Loman pitäminen kannattaa

Taasoppinut

Tulipahan opittua sekin, että lomaa ei kannata ottaa rahana (en kyllä olisi ottanutkaan, mutta kun ilmeisesti tässä kesätyössä lomana pitäminen ei ole tapana). Kolme syytä, miksi lomaa ei kannata ottaa rahana, vaan pitää se lomana, jos mahdollista:

1. Kun loma maksetaan pidetyn loman sijasta rahana eli lomakorvauksena viimeisen palkan yhteydessä, Kela muuntaa tämän päiviksi ja "karenssi" jatkuu normaalin karenssin lisäksi vastaavasti, esim. n. 1600 e/kk palkalla n. 500 euron lomaraha: 7 päivää ilman työttömyyskorvausta. Mutta vaikka sinulla olisi ollut 3000 e/kk palkka koko kesän, niin kun et saa tuota vaivaista viissatasta, niin työttömyysetuuden maksamisen aloitus ei viivästy.
2. Kun pitää loman lomana, saa loma-ajan palkan lisäksi 50% palkasta lomarahaa.
3. Lomapäivinä ei tarvitse mennä töihin! :-)

Eli siitä hyvästä, että olet enemmän töissä, menetät rahaa. Esim. 4 kuukauden työssä 1600 e/kk palkalla ja 8 lomapäivällä ero loman pitämisen puolesta on n. 700 - 800 euroa!

5

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niiinniinniin

      Tottahan se on, että lomakorvaukset jaksotetaan aina. Siihen on totuttava, eikä sen pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä.

      Totta on myöskin se, että et pääse itse päättämään, miten lomasi pidät. Siihen tarvitaan molemmat osapuolet, ja pääsääntö on, että lomat pidetään lomakautena lomanmääräytymisvuoden loputtua ts. kuluvan vuoden huhtikuun alusta lukien ansaitut lomapäivät pidetään vasta vapun 2013 jälkeen.

      www.vuosilomaopas.fi

    • ent. kesäapulainen

      Turhaa mielensä pahoittamista. Kesätyöntekijät otetaan työtä tekemään eikä heille siksi anneta lomia, mitä ei ole pakko antaa.

    • Taasoppinut

      "Tottahan se on, että lomakorvaukset jaksotetaan aina. Siihen on totuttava, eikä sen pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä."

      No tuli se itselle yllätyksenä, kun en ole monessakaan työssä ikinä ollut, työttömänä kylläkin yli 5 vuotta ja opiskelijana jotain 17 vuotta.

      Edellisessä työssäni olin 2 x 6kk jaksot, molemmissa pidin lomat heti. Eli aloitin toukokuussa työn, pidin lomaa joskus loppukesästä ja sitten talven jälkeen pidin toisen loman. Ja päätin loma-ajoista ihan itse, paperilla ne piti tosin "hakea". Mutta ehkäpä tuossa työssä oli "liian hyvin" tuo asia, tosiaan, kun vasta vapun jälkeen saisi normaalisti loman pitää, ainakin useimmilla aloilla.

      "Turhaa mielensä pahoittamista. Kesätyöntekijät otetaan työtä tekemään eikä heille siksi anneta lomia, mitä ei ole pakko antaa. "

      No onhan se totta, tosin en itse tajunnut olevani mikään "kesätyöntekijä", vaikka kesätyöstä nyt yllä kirjoitinkin.

      • Nimimerkki varattu

        Ei tuo jaksotus kovin suurena yllätyksenä ole voinut tulla, koska se on ollut käytäntönä jo 90-luvun loppuvuosilta, olisiko 1997 tai 1998 alkaen, kun työttömyysturvaa uudistettiin.


    • ent. kesäapulainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe