Loman pitäminen kannattaa

Taasoppinut

Tulipahan opittua sekin, että lomaa ei kannata ottaa rahana (en kyllä olisi ottanutkaan, mutta kun ilmeisesti tässä kesätyössä lomana pitäminen ei ole tapana). Kolme syytä, miksi lomaa ei kannata ottaa rahana, vaan pitää se lomana, jos mahdollista:

1. Kun loma maksetaan pidetyn loman sijasta rahana eli lomakorvauksena viimeisen palkan yhteydessä, Kela muuntaa tämän päiviksi ja "karenssi" jatkuu normaalin karenssin lisäksi vastaavasti, esim. n. 1600 e/kk palkalla n. 500 euron lomaraha: 7 päivää ilman työttömyyskorvausta. Mutta vaikka sinulla olisi ollut 3000 e/kk palkka koko kesän, niin kun et saa tuota vaivaista viissatasta, niin työttömyysetuuden maksamisen aloitus ei viivästy.
2. Kun pitää loman lomana, saa loma-ajan palkan lisäksi 50% palkasta lomarahaa.
3. Lomapäivinä ei tarvitse mennä töihin! :-)

Eli siitä hyvästä, että olet enemmän töissä, menetät rahaa. Esim. 4 kuukauden työssä 1600 e/kk palkalla ja 8 lomapäivällä ero loman pitämisen puolesta on n. 700 - 800 euroa!

5

453

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niiinniinniin

Tottahan se on, että lomakorvaukset jaksotetaan aina. Siihen on totuttava, eikä sen pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä.

Totta on myöskin se, että et pääse itse päättämään, miten lomasi pidät. Siihen tarvitaan molemmat osapuolet, ja pääsääntö on, että lomat pidetään lomakautena lomanmääräytymisvuoden loputtua ts. kuluvan vuoden huhtikuun alusta lukien ansaitut lomapäivät pidetään vasta vapun 2013 jälkeen.

www.vuosilomaopas.fi

• ent. kesäapulainen

Turhaa mielensä pahoittamista. Kesätyöntekijät otetaan työtä tekemään eikä heille siksi anneta lomia, mitä ei ole pakko antaa.

• Taasoppinut

"Tottahan se on, että lomakorvaukset jaksotetaan aina. Siihen on totuttava, eikä sen pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä."

No tuli se itselle yllätyksenä, kun en ole monessakaan työssä ikinä ollut, työttömänä kylläkin yli 5 vuotta ja opiskelijana jotain 17 vuotta.

Edellisessä työssäni olin 2 x 6kk jaksot, molemmissa pidin lomat heti. Eli aloitin toukokuussa työn, pidin lomaa joskus loppukesästä ja sitten talven jälkeen pidin toisen loman. Ja päätin loma-ajoista ihan itse, paperilla ne piti tosin "hakea". Mutta ehkäpä tuossa työssä oli "liian hyvin" tuo asia, tosiaan, kun vasta vapun jälkeen saisi normaalisti loman pitää, ainakin useimmilla aloilla.

"Turhaa mielensä pahoittamista. Kesätyöntekijät otetaan työtä tekemään eikä heille siksi anneta lomia, mitä ei ole pakko antaa. "

No onhan se totta, tosin en itse tajunnut olevani mikään "kesätyöntekijä", vaikka kesätyöstä nyt yllä kirjoitinkin.

• Nimimerkki varattu

Ei tuo jaksotus kovin suurena yllätyksenä ole voinut tulla, koska se on ollut käytäntönä jo 90-luvun loppuvuosilta, olisiko 1997 tai 1998 alkaen, kun työttömyysturvaa uudistettiin.

• ent. kesäapulainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yli 3 Vuotta sinä jaksoit

ja yrititit ottaa selvää minusta. Aika hämmästyttävää. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1662
    2. Miksi kumppaniehdokkaan oma elämä on teille ongelma?

Täällä monesti kuulee vaatimuksia siitä, että kumppaniehdokkaalla ei saisi olla lemmikkejä, lapsia, kavereita, eksiä, su
      Sinkut
      444
      1186
    3. Mikä on viimeinen

este joka vielä pitää sinut ja kaivattusi erillään?
      Ikävä
      86
      1120
    4. Näin kaivattuni viimeksi...

...? Se tuntui kuin... ?
      Ikävä
      68
      1025
    5. Oikea nainen

On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t
      Sinkut
      186
      1003
    6. Harmi että välimme

Menivät niin solmuun.
      Ikävä
      93
      887
    7. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      33
      695
    8. Se ei silloin ollut sattumaa

vaan tarkkaan suunniteltu juttu. 🪤
      Ikävä
      65
      665
    9. Olen pahoillani mies ihan kaikesta

Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on
      Ikävä
      60
      652
    10. Minä olen käyttänyt mustan magian riittejä ja taikoja aiheuttaakseni epäonnea ja pahaa joillekin

Ne jutut on toimineet. Olen harjoittanut tätä parisenkymmentä vuotta
      Ikävä
      172
      651
    Aihe