Laivatyö, miten ja minne?

heeeennna

Olen ollut jo muutaman vuoden todella kiinnostunut laivatyöstä. Ikää vasta seitsämäntoista ja vuosia lukion penkillä on vielä jäljellä ennen YO-kirjoituksia. Mikään muu ei oikein ole napannut, mutta laivatyöstä olen ollut erittäin kiinnostunut. Olen lukenut paljon sen hyvistä ja huonoista puolista, mutta olen ajatellut, että kyllä nuori sitoutumaton ihminen jaksaa siellä työskenellä, vaikka ei se helppoa varmaan olisikaan. Periaatteessa voisin aloittaa ihan mistä vaan työstä, vaikkapa tax free myymälässä myyjänä olemisesta, taikka sitten siivoojasta. Oikeastaan kaikki muu, paitsi kokkina oleminen minua siellä kiinnostaisi. Baarissa työskentely (baarimestari?) kiinnoistaisi myös aikalailla. Kaipailisin teiltä vinkkejä, kokemuksia tai ihan mitä vaan tähän liittyvästä. En edes tiedä, mitä mun lukion jälkeen tulisi tehdä, että pääsisin sinne töihin? Ketä töihin otetaan ja minkälaisella koulutuksella? Eiköhän mun jotain lukion jälkeen täydy tehdä ennen laivalle töihin pääsemistä, vai miten? Anniskelupassit ja ensiapukurssit varmaankin parantavat mahdollisuuksia ja ne ajattelinkin suorittaaa. Nyt vaan kiitos niitä vinkkejä ja teidän omia kokemuksia laivan eri töistä miten olette sinne päässet ja miltä työ on tuntunut. Kiitos jo etukäteen. :)

9

1350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • styypuuri
    • jepp niin

Olen kyllä noita sivuja lueskellut, muta eniten ajattelinkin, että mitä tutkintoa tms mn täytyisi suorittaa lukion jälkeen. :D Tai ylipäätänsä olenko mä ihan turhaan lukiossa.. Tulevaisuuden suunnitteleminen on niin turhauttavaa, taidan olla muutaman vuoden päästä ihan pulassa ja eksyksissä.

• kipparikalle oon
    • ulla7

Hei!

Vastaus pari vuotta jäljessä mutta ehkä auttaa jotain muuta ;)

Itse työskentelen tarjoilijana laivalla. Koulutusta siihen minulla ei ole mutta työkokemusta alalta jo pitkään. Laivalle pääsin töihin ihan nettisivujen kautta jättämälläni hakemuksella. Merimieslääkärintodistus pitää olla ennen laivalle menoa, samoin hygieniapassi ja voimassa oleva salmonellatodistus sekä passi.

Laivalla jo ollessasi voit suorittaa Basic Training-kurssin (viikon kurssin joka maksaa n 600e) Osalla saattaa työnantaja maksaa, osa joutuu itse maksamaan (saa verotuksessa takaisin). Trafi vaatii myös lisäpätevyystodistuksen. Kurssi kestää onneksi vain päivän mutta maksaa 80e.

Täysi-ikäinen pitää olla mutta koulutus ei tosiaan mikään edellytys. Laivalla tehdään kymmenentuntisia työpäiviä joten fyysinen kuormitus voi olla joillekin liikaa. Jalkojen päällä kun ollaan koko ajan. Yöunet saattavan jäädä muutamaan tuntiin. Eli nukutaan kun ehditään. Työvuorot saattavat jakautua neljään osaan vuorokaudesta tai vaan kahteen.

Kuten jokaisessa työssä, on ne hyvät ja huonot puolensa. Vapaata on normaalia enemmän mutta viikossa tehdään sitten ne kahden viikon työt.

• mies.

Olin laivalla 3 vuotta myyjänä tax freessä. Minulla ei ollut muu kuin amis käytynä ja parit tietokone kurssit. Hae ensin vaan harjoittelijaksi jonnekkin kauppaan ja sitten laivalle. Tein laivalla muutakin hommaa kuten pieniä korjaus ja remontti töitä. Kannatta käydä se hygieniapassi ja anniskelupassi kurssi vai mikä se on, niin se helpottaa duunin saamista.

• Merikissa

Mitä laivan TaxFree-myymälässä ansaitsee?

• brrr
        Merikissa kirjoitti:

Mitä laivan TaxFree-myymälässä ansaitsee?

Kassanhoitajan peruspalkka on 2012,96€/kk.

• Jefe de macina

Olet ilmeisesti fiksu lukiolainen joten mieti vaihtoehtoja. Nuo kassa-, siivous-, ja baarityöt eivät ole varsinaisia merimiesammatteja. Ylioppilaana voit hakeutua merenkulun AMK-opiskelijaksi ja sitä kautta konemestariksi tai perämieheksi harjoittelun kautta. Saat varmasti jo ensimmäisenä kesänä harjoittelupaikan josta saat ihan oikeaa palkkaa.
      Loppupelissä olet sitten laivan kapteeni tai konepäällikkö.

Kunhan opiskelussasi perehdyt alaan teet sitten valinnan joko kansi- tai konehommiin sen mukaan mikä kiinnostaa.

Joskus jos haluat lopettaa merihommat, niin konepuolen kouluuksella ja kokemuksella on helpompi saada normaalitöitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe