Au pairin taskuraha ja verotus

Epätietoinen

Hei,

Kuulin verotoimistosta että au pairin palkka on veron alaista tuloa, kuten myös luontaisedut (ruoka ja asuminen). Miten te jo au pairina olleet olette hoitaneet asian verotuksen suhteen? Oletteko maksaneet verot "reilusti" vai jättäneet kaikki ilmoittamatta????

12

8342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiki

      mä kysyin samaa asiaa, kun oon justiinsa kohta lähössä itävaltaan...ja mulle sanottiin että au pairin palkasta ei tarvii maksaa mitään veroja, että se ei kuulu niihin..en sit tosin tiedä, et minne maahan olet menossa, joten se saattaa vaikuttaa asiaan..mun mielestä sveitsissaä ja norjasssa joutuu jotaa maksaan...en tiiä, mut tässä mun tiedot...

    • tyttö79

      Tietääkseni nyt on verotoimistolla jäänyt jotain sanomatta. Au-pairin palkka on kai veronalaista tuloa, jos se ylittää 1500 euroa kalenterivuodessa? Mutta tämä kai koskee vaan Suomessa työskenteleviä au-paireja? Eli työnantaja joutuu maksamaan veroa au-pairista. Mun käsityksen mukaan et joudu maksamaan mitään veroja, koska au-pairin hommaa ei katsota työssäoloksi, vaan palkkakin on taskurahaa jne.

      Tietoni ovat niin hatarat ja luultavasti vanhentuneet, että kannattaa soittaa verotoimistoon ja ehkäpä jopa useampaan, koska mulla taasen oli vaikeuksia työkkärin kanssa, kun tulin takaisin. Kunnan työvoimatoimisto meinasi antaa mulle 3 kuukauden karenssin, koska olin itse irtisanoutunut au-pairin työstä. Ja sittenhän selvisi myöhemmin että au-pairin hommaa ei katsota työnteoksi, joten siitä ei voi saada karenssia.

    • nette

      Minä olen kyllä käsittänyt että aupairin palkka on tuloa siinä missä muukin. Ilmoitin aupair-vuoden jälkikäteen veroilmoituksessa saamani palkan (eli taskurahan) määrän mutta en mitään luontaisetuja - eihän niitä osaakaan arvioida. Koska olin aupairina kesästä seuraavaan kesään, tulot jakautuivat kahdelle verotusvuodelle niin ettei siitä tainnut mitään veroa lopulta mennä. Ja muutenkin nuorilla ihmisillä se vuositulojen alaraja ei varmaan kellään meni rikki noista taskurahoista... Eli käytännössä mitään mätkyjä ei minullekaan tullut. Mutta kyllä se silti kannattaa ilmoittaa ettei tule mitään epäilyksiä.

      • Alkuper.

        au pairin taskurahasta pitää maksaa veroja sekä asumisesta/ruoasta/lämmöstä/vedestä (=luontaisetu) pitää maksaa veroa. Luontaisedun verotusarvo on noin 350 e/kk, eli aika kova kun ajattelee että verotettava taskuraha ei ole läheskään noin suuri...Eli yhteensä veroja tulisi maksettavaksi taskurahasta (esim. 250 e/kk) luontaiedusta yhteensä noin 120 e/kk, jos veroprosentti olisi vaikkapa 20% ((250 350)*0.2=120).

        Mielenkiintoista, että sinun kohdallasi ei sitten kiinnitetty huomiota siihen, ettet ollut ilmoittanut minkäänlaisia luontaisetuuksia.

        Olitko työttömänä ennen au pairiksi lähtöä? Työkkärissä ei nimittäin osattu sanoa, että joutuuko karenssille sen jälkeen kun palaa Suomeen au pairina olon jälkeen.

        Ota nyt sitten tästäkin selvää. Prkl!


      • Teija
        Alkuper. kirjoitti:

        au pairin taskurahasta pitää maksaa veroja sekä asumisesta/ruoasta/lämmöstä/vedestä (=luontaisetu) pitää maksaa veroa. Luontaisedun verotusarvo on noin 350 e/kk, eli aika kova kun ajattelee että verotettava taskuraha ei ole läheskään noin suuri...Eli yhteensä veroja tulisi maksettavaksi taskurahasta (esim. 250 e/kk) luontaiedusta yhteensä noin 120 e/kk, jos veroprosentti olisi vaikkapa 20% ((250 350)*0.2=120).

        Mielenkiintoista, että sinun kohdallasi ei sitten kiinnitetty huomiota siihen, ettet ollut ilmoittanut minkäänlaisia luontaisetuuksia.

        Olitko työttömänä ennen au pairiksi lähtöä? Työkkärissä ei nimittäin osattu sanoa, että joutuuko karenssille sen jälkeen kun palaa Suomeen au pairina olon jälkeen.

        Ota nyt sitten tästäkin selvää. Prkl!

        Tietääkseni jos on yli puolivuotta töissä ulkomailla, siitä ei kotisuomeen tarvitse maksaa veroja.
        Veroja ulkomailla tehdystä työstä maksetaan kyseiseen maahan, ei suomeen.
        Au pair-työhön suhtaudutaan eri maissa eri tavalla, jolloin veroituksessakaan ei ole mitään maailmanlaajuista linjaa, vaan maassa maan tavoin. kannattanee kysellä siis paikkalliselta veroja hoitavalta taholta asiasta.
        Ainakin sveitsissä luontaiseduistakin joudut maksamaan verot.


      • nette
        Alkuper. kirjoitti:

        au pairin taskurahasta pitää maksaa veroja sekä asumisesta/ruoasta/lämmöstä/vedestä (=luontaisetu) pitää maksaa veroa. Luontaisedun verotusarvo on noin 350 e/kk, eli aika kova kun ajattelee että verotettava taskuraha ei ole läheskään noin suuri...Eli yhteensä veroja tulisi maksettavaksi taskurahasta (esim. 250 e/kk) luontaiedusta yhteensä noin 120 e/kk, jos veroprosentti olisi vaikkapa 20% ((250 350)*0.2=120).

        Mielenkiintoista, että sinun kohdallasi ei sitten kiinnitetty huomiota siihen, ettet ollut ilmoittanut minkäänlaisia luontaisetuuksia.

        Olitko työttömänä ennen au pairiksi lähtöä? Työkkärissä ei nimittäin osattu sanoa, että joutuuko karenssille sen jälkeen kun palaa Suomeen au pairina olon jälkeen.

        Ota nyt sitten tästäkin selvää. Prkl!

        En ollut työttömänä ennen enkä jälkeenkään, vaan opiskelija. Veroprosenttini oli nolla tiettyyn rajaan asti ja senkin jälkeen suht alhainen.. ei minuun ainakaan verovirastosta kukaan yhteyttä ottanut. Eikä aupair-vuonna kukaan kysellyt verojen perään siinäkään maassa (Belgia). En sitten tiedä vaihteleeko noi käytännöt mutta se perhehän sitten varmaan osaa neuvoa?


    • tyttönen

      Hei! Olen itse Sveitsissä tällä hetkellä au pairina ja tarkoitukseni on olla täällä vuoden verran. Elikkäs saamastani taskurahasta menee veroja tähän maahan, eikä ainakaan tietääkseni Suomeen palatessa joudu karenssiin?? (tai jos rikkoo jotenkin työsopimusta tai jotain, niin ehkä sitten voi olla mahdollista että niin käy??) no,en kuitenkaan osaa sanoa varmaksi muuta kuin sen, että veroja joutuu maksamaan ainakin tässä maassa!

    • minä vaan :)

      Ruotsissa ainakin aupairin palkka on verotonta tuloa, eli ei tarvitse veroja maksaa :)

      • ....

        Oletko tällä hetkellä ruotsissa au pairina?...jos niin missä? :)


    • aupair usa

      ennen usa:han aupairiksi lahtoa soitin verotoimistoon ja kysyin siita verituksesta ja he siella sanoivat, etta minun ei tarvitse maksaa veroa, silla olen usa:ssa yli 180 paivaa. (olen taalla vuoden eli 365 paivaa) en sitten tieda jos se riippuu maasta mihin lahtee.

      • Hikkis

        jos on työskentelymaassa 183 päivää putkeen. Useassa maassa se pitää olla yhden kalenterivuoden aikana, eli ei riitä jos nyt syyskuussa aloittaa ja sitten siitä on 183 päivää eteenpäin. Vaan laskeminen aloitetaan vasta vuoden alusta.

        Mutta tämä verovapaus riippuu ihan kohdemaasta, joten sitäkään ei voi yleistää...

        Ja tämäkään ei VIRALLISESTI vapauta verojen maksusta, vaan 183:n päivän jälkeen ei ole enää Suomeen verovelvollinen. Tällöin pitäisi ilmoittautua kohdemaan verovirastoon ja maksaa kohdemaahan veroja, mutta harva tätä tekee.


      • jgds
        Hikkis kirjoitti:

        jos on työskentelymaassa 183 päivää putkeen. Useassa maassa se pitää olla yhden kalenterivuoden aikana, eli ei riitä jos nyt syyskuussa aloittaa ja sitten siitä on 183 päivää eteenpäin. Vaan laskeminen aloitetaan vasta vuoden alusta.

        Mutta tämä verovapaus riippuu ihan kohdemaasta, joten sitäkään ei voi yleistää...

        Ja tämäkään ei VIRALLISESTI vapauta verojen maksusta, vaan 183:n päivän jälkeen ei ole enää Suomeen verovelvollinen. Tällöin pitäisi ilmoittautua kohdemaan verovirastoon ja maksaa kohdemaahan veroja, mutta harva tätä tekee.

        En ymmärrä. Voiko tosiaan olla niin, kuten vero-sivuilla kerrotaan ja joku täällä laskukin sen kaavalla. Tällöin esimerkkilaskelmassa aupairille jäisi vain 130€ käteen kuussa (250-120).?????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      315
      2918
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2223
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1561
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe