Apua! Tankki puolillaan kesälaatua!!

-15c vai???

Onko ongelmia tiedossa ja miten kylmällä vielä toimii. Auto Fiat Punto multijet dieselillä.
Tahtoisin ajaa tuon yli puoli tankkia kaikessa rauhassa loppuun, ennen talvilaatuun siirtymistä, että hyvät neuvot tarpeen.
Ja olen vasta alkaja dieseljutuissa, ja asun eteläsuomessa.

34

2348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakkaselle

      Näillä pakkasilla ongelmaa ei todennäköisesti ole. Ajelet rauhassa tankin mahdollisimman tyhjäksi ja sitten normaalisti talvilaatua. Mahdollisesti polttoaineen seassa oleva vesi on ensimmäinen jäätymisongelmia aiheuttava. Muutaman kerran kun jäätyi, niin aloin säännöllisesti käyttämäöän dieselin jäänestoa ja sen jälkeen ei jäätymisiä ole tapahtunut. Käytän dieselin jäätymisenestoa myös kesäaikaan poistamaan vettä polttoainejärjestelmästä, niin ei ole mitään huolta vesiongelmasta kun lämpötila laskee pakkasen puolelle.

      • -15vai???

        Kiitos oikein paljon! Vai jäätymisen estoa. Paljonko maksaa ja onko tarkka sekotus suhteeltaan monen purnukka?


      • kävin lukemassa
        -15vai??? kirjoitti:

        Kiitos oikein paljon! Vai jäätymisen estoa. Paljonko maksaa ja onko tarkka sekotus suhteeltaan monen purnukka?

        http://www.fixushuolto.fi/fixus/sp_Content849CE

        Itse en ole kokeillut.

        Muutoin pätee tuo neuvo että seuraa säätietoa ja tankkaa vasta sitten kun tankki alkaa olla tyhjähkö. Ei vielä ole ainakaan luvattu kovia pakkasia, vain -6 esimerkiksi Hämeenlinnaan.


      • Hyhmää
        kävin lukemassa kirjoitti:

        http://www.fixushuolto.fi/fixus/sp_Content849CE

        Itse en ole kokeillut.

        Muutoin pätee tuo neuvo että seuraa säätietoa ja tankkaa vasta sitten kun tankki alkaa olla tyhjähkö. Ei vielä ole ainakaan luvattu kovia pakkasia, vain -6 esimerkiksi Hämeenlinnaan.

        Tuo ei auta polttoaineen hyytymiseen mitään...


      • Diesel 100
        kävin lukemassa kirjoitti:

        http://www.fixushuolto.fi/fixus/sp_Content849CE

        Itse en ole kokeillut.

        Muutoin pätee tuo neuvo että seuraa säätietoa ja tankkaa vasta sitten kun tankki alkaa olla tyhjähkö. Ei vielä ole ainakaan luvattu kovia pakkasia, vain -6 esimerkiksi Hämeenlinnaan.

        Diesel 100 on dieselkäyttöön modifioitua "kaasutinspriitä". Jostain syystä suhtaudun aineeseen niin kuin se olisi tavallista kaasutinspriitä. Käytän sitä jos niitä parempia aineita ei ole sillä hetkellä saatavilla. Ei ne kalliimmatkaan aineet käytössä tule sen kalliimmiksi, koska annostus on pienempi.


      • Vesi jäätyy
        Hyhmää kirjoitti:

        Tuo ei auta polttoaineen hyytymiseen mitään...

        Ei auta, mutta vesi ensimmäiseksi jäätyykin.


      • jgc9t7

        Olen ajellut samalla henkilöautolla jo 12 vuotta eikä koskaan ole vesi aiheuttanut ongelmia. En ole myöskään koskaan laittanut mitään dieselin jäänestoa. Joskus tosin tahtoo jäädä tuota kesälaatua tankkiin. Se kannattaa ajaa mahdollisimman tarkkaan pois ennen kuin laittaa talvilaatua. Kesälaadun parafiinit eivät siitä mihinkään häviä, vaikka talvilaatua laittaisikin sekaan. Tankkasin tuossa pari viikkoa sitten Nesteen automaatista vielä kesälaatua. Ilmeisesti siis osuin siihen kesälaatuosaan automaattiverkostoa:

        Neste Oil Oyj
        Lehdistötiedote
        23.10.2012 klo 16.30

        Säiden kylmetessä dieselautoilijan kannattaa vaihtaa ajoissa talvilaatuun

        Neste Oilin kaikki Suomen palveluasemat ovat siirtyneet talvilaatuisen Neste Pro Dieselin jakeluun. Neste Pro Dieselin talvilaatu tuli jakeluun koko maahan palveluasemille sekä osaan automaattiasemaverkostoa jo lokakuun alkupuolella.


      • hassua
        Diesel 100 kirjoitti:

        Diesel 100 on dieselkäyttöön modifioitua "kaasutinspriitä". Jostain syystä suhtaudun aineeseen niin kuin se olisi tavallista kaasutinspriitä. Käytän sitä jos niitä parempia aineita ei ole sillä hetkellä saatavilla. Ei ne kalliimmatkaan aineet käytössä tule sen kalliimmiksi, koska annostus on pienempi.

        Bensa miehet sylkee olan yli kun puhutaan uudesta E95 bensasta jonka etanolipitoisuus nousi 5% -> 10%, täällä sitä taas kaadetaan oikein pullosta tankkiin, eikä mene letkut ja tiivisteet pastaksi.


    • Osta bensavehje

      Miksi pitää elämä tehdä vaikeaksi eli ostaa diesel? Bensavehkeessä moisia ongelmia ei ole:

      -ei talvilaatupähkäilyä
      -ei hiukkassuodatinremontteja
      -ei lisälämmittimen tarvetta
      -ei laiskuutta
      -ei lisähintaa
      -ei käyttövoimaveroa

      Siis tulkaa järkiinne!

      • -15c vai???

        Halvempaahan tällä on ajella kuin pensiinivehkeillä. Edellinen autoni oli 1.6l 626 pensiinikoneella ja voi sitä jatkuvaa tankkausta. Nyt vaikka verot päälle ropsahtavatkin on kulut paljon vähäisemmät vuodessa.

        Ja kiitos vaan kaikille vastanneille, paitsi tälle!


      • höyrynpaine

        on siinä bensassakin kesälaatu erikseen!!!


      • 16+13

        Heh heh.
        Mietihän kenen pitäisi järkiintyä. Mieti poju. Ja erityisesti miksi.
        Pieni vinkki: aloita ihan itsestäsi


      • osta dieselvehje

        Miksi ihmeessä joku hankkii bensavehkeen, kun dieselin paremmuus vankkumaton:
        -ympäristöystävällisempi
        -luotettavampi
        -kestävämpi
        -mukavampi
        -parempi vaihtoarvo
        -halvemmat käyttökulut
        -halvempi polttoaine
        -ei katalysaattoriremontteja
        -ei jatkuvaa tankkautarvetta
        -ei tarvetta purkaa kateuttaan suomi24:n dieselpalstalla
        -ei laiskuutta


        Siis tulkaa järkiinne!


      • bmw kusipää
        osta dieselvehje kirjoitti:

        Miksi ihmeessä joku hankkii bensavehkeen, kun dieselin paremmuus vankkumaton:
        -ympäristöystävällisempi
        -luotettavampi
        -kestävämpi
        -mukavampi
        -parempi vaihtoarvo
        -halvemmat käyttökulut
        -halvempi polttoaine
        -ei katalysaattoriremontteja
        -ei jatkuvaa tankkautarvetta
        -ei tarvetta purkaa kateuttaan suomi24:n dieselpalstalla
        -ei laiskuutta


        Siis tulkaa järkiinne!

        Taitaa ap elää jossain 80-luvun dieseleissä kun puhuu laiskuudesta.Ittelläni ollut bensana : bmw 325 (e90),mb E 280 3 litrasella koneella ja E60 530iA ja pakko sanoa että nykyisen 320dA vääntö pesee noi kaikki.Paljon mielyttävämpi ajaa kun mennän eikä meinata.Motari rampista voi lähteä 40:iä ja kaistanlopussa 140km/h.Suomessa näillä rajoituksilla ei sitten enempää tarvitakkaan.


      • Anonyymi

        Joko oot diesel auton ostanu?


    • ml213.

      Merkittävä asia on mikä on tämän hetkinen ulkolämpötila. Mutta, joka tapauksessa aja kerralla yhtämittaisesti tankki mahdollisimman tyhjäksi ja tankkaa talvilaatua. Lähes kaikissa nyky Dieseleissä on suodattimen lämmitin ja tämä estää polttoaineen jähmettymisen. Polttoaineen jähmettyminen tapahtuu aina suodattimessa.

      Itse en ole koskaan käyttänyt mitään lisäaineita polttoainen seassa ja koskaan ei ole ollut ongelmia. Muuten tankissa oleva vesi on jäässä näin näin talviolosuhteissa ja ainut "jäätyminen" tapahtuukin suodattimessa.

      • Jää vaarallisinta

        Jää tankissa on yksi yleisimmistä diesellaitteiden vaurioiden syistä. Tai kun jää sulaa ja kerralla lähtee isompi määrä vettä polttoainejärjestelmään, pumppu ja suuttimet on vaurioitumisvaarassa. Nykyinen dieselpolttoainee sitoo vettä hiukan ja jatkuvasti käytössä olevat autot eivät juurikaan kerää vettä polttoainejärjestelmään. Jos ajetaan vähän ja tankataan harvoin, niin silloin veden kerääntyminen on todennäköisempää. Samoin jos autoa pidetään talvella lämpimässä tallissa saattaa veden muodostuminen lisääntyä haitallisessa määrin. Veden haittavaikutuksia voi parhaiten estää, kun poistaa veden tankista kerran tai kaksi kuukaudessa ja tyhjentää vedenerottimen vähintään kaksi kertaa kuukaudessa ja vaihtaa tarvittaessa suodattimet. Missään tapauksessa ei saa luottaa siihen että vesi jäätyyt tankkiin - se on usein juuri se syy mikä särkee diesellaitteita.


      • asentaja.
        Jää vaarallisinta kirjoitti:

        Jää tankissa on yksi yleisimmistä diesellaitteiden vaurioiden syistä. Tai kun jää sulaa ja kerralla lähtee isompi määrä vettä polttoainejärjestelmään, pumppu ja suuttimet on vaurioitumisvaarassa. Nykyinen dieselpolttoainee sitoo vettä hiukan ja jatkuvasti käytössä olevat autot eivät juurikaan kerää vettä polttoainejärjestelmään. Jos ajetaan vähän ja tankataan harvoin, niin silloin veden kerääntyminen on todennäköisempää. Samoin jos autoa pidetään talvella lämpimässä tallissa saattaa veden muodostuminen lisääntyä haitallisessa määrin. Veden haittavaikutuksia voi parhaiten estää, kun poistaa veden tankista kerran tai kaksi kuukaudessa ja tyhjentää vedenerottimen vähintään kaksi kertaa kuukaudessa ja vaihtaa tarvittaessa suodattimet. Missään tapauksessa ei saa luottaa siihen että vesi jäätyyt tankkiin - se on usein juuri se syy mikä särkee diesellaitteita.

        Edelliseen viestiin lisäten. Suuttimien yleisin vaurion syy on jäämurikoiden kulkeutuminen tankista suuttimeen. Jäämurikka vaurioittaa suuttimen kärjen.


      • esimiehesi
        asentaja. kirjoitti:

        Edelliseen viestiin lisäten. Suuttimien yleisin vaurion syy on jäämurikoiden kulkeutuminen tankista suuttimeen. Jäämurikka vaurioittaa suuttimen kärjen.

        No niin amis, lopettappa nyt satujen kertominen. Suodattimien yms. läpi ei mene kiinteää jäätä. D-pumpussa on lämpöjä ja painetta sen verran, että mahdollinen jää sulaisi tai hajoaisi viimeistään. Ja otappa selvää paljonko siellä suuttimen päässä on painetta, saati sittenläpimittaa aukoilla, josta diesel suihkuaa.


      • esimiehesi

        trööööt, väärin.

        Läheskään kaikissa D-autoissa ei ole nykyäänkään suodattimen jalan lämmitysvastusta. Lämmitys ei estä polttoaineen jähmettymistä, mutta se parantaa tosin suodatimen toimintakykyä pakkasessessa. Polttoaine pystyy myös jäätymään putkistoissa.


      • kysy kokeneilta.
        esimiehesi kirjoitti:

        trööööt, väärin.

        Läheskään kaikissa D-autoissa ei ole nykyäänkään suodattimen jalan lämmitysvastusta. Lämmitys ei estä polttoaineen jähmettymistä, mutta se parantaa tosin suodatimen toimintakykyä pakkasessessa. Polttoaine pystyy myös jäätymään putkistoissa.

        No, empä ole minäkään ennen kuullut moista, että polttoaine jäätyisi putkistossa. Putkiatojen halkaisija on vähintään 8mm. Miten Diesel jähmettyy tuossa putkistossa.
        Kyllä se suodatin on se paikka, jossa "kynttilä" muodostuu ja vaha estää polttoaineen läpivirtauksen suodattimen läpi. Se vastus on nimenomaan asennettu juuri lämpötilan nostamiseksi ja vahan/jähmettymisen estämiseksi.


      • akkurääkkiä
        kysy kokeneilta. kirjoitti:

        No, empä ole minäkään ennen kuullut moista, että polttoaine jäätyisi putkistossa. Putkiatojen halkaisija on vähintään 8mm. Miten Diesel jähmettyy tuossa putkistossa.
        Kyllä se suodatin on se paikka, jossa "kynttilä" muodostuu ja vaha estää polttoaineen läpivirtauksen suodattimen läpi. Se vastus on nimenomaan asennettu juuri lämpötilan nostamiseksi ja vahan/jähmettymisen estämiseksi.

        ja samalla vastus tyhjentää akkua kaikkien muidenkin vastusten lisäksi, on vastus siellä ja vastus täällä, vastus peilissä, vastus takaikkunassa, vastus suodattimessa, yksi vastus huohottimessa, perseen allakin vastukset, jäähdytysnestekanavassa isot vastukset.

        mistä virta kaikkiin tulee? eipä tarvitse ihmetellä jos akku tyhjä jatkuvasti.


      • heh heh..
        akkurääkkiä kirjoitti:

        ja samalla vastus tyhjentää akkua kaikkien muidenkin vastusten lisäksi, on vastus siellä ja vastus täällä, vastus peilissä, vastus takaikkunassa, vastus suodattimessa, yksi vastus huohottimessa, perseen allakin vastukset, jäähdytysnestekanavassa isot vastukset.

        mistä virta kaikkiin tulee? eipä tarvitse ihmetellä jos akku tyhjä jatkuvasti.

        Laturikin on keksitty. Vai tyhjentää akkua.


      • Vesi jäätyy
        kysy kokeneilta. kirjoitti:

        No, empä ole minäkään ennen kuullut moista, että polttoaine jäätyisi putkistossa. Putkiatojen halkaisija on vähintään 8mm. Miten Diesel jähmettyy tuossa putkistossa.
        Kyllä se suodatin on se paikka, jossa "kynttilä" muodostuu ja vaha estää polttoaineen läpivirtauksen suodattimen läpi. Se vastus on nimenomaan asennettu juuri lämpötilan nostamiseksi ja vahan/jähmettymisen estämiseksi.

        Ei ole ollenkaan harvinaista että polttoaineen vesi jäätyy putkistossa. Yleensä vesi kertyy järjestelmän alimpiin kohtiin ja putket ovat usein niitä alimpia kohtia. Myös tankissa putken lähtö saattaa jäätyä.

        Parafiinin kiteytyminen ja polttoaineen seassa olevan veden jäätyminen ovat kaksi eri asiaa.

        Keväällä paukkuu pumput ja suuttimet, kun ulkona seisovien autojen tankkeihin kertynyt jää sulaa polttoainejärjestelmään joutuu kerralla runsaammin vettä.


      • alinkohta.
        Vesi jäätyy kirjoitti:

        Ei ole ollenkaan harvinaista että polttoaineen vesi jäätyy putkistossa. Yleensä vesi kertyy järjestelmän alimpiin kohtiin ja putket ovat usein niitä alimpia kohtia. Myös tankissa putken lähtö saattaa jäätyä.

        Parafiinin kiteytyminen ja polttoaineen seassa olevan veden jäätyminen ovat kaksi eri asiaa.

        Keväällä paukkuu pumput ja suuttimet, kun ulkona seisovien autojen tankkeihin kertynyt jää sulaa polttoainejärjestelmään joutuu kerralla runsaammin vettä.

        Tankissa tulee olle todella paljon vettä, ennenkuin veden pinta ylettyy putken päähän.
        Tuo oli paras;
        >putket ovat usein niitä alimpia kohtia


      • Paljon polttoainetta
        alinkohta. kirjoitti:

        Tankissa tulee olle todella paljon vettä, ennenkuin veden pinta ylettyy putken päähän.
        Tuo oli paras;
        >putket ovat usein niitä alimpia kohtia

        Tuo oli paras:

        "Tankissa tulee olle todella paljon vettä, ennenkuin veden pinta ylettyy putken päähän."


      • Niimpäs olikin.
        Paljon polttoainetta kirjoitti:

        Tuo oli paras:

        "Tankissa tulee olle todella paljon vettä, ennenkuin veden pinta ylettyy putken päähän."

        Niimpäs olikin.

        Kyllä sen putken tarkoituksena on saada käytettyä kaikki polttoaine tankista, eli siellä tankin alimmissa kohdissa sen polttoaineputken pää on. Yleisesti putki on sijoitettu johonkin pitkittäiseen palkkiin ja se on usein tankin pohjaa alempana.


      • ilhhoo8
        heh heh.. kirjoitti:

        Laturikin on keksitty. Vai tyhjentää akkua.

        Kyllä, suosittelen C-TEKkiä tai vastaavaa ylläpitolaturia. Se tosin kannattaisi asentaa kiinteästi niin ettei tarvitse muuta kuin työntää töpsöli seinään. C-TEK osaa muun muassa korottaa latausjännitettä kylmällä, mitä eivät monet autotkaan osaa tehdä. Lyijyakkuhan ei ota kylmänä varausta vastaan samalla jännitteellä kuin kylmänä, joten käytännössä akku ei tule juuri ollenkaan ladatuksi täyteen talviaikaan, jollei sitä jännitettä korota.

        Eihän tuo C-TEKkikään tietysti mikään täydellinen ole. Ainakin oman kokemuksen mukaan tallin johdonsuoja aukesi silloin tällöin, joten lataus tahtoi aina keskeytyä. Ja kun se muutenkin tuli 2/24-kellon takaa, niin johdonsuojan auettua ei laturista ollut enää mitään hyötyä. Ja ne piuhat! Jos valmistaja on ylpeä ja olevinaan kova osaaja, niin miksi helvetissä laturiin laitetaan kovimmat ja kylmässäjäykistyvimmät piuhat mitä kaupasta saa?


      • jyftu6
        Niimpäs olikin. kirjoitti:

        Niimpäs olikin.

        Kyllä sen putken tarkoituksena on saada käytettyä kaikki polttoaine tankista, eli siellä tankin alimmissa kohdissa sen polttoaineputken pää on. Yleisesti putki on sijoitettu johonkin pitkittäiseen palkkiin ja se on usein tankin pohjaa alempana.

        Pösössä putki on sijoitettu kokonaan pohjan alle. Ja siinä on jopa alkeellinen lämmönvaihdin jäähdytystä varten. Voisin kuvitella, että talvella palaava polttoaine on ainakin hyvin jäähdytettyä.


      • gyu86
        kysy kokeneilta. kirjoitti:

        No, empä ole minäkään ennen kuullut moista, että polttoaine jäätyisi putkistossa. Putkiatojen halkaisija on vähintään 8mm. Miten Diesel jähmettyy tuossa putkistossa.
        Kyllä se suodatin on se paikka, jossa "kynttilä" muodostuu ja vaha estää polttoaineen läpivirtauksen suodattimen läpi. Se vastus on nimenomaan asennettu juuri lämpötilan nostamiseksi ja vahan/jähmettymisen estämiseksi.

        Polttoaineessa on sellainen mielenkiintoinen seikka, että se voi muodostaa veden kanssa sellaisen tahmean seoksen jollain lämpötila-alueella. Nämä tahmeat kiteet voivat kertyä teräviin kulmiin. Mutta se on jo niin vähästä kiinni, että pitää ottaa koko polttoainejärjestelmä sääkaappiin tutkittavaksi. Suodattimeenhan ne kiteet jäävät, ja siksi suodattimessa pitäisikin olla lämmitys. Kun polttoaine menee suodattimen läpi, se jo lämpimässä, mutta tankista suodattimeen tuleva polttoaine on kylmintä.


      • rakenteesta...
        Niimpäs olikin. kirjoitti:

        Niimpäs olikin.

        Kyllä sen putken tarkoituksena on saada käytettyä kaikki polttoaine tankista, eli siellä tankin alimmissa kohdissa sen polttoaineputken pää on. Yleisesti putki on sijoitettu johonkin pitkittäiseen palkkiin ja se on usein tankin pohjaa alempana.

        Tutki eri järjestelmiä ja huomaa miten joka autossa on heitetty tila sakalle/vedelle. tankkiin jää aina pieni nestemäärä, vaikka polttoaine loppuisi ajossa. Putki ei todella ime kaikkea mitä tankissa on.


      • autosähköasentaja
        ilhhoo8 kirjoitti:

        Kyllä, suosittelen C-TEKkiä tai vastaavaa ylläpitolaturia. Se tosin kannattaisi asentaa kiinteästi niin ettei tarvitse muuta kuin työntää töpsöli seinään. C-TEK osaa muun muassa korottaa latausjännitettä kylmällä, mitä eivät monet autotkaan osaa tehdä. Lyijyakkuhan ei ota kylmänä varausta vastaan samalla jännitteellä kuin kylmänä, joten käytännössä akku ei tule juuri ollenkaan ladatuksi täyteen talviaikaan, jollei sitä jännitettä korota.

        Eihän tuo C-TEKkikään tietysti mikään täydellinen ole. Ainakin oman kokemuksen mukaan tallin johdonsuoja aukesi silloin tällöin, joten lataus tahtoi aina keskeytyä. Ja kun se muutenkin tuli 2/24-kellon takaa, niin johdonsuojan auettua ei laturista ollut enää mitään hyötyä. Ja ne piuhat! Jos valmistaja on ylpeä ja olevinaan kova osaaja, niin miksi helvetissä laturiin laitetaan kovimmat ja kylmässäjäykistyvimmät piuhat mitä kaupasta saa?

        Jos joutuu jatkuvasti akkua latailemaan c-tekillä tai muulla vastaavalla ilman epänormaalia kulutusta moottorin ollessa pysäytettynä esim. webasto, niin silloin on akussa tai latausjärjestelmässä vikaa.

        Lyhyttäkin matkaa ajaessa akku kerkeää latautua sen verran mitä hehku startti vie, ne vie kovimmallakin pakkasella pahimmillaan vain n. 2 ampeerituntia eli 120 ampeeriminuuttia.

        5 minuutin ajossa keskimääräisen latausvirran tulee olla 25 ampeeria, 10 minuutin ajossa 12 ampeeria, 15 minuutin ajossa 8 ampeeria jne...

        Lämpimällä säällä virtapiikki akkuun heti laturin lähdettyä tuottamaan virtaa voi olla jopa 100 ampeeria, kylmemmällä pienempi. Latausvirta pitäisi mitata piirtävällä mittarilla millisekuntien tarkkuudella.

        Jos ensin käynnistät auton ja sitten alat pihtimittarin kanssa ähräämään niin virrasta ei saa täyttä totuutta. Suurin virta menee heti moottorin käynnistyttyä ja pienenee nopeasti.


        Auton oma latausgeneraattori kykenee tuottamaan virtaa joka ikiselle lampulle, vastukselle, sähkömoottorille ja ties mille mitä autossa on ollut kun se on tehtaalta ulos rullannut. Ja tämän lisäksi lataamaan akkua. Latausjännite on lämpötilakompensoitu ja nousee 14,5-14,7 volttiin kovimmilla pakkasilla.

        Jos jännite jää akulta mitattuna kovalla pakkasella alle 14,4 niin täytyy tutkia latausgeneraattorin kunto ja ennenkaikkea kaapeloinnit ja liitokset, niihin se jännite yleensä hukkuu.


    • toyoooooooooota

      minulla on ollut vuodesta -94 dieseli autoja (4 tojotaa, välissä yxi ja viimeinen oopeli) ja yksikään ei ole yskinyt talvella.... tankillinen menee noin 8-9 päivässä ja tankannut olen mitä jakajalta olen saanut.. viimeksi 25.10.2012 teboililta ja jakajassa luki kesälaatu. eri asia jos ajaa muutaman tankillisen kuukaudessa.....?

    • V6 200hp

      Heh, tsihi RUAHAHA!!

      LOL

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe