Vihainen heppa karsinassa

pelkuri

Miten työskentelette vihaisen hevosen kanssa karsinassa? Ok, että laitetaan riimulla kiinni, mutta kun sittenkin luimii, näykkii ja kääntyilee potkiakseen... Miten sen kanssa uskaltaa toimia siis? Käykö nuo oikeesti päälle ja puremaan/potkimaan? Antakaa vinkkejä, koska nuo karsinakohtaamiset on ainoita mitkä pelottaa!! Ratsastamisen suhteen näillä ei ole ollut ongelmia, mutta pelkään hirveesti että saan hampaista/kaviosta just tuolla hoitotoimenpiteissä.

28

5415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea sanoa näkemättä. Jotkut hevoset vain uhkailevat, toiset ovat tosissaan. Asiaa auttaisi jos tietäisi miksi hevonen potkii, vai onko pelkkää kurittomuutta. Joidenkin kohdalla auttaa jos pitää raippaa näkyvästi kädessään.

      Ratsastuskouluissa jotkut hevoset alkavat potkia, kun ne pullistavat vatsaansa satuloitaessa. Hämmästyttävän usein kuulee "kokeneempien" neuvovan aloittelevia potkaisemaan hevosta mahaan niin että se lakkaa pullistamasta. Se temppu ei lopeta pullistelua, vaan opettaa hevosen potkimaan, kun sitä aina satutetaan satuloinnin yhteydessä. Ja jos potkiminen johtuu siitä, siihen ei ole muuta lääkettä kuin aika ja hellävaraisemmat keinot satulavyön kiristämiseen.

      Omalle kohdalleni ei ole koskaan potkivaa hevosta sattunut joten en oikein tiedä mitä itse tekisin (riippuisi tilanteesta), mutta näykkimiseen kokeilisin ensimmäisenä laittaa hevosen niin lyhyeen naruun ettei pysty puremaan, ja jos se ei jostain syystä onnistu, niin sitten raippa kädessä koko ajan niin että hevonen näkee sen. Yleensä ei tarvitse edes käyttää sitä, vaan uhka riittää pitämään hevosen aisoissa.

      No, toivottavasti joku potkivia hevosia hoitanut vastaisi kysymykseesi tarkemmin, olisin itsekin utelias tietämään miten ihmiset pelaavat välttyäkseen saamasta kaviota.

      • Tuntiavustaja

        Joillain ratsastuskoulun hevoslla voi olla huonoja muistoja ihmisistä, etekin lapsista. Lapset ovat usein arkoja ja ku hevonen tulee tutustumaan esim. nuuhkimalla, lapsi lyö tai huitaisee sen päätä. Tämä saa useat hepat pelkäämään joka aiheuttaa uhittelua näykkimisen ja potkimisen avulla. Jotkut heoset taas evät tykkää metelistä vaan haluavat olla rauhassa. On myös hevosia joille annetaan herkkuja ja kun herkkuja ei enää saakkaan niin ne akvata uhkailemaan jotta saisi herkkuja. Syitä on monia, jokaisella heosella on oma syy miksi ne ovat äkäisiä.

        Vinkkinä että jos et karsinassa uskalla laittaa hevosta kuntoon niin laita se käytävällä. Elä kiinnitä huomiota hevosen äksyilyyn. Jos tallissa ei ole käytävä paikkoja, voi karsinassa narua laittaa tiukemmalle niin että se ei pääse nykkimää. Palkitse hyvästä käytökestä kehumalla ja rapsuttamalla sitä, ei missään nimessä herkkuja! Jos hevonen on ratsastuskulussa niin kerro asiasta esim. ratsastuksen ohjaajalle tai hevosvastaavalle. Näin saadaan apua ongelmaan. Älä kuitenkaan liioittele kertoessasi!
        Jos ratsastuskoulussa on tuntiavustaja, niin t.avustajan tehtävään voi kuulua hevosen kuntoon laitto. Se voi olla myös hoitajan tehtävä.
        Itse voi hankkia kuitenkin itsesi ja hevosen välille luottamusta, jolloin se ei todennäköisesti äksyile kauheasti sinulle.
        Kaiken A ja Ö on kuitenkin että käyttäydyt hevosen kanssa rauhallisesi ja rennosti. Tällöin hevonenkin rentoutuu ja on kiltimmin kun sen ei taritse jännittää.


    • ötökkäfani

      itse olen paininut samaisen ongelman kanssa ja oppinut sen ettei ettei hevosta kannata pelätä. mene rennosti karsinaan ja älä kiinnitä huomiota luimimiseen tai näykimisen yrityksiin. hevonen todennäköisesti yrittää pelotella näin ja jos muut eivät myöskään uskalla mennä sen luo niin se on pinttynyt tapa. itse en pelkää hevosia ja olen toki saanut hampaista ja kaviosta mutta se on sitä hevosharrastuksen ikäviä puolia. vinkkinä jos hevonen puree minä läimäsen turvalle ja sanon jämäkästi ei. potkimiseen olen huomannut auttavan nyrkillä lautaselle ja ei a jos saaa tapahtuu kavioita putsatessa niin ota vuohistupsusta kunnolla kiinni tai kiedo häntä takajalan ympärille.voit myös pyytää toista pitämään hevosen toisesta etujalasta kiinni ja putsata ristikkäiset jalat

    • Vaan kun jotkut hevoset tulevat päälle jos niitä menee läimimään. Toinen omistani on malliesimerkki tästä ilmiöstä. Mitä lujempaa lyö, sen vihaisemmin se hyökkää. Sen takia en tuota läimäyttämistä suosittelisi ensimmäisenä, vaikka se monelle hevoselle tehoaakin.

      En myöskään suosi vuohistupsuista kiskomista. On hevoselle todella epämiellyttävää kun joku repii karvoista, ja siitä ne saattavat alkaa potkimaan enemmän, tai ne voivat alkaa muuten vastustelemaan kavioiden putsausta. Tuo tapa on samaa sarjaa kuin se että potkaistaan hevosta mahaan ettei se pullistaisi satulavyötä kiristäessä. Typerä tapa josta ajan mittaan on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta joka siitä huolimatta sitkeästi elää.

      Mutta kukin tyylillään...

      • järki ennen tunteita

        Ei muuta kuin makkaratehtaalle käytöshäiriöiset konit. Turha luulla, että ne "paranevat" jollain muulla konstilla. Ei oikein osannut itkeä hautajaisissa, kun oli moneen kertaan varoitettu: että pitäkää mielessä. Potkaisu hevosella voi olla varoitusta, tai jopa leikkiä, mutta ihmiselle kohtalokasta.


    • heppailija2

      ei tietenkään ilman syytä no ei se pureminenkaan meistä kivalta tunnu mitäs sitten itse ajattelit hevosta komentaa? tottakai hevosen pitää olla tuttu ja tietää sen käyttäytymisestä

    • Johan minä sanoin mitä tehdä. Laitan hevosen niin lyhyeen naruun ettei pääse puremaan, tai pidän raippaa kädessäni niin että hevonen näkee sen. Toistaiseksi aina toiminut.

      Mitä potkimiseen tulee, käsittelyn aikana tosiaan auttaa jos joku pitää jonkin jalan ilmassa, mutta vuohiskarvoista on turha repiä, se vain satuttaa hevosta ja saa sen potkimaan entistä herkemmin. Niiden muutaman potkivan kanssa (joita en siis ole itse hoitanut) hoitajat pääsivät hyviin tuloksiin niin ikään pitämällä raippaa kädessä. Ei välttämättä toimi kaikilla hevosilla, mutta siitä voi aloittaa.

      No joo, ratsastuskouluissa onkin aika turha yrittää kesyttää vihaista hevosta, se on kyllä totta, mutta jos sitä tarkoitetaan yleisessä mielessä, niin kyllä vihaisen hevosen voi oikealla käsittelyllä kuntouttaa. Tunnen muutaman jotka myytiin vihaisena yksityiselle, ja ne rauhoittuivat parissa vuodessa niin että pikkulapsetkin saattoivat touhuta niiden kanssa turvallisesti. Kaikki hevoset vain eivät yksinkertaisesti sovellu ratsastuskoulukäyttöön.

      ...vähän ihmettelen kyllä ratsastuskoulua joka pitää vihaista hevosta (jos siis kyseessä on rats. koulun hevonen), juurikin tuon turvallisuuden takia. Vaikka toisaalta kaipa jokaisen täytyy jossain vaiheessa oppia käsittelemään vaikeitakin hevosia... Mutta silloin pitäisi olla joku kokenut ja hevosen kunnolla tunteva paikalla neuvomassa miten kyseisen hevosen kanssa tulisi toimia.

      Mutta nyt meni jo sivuun alkuperäsestä aiheesta. Anteeksi.

    • ötökkäfani

      tiedän yhden ison tallin missä oli myöskin vihaisia tai no pikemminkin turhautuneita ja stressaantuneita hevosia.. ratsastuskouluissa onkin aika turha yrittää kesyttää vihaista hevostase on totta vaikka saisit sillä hetkellä jotain pientä parannusta se on yhtä tyhjän kanssa. kyseisellä tallilla oli raipan käyttö hevosta laittaessa kielletty osa pelkäsi kuollakseen raippaa väärinkäyttöjen takia. itse en hevosta kyllä lyö mutta muistutan siitä kumpi johtaa. se on mielestäi hyvä että täällä keskustellaan tavoista olen niittäin juuri oppinut taasen uutta. huomaan ettei minulle opetetut tavat vättäättä ole parhaat mutta oppia ikä kaikki :)

    • Siksihän keskusteluja käydäänkin. Esitetään ja vertaillaan näkemyksiä ja poimitaan niistä sitten parhaalta tuntuvat vaihtoehdot. :)

      Kaipa sitä itse kukin oppii jotakin kun näitä keskusteluja tarpeeksi lukee ja niihin osallistuu. Ellei muuta, niin katsomaan asioita useammalta kannalta.

      Tässä tapauksessa en itse tullut ajatelleeksi mahdollisuutta että hevoset voivat hyppiä seinille pelätessään raippaa, tai että voi olla kiellettyä pitää raippaa mukana kun hevosta käsittelee. Ehkä sen voisi vain ripustaa johonkin näkyville..? Silloin se ei olisi käytössä, mutta hevonen tietäisi että se on siinä?


      Mä pidän sun asenteesta, Ötökkäfani!

    • ötökkäfani

      vuohiskarvoista on turha repiä.. tarkoitin sillä jos polle ei koipeaan nosta:) mutta paljon on oppimista ja opettamista näin 20 ikävuoden jälkeen a ite oon noin 8 vuotta hevosten parissa ollu:)

    • Moikka! Voin omakohtaisesta kokemuksesta sanoa että minkään sortin läpsiminen ei auta varsinkaan jos kyseessä on tammahevonen, ori voi osata läpsäsyn jälkeen kunnioittaa ihmistä eikä tehdä sitä uudestaan mutta tamma tulee 95% varmuudella vaan vihaisemmaksi ihmistä kohtaan (Tässä en siis tarkoita että läpsimään millään tavalla kehottaisin en oria enkä tammaa enkä edes ruunaakaan). Meillä oli sellainen tamma joka puri, potki, hyppi pystyyn kun toi tarhasta pois ja teki kaikkensa satuttaakseen ihmistä, itse totesin parhaaksi keinoksi juurikin jos karsinassa laitetaan hevosta mitä meillä ei voinut tehdä kun sinne karsinaan ei voinut mennä niin pitää vaan hevonen niin kireessä narussa että ei voi purra ja pelkoaan ei tietenkään pitäisi hevoselle näyttää. Toinen mitä itse tein oli että tein kaikkia hommia tuon meidän tamman kanssa (kyseessä ravuri) ja samalla juttelin sille ja tein samalla kaikki kavionputsauksesta valjastamiseen. Välillä sujui paremmin ja välillä vähän huonommin mutta aina selvittiin ja periksi ei annettu! Kyllä komppaan tässä lampinajadia että se raippa voi olla se ainut ja kaikille helppo ratkaisu saada hepo ymmärtämään että ei täällä tehdäkkään mitä ikinä huvittaa tietystikkään se raippakaan ei aina auta. Mutta rauhallisuus ja maltillisuus ennen kaikkea!! En tiedä oliko tästä mitään apua mutta kerroimpa omista kokemuksistani vihaisen hevosen parissa! :))

    • Kiitoksia, Chic22. Mukava kuulla etten ole ainoa joka ajattelee näin. :)

      Lisätäkseni noihin vuohiskarvoihin, ei niistä karvoista kiskominen paljon auta sillonkaan jos hevonen ei nosta jalkaansa. Ellei sitä ole opetettu nostamaan jalkaa kun karvoista vedetään, se ei tiedä kiskomisen merkitystä. Hevosen kannalta katsottuna sen viereen vain tulee joku ja alkaa vetää karvoista. Jos kavio sillä keinoin nouseekin, hevonen oppii pian yhdistämään jalkoja käpälöivän ihmisen kipuun, ja seurauksena voi helposti olla potkiva hevonen. En minäkään antaisi kenenkään koskea jalkoihini jos se aina tekisi kipeää.

      Useimmat hevoset nostavat jalkansa automaattisesti, kun kättä liusuttaa niiden jalkaa pitkin alaspäin, ja jos ei, niin toistaiseksi on auttanut viimeistään se, että nojaa hevoseen samalla kun pitää kädellä kiinni vuohisesta. Siis vuohisesta, ei vuohisen karvoista. Toisille riittää kevyt nojaaminen ikään kuin vihjeeksi siitä mitä sen halutaan tekeevän, mutta joitakin saa tuupata kunnollakin ennen kuin se jalka sieltä nousee. Hellävaraisempaa hevoselle ja vaivatonta ihmiselle. :) Kannattaa ainakin kokeilla.

    • Paluutätiratsastaja

      Ötökkäfani kirjoitti:
      " itse en hevosta kyllä lyö mutta muistutan siitä kumpi johtaa."
      Voisitko / voisitteko muut kertoa vielä tarkemmin. Meidän ratsastuskoulullamme on kaksi näykkivää hevosta. Nyt olen toisen kanssa pärjännyt kaksi peräkkäiseä kertaa niin, että heti karsinaan tullessani pyysin hevosta väistämään, ja työnsin kevyesti samalla lavasta, kunnes se väisti. Kun menin toiselle puolelle, en mennyt (kuten yleensä) kaulan alta vaan väistätin turvasta kevyesti työntämällä taaksepäin niin, että mahduin menemään pään edestä. Nämä kerrat menivät hyvin eikä hevonen yrittänytkään purra. En tiedä, oliko sattumaa.
      Minusta on älytöntä sanoa, että ei saa pelätä. Pelko on tunne, jota ainakaan minä en pysty tahdonvoimalla poistamaan. toki voin yrittä sitä peittää, mutta epäilen, että hevonen aistii sen kumminkin. Jos ajattelen, että en saa pelätä tai hevonen varmasti puree, niin se vain lisää pelkoani.

    • Totta, tunnetiloja ei voi vain kytkeä pois päältä vaikka kuinka haluais.

      Hmm... Ehkä toimintasi osoitti hevoselle, että sinulla on tilanne hallinnassa, eikä se sitten yrittänytkään uhitella. Hienoa jos niin on! Sama temppu saattaa toimia muillakin.

      Pyysit kertomaan tarkemmin siitä miten hevoselle tehdään selväksi kuka johtaa, mutta tarkoitatko nyt jotain tiettyä juttua, vai yleisellä tasolla sitä miten eläimelle osoitetaan että ihminen määrää asioista?

      Itse en osaa niitä juttuja paljon paremmin selittää kuin mitä on jo tullut esiin, mutta toivottavasti joku muu osaa.

      • Paluutätiratsastaja

        Juuri tuopta yritin: tietämilläni keinoilla osoittaa, että olen johtaja (väistätys ja se, etten kulje hevosen pään alta). Kuulisin mielelläni muitakin keinoja etenkin karsinassa hevosen kanssa hääräämisen suhteen, miksen muutenkin.


    • lol

      Mene vaan rauhallisesti boxiin ja jos tuntuu ettet parjaa ni kysy apua :)

    • wildiary

      Meillä on toiminut, kun hevonen yrittää purra tai jopa puree, ei käännytä katsomaan hevosta silmiin vaan potkastaan omalla jalalla pienesti hevosta kavion yläpuolelle. Kuvittelee että puri itseään. Ei anneta varsinaisesti huitomis/läpsimis huomiota tai komenneta äänellä vaan aina takaisin omaan nilkkaan potku. Minun hevonen aliravittiin tässä lähi aikana, jonkan takia vatsa meni araksi eikä päästänyt minua kylkensä viereen koska oli niin kipeä. Juotin maitoa että vatsan ph.arvo tasaantuisi vähän. pikku hiljaa on alkanut paranee kunnon ruuan myötä, on edelleen mahasta ja kyljistä harjattaessa kiukkunen ja saattaa alkaa nostelee jalkaa ja luimimaan ja näyttelee hampaita vain sen takia että on kipeä vielä.

    • frasse

      laita hevonen molemmilta puolelta riimusta kiinni vaikka käytävälle niin ei pääse puremaan

      • Tamaraa<3

        Ainakaan meillä tuntilaiset ei tuo hevosta käytäville, joten ei voi laitta molemmilta puolilta kiinni. Minun tämänhetkinen hoitohevonen on juurikin tälläinen joka potkii ja puree. En ole välittänyt pahemmin, ja palkinnut jos on ollut hetken rauhassa (en koske hetkeen ja\tai annan pienen palan leipää), ja jatkan. On nykyään minulla paljon kiltimpi. Ja tämä otus ei anna koskea jalkoihinsa, ja pelkää raippoja, kun aiemmin lyöty raipalla jalkoihin. Antaa mun hieman harjata jalkoja, mutta alkaa kiljumaan, potkimaan, ja nousee pystyyn herkästi. Että ei se raippa mitään tällä auta, haittaa vaan. Laittakaa naru melko lyhyelle, ja pidätte kiinni kun pään läheltä harjaatte. Ja seiskää hevosen LÄHELLÄ, ei osu potkut niin helposti. Ja palkitkaa (edes harjaamisen hetkellisellä lopetuksella) heppa kun on hetken edes ollut kiltisti.


    • vihainentamma

      Mulla on kotona tosi vihainen ex ravuri lv tamma joka luimii ja näykkii ilmaa Ja nostelee hoitaessa takajalkojaan ja laittaa korvat nikaan ja venyttää kaulaansa ja yrittää näykkäistä.Kun haen tarhasta/karsinasta luimii järkyttävästi .Aina ku laittaa jotai selkää satula/loimi sekoo ihan täysin ja kun ratsastaja yrittää selkään nii lähtee kiitoravia alta ja yrittää potkasta
      Mikä avuksi?

    • pikkuponski

      mun oma poni yrittää potkaista tarhassa joskus kun haen sen sieltä. Houkuttelen yleensä sen rauhallisesti pienellä porkkanan palalla ja aina kun tulee luokseni niin kehun silittämällä. Karsinassa joskus yrittänyt potkaista kun olen pistänyt satulaa. Vaikka heppa käyttäytyyy karsinassa huonosti, sen kanssa pitää olla napakka ja näyttää että kuka täällä johtaa. Kun hevonen yrittää purra, sitä pitää komentaa äänensävyllä tai työntämällä napakasti turpa pois päin samalla raippa näkyvissä. Yleensä opetetut hevoset uhkaavat potkimisesta, mutta sitäkin pitää jo varoa. Väistä takapuolta ja pyydä joku ammattilaisempi satuloimaan :)

    • rauhallinenon

      leivän päällä meetvurstina on parasta, ei potki eikä piere.

    • Hehehhee

      😂🤣😂😋

    • Helppiähelppiä

      Tallilla jolla käyn on ongelmana että hevonen luimistelee, häntä viskoo kiukkuisesti, yrittää potkia ja näykkiä mikä neuvoksi olen huomannut että hevosia vähän läimitää jos ne tekevät jotai mitä ihminen ei halua mutta eläin rakkaana en voi sellaistaaa sietää mutta mitä voisin tehdä kun se on niinkuin tallilla tapa ja hevosia on vaikea hoitaa kun yrittää potkia se että siit ei kauheasti auta kun takajaljoja ei voi putsata varsinkikn jos sataa ne ovat hirveän vihaisia mitä tapahtuu miksi sateella mitä tehdä

    • Anonyymi

      Oma hoitoponi juuri samantyyppinen. Vaati vaan kylmäpäisyyttä, rohkeutta ja aikaa en suosittele huutamista.
      Tai minkään muun laista komentamista ennenkuin poni oikeasti yrittää päälle.
      näykkimisistä sun muista kannattaa huomauttaa esim ei sanalla ponille. Mutta ei kuitenkaan huutamalla tai panikoimalla vaan rauhallisesti ja varmasti. Ja heti kun poni käyttäytyy hyvin niin kehutaan.
      Ainakin meidän kohdalla kävi niin että saatiin luottamus toimimaan mutta se vaati multa paljon. Kannattaa myös alkuun hoitaa pesarilla tai käytävällä

    • Anonyymi

      Laita narua tiukemmalle jos hevonen kääntää peppua vaikka se on kiinni voit kysyä voisiko joku pitää siitä hetken kiinni kun hoidat sitä tai pitää itse sen riimusta kiinni . Mutta älä missään nimessä käytä raippaa hoitaessa hevonen voi saada siitä traumoja ja olla vielä vaikeampi hoitaessa

    • Anonyymi

      Hevosella voi olla kipua..onko tutkittu että on terve hevonen..hevoset eivät syyttä suotta potki tai pure,yleisin syy on kipu

    • Anonyymi

      Kyllä stressaantuneet ja hermonsa menettäneet puree. Varsinkin ridakouluissa. Ei se ole aina mitään kipuilua. Ratsastajat nykyosin ovat tosi arkoja ja johtajuus on nolla. Hevonen aistii ja pelottelee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe