Kuolaimet suuhun hevoselle joka nostaa päätään korkealle? HELP

Avuton...

Moikka! :3

Olen n. 170 cm pitkä tyttö, ja olen harrastanut ratsastusta n. 5 vuotta. Tästä päätellenhän minulla ei pitäisi olla mitään ongelmia varustuksessa, right? Ongelmia kuitenkin on. Ratsastan usein eräällä latvialaisella puoliveriruunalla, jolla on säkäkorkeutta n. 175 cm. Hevonen nostaa päänsä aina taivaisiin kun kuolaimia yrittää suuhun laittaa. On sula mahdottomuus saada pää pysymään alhaalla... Olen yrittänyt vähän kaikkea. Olen rauhoitellut hevosta pitkän aikaa ja silitellyt hellästi, ennenkuin edes nostan suitsia oikealle korkeudelle. Heti, kun otan kiinni kuolaimista ja tarjoan niitä hevoselle samalla silitellen ja puhellen rauhoittavasti, hevonen nostaa päänsä ylös ja kaikki työ on turhaa. Sinnikkäästi tarjoan kuolaimia, saatan yrittää loppujen lopuksi pakottaakkin, mutta mikään ei auta, ei keppi ei porkkana. Isolla hevosella on niin iso suu, ettei sormeni yletä painamaan hammaslomaa samalla kun pidän kuolaimia ylhäällä. Mikään ei auta, ainut tapa millä kuolaimet saadaan suuhun on se että minä pidän suitsia ja kuolaimia paikallaan kun joku muista tallitytöistä painaa hammaslomaa. Tämä hevonen ei anna kenenkään laittaa kuolaimia suuhun... Mikä auttaisi? Makupalaa ei voi kuolainten alle laittaa, sillä hevosille ei saa antaa makupaloja, ilman opettajan lupaa ja ei mieluiten kädestä. Hevonen on herkkä suustaan, joka melko varmasti on syynä haluttomuuteen ottaa kuolaimet. Hevosella on käytössä hyvin pehmeät kuolaimet.

9

2718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Osaisin näyttää mutta en osaa selittää tuota. Toivotaan että saat jonkun neuvomaan.

• ratkaisu

kun aiot mennä suitsimaan hevosta niin piilota suitsia selän takana ja rapsuttele hevosta. sitten pidät toisella kädellä hevosen turvan päältä, jotta se ei nosta turpaansa ylös, sitten voit toisella kädellä työntää kuolaimet hevosen suuhun kutittamalla hammaslomaa. jos ei toimi niin toinen vaihtoehto on että haet jostain jonkun korokkeen josta yletyt suitsimaan hevosen. vaikeeta selittää toi homma:D onnee yritykseen.

• 13VUOTTA RATSASTANUT

Pitäkää joku sen pää alhaalla

• heppailijatytärr

Kokeile niitä ompun makuisia kuolamia, niitä kin on olemassa ! ((:

• AKKA VAAN

Pidät sitä harjasta kiinni tai kaulasta tmv, ettei se pääsis nii helposti nostamaan. Tietenki hevosenkans on aika turhaa lähtiä taisteleen voimakeinoin, mutta älä anna sen nostaa päätä, oo määrätietonen senkans. Voit käskiä jonku toisen avuksikin ! Itsellä on ollut sama ärsyttävä "ongelma" suunnilleen saman korkuisen hevosen kanssa. Ja se kyllä nosti päänsä ja minä nousin mukana : D mutta aina loppujenlopuksi oon saanut suitset sille päähän. Älä ainakaan anna periksi!

• kj<tze

Voi olla hyvä keino myös opetttaa hevosta laskemaan pää alas. Paina hieman kädellä hevosen niskasta ja aina kun se laskeee päätään palkitse sitä. Jos yrität tätä niin aloita pikkuhilaa ja sano tätä tehdessäsi aina komennussana esim "alas"

• ratsastelija

Vois helpotta että muistaa pitää sieltä turvan yläpuolelta kiinni ettei pääse hepo nostamaan päätään ;)

• Ratsastelija88

Älä hermostu tai varsinkaan suutu. Pään nostaminen johtuu luultavasti juurikin siitä mitä itsekin ajattelit - hevonen on herkkä suustaan ja on joskus tuntenut kipua kuolaimen takia. Siksi on tärkeää ettet aiheuta hepalle pakokauhua ja raivostu sille.

Varaa aikaa suitsien laittoon. Saattaa olla että heppa tottuu joskus kuolaimiin tai sitten ei (jos sille on jäänyt traumat joskus). Lämmitä kuolaimet talvella etteivät ne satuta kylmänä hepan suuta. Toki voit kokeilla myös esim siirappia laittaa vähän kuolaimiin että siitä tulisi miellyttävämpää hevoselle. Vähemmän on kuitenkin enemmän tässä tapauksessa - heppa ei saisi oppia puremaan kuolaimia.

Itselleni helpointa on laittaa suitset siten, että olen hevosen vasemmalla puolella. Pidän oikealla kädellä kiinni niskahihnasta ja nostan siihen käteen myös turpahihnan ja poskihihnan (niin että vasempaan käteen jää pelkät kuolaimet selvästi). Kiepautan oikean käden hepan kaulan ali ja turvan päälle niin että hepan pää jää vähän niinkuin oikeaan kainalooni. Etsin hammasvälin sormella ja laitan kuolaimet suuhun sekä välittömästi nostan niskahihnan korvien yli. Joskus heppa nostaa päätään niin kovasti etten saa pidettyä sitä paikallaan ja sitten aloitetaan alusta. Maltti on valttia! Pysy rauhallisena, älä luovuta.

• ASDFGHKUIO8I7YUTGRFD

Itse ratkaisin saman ongelman siten, että laitoin hevosen molemmin puolin kiinni ja laitoin päitset kaulalle, ja sillon hevonen ei päässyt nostamaan suutaan, voit koittaa myös jonkun kaverin kanssa laittaa muutaman kerran niitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe