Pärjäisikö Adria Altea vaunulla kunnon pakkasella

Karavaanarisksi

Tuossa on 3000 Thruman lämmitin Ultraheatilla ja lattia lämmityksellä.
Tiedän että vesikiertoinen ja pohjoismaalainen on parempi, mutta jos tuon ostaisi
mitä meille kävisi jos tulisi yhtäkkiä yli 20 asteen pakkanen.

Onko jollakin kokemusta juuri tuosta mallisarjasta talvella?

29

9406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti pärjäät

      Truma on erittäin hyvä lämmitin . Aldea en enään halua . Trumia on jo ollut meillä kolmessa autossa. Pakkasta ollut parhaimmillaan 35 astetta . Komiasti pärjää. Niin pärjäät sinäkin Adriallasi. Ei mitään probleemaa.
      Kyllä ne täällä kehuu Aldea ,älä ota tosissasi heidän höpinöitä

    • Kabeilija

      Kyllä kaikilla tämänpäivän vaunuilla pärjää hyvin 20 asteen pallasella . Suurimmat erot kovassa pakkasessa "pärjäämiseen" aikaansaavat erot huolellisuudessa ilmankierron toteuttamisessa . Kyllä keskieuroopassakin tiedetään mitä talvi ja pakkanen ovat . Ns. halpismalleissakin voi lämmitys olla hyvin toteutettu ja säästetty on vain tingeltangelissa ja kromin määrässä

    • Karavaanarisksi

      Kiitoksia vastauksista. Tässä on kateltu käytettyjä ja ns. kuivat vaunut on loppupelissä osoittautuneet märiksi. Joten olen ajatellut että mieluummin sittenkin tuollainen uusi "halpisvaunu", kuin märkä käytetty. Talvella kyllä pitäisi pärjätä kun laskettelemme.

      Jos löytyy joku, joka on juuri tuolla Altella kokeillut talvella, niin olisi kiva kuulla.

    • eiks näin ole hyvä

      Yksivaihtiehto on ,että katso siellä rinteessä samanlaisen vaunun omistaja ja haastattele häntä. Tai koita löytää samanlainen vaunu ,ja vuokraa se ensin ,niin pääset testaamaan. Kysy myyjältä voiko hän ensin vuokrata samanlaisita vaunua viikonlopuksi ,ja tee sitten ratkaisu vaunun hankintaan

    • Koettu sekin

      Kun on silleen kunnolla yli 20 astetta pakkasta ei enää pärjää.

    • Karavaanarisksi

      Joskus Lapissa on ollut aamulla 32 astetta (mökki). Tietysti tuohon pitäisi hankkia joku kaasupullonlämmitin kuten articheat tai vastaava että saa kaasua ulos.

      Mutta oletteko sitä mieltä että joutuisi tuolloin tuolla vaunulla lähtemään kotia.

    • sinne lappiin vaan

      Harvalla on minkäänlaista pullon lämmitintä ,kaikilla on kaasu tullut ulos pullosta . Ei tarvita lämmitintä.
      Laita vaikka pieni sähkölämmitin lisäksi sisälle puhaltamaan . Auttaa todella paljon.
      Hyvin yleinen käytäntö.
      Muutama yö Lapissa talvesta ,kannattaako ostaa huippu vaunua sen takia.
      Mutta jokainen tyylillään

    • laatua3

      Osta ennemmin käytetty Kabe, Polar tai Cabby niin saat kunnon laatuvaunun nestekeskuslämmityksellä. Lähes kaikki kausipaikoilla olevat vaunut rinteissä ovat nestekiertolämmitteisiä.

      • Sepän sälli

        Noniin, vanha kertoo : Ensimmäinen vaunu 70 luvulla Sprite Musketeer pistelämmitin. Käytiin pilkki,pikkujoulu ym treffit ja varmaan parhaillaan pakkasta yli -20 astetta, kun kaasua riitti niin tarkeni. Yksilasiset ikkunat, kaksiosainen uhut ovi.
        Sen jälkeen vaunuina Solifferia ja Matkajaa, sitten autoina Mersu ja nyt Ducato.
        Kaikissa tarkenee se on asennekysymys. Siitä ensimmäisestä tietysti parhaat muistot, niin ja ei ollut 220 virrasta koskaan kiinnikun oli kaasuvalo ja kaasulämmitin niin todella kun kaasun riittämisestä piti huolen ei mitään murheita,
        niinkuin näissä nykyisissä. Jos pumppu sanoo itsensä irti alkaa vilu yllättää, siis jos ei ole käytettävissä 220 virtaa. Kunhan kerroin, kun tämänkin olen elänyt.


    • Karavaanariksiko

      "Osta ennemmin käytetty Kabe, Polar tai Cabby" ongelma löytää hyväkuntoisia käytettyjä, jotka eivät ole jostain märkiä. Mistä tietää että vaunu ei ole varmasti märkä. Itse tykkään Soliferin pohjaratkaisuista esim. soliver artic 560 ns malli, mitä mieltä niistä käytettynä.

      • Cabbyisti

        Olen sen todennut monasti että yksinkertaisille ihmisille solihvieteri on paikallaan, vaativampi ostaa Kaben tai Cabbyn, miksei myös Polarin. Niillä tarkenee talvella, eikä tosiaan ole niin ykstoikkoisia sisältä.


      • Onhan
        Cabbyisti kirjoitti:

        Olen sen todennut monasti että yksinkertaisille ihmisille solihvieteri on paikallaan, vaativampi ostaa Kaben tai Cabbyn, miksei myös Polarin. Niillä tarkenee talvella, eikä tosiaan ole niin ykstoikkoisia sisältä.

        Kabe tai Cabby, miksei myös Polar hyviä vaunuja. Mutta ei se vaunun merkki näytä nostavan yhtään omistajansa älykkyysosamäärää. Ainakaan edeltäjän kohdalla!


    • teetä kosteusmittaus

      Jätä kuitenkin Solifer pois valinnasta ja osta Kabe, Cabby tai Polar teetä kuitenkin kosteusmittaus ,vaikka katsastusasemalla ennen ostoa sillä on niitä hyviäkin vaunuja särjetty liiallisilla lumikuormilla.

      • Eivät

        taida katsastusasemat enää tehdä mittauksia, mutta onhan noita huoltoliikkeitä joissa se kyllä onnistuu.

        http://www.karavaanarit.fi/vaunut-ja-autot/huoltoliikkeet/


    • Karavaanariksiko

      Kai mä silti tuohon ilmalämmitteiseen lopulta päädyn. Näyttäisi tuossa yhdessä Adria Altea videossa näytetyn että kaikkien sänkyjen ja ikkunoiden takana on kyllä vedetty reijitetyt putket ympäriinsä. Tietysti jos pakkanen menisi yli 20 astetta huolestuttaisi.

      • ei murheita

        Ei Trumalla mitään pelätä tarvitse
        Ollaan oltu yli 30 asteen pakkasissa Lapissa . Ei mitään probleemaa


    • kuuntele kokemusta

      Sellainen jolla on riittävästi kokemusta asuntovaunun talvikäytöstä ymmärtää ettei truma lämmitteinen vaunu ole tarkoitettu talvikäyttöön.Sama nyrkkisääntö koskee tietysti myös asuntoautoja.

      • Melkein Venänäjältä

        Adria auto on ainakin kylmä puhalluslämmöllä,kesävempaimia.


    • laatu puuttuu

      Niistä slovakialaisvalmisteisista Adria vaunuista ja autoista on useista haljennut talvipakkasilla keulamuovi ulkokuoresta itsestään kun muovilaatua ei ole suunniteltu pohjolan talviolosuhteisiin. Tämän vaunukauppiaat tietävät ja hinnoittelevat vaihdossa tulevan Adrian sen mukaan.

      • Niin on

        myös Dethleffseistä, Hobbyista ja monesta muustakin muovikeulaisesta.


    • on se kivaa!!

      Kokemuksella yli -20 pakkasissa trumalla parista eurooppalaisesta autosta. Kyllä pärjää, mutta kaasua kuluu. Asumisviihtyvyys onkin asia erikseen. Truma tohisee yötä päivää ja lämpö jakautuu miten ilma kiertää, eli nurkat ovat viileämpiä. Aldessa (meillä Polarissa) lämpö on tasainen läpivaunun. Eristeisiin, niiden vahvuuteen ja materiaaliin kannattaa kiinnittää huomiota. Mikäli käyttö on satunnaista viikonloppu silloin tällöin niin eteläeurooppalainen trumalla on varmasnti hinta / laadultaan kilpailu kykyinen. Toisaalta, jos ollaan pitkiä aikoja niin :)

      • Karavaanariksiko

        Lainasin yhden nestekiertolämmitteisen talvella ja kokeilin vaunuilua, ennen kuin rupean ostamaan mitään. Kokonaiskokemus oli positiivinen, kivaa oli.
        Tuo nestekiertoinen oli lämmin ja kun katselin laskettelukeskuksen caravan alueen vaunuja, niin ei tainnut olla siellä yhtään ilmakiertolämmitteistä.
        Täytyy ostaa tuon kokemuksen jälkeen varmana käytetty vesikiertoinen. Miten voin luottaa että vaunu ei ole läpimärkä jos ostan liikkeestä.


      • kaikkea sitä näkee
        Karavaanariksiko kirjoitti:

        Lainasin yhden nestekiertolämmitteisen talvella ja kokeilin vaunuilua, ennen kuin rupean ostamaan mitään. Kokonaiskokemus oli positiivinen, kivaa oli.
        Tuo nestekiertoinen oli lämmin ja kun katselin laskettelukeskuksen caravan alueen vaunuja, niin ei tainnut olla siellä yhtään ilmakiertolämmitteistä.
        Täytyy ostaa tuon kokemuksen jälkeen varmana käytetty vesikiertoinen. Miten voin luottaa että vaunu ei ole läpimärkä jos ostan liikkeestä.

        Mistä tiesit ,että vaunut olivat nestekiertolämmitteisiä. Siitä kun patterit vuosi vettä??.
        Vai kävitkö joka vaunussa sisällä??


      • Karavaanariksiko
        kaikkea sitä näkee kirjoitti:

        Mistä tiesit ,että vaunut olivat nestekiertolämmitteisiä. Siitä kun patterit vuosi vettä??.
        Vai kävitkö joka vaunussa sisällä??

        Merkistä päättelin. Suurin osa oli Solifer, Polar, Kabe ja Cabby. Ne Ardiat joita näin oli vesikiertoisia (mallista). Ainut joista en tiedä, oli kohtuu suuri määrä Hobbyjä joiden malleja en tunne.


    • Karavaanarisksi

      Lopulta ostin 10 vuotta vanhan soliferin jonka itse kosteusmittasin. Olen tyytyväinen.

      • Latte Lapista

        Paras on Rumatikki.


    • Ilimalla

      Saako Soliferia Rumatikilla? Jos ei niin on huono vaunu.

      • keskuslämmittäjä

        Pitäisi saada Rumatikki on paras puhaltava,viljankuivatunseenkkin.


      • Hyvä vitsi

        Montako Rumatikkiä on nähty Lapin tunturissa talvikausipaikoilla?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      101
      1704
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1541
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      140
      1454
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      76
      1336
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1195
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      273
      1100
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1011
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      975
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      972
    Aihe