edes ansiopäivärahaa. - jakke
soita työsuojelupiiriin alkaa palkkatodistus tulemaan itsellä kokemusta samasta asiasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1637220Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/746142638Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk481928Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141461Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna901355Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271149- 711137
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.511117Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631113- 691017