Yleisvikaari vaihtoon!

Raimosta eroon

Fides-lehteä käsittelevässä keskustelussa yli puolessa viesteistä vaaditaan isä Ramon "Raimo" Goyarrolan eroa tai erottamista yleisvikaarin tehtävistä.

Hän ei nauti katolilaisten luottamusta, vaan on katolilaisten mukaan joka paikassa tyrkyttämässä ja korottamassa itseään. Lisäksi nimenvaihdosta pidetään yleisesti lapsellisena ja naurettavana.

On siis paikallaan aloittaa tästä ongelmasta oma keskustelunsa.

130

2262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syntyperäinen Töölös

      Suomalaisilla nimillä pelleilevä Opus Dei -poika on täysin soveltumaton ja epäpätevä yleisvikaariksi. Piispa menettää hiippakuntalaistensa luottamuksen, mikäli tällainen pidetään virassa. Siitä ei hyödy kukaan.

      • Lämmes

        Me emme halua mitään Opus Dein valtaa tähän hiippakuntaan. Opus Dein edustajat eivät ole tervetulleita hiippakunnan hallintoon.

        Piispa saa kyllä mielipiteemme tietoonsa, sillä mitään jäsenmaksua emme maksa niin kauan kuin Opus Dein Raimo on yleisvikaarina.


      • järjetöntä uhoa
        Lämmes kirjoitti:

        Me emme halua mitään Opus Dein valtaa tähän hiippakuntaan. Opus Dein edustajat eivät ole tervetulleita hiippakunnan hallintoon.

        Piispa saa kyllä mielipiteemme tietoonsa, sillä mitään jäsenmaksua emme maksa niin kauan kuin Opus Dein Raimo on yleisvikaarina.

        Täällä toistuu milloin minkäkinlaisia uhkauksia: "Emme maksa jäsenmaksua niin kauan kuin tämä ja tämä jatkuu."

        Noilla uhkauksilla tai jäsenmaksun maksamatta jättämisellä ei tuoda mitään mielipidettä piispan tietoon. Asiat tulevat piispan tietoon, jos niistä hänelle puhutaan tai kirjoitetaaan suoraan, ei tämän palstan kautta nimimerkillä. Täällä esitetyt mielipiteet ja uhkaukset voivat piispan kannalta yhtä hyvin olle trollausta kuin totta. Jos tämän palstan kirjoitukset ollenkaan,edes jossain määrin, tulevat piispan tietoon. Tuskin hän ainakaan itse täällä käy stalkkaamassa.

        Jäsenmaksua me katolilaiset olemme velvollisia maksamaan. Siitä velvollisuudesta ei pääse esittämällä mielivaltaisia ehtoja ja vaatimuksia hiippakunnalle.


      • Marialainen
        järjetöntä uhoa kirjoitti:

        Täällä toistuu milloin minkäkinlaisia uhkauksia: "Emme maksa jäsenmaksua niin kauan kuin tämä ja tämä jatkuu."

        Noilla uhkauksilla tai jäsenmaksun maksamatta jättämisellä ei tuoda mitään mielipidettä piispan tietoon. Asiat tulevat piispan tietoon, jos niistä hänelle puhutaan tai kirjoitetaaan suoraan, ei tämän palstan kautta nimimerkillä. Täällä esitetyt mielipiteet ja uhkaukset voivat piispan kannalta yhtä hyvin olle trollausta kuin totta. Jos tämän palstan kirjoitukset ollenkaan,edes jossain määrin, tulevat piispan tietoon. Tuskin hän ainakaan itse täällä käy stalkkaamassa.

        Jäsenmaksua me katolilaiset olemme velvollisia maksamaan. Siitä velvollisuudesta ei pääse esittämällä mielivaltaisia ehtoja ja vaatimuksia hiippakunnalle.

        "Noilla uhkauksilla tai jäsenmaksun maksamatta jättämisellä ei tuoda mitään mielipidettä piispan tietoon."

        Olen tuosta eri mieltä. Vaikka jäsenmaksuboikotit eivät kuulu omiin keinoihini, voin ymmärtää niihin turvautuvia ainakin niin kauan kuin tässä hiippakunnassa ei ole mitään elävää keskustelua eikä toimivaa hiippakunnallista keskustelufoorumia. Sellaiseksi en laske tosiaankaan Fides-lehteä.

        "Jos tämän palstan kirjoitukset ollenkaan,edes jossain määrin, tulevat piispan tietoon. Tuskin hän ainakaan itse täällä käy stalkkaamassa."

        Minun tietojeni mukaan jotkut papeista lukevat tätä palstaa hyvinkin aktiivisesti. Mikseivät lukisi? Onhan tämä ainoa kaikille avoin suomenkielinen keskustelu aiheesta katolilaisuus.

        "Jäsenmaksua me katolilaiset olemme velvollisia maksamaan."

        Tästä olemme samaa mieltä.


      • Ei vielä vakionim.
        Marialainen kirjoitti:

        "Noilla uhkauksilla tai jäsenmaksun maksamatta jättämisellä ei tuoda mitään mielipidettä piispan tietoon."

        Olen tuosta eri mieltä. Vaikka jäsenmaksuboikotit eivät kuulu omiin keinoihini, voin ymmärtää niihin turvautuvia ainakin niin kauan kuin tässä hiippakunnassa ei ole mitään elävää keskustelua eikä toimivaa hiippakunnallista keskustelufoorumia. Sellaiseksi en laske tosiaankaan Fides-lehteä.

        "Jos tämän palstan kirjoitukset ollenkaan,edes jossain määrin, tulevat piispan tietoon. Tuskin hän ainakaan itse täällä käy stalkkaamassa."

        Minun tietojeni mukaan jotkut papeista lukevat tätä palstaa hyvinkin aktiivisesti. Mikseivät lukisi? Onhan tämä ainoa kaikille avoin suomenkielinen keskustelu aiheesta katolilaisuus.

        "Jäsenmaksua me katolilaiset olemme velvollisia maksamaan."

        Tästä olemme samaa mieltä.

        "Olen tuosta eri mieltä. Vaikka jäsenmaksuboikotit eivät kuulu omiin keinoihini, voin ymmärtää niihin turvautuvia ainakin niin kauan kuin tässä hiippakunnassa ei ole mitään elävää keskustelua eikä toimivaa hiippakunnallista keskustelufoorumia. Sellaiseksi en laske tosiaankaan Fides-lehteä."

        Osallistu lauantaina 15.12. Englantilaisella koululla järjestettävään tilaisuuteen, jonne piispa Teemu on Suomen katolilaiset kutsunut. Nykyistä avoimempaa keskustelua kaipaan itsekin, tosin olen aina halutessani voinut jutella niin pappien, sisarten kuin piispankin kanssa. Laajempaakin keskustelua (esim. sähköisesti) kaipaisin, mutta silloin toivoisin ihmisten käyttävän omia nimiä tai vähintään vakionimimerkkejä. Facebookissa on pienimuotoista keskustelua eräissä ryhmissä.


    • Taantuma-aika

      Ylempänä olevat viestit tuskin vastaavat kaikkien Suomen katolilaisten mielipiteitä. Eilen viimeksi iltamessussa käydessäni juttelin ihmisille suomi24-palstalla raivoavasta Fides-keskustelusta ja isä Raimon julkisesta nälvimisestä. Muut eivät olleet viestejä nähneetkään, eivätkä olleet niistä kiinnostuneita. Mukana oli hartaita maahanmuuttajia, joiden suomenkielentaito ei vielä riitä näiden keskusteluiden lukemiseen. Heidän onnekseen!

      Minäkin ottaisin mielelläni yleisvikaariksi jonkun muun kuin opusdeiläisen, vaikka minulla ei olekaan mitään pahaa sanottavaa isä Raimosta. No, ok. Kutsuisin häntä mieluummin isä Ramóniksi. Tosiasiallisesti meillä ei kuitenkaan ole paljon valinnanvaraa. Suomessa on vain parikymmentä katolista pappia, joiden työpanoksella täytyy pyörittää koko hiippakuntaa.

      Opus Dei joutuu nyt ottamaan enemmän vastuuta hiippakunnastamme, eikä se johdu opusdeiläisten vallanhalusta, vaan ihan jostain muusta. Tiedättekö te oppareiden ja Raimon kritisoijat syyn? Minä olen kiitollinen Opus Dein papeille siitä, että he ovat läsnä Suomessa ja pystyvät osaltaan ottamaan kiinni ruorista, ettei laivamme kaadu eikä ajaudu törmäyskurssille.

      • Tavis vasemmalta

        "Eilen viimeksi iltamessussa käydessäni juttelin ihmisille suomi24-palstalla raivoavasta Fides-keskustelusta ja isä Raimon julkisesta nälvimisestä."

        Mitä on julkinen nälviminen? Sitä ei ole ainakaan yleisvikaariksi täysin sopimattoman henkilön, jonka tehtävä on luonteeltaan julkinen, perusteltu arvosteleminen.

        "Muut eivät olleet viestejä nähneetkään, eivätkä olleet niistä kiinnostuneita. Mukana oli hartaita maahanmuuttajia, joiden suomenkielentaito ei vielä riitä näiden keskusteluiden lukemiseen. Heidän onnekseen!"

        Luultavasti kyseiset henkilöt eivät seuraa paljon muutakaan mitä tässä maassa tapahtuu. Katolilaisten keskuudessa suomi24 on ylivoimaisesti luetuin katolista kirkkoa käsittelevä keskustelufoorumi. Se ei ole täydellinen, mutta parempaakaan ei ole.

        "Minäkin ottaisin mielelläni yleisvikaariksi jonkun muun kuin opusdeiläisen"

        Nimenomaan tämä on se asia, josta maamme katolilaisten enemmistö on kanssamme samaa mieltä.

        "vaikka minulla ei olekaan mitään pahaa sanottavaa isä Raimosta."

        Kuinka monen muun papin pärstän olet nähnyt Fides-lehden jokaisessa numerossa viime aikoina? Luin vielä kerralleen Fideksen viime numeron. Oli suorastaan huvittavaa lukea miten Raimon kohdalla luki jokaisella kerralla "yleisvikaari, isä Raimo Goyarrola", kun taas toinen haasteltu oli pelkkä isä Marino ja suomalainen pappimme Tuomo T. Vimpari oli vailla mitään titteliä. Kyllä tämä on selvää tarkoituksenhakuista Raimo-pojan (itsensä)korottamista!

        "No, ok. Kutsuisin häntä mieluummin isä Ramóniksi. Tosiasiallisesti meillä ei kuitenkaan ole paljon valinnanvaraa. Suomessa on vain parikymmentä katolista pappia, joiden työpanoksella täytyy pyörittää koko hiippakuntaa."

        Siinä määrässä pitäisi olla mistä valita!

        "Opus Dei joutuu nyt ottamaan enemmän vastuuta hiippakunnastamme, eikä se johdu opusdeiläisten vallanhalusta, vaan ihan jostain muusta. Tiedättekö te oppareiden ja Raimon kritisoijat syyn? Minä olen kiitollinen Opus Dein papeille siitä, että he ovat läsnä Suomessa ja pystyvät osaltaan ottamaan kiinni ruorista, ettei laivamme kaadu eikä ajaudu törmäyskurssille."

        Mitä konkreettista Opus Dei on koskaan tehnyt tämän hiippakunnan hyväksi? Eikö sinua häiritse se, että samaan aikaan kun hiippakunnalla ei ole kuulemma varaa ylläpitää lasten, nuorten, pakolaisten ja vanhusten leirikeskusta Stella Marista, OD:llä on kyllä varaa ostaa ja kunnostaa muutamaa naimatonta poikaopiskelijaa varten arviolta yli miljoonan euron "Tavasttähti" yhdeltä Helsingin kalleimmilta alueilta?


      • Mariasta, mariaan
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        "Eilen viimeksi iltamessussa käydessäni juttelin ihmisille suomi24-palstalla raivoavasta Fides-keskustelusta ja isä Raimon julkisesta nälvimisestä."

        Mitä on julkinen nälviminen? Sitä ei ole ainakaan yleisvikaariksi täysin sopimattoman henkilön, jonka tehtävä on luonteeltaan julkinen, perusteltu arvosteleminen.

        "Muut eivät olleet viestejä nähneetkään, eivätkä olleet niistä kiinnostuneita. Mukana oli hartaita maahanmuuttajia, joiden suomenkielentaito ei vielä riitä näiden keskusteluiden lukemiseen. Heidän onnekseen!"

        Luultavasti kyseiset henkilöt eivät seuraa paljon muutakaan mitä tässä maassa tapahtuu. Katolilaisten keskuudessa suomi24 on ylivoimaisesti luetuin katolista kirkkoa käsittelevä keskustelufoorumi. Se ei ole täydellinen, mutta parempaakaan ei ole.

        "Minäkin ottaisin mielelläni yleisvikaariksi jonkun muun kuin opusdeiläisen"

        Nimenomaan tämä on se asia, josta maamme katolilaisten enemmistö on kanssamme samaa mieltä.

        "vaikka minulla ei olekaan mitään pahaa sanottavaa isä Raimosta."

        Kuinka monen muun papin pärstän olet nähnyt Fides-lehden jokaisessa numerossa viime aikoina? Luin vielä kerralleen Fideksen viime numeron. Oli suorastaan huvittavaa lukea miten Raimon kohdalla luki jokaisella kerralla "yleisvikaari, isä Raimo Goyarrola", kun taas toinen haasteltu oli pelkkä isä Marino ja suomalainen pappimme Tuomo T. Vimpari oli vailla mitään titteliä. Kyllä tämä on selvää tarkoituksenhakuista Raimo-pojan (itsensä)korottamista!

        "No, ok. Kutsuisin häntä mieluummin isä Ramóniksi. Tosiasiallisesti meillä ei kuitenkaan ole paljon valinnanvaraa. Suomessa on vain parikymmentä katolista pappia, joiden työpanoksella täytyy pyörittää koko hiippakuntaa."

        Siinä määrässä pitäisi olla mistä valita!

        "Opus Dei joutuu nyt ottamaan enemmän vastuuta hiippakunnastamme, eikä se johdu opusdeiläisten vallanhalusta, vaan ihan jostain muusta. Tiedättekö te oppareiden ja Raimon kritisoijat syyn? Minä olen kiitollinen Opus Dein papeille siitä, että he ovat läsnä Suomessa ja pystyvät osaltaan ottamaan kiinni ruorista, ettei laivamme kaadu eikä ajaudu törmäyskurssille."

        Mitä konkreettista Opus Dei on koskaan tehnyt tämän hiippakunnan hyväksi? Eikö sinua häiritse se, että samaan aikaan kun hiippakunnalla ei ole kuulemma varaa ylläpitää lasten, nuorten, pakolaisten ja vanhusten leirikeskusta Stella Marista, OD:llä on kyllä varaa ostaa ja kunnostaa muutamaa naimatonta poikaopiskelijaa varten arviolta yli miljoonan euron "Tavasttähti" yhdeltä Helsingin kalleimmilta alueilta?

        Se on tuo Tavis vasemmalta omaksunut L.-M.:n keskustelutavat ja sanankäänteet hyvin tarkalleen. Se ei asioita seuranneille ole varsinainen yllätys. Eikä sekään, että nimimerkki Marialainen hyväksyy sen, että katolilainen ei tue kirkkoaan voimiensa mukaan. Ei hän ole muitakaan syntejä tuominnut, kun vain oikeat nimimerkit ovat kysymyksessä.

        Olen nimimerkki Taantuma-ajan kanssa samaa mieltä. Enemmistön mielipide löytyy messukävijöiden parista, ei nimimerkkityrkkyjen puuhastelusta. Ei kukaan todellinen ihminen vakavissaan arvioi toista hänen onnistuneen tai vähemmän onnistuneen nimivalintansa perusteella.

        Valitsisin mielelläni muita kuin Opus Dein pappeja, jos pääsisin valitsemaan. Koska en pääse, olen kiitollinen siitä, että he ovat läsnä Suomessa.

        Ja valittajille: maksakaa jäsenmaksunne ja TEHKÄÄ lopulta jotakin! Olette kuin vasemmistoradikaalit tai kammoksumanne vapaan kasvatuksen hedelmät, jotka vaativat, vaativat, vaativat, mutta eivät tee. Kun tulette mukaan työhön, teitä kuunnellaan varmasti enemmän kuin täällä tyhjille seinille kirjoittamassa.


      • L.-M.
        Mariasta, mariaan kirjoitti:

        Se on tuo Tavis vasemmalta omaksunut L.-M.:n keskustelutavat ja sanankäänteet hyvin tarkalleen. Se ei asioita seuranneille ole varsinainen yllätys. Eikä sekään, että nimimerkki Marialainen hyväksyy sen, että katolilainen ei tue kirkkoaan voimiensa mukaan. Ei hän ole muitakaan syntejä tuominnut, kun vain oikeat nimimerkit ovat kysymyksessä.

        Olen nimimerkki Taantuma-ajan kanssa samaa mieltä. Enemmistön mielipide löytyy messukävijöiden parista, ei nimimerkkityrkkyjen puuhastelusta. Ei kukaan todellinen ihminen vakavissaan arvioi toista hänen onnistuneen tai vähemmän onnistuneen nimivalintansa perusteella.

        Valitsisin mielelläni muita kuin Opus Dein pappeja, jos pääsisin valitsemaan. Koska en pääse, olen kiitollinen siitä, että he ovat läsnä Suomessa.

        Ja valittajille: maksakaa jäsenmaksunne ja TEHKÄÄ lopulta jotakin! Olette kuin vasemmistoradikaalit tai kammoksumanne vapaan kasvatuksen hedelmät, jotka vaativat, vaativat, vaativat, mutta eivät tee. Kun tulette mukaan työhön, teitä kuunnellaan varmasti enemmän kuin täällä tyhjille seinille kirjoittamassa.

        Ennenkuin ehdit esittämään vanhat teoriasi tuhannetta kertaa, teen selväksi, että tähän jonninjoutavaan keskusteluun en ole osallistunut enkä aio osallistua!


    • Taantuma-aika

      "Mitä on julkinen nälviminen? Sitä ei ole ainakaan yleisvikaariksi täysin sopimattoman henkilön, jonka tehtävä on luonteeltaan julkinen, perusteltu arvosteleminen."

      Tuossa pitkäksi venähtäneessä Fides-ketjussa isä Raimoa on nälvitty ikävin sanakääntein ja nimityksin. Ne kirjoitukset eivät osoita sellaista kunnioitusta, jota seurakuntalaisten tulisi pappejaan kohtaan tuntea.

      "Luultavasti kyseiset henkilöt eivät seuraa paljon muutakaan mitä tässä maassa tapahtuu. Katolilaisten keskuudessa suomi24 on ylivoimaisesti luetuin katolista kirkkoa käsittelevä keskustelufoorumi. Se ei ole täydellinen, mutta parempaakaan ei ole."

      En tunne heidän seuraamisiaan tarkkaan, mutta kyllä heidän joukossaan oli erään seurakunnan luottamustoimissa toimivia kantasuomalaisia ihmisiä. Lisäksi oli parin katolilisten yhdistysten edustajia.

      Minäkin toivon, että joskus vielä meillä on parempi keskusteluareena yhteisten asioiden käsittelyyn. Joulukuun 15. päivä piispa järjestää Englantilaisella koululla keskustelutilaisuus aiheesta "katolilaisena eläminen Suomessa". Mukana on Ruotsin yleisvikaari kertomassa Ruotsin tilanteesta. Käsittääkseni tuossa tilaisuudessa on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä. Lauantaipäivä alkaa klo 9:30 aamumessulla Mariassa ja päättyy klo 16 aikaa. Lounas ja kahvit sisältyvät päivään. Ruokailujen vuoksi täytyy ilmoittautua. Minä ajattelin mennä. Toivottavasti sinäkin pääset.

      "Kuinka monen muun papin pärstän olet nähnyt Fides-lehden jokaisessa numerossa viime aikoina?"

      En minä kykene inhoamaan ketään pappia pelkän Fideksen ja varsinkaan yhden Fides-numeron tähden. Jos isä Raimo on tehnyt oikeasti jotain laitonta, moraalitonta tai sopimatonta, voisin tuntea negatiivisia tunteita häntä kohtaan. Silloinkin minun pitäisi rukoilla hänen puolestaan.

      "Siinä määrässä pitäisi olla mistä valita!"

      Siinä määrässä ei ole mistä valita. Pariinkymmeneen pappiimme (onkohan 22 tarkka luku tällä hetkellä) sisältyy myös piispa ja seitsemän kirkkoherraa, joita ei yleisvikaariksi voida valita. Jäljellejääneistä kaikki eivät yleisvikaarin tehtäviin tahdo, eivät ole niihin (vielä) kykeneviä tai heille ei voida luottaa yhteisten asioiden hoitoa.

      "Mitä konkreettista Opus Dei on koskaan tehnyt tämän hiippakunnan hyväksi?"

      Mitä konkreettista SCJ tai neokatekumenaalit ovat tehneet tämän hiippakunnan hyväksi? Kaikki ryhmät koostuvat yksilöistä ja yksilöt ovat tehneet paljonkin työtä hiippakunnan hyväksi. Olen käynyt varsin monissa Opus Dei -pappien järjestämissä tilaisuuksissa - lukumääräisesti eniten isä Rudolfin sunnuntaimessuissa. Heidän nuorisotyöstään tiedän, mutta en ole ikäni vuoksi sinne hakeutunut. Minusta opiskelija-asuntolat ovat hyvä juttu. Arvostan myös isä Raimon hakeutumista Aalto-yliopiston papiksi. Katolinen kirkko voisi nykyistä paljon vahvemminkin panostaa opiskelijatyöhön.

      "Eikö sinua häiritse se, että samaan aikaan kun hiippakunnalla ei ole kuulemma varaa ylläpitää lasten, nuorten, pakolaisten ja vanhusten leirikeskusta Stella Marista, OD:llä on kyllä varaa ostaa ja kunnostaa muutamaa naimatonta poikaopiskelijaa varten arviolta yli miljoonan euron "Tavasttähti" yhdeltä Helsingin kalleimmilta alueilta?"

      Ei. Tosin kuulin Tavasttähden ostosta vasta sen jälkeen, kun olin jo kuullut Stella Mariksen myynnin keskeyttämisestä. Me emme tunne hiippakuntamme talousasioita tarkasti, vaikka isä Rudolf onkin tehnyt Fidesiin koosteita. Eteen voi aina tulla positiivisia tai negatiivisia yllätyksiä. Stella Marisin kohdalla yksi keskeinen ongelma on ollut, että sitä ei ole käytetty seurakuntien ja ryhmien taholta. Ei lasten, nuorten, pakolaisten eikä vanhusten toimintaa yhtään auta, jos hiippakunnalla on käyttämättömänä seisova leirikeskus. Stella Marisin käyttö edellyttää leirien ja toimintojen järjestämistä. Mielestäni tätä varten pitäisi koota porukkaa yhteen miettimään käytön esteitä, haasteita ja mahdollisuuksia. Onko leirien järjestäminen liian raskasta? Onko leiriohjelmaa liian hankala keksiä? Puuttuuko Stella Marisista sopivia välineitä tai edellytyksiä? Eikö leireille ole tulossa riittävästi osallistujia? Ovatko liikenneyhteydet Stella Marisiin liian hankalat tai kalliit kauempaa Suomesta?

      • Maallikkodehoniaani

        "Mitä konkreettista SCJ tai neokatekumenaalit ovat tehneet tämän hiippakunnan hyväksi?"

        SCJ-papit ovat palvelleet tämän hiippakunnan seurakunnissa kantaen niistä vastuun yli sadan vuoden ajan. Saman ovat tehneet neokatekumenaalit ainakin kahdenkymmenen vuoden ajan. Toimivat seurakunnat ovat hiippakunnassamme kaiken a ja o.

        Opusdeiläisten panos edellämainittuun verrattuna on ollut olematon. Heitä ovat lähinnä kiinnostaneet hiippakuntamme johtavat asemat ja aivan erityisesti raha-asiat. Opus Dei ei nauti hyvästä maineesta ja opusdeiläinen yleisvikaari on huonoa mainosta meidän hiippakunnallemme.


      • Tavis vasemmalta

        "Tuossa pitkäksi venähtäneessä Fides-ketjussa isä Raimoa on nälvitty ikävin sanakääntein ja nimityksin. Ne kirjoitukset eivät osoita sellaista kunnioitusta, jota seurakuntalaisten tulisi pappejaan kohtaan tuntea."

        Minä vastaan vain omista kirjoituksistani. En ole väittämääsi "nälvimistä" juurikaan huomannut. Toisaalta mikä tahansa kritiikki voidaan leimata "nälvimiseksi", jotta se saadaan vaiennettua.

        "En tunne heidän seuraamisiaan tarkkaan, mutta kyllä heidän joukossaan oli erään seurakunnan luottamustoimissa toimivia kantasuomalaisia ihmisiä. Lisäksi oli parin katolilisten yhdistysten edustajia."

        Toisin sanoen kysymyksessä oli pelkkä satunnainen pikkuryhmä eikä mikään edustava otos suomalaisista katolilaisista.

        "En minä kykene inhoamaan ketään pappia pelkän Fideksen ja varsinkaan yhden Fides-numeron tähden."

        Kuka tässä on inhoamisesta puhunut?

        "Siinä määrässä ei ole mistä valita. Pariinkymmeneen pappiimme (onkohan 22 tarkka luku tällä hetkellä) sisältyy myös piispa ja seitsemän kirkkoherraa, joita ei yleisvikaariksi voida valita."

        Miten niin eivät? Vuosikaudet yleisvikaarin tehtävää hoitivat isä Jac Reijnders, isä Jan Aarts ja mgr Marino Trevisini - kaikki kirkkoherran tehtävien ohella.

        "Jäljellejääneistä kaikki eivät yleisvikaarin tehtäviin tahdo, eivät ole niihin (vielä) kykeneviä tai heille ei voida luottaa yhteisten asioiden hoitoa."

        Tämä määritelmä sopii täydellisesti Ramon Goyarrolaan, jota tällä palstalla on osuvasti kutsuttu Raimo-pojaksi.

        "Mitä konkreettista SCJ tai neokatekumenaalit ovat tehneet tämän hiippakunnan hyväksi?"

        Noin voi kirjoittaa vain joku, joka on ollut katolilainen korkeintaan pari vuotta.


      • Patakonservatiivi

        Samaa mieltä. Täällä ei tarvita SCJ-liberaaleja eikä neokatekumenaalien kitaransoittoa. Pelkkä Opus Dei riittää. Heidän pappinsa ovat parhaat.


      • Taantuma-aika
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        "Tuossa pitkäksi venähtäneessä Fides-ketjussa isä Raimoa on nälvitty ikävin sanakääntein ja nimityksin. Ne kirjoitukset eivät osoita sellaista kunnioitusta, jota seurakuntalaisten tulisi pappejaan kohtaan tuntea."

        Minä vastaan vain omista kirjoituksistani. En ole väittämääsi "nälvimistä" juurikaan huomannut. Toisaalta mikä tahansa kritiikki voidaan leimata "nälvimiseksi", jotta se saadaan vaiennettua.

        "En tunne heidän seuraamisiaan tarkkaan, mutta kyllä heidän joukossaan oli erään seurakunnan luottamustoimissa toimivia kantasuomalaisia ihmisiä. Lisäksi oli parin katolilisten yhdistysten edustajia."

        Toisin sanoen kysymyksessä oli pelkkä satunnainen pikkuryhmä eikä mikään edustava otos suomalaisista katolilaisista.

        "En minä kykene inhoamaan ketään pappia pelkän Fideksen ja varsinkaan yhden Fides-numeron tähden."

        Kuka tässä on inhoamisesta puhunut?

        "Siinä määrässä ei ole mistä valita. Pariinkymmeneen pappiimme (onkohan 22 tarkka luku tällä hetkellä) sisältyy myös piispa ja seitsemän kirkkoherraa, joita ei yleisvikaariksi voida valita."

        Miten niin eivät? Vuosikaudet yleisvikaarin tehtävää hoitivat isä Jac Reijnders, isä Jan Aarts ja mgr Marino Trevisini - kaikki kirkkoherran tehtävien ohella.

        "Jäljellejääneistä kaikki eivät yleisvikaarin tehtäviin tahdo, eivät ole niihin (vielä) kykeneviä tai heille ei voida luottaa yhteisten asioiden hoitoa."

        Tämä määritelmä sopii täydellisesti Ramon Goyarrolaan, jota tällä palstalla on osuvasti kutsuttu Raimo-pojaksi.

        "Mitä konkreettista SCJ tai neokatekumenaalit ovat tehneet tämän hiippakunnan hyväksi?"

        Noin voi kirjoittaa vain joku, joka on ollut katolilainen korkeintaan pari vuotta.

        "Toisin sanoen kysymyksessä oli pelkkä satunnainen pikkuryhmä eikä mikään edustava otos suomalaisista katolilaisista."

        En väittänytkään edustavaksi otokseksi, mutta ei tämä palstakaan edusta kaikkia. Muun muassa valtaosa maahanmuuttajista (hmmm, heitä on noin 50% pk-seudun seurakunnista) puuttuu täältä. He ajattelevat hiippakunnan asioista ja esimerkiksi suomalaisuudesta aivan eri tavalla kuin tämän palstan vakiomarisijat. Kiinnostaako heitä, kutsutaanko yleisvikaaria Raimoksi vai Ramóniksi? Ei.

        "Vuosikaudet yleisvikaarin tehtävää hoitivat isä Jac Reijnders, isä Jan Aarts ja mgr Marino Trevisini - kaikki kirkkoherran tehtävien ohella."

        Hiippakunta on kasvanut. Kasvun vuoksi niin yleisvikaarin kuin piispankin työnkuva on muuttunut ja muuttuu jatkossakin. On erilaista toimia 10 kuin 100 hengen yrityksen toimitusjohtajana, 10000 hengen yrityksestä puhumattakaan. Suomen katolisen kirkkoon perustetaan lähivuosina uusia seurakuntia, jäsenmäärä kasvaa entisestään ja pappeja saadaan lisää. Myös muita muutoksia ja kasvua tapahtuu. Tälläkin hetkellä muutama suurehko muutos on jo valmistelussa.

        ""Mitä konkreettista SCJ tai neokatekumenaalit ovat tehneet tämän hiippakunnan hyväksi?"

        Noin voi kirjoittaa vain joku, joka on ollut katolilainen korkeintaan pari vuotta."

        Aivan. Tuo kysymykseni oli retorinen. SCJ on toiminut maassamme jo niin kauan, että heidän vahvaa panostansa on helppo arvioida. Neokatekumenaalit ovat toimineet täällä parikymmentä vuotta ja heidänkin toimintaansa voidaan jo arvioida. Neokatekumenaalien ansiota on esimerkiksi se, että Oulussa on katolinen kirkko. Kummallista arkkitehtuuria edustavan kastealtaallisen kirkon ihanuudesta voidaankin sitten olla eri mieltä. Moni ei-neokatekumenaalinen Oulun katolisen seurakunnan toiminnassa mukana ollut on joutunut toteamaan, että srk-elämä siellä poikkeaa melkoisesti totutusta. Neokatekumenaalit ovat saaneet osakseen hurjan paljon kritiikkiä myös Pyhän Henrikin seurakunnassa. SCJ-järjestöä haukutaan vähiten, mutta heitäkin syytetään mm. liberaaliudesta ja ekumeniasta.

        Mikä pappisjärjestö tänne Suomeen on tervetullut? Kuka Suomen nykyisistä papeista on riittävän hyvä pappi ja millä perusteilla? Isä Raimo halutaan lähettää takaisin Espanjaan. Keitä muita papeistamme me lähetämme menolipun kanssa kotimaahansa?


      • Marialainen
        Taantuma-aika kirjoitti:

        "Toisin sanoen kysymyksessä oli pelkkä satunnainen pikkuryhmä eikä mikään edustava otos suomalaisista katolilaisista."

        En väittänytkään edustavaksi otokseksi, mutta ei tämä palstakaan edusta kaikkia. Muun muassa valtaosa maahanmuuttajista (hmmm, heitä on noin 50% pk-seudun seurakunnista) puuttuu täältä. He ajattelevat hiippakunnan asioista ja esimerkiksi suomalaisuudesta aivan eri tavalla kuin tämän palstan vakiomarisijat. Kiinnostaako heitä, kutsutaanko yleisvikaaria Raimoksi vai Ramóniksi? Ei.

        "Vuosikaudet yleisvikaarin tehtävää hoitivat isä Jac Reijnders, isä Jan Aarts ja mgr Marino Trevisini - kaikki kirkkoherran tehtävien ohella."

        Hiippakunta on kasvanut. Kasvun vuoksi niin yleisvikaarin kuin piispankin työnkuva on muuttunut ja muuttuu jatkossakin. On erilaista toimia 10 kuin 100 hengen yrityksen toimitusjohtajana, 10000 hengen yrityksestä puhumattakaan. Suomen katolisen kirkkoon perustetaan lähivuosina uusia seurakuntia, jäsenmäärä kasvaa entisestään ja pappeja saadaan lisää. Myös muita muutoksia ja kasvua tapahtuu. Tälläkin hetkellä muutama suurehko muutos on jo valmistelussa.

        ""Mitä konkreettista SCJ tai neokatekumenaalit ovat tehneet tämän hiippakunnan hyväksi?"

        Noin voi kirjoittaa vain joku, joka on ollut katolilainen korkeintaan pari vuotta."

        Aivan. Tuo kysymykseni oli retorinen. SCJ on toiminut maassamme jo niin kauan, että heidän vahvaa panostansa on helppo arvioida. Neokatekumenaalit ovat toimineet täällä parikymmentä vuotta ja heidänkin toimintaansa voidaan jo arvioida. Neokatekumenaalien ansiota on esimerkiksi se, että Oulussa on katolinen kirkko. Kummallista arkkitehtuuria edustavan kastealtaallisen kirkon ihanuudesta voidaankin sitten olla eri mieltä. Moni ei-neokatekumenaalinen Oulun katolisen seurakunnan toiminnassa mukana ollut on joutunut toteamaan, että srk-elämä siellä poikkeaa melkoisesti totutusta. Neokatekumenaalit ovat saaneet osakseen hurjan paljon kritiikkiä myös Pyhän Henrikin seurakunnassa. SCJ-järjestöä haukutaan vähiten, mutta heitäkin syytetään mm. liberaaliudesta ja ekumeniasta.

        Mikä pappisjärjestö tänne Suomeen on tervetullut? Kuka Suomen nykyisistä papeista on riittävän hyvä pappi ja millä perusteilla? Isä Raimo halutaan lähettää takaisin Espanjaan. Keitä muita papeistamme me lähetämme menolipun kanssa kotimaahansa?

        "Isä Raimo halutaan lähettää takaisin Espanjaan. Keitä muita papeistamme me lähetämme menolipun kanssa kotimaahansa?"

        En ole ollut vaatimassa hänen lähettämistään takaisin Espanjaan. Hän on vain soveltumaton yleisvikaariksi syistä, joita monet ovat tässä(kin) keskustelussa tuoneet esille.


    • Vanhempi katolilaine

      Vanhana katolilaisena voin sanoa, että sellaista pappia kuin isä Raimo Goyarrola ei ole täällä ennen nähty - sanan negatiivisessa merkityksessä.

      Olen ottanut tähän ongelmaan kantaa jo toisessa keskustelussa, mutta sanottakoon selvästi, että hän ei nauti minun luottamustani.

    • blachernai

      En ymmärrä tätä muutaman kirjoittajan palstalla pauhaamaa antipatiaa isä Raimoa kohtaan. Sen mitä itse olen hänen työtään ja toimintaansa saanut seurata, olen saanut hänestä hyvin asiallisen ja miellyttävän kuvan. Hän suhtautuu kanssaihmisiin arvoonsa sopivalla kunnioituksella eikä nähdäkseni mitenkään erityisesti tai ärsyttävästi korosta itseään.

      Jos selkeitä rikkomuksia jonkun papistoon kuuluvan osalta ilmenee, niihin tietysti pitää puuttua, mutta tällainen henkilökohtaisuuksiin menevä aiheeton vainoaminen ja halveksuminen ei missään määrin edistä hiippakuntamme asioita ainakaan positiivisella tavalla.

      Olkaamme meille luotettujen pappien tukena ja rukoilkaamme heidän puolestaan.

      • Ullanlinnasta

        "En ymmärrä tätä muutaman kirjoittajan palstalla pauhaamaa antipatiaa isä Raimoa kohtaan."

        Vai muutaman kirjoittajan? Tämä ns. isä Raimo ei nauti katolilaisten luottamusta.

        "Sen mitä itse olen hänen työtään ja toimintaansa saanut seurata, olen saanut hänestä hyvin asiallisen ja miellyttävän kuvan."

        Kaikkea muuta. Fides-lehden historia tuskin tuntee toista pappia, joka olisi tuonut itseään niin paljon esille suorastaan tyrkyttämällä kuin isä Ramon alias "Raimo". Hänen artikkelinsa ovat olleet pinnallisia, lapsellisia ja mitäänsanomattomia. Mistä työstä ja toiminnasta oikein puhut? En ole nähnyt sellaisesta merkkiäkään.

        "Hän suhtautuu kanssaihmisiin arvoonsa sopivalla kunnioituksella eikä nähdäkseni mitenkään erityisesti tai ärsyttävästi korosta itseään."

        Ei osoita suomalaisuuden kunnioittamista eikä edes hienotunteisuutta omaksua itselleen suomalainen nimi. Nimen muuttaminen edustaa juuri sitä pinnallisuutta ja lapsellisuutta, josta kyseistä pappia muutenkin arvostellaan.

        "Jos selkeitä rikkomuksia jonkun papistoon kuuluvan osalta ilmenee, niihin tietysti pitää puuttua, mutta tällainen henkilökohtaisuuksiin menevä aiheeton vainoaminen ja halveksuminen ei missään määrin edistä hiippakuntamme asioita ainakaan positiivisella tavalla."

        Henkilökohtaisuuksiin menevää aiheetonta vainoamista ja halveksumista harjoitettiin vielä muutama vuosi sitten Katkirkon taholta. Olitko silloin puuttumassa sellaiseen? Sittemmin siitä ei ole ollut näkyvissä merkkejä. Isä Ramonin arvostelu on ollut täysin perusteltua ja oikeutettua.

        "Olkaamme meille luotettujen pappien tukena ja rukoilkaamme heidän puolestaan."

        Onko tuo yksi Opus Dein vakiokorulauseista?


      • Marialainen
        Ullanlinnasta kirjoitti:

        "En ymmärrä tätä muutaman kirjoittajan palstalla pauhaamaa antipatiaa isä Raimoa kohtaan."

        Vai muutaman kirjoittajan? Tämä ns. isä Raimo ei nauti katolilaisten luottamusta.

        "Sen mitä itse olen hänen työtään ja toimintaansa saanut seurata, olen saanut hänestä hyvin asiallisen ja miellyttävän kuvan."

        Kaikkea muuta. Fides-lehden historia tuskin tuntee toista pappia, joka olisi tuonut itseään niin paljon esille suorastaan tyrkyttämällä kuin isä Ramon alias "Raimo". Hänen artikkelinsa ovat olleet pinnallisia, lapsellisia ja mitäänsanomattomia. Mistä työstä ja toiminnasta oikein puhut? En ole nähnyt sellaisesta merkkiäkään.

        "Hän suhtautuu kanssaihmisiin arvoonsa sopivalla kunnioituksella eikä nähdäkseni mitenkään erityisesti tai ärsyttävästi korosta itseään."

        Ei osoita suomalaisuuden kunnioittamista eikä edes hienotunteisuutta omaksua itselleen suomalainen nimi. Nimen muuttaminen edustaa juuri sitä pinnallisuutta ja lapsellisuutta, josta kyseistä pappia muutenkin arvostellaan.

        "Jos selkeitä rikkomuksia jonkun papistoon kuuluvan osalta ilmenee, niihin tietysti pitää puuttua, mutta tällainen henkilökohtaisuuksiin menevä aiheeton vainoaminen ja halveksuminen ei missään määrin edistä hiippakuntamme asioita ainakaan positiivisella tavalla."

        Henkilökohtaisuuksiin menevää aiheetonta vainoamista ja halveksumista harjoitettiin vielä muutama vuosi sitten Katkirkon taholta. Olitko silloin puuttumassa sellaiseen? Sittemmin siitä ei ole ollut näkyvissä merkkejä. Isä Ramonin arvostelu on ollut täysin perusteltua ja oikeutettua.

        "Olkaamme meille luotettujen pappien tukena ja rukoilkaamme heidän puolestaan."

        Onko tuo yksi Opus Dein vakiokorulauseista?

        "Fides-lehden historia tuskin tuntee toista pappia, joka olisi tuonut itseään niin paljon esille suorastaan tyrkyttämällä kuin isä Ramon alias "Raimo". Hänen artikkelinsa ovat olleet pinnallisia, lapsellisia ja mitäänsanomattomia. Mistä työstä ja toiminnasta oikein puhut? En ole nähnyt sellaisesta merkkiäkään."

        Olen samaa mieltä asiasta. Kerran joku ilmeisesti Opus Deitä lähelläoleva kertoi minulle isä Ramonin olevan hyvin "ihana" ja "aktiivinen". Kun sitten kysyin millä tavalla nämä ihanuus ja aktiivisuus ovat tulleet esille, hän ei kyennyt antamaan niistä yhtään esimerkkiä. Toisessa keskustelussa meitä varoitettiin siitä, että Opus Dei harrastaa omien pappiensa korottamista ja kehumista muita pappeja halventavasti ja vähättelevästi. Alan uskoa siihen vähitellen. On vain ihme, että jotkut suomalaiset menevät mukaan tällaiseen "halpaan".


    • Rouva Laine

      Olen hyvin hämmentyneenä lukenut tämän "isä Raimon" tapauksesta. Vaikka olen ollut vuosikymmeniä katolilainen, en ole havainnut, että kukaan yleisvikaareista olisi ollut näin laajan kritiikin kohteena niin nettipalstoilla kuin seurakuntalaisten puheissa.

      Näen isä Ramón Goyarrolaan kohdistuvan kritiikin taustalla viisi syytä:

      - Yleisvikaarin pitäisi olla sellainen koko hiippakunnan tuntema, mieluiten kokenut pappi, joka tuntee tämän hiippakunnan ja meidät katolilaiset hyvin. Tämä antaa kummallekin osapuolelle mahdollisuuden vuorovaikutukseen. Nyt sitä ei ole.

      - Yleisvikaarin tulisi olla mieluiten sellainen "näkymätön" taustavaikuttaja, joka ei mainosta omia akateemisia oppiarvojaan, vanhusten luona käyntejään, omaa perhetaustaansa eikä varsinkaan pyri oman itsensä korottamiseen pöyhkeällä tavalla.

      - Yleisvikaarin pitäisi olla hiippakuntaa yhdistävä hahmo. Kukaan Opus Dein papeista ei voi jo pelkästään taustansa takia sitä olla. Opus Deillä on perustellusti huono maine, koska se "jahtaa" rikkaita ja akateemisia katolilaisia, mutta ei hakeudu köyhien, huono-osaisten tai syrjäytyneiden pariin. Tässä hiippakunnassa rikkaita ja akateemisia on vähän, viimeksimainittuja sitäkin enemmän.

      - Yleisvikaarin pitäisi tuntea pohjoismaista kulttuuria ja olla siinä kuin kotonaan, jotta hän voi toimia tässä maassa ja yhteiskunnassa. Onko jokin Espanjasta vasta pari vuotta sitten saapunut poika-hahmo sitä, on hyvin, hyvin kyseenalaista.

      - Yleisvikaari sen paremmin kuin piispakaan ei nauti automaattisesti katolilaisten luottamusta, vaan se on ansaittava. Tämä isä Ramón on melkolailla eristäytynyt kaikesta vuorovaikutuksesta katolilaisten kanssa, on antanut itsestään julkisesti melkoisen pöyhkeän kuvan eikä ole osoittanut millään tavalla olevansa yleisvikaarin tehtävien tasolla.

      Isä Ramón Goyarrola saa minun puolestani lähteä yleisvikaarin tehtävästä. Tämä voi olla joidenkin korville kovaa puhetta, mutta hän ei nauti hiippakuntalaisten luottamusta!

      • Beata M.

        Ottakaa yhteys piispaan! Hänen kanssaan voitte keskustella valinnan perusteista. Täällä asiaa on turha puida.


      • Marialainen
        Beata M. kirjoitti:

        Ottakaa yhteys piispaan! Hänen kanssaan voitte keskustella valinnan perusteista. Täällä asiaa on turha puida.

        Olet ilmeisen uusi katolilainen. Joudun näet jo varmaankin sadatta kertaa huomauttaa, että kirkkomme yhteisestä asioista tapahtuvan keskustelun täytyy tapahtua julkisesti. Ne eivät ole vain mitään minun ja piispan välisiä yksityisongelmia, joista pitäisi keskustella kahden kesken.

        Me kaikki kauan katolilaisina olleet tiedämme, että keskustelu kuuluu elävään katolilaisuuteen. Sitä siksi ei tarvitse tukahduttaa, ei hävetä, ei vierastaan eikä kyseenalaistaa. Keskustelu on nimenomaan merkki siitä, että kirkkomme on elävä. Mutta se on myös merkki siitä, että katolilaisuus on luonteeltaan yhteisöllistä, jolloin yhteiset ongelmat ovat myös yhteisen keskustelun aiheita. Mikään keskustelu ei ole "turhaa".

        Olen samaa mieltä Rouva Laineen kohdista. Yleisvikaarina on väärä henkilö, joka ei ole omiaan ainakaan lisäämään luottamusta hiippakunnan hallintoa kohtaan. Luulisi sen luottamuksen olevan piispalle kaikki kaikessa, koska hän on riippuvainen mm. jäsenmaksuistamme. Tämän isä Ramonin valinta yleisvikaariksi on minulle täysin käsittämätön ja järjenvastainen päätös.


    • Beata M.

      No, ihan uusi katolilainen en ole, ellet pidä 22 vuotta katolilaisena olevaa uutena katolilaisena. Tällaiset asiat eivät kuulu mielestäni julkiseen keskusteluun, vaan jokainen "utelias" voi ottaa asiasta selvää. Ei luulisi puhelinsoiton olevan sen vaikeampaa kuin tänne kirjoittaminen. Satun tietämään tämänkin valinnan syyt, ja sinäkin tietäisit, jos kysyisit asiaa piispalta. Missä asioissa olet joutunut turvautumaan yleisvikaarin apuun ja saanut asiasi huonosti hoidettua? Kaipaan esimerkkejä, pelkkä Opus Dei -personaaliprelatuuri, ei voi olla syynä siihen, että ko. henkilö olisi sopimaton yleisvikaariksi. Isä Raimo ei ole kirkkoherra eikä pappi missään seurakunnassa ja hänellä on aikaa hoitaa yleisvikaarin tehtävää.

      • Marialainen

        "No, ihan uusi katolilainen en ole, ellet pidä 22 vuotta katolilaisena olevaa uutena katolilaisena."

        No, et ole ihan vanhakaan katolilaisena.

        "Tällaiset asiat eivät kuulu mielestäni julkiseen keskusteluun, vaan jokainen "utelias" voi ottaa asiasta selvää. Ei luulisi puhelinsoiton olevan sen vaikeampaa kuin tänne kirjoittaminen."

        On perin kummallista, että ketään ei tunnu häiritsevän tämän palstan keskustelu muuten kuin silloin, jos Opus Deitä ryhdytään arvostelemaan. Silloin tänne ilmestyy kuin ihmeen kaupalla ennalta tuntemattomia nimimerkkejä, joiden ainoana tavoitteena näyttää olevan keskustelun tukahduttaminen. Opus Dei halutaan pitää kaiken kritiikin yläpuolella, vaikka kaikkialla katolisessa maailmassa sama järjestö on erittäin kovan ja perustellun kritiikin kohteena. Toistan: yleisvikaarin nimitys on koko hiippakuntaa koskeva asia, ei mikään minun yksityinen suruni. Enkä suinkaan ole ainoa, joka pitää isä Ramon Goyarrolaa sopimattomana tehtävää varten.

        "Satun tietämään tämänkin valinnan syyt, ja sinäkin tietäisit, jos kysyisit asiaa piispalta."

        Tuollaista argumentaatiota pidän pelkästään lapsellisena.

        "Missä asioissa olet joutunut turvautumaan yleisvikaarin apuun ja saanut asiasi huonosti hoidettua?"

        Lue esimerkiksi Rouva Laineen kohdat hieman ylempää. Ne minun on helppoa allekirjoittaa. Yleisvikaari ei ole pelkästään jokin tehtävä, vaan myös hiippakunnan edustaja ja johtaja.

        "Kaipaan esimerkkejä, pelkkä Opus Dei -personaaliprelatuuri, ei voi olla syynä siihen, että ko. henkilö olisi sopimaton yleisvikaariksi. Isä Raimo ei ole kirkkoherra eikä pappi missään seurakunnassa ja hänellä on aikaa hoitaa yleisvikaarin tehtävää."

        Rouva Laine on selostanut ne jo ylempää tavalla, johon voin yhtyä. Mikä tekee espanjalaisesta isä Ramon Goyarrolasta sitten sopivan yleisvikaarin? Mieleeni ei tule yhtä ainoaa syytä.


      • Syntyperäinen Töölös

        Opus Dei ei kyllä keinoja kaihda omiaan puolustaakseen. Pitääkö sitten vielä suomalaisten erikseen puolustaa heitä?

        Opus Dei -poika on minun keksimäni määritelmä kuvaamaan tätä yleisvikaariksi täysin sopimatonta espanjalaista hienostopappia. Sittemmin termi on tarttunut muille, sillä se kuvaa sangen osuvasti kyseistä henkilöä.

        Edellä joku kirjoitti, ettei kukaan yleisvikaareista ole ollut yhtä ristiriitaisia tunteita herättänyt eikä yhtä arvosteltu kuin tämä Opus Dei -poika. Syntyperäisenä katolilaisena voin vahvistaa tiedon.


      • keski-ikäinen kat.
        Marialainen kirjoitti:

        "No, ihan uusi katolilainen en ole, ellet pidä 22 vuotta katolilaisena olevaa uutena katolilaisena."

        No, et ole ihan vanhakaan katolilaisena.

        "Tällaiset asiat eivät kuulu mielestäni julkiseen keskusteluun, vaan jokainen "utelias" voi ottaa asiasta selvää. Ei luulisi puhelinsoiton olevan sen vaikeampaa kuin tänne kirjoittaminen."

        On perin kummallista, että ketään ei tunnu häiritsevän tämän palstan keskustelu muuten kuin silloin, jos Opus Deitä ryhdytään arvostelemaan. Silloin tänne ilmestyy kuin ihmeen kaupalla ennalta tuntemattomia nimimerkkejä, joiden ainoana tavoitteena näyttää olevan keskustelun tukahduttaminen. Opus Dei halutaan pitää kaiken kritiikin yläpuolella, vaikka kaikkialla katolisessa maailmassa sama järjestö on erittäin kovan ja perustellun kritiikin kohteena. Toistan: yleisvikaarin nimitys on koko hiippakuntaa koskeva asia, ei mikään minun yksityinen suruni. Enkä suinkaan ole ainoa, joka pitää isä Ramon Goyarrolaa sopimattomana tehtävää varten.

        "Satun tietämään tämänkin valinnan syyt, ja sinäkin tietäisit, jos kysyisit asiaa piispalta."

        Tuollaista argumentaatiota pidän pelkästään lapsellisena.

        "Missä asioissa olet joutunut turvautumaan yleisvikaarin apuun ja saanut asiasi huonosti hoidettua?"

        Lue esimerkiksi Rouva Laineen kohdat hieman ylempää. Ne minun on helppoa allekirjoittaa. Yleisvikaari ei ole pelkästään jokin tehtävä, vaan myös hiippakunnan edustaja ja johtaja.

        "Kaipaan esimerkkejä, pelkkä Opus Dei -personaaliprelatuuri, ei voi olla syynä siihen, että ko. henkilö olisi sopimaton yleisvikaariksi. Isä Raimo ei ole kirkkoherra eikä pappi missään seurakunnassa ja hänellä on aikaa hoitaa yleisvikaarin tehtävää."

        Rouva Laine on selostanut ne jo ylempää tavalla, johon voin yhtyä. Mikä tekee espanjalaisesta isä Ramon Goyarrolasta sitten sopivan yleisvikaarin? Mieleeni ei tule yhtä ainoaa syytä.

        " ´Satun tietämään tämänkin valinnan syyt, ja sinäkin tietäisit, jos kysyisit asiaa piispalta.´

        ´Tuollaista argumentaatiota pidän pelkästään lapsellisena.´ "

        Ilmeisesti pidät aikuisempana sitä, ettei kysytä siltä joka tietää (piispalta), eikä varsinkaan esiinnytä omana tunnistettavana itsenä, vaan kirkoitellaan tällä palstalla täynnä hybristä nimimerkin takaa niin paljon haukkuja ja ilkeyksiä kuin suinkin huvittaa.
        En ota kantaa siihen, onko sellainen "aikuismaista", mutta hyvän katolisen kristityn tapoihin semmoinen sopii huonosti. Luulisi sinunkin sen ymmärtävän, kun olet niin valtavan vanha katolilainen.


      • Marialainen
        keski-ikäinen kat. kirjoitti:

        " ´Satun tietämään tämänkin valinnan syyt, ja sinäkin tietäisit, jos kysyisit asiaa piispalta.´

        ´Tuollaista argumentaatiota pidän pelkästään lapsellisena.´ "

        Ilmeisesti pidät aikuisempana sitä, ettei kysytä siltä joka tietää (piispalta), eikä varsinkaan esiinnytä omana tunnistettavana itsenä, vaan kirkoitellaan tällä palstalla täynnä hybristä nimimerkin takaa niin paljon haukkuja ja ilkeyksiä kuin suinkin huvittaa.
        En ota kantaa siihen, onko sellainen "aikuismaista", mutta hyvän katolisen kristityn tapoihin semmoinen sopii huonosti. Luulisi sinunkin sen ymmärtävän, kun olet niin valtavan vanha katolilainen.

        Voisitko ystävällisesti luetella mitä "haukkuja" ja "ilkeyksiä" olen kirjoittanut. Olen ottanut mielestäni asiallisesti kantaa tähän keskusteluun.

        Toistan: hiippakunnan yhteiset asiat eivät ole mitään yksityissurujani, joista minun tai jonkun muun pitäisi keskustella yksityisesti piispan kanssa.

        On ihmeteltävää miten vaikeaa joillekin voi olla ymmärtää ja omaksua se, että elävään katolilaisuuteen kuuluu yhteisistä asioista keskusteleminen. Ulkomailla tämä on katolilaisille itsestäänselvyys, paitsi ehkä Opus Deille.


      • keski-ikäinen kat.
        Marialainen kirjoitti:

        Voisitko ystävällisesti luetella mitä "haukkuja" ja "ilkeyksiä" olen kirjoittanut. Olen ottanut mielestäni asiallisesti kantaa tähän keskusteluun.

        Toistan: hiippakunnan yhteiset asiat eivät ole mitään yksityissurujani, joista minun tai jonkun muun pitäisi keskustella yksityisesti piispan kanssa.

        On ihmeteltävää miten vaikeaa joillekin voi olla ymmärtää ja omaksua se, että elävään katolilaisuuteen kuuluu yhteisistä asioista keskusteleminen. Ulkomailla tämä on katolilaisille itsestäänselvyys, paitsi ehkä Opus Deille.

        Totta kai katolilaisuuteen kuuluu keskusteleminen.
        En minä sanallakaan sanonut, että sinun pitäisi vain yksityisesti keskustella piispan kanssa. Miksi niin väität?
        Kokoa porukka siihen keskusteluun, jos teitä kiinnostaa kuulla piispalta ja puhua siitä, miksi isä Ramón nimitettiin yleisvikaariksi.Tällä palstalla kukaan ei sitä kerro.
        Täällä kirjoitetaan ilkeyksiä puskasta. Tällaisenko keskustelun pitäisi johtaa toimenpiteisiin, vaikkei piispa voi tämän perusteella yhtään tietää, kuka ja kuinka moni isä Ramónia todellisuudessa kritisoi. Et voi sinäkään tietää, moniko täällä on tosissaan ja kuka kirjoittaa vain viihdyttääkseen kieroutunutta päänuppiaan. Kuka kirjoittaa useilla nimimerkeillä ja kuka on trolli, kuka oikea katolilainen, kuka etenkään VANHA katolilainen (sehän on sinulle käsittämättömän tärkeä tieto).


      • keski-ikäinen kat.
        keski-ikäinen kat. kirjoitti:

        Totta kai katolilaisuuteen kuuluu keskusteleminen.
        En minä sanallakaan sanonut, että sinun pitäisi vain yksityisesti keskustella piispan kanssa. Miksi niin väität?
        Kokoa porukka siihen keskusteluun, jos teitä kiinnostaa kuulla piispalta ja puhua siitä, miksi isä Ramón nimitettiin yleisvikaariksi.Tällä palstalla kukaan ei sitä kerro.
        Täällä kirjoitetaan ilkeyksiä puskasta. Tällaisenko keskustelun pitäisi johtaa toimenpiteisiin, vaikkei piispa voi tämän perusteella yhtään tietää, kuka ja kuinka moni isä Ramónia todellisuudessa kritisoi. Et voi sinäkään tietää, moniko täällä on tosissaan ja kuka kirjoittaa vain viihdyttääkseen kieroutunutta päänuppiaan. Kuka kirjoittaa useilla nimimerkeillä ja kuka on trolli, kuka oikea katolilainen, kuka etenkään VANHA katolilainen (sehän on sinulle käsittämättömän tärkeä tieto).

        Siis en edellä myöskään väitä, että nimenomaan sinä olisit kirjoittanut haukkuja ja ilkeyksiä. Moni kuitenkin on kirjoittanut. Heille sinä et huomauttanut mitään. Sen sijaan pidät lapsellisena ehdotusta, että keskusteltaisiin suoraan piispan kanssa. Se kertoo mielestäni jotakin sinusta.


      • Marialainen
        keski-ikäinen kat. kirjoitti:

        Siis en edellä myöskään väitä, että nimenomaan sinä olisit kirjoittanut haukkuja ja ilkeyksiä. Moni kuitenkin on kirjoittanut. Heille sinä et huomauttanut mitään. Sen sijaan pidät lapsellisena ehdotusta, että keskusteltaisiin suoraan piispan kanssa. Se kertoo mielestäni jotakin sinusta.

        "Moni kuitenkin on kirjoittanut. Heille sinä et huomauttanut mitään."

        Minun tehtäväni ei ole olla jonkinlainen palstan sheriffi tai moraalinvartija. Jos ryhtyisin sellaiseksi, keskustelusta ei tulisi mitään.

        "Sen sijaan pidät lapsellisena ehdotusta, että keskusteltaisiin suoraan piispan kanssa. Se kertoo mielestäni jotakin sinusta."

        Se kertoo minusta sen, että olen vanha katolilainen, joka tiedän millä tavalla kirkko toimii ja millä tavalla ei. Keskustelu kuuluu katolilaisuuteen halusit sitä tai et.


      • Ruotuun siitä
        Marialainen kirjoitti:

        "Moni kuitenkin on kirjoittanut. Heille sinä et huomauttanut mitään."

        Minun tehtäväni ei ole olla jonkinlainen palstan sheriffi tai moraalinvartija. Jos ryhtyisin sellaiseksi, keskustelusta ei tulisi mitään.

        "Sen sijaan pidät lapsellisena ehdotusta, että keskusteltaisiin suoraan piispan kanssa. Se kertoo mielestäni jotakin sinusta."

        Se kertoo minusta sen, että olen vanha katolilainen, joka tiedän millä tavalla kirkko toimii ja millä tavalla ei. Keskustelu kuuluu katolilaisuuteen halusit sitä tai et.

        > Keskustelu kuuluu katolilaisuuteen halusit sitä tai et.

        Mutta ei avoin keskustelu omilla nimillä ja kasvoilla. Sen puolen ohitit tahallasi.


    • Beata M.

      Et siis kirjioita omia mielipiteitäsi. vaan Rouva Laineen. Mielenkiintoista. Sanon edelleen, että kysykää, niin saatte vastauksen.

      • Marialainen

        En voi ymmärtää tuollaista saivartelua alkuunkaan. Tänä aamuna luin Rouva Laineen asiallisen kirjoituksen tästä yleisvikaari-ongelmasta. Miksen saisi olla siitä samaa mieltä? Kun jankuttamalla jankutat MINULTA - etkä Rouva Laineelta - samasta asiasta, en voin kuin viitata Rouva Laineen kirjoitukseen.

        Olet ilmeisen kykenemätön toisia kunnioittavaan keskusteluun, kun kerran Opus Dein puolustaminen on sinulle kaikki kaikessa. Puolustatko samalla innolla myös muita pappeja? Epäilen.


    • Beata M.

      En ole Opus Dein ihailija, mutta olen sorrettujen puolustaja. Puolustan ketä tahansa pappia, jota kohdellaan kaltoin ja varsinkin nimimerkkien takaa. Täällähän on jo yli kymmenen vuotta haukuttu milloin ketäkin pappia ja myös piispoja. Muistan oikein hyvin, miten täällä haukuttiin piispana Suomessa toiminutta Josef Wrobelia. Hän ei edes halunnut, että olisimme järjestäneet hänelle kiitosjuhlan hänen toiminnastaan hiippakunnassamme.

      Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että kotiasioista ei puhuta kodin ulkopuolella. Olen sitä mieltä, että hiippakuntamme asioista puhuminen ei kuulu tänne Suomi24:lle kaikkien suomalaisten luettavaksi Uusia katolilaisia meille onneksi tulee koko ajan, he osaavat lukea kriittisesti täällä kirjoitetut jutut ja jättää pahimmat herjaukset omaan arvoonsa. Tämän päivän hyvin käyttäytyvät katolilaiset eivät onneksi piittaa täällä kirjoittavien muutamien ikivanhojen nimimerkkien herjaavista kirjoituksista.

      Mielipiteitä voi ja pitää olla, mutta tämä paikka ei ole oikea paikka niiden ilmaisuun. Kaikki näitäkin kirjoituksia lukevat suomalaiset, tietävät, että mm. nimimerkki Marialainen on yleisvalittaja aiheesta kuin aiheesta.

      • Marialainen

        "En ole Opus Dein ihailija, mutta olen sorrettujen puolustaja."

        Ensimmäistä kertaa elämässäni kuulen, että Opus Dei kuuluisi sorrettuihin!

        "Puolustan ketä tahansa pappia, jota kohdellaan kaltoin ja varsinkin nimimerkkien takaa."

        Isä Ramon Goyarrolaa ei ole kohdeltu kaltoin. Tämä ei ole hänen hiippakuntansa, vaan Kristuksessa meidän kaikkien. Siksi meillä kaikilla on täysi oikeus sanoa mielipiteemme hiippakunnan asioista, joihin kuuluu yleisvikaarin virka.

        "Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että kotiasioista ei puhuta kodin ulkopuolella. Olen sitä mieltä, että hiippakuntamme asioista puhuminen ei kuulu tänne Suomi24:lle kaikkien suomalaisten luettavaksi."

        Kerropa minulle sitten jokin parempi, kaikille katolilaisille avoin keskustelufoorumi, jossa voimme keskustella kirkkomme asioista. Kaikki haukkuvat suomi24:ää, mutta parempaa foorumia ei yksinkertaisesti ole. Lisäksi keskustelulla on täälläkin selvät säännöt.

        "Uusia katolilaisia meille onneksi tulee koko ajan, he osaavat lukea kriittisesti täällä kirjoitetut jutut ja jättää pahimmat herjaukset omaan arvoonsa. Tämän päivän hyvin käyttäytyvät katolilaiset eivät onneksi piittaa täällä kirjoittavien muutamien ikivanhojen nimimerkkien herjaavista kirjoituksista."

        Itse taas tiedän, että nimenomaan katolilaisuuteen kuuluva yleismaailmallisuus, avoimuus, keskustelu, kulttuurin ja tieteen rikkaus ovat niitä seikkoja, jotka tietenkin hengellisyyden ohella houkuttelevat ihmisiä kirkkoon. Mm. Opus Deille tyypillinen konservatiivinen taantumuksellisuus ei ihmisiä houkuttele, minkä osoittaa sekin, ettei järjestö ole tietääkseni saanut juurikaan suomalaisia jäseniä.

        "Mielipiteitä voi ja pitää olla, mutta tämä paikka ei ole oikea paikka niiden ilmaisuun."

        Onneksi me aikuiset katolilaiset emme tarvitse sinun lupaasi mielipiteillemme.

        "Kaikki näitäkin kirjoituksia lukevat suomalaiset, tietävät, että mm. nimimerkki Marialainen on yleisvalittaja aiheesta kuin aiheesta."

        Hah, haa... Vääremmässä tuskin voisit olla.


      • Hahaahihiiihiih...
        Marialainen kirjoitti:

        "En ole Opus Dein ihailija, mutta olen sorrettujen puolustaja."

        Ensimmäistä kertaa elämässäni kuulen, että Opus Dei kuuluisi sorrettuihin!

        "Puolustan ketä tahansa pappia, jota kohdellaan kaltoin ja varsinkin nimimerkkien takaa."

        Isä Ramon Goyarrolaa ei ole kohdeltu kaltoin. Tämä ei ole hänen hiippakuntansa, vaan Kristuksessa meidän kaikkien. Siksi meillä kaikilla on täysi oikeus sanoa mielipiteemme hiippakunnan asioista, joihin kuuluu yleisvikaarin virka.

        "Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että kotiasioista ei puhuta kodin ulkopuolella. Olen sitä mieltä, että hiippakuntamme asioista puhuminen ei kuulu tänne Suomi24:lle kaikkien suomalaisten luettavaksi."

        Kerropa minulle sitten jokin parempi, kaikille katolilaisille avoin keskustelufoorumi, jossa voimme keskustella kirkkomme asioista. Kaikki haukkuvat suomi24:ää, mutta parempaa foorumia ei yksinkertaisesti ole. Lisäksi keskustelulla on täälläkin selvät säännöt.

        "Uusia katolilaisia meille onneksi tulee koko ajan, he osaavat lukea kriittisesti täällä kirjoitetut jutut ja jättää pahimmat herjaukset omaan arvoonsa. Tämän päivän hyvin käyttäytyvät katolilaiset eivät onneksi piittaa täällä kirjoittavien muutamien ikivanhojen nimimerkkien herjaavista kirjoituksista."

        Itse taas tiedän, että nimenomaan katolilaisuuteen kuuluva yleismaailmallisuus, avoimuus, keskustelu, kulttuurin ja tieteen rikkaus ovat niitä seikkoja, jotka tietenkin hengellisyyden ohella houkuttelevat ihmisiä kirkkoon. Mm. Opus Deille tyypillinen konservatiivinen taantumuksellisuus ei ihmisiä houkuttele, minkä osoittaa sekin, ettei järjestö ole tietääkseni saanut juurikaan suomalaisia jäseniä.

        "Mielipiteitä voi ja pitää olla, mutta tämä paikka ei ole oikea paikka niiden ilmaisuun."

        Onneksi me aikuiset katolilaiset emme tarvitse sinun lupaasi mielipiteillemme.

        "Kaikki näitäkin kirjoituksia lukevat suomalaiset, tietävät, että mm. nimimerkki Marialainen on yleisvalittaja aiheesta kuin aiheesta."

        Hah, haa... Vääremmässä tuskin voisit olla.

        "Mm. Opus Deille tyypillinen konservatiivinen taantumuksellisuus ei ihmisiä houkuttele, minkä osoittaa sekin, ettei järjestö ole tietääkseni saanut juurikaan suomalaisia jäseniä."

        Ihanaa. SCJ:t ovat liberaaleja, opparit taantumuksellisia, neokatekumenaalit harhaoppisia kitaranrämpyttäjiä...

        Riittävän hyvä ja oikeanlainen ei ole kukaan, paitsi muutamat tällä palstalla kirjoitavista.


      • Beata M.
        Marialainen kirjoitti:

        "En ole Opus Dein ihailija, mutta olen sorrettujen puolustaja."

        Ensimmäistä kertaa elämässäni kuulen, että Opus Dei kuuluisi sorrettuihin!

        "Puolustan ketä tahansa pappia, jota kohdellaan kaltoin ja varsinkin nimimerkkien takaa."

        Isä Ramon Goyarrolaa ei ole kohdeltu kaltoin. Tämä ei ole hänen hiippakuntansa, vaan Kristuksessa meidän kaikkien. Siksi meillä kaikilla on täysi oikeus sanoa mielipiteemme hiippakunnan asioista, joihin kuuluu yleisvikaarin virka.

        "Olen saanut sellaisen kasvatuksen, että kotiasioista ei puhuta kodin ulkopuolella. Olen sitä mieltä, että hiippakuntamme asioista puhuminen ei kuulu tänne Suomi24:lle kaikkien suomalaisten luettavaksi."

        Kerropa minulle sitten jokin parempi, kaikille katolilaisille avoin keskustelufoorumi, jossa voimme keskustella kirkkomme asioista. Kaikki haukkuvat suomi24:ää, mutta parempaa foorumia ei yksinkertaisesti ole. Lisäksi keskustelulla on täälläkin selvät säännöt.

        "Uusia katolilaisia meille onneksi tulee koko ajan, he osaavat lukea kriittisesti täällä kirjoitetut jutut ja jättää pahimmat herjaukset omaan arvoonsa. Tämän päivän hyvin käyttäytyvät katolilaiset eivät onneksi piittaa täällä kirjoittavien muutamien ikivanhojen nimimerkkien herjaavista kirjoituksista."

        Itse taas tiedän, että nimenomaan katolilaisuuteen kuuluva yleismaailmallisuus, avoimuus, keskustelu, kulttuurin ja tieteen rikkaus ovat niitä seikkoja, jotka tietenkin hengellisyyden ohella houkuttelevat ihmisiä kirkkoon. Mm. Opus Deille tyypillinen konservatiivinen taantumuksellisuus ei ihmisiä houkuttele, minkä osoittaa sekin, ettei järjestö ole tietääkseni saanut juurikaan suomalaisia jäseniä.

        "Mielipiteitä voi ja pitää olla, mutta tämä paikka ei ole oikea paikka niiden ilmaisuun."

        Onneksi me aikuiset katolilaiset emme tarvitse sinun lupaasi mielipiteillemme.

        "Kaikki näitäkin kirjoituksia lukevat suomalaiset, tietävät, että mm. nimimerkki Marialainen on yleisvalittaja aiheesta kuin aiheesta."

        Hah, haa... Vääremmässä tuskin voisit olla.

        Kirjoitushistoriasi kertoo kaiken valittamisestasi. Facebookissa on mahdollisuus kirjoittaa. Siellä on meille Suomen kieltä puhuville oma sivusto. Siellä tosin kirjoitetaan omalla nimellä. Muuhun osaan kirjoituksestasi en puutu.


      • Marialainen
        Hahaahihiiihiih... kirjoitti:

        "Mm. Opus Deille tyypillinen konservatiivinen taantumuksellisuus ei ihmisiä houkuttele, minkä osoittaa sekin, ettei järjestö ole tietääkseni saanut juurikaan suomalaisia jäseniä."

        Ihanaa. SCJ:t ovat liberaaleja, opparit taantumuksellisia, neokatekumenaalit harhaoppisia kitaranrämpyttäjiä...

        Riittävän hyvä ja oikeanlainen ei ole kukaan, paitsi muutamat tällä palstalla kirjoitavista.

        Kuinka monta suomalaista jäsentä Opus Deissä on? Heitä on kokonainen liuta neokatekumenaalien parissa, jotka eivät suinkaan ole mitään "harhaoppisia", vaan kirkkomme hyväksymä liike.


      • Marialainen
        Beata M. kirjoitti:

        Kirjoitushistoriasi kertoo kaiken valittamisestasi. Facebookissa on mahdollisuus kirjoittaa. Siellä on meille Suomen kieltä puhuville oma sivusto. Siellä tosin kirjoitetaan omalla nimellä. Muuhun osaan kirjoituksestasi en puutu.

        On hyvin mielenkiintoista, että Opus Deitä ja sen pappeja puolustavat nimimerkit ovat kuin sattumalta aina uusia, mutta niiden kirjoitustapa on hyvin aggressiivinen. Se kertoo paljon siitä millainen järjestö Opus Dei on ja millaisia henkilöitä sen tukijat ovat.


      • Oikeutta jälkeen
        Marialainen kirjoitti:

        On hyvin mielenkiintoista, että Opus Deitä ja sen pappeja puolustavat nimimerkit ovat kuin sattumalta aina uusia, mutta niiden kirjoitustapa on hyvin aggressiivinen. Se kertoo paljon siitä millainen järjestö Opus Dei on ja millaisia henkilöitä sen tukijat ovat.

        On hyvin mielenkiintoista, että eräiden palstan vakiotrollien agressiivisuus ei herätä sinussa samoja johtopäätöksiä. Sinänsä johtopäätös on oikea, paitsi että en löydä noita agressiivisia oppareiden puolustajia. Muita vakioriehujia kylläkin, ja heistä jokainen terve ihminen vetää omat johtopäätöksensä.


      • keski-ikäinen kat.
        Oikeutta jälkeen kirjoitti:

        On hyvin mielenkiintoista, että eräiden palstan vakiotrollien agressiivisuus ei herätä sinussa samoja johtopäätöksiä. Sinänsä johtopäätös on oikea, paitsi että en löydä noita agressiivisia oppareiden puolustajia. Muita vakioriehujia kylläkin, ja heistä jokainen terve ihminen vetää omat johtopäätöksensä.

        Olen hiukan hämmentynyt siitä, että ilmeisesti tässä ollut viestini on poistettu. Mikähän siinä oli sopimatonta?

        Olin viestissä samaa mieltä kuin nimimerkki "Oikeutta jälkeen": Aggressiivisia OD:n puolustajia en minäkään tästä keskustelusta löydä. (En ole OD:n enkä neokatekumenaalien puolustaja, enkä ole iloinen kummankaan liikkeen saavuttamasta merkittävästä asemasta hiippakunnassa.)

        Lisäksi kirjoitin, että valitettavan aggressiivisena pidän sen sijaan henkilöä, joka käy täällä vähän väliä poistamassa niille kirjoituksille annetut plussat, joista hän itse ei pidä. Tämä on kurjaa. Hänelle mieluisat kirjoitukset saavat rauhassa kartuttaa plussiaan; tässä keskustelussa "hyväksyttyä" on yleisvikaarin kritisoiminen.
        Olisi mukavampaa ja kannustavampaa keskustella, jos tämä henkilö sietäisi ne plussat, joita muut ovat antaneet. Vaikka olisikin eri mieltä.

        Jos sheriffi poistit kirjoitukseni, kertoisitko minulle opiksi, mikä siinä oli vikana. Kiitos.


      • Marialainen
        keski-ikäinen kat. kirjoitti:

        Olen hiukan hämmentynyt siitä, että ilmeisesti tässä ollut viestini on poistettu. Mikähän siinä oli sopimatonta?

        Olin viestissä samaa mieltä kuin nimimerkki "Oikeutta jälkeen": Aggressiivisia OD:n puolustajia en minäkään tästä keskustelusta löydä. (En ole OD:n enkä neokatekumenaalien puolustaja, enkä ole iloinen kummankaan liikkeen saavuttamasta merkittävästä asemasta hiippakunnassa.)

        Lisäksi kirjoitin, että valitettavan aggressiivisena pidän sen sijaan henkilöä, joka käy täällä vähän väliä poistamassa niille kirjoituksille annetut plussat, joista hän itse ei pidä. Tämä on kurjaa. Hänelle mieluisat kirjoitukset saavat rauhassa kartuttaa plussiaan; tässä keskustelussa "hyväksyttyä" on yleisvikaarin kritisoiminen.
        Olisi mukavampaa ja kannustavampaa keskustella, jos tämä henkilö sietäisi ne plussat, joita muut ovat antaneet. Vaikka olisikin eri mieltä.

        Jos sheriffi poistit kirjoitukseni, kertoisitko minulle opiksi, mikä siinä oli vikana. Kiitos.

        "En ole OD:n enkä neokatekumenaalien puolustaja, enkä ole iloinen kummankaan liikkeen saavuttamasta merkittävästä asemasta hiippakunnassa."

        Kuulut maamme katolilaisten enemmistöön. Liikkeiden erona tosin on se, että neokatekumenaatti on valmis hoitamaan myös seurakuntia - toisin kuin rikkaiden ja vaikutusvaltaisten maailmassa viihtyvä Opus Dei.


      • Syntyperäinen Töölös
        Marialainen kirjoitti:

        "En ole OD:n enkä neokatekumenaalien puolustaja, enkä ole iloinen kummankaan liikkeen saavuttamasta merkittävästä asemasta hiippakunnassa."

        Kuulut maamme katolilaisten enemmistöön. Liikkeiden erona tosin on se, että neokatekumenaatti on valmis hoitamaan myös seurakuntia - toisin kuin rikkaiden ja vaikutusvaltaisten maailmassa viihtyvä Opus Dei.

        Totta. Neokatekumenaalit ansaitsevat kaikkien kiitollisuuden ja tunnustuksen siitä, että he ovat olleet valmiita huolehtimaan seurakunnista. Opus Dei ei ole ollut valmis muihin kuin johtaviin tehtäviin.


      • Intreseerattu
        Marialainen kirjoitti:

        On hyvin mielenkiintoista, että Opus Deitä ja sen pappeja puolustavat nimimerkit ovat kuin sattumalta aina uusia, mutta niiden kirjoitustapa on hyvin aggressiivinen. Se kertoo paljon siitä millainen järjestö Opus Dei on ja millaisia henkilöitä sen tukijat ovat.

        On hyvin mielenkiintoista, että näitä mielipiteitä ei näy oikeissa keskusteluissa eikä esimerkiksi Facebook-ryhmässä.


      • Intresseerattu
        Beata M. kirjoitti:

        Kirjoitushistoriasi kertoo kaiken valittamisestasi. Facebookissa on mahdollisuus kirjoittaa. Siellä on meille Suomen kieltä puhuville oma sivusto. Siellä tosin kirjoitetaan omalla nimellä. Muuhun osaan kirjoituksestasi en puutu.

        Beata M., Facebookissa on vaikeaa tai ainakin erittäin työlästä luoda sivupersoonia, joilla voidaan antaa kuva "maamme katolilaisten mielipiteestä". Se ei onnistu myöskään henkilökohtaisessa kanssakäymisessä.

        Siksi et törmää näihin mielipiteisiin muualla kuin täällä. Ja juuri siitä syystä nämä kirjoittajat vaativat, että nimetön kirjoittelu pitäisi olla se, jota kuunnellaan.


      • Beata M.
        Intresseerattu kirjoitti:

        Beata M., Facebookissa on vaikeaa tai ainakin erittäin työlästä luoda sivupersoonia, joilla voidaan antaa kuva "maamme katolilaisten mielipiteestä". Se ei onnistu myöskään henkilökohtaisessa kanssakäymisessä.

        Siksi et törmää näihin mielipiteisiin muualla kuin täällä. Ja juuri siitä syystä nämä kirjoittajat vaativat, että nimetön kirjoittelu pitäisi olla se, jota kuunnellaan.

        Todennäköisesti me nuoret katolilaiset käytämme sosiaalista mediaa eri tavalla eli emme halua valittaa jokaisesta asiasta "puskasta" nimettömänä huutamalla. Kukaan katolinen kaverini ei ole tyytymätön toimintaan hiippakunnassa. Jos haluamme keskustella sosiaalisessa mediassa, hoidamme asiat toisella tavalla.


      • Marialainen
        Intresseerattu kirjoitti:

        Beata M., Facebookissa on vaikeaa tai ainakin erittäin työlästä luoda sivupersoonia, joilla voidaan antaa kuva "maamme katolilaisten mielipiteestä". Se ei onnistu myöskään henkilökohtaisessa kanssakäymisessä.

        Siksi et törmää näihin mielipiteisiin muualla kuin täällä. Ja juuri siitä syystä nämä kirjoittajat vaativat, että nimetön kirjoittelu pitäisi olla se, jota kuunnellaan.

        Mitä ihmeen sivupersoonia? Minulla on ollut tämä sama nimimerkki viimeiset 8-9 vuotta. Voit todentaa sen hakutoiminnalla. Lisäksi useat marialaiset tietävät kuka olen. Minulla ei ole mitään tarvetta käydä keskustelua jossakin lapsellisessa Facebookissa, jota pidän - kuten taisit mainita - lähinnä murrosikäisille suunnattuna sosiaalisena mediana.


      • vanhempi katoliikki
        Marialainen kirjoitti:

        Mitä ihmeen sivupersoonia? Minulla on ollut tämä sama nimimerkki viimeiset 8-9 vuotta. Voit todentaa sen hakutoiminnalla. Lisäksi useat marialaiset tietävät kuka olen. Minulla ei ole mitään tarvetta käydä keskustelua jossakin lapsellisessa Facebookissa, jota pidän - kuten taisit mainita - lähinnä murrosikäisille suunnattuna sosiaalisena mediana.

        Ei se mitään, jos ei ole tarvetta. Murrosikäisiin en kuitenkaan omasta puolestani muista Facebookissa törmänneeni.
        Siellä on iso joukko katolilaisia samassa keskusteluryhmässä. Niistä, jotka itse tunnen (ja kuusikymppisenä ihmisenä, joista vuosista 40 olen ollut katolilainen, tunnen aika joukon) valtaosa on neljäkymmentään täyttänyt.
        Keskustelu siellä on asiallista ja miellyttävää.
        Tätä suomi24-palstaa en omasta puolestani paljonkaan jaksa kirjoituksillani rasittaa. Valintamme meillä kullakin.


      • Henrikiläinen
        Intreseerattu kirjoitti:

        On hyvin mielenkiintoista, että näitä mielipiteitä ei näy oikeissa keskusteluissa eikä esimerkiksi Facebook-ryhmässä.

        Olen Facebookissa havainnut katolilaisuutta koskevaa keskustelua Fideksen päätoimittajan ystäväpiirissä sekä yleensä tridentiinistä messua kannattavien keskuudessa. Sekö nyt on edustava otos maamme katolilaisista ja heidän murheistaan?

        Samoissa keskusteluissa ollaan kunnostauduttu esittelemällä erilaisia ruokalautasia. Se siitä keskustelunne tasosta. Ei silti, kuulun itsekin siihen.


      • Melko väärässä-Tutk.
        Marialainen kirjoitti:

        Kuinka monta suomalaista jäsentä Opus Deissä on? Heitä on kokonainen liuta neokatekumenaalien parissa, jotka eivät suinkaan ole mitään "harhaoppisia", vaan kirkkomme hyväksymä liike.

        -Liike on ollut pitkään kiistanalainen. Monet kriitikot ovat valittaneet liikkeen fanaattisuudesta ja sokeasta kuuliaisuudesta, kun taas toiset ovat vastustaaneet liikeen väitettyjä heterodoksisia opetuksia ja liturgisia käytäntöjä.

        Both a brand new Vatican leak, and one contained in the avalanche of secret documents already published by an Italian journalist, depict deep ambivalence among the pope’s most senior aides about the controversial lay movement the Neocatechumenal Way.

        The movement has long been controversial. Some critics complain of fanaticism and unthinking obedience, while others object to allegedly heterodox teachings and liturgical practices.
        http://ncronline.org/blogs/ncr-today/leaks-confirm-ambivalence-about-neocatechumenal-way

        Aiempi keskustelu neokat ilmiön vaikutuksista
        Neokatekumenaalit - hiippakunnan tuho
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/5863017

        * Ei tule mennä liikkeen ihmisiä ja perustajia vastaan, vaan vastustaa heidän liturgisia ja opillisia virheitä.- Paavillisen Lateraani Yliopiston professori Enrico Zoffoli

        http://fr.wikipedia.org/wiki/Enrico_Zoffoli

        Kardinaali Cipriani Thorne
        * Neokatekumenaalien tie tuottaa ihailua, mutta myös huolia ja epäilyksiä. 
"Minulla ei ole epäilystäkään siitä, että neokatekumenaalien aikomukset ovat kiitettäviä ja että he todella etsivät Jumalaa lämöllä ja ilolla. Olen sitä mieltä, että terve vuoropuhelu heidän kanssa joskus tapahtuu ja kun se tapahtuu se tulee olemaan vankasti sidottuna totuuteen. Jopa Vatikaani on yrittänyt löytää ratkaisua jotta voisi hyväksyä heidän asemansa. Kuitenkin heidän pyhän messun vietossa on viellä kohtia, johon suhtaudun ehdottomasti erinevällä mielellä. Muistutan ja vahvistavan sen, että heidän liturgiansa on ainutlaatuinen ja sitä on kunnioitettava samalla tavalla kun kaikkia muita. Yhteenvetona,- suvaitsevaisuutta.
        neokatekumenaaleille kyllä, mutta se on kirkko tehtävä palauttaa heidät takaisin eukaristiseen kunnioitukseen.
        http://uvcarmel.org/2008/04/18/liturgical-abuses-according-to-cardinal-cipriani-thorne-invoke-greater-rigor/

        *Teidän Korkeutenne mitä mieltä olette neokatekumenaaleista.
        Kardinaali Medina Estevéz:
        "Kuluneen vuoden aikana, liturgia kongregaation prefektinä Vatikaanissa, olen valitettavasti huoman- nut heidän liturgioissa aitoja eriskummallisuuksia ja vääriä liturgisia ennaltaarvailuja
        http://www.papanews.it/dettaglio_interviste.asp?IdNews=7063

        *Kardinaali Medina Estévez arvostelee Neokatekumenaaleja: "luopukaa messu väärinkäytöksistä: sitä liturgiaa ei omistaa kukaan, puhumattakaan KIKO Arguellosta"
        http://www.papanews.it/dettaglio_interviste.asp?IdNews=7063

        "erilaisuden huolimatta osa nähdä ja rakenta yhteys Jumalaan ja ihmisiin."

        Rakasta Jumalaa ja hänen totuutta. Ilman näitä ei voi rakentaa yhteyttä jumalaan. Mitä se erilaisuus sinulle tarkoittaa? lahko manipulointi ? Kirkon opin ja jumalanpalveluksen väärentäminen ja valjastaminen omia tarkoitusperiä varten?

        *Neokatekumenaali yhteisön psykologinen perusta.

        Professori Alberto Picanon raportti, San Camillon Psykiatrinen sairaala, Rooma
        http://www.internetica.it/neocatecumenali/english/Psychological-underpinnings.htm


      • Vielä Tutkinnan alla
        Marialainen kirjoitti:

        Kuinka monta suomalaista jäsentä Opus Deissä on? Heitä on kokonainen liuta neokatekumenaalien parissa, jotka eivät suinkaan ole mitään "harhaoppisia", vaan kirkkomme hyväksymä liike.

        *April 12, 2012. (Romereports.com) Benedict XVI has asked the Congregation for the Doctrine of the Faith and in particular its prefect, Cardinal William Levada, to examine whether members of the Neocatechumenal Way, celebrate Mass within the doctrine and liturgical practices of the Church.
        http://www.romereports.com/palio/masses-of-neocatechumenal-way-under-review-english-6520.html

        *Ignoring and rejecting 2000 years of Catholic doctrine and practice of the Church, the Neo-Catechumenal way claims to rediscover the primitive and authentic Christian values.
        http://christorchaos.com/FastAndFurious.htm

        *ROME REPORTS -Masses of Neocatechumenal Way under review
        http://www.romereports.com/palio/masses-of-neocatechumenal-way-under-review-english-6520.html

        *In December of 2005, the dicastery had asked the “Way” to respect the Church liturgy. In the name of Pope Benedict, Cardinal Francis Arinze asked, first of all, that the entire community accept and follow the liturgical books approved by the Church, “without omitting or adding anything
        http://vaticaninsider.lastampa.it/en/homepage/news/detail/articolo/catecumenali-catecumenales-neocatechumelans-vatican-vaticano-11568/
        -(heterodoksi- vääräoppinen)
        -(dicastery - is an Italicism that refers to the Departments of the Roman Curia)

        *The Old Form of the Neocatechumenal Mass Is Illicit
        http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/205382?eng=y

        *It very quickly became obvious to me that the Way (The Way is what its apologists like to call the Neocatechumenate Way) was like an iceberg, and what its apologist permitted you to see was barely even the tip.
        http://www.cathud.com/links/pages_MR/Neocatechumenal_Way_Kiko_Arguello.htm

        Bugnini and the Neocatechumenal Way
        http://rorate-caeli.blogspot.com/2012/01/bugnini-and-neocatechumenal-way.html

        Vatican newspaper underlines Pope’s caution on liturgies of Neocatechumenal Way
        http://www.cathnewsusa.com/2012/03/vatican-newspaper-underlines-popes-caution-on-liturgies-of-neocatechumenal-way/

        Kommentteja:

        *"neokatekumenaalien" toiminnasta ja ilmeisestä pyrkimyksestä kehittää Suomen katolista kirkkoa omien näkemyksieni vastaiseen suuntaan, huolestuttavat minua ja herättävät epäilyksiä kirkon tulevaisuudesta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10586297

        *Monet neokatekumenaali papit kuitenkin haluaisivat tuoda oman liikkeenssä piirteitä seurakuntaan ja messuun. Joissain paikoissa se näkyy selvemmin ja jossain vähemmän. Se riippuu siitä miten kyseinen pappi itse haluaa tai pääsee toteuttamaan nekoatekumenaalien visiota liturgisesta uudistuksesta.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10586297


    • Uusi katolilainen

      Haluan toistaa tässä mielipiteeni, jonka toin esille jo toisessa keskustelussa, joka ei sinänsä liittynyt tähän aiheeseen. Pidän sen toistamista perusteltuna. Takavuosina Opus Dei yritti houkutella minua, silloin uutena katolilaisena, riveihinsä.

      Jos voin sanoa mikä minua ärsytti kaikesta eniten Opus Deissä, niin se oli varmasti heidän omien pappiensa loputon kehuminen ja korottaminen. Opus Dei markkinoi itseään maallikkojärjestönä, mutta tosiasiassa siinä papit ovat kaikki kaikessa.

      Järjestöstä kiinnostuneille annetaan ymmärtää, että nimenomaan Opus Dein papit ovat kaikista hurskaimmat, kaikista oppineimmat, kaikista oikeaoppisemmat ja kaikista mukavimmat. Muihin pappeihin, varsinkaan sääntökuntapappeihin, ei ole luottamista. Vaikka esimerkiksi ripin sanotaan aina olevan pätevä, silti parhaimmat neuvot ja parhaimman sielunhoidon saa vain ja ainoastaan Opus Dein papeilta - näin siis väitetään kaikille ulkopuolisille.

      Nyt tiedän, ettei mikään näistä väittämistä ole totta. En pidä Opus Dein pappeja erityisen hurskaina (eivät ole kiinnostuneita köyhistä ja kärsivistä), en oppineina (oppineempiakin on, lisäksi heidän tutkintonsa ovat Opus Dei-yliopistoista), en kaikista oikeaoppineisimpina (muitakin on) enkä varsinkaan kaikista mukavimpina.

      Miten Fides on voinut mennä tähän Opus Dei -halpaan? Olen jyrkästi sitä vastaan, että Opus Dein pappi toimii tämän hiippakunnan, minun hiippakuntani yleisvikaarina. Hän edustaa juuri sitä kaikkia muita pappeja halventavaa itsensäkorotusta, jota koko personaaliprelatuuri on pullollaan.

      Piispa Teemu, valitse toinen yleisvikaari - sellainen, joka yhdistää eikä hajoita!

      • Kuka olisi?

        "Piispa Teemu, valitse toinen yleisvikaari - sellainen, joka yhdistää eikä hajoita!"

        Kuka tällainen mielestäsi olisi? Täällä on ehdotettu isä Marinoa ja isä Ryszardia. Jonkinlaista puoltoääntä on saanut myös isä Manuel. Isä Wieslawiin oltiin kai(?) tyytyväisiä, mutta hän halusi itse siirtyä yleisvikaarin tehtävistä seurakuntatyöhön.


      • Marialainen
        Kuka olisi? kirjoitti:

        "Piispa Teemu, valitse toinen yleisvikaari - sellainen, joka yhdistää eikä hajoita!"

        Kuka tällainen mielestäsi olisi? Täällä on ehdotettu isä Marinoa ja isä Ryszardia. Jonkinlaista puoltoääntä on saanut myös isä Manuel. Isä Wieslawiin oltiin kai(?) tyytyväisiä, mutta hän halusi itse siirtyä yleisvikaarin tehtävistä seurakuntatyöhön.

        Mielestäni sekä isä Marino että isä Ryszard olisivat erinomaisia ehdokkaita yleisvikaareiksi. Sellaisia on varmasti muitakin, mutta näitä kahta pidän minäkin parhaimpina. He ovat kauan täällä palvelleita, hiippakuntamme kokoavia pappeja, joilla on paljon kokemusta mm. ekumeniasta.


      • Ruotuun siitä
        Kuka olisi? kirjoitti:

        "Piispa Teemu, valitse toinen yleisvikaari - sellainen, joka yhdistää eikä hajoita!"

        Kuka tällainen mielestäsi olisi? Täällä on ehdotettu isä Marinoa ja isä Ryszardia. Jonkinlaista puoltoääntä on saanut myös isä Manuel. Isä Wieslawiin oltiin kai(?) tyytyväisiä, mutta hän halusi itse siirtyä yleisvikaarin tehtävistä seurakuntatyöhön.

        Yleisvikaareja tai muitakaan ei katolisessa kirkossa valita huutoäänestyksellä. Se yleinen periaate, jonka mukaan kirkko ei ole piispan tai kenenkään muunkaan omaisuutta, vaan Kristuksen, on terve. Siitä vedetty johtopäätös, jonka mukaan Marialaisella Kristuksen hengen "haltijana" on oikeus ja velvollisuus nakertaa pietarinistuimeen yhteydessä olevan piispan yksittäisiä päätöksiä ja henkilövalintoja taas menee metsään ja pitkälle. Se henkii on väärää.


      • Henrikiläinen
        Ruotuun siitä kirjoitti:

        Yleisvikaareja tai muitakaan ei katolisessa kirkossa valita huutoäänestyksellä. Se yleinen periaate, jonka mukaan kirkko ei ole piispan tai kenenkään muunkaan omaisuutta, vaan Kristuksen, on terve. Siitä vedetty johtopäätös, jonka mukaan Marialaisella Kristuksen hengen "haltijana" on oikeus ja velvollisuus nakertaa pietarinistuimeen yhteydessä olevan piispan yksittäisiä päätöksiä ja henkilövalintoja taas menee metsään ja pitkälle. Se henkii on väärää.

        "Siitä vedetty johtopäätös, jonka mukaan Marialaisella Kristuksen hengen "haltijana" on oikeus ja velvollisuus nakertaa pietarinistuimeen yhteydessä olevan piispan yksittäisiä päätöksiä ja henkilövalintoja taas menee metsään ja pitkälle. Se henkii on väärää."

        Marialainen eikä kukaan muukaan ole nakertanut piispan yksittäisiä päätöksiä. Piispa ei ole katolisen uskon mukaan erehtymätön, vaan sitä on vain paavi ex cathedra.

        Kuten sanoit, kirkko on Kristuksen. Vatikaanin 2. kirkolliskokouksen mukaan se tarkoittaa, että meillä maallikoilla on oma vastuumme kirkosta. Siihen vastuuseen kuuluu kirkon asioista käytävä julkinen keskustelu sekä tarvittaessa puuttuminen asioihin, jotka eivät ole kirkkomme edun mukaista.

        Useimpien mukaan tällaisiin asioihin kuuluu väärän henkilön toimiminen yleisvikaarina eli sellaisen, joka ei nauti katolilaisten laajaa luottamusta. Mitä hyötyä on pitää tällainen henkilö virassa? Kuka siitä lopulta oikein hyötyy?


      • Ruotuun siitä
        Henrikiläinen kirjoitti:

        "Siitä vedetty johtopäätös, jonka mukaan Marialaisella Kristuksen hengen "haltijana" on oikeus ja velvollisuus nakertaa pietarinistuimeen yhteydessä olevan piispan yksittäisiä päätöksiä ja henkilövalintoja taas menee metsään ja pitkälle. Se henkii on väärää."

        Marialainen eikä kukaan muukaan ole nakertanut piispan yksittäisiä päätöksiä. Piispa ei ole katolisen uskon mukaan erehtymätön, vaan sitä on vain paavi ex cathedra.

        Kuten sanoit, kirkko on Kristuksen. Vatikaanin 2. kirkolliskokouksen mukaan se tarkoittaa, että meillä maallikoilla on oma vastuumme kirkosta. Siihen vastuuseen kuuluu kirkon asioista käytävä julkinen keskustelu sekä tarvittaessa puuttuminen asioihin, jotka eivät ole kirkkomme edun mukaista.

        Useimpien mukaan tällaisiin asioihin kuuluu väärän henkilön toimiminen yleisvikaarina eli sellaisen, joka ei nauti katolilaisten laajaa luottamusta. Mitä hyötyä on pitää tällainen henkilö virassa? Kuka siitä lopulta oikein hyötyy?

        > Useimpien mukaan tällaisiin asioihin kuuluu väärän henkilön toimiminen yleisvikaarina eli sellaisen, joka ei nauti katolilaisten laajaa luottamusta.

        Sinulle tuskin tulee uutisena, että hän nauttii katolilaisten laajaa luottamusta.

        KUKAAN ei ole oikealla nimellään sanonut poikkipuolista sanaa Raimo Goyarrolasta.

        Poikkipuolista sanaa ei löydy YHDELTÄKÄÄN palstalta, jossa keskustellaan omilla nimillä, ja jossa ei voi esiintyä useammalla nimimerkillä.

        Katolisessa Facebook-ryhmässä ei ole asiaa koskevia keskusteluja, siellä hoidetaan oikeita asioita ja välitetään tietoa. KUKAAN ei ole perustanut Facebookiin ryhmää Raimo Goyarrolan yleisvikaariutta vastaan.

        Pienemmistäkin asioista keskustellaan julkisesti, avoimesti, oikeilla nimillä, mutta ei tästä. Johtopäätös on, että väitteesi on väärä.


      • Marialainen
        Ruotuun siitä kirjoitti:

        > Useimpien mukaan tällaisiin asioihin kuuluu väärän henkilön toimiminen yleisvikaarina eli sellaisen, joka ei nauti katolilaisten laajaa luottamusta.

        Sinulle tuskin tulee uutisena, että hän nauttii katolilaisten laajaa luottamusta.

        KUKAAN ei ole oikealla nimellään sanonut poikkipuolista sanaa Raimo Goyarrolasta.

        Poikkipuolista sanaa ei löydy YHDELTÄKÄÄN palstalta, jossa keskustellaan omilla nimillä, ja jossa ei voi esiintyä useammalla nimimerkillä.

        Katolisessa Facebook-ryhmässä ei ole asiaa koskevia keskusteluja, siellä hoidetaan oikeita asioita ja välitetään tietoa. KUKAAN ei ole perustanut Facebookiin ryhmää Raimo Goyarrolan yleisvikaariutta vastaan.

        Pienemmistäkin asioista keskustellaan julkisesti, avoimesti, oikeilla nimillä, mutta ei tästä. Johtopäätös on, että väitteesi on väärä.

        Mistä lähtien jokin Facebookin virtuaalimaailma on mukamas oikeiden keskustelujen mittari? Olen kuullut, että siellä joillakin julkkiksilla voi olla jopa kymmeniä miljoonia "keskustelijoita". Koko touhu vaikuttaa murrosikäisten puuhalta.

        Todelliset keskustelut käydään seurakuntalaisten keskuudessa ja tosiaankin omilla nimillä ja kasvoilla. Ja NIISSÄ keskusteluissa isä Ramon Goayrrola on saanut osakseen erittäin kovaa kritiikkiä ja epäluottamusta.

        Tällä palstalla keskustelu käydään nimimerkeillä, kuten yleensäkin suomi24:ssä tai ylipäätään missä tahansa kaikille avoimessa keskustelussa. Olen ollut tämän palstan aktiivi pian 10 vuotta ja voin vakuuttaa, että nämä keskustelut eivät ihan tyhjästä synny. Ajoittain joku yrittää jotakin trollauskeskustelua, mutta sellainen ei synnytä juurikaan viestejä (vrt. keskustelu Mariankirkon messuista).

        Totuus on, että isä Ramon Goayarrolan eroa vaaditaan hyvinkin laajasti.


    • Sveitsiläinen

      Mielestäni tästä keskustelusta voidaan edellisen tavoin vetää ihan objektiivisesti yksi johtopäätös: Kovin ristiriitaisia tunteita herättävänä pappina yleisvikaari Raimo Goayrrola ei ole tätä hiippakuntaa yhdistävä vaan hajoittava henkilö.

      Tilanne näin ollen on hänen osaltaan hyvin samanlainen kuin tilanne oli piispa Józef Wróbelin kohdalla. Mitä pahaa tai väärää piispa oli lopulta tehnyt? Ei juuri mitään, mutta hänen eronsa oli perustelua, sillä hän ei ollut hiippakuntaamme yhdistävä vaan hajoittava hahmo.

      Raimo Goayrrola - jos nyt tämä on ihan virallisesti hänen nimensä - on lähtökohdiltaan huonoissa asemissa toimiakseen yleisvikaarina täällä Suomessa. Hän on liian nuori, espanjalainen, kokematon, meille tuntematon ja kuuluu kaiken lisäksi Opus Deihin. Kun tähän lisätään Goyarrolan itsensä varsin monia ärsyttänyt esiintyminen ja "itsensä tyrkyttäminen" - näin muita lainatakseni - Fides-lehdessä, hän on omalla toiminnallaan vain huonontanut asemaansa.

      Yleisvikaarin toimi tuskin on mikään suora tie taivaaseen, joten Goyarrola tekisi hyvin erotessaan siitä - niin hiippakuntamme etua kuin omaa etuaan ajatellen. Ristiriitaisena hahmona hän ei kykene kokoamaan eikä yhdistämään, joten hänen toimintansa ei lopulta hyödytä ketään - ja kaikkein vähiten tätä hiippakuntaa.

      • Toinen henkilö

        Palstalla on ollut vain yksi henkilö, joka pyrkii vetämään mielipiteensä objektiiviseksi totuudeksi. Jätän arvattavaksi.


      • Tavis vasemmalta

        "Raimo Goayrrola - jos nyt tämä on ihan virallisesti hänen nimensä - on lähtökohdiltaan huonoissa asemissa toimiakseen yleisvikaarina täällä Suomessa. Hän on liian nuori, espanjalainen, kokematon, meille tuntematon ja kuuluu kaiken lisäksi Opus Deihin. Kun tähän lisätään Goyarrolan itsensä varsin monia ärsyttänyt esiintyminen ja "itsensä tyrkyttäminen" - näin muita lainatakseni - Fides-lehdessä, hän on omalla toiminnallaan vain huonontanut asemaansa."

        Viisatta puhetta suoraan käkikellojen luvastusta maasta! Sinä toit selvästi esille koko ongelman ytimen. Jään odottamaan seuraavaa Fidestä, jotta pääsen laskemaan montako kertaa siinä on mainittu "yleisvikaari, isä Raimo Goyarrola" sekä kuinka monta kertaa sama "Raimo" komeilee lehden kuvissa.

        Jos tämä Raimo-poika olisi ihan oikeasti suomalainen pappi, hänet oltaisiin jo tuhansia kertoja haukuttu pataluhaksi. Mutta kun onkin espanjalainen, hänelle pitää sallia kaikki. Miksi me suomalaiset tunnemme itsemme niin ala-arvoisiksi, että sallimme ulkomaalaisille papeille kaiken?


      • catholique en France
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        "Raimo Goayrrola - jos nyt tämä on ihan virallisesti hänen nimensä - on lähtökohdiltaan huonoissa asemissa toimiakseen yleisvikaarina täällä Suomessa. Hän on liian nuori, espanjalainen, kokematon, meille tuntematon ja kuuluu kaiken lisäksi Opus Deihin. Kun tähän lisätään Goyarrolan itsensä varsin monia ärsyttänyt esiintyminen ja "itsensä tyrkyttäminen" - näin muita lainatakseni - Fides-lehdessä, hän on omalla toiminnallaan vain huonontanut asemaansa."

        Viisatta puhetta suoraan käkikellojen luvastusta maasta! Sinä toit selvästi esille koko ongelman ytimen. Jään odottamaan seuraavaa Fidestä, jotta pääsen laskemaan montako kertaa siinä on mainittu "yleisvikaari, isä Raimo Goyarrola" sekä kuinka monta kertaa sama "Raimo" komeilee lehden kuvissa.

        Jos tämä Raimo-poika olisi ihan oikeasti suomalainen pappi, hänet oltaisiin jo tuhansia kertoja haukuttu pataluhaksi. Mutta kun onkin espanjalainen, hänelle pitää sallia kaikki. Miksi me suomalaiset tunnemme itsemme niin ala-arvoisiksi, että sallimme ulkomaalaisille papeille kaiken?

        "Jos tämä Raimo-poika olisi ihan oikeasti suomalainen pappi, hänet oltaisiin jo tuhansia kertoja haukuttu pataluhaksi. Mutta kun onkin espanjalainen, hänelle pitää sallia kaikki. Miksi me suomalaiset tunnemme itsemme niin ala-arvoisiksi, että sallimme ulkomaalaisille papeille kaiken?"

        Joillakin suomalaisilla on alemmuuskompleksi. He ihailevat ja joskus melkein palvovat kaikkea ulkomaalaisuutta täysin kritiikittömästi. Tästä syystä he ihailevat ulkomaalaisia pappeja ja halveksivat kotimaisia.


      • Tavis vasemmalta
        catholique en France kirjoitti:

        "Jos tämä Raimo-poika olisi ihan oikeasti suomalainen pappi, hänet oltaisiin jo tuhansia kertoja haukuttu pataluhaksi. Mutta kun onkin espanjalainen, hänelle pitää sallia kaikki. Miksi me suomalaiset tunnemme itsemme niin ala-arvoisiksi, että sallimme ulkomaalaisille papeille kaiken?"

        Joillakin suomalaisilla on alemmuuskompleksi. He ihailevat ja joskus melkein palvovat kaikkea ulkomaalaisuutta täysin kritiikittömästi. Tästä syystä he ihailevat ulkomaalaisia pappeja ja halveksivat kotimaisia.

        "Joillakin suomalaisilla on alemmuuskompleksi. He ihailevat ja joskus melkein palvovat kaikkea ulkomaalaisuutta täysin kritiikittömästi. Tästä syystä he ihailevat ulkomaalaisia pappeja ja halveksivat kotimaisia."

        Sangen mielenkiintoinen huomio! Tuoreessa muistissa vielä on miten vielä viisi vuotta sitten muutamat palvoivat henkeen ja vereen silloista piispa Wróbelia ja vannoivat tämän nimeen. Nämä ovat ilmeisesti niitä samoja, jotka sittemmin ovat suunnanneet palvonta-energiansta tähän mitäänsanomattomaan Raimo-poikaan, joka vaikuttaa täällä yleisvikaarina pelkästään kirkkomme vahingoksi ja Opus Dein eduksi.


      • Michael*
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        "Raimo Goayrrola - jos nyt tämä on ihan virallisesti hänen nimensä - on lähtökohdiltaan huonoissa asemissa toimiakseen yleisvikaarina täällä Suomessa. Hän on liian nuori, espanjalainen, kokematon, meille tuntematon ja kuuluu kaiken lisäksi Opus Deihin. Kun tähän lisätään Goyarrolan itsensä varsin monia ärsyttänyt esiintyminen ja "itsensä tyrkyttäminen" - näin muita lainatakseni - Fides-lehdessä, hän on omalla toiminnallaan vain huonontanut asemaansa."

        Viisatta puhetta suoraan käkikellojen luvastusta maasta! Sinä toit selvästi esille koko ongelman ytimen. Jään odottamaan seuraavaa Fidestä, jotta pääsen laskemaan montako kertaa siinä on mainittu "yleisvikaari, isä Raimo Goyarrola" sekä kuinka monta kertaa sama "Raimo" komeilee lehden kuvissa.

        Jos tämä Raimo-poika olisi ihan oikeasti suomalainen pappi, hänet oltaisiin jo tuhansia kertoja haukuttu pataluhaksi. Mutta kun onkin espanjalainen, hänelle pitää sallia kaikki. Miksi me suomalaiset tunnemme itsemme niin ala-arvoisiksi, että sallimme ulkomaalaisille papeille kaiken?

        Hän ei ole espanjalainen vaan baski.


      • Beelö meta, meta
        Michael* kirjoitti:

        Hän ei ole espanjalainen vaan baski.

        Eikä vaimoni ole suomalainen vaan karjalainen. Typerää saivartelemista!


    • catholique en France

      Liityin kirkkoon alle viisi vuotta sitten. Sen jälkeen olen asunut täällä Ranskassa, joten minulla ei ole juuri kokemusta seurakuntaelämästä siellä Suomessa. Luen kuitenkin katolisia lehtiä, kuten La Croix, ja myös Fidestä Internetin välityksellä.

      Minusta Opus Dei on siellä Suomessa saanut aivan kohtuuttomat mittasuhteet ja vallan. Täällä Ranskassa ja luultavasti myös muualla katolisessa maailmassa sen maine on huono. Sitä pidetään elitistisenä ja konservatiivisena järjestönä, sellaisena, joka ei välitä köyhistä ja vähäosaisista. Täällä juuri kukaan ei ole kiinnostunut Opus Deistä. Se on hyvin pieni, marginaalinen ja espanjalainen. Lähes kaikki papit ovat tavallisia hiippakuntapappeja. Kotikaupungissani myös mm. dominikaaneilla ja fransiskaaneilla on omat seurakuntansa. Siellä käyn ripittäytymässä.

      Minulle on ihan sama kuka toimii yleisvikaarina siellä Suomessa kunhan hän ei ole Opus Dein jäsen. Ajattelen kirkon parasta. Kirkko ei voi eikä saa leimautua minkään ääriliikkeen mukaan. Yleisvikaarin pitää edustaa normaalia katolilaisuutta ja edistää sitä.

      • Beata M.

        Onko teistä kukaan tullut ajatelleeksi, ettei vaihtoehtoja kenties ollut yleisvikaaria nimitettäessä? Suomi on pieni ja köyhä hiippakunta, mihin ei monikaan sääntökunta halua tulla. SCJ-pappeja meillä ei enää monia ole eikä halua yleisvikaarin paikalle ole. Vaihtoehdot: neokatekumenaali tai Opus Dei, kumman valitset, siinäpä kysymys.


      • ex-caritasaktiivi
        Beata M. kirjoitti:

        Onko teistä kukaan tullut ajatelleeksi, ettei vaihtoehtoja kenties ollut yleisvikaaria nimitettäessä? Suomi on pieni ja köyhä hiippakunta, mihin ei monikaan sääntökunta halua tulla. SCJ-pappeja meillä ei enää monia ole eikä halua yleisvikaarin paikalle ole. Vaihtoehdot: neokatekumenaali tai Opus Dei, kumman valitset, siinäpä kysymys.

        Henkilökohtaisesti en voi kunnioittaa Opus Dein pappeja. Tässä keskustelussa on tuotu esille jo monta kertaa se tosiasia miten häikäilemättömästi ja suorastaan epäkristillisesti he etsivät rikkaiden, akateemisten ja vaikutusvaltaisten seuraa (Marialainen), miten he korottavat itseään toisia pappeja halventamalla (Uusi katolilainen), miten heidän edustamallaan järjestöllä on katolisessa maailmassa huono maine (catolique en France) ja miten he eivät nauti katolilaisten luottamusta (lukuisat muut nimimerkit).

        Mitä erityisen ihailtavaa Opus Dein papeissa mukamas on? Sekö on ihailtavaa, että he eivät suostu ottamaan vastuuta yhdestäkään seurakunnasta? Opus Dein papit ovat tässä suhteessa kuin keskenkasvuisia nulikoita, jotka poimivat kermakakusta kermat päältä. Itse en jaksa arvostaa heitä pätkääkään. He eivät edusta pappien eliittiä, vaan pappien pohjasakkaa. Heidän takiaan monet saavat kirkostamme täysin väärän ja vastenmielisen kuvan.

        Tässä suhteessa en voi hyväksyä, että yleisvikaarina on Opus Dein pappi. Pidän eräiden muiden tavoin epäkypsänä ja suorastaan lapsellisena sitä, että kyseinen Ramón on suomentanut etunimensä Raimoksi. En voi luottaa tällaiseen henkilöön tippaakaan eivätkä ilmeisesti voi kovin monet muutkaan.

        Yleisvikaarin tärkeää tehtävää ei tule uskoa Opus Deille.


      • Syntyperäinen Töölös
        Beata M. kirjoitti:

        Onko teistä kukaan tullut ajatelleeksi, ettei vaihtoehtoja kenties ollut yleisvikaaria nimitettäessä? Suomi on pieni ja köyhä hiippakunta, mihin ei monikaan sääntökunta halua tulla. SCJ-pappeja meillä ei enää monia ole eikä halua yleisvikaarin paikalle ole. Vaihtoehdot: neokatekumenaali tai Opus Dei, kumman valitset, siinäpä kysymys.

        Tuollainen puhe on pelkästään typerää. Tässä hiippakunnassa toimii lukuisia oppineita tai muuten kokeneita pappeja, joista muutamat voisivat vallan hyvin hoitaa yleisvikaarin tointa muiden tehtäviensä ohella. Niin on toimittu aina ennenkin!

        Oli vastuuton teko piispa Teemulta uskoa yleisvikaarin toimi vasta maahantulleelle espanjalaiselle Opus Dei -pojalle, joka on herättänyt hyvinkin negatiivisia tunteita katolilaisissa, erityisesti meissä syntyperäisissä katolilaisissa.


      • Beata M.
        Syntyperäinen Töölös kirjoitti:

        Tuollainen puhe on pelkästään typerää. Tässä hiippakunnassa toimii lukuisia oppineita tai muuten kokeneita pappeja, joista muutamat voisivat vallan hyvin hoitaa yleisvikaarin tointa muiden tehtäviensä ohella. Niin on toimittu aina ennenkin!

        Oli vastuuton teko piispa Teemulta uskoa yleisvikaarin toimi vasta maahantulleelle espanjalaiselle Opus Dei -pojalle, joka on herättänyt hyvinkin negatiivisia tunteita katolilaisissa, erityisesti meissä syntyperäisissä katolilaisissa.

        Koska täällä nyt jälleen kerran puidaan kirkkomme asioita julkisesti, vastaan kirjoitukseesi. Oletko kysynyt näiltä oppineilta papeilta olivatko he halukkaita ottamaan vastaan yleisvikaarin tehtävät? Kirkkoherran ja yleisvikaarin työn yhdistäminen ei ole mikään itsestään selvä asia. Mariassa tosin on assistenttina Ryszard Miṡ, mutta onko halukkuutta tähän tehtävään, on eri asia. Meillä on SCJ-pappeja kirkkoherroina Mariassa, Turussa, Kouvolassa ja Tampereella, kukaan heistä ei ole korkeasti oppinut, mikäli asiaa mitataan oppiarvolla. Muissa seurakunnissa kirkkoherroina ovat neokatekumenaalisen tien papit. Oppineisuutta ei heilläkään ole samalla oppiarvolla mitattuna. Osaavia pappeja meillä on pastoraalityötä tekemään, mutta onko halukkuutta tai osaamista yleisvikaarin tehtävään.


      • Henrikiläinen
        Beata M. kirjoitti:

        Koska täällä nyt jälleen kerran puidaan kirkkomme asioita julkisesti, vastaan kirjoitukseesi. Oletko kysynyt näiltä oppineilta papeilta olivatko he halukkaita ottamaan vastaan yleisvikaarin tehtävät? Kirkkoherran ja yleisvikaarin työn yhdistäminen ei ole mikään itsestään selvä asia. Mariassa tosin on assistenttina Ryszard Miṡ, mutta onko halukkuutta tähän tehtävään, on eri asia. Meillä on SCJ-pappeja kirkkoherroina Mariassa, Turussa, Kouvolassa ja Tampereella, kukaan heistä ei ole korkeasti oppinut, mikäli asiaa mitataan oppiarvolla. Muissa seurakunnissa kirkkoherroina ovat neokatekumenaalisen tien papit. Oppineisuutta ei heilläkään ole samalla oppiarvolla mitattuna. Osaavia pappeja meillä on pastoraalityötä tekemään, mutta onko halukkuutta tai osaamista yleisvikaarin tehtävään.

        Anteeksi kuinka? SCJ-papeissa on ainakin yksi tohtori, nimittäin Marian seurakunnan kappalainen. Isä Misillä on tietääkseni teologian lisensiaatti. Neokatekumenaalien joukossa on ainakin yksi tohtori, nimittäin Redemptoris mater -seminaarin vararehtori.

        Mitä erityistä "osaamista" espanjalaisella, vasta maahantulleella isä Raimolla voi olla yleisvikaarin virkaa varten?

        Olen nyt lukenut kolme päivää tätä keskustelua, ja päivä päivältä kuulostat Opus Dei -fanaattisuudessasi entistä naurettavammalta.


      • Beata M.
        Henrikiläinen kirjoitti:

        Anteeksi kuinka? SCJ-papeissa on ainakin yksi tohtori, nimittäin Marian seurakunnan kappalainen. Isä Misillä on tietääkseni teologian lisensiaatti. Neokatekumenaalien joukossa on ainakin yksi tohtori, nimittäin Redemptoris mater -seminaarin vararehtori.

        Mitä erityistä "osaamista" espanjalaisella, vasta maahantulleella isä Raimolla voi olla yleisvikaarin virkaa varten?

        Olen nyt lukenut kolme päivää tätä keskustelua, ja päivä päivältä kuulostat Opus Dei -fanaattisuudessasi entistä naurettavammalta.

        ”Anteeksi kuinka? SCJ-papeissa on ainakin yksi tohtori, nimittäin Marian seurakunnan kappalainen. Isä Misillä on tietääkseni teologian lisensiaatti. Neokatekumenaalien joukossa on ainakin yksi tohtori, nimittäin Redemptoris mater -seminaarin vararehtori.”

        Onko ollut halukkuutta, kysyn vaan?

        ”Mitä erityistä "osaamista" espanjalaisella, vasta maahantulleella isä Raimolla voi olla yleisvikaarin virkaa varten?”

        En ole koskaan tavannut häntä, joten en voi vastata kysymykseesi.

        ”Olen nyt lukenut kolme päivää tätä keskustelua, ja päivä päivältä kuulostat Opus Dei -fanaattisuudessasi entistä naurettavammalta.”

        Minulla ei ole mitään tekemistä Opus Dein kanssa. Ainoa syy mielipiteideni ilmaisemiseen on se, etten pidä oikeana arvostella julkisesti kirkkomme pappia julkisesti täällä Suomi24:llä.


      • Marialainen
        Beata M. kirjoitti:

        ”Anteeksi kuinka? SCJ-papeissa on ainakin yksi tohtori, nimittäin Marian seurakunnan kappalainen. Isä Misillä on tietääkseni teologian lisensiaatti. Neokatekumenaalien joukossa on ainakin yksi tohtori, nimittäin Redemptoris mater -seminaarin vararehtori.”

        Onko ollut halukkuutta, kysyn vaan?

        ”Mitä erityistä "osaamista" espanjalaisella, vasta maahantulleella isä Raimolla voi olla yleisvikaarin virkaa varten?”

        En ole koskaan tavannut häntä, joten en voi vastata kysymykseesi.

        ”Olen nyt lukenut kolme päivää tätä keskustelua, ja päivä päivältä kuulostat Opus Dei -fanaattisuudessasi entistä naurettavammalta.”

        Minulla ei ole mitään tekemistä Opus Dein kanssa. Ainoa syy mielipiteideni ilmaisemiseen on se, etten pidä oikeana arvostella julkisesti kirkkomme pappia julkisesti täällä Suomi24:llä.

        "Ainoa syy mielipiteideni ilmaisemiseen on se, etten pidä oikeana arvostella julkisesti kirkkomme pappia julkisesti täällä Suomi24:llä."

        Suorastaan ihmettelen tuollaista "argumentaatiota", joka tosin on perin tyypillistä vastakääntyneille. Jospa annan sinulle yksinkertaisen esimerkin:

        Voin pitää arvossa kotitaloani vastapäätä sijaitsevan nakkikioskin myyjää, mutta en silti pidä häntä soveltuvana tasavallan presidentiksi.

        Minulla ei sinänsä ole mitään isä Ramon Goyarrolaa vastaan, jota en edes tunne, mutta en silti pidä häntä soveltuvana yleisvikaariksi - syistä, joita tässäkin keskustelussa on esitetty yllin kyllin.


      • Beata M.
        Marialainen kirjoitti:

        "Ainoa syy mielipiteideni ilmaisemiseen on se, etten pidä oikeana arvostella julkisesti kirkkomme pappia julkisesti täällä Suomi24:llä."

        Suorastaan ihmettelen tuollaista "argumentaatiota", joka tosin on perin tyypillistä vastakääntyneille. Jospa annan sinulle yksinkertaisen esimerkin:

        Voin pitää arvossa kotitaloani vastapäätä sijaitsevan nakkikioskin myyjää, mutta en silti pidä häntä soveltuvana tasavallan presidentiksi.

        Minulla ei sinänsä ole mitään isä Ramon Goyarrolaa vastaan, jota en edes tunne, mutta en silti pidä häntä soveltuvana yleisvikaariksi - syistä, joita tässäkin keskustelussa on esitetty yllin kyllin.

        Yleisvikaari Raimo Goyarrola on tänään valitu SEN:n puheenjohtaja piispa Teemu Sipon henkilökohtaiseksi varajäseneksi.

        http://katolinen.net/?p=4827

        Sinä, Marialainen et siis edes tunne Raimo Goyarrolaa, mutta olet valmis sanomaan, että hän on sopimaton yleisvikaarin virkaan. MInä en ole sentään sanonut, että hän on sopiva. Sellaista en voi sanoa, koska en tunne häntä. Kuinka moni täällä häntä sopimattomana pitävänä edes tuntee häntä? Kuinka moni on yleensäkään tekemisissä yleisvikaarin kanssa hiippakunnassamme?


      • Marialainen
        Beata M. kirjoitti:

        Yleisvikaari Raimo Goyarrola on tänään valitu SEN:n puheenjohtaja piispa Teemu Sipon henkilökohtaiseksi varajäseneksi.

        http://katolinen.net/?p=4827

        Sinä, Marialainen et siis edes tunne Raimo Goyarrolaa, mutta olet valmis sanomaan, että hän on sopimaton yleisvikaarin virkaan. MInä en ole sentään sanonut, että hän on sopiva. Sellaista en voi sanoa, koska en tunne häntä. Kuinka moni täällä häntä sopimattomana pitävänä edes tuntee häntä? Kuinka moni on yleensäkään tekemisissä yleisvikaarin kanssa hiippakunnassamme?

        "Yleisvikaari Raimo Goyarrola on tänään valitu SEN:n puheenjohtaja piispa Teemu Sipon henkilökohtaiseksi varajäseneksi."

        Toisin sanoen lähinnä muodolliseen tehtävään, jota yleisvikaarit ovat hoitaneet ennenkin ilman sen suurempaa mainostamista ja torvien toitottelua. Katolisen tiedotuskeskuksen Goayrrola-mainonnalla ei näytä olevan rajoja. Kokonaan eri asia tietenkin on mitä maatamme ja sen ekumeenista todellisuutta jokseenkin tuntematon espanjalainen maahanmuuttaja voi ylipäätään tehdä tuossa tehtävässä.

        "Marialainen et siis edes tunne Raimo Goyarrolaa, mutta olet valmis sanomaan, että hän on sopimaton yleisvikaarin virkaan."

        Onko hänen nimensä virallisesti Ramon? Tämä raimottelu alkaa tuntua vähitellen ärsyttävältä eikä vähiten sen takia, ettei tällaista nimenvaihtoa ole koskaan harjoitettu pappiemme taholta. Olen perustellut jo selvästi miksi Goyarrola ei ole sovelias yleisvikaariksi enkä aio toistaa perusteluitani, vaikka kuin jankuttaisit ja saivartelisit.

        "Minä en ole sentään sanonut, että hän on sopiva. Sellaista en voi sanoa, koska en tunne häntä. Kuinka moni täällä häntä sopimattomana pitävänä edes tuntee häntä?"

        Yksi yleisvikaarin toimen hoitamisen edellyksistä on, että yleisvikaari tuntee hyvin hiippakuntaa ja me hiippakuntalaiset tunnemme häntä. Vain sellainen voi saada aikaan vuorovaikutuksen, dialogin ja toimivan yhteisöllisyyden hiippakunnassamme. Täällä on yhteen ääneen nyt myös sinun taholtasi todettu, ettei kukaan näytä tuntevan tämä isä Goyarrolaa. Siinäpä se!

        "Kuinka moni on yleensäkään tekemisissä yleisvikaarin kanssa hiippakunnassamme"

        Jos kuuluisit esim. pastoraalineuvostoon, olisit aika paljonkin tekemisissä hänen kanssaan.


      • Beata M.
        Marialainen kirjoitti:

        "Yleisvikaari Raimo Goyarrola on tänään valitu SEN:n puheenjohtaja piispa Teemu Sipon henkilökohtaiseksi varajäseneksi."

        Toisin sanoen lähinnä muodolliseen tehtävään, jota yleisvikaarit ovat hoitaneet ennenkin ilman sen suurempaa mainostamista ja torvien toitottelua. Katolisen tiedotuskeskuksen Goayrrola-mainonnalla ei näytä olevan rajoja. Kokonaan eri asia tietenkin on mitä maatamme ja sen ekumeenista todellisuutta jokseenkin tuntematon espanjalainen maahanmuuttaja voi ylipäätään tehdä tuossa tehtävässä.

        "Marialainen et siis edes tunne Raimo Goyarrolaa, mutta olet valmis sanomaan, että hän on sopimaton yleisvikaarin virkaan."

        Onko hänen nimensä virallisesti Ramon? Tämä raimottelu alkaa tuntua vähitellen ärsyttävältä eikä vähiten sen takia, ettei tällaista nimenvaihtoa ole koskaan harjoitettu pappiemme taholta. Olen perustellut jo selvästi miksi Goyarrola ei ole sovelias yleisvikaariksi enkä aio toistaa perusteluitani, vaikka kuin jankuttaisit ja saivartelisit.

        "Minä en ole sentään sanonut, että hän on sopiva. Sellaista en voi sanoa, koska en tunne häntä. Kuinka moni täällä häntä sopimattomana pitävänä edes tuntee häntä?"

        Yksi yleisvikaarin toimen hoitamisen edellyksistä on, että yleisvikaari tuntee hyvin hiippakuntaa ja me hiippakuntalaiset tunnemme häntä. Vain sellainen voi saada aikaan vuorovaikutuksen, dialogin ja toimivan yhteisöllisyyden hiippakunnassamme. Täällä on yhteen ääneen nyt myös sinun taholtasi todettu, ettei kukaan näytä tuntevan tämä isä Goyarrolaa. Siinäpä se!

        "Kuinka moni on yleensäkään tekemisissä yleisvikaarin kanssa hiippakunnassamme"

        Jos kuuluisit esim. pastoraalineuvostoon, olisit aika paljonkin tekemisissä hänen kanssaan.

        Kyllä hän muuttanut virallisesti nimensä Väestörekisteriin. Siis Raimo Goyarrola.Tunsitko piispa Wrobelin, kun hänestä tuli piispamme? Keskustelin vanhempieni kanssa, eivätkä hekään tunne ketään Opus Dei -pappia kovin hyvin. SCJ -papit ovat kaikki jollain lailla tuttuja. En usko edelleenkään, että yleisvikaarin persoonasta keskustelu on kovinkaan hedelmällistä tällä sivustolla. Olen tyytyväinen piispaan ja pappeihimme, enkä halua enää keskustella täällä hiippakuntamme asioista.


      • Tavis vasemmalta
        Beata M. kirjoitti:

        Kyllä hän muuttanut virallisesti nimensä Väestörekisteriin. Siis Raimo Goyarrola.Tunsitko piispa Wrobelin, kun hänestä tuli piispamme? Keskustelin vanhempieni kanssa, eivätkä hekään tunne ketään Opus Dei -pappia kovin hyvin. SCJ -papit ovat kaikki jollain lailla tuttuja. En usko edelleenkään, että yleisvikaarin persoonasta keskustelu on kovinkaan hedelmällistä tällä sivustolla. Olen tyytyväinen piispaan ja pappeihimme, enkä halua enää keskustella täällä hiippakuntamme asioista.

        Perin kummalista. Luin aiemmat viestisi, jossa väität ettet tunne koko Raimo-poikaa, mutta pari viestiä myöhemmin tiedät kummasti sellaisenkin privaatin yksityiskohdan, että kyseinen heppu olisi vaihtanut nimensä Väestörekisteriin. Kummallinen, perin kummallinen "sattuma".

        Jos et halua keskustella kirkkomme ongelmista - joihin kiistelty ja ilmeisen torvelo ylesivikaari kuuluu - täällä, olepa hyvä ja häivy sitten muualle. Me muut haluamme.


      • Beata M
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        Perin kummalista. Luin aiemmat viestisi, jossa väität ettet tunne koko Raimo-poikaa, mutta pari viestiä myöhemmin tiedät kummasti sellaisenkin privaatin yksityiskohdan, että kyseinen heppu olisi vaihtanut nimensä Väestörekisteriin. Kummallinen, perin kummallinen "sattuma".

        Jos et halua keskustella kirkkomme ongelmista - joihin kiistelty ja ilmeisen torvelo ylesivikaari kuuluu - täällä, olepa hyvä ja häivy sitten muualle. Me muut haluamme.

        Kyllä hiippakunnassamme on ihmisiä, jotka tietävät tämänkin asian. Heippa vaan!


      • Tavis vasemmalta
        Beata M kirjoitti:

        Kyllä hiippakunnassamme on ihmisiä, jotka tietävät tämänkin asian. Heippa vaan!

        Kyllä varmaankin elikkä opparit ja heidän suomalaiset myötäjuoksijansa, joihin kuulunet. Se on tullut tämän palstan lukijoille jo harvinaisen selväksi.


      • Beata M.
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        Kyllä varmaankin elikkä opparit ja heidän suomalaiset myötäjuoksijansa, joihin kuulunet. Se on tullut tämän palstan lukijoille jo harvinaisen selväksi.

        Tiedän myös, että isä Raimo on saanut Suomen kansalaisuuden. Toistan edelleen, minulla ei ole mitään tekemistä Opus Dein kanssa.


      • Ullanlinnasta
        Beata M. kirjoitti:

        Tiedän myös, että isä Raimo on saanut Suomen kansalaisuuden. Toistan edelleen, minulla ei ole mitään tekemistä Opus Dein kanssa.

        Jos et ole, en voi kuin ihailla tietojasi isä Ramon Goyarrolan yksityiselämän asioista.


      • Beelö meta, meta
        Beata M. kirjoitti:

        Kyllä hän muuttanut virallisesti nimensä Väestörekisteriin. Siis Raimo Goyarrola.Tunsitko piispa Wrobelin, kun hänestä tuli piispamme? Keskustelin vanhempieni kanssa, eivätkä hekään tunne ketään Opus Dei -pappia kovin hyvin. SCJ -papit ovat kaikki jollain lailla tuttuja. En usko edelleenkään, että yleisvikaarin persoonasta keskustelu on kovinkaan hedelmällistä tällä sivustolla. Olen tyytyväinen piispaan ja pappeihimme, enkä halua enää keskustella täällä hiippakuntamme asioista.

        Jo on hispaanopapilla otsaa! Tämä on törkeyden huippu!

        Tämä ei ole mitään muuta kuin suomalaisilla nimillä pelleilemistä, suomalaisena leikkimistä ja suomalaisuuden halventamista. Espanjalainen on espanjalainen vaikka voissa paistaisi!

        Potkut Ramon-pojalle heti paikalla!


    • Tamperelainen

      Yleisvikaarin on erottava. Hän ei nauti ainakaan meidän perheemme luottamusta. Monet ovat kanssamme samaa mieltä.

      • Tamperelainen

        Kirjoitin tänne ensimmäistä kertaa. Jo nyt viestini perässä on 16 plussaa. Se lämmittää mieltä. Kiitos kaikille plussaajille, jotka piditte mielipiteestäni.


    • Leena vaan

      Tässä hiippakunnassa ei Opus Deistä ole pidetty koskaan! Se on varma. Jo yksin tästä syystä espanjalainen poika ei sovi piispantalon kakkosmieheksi.

    • Tavis vasemmalta

      Ja uudessa Fideksessä äänessä on - kuinkas muuten - Raimo-poika itse. Tosin tällä kertaa yleisvikaarin titteli on päässyt ikävästi unohtumaan kirjoittajan titteleistä.

      Raimon Jeesus-tarinat ovat kuvitukseltaan ja sisällöltään sellaisia, että ne tuovat lähinnä mieleen Jehovan todistajien Vartiotorni-lehden. Tällaiset kiiltokuvamaiset Jeesus-kuvat, jotka lienevät kirjoittajan itsensä valitsemat, osoittavat taas kerran sen yleisesti tunnetun ja tunnustetun tosiasian, että Raimon inkulturaatio tänne Suomeen on jäänyt pahasti puolitiehen.

      Piispa Teemu, ole nyt järkevä ja valitse jokin toinen yleisvikaariksi!

      • Marialainen

        "Raimon Jeesus-tarinat ovat kuvitukseltaan ja sisällöltään sellaisia, että ne tuovat lähinnä mieleen Jehovan todistajien Vartiotorni-lehden. Tällaiset kiiltokuvamaiset Jeesus-kuvat, jotka lienevät kirjoittajan itsensä valitsemat, osoittavat taas kerran sen yleisesti tunnetun ja tunnustetun tosiasian, että Raimon inkulturaatio tänne Suomeen on jäänyt pahasti puolitiehen."

        Hyvin osuva huomautus. Itsekin epäilen, että ällöttävän äiteläs Jeesus-kuva oli isä Goayarrolan itsensä valitsema. Kukaan suomalainen ei olisi taatusti valinnut sellaista kiiltokuvaa, joka todellakin tuo mieleen Vartiotornin.

        "Piispa Teemu, ole nyt järkevä ja valitse jokin toinen yleisvikaariksi!"

        Samaa me muutkin joukolla rukoilemme ja pyydämme.


      • ikiwanha katolilaine
        Marialainen kirjoitti:

        "Raimon Jeesus-tarinat ovat kuvitukseltaan ja sisällöltään sellaisia, että ne tuovat lähinnä mieleen Jehovan todistajien Vartiotorni-lehden. Tällaiset kiiltokuvamaiset Jeesus-kuvat, jotka lienevät kirjoittajan itsensä valitsemat, osoittavat taas kerran sen yleisesti tunnetun ja tunnustetun tosiasian, että Raimon inkulturaatio tänne Suomeen on jäänyt pahasti puolitiehen."

        Hyvin osuva huomautus. Itsekin epäilen, että ällöttävän äiteläs Jeesus-kuva oli isä Goayarrolan itsensä valitsema. Kukaan suomalainen ei olisi taatusti valinnut sellaista kiiltokuvaa, joka todellakin tuo mieleen Vartiotornin.

        "Piispa Teemu, ole nyt järkevä ja valitse jokin toinen yleisvikaariksi!"

        Samaa me muutkin joukolla rukoilemme ja pyydämme.

        Lehden kuva oli tosiaankin kuvottava.


    • Marian srk:sta

      Uudessa Fideksessä on sivulla 13 neljän (ex-)seurakuntalaisemme protesti uuden laulukirjan johdosta. Keskustelin taannon heistä yhden kanssa ja hän kertoi minulle, että laulukirjasta oltiin poistettu suurin osa meille ja luterilaisille yhteisestä materiaalista. Henkilökohtaisesti epäilen, että espanjalaisella Opus Dei-yleisvikaarilla on ollut sormensa pelissä.

      Otan tämän asian esille täällä, vaikka tästä aiheesta on aloitettu toinen keskustelu. Pidän sen aloitusta epäasiallisena ja tökerönä. Lisäksi viestini liittyy Opus Dei-pappi Goyarrolaan. Voin vahvistaa sen tiedon, että häntä kohtaan ei tunneta järin suurta luottamusta ja että hänen nimityksensä on herättänyt yleistä hämmennystä ja närää.

      • Marialainen

        "laulukirjasta oltiin poistettu suurin osa meille ja luterilaisille yhteisestä materiaalista. Henkilökohtaisesti epäilen, että espanjalaisella Opus Dei-yleisvikaarilla on ollut sormensa pelissä."

        Se on hyvinkin mahdollista! Kyseinen isä Ramon Goayarrola tuskin tuntee maamme liturgis-musikaalista perintöä ollenkaan. Jollekin espanjalaiselle voi hyvin olla kauhistus, että laulamme hyvässä ekumeenissa hengessä myös luterilaisia virsiä, vaikka ne aivan puhdasta katolista kirkkomusiikkia eivät edustakaan.

        "Lisäksi viestini liittyy Opus Dei-pappi Goyarrolaan. Voin vahvistaa sen tiedon, että häntä kohtaan ei tunneta järin suurta luottamusta ja että hänen nimityksensä on herättänyt yleistä hämmennystä ja närää."

        Tämä on totta. Muuta väittävät taitavat käydä messuissa Opus Dein tiloissa, kun kerran eivät tiedä edes sitä, että katolilaiset pitävät isä Ramon Goayarrolaa täysin sopimattomana yleisvikaariksi, jonka tehtävänä olisi yhdistää, monipuolistaa, kehittää ja rakentaa hiippakuntaa. Kuka tosissaan uskoo Opus Dein kykenevän sellaiseen?


      • kat. kuorolainen
        Marialainen kirjoitti:

        "laulukirjasta oltiin poistettu suurin osa meille ja luterilaisille yhteisestä materiaalista. Henkilökohtaisesti epäilen, että espanjalaisella Opus Dei-yleisvikaarilla on ollut sormensa pelissä."

        Se on hyvinkin mahdollista! Kyseinen isä Ramon Goayarrola tuskin tuntee maamme liturgis-musikaalista perintöä ollenkaan. Jollekin espanjalaiselle voi hyvin olla kauhistus, että laulamme hyvässä ekumeenissa hengessä myös luterilaisia virsiä, vaikka ne aivan puhdasta katolista kirkkomusiikkia eivät edustakaan.

        "Lisäksi viestini liittyy Opus Dei-pappi Goyarrolaan. Voin vahvistaa sen tiedon, että häntä kohtaan ei tunneta järin suurta luottamusta ja että hänen nimityksensä on herättänyt yleistä hämmennystä ja närää."

        Tämä on totta. Muuta väittävät taitavat käydä messuissa Opus Dein tiloissa, kun kerran eivät tiedä edes sitä, että katolilaiset pitävät isä Ramon Goayarrolaa täysin sopimattomana yleisvikaariksi, jonka tehtävänä olisi yhdistää, monipuolistaa, kehittää ja rakentaa hiippakuntaa. Kuka tosissaan uskoo Opus Dein kykenevän sellaiseen?

        Epäilen että laulukirjan riisutun version takana on Opus Dein yleisvikaari.


    • SION

      Uusi yleisvikaarimme on hiippakunnan parhaimmistoa. Opus Dei-pappien taso on
      aina korkeaa, pelkästään koulutuksen ja sivistyksen kannalta. Piispamme teki hienon
      valinnan. Epäkatolista ja liberaalisfeminististä ainesta on valitettavasti kirkossa jo
      liikaa monissa maissa. Voimme olla ylpeitä kielitaitoisesta ja messu-uhria hienosti
      viettävästä todella KATOLISESTA papista.

      • Marialainen

        "Uusi yleisvikaarimme on hiippakunnan parhaimmistoa."

        Niinkö? Eipä hiippakuntamme taso taida sitten mielestäsi olla kovinkaan korkea, jos sinun mukaasi kuka tahansa pari vuotta sitten tänne tullut, maamme kieliä, kulttuuria, historiaa ja ekumeeniaa väistämättä vain pintapuolisesti tunteva opusdeiläinen kuuluu automaattomisesti muka "hiippakuntamme parhaimmistoon".

        "Opus Dei-pappien taso on aina korkeaa, pelkästään koulutuksen ja sivistyksen kannalta."

        Kuten aiemmassa ja muistaakseni tässäkin keskustelussa on tuotu esille, Opus Dei -pappien tutkinnot on hankittu järjestön omista yliopistoista. Voisin arvostaa jotakuta Opus Dei -pappia, jos hän olisi väitellyt tohtoriksi esimerkiksi jesuiittojen johtamasta yliopistosta, sillä se osoittaisi, ettei hän ole saanut osakseen mitään erityiskohtelua. Mielenkiintoista on sekin, ettei mikään näistä Opus Dei -yliopistoista ole kovinkaan kuuluisa eikä ole saanut osakseen mitään kansainvälistä mainetta. Toisin sanoen niiden akateemisen tason täytyy olla melkolailla alhainen.

        Mitä taas tulee sivistykseen, ei osoita kovinkaan laajaa sivistystä omaksua itselleen suomalainen, alkuperältään ei-kristillinen nimi, joka kaukaa ehkä kuulostaa samalta kuin espanjan "Ramon". Kuten toisessa keskustelussa tuli todettua, edesmennyt isä Martti Voutilainen painotti usein sitä miten teologisesti nimi on meille kristittyinä pyhä, sillä Jumala on meidät nimeltä kutsunut. Oman nimen väänteleminen ja muutteleminen ei siksi osoita kovinkaan syvällistä teologista tuntemusta.

        "Piispamme teki hienon valinnan. Epäkatolista ja liberaalisfeminististä ainesta on valitettavasti kirkossa jo liikaa monissa maissa."

        En ole pitänyt ketään aiemmista yleisvikaareista epäkatolisena saatikka liberaalifeministisenä enkä usko, että olisivat muutkaan. Toisin kuin isä Ramon Goyarrola, he tunsivat tätä maata, hiippakuntaamme, kulttuuriamme ja ekumeniaa. Nykyinen yleisvikaari on heihin verrattuna lähinnä maskotti, jolla ei ole paljoakaan arvoa hiippakuntamme toiminnan ja kehityksen kannalta.

        "Voimme olla ylpeitä kielitaitoisesta ja messu-uhria hienosti viettävästä todella KATOLISESTA papista."

        Tämä todistaa mm. "Uuden katolilaisen" väitteen oikeaksi, että Opus Dei pyrkii systemaattisesti korottamaan ja kehumaan omia pappejaan halveeraamalla kaikkia muita pappeja, joiden joukossa on huomattavasti kielitaitoisempia ja messua kauniimmin viettäviä pappeja kuin espanjalainen Goayarrola. On epäkatolista kyseenalaistaa pappien katolilaisuus. Mutta toisaalta: mitä muuta voisimme Opus Deiltä odottaa?


      • Tavis vasemmalta
        Marialainen kirjoitti:

        "Uusi yleisvikaarimme on hiippakunnan parhaimmistoa."

        Niinkö? Eipä hiippakuntamme taso taida sitten mielestäsi olla kovinkaan korkea, jos sinun mukaasi kuka tahansa pari vuotta sitten tänne tullut, maamme kieliä, kulttuuria, historiaa ja ekumeeniaa väistämättä vain pintapuolisesti tunteva opusdeiläinen kuuluu automaattomisesti muka "hiippakuntamme parhaimmistoon".

        "Opus Dei-pappien taso on aina korkeaa, pelkästään koulutuksen ja sivistyksen kannalta."

        Kuten aiemmassa ja muistaakseni tässäkin keskustelussa on tuotu esille, Opus Dei -pappien tutkinnot on hankittu järjestön omista yliopistoista. Voisin arvostaa jotakuta Opus Dei -pappia, jos hän olisi väitellyt tohtoriksi esimerkiksi jesuiittojen johtamasta yliopistosta, sillä se osoittaisi, ettei hän ole saanut osakseen mitään erityiskohtelua. Mielenkiintoista on sekin, ettei mikään näistä Opus Dei -yliopistoista ole kovinkaan kuuluisa eikä ole saanut osakseen mitään kansainvälistä mainetta. Toisin sanoen niiden akateemisen tason täytyy olla melkolailla alhainen.

        Mitä taas tulee sivistykseen, ei osoita kovinkaan laajaa sivistystä omaksua itselleen suomalainen, alkuperältään ei-kristillinen nimi, joka kaukaa ehkä kuulostaa samalta kuin espanjan "Ramon". Kuten toisessa keskustelussa tuli todettua, edesmennyt isä Martti Voutilainen painotti usein sitä miten teologisesti nimi on meille kristittyinä pyhä, sillä Jumala on meidät nimeltä kutsunut. Oman nimen väänteleminen ja muutteleminen ei siksi osoita kovinkaan syvällistä teologista tuntemusta.

        "Piispamme teki hienon valinnan. Epäkatolista ja liberaalisfeminististä ainesta on valitettavasti kirkossa jo liikaa monissa maissa."

        En ole pitänyt ketään aiemmista yleisvikaareista epäkatolisena saatikka liberaalifeministisenä enkä usko, että olisivat muutkaan. Toisin kuin isä Ramon Goyarrola, he tunsivat tätä maata, hiippakuntaamme, kulttuuriamme ja ekumeniaa. Nykyinen yleisvikaari on heihin verrattuna lähinnä maskotti, jolla ei ole paljoakaan arvoa hiippakuntamme toiminnan ja kehityksen kannalta.

        "Voimme olla ylpeitä kielitaitoisesta ja messu-uhria hienosti viettävästä todella KATOLISESTA papista."

        Tämä todistaa mm. "Uuden katolilaisen" väitteen oikeaksi, että Opus Dei pyrkii systemaattisesti korottamaan ja kehumaan omia pappejaan halveeraamalla kaikkia muita pappeja, joiden joukossa on huomattavasti kielitaitoisempia ja messua kauniimmin viettäviä pappeja kuin espanjalainen Goayarrola. On epäkatolista kyseenalaistaa pappien katolilaisuus. Mutta toisaalta: mitä muuta voisimme Opus Deiltä odottaa?

        "Kuten aiemmassa ja muistaakseni tässäkin keskustelussa on tuotu esille, Opus Dei -pappien tutkinnot on hankittu järjestön omista yliopistoista. Voisin arvostaa jotakuta Opus Dei -pappia, jos hän olisi väitellyt tohtoriksi esimerkiksi jesuiittojen johtamasta yliopistosta, sillä se osoittaisi, ettei hän ole saanut osakseen mitään erityiskohtelua. Mielenkiintoista on sekin, ettei mikään näistä Opus Dei -yliopistoista ole kovinkaan kuuluisa eikä ole saanut osakseen mitään kansainvälistä mainetta. Toisin sanoen niiden akateemisen tason täytyy olla melkolailla alhainen."

        Näin varmasti on. Ei oppareita kiinnosta mikään kriittinen akateeminen tutkimus, vaan ainoastaan akateemisilla oppiarvoilla kukkoileminen. Onhan sen osoittanut LL, TT Raimo-poika itse, joka meillä ennennäkemättömällä tavalla on Fides-lehdessä käyttänyt julkisesti kyseisiä titteleitä nimensä yhteydessä. Mikä on kyseisten titteleiden akateeminen arvo, on hyvin kyseenalaista, jos ne on hankittu saman lahkon omista "yliopistoista".


    • toinen konsu

      "suomalainen, alkuperältään ei-kristillinen nimi"

      Raimo on suomalainen muoto pyhän Raimundin/Reimundin, enlantilaisessa muodossa Raymondin nimestä. Se on siis kristillisperäinen.

      http://www.newadvent.org/cathen/12671c.htm

      (Jottei tulisi turhaa sanomista: en silti ymmärrä tätä espanjalaispapin nimenmuutosta.)

      • Marialainen

        Kiitos korjauksesta! En tullut ajatelleeksi Raimundia.

        Samaa mieltä olemme siitä, että espanjalaisen Ramonin esiintyminen "Raimona" on käsittämätöntä. Minusta se kertoo tietystä kypsymättömyydestä, lapsellisuudesta ja eksentrisestä erikoisuuksien tavoittelusta, mikä kyllä selittäisi sitä miksi kyseiseen pappiin ei luoteta ja hänen eroaan vaaditaan.


      • Michael*
        Marialainen kirjoitti:

        Kiitos korjauksesta! En tullut ajatelleeksi Raimundia.

        Samaa mieltä olemme siitä, että espanjalaisen Ramonin esiintyminen "Raimona" on käsittämätöntä. Minusta se kertoo tietystä kypsymättömyydestä, lapsellisuudesta ja eksentrisestä erikoisuuksien tavoittelusta, mikä kyllä selittäisi sitä miksi kyseiseen pappiin ei luoteta ja hänen eroaan vaaditaan.

        Olin kerran tilaisuudessa, jossa po henkilö kertoi itsestään. Hän sanoi olevansa Suomen baski, vastaavasti niin kuin joku on suomenruotsalainen.


      • Beelö meta, meta
        Michael* kirjoitti:

        Olin kerran tilaisuudessa, jossa po henkilö kertoi itsestään. Hän sanoi olevansa Suomen baski, vastaavasti niin kuin joku on suomenruotsalainen.

        Jo on hispaanobaskilla otsaa! Tuo on jo törkeyden huippu.

        Suomenruotsalaiset ovat HISTORIALLISESTI osa tätä maata ja kansaa. On puistattavaa, että joku maahanmuuttanut hispaanobaski kehtaa verrata itseään heitä. Ei ole hepun itsensäkorottamisella rajaa. Kenkää ja heti! Tuollaisia pappeja ei tänne kaivata.


      • Henrikiläinen
        Beelö meta, meta kirjoitti:

        Jo on hispaanobaskilla otsaa! Tuo on jo törkeyden huippu.

        Suomenruotsalaiset ovat HISTORIALLISESTI osa tätä maata ja kansaa. On puistattavaa, että joku maahanmuuttanut hispaanobaski kehtaa verrata itseään heitä. Ei ole hepun itsensäkorottamisella rajaa. Kenkää ja heti! Tuollaisia pappeja ei tänne kaivata.

        Minunkin mielestäni se, että Ramon Goyarrola vertaa itseään "suomenbaskina" suomenruotsalaisiin osoittaa, että hän ei edes tiedä keitä suomenruotsalaiset ovat.

        Luultavasti hän luulee kansallisen vähemmistömme olevan vain täällä asuvia ruotsalaisia tai pahimmassa tapauksessa ruotsalaisia maahanmuuttajia. Jos hän tietäisi asioiden todellisen laidan, ei hän tällaista vertausta ikimaailmassa tekisi.

        Minusta päivä päivältä on selvempää, että meillä on yleisvikaarina tonttu, joka aiheuttaa hiippakunnallemme ja kirkkomme maineelle pelkästään vahinkoa. Piispa Teemu, herää jo!


      • Henrikistä minäkin
        Michael* kirjoitti:

        Olin kerran tilaisuudessa, jossa po henkilö kertoi itsestään. Hän sanoi olevansa Suomen baski, vastaavasti niin kuin joku on suomenruotsalainen.

        Jos hän on "Suomen baski", miksi sitten hän on tieten tahtoen muuttanut etunimensä suomalaiseksi? Eikö tässä ole jotakin ristiriitaa?

        Pelle mikä pelle.


      • Beelö meta, meta
        Henrikistä minäkin kirjoitti:

        Jos hän on "Suomen baski", miksi sitten hän on tieten tahtoen muuttanut etunimensä suomalaiseksi? Eikö tässä ole jotakin ristiriitaa?

        Pelle mikä pelle.

        Arvatenkaan tarpeeksi monen muun baskin etunimi ei ole Raimo, joten erikoisuuksien ja itsensäkorottelun tavoittelija käyttää suomalaista nimeä keppihevosena maineeseen... Tai siis luulee käyttävänsä.


    • Eliititn edustaja

      Onko punavihreiden feministien armeija valtaamassa hiippakuntamme? Tai ainakin yrittää vallata. Ei onnistu. Olette olevinanne kristittyjä, mutta täällä totuus on paljastunut.

      Minulle on kerrottu, että Marian seurakunta on paheiden pesä eli punavihreät femakot ovat vallanneet seurakunnan jo Jan Aartsin aikana.

      • Syntyperäinen Töölös

        Onko sinulla ihan kaikki kotona? Olen ollut Marian seurakunnan jäsen koko ikäni enkä tosiaankaan tunnista seurakuntaani tuollaisista herjaavista väitteistä. Isä Jan Aarts oli hyvin aktiivinen kirkkoherra ja hoiti sivussa ensin yleisvikaarin ja sitten asianhoitajan tehtävää ilman Opus Dei -pojan harjoittamaa itsensäkorottamista.

        En ole mikään feministi enkä edes punavihreä. Silti vastustan Opus Dei -pojan toimimista yleisvikaarin virassa. Hän ei ole tätä hiippakuntaa yhdistävä, vaan sitä hajoittava hahmo. Yhdistävä hahmo on sellainen, jonka takana kaikki voivat seistä. Kuten on huomattu, kritiikki Opus Dei -poikaa kohtaan on kovaa ja se on vahvistumassa.


      • kat. kuorolainen
        Syntyperäinen Töölös kirjoitti:

        Onko sinulla ihan kaikki kotona? Olen ollut Marian seurakunnan jäsen koko ikäni enkä tosiaankaan tunnista seurakuntaani tuollaisista herjaavista väitteistä. Isä Jan Aarts oli hyvin aktiivinen kirkkoherra ja hoiti sivussa ensin yleisvikaarin ja sitten asianhoitajan tehtävää ilman Opus Dei -pojan harjoittamaa itsensäkorottamista.

        En ole mikään feministi enkä edes punavihreä. Silti vastustan Opus Dei -pojan toimimista yleisvikaarin virassa. Hän ei ole tätä hiippakuntaa yhdistävä, vaan sitä hajoittava hahmo. Yhdistävä hahmo on sellainen, jonka takana kaikki voivat seistä. Kuten on huomattu, kritiikki Opus Dei -poikaa kohtaan on kovaa ja se on vahvistumassa.

        Yhdyn edelliseen mielipiteeseen täysin palkein.


      • Utelias Espoosta
        Syntyperäinen Töölös kirjoitti:

        Onko sinulla ihan kaikki kotona? Olen ollut Marian seurakunnan jäsen koko ikäni enkä tosiaankaan tunnista seurakuntaani tuollaisista herjaavista väitteistä. Isä Jan Aarts oli hyvin aktiivinen kirkkoherra ja hoiti sivussa ensin yleisvikaarin ja sitten asianhoitajan tehtävää ilman Opus Dei -pojan harjoittamaa itsensäkorottamista.

        En ole mikään feministi enkä edes punavihreä. Silti vastustan Opus Dei -pojan toimimista yleisvikaarin virassa. Hän ei ole tätä hiippakuntaa yhdistävä, vaan sitä hajoittava hahmo. Yhdistävä hahmo on sellainen, jonka takana kaikki voivat seistä. Kuten on huomattu, kritiikki Opus Dei -poikaa kohtaan on kovaa ja se on vahvistumassa.

        Herää kysymys: minkä ikäinen isä Raimo mahtaa olla? Tuo pojittelu - kolme kertaa samassa viestissä - on kovin ylimielistä. Ikä ei tee viisaammaksi, vaikka moni vanhus niin luuleekin (itse olen 43, jos ketään kiinnostaa).

        Isä Raimoa en koskaan ole tavannut, enkä näin ollen ota häneen mitään kantaa.


      • Henrikiläinen
        Utelias Espoosta kirjoitti:

        Herää kysymys: minkä ikäinen isä Raimo mahtaa olla? Tuo pojittelu - kolme kertaa samassa viestissä - on kovin ylimielistä. Ikä ei tee viisaammaksi, vaikka moni vanhus niin luuleekin (itse olen 43, jos ketään kiinnostaa).

        Isä Raimoa en koskaan ole tavannut, enkä näin ollen ota häneen mitään kantaa.

        Minä kuulun niihin, jotka kieltäytyvät lähtemästä mukaan espanjalaisen papin nimileikkiin ja siten kieltäytyvät kutsumasta häntä "Raimoksi". Ei tällaista pelleilyä ole hiippakunnassamme nähty vielä koskaan!!!

        Hiippakunnan osoitekirjasen mukaan Ramon Goayrrola on syntynyt vuonna -69, joten hänen pitäisi olla joko 42 tai 43. Silti hänen olemuksensa on poikamainen, koska Espanjassa ei ole mm. mitään asevelvollisuutta, joka tekisi pojista miehiä.

        Jos et ole isä Ramonia tavannut, etpä ole paljoakaan menettänyt. Hän on tyypillinen Opus Dei -klooni, jota osuvasti kuvataan ylempänä sanalla "maskotti" sen sijaan että hän olisi todellinen yleisvikaari. Kannatan hänen eroaan.


      • Utelias Espoosta
        Henrikiläinen kirjoitti:

        Minä kuulun niihin, jotka kieltäytyvät lähtemästä mukaan espanjalaisen papin nimileikkiin ja siten kieltäytyvät kutsumasta häntä "Raimoksi". Ei tällaista pelleilyä ole hiippakunnassamme nähty vielä koskaan!!!

        Hiippakunnan osoitekirjasen mukaan Ramon Goayrrola on syntynyt vuonna -69, joten hänen pitäisi olla joko 42 tai 43. Silti hänen olemuksensa on poikamainen, koska Espanjassa ei ole mm. mitään asevelvollisuutta, joka tekisi pojista miehiä.

        Jos et ole isä Ramonia tavannut, etpä ole paljoakaan menettänyt. Hän on tyypillinen Opus Dei -klooni, jota osuvasti kuvataan ylempänä sanalla "maskotti" sen sijaan että hän olisi todellinen yleisvikaari. Kannatan hänen eroaan.

        Espanjassa oli asevelvollisuus isä R.n nuoruuden aikana - se poistettiin vasta 2000-luvulla. "The army was about 135,000 troops (50,000 officers and 86,000 soldiers) by the end of 2001 when compulsory military service was still in effect." (Wikipedia: Spanish Army). Sen miehistävästä vaikutuksesta olen täysin eri mieltä, mutta se on aivan toisen keskustelun aihe, jota ei kannata sotkea tähän.

        Jos minun ikäryhmääni kuuluva mies on olemukseltaan poikamainen, se kertoo ainakin terveistä elämäntavoista. Tunnen paljon nuorempia, jotka ovat päihteillä vanhentaneet itsensä ennenaikaisesti.


      • Espanjassa asunut
        Utelias Espoosta kirjoitti:

        Espanjassa oli asevelvollisuus isä R.n nuoruuden aikana - se poistettiin vasta 2000-luvulla. "The army was about 135,000 troops (50,000 officers and 86,000 soldiers) by the end of 2001 when compulsory military service was still in effect." (Wikipedia: Spanish Army). Sen miehistävästä vaikutuksesta olen täysin eri mieltä, mutta se on aivan toisen keskustelun aihe, jota ei kannata sotkea tähän.

        Jos minun ikäryhmääni kuuluva mies on olemukseltaan poikamainen, se kertoo ainakin terveistä elämäntavoista. Tunnen paljon nuorempia, jotka ovat päihteillä vanhentaneet itsensä ennenaikaisesti.

        Tuo on totta, mutta Espanjassa vapautuksen asevelvollisuudesta saivat mm. pappiskokelaat ja eräät muutkin opiskelijat, joihin don Ramón varmaankin kuuluu. Espanjankielisen messun kävijänä minun on vaikeaa kuvitella, että hän olisi käynyt armeijaa.

        En pidä don Ramónia soveliaana yleisvikaariksi. Ei millään pahalla, mutta kaikki tehtävät eivät ole kaikkia varten. Hän on paremmin elementissään OD:n tehtävien parissa. Suomalaisille hän on jäänyt vieraaksi, mikä todistaa siitä, että hän ei ole erityisesti hakeutunut meidän seuraamme.

        Kannatan yleisvikaariksi esim. isä Mis'iä tai jotakuta muuta, joka osaa yhdistää hiippakuntaa ja hiippakuntalaisia. Vaikka olen sinänsä OD-myönteinen, tiedän, että monet hiippakuntalaiset vierastavat, kaihtavat ja suorastaan vihaavat OD:tä. Tämä on fakta, jonka kanssa on opittava elämään. OD-pappien pyrkiminen tällaisiin yleisvikaarin tms. virkoihin vain pahentaa asiaa entisestään.


      • Tavis vasemmalta
        Espanjassa asunut kirjoitti:

        Tuo on totta, mutta Espanjassa vapautuksen asevelvollisuudesta saivat mm. pappiskokelaat ja eräät muutkin opiskelijat, joihin don Ramón varmaankin kuuluu. Espanjankielisen messun kävijänä minun on vaikeaa kuvitella, että hän olisi käynyt armeijaa.

        En pidä don Ramónia soveliaana yleisvikaariksi. Ei millään pahalla, mutta kaikki tehtävät eivät ole kaikkia varten. Hän on paremmin elementissään OD:n tehtävien parissa. Suomalaisille hän on jäänyt vieraaksi, mikä todistaa siitä, että hän ei ole erityisesti hakeutunut meidän seuraamme.

        Kannatan yleisvikaariksi esim. isä Mis'iä tai jotakuta muuta, joka osaa yhdistää hiippakuntaa ja hiippakuntalaisia. Vaikka olen sinänsä OD-myönteinen, tiedän, että monet hiippakuntalaiset vierastavat, kaihtavat ja suorastaan vihaavat OD:tä. Tämä on fakta, jonka kanssa on opittava elämään. OD-pappien pyrkiminen tällaisiin yleisvikaarin tms. virkoihin vain pahentaa asiaa entisestään.

        "Kannatan yleisvikaariksi esim. isä Mis'iä tai jotakuta muuta, joka osaa yhdistää hiippakuntaa ja hiippakuntalaisia. Vaikka olen sinänsä OD-myönteinen, tiedän, että monet hiippakuntalaiset vierastavat, kaihtavat ja suorastaan vihaavat OD:tä. Tämä on fakta, jonka kanssa on opittava elämään. OD-pappien pyrkiminen tällaisiin yleisvikaarin tms. virkoihin vain pahentaa asiaa entisestään."

        On mielenkiintoista, virkistävää ja kannustavaa lukea, että oppari-myönteisten joukossa on myös järkevästi ajattelevia katolilaisia. Valitettavasti Raimo-poika itse ei tunnu heihin kuuluvan.


    • ikiwanha katolilaine

      En muista meidän hiippakunnallamme koskaan olleen yhtä ristiriitaisia tunteita herättänyttä yleisvikaaria.

      • Tavis vasemmalta

        Edelliset yleisvikaarit, isä Jan etunenässä hoitivat tointaan muiden tehtävien ohella. Heillä ei ollut tarvetta pönkittää egoaan kyseisellä tittelillä, jonka todellinen merkitys näin pienessä ja suorastaan mitättömän pienessä hiippakunnassa jää arvailujen varaan. Vasta Raimo-poika on tunarimaisella käyttäytymisellään osoittanut, ettei hän ole kyseisen tehtävän tasolla, ei vaikka hän hoitaa sitä täysipäiväisesti - toisin kuin edeltäjänsä.

        Sanon sen taas kerran: koska olemme näin pieni hiippakunta, meillä ei olisi varaa repiviin riitoihin, luottamuspulaan piispantalon hallintoa kohtaan, keskinäiseen hajaantumiseen eikä varsinkaan siihen, että pienet, ekumenianvastaiset ja fundamentaliset ryhmittymät ryhtyisivät määräämään täällä kaapin paikan. Kaikkea tätä Raimo-pojan toimiminen yleisvikaarina valitettavasti edustaa. On ihme ja kumma, jos piispa Teemu ei tätä ole (vielä) tajunnut.


    • tonttu ulos

      Perheemme kannattaa espanjalaisen Opus Dei - papin eroa tai erottamista yleisvikaarin virasta. Hän ei nauti meidän eikä meidän ystäväpiirimme luottamusta.

      Vetoamme tässä asiassa piispa Teemun vastuuseen ja rakkauteen hiippakuntaamme kohtaan.

    • Savon sydämestä

      Tämä keskustelun aihe on varmasti helsinkiläisille tärkeämpi kuin meille diasporassa eläville. Täällä olemme iloisia siitä, että pääsemme messuun kouluvuoden aikana edes kerran kuukaudessa. Jos silloin tulee este, voi vuodenaika olla jo vaihtunut ennenkuin on tilaisuus uuteen messuvierailuun.

      Haluan silti sanoa tästä aiheesta jotakin. Eilen meillä oli vieraana muuan luterilainen teologi, jolle näytin isä Raimo Goyrollan tekstiä uusimmasta Fides-lehdestä. Hän piti sitä teologisesti hyvin kyseenalaisena, koska siinä puhutaan ikäänkuin selvinä tosiasioina seikoista, joita ei löydy Raamatusta. Kysymys on siis pelkästään isä Raimon henkilökohtaisen mielikuvituksen tuotteista.

      Erityisesti teologia ärsytti isä Raimon huomautus siitä, että kaikki Jeesuksen käden työt olisivat olleet aivan täydellisiä. Hänen mukaansa ja minunkin mukaani Jeesus päinvastoin asettui heikkojen, sorrettujen ja epäonnistuneiden puolelle, samaistui heihin ja oli heille solidaarinen.

      Jäin ihmettelemään myös sitä, että isä Raimo vaatii nuoria olemaan täydellisiä kaikissa tehtävissään. Eikö tämä ole aika kovaa puhetta? Eikö nyky-yhteiskunnassa tällaista painetta tule muutenkin jo riittämiin nuoria kohtaan? Monet nuorista ovat heikkoja, hauraita ja herkkiä. On vastuutonta esittää heille tällaisia vaatimuksia, joita ei löydy Raamatusta.

      En tunne isä Raimoa, mutta voin hyvin ymmärtää miksi hän herättää ristiriitaisia tunteita ja luottamuspulaa niin monissa katolilaisissa. En ottaisi häntä rippi-isäkseni koskaan.

      • Tavis vasemmalta

        Saanko tällä kertaa lainata itseäni, sillä seuraava mielipiteeni liittyy varsinaisesti tähän keskusteluun:

        Kun lukee Fideksestä jonkin Opus Dein LL, TT Raimo-pojan kirjoituksia, minä en ainakaan tunnista niistä konsiilin henkeä, en ekumeniaa, en valmiutta dialogiin, en myötätuntoa köyhiä, vähäosaisia ja synnintekijöitä kohtaan, en ylipäätään Jeesuksen henkeä.

        Tänään kirkkokahveilla puhuimme muutamien kanssa ongelmasta nimeltä Opus Dein yleisvikaari. Läsnäolleet olivat kaikki samaa mieltä siitä, ettei Raimo-poika eikä ylipäätään kukaan oppari sovellu yleisvikaariksi. Kun lukee tätä "keskustelua", itse kukin voi ymmärtää miksei.


      • Tavis vasemmalta
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        Saanko tällä kertaa lainata itseäni, sillä seuraava mielipiteeni liittyy varsinaisesti tähän keskusteluun:

        Kun lukee Fideksestä jonkin Opus Dein LL, TT Raimo-pojan kirjoituksia, minä en ainakaan tunnista niistä konsiilin henkeä, en ekumeniaa, en valmiutta dialogiin, en myötätuntoa köyhiä, vähäosaisia ja synnintekijöitä kohtaan, en ylipäätään Jeesuksen henkeä.

        Tänään kirkkokahveilla puhuimme muutamien kanssa ongelmasta nimeltä Opus Dein yleisvikaari. Läsnäolleet olivat kaikki samaa mieltä siitä, ettei Raimo-poika eikä ylipäätään kukaan oppari sovellu yleisvikaariksi. Kun lukee tätä "keskustelua", itse kukin voi ymmärtää miksei.

        Viimeinen lauseeni viittasi toiseen keskusteluun Marian seurakunnan messusta ja uudesta laulukirjasta.


      • Johanna L.

        "Täällä olemme iloisia siitä, että pääsemme messuun kouluvuoden aikana edes kerran kuukaudessa. Jos silloin tulee este, voi vuodenaika olla jo vaihtunut ennenkuin on tilaisuus uuteen messuvierailuun."

        No keskittykää sitten niihin "messuvierailuihinne" ja jättäkää hiippakunnan asiat rauhaan. Niitä ei ole tarkoitettu kaikkien kerran-kuukaudessa-katolilaisten vatvottaviksi.


      • Tavis vasemmalta
        Johanna L. kirjoitti:

        "Täällä olemme iloisia siitä, että pääsemme messuun kouluvuoden aikana edes kerran kuukaudessa. Jos silloin tulee este, voi vuodenaika olla jo vaihtunut ennenkuin on tilaisuus uuteen messuvierailuun."

        No keskittykää sitten niihin "messuvierailuihinne" ja jättäkää hiippakunnan asiat rauhaan. Niitä ei ole tarkoitettu kaikkien kerran-kuukaudessa-katolilaisten vatvottaviksi.

        Sinulla ei näytä olevan koskaan mitään rakentavaa sanottavana... ikävää.


      • Johanna L.
        Tavis vasemmalta kirjoitti:

        Sinulla ei näytä olevan koskaan mitään rakentavaa sanottavana... ikävää.

        Tämän palstan ei-vasemmistolaiset lukijat tietävät vallan hyvin, että minulla on aika paljonkin painavaa sanottavaa.

        En pidä oikeutettuna, että jotkut satunnaiset "messuvierailijat" ottavat kantaa asioihin, joista he eivät voi tietää hölkäsen pöläystä.


      • Marialainen
        Johanna L. kirjoitti:

        Tämän palstan ei-vasemmistolaiset lukijat tietävät vallan hyvin, että minulla on aika paljonkin painavaa sanottavaa.

        En pidä oikeutettuna, että jotkut satunnaiset "messuvierailijat" ottavat kantaa asioihin, joista he eivät voi tietää hölkäsen pöläystä.

        Jokaisella katolilaisella pitää olla ja on oikeus ottaa kantaa kirkkomme asioihin. Lisäksi nimimerkin Savon sydämestä viesti oli täysin asiallinen - toisin kuin tuppaavat olemaan ajoittain sinun mielipiteesi.


      • Savon sydämestä
        Marialainen kirjoitti:

        Jokaisella katolilaisella pitää olla ja on oikeus ottaa kantaa kirkkomme asioihin. Lisäksi nimimerkin Savon sydämestä viesti oli täysin asiallinen - toisin kuin tuppaavat olemaan ajoittain sinun mielipiteesi.

        Kiitos Marialaiselle ja Tavikselle vasemmalta tuesta ja sympatiasta minua kohtaan. Johannalle sanon: Ei kai ole minun syytäni, jos kotiseudullani on messu vain kerran kuukaudessa? Tekeekö se minusta vähemmän katolilaisen? Kaikkea sitä tuleekin luettua.


    • Raimosta eroon

      Huh, huijaa! Aloitin tämän keskustelun juuri ennen ulkomaanmatkaani. Eilen kun tulin takaisin en ollut uskonut silmiäni - reippaasti yli 100 viestiä. En ole siis millään tavalla yksin, vaan isä Ramon "Raimo" Goayarrolan eroa tai erottamista todella vaaditaan!

      Nöyrimmät kiitokset tämän keskustelun osanottajille. Aion saattaa tavalla tai toisella sen sisällön piispa Teemun tietoon. On syytä, että hän vähitellen alkaa ymmärtää, että tämä on ONGELMA, joka on ratkaistava. Paras ratkaisu olisi henkilön itsensä eroaminen virasta, johon häntä ei olisi pitänyt koskaan valita.

    • Konservatiivinen sie

      Opus Dei ei edusta mitään konservatismia, vaan vallanhimoista opportunismia.

      Johan sen osoittaa se, että kaikki puhtaasti katoliset juhlapäivät eivät ole enää pakollisia - iki-ihanan ekumeenisen Teemu-piispan päätöksellä ja Opus Dei -"pojan" myötävaikutuksella.

      Opus Dei on näköjään kaikkeen valmis vain pysyäkseen "vallan" kahvassa.

      • Tavis vasemmalta

        On sinänsä mielenkiintoista ja kannustavaa lukea, että oppareihin suhtaudutaan epäluulolla ja jopa kielteisesti myös änkyräkonservatiivien leireissä.

        Iloitsen siitä, että kerrankin voin olla konservatiivien kanssa samaa mieltä: Opus Deitä kiinnostaa vain valta. Jo yksissään tämä syy tekee opparipapeista soveltumattomia mihin tahansa johtotehtävään kirkossa - ja tämä alkaen LL, TT Raimo-pojasta pienen hiippakunnan yleisvikaarin pallilla. Kuka voisi kuvitella opparia "Jumalan palvelijoiden palvelijana"? Ei taatusti kukaan.


      • Patakonservatiivi

        Opus Dei ei ole tarpeeksi konservatiivinen vaihtoehto. Sen perustaja oli kokonaan eri asia kuin nykyinen Opus Dei.


      • Pekka Kuu
        Patakonservatiivi kirjoitti:

        Opus Dei ei ole tarpeeksi konservatiivinen vaihtoehto. Sen perustaja oli kokonaan eri asia kuin nykyinen Opus Dei.

        Oikeassa taas!

        P. Josemaría Escrivá on ihan toinen asia kuin nykyinen Opus Dei. Kai nyk. toimii enemmän rutiinin ja sovittelevan puoli perinteisen salanurkka konservatismin rintamalla. Kuitenkin parempi kun monet muut opillisesti harhateillä olevat. Moni ODeessa harrastaa liian paljon hiippailua ja takaisin vetäytyneisyyttä - kai se tuo sitä huonoa PRää ja protestanttista jesuiitta pelkoa.


    • Helena L.

      Täällä Amerikassa Opus Dei -järjestöllä on erittäin huono maine. Ihmettelen miksi piispa Teemu on valinnut sen jäsenen yleisvikaariksi (vicar general). Se aiheuttaa huonoa mainetta Katoliselle kirkolle Suomessa.

    • Anonyymi

      Kuinka moni harkitsee eroa katolisesta kirkosta tai on eronnut siitä kun tästä entisestä yleisvikaarista nyt tuli piispa?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe