auttaako uiminen?

mertsi8

auttaako uiminen laihuttamaan / kiinteyttää vartaloo esim.mahaa tai reisiä? harmittaa kun reidet ei oo kunnos niin on hankalaa löytää housuja jotka sopis :/ vastatkaa koska en itse tiedä auttaako se ? :(

2

259

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitettavasti mikään liikunta ei kohdenna rasvan polttoa tiettyyn kohtaan.

      Rasvan määrä kehossa vähenee, kun kulutus on suurempi kuin ravinnon saanti. Reisilihakset yleensä ovat kohtuullisessa kunnossa, uimalla (erityisesti vuoropotkuilla eli selkä- ja krooliuinnin potkuilla) voi kyllä treenata syviä vatsalihaksia, minkä pitäisi parantaa ryhtiä. Mutta sitä rasvakerrosta ei saa pois muuten, kuin tasapainottamalla syöminen ja liikkuminen siten, että keho joutuu hakemaan polttoainetta vararavinnosta.

      Perinteinen käsitys rasvanpoltosta on pitkäkestoinen kevyt liikunta. Ajatuksena tässä on, että rasvaa polttamalla kun ei saa kovinkaan nopeasti energiaa käyttöön, niin pitämällä liikunnan intensiteetti sillä alueella, että energiankulutus saadaan rasvanpoltolla katettua, liikunnan aikana sitä rasvaa sitten palaa. Kiireisenä nykyaikana laihduttamisesta kiinnostuneet ovat huomanneet, että saman vaikutuksen saa aikaan kuluttamalla sama määrä energia lyhyemmässä kovassa treenissä - mutta sitten pitää malttaa olla syömättä kulutettua energian määrää heti takaisin, eli vararavintoa poltetaankin palautumisen aikana.

      Suositus taitaa olla nykyään vähintään puoli tuntia hengästyttävää liikuntaa päivässä ja kaiken kaikkiaan liikkumisen jakaminen kestävyyden, voimaharjoittelun ja pelien välille. Uinti ja vesijuoksu sopivat kestävyysharjoitteluksi, voimaharjoittua voi tehdä aluksi vaikkapa ihan omalla keholla, esimerkiksi istumaan nousuja, punnerruksia (jos tuntuu rankalle, niin ylämäkeen/seinää vasten), selkälihasliikkeitä... ohjatussa jumpassa käydessä riippuu ohjelmasta, tuleeko enemmän kestävyys- vai voimaharjoittelutyyppistä, tuota kannattanee kokeilla - etuna lisäksi ohjaajat todennäköisesti juttelevat mielellään ja osaavat antaa vinkkiä. Koordinaatiopuolelta löytyy sitten perinteiset pallopelit tai kevyemmästä päästä erilaisia heittolajeja, vaikkapa petankki ja mölkky.

      Uinnin ja vesijuoksun etuna on, että vaikka painoa olisi vähän reippaamminkin, nivelille ei koidu perus kuntouintitekniikalla ja -matkoilla kovinkaan suurta rasitusta. Ja kyllä uimallakin saa painoa pois, mutta ainoastaan yhdistettynä ruokailuremonttiin. Itse heräsin reilu vuosi sitten siihen, että painoa on jonkin verran kertynyt. Ei vielä reipasta ylipainoa, mutta kuitenkin pientä outokumpua. Ruokailun puolella jätin makeaa (virvoitusjuomat, karkki, leivonnaiset, alkoholi) vähemmälle ja kevyttä kestävyystreeniä päälle. Oma urheilutausta on kilpauinnissa, joten lajin valinta oli helppo. Kuntokuurin aloitus kesällä, jouluun mennessä paino jo hyvissä rajoissa. Tosin oma treeniohjelma oli ehkä tyypillistä kuntouimaria rankempi, jonkin verran kun on tullut junnuja valmenneltua niin samantyyppistä ohjelmaa tuli sovellettua omaan harjoitteluun.

      • Ja vielä nopea huomautus, mikä jäi yllä pois: "Tyhjiä sokereita" voinee jättää melko huoletta pois, mutta muuten kannattaa valita joka liikunnan lisääminen tai ruokailun vähentäminen painonpudotukseen. Molempia ei kannata kokeilla yhtä aikaa, koska sekä liikunnan lisääminen ja ruokailun vähentäminen molemmat tuppaavat väsyttämään. Eli jos yrittää liikaa kerralla, niin voipi olla ettei kunnolla jaksa liikkua ja kun on väsynyt ja nälkäinen olo, niin tulee syötyäkin vähän enemmän. Ennemmin pienin askelin: vaikkapa alkuun kevyt harjoitusohjelma, ja jos ja kun olo tuntuu hyvälle, niin vähän tarkastaa syömistä ja niin pois päin.

        Ja kun tuli mainittua tuo sana harjoitusohjelma, niin itse olen - vaikka nyt viime aikoina olen tätä neuvoa vähän huonosti noudattanut - suuri rutiinin kannattaja. Yksinkertainen harjoitusohjelma voi olla alkuun vaikkapa tunti kevyttä liikuntaa (kävelyä, uintia, pyöräilyä, kevyttä hiihtoa...) kolmena päivänä viikossa eli aina lepopäivä väliin. Mutta tärkeintä, että tulee tavaksi, itse olin pari viikkoa sitten vähän kipeänä ja nyt pitäisi pikku hiljaa taas potkia taas rutiinia käyntiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe