Osa-aikatyö ei kannata

TosiTurhautunut

Eipä ole ihme että työttömiä on niin paljon, vaikka avoimia työpaikkoja on pilvin pimein.
Jäin itse hyväpalkkaisesta kokoaikatoimesta työttömäksi ja saan kohtuullisen hyvää työttömyyskorvausta. Nyt minulle tarjottiin saman alan osa-aikatyötä 3 pv viikossa 8 kuukaudeksi. Menisin tosi mielelläni töihin, mutta eipä kannata ottaa tarjousta vastaan koska 34 viikon jälkeen korvaus laskettaisiinkin uudelleen perustuen tähän osa-aikatyön palkkaan ja saamani korvaus pienenisi siten roimasti, jos jäisin taas työttömäksi. En uskalla ottaa sitä riskiä että 8 kk jälkeen saisin paljon pienempää korvausta, kuin jos en mene ollenkaan töihin. Oikeudenmukaista olisi muuttaa osa-aikatyön tuntipalkat näennäiseksi kuukausipalkaksi ja laskea sen mukaan päiväkorvaus, eikä näillä ihmekaavoilla millä korvaukset nyt lasketaan. Turha ihmetellä että monet ovat mieluummin työttöminä kuin töissä näillä systeemeillä.

38

6093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pysy kotona

Näinhän se menee eikä ole ainut epäkohta...
      Näin saadaan sossun luukulle ne innokkaimmatkin työihin menijät...
      Eikä liitot tms välitä!

• Raha ratkaisee

Jos teet osa-aikatöitä, voit saada soviteltua päivärahaa. Se kuitenkin kuluttaa ansiosidonnaisia päiviä. Kysy liitosta tätä soviteltua päivärahaa. Ehkä kannattaisi sittenkin ottaa työtarjous vastaan, helpompi on aina hakea töitä, kun on töissä.
      Minulla on sama tilanne, ansiosidonnainen on aika hyvä, joten ei kannata ottaa vastaan kokoaikatyötä, jos palkka on pienempi. Ansiosidonnaisesta kertyy myös työeläkettä, joten sekin kannattaa ottaa huomioon.

• Anonyymi

Ei se kuluta qnaio päiviä jos ne in jo kulutettu loppuun .
        Kun maksja on kela saat sitä sobiteltuu puolinvuotta kunnes olet taas kelpoinen ansiosidonnaiselle sittenet saa enää sobiteltuu rahaa 2oo kuussa lisää

• Tyhmästä päästä jne.

Erehdyinpä sitten minäkin osa-aikatyön loukkuun. Koko vuoden työskentelin määräaikaisessa työsuhteessa työnantajan aloitteesta osa-aikaisena. Ja luonnollisesti ansiosidonnaisen määrä laskettiin nyt uudelleen kun jäin työttömäksi. Se sitten pieneni kuussa yli 400 euroa. Ai että korpeaa, mutta minkäs tässä enää teet.

Osa-aikatyöstä sain kuukaudessa bruttona 890 euroa ja nyt uudelleen laskettu ansiosidonnaisen määrä kuukaudessa on rapiat 850 euroa bruttona.

• Juurikin näin

Onnea.....

• Anonyymi

Paras lopettaa vääräntiedon jakamista!

• Töistä pitävä

Minulle kyllä ilmoitettiin että uusi päiväraha nollauksen jälkeen on sitten vähintään 80% edellisestä. En sitten tiedä.
      Minulla on 33 viikkoa "tienattu" mutta nyt panttaan vähän jotta voin saada korkeampaa päivärahaa pitempään.
      Nämä systeemit on ihan typeriä kun koko ajan pitää miettiä kannattaako töitä tehdä. Muutamia työvuoroja on pitänyt jättää väliin. Korvaus yhdestäkin työvuorosta olisi ollut reilu 8€ ja 5,5 tuntia olisi mennyt työaikaa matkoineen. Sovitellulla päivärahalla kun olen saan vaan puolet päivän palkasta - verot - bensat.

• Palkkaa

yrittäjät saa kyllä hyötyä ilmaisharjoittelijoista mitä kela karenssin uhalla sinne työntää.Muuten menee päiväraha.

• Anonyymi
        Palkkaa kirjoitti:

yrittäjät saa kyllä hyötyä ilmaisharjoittelijoista mitä kela karenssin uhalla sinne työntää.Muuten menee päiväraha.

Ei kannata keksiä asioita, siitä ei ole mitään hyötyä kenellekkään ja mokaa vain itsensä.
        Mikään yritys ei toimi "ilmaisharjoittelijoilla" oikeasti, joten ryhtiä mielikuvitteluun.

• Päiväraha

Ja yrittäjät noituu vaikka saavat alv vähennykset.Ja maanviljelijät noitui aikanaan työttömän päivärahan vaikka ite saivat maataloustukea.Ei enää renkihommia ilmaiseksi yrittäjille.

• Työttömyysmono Oyj

Mä en edes ota osa-aikatyötä tai kesätyötä, koska väliaikainen työ on vaan paperisotaa ja ongelmia. Kokoaikatyö, sellaisen ottaisin!

• Anonyymi

Tein v. 2021 kesätöitä, kun jäin työttömäksi tammikuussa. Sitten lähdin kurssille lokakuussa. Viime vuonna olin 4 kk töissä vuorotteluvapaan sijaisena. Se oli aika rankkaa, että pidin vaan 15 minuutin lounastauot ja minun piti olla koko ajan onlinessa. Heti kun kävin wc:ssä, niin joku soitti teamsin kautta ja kysyi: "Missä olet ollut?" Tein etänä toisessa toimipisteessä töitä ja olin vuorotteluvapaan sijainen, mutta lisäksi olin kesätyöntekijä, niin siinä oli tosi paljon hommaa. Porukat olivat lomilla. Kun loppui pätkä, niin voi vide, olin väsynyt.

• No voi

Itselle homma toimi hyvin, nyt on sitten määräaikaisten jälkeen "toistaiseksi" sopimus.
      Osa-aikatyöt sopii minulle, ainakin näin "hiljaisempaa" aikoina (0-jotain tunteja per jakso), saa tehdä omiakin juttuja. kiireajat pusketaan sitten urakkaluonteisesti.
      Tätä on tietyillä aloilla muilla kuin kasvualueilla, joille menemällä pitäisi jo oma pistää pystyyn... täälläpäin parempi olla vieraalla. Soviteltua saan hiljaisina aikoina.

• osa-aikainen myös

Montako määräaikaista sopimusta sinulla oli ja tehtiinkö ne katkeamattomina?

• Anonyymi
        osa-aikainen myös kirjoitti:

Montako määräaikaista sopimusta sinulla oli ja tehtiinkö ne katkeamattomina?

Useampi, liopulta teki toistaiseksi sopparin. On jo vaihtunut työnantajakin, eikä koeaikaa ja toistaiseksi on. Laskin juuri että on alun toistakymmentä vuotta oltu yhtäsoittoa töissä.
        En tiedä mistä se kertoo.

• ihan. aina.

Työnteko kannattaa aina. Aina! AINA!!!

• Anonyymi

Firman omistajan sanoja, koska muuten joutuu itse tekemään sen paskan työn.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Firman omistajan sanoja, koska muuten joutuu itse tekemään sen paskan työn.

Tuota jaksetaan hokea.
        Jos yrittäjä tekee 12 tuntisia päiviä ja kysyntää on enemmän muttei kerkeä.
        Sitten kun palkkaa työntekijän tekemään hommia että yhteistunnit ovat 20 tuntia päivässä (12 + 8).
        Tuo ei tunnu passaavan vaan vittuillaan siitä.
        No työntekijä pihalle ja jatketaan 12 tunnin päivillä, ei yrittäjä lisää tunteja 15 jotta voi maksaa työntekijälle palkan.
        Itketään kun ei palkata ja itketään jos palkataan.

• unohdankovaien

Nostan tätä koska mietin että jos meen osa-aikatyöhön ja ekan palkan jälkeen huomaan että työmarkknatuki palkka on vähemmän mitä nyt saan työmarkkinatukea toimeentulotukea kahdesta lapsesta jotka vuoroviikot luonani?

Saako sossusta automaattisesti sen lopun sitten siihen summaan asti mihin sai ennen töiden aloittamistakin?

En voi mennä töihin jo lastenkaan takia jos sen töiden takia saisin kuussa vähemmän käteen kuin nyt. Kelasta kun kysyy niin vastaus on että "ei pitäisi vaikuttaa" ei tuo riitä kun pitää olla varmaa tietoa. Eivät osanneet sanoa että vaikuttaako asumistukeeenkaan.

Vaikuttaa tai ei mutta jos vaikuttaa niin saako sen mitä menettäisi niin takas toimeentulotukena lasten luonapitokorvauksena kun niiden takia saankin tt tukea.

Siitäkin tulisi varmaan karenssi jos kuukauden testaa ja huomaa et saa vähemmän käteen ja lopettaa sen takia osa-aikatyön. Parempi varmaan unohtaa. En voi ottaa riskiä et saisin vähemmän kuin nyt ja varsinkin jos ei voi lopettaa ilman karenssia.

• unohdankovaien

Työmarkkinatuki nyt netto 646, tt tuki 350 ja asumistuki vajaa 190€.

Työ olis 40h/kk ja 10,20€/h. Työpaikalle matkaa 45-50 km. Kilometrit pitäs hakee verotuksessa koska työnantaja ei korvaa niitä. Eli työn bruttopalkka kuussa olis päälle 400€

Onhan kelassa laskurit mut en luota niihin. Asumistukilaskurikin näytti isompaa summaa mitä todellisuudessa saan. Näytti n. 50€ isompaa :D

• mjoopamjoo

Kai se pitää työkkäriin omalle vastuuvirkailijalle soittaa ja kysyä. Jos osa-aikatyötä ei voi lopettaa sen takia etä kuussa jää käteen rahaa vähemmän kuin tukien varassa niin sitten en mene jos voi lopettaa ilman karensseja niin menen ja testaan kuukauden.

Tietenkään en noin sano virkailijalle vaan sanon että JOS saisin sellaisen osa-aikatyön jne.

• Anonyymi
        mjoopamjoo kirjoitti:

Kai se pitää työkkäriin omalle vastuuvirkailijalle soittaa ja kysyä. Jos osa-aikatyötä ei voi lopettaa sen takia etä kuussa jää käteen rahaa vähemmän kuin tukien varassa niin sitten en mene jos voi lopettaa ilman karensseja niin menen ja testaan kuukauden.

Tietenkään en noin sano virkailijalle vaan sanon että JOS saisin sellaisen osa-aikatyön jne.

Osa-aikatyö pitää lopettaa vaikka käteen jäisi enemmän kuin kokonaan työttömänä.

• Anonyymi

Ei kannata ei,mutta teen silti. Ulosottokin vie. Nälkä on,mutta olen sentään töissä🤣

• Anonyymi

150 euroa työttömyyden päälle kannattaa. Sillä saa jo kuukauden ruoat. Ilman tuota summaa ei ole ruokaa ollenkaan, Miten sitten saat ihmisiä mukamas töihin kun ovat kuolleet nälkään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

150 euroa työttömyyden päälle kannattaa. Sillä saa jo kuukauden ruoat. Ilman tuota summaa ei ole ruokaa ollenkaan, Miten sitten saat ihmisiä mukamas töihin kun ovat kuolleet nälkään?

Leipäjonosta.

• Anonyymi

Ei tainnut auttaa aktiivi kakkonen... Parempi vaan köllötellä kotona..

• Anonyymi

Näin on, kun pakotetaan hakemaan näennäisiä työpaikkoja joihin ei edes pääse haastatteluun niin vittuakos tässä enää on millään väliä, kaikille on tullut jo selväksi että tämä on pelkkää kiusaamista.

Suomessa palkanmaksajista pulaa ei työntekijöistä.

• Anonyymi

Ai on vai missä ja miten saat kokoa aikaista hommaa enää ku kaikki on keikka duunia? Olen itsekin duunissa mutta vaikka teen kuinka tunteja ei jää rahaa yhtään ylimääräistä kun kaikki menee elämiseen ja asumiseen. Onneksi oon tarkka rahassa enkä osta turhaa mitään. Mutta eihän sitä saa valittaa koskaan ei ole koskaan mahdollista saada kaikkia töihin yksinkertainen selitys on hakijoita on enemmän ku töitä! Tosi asia jos ei tota tiedä niin kannattaa asioita vähän tutkia ennen ku alkaa huudella.

• Anonyymi

Miksi pitäisi olla kokoaikaista hommaa? Nykyään ei ole enää kannattavaa tehdä kokoaikaista työtä niin firmat ei myöskään niitä tarjoa. Käyt tekemässä niitä keikkoja sen verran että tulee ansiosidonnaiset niin saat saman verran rahaa kuin siitä kokoaikaisesta työstä saisit.

• Anonyymi

Vuokratyö on ihan hyvä, ei velvollisuuksia kuin työhön ja pois. Muuten olet työnantajan talutusnuorassa joutuen tekemään kaikki ja vähän päällekkin pienimmällä palkalla mitä kehtaavat antaa.

• Anonyymi

Voisitko sopia, että tekisit 31 viikkoa, joka olisi 7,75 kuukautta eli alle 8 kuukautta, niin sen jälkeen saisit ansiosidonnaista päivärahaa, joka perustuu aiempaan palkkaasi? (jos et saa muuta duunia pätkäsopimuksen jälkeen ja jäät työttömäksi)

• Anonyymi

Työ kannattaa aina! Työstä saa isoa tiliä ja kehittää ihmistä monella tavalla! Työtön ei saa kunnon tiliä eikä kehity.

• Anonyymi

Täällä olisi erikoislääkärin paikka auki!

Tule ja hae sitä heti.

Palkka ainakin on iso.

• Anonyymi

jos on useampi osa-aika jobi niin kyllä sillä voi tulla ihan kohtuudella toimeenkin. Niitä osa-aika jobeja voi kilpailuttaa jopa keskenänsä. Ei ole elämä yhdestä duunipaikasta kiinni. Haaste toki siinä että tulee aika lailla sitä hyppimistä. Ja joutuu työkeikkoja sovittelemaan. Edellyttää seikkailumieltä. Auto varmaan edellytyksenä jos useampaa keikkatyötä tekee rinnatusten.

• Anonyymi

Niitähän voitaisiin yhdisttää kahden firman yhteishengessä niin että niistä tulisi kokoaikaisia.... Jos vaan halutaan..

• Anonyymi

kyllä taloudellisesti se kannattaa joka tapauksessa

• Anonyymi

Ei kannata osa-aikatyö. Pelleporukalle tarkoitettu, jotka eivät kykene muuhun. Rummuttavat sitä vielå. Nyt vielä vähemmän, kun tulee Bandiittimalli 3.

• Anonyymi

Osa-aikatyö jos mikä on ihmiselle parasta, koska ei mene se elämä kokopäiväisesti työssä nyhrätessä!
      Hämmästyttävä vaikutus elämään on vähentää työtä esim. 25% eli 8t--> 6t jolloin elämisen jaksaminen muuttuu merkittävästi!
      Myös viikottaisen työn -20% on suuri merkitys elämälle eli 4pv työtä ja 3pv vapaata jolloin koko keho ja mieli rentoutuu, eikä edes rasitu samoin kuin 100% työajalla.

Arvostakaa omaa aikaanne ja ottakaa se osa-aikainen työ, se antaa eniten.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      215
      4065
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2573
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2285
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      80
      1390
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1288
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1149
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1027
    8. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      893
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      871
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      44
      832
    Aihe