Vaali kolumni

Peruskarjalainen

"Ei tullut jytkyä" - media iloitsee. Kannatus edelliseen kunallisvaaliin nähden 2,5 kertaistui. Entäpä jos kokoomus tai sosiaalidemokraatit olisivatkin lisänneet kannatustaan 7 prosenttia lähennellen 30 % kannatusta valtakunnallisesti. Millaiset ilojuhlat media olisikaan järjestänyt.

Perussuomalaiset olivat ainoa puolue, joka reilusti lisäsi kannatustaan. Ainoasataan RKP (marginaalipuolue) säilytti kannatuksensa entisellään. Ymmärrän hyvin, että ruotsinkieliset ja ruotsinkielisiä mielistelevät äänestävät jokaisessa kunnallisvaalissa perinteisellä tyylillään.

Miksi sitten ei tullutkaan sitä "jytkyä"? Siihen lienee useampikin vastaus olemassa:

1. Perussuomalaisuuden pelko.
- Itse ideologia viehättää ja puhuttelee. On helppo samaistua Soiniin ja olla samaa mieltä hänen kanssaan. Entäs sitten kun itseä pyydetään kuntavaaliehdokkaaksi? Olkoonkin, että omassa kunnassa olisi paljonkin tehtäviä joihin haluaisi muutosta. Pupu menee pöksyyn. Pelko vaikuttamisesta valtaa mielen. Kieltäydytään ehdokkuudesta. Olkoonkin, etten itse pelkää ilmoittaa mielipidettäni, kieltäydyin perussuomalaisten ehdokkuudesta. Mitä sitten "pelkäsin"? Yksinkertaisesti pelkäsin (olen aina pelännyt) turhautumista. Turhaudun kun aikuiset ihmiset lässyttää ja jahkaa saamatta aikaiseksi muuta kuin itsensä/puolueensa kehumisen.

2. Lähes joka toinen suomalainen jätti äänensä käyttämättä. Puolueiden vaalivoitto iloitteluissa olisi pikemminkin ollut syytä pitää surujuhlat kuolonuneen nukahtaneiden kotiinsa jääneiden tähden. Kellä valta on hän vähät välittää kuolonuneen nukkuneista.

22

72

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo ei nyt

      liity miehen logiikkaan millään tavalla

      • ap.

        Miten niin? Eikös myös miehet logiikallaan äänestä?

        Jk. Poistettanee tämäkin aloitus alta aikayksikön. Valtaapitävät ovat pelon vallassa, niin myös sosiaalinen media. Mitähän tästä seurannee neljän vuoden kuluttua?


    • Kunnallisvaalit eri:

      .

      Kunnallisvaalit on eri maata

      PS:llä ei tätä ennen esimerkiksi ollut kaikissa kunnissa edes kunnallista järjestöä mistään vaaliorganisaatiosta puhumattakaan

      .

      • ap.

        Sinäpä sen sanoit. Juuri näin. Elimme eduskuntavaalin huumassa. Älyttömän suuri jytky tuli ja yllätti. Kuntavaaleihin ei edes ollut valmiuksia. Mentiin nillä eväillä/ehdokkailla, joita hätäisesti kyhättiin läjään.

        Kotikunnassani, pienessä sellaisessa, eräs nuori mies, luottamusmies tehtaassaan lupautui ehdokkaaksi. Keräsi toiseksi eniten ääniä. Vain eduskunnasta tipahtanut kepulainen voitti hänet äänissä.

        Jk. Edellisellä kaudella kunnassamme oli vain yksi perussuomalainen. Nyt neljä.


    • Perseilijät

      ovat kokkareiden jälkeen hyvänä kakkosena joita ei pitäisi äänestää. Vihreät saavat pronssia. Urpolainenkin tekee parhaansa sen eteen, että demarit sijoittuu seuraavissa vaaleissa hopealle tässä listassa ellei peräti piikkipaikalle.

      • ap.

        Itekkö itelles yläpeukun laitoit?


    • ...

      Uni on ihmiselle hyväksi, ei se mitään kuolonunta ole.


      Oletko miettinyt että myös "persuksi" leimautuminen voi estää ko. puolueen äänestämisen ainakin tietyissä piireissä joissa imago on tärkeä asia, vaikka oikeasti oltaisiinkin persujen kanssa samoilla linjoilla ainakin emu-politiikasta.

      • ap.

        "Uni on ihmiselle hyväksi,"

        Ikävä kyllä joka toinen suomalainen näin näyttää ajattelevan.

        "Oletko miettinyt että myös "persuksi" leimautuminen voi estää ko. puolueen äänestämisen"

        En ole miettinyt.Äänestyskopissa ollaan ihan yksin. Ei tarvitse pelätä, sonoi jo mooses lipponenkin.


    • Selitä mitä selität, mutta sitä jytkyä ei tullut koska perussuomalaiset ei vaan hoida asioita.

      • ap.

        "Selitä mitä selität, mutta sitä jytkyä ei tullut koska perussuomalaiset ei vaan hoida asioita"

        Odota kärsivällisesti. Etsikkoaikamme on vasata alkanut. Neljän vuoden kuluttua kuntavaaliorganisaatiomme on sisäänajettu. vahva perustus ideolgiallemme päätäntövallassa hyväksi nähty. Tulossa on neljän vuoden päästä MEGAJYTKY.


      • Peruskarjalainen

        "Selitä mitä selität, mutta sitä jytkyä ei tullut koska perussuomalaiset ei vaan hoida asioita"

        Tuosta asiainhoidosta voidaan olla montaa mieltä.

        Tulevissa kuntavaltuustoissa on 12 % perussuomalaisia. Uskon heidän hoitavan asiansa.

        Mitä sitten neljän vuoden päästä? Sitä sinä ja valtapuolueet jo pelkäätte.. Salaisissa kabineteissaan käyvät salaisia keskustelujaan. Aivan turhaan, vaikka itse vielä salakabinettiensa salaisiin päätöksiin turvaavavat.

        Jk. Kyllä kansa tietää.


    • Meinaatko ihan tosissasi, että suurikin osa ihmisistä äänestää kunnallis- ja eduskuntavaaleissa eri puolueita? Persujen ääniosuus putosi viime vuodesta 19,1%:sta 12,3%:iin.

      Vaikka Persujen valtuutettujen määrä nousi, niin kyllähän Soinin ilmekin kertoi kaiken oleellisen. Ja kun olet huolissasi nukkuvista, niin miksi niin moni eduskuntavaaleissa juuri Persuja äänestänyt ei enää vaivautunutkaan uurnille?

      • ....ratikka... tuo on jo politikointia....

        ... kunnallisvaalit eivät kiinnosta perussuomalaisia.... seuraavat eduskuntavaalit kertovat vasta missä mennään, nii....ja jos hallitus edes sinne asti selviää.... =)


      • Ratikkakuski
        iivar-runoilija kirjoitti:

        ....ratikka... tuo on jo politikointia....

        ... kunnallisvaalit eivät kiinnosta perussuomalaisia.... seuraavat eduskuntavaalit kertovat vasta missä mennään, nii....ja jos hallitus edes sinne asti selviää.... =)

        No hallitus varmaan hajoaa ennen seuraavia eduskuntavaaleja. Soini muodostaa pääministerinä uuden hallituksen ja vastuunkanto palkitaan entistäkin suuremmalla jytkyllä. ;-)


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        No hallitus varmaan hajoaa ennen seuraavia eduskuntavaaleja. Soini muodostaa pääministerinä uuden hallituksen ja vastuunkanto palkitaan entistäkin suuremmalla jytkyllä. ;-)

        ....jos ajatellaan kuinka kauan kolmen kopla on arkaadianmäellä asustanut niin persut on vielä vaippaikäisiä....se että heillä on ollut jossain määrin outoa porukkaa ehdokkaina, se on moka....iso moka. Jos kannatus gallupeissa pysyy edes tuossa 13-15 % haarukassa niin se alkaa imeä ehdokkaita lisää, ja silloin on seuraavissa eduskuntavaaleissa varaa mistä valita....nyt oli vaan otettava porukkaa mukaan sen enempää suodattamatta..... sanotaan näin että laadukasta muuraushiekkaa saadaan vasta kun se on seulottu kolme kertaa... =)


      • iivar-runoilija kirjoitti:

        ....jos ajatellaan kuinka kauan kolmen kopla on arkaadianmäellä asustanut niin persut on vielä vaippaikäisiä....se että heillä on ollut jossain määrin outoa porukkaa ehdokkaina, se on moka....iso moka. Jos kannatus gallupeissa pysyy edes tuossa 13-15 % haarukassa niin se alkaa imeä ehdokkaita lisää, ja silloin on seuraavissa eduskuntavaaleissa varaa mistä valita....nyt oli vaan otettava porukkaa mukaan sen enempää suodattamatta..... sanotaan näin että laadukasta muuraushiekkaa saadaan vasta kun se on seulottu kolme kertaa... =)

        Jos Persut alkavat vetää puoleensa vastuuntuntoisia ja fiksuja ihmisiä, niin eihän siinä sitten mitään. Kyllähän Suomeen erilaisia poliittisia suuntauksia mahtuu. Mutta se, että ihmiset valitsevat pölhöpopulismin ja nukkumisen välillä, ei johda mihinkään.


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Jos Persut alkavat vetää puoleensa vastuuntuntoisia ja fiksuja ihmisiä, niin eihän siinä sitten mitään. Kyllähän Suomeen erilaisia poliittisia suuntauksia mahtuu. Mutta se, että ihmiset valitsevat pölhöpopulismin ja nukkumisen välillä, ei johda mihinkään.

        .....on enää vain ajan kysmys kun katainen ja urpilainen on napit vastakkain.... teennäinen "kaikki hyvin" hymyily ei jatku kovin kauaa enää. Perussuomalaisten nousu oli selvä nootti, vaalien jälkeen oltiin niin nöyrää ja kuuliaista.....entä nyt ? Nyt kovistellaan ja sanotaan että vyö kiristyy..... miksi? Sehän oli jo tiukalla aikoja sitten. Hallitus on rautalangoilla väkisin kasattu kyhäelmä ja kun alkaa kunnon tärinä ( eu-talous ja maailmantalous ) niin ne löystyy ja jokainen karkaa omille teilleen. Vastuullisina vastuun kantajina esiintyy nyt kokoomus ja sdp, katsotaan sitten kun romahtaa kunnolla millaisia vastuunkantajia oikeasti ovat.... =)


      • Luuletko, että
        iivar-runoilija kirjoitti:

        .....on enää vain ajan kysmys kun katainen ja urpilainen on napit vastakkain.... teennäinen "kaikki hyvin" hymyily ei jatku kovin kauaa enää. Perussuomalaisten nousu oli selvä nootti, vaalien jälkeen oltiin niin nöyrää ja kuuliaista.....entä nyt ? Nyt kovistellaan ja sanotaan että vyö kiristyy..... miksi? Sehän oli jo tiukalla aikoja sitten. Hallitus on rautalangoilla väkisin kasattu kyhäelmä ja kun alkaa kunnon tärinä ( eu-talous ja maailmantalous ) niin ne löystyy ja jokainen karkaa omille teilleen. Vastuullisina vastuun kantajina esiintyy nyt kokoomus ja sdp, katsotaan sitten kun romahtaa kunnolla millaisia vastuunkantajia oikeasti ovat.... =)

        perseilijöistä olisi parempaan kuin mihin nykyisistä "vastuunkantajista"? Miten se tapahtuisi käytännössä?


      • S Etämies
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Jos Persut alkavat vetää puoleensa vastuuntuntoisia ja fiksuja ihmisiä, niin eihän siinä sitten mitään. Kyllähän Suomeen erilaisia poliittisia suuntauksia mahtuu. Mutta se, että ihmiset valitsevat pölhöpopulismin ja nukkumisen välillä, ei johda mihinkään.

        Joko finanassinero Ratikka tutkii mihin firmoihin kunnat nyt palvelunsa ulkoistavat
        nämä firmat alkavat tuottaa voittoa enemmän, kun ulkomaalaiset firmat tienaavat
        Suomen verorahoista ja maksavt omat veronsa omaan kotimaahansa
        Ratikankin pääomavero täyttäisi Suomen valtion kassaholvit ja Ratikan vipuvelkalaina olisi hyödyksi kotimaahan


        Vai mitenkä on, ontuva Eeriksson!:-)


      • Kannatus nousi:.!1%#
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Jos Persut alkavat vetää puoleensa vastuuntuntoisia ja fiksuja ihmisiä, niin eihän siinä sitten mitään. Kyllähän Suomeen erilaisia poliittisia suuntauksia mahtuu. Mutta se, että ihmiset valitsevat pölhöpopulismin ja nukkumisen välillä, ei johda mihinkään.

        .

        Kannatushan nousi 7 % -yksikköä edellisiin kunnallisvaaleihin

        .


      • Peruskarjalainen

        Oletko tyhmä vai yksinkertainen?. Etkö ymmärrä eduskuntavaalien ja kuntavaalien erilaisuutta. Puolueiden organisointikykyä/valmiutta. Ääänestäjien käyttäytymistä.


      • kuopataan euro

        persuilla on kaikkein liikkuvimmat / nukkuvimmat äänestäjät. Äänestävät vain silloin, kun siihen on syytä.

        Ja Kyllä, iso osa ihmisistä on nykyään ns. liikkuvia äänestäjiä. Puolueuskollisuus on vanhakantainen ajattelutapa.

        terseisin,
        eri puolueita eri vaaleissa äänestävä emukriitikko


        Kuntavaaleissahan ei ole kyse ollenkaan eu-asioista / ulkopolitiikasta ja tämän ymmärtävät kaikki jotka viitsivät ajatella.

        Kuntavaaleissa äänestän oman kylän ehdokasta (ei persu), joka pitää meidän kylän asiat hyvin edustettuina. Europarlamentti- ja eduskuntavaaleissa äänestän jota kuta fiksua ja ajattelevaa persua, joka ajaa Suomen etua! Onko logiikka jotenkin vaikeaselkoista?

        Uskon, että monet persujen äänestäjät ajattelevat näin. Siinä syy prosenttimäärien /äänestysaktiivisuuden laskuun, jos joku yksinkertaisempi ihminen vertailee eduskunta- ja kunnallisvaaleja keskenään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe