Raskausarpia 15 vuotiaalla, normaalia?

masentunut :(

Eli siis joo, oon 15 vuotias tyttö, normaalipainoinen ja kiinteä. Silti viimeisen vuoden aikana mulle on tullut runsaasti raskausarpia. Rinnat sekä sisäreidet on niitä täynnä. En ymmärrä mistä ne ovat tulleet, en ole tässä vuoden aikana mitenkään muuttunut. Kuitenkin kun kenelläkään kaverilla niitä ei ole, niin ei ole ketään jonka kanssa puhua ja nää on tosi rumia ja ahistaa. Ennen mulla oli hyvä itsetunto mutta uimarannalle en voi enää kuvitella meneväni, aika surullista että näin nuorena tälläsiä piti tulla. En tietenkään todellakaan ikinä koskaan menis kenellekkään terkkarille yms näistä puhumaan, vaikka en millään tavalla ujo olekkaan.

Olen ymmärtänyt, että raskausarvet tulevat kun iho ei ehdi venyä massan lisääntyessä samaan tahtiin, vaan ns. ''repeää'' En tiedä mitä mä voisin tehdä, tiedän että nää ei lähde koskaan, haalistuu vaan, se nyt ei paljon auta :D

Onko ihan normaalia tässä iässä, hoikalla tytöllä? Masentaa niin paljon :( Rasvaan ihoa säännöllisesti, muuta ''hoitokeinoa'' en tiedä..

11

2342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanssasisar19.v

On normaalia! Nythän juuri kun sä kasvat niin niitä tulee kaikkialle mistä kasvaa nopeaan tahtiin. Kannattaa varoa lihomista tuossa vaiheessa. Siskolla tuli kasvuarpia/raskausarpia samalla vatsaan, kun lihoi samoihin aikoihin kun kasvukausi oli käynnissä.

Ja ymmärrän kanssa tosi hyvin ton, että nää arvet tuntuu tosi kovalle iskulle :/ ku on just siin vaiheessa ku vihdoi pääsis käyttää esim. ihanii bikineitä ja kaikkee ku vartalossa on enemmän muotoja, nii sitte ei voikkaa. kun iho määrää sen mitä itsetunnollaan sallii pukee päälle.

Mutta noi tosiaan haalistuu tosi paljon vielä!!!! :) Ja rusketuksen myötä ne näyttää vielä enemmän olemattomilta, että kyl sä varmasti rauhallisin mielin rannalle voit mennä viimestään seuraavan kesän :) sisäreisiä ja rintoja ei ees kukaan kauheesti katsele, ellei sitten oo seurustelukumppania. Reidet ja rinnat voi olla silti tosi kauniit vaikka oiskin raskausarpia.

Ja en tiiä muistanko nyt väärin tai jotai mut venyttely niistä kohdista tais auttaa vielä tossavaiheessa? Rasvauska kannatan jatkamaan. Mielellään jotain oikeesti hoitavaa, että esim jotain missä on aloeveraa taikka ihan vaan neitsytkookosöljyä.

Jos sulla ei oo ennen ollu mitään itsetuntoongelmia, niin uskon kyllä, että oot tosi kaunis sitten, vaikka toistaseks noi kasvuarvet tuntuukin susta sille, että pilaa koko sun kropan. Älä turhaan masennu

• einiin Masentunut :)

Aaw en todellakaa oottanu keneltäkää noin positiivistä vastausta! :) Kiitti hei tosi paljo sait mut hymyilemään

• ruminkaikista

Moi!
      Ite oon 16v.
      Mullaki sisäreisissä ja vähä sivuis näkyvät hyvin ja selässä kanssa sekä lantion kohal tai siin jossain ;) nii ja lisäks pohkeissa ja rinnoissa tuntuvat mut näkyvät enää vähä.
      Ihanaa kun koulu uintia taas oli. itkin pukukopissa kun piti sovittaa uikkareita.näkyivät ne arvet niin selvästi reisistä ja muutenkin kun koko puvuissa on melkein jokaisessa paljaana se selkä nii selänkin arvet näkyivät hyvin :(
      No kun uintia oli nii menin rohkeesti. en oo varma kattoko ketää. tai välittikö ees vai yrittivät vaa olla välittämättä.Muilla ei näyttäny oleva tätä samaa ongelmaa..
      No ittelleni nää arvet tuli jo varm 14v eikä oo vielkää kunnol haalistunu tai no vaan rinnoista ja pohkeista ym. mut reidet toki on vähä paremmaks menny mut silti hirveet.

Nii ja ei yhtää helpota kun on mulla muitaki ongelmii jotka romuttaa mun itsetuntoo. Esim. no vaikka olenkin normaali painoinen niin silti vois jonki verra painoo pudottaa ku siinä melkee rajal mennää 166/64.
      lisäksi oon kauhee karvanen.kyllä! oon periny karvat sormiin ja varpaisiin tosin ne on onneks vaaleita ja lyhyet mutta näkyvät tietynlaisessa valossa esim.auringon valo.
      lisäksi reisissä,perseessä,navan ympärillä ja rinnoissa ja rintojen välissä vaaleeta karvaa. tai harmaata? en tiedä onko mulla jokin hormoonihäiriö vai onko vaa geeneist johtuvaa ku en oo kehdannu puhuu näistä kellekkää. lisäksi inhoon rintojani. ovat niin pienet muuhu kroppaan verrattun ja isot nännipihat. sellaset ns.''vaahtokarkki nännit''. tosin kylmässä muuttuvat täydellisiks mut e kyl pysy kauaa..
      Niin ja mitäs muuta. mulla on finnejä. eniten poskissa. sit muual otsas,leuas jonki verra ja rintakehäs seläs... niin ja niide takia arpia kans tullut naamaan. nyt kyl parantumas mut sen jälkeen jääkin ne arvet ja ne alkaaki sitte ärsyttää.

Oikeesti kuinka paljo eri ongelmii mus pitää olla. ain välil meikkaan itteni tai puuteroin naamani kokonaan ''sileen ja täydellise'' ihon näköseks ja suren et mitä oon menettänyt et kuinka kaunis mä oisin voinu olla. siis muuten oon iha suht hyvin näkönen mut silti niin paljo ongelmii et ei paljoo auta. ainii inhoon kans mu pottu nokkaa ;) ok ok ny lopetan. ja jos pitäis sanoo jotai muut hyvää ittestäni nii e tuu kyl mitää mielee. ehk vaa että mulla on hyvi erottuva vyötärö? :D
      poikkes pikkase aiheesta mut o vaa nii ihanaa johonki kirjottaa kaikist ongelmista.
      inhoon itteeni:(

• lunderpix

on tälläkin vaikka on vain 14 http://www.youtube.com/watch?v=3MosfxmGONA&feature=plcp

• 15vpoika

Olen 15 v poika mulla on alavatsassa, rinnoissa, nivusussa ja olkapäissä. Ittelläni on n.10kh ylipainoo mut ku venähdin kesänaikana yli5cm pituutta nii seki vaikuttaa ku nahka ei pysy mukana kasvussa. Hormoonit voi myös vaikuttaa kasvuarpeihin. Dont worry !!

• Dontworrybehappyy

Hei älä stressaa niistä! Itekkin oon 16 vee ja yläasteella kasvupyrähdyksessä tuli niitä itellekkin rintoihin, kylkiin , pohkeisiin ja sisäreisiin mutta hyvin on haalentunut varsinkin kesällä auringossa. :) ja varmaan oot muutenkin ainoa kuka ne on huomannu! Itekkin valitin niistä kaverilleni kesällä kun oltiin uimassa ja sano ettei ollut huomannukkaan ennen kun sanoin :p

• Dontworrybehappyy

Ainiin... En ees ite jaksa niistä stressata vaikka harrastan uintia ja käyn uimahallissa useamman kerran viikossa^^

• patukka3

NO VOIEIKAUHEETA...HUOH.

• IlifeNow

Mulla sama ongelma. Olen aina ollut hoikka pitkä tyttö, mutta parivuotta sitten lihosin noin 5-10 kiloa erään lääkityksen takia joka lisäsi huomattavasti ruokahalua. Äkillinen painon nousu todellakin venytti ihoa. Huomasin se rinnoissa, lantiolla reisissä. Se oli inhottavaa. Ja arvet ei liity aina lihoamiseen, vaan myös kasvamiseen. Olen 17 vuotta..ja minulla on niitä yhtä, tietenkin koska vartaloni kehittyy kokoajan. Tsemppii! Mee vaan uimaa ja silleen, luuletko että joku tosiaa kiinnittäis niihin pahalla huomiota? Mua itteeni ei ainakaan kiinnosta jos joku ei tykkäis mun arvista.HAHA, eihän kukaan niitä ees kattele.

• 532111

Mulla on molemmissa olkapäissä muunmuassa....:( ei voi käyttää mitää hihattomii eikä toppeja saati mennä rannalle

• :)!

Oon nyt 17v ja mulle alko kans tulee noita raskausarpia jonkun verran kun pituuskasvu loppu ja rinnat kasvo hurjaa vauhtia yhtäkkiä... Eli mulla on rinnoissa raskausarpia :( muuten oon kans hoikka ja kiinteä, ja noi arvet oikeastaan haittaa enemmän mua itteäni kun esim. mun poikaystävää - se ei edes huomaa niitä, ja vaikka oon sille niistä sanonutkin, se ei välitä niistä/ajattele että olisin mitenkään parempi ilman niitä. Eli ei kannata yhtään huolehtia/pelätä mitä kukaan ajattelee, koska sellanen poika joka rakastaa sua oikeesti myös hyväksyy kaiken sussa :) ne tuntuu kyllä iskulta vasten kasvoja alussa, koska ajattelee olevansa ns. parempi/täydellisempi ilman niitä... Mut toi on sellanen asia mitä ei voi muuttaa. Aika haalistaa niitä arpia, tosin mun arvet on vasta noin puol vuotta vanhoja niin en oo vielä huomannu muutosta. Mut näiden kanssa mennään, niinkun varmaan aika monet muutkin! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      91
      1919
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1753
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      305
      1550
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1441
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      88
      1028
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      997
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      958
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      931
    Aihe