Miksi näin,PAM?

miksi?

Minua ihmetyttää tällainen asia.Olen ammatiltani laitossiivooja,koulutettu ja työkokemustakin yli 20 vuotta kokopäiväisenä työntekijänä.Noin kymmenen vuotta sitten olin yksiyisellä siivousfirmalla töissä.palkka oli tess:in mukainen plus kokemuslisät,eli vähän alle kahdeksan euroa bruttotuntipalkka.Menin toisen tess:in alaisuuteen ja nyt kymmenen vuoden jälkeen olen jälleen työtön ja katselen mistä voisin saada työtä.Kuntatyönantaja tarjoaa pätkätyötä,sitä joko on tai ei ole tällä laidalla Suomea.Katselin siis jälleen siivousfirmoja ja kysyessäni mitä maksetaan palkaksi ammatillisen näyttötutkinon suorittaneelle laitoshuoltajalle jolla on yli 20 vuoden sopimus saan vastauksen,bruttopalkka yli kahdeksan euroa mutta alle yhdeksän euroa.Työkokemuslisät ovat kuulemma poistettu eli on aivan sama oletko aloittelija vai ammatti-ihminen.Koulutuslisä oli muutama kymmenen senttiä.
Eli käytännössä kymmenen vuoden aikana palkka oli noussut noin euron,eli todellinen ostovoima siivoojan palkassa on laskenut rajusti vielä entisestään.Sen tess:n alaisuudessa jossa itse työskentelin ammattiliitto piti huolen siitä että käytännössä kenenkään palkka ei alentunut tässä muutosvaiheessa kun ikälisät poistuvat.Mutta missä on PAM ollut silloin kun siivoojien etuja pitäisi huolehtia?
Koulutetun ammattisiivoojan palkka on siis tämän päivän Suomessa alle yhdeksän euroa miinus verot PAM:in valvoman työsopimuksen piirissä.Tyypillistä tälle alalle on olematon työsuojelu,työnantajan erileiset työaikarikkomukset,kireä työtahti ja työntekijän huono kohtelu.
Ammattiliiton pitäisi ennen muuta valvoa heikoimmissa asemissa olevien työntekijöiden kohtaloa,pitäisi valvoa hyvin,koska Suomeen on tullut kahdet työmarkkinat.On olemassa toisia ammatteja ja sitten on olemassa ammatteja jonka palkalla ei kykene yksin asuva ihminen elämään.80-luvulla vielä siivoustyöstä maksettiin suhteessa kohtalaisen hyvin verrattuna yleiseen palkkatasoon.Ammattiyhdistysliike on nukkunut ja keskittynyt ajamaan hyvätuloisten palkansaajien etua eikä huomaa että jonkin alan matala tes uhkaa muitakin aloja,koska moni ala voidaan yksityistää matala-palkka alaksi. Ihmetyttää sekin että siivoustyö on yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeää työtä,eli ihmisten terveys ja turvallisuus on vaarassa,samoin yhteiskunnan toimivuus mikäli sitä työtä ei tehdä.Miksi sitä ei arvosteta enemmän? Takavuosina työn tekivät alalle koulutetut ihmiset,nykyisin yhä enemmän parin päivän pikaperehdytysellä työskentelevät opiskelijat.On tutkittu että monesti halvin siivous tulee pitemmällä aikajänteellä kaliimmaksi kiinteistöjen omistajalle.Voiton näissä kansainvälisissä pörssiyhtiöissä vievät
osakkeen omistajat ja sijoittajat,siivooja työskentelee nälkäpalkalla ja joutuu hakemaan vielä yhteiskunnan tukiakin.Kunnolla palkattu siivooja toisi yhteiskunnalle verotuloja eikä tukia tarvittaisi.Joten kyllä PAM on nukkunut pahasti ja pitkään.Edunvalvonta PAM.in alaisessa siivousfirmassa on olematonta,vaikka kuuluisikin littoon.Apua ja tukea ristiriitatilanteissa on vaikea saada ja monesti luottamusmies myötäilee työnantajaa liikaa.Kaikenlainen jämäkkyys puuttuu.

10

804

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksa maksusi
    • Vaaditaan yhdes

Avaaja kirjoitat täyttä asiaa.
      Mutta liitto on se mitä on jäsenet.
      Jäsenten pitää vaatia liittoa toimimaan.

• gaddafi1

ongelmasi on sama kautta matalapalkka sektorin. miksi maksaa suomalaiselle yli kahdeksan euroa tunnilta kun virosta saa halvemmalla. virolainen ei kuulu liittoihin, ei kysele eikä mutise. palkkatulot käytetään virossa. suomi, niin valtio, työnantaja kuin se työtön suomainenkin vetää lyhyen tikun tässä. ainoa voittaja on osakkeenomistaja. heitä ei kiinnosta mistä se raha tulee kunhan tulee.

ammattiliitot ovat keskeisessä asemassa kun puhutaan hyvinvointiyhteiskuntamme rakentajista. tälläkin palstalla saa lukea provoja miten liitot on loisia ja ökyilevät. itse sitä puolta nähneenä voin sanoa, että ammattiliitto pyrkii toimimaan siinä ympäristössä jossa se toimii. jos yhteiskuntaa pyörittää ahneet kapitalistit ja korruptoituneet virkamiehet, onko ihme jos liitto on joko voimaton tai korruptoitunut? toisin sanoen haukutte väärää puuta. täälläkin kovimmat liittojen arvostelijat samaan aikaan nauttivat yhteiskunnallisista eduista (kuten eläke, lapsilisät, kesälomat, sairaspäivärahat) jotka ammattiliitot ovat neuvotelleet työnantaja keskusjärjestöjen ja valtion kanssa. kiittämättömyys on maailman palkka. vai onko se vaan tietämättömyys joka liittoja lokaan lyö?

• ei jäsen

Niimpä, olen siivooja enkä kuulu liittoon, en edes Pamiin, enkä aio liittyä.
        En halua maksaa jäsenmaksua liitolle joka heikentää jäsentensä palkka-asioita, kun tehtävä on toisinpäin.
        siivousala on palkkauksen pohjanoteeraus. Siivouskohteiden aikataulutus on vedetty niin kireälle, että selviät jos ei mitään ylimääräistä ilmaannu.
        Laatua on kuitenkin tehtävä.
        Luultavasti Pamissa ei löydy yhtään ihmistä joka alasta ja sen vaativuudesta mitään tietää.

• øtøø

Lampaat haluavat paimenen, huononkin. Miksi olla jäsenenä liitossa joka ei aja jäsenensä etuja?

Edunvalvonnan suhteen siivoojilla tilanne on sama kuin eläkeläisillä. Edunsaajat ovat niin hajanainen joukko, että he eivät saa aikaiseksi yhdistää voimiansa ja käyttää joukkovoimaa. Joukkovoiman käyttöä on ottaa yhteyttä liittoon ja vaatia ajamaan palkkoja ylemmäs. Jos liitto ei tee edes konkreettista toimintasuunnitelmaa, joukkoirtisanoutuminen liitosta, jolla ei mitään tee. Jos vaikka pari tuhatta siivoojaa irtisanoutuu liitosta, se tuntuu jopa PAMissa ja pääsee uutisiin. Joku toinen liitto näkee tilaisuutensa saada 2000 uutta maksajaa ja ahneuksissaan lupaa toimia edes jotenkin.

Lojaaliudesta ei ole palkittu enää kymmeniin vuosiin. Nykyikana pitää (kannattaa) kilpailuttaa liitot, vakuutusyhtiöt, puhelinoperaattorit, sähköntoimittajat. Maksava jäsen on liitoille enää saavutettu etu, jonka rahoilla rakennetaan kylpylöitä ja lomakeskuksia, joissa liiton toimihenkilöt pippaloivat keskenään.

• Supersäästäjä

"Nykyikana pitää (kannattaa) kilpailuttaa liitot, vakuutusyhtiöt, puhelinoperaattorit, sähköntoimittajat."

Siis kannattaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin. Esim vuoden väliajoin. Vaivaa koituu, kyllä, mutta säästää.

• Liittykää YTK:hon!

Onko Palvelualan ammattiliito PAM tehnyt JOSKUS JOTAIN jäsentensä etujen ajamiseksi??? Ammattiliiton "arvostuksesta" kertoo paljon jo se, että kaupan alalla suurin osa työntekijöistä ei kuulu oman alansa ammattiliittoon! Loimaan kassasta YTK:sta saa työttömyysturvan 99 eurolla vuodessa.

PAMilla on paljon johtajia, joille ammattiliitto maksaa palkan. On kankea ja kallis hallinto, josta koituu isot kulut. On lomamökkejä ympäri Suomea, jotka on varattu PAMin johtajien lomailuun. Mihin jäsenten maksamat jäsenmaksut käytetään?

Huvittavaa on, että PAMin vaaleissa lähes kaikki ehdokkaat ovat on SDP:stä ja Vasemmistoliitosta. PAMin jäsenkunnassa kuitenkin on kaikkien puolueitten kannattajia.

• neljäs-nainen

Kerro missä ne kaikkien puolueiden kannattajat ovat, mitä kaikkien muiden puolueiden kannattajat ovat PAM:ssa tai ylipäänsä missään ammattiliitossa tehneet tai esittäneet ????

Persaukiset eivät "rahan" kanssa neuvottele, liitoilla pitää olla millä lakkoavustuksia maksaa kun tarvitaan!

Siivoojien duunista sen verran, että sillä alalla on hyvin vähän 7,5h työpäiviä tekeviä, on 1 - 2 - 3 - 4h tunnin nytkyjä joita tekevät opiskelijat maahanmuuttajat ja siirtotyöläiset. Ei ole maksavaa jäsenistöä joka taistelisi palkkansa ja etujensa puolesta.

• Ei-vasemmistolainen

Suomen eduskunnassa on edustus kahdeksasta puolueesta. Kokoomus, Keskusta, Vihreä Liitto, RKP, Kristillisdemokraatit, Perussuomalaiset, SDP ja Vasemmistoliitto. Palvelualoilla työskentelee kaikkien puolueitten kannattajia.

PAMin selkeä profiloituminen vain vasemmistolaisten jäsenten ammattiliitoksi vie ihmiset YTK:hon tai jättää heidät ammattiliiton ulkopuolelle. Mitä PAMin vasemmistolaiset ovat tehneet jäsentensä eteen? Ai niin, onhan PAMin jäsenet painostettu ja peloteltu lakkoon huhtikuussa 2010! Mitähän hyötyä lakosta jäsenille oli???

• neljäs-nainen

Selkeä profiloituminen vasemmistolaiseksi ei muutu i k i n ä jos ei vasemmistolaiset liittyvät YTK:hon!!!

Mitä te ei vasemmistolaiset tekisitte lakon sijaan, kuinka puolustaisitte työntekijöiden etua???

Jos lakko ei käy, jos vasemmistolaisuus ei käy, niin mikä käy, miten ja miksi????

Eduskunta on valittu vaaleilla, ammattiliittojen valtuustot valitaan v a a l e i l l a äänestämällä eri puolueiden asettamia ehdokkaita! Jos ei vasemmistolaiset eivät vaikuta ammattiliitoissa, aseta omia ehdokkaita niin miten mikään voi muuttua????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59