Viinat kauppoihin

Hirmuvaltio

Alkoholin ostaminen onnistuu lahden toiselta puolelta, tavallisesta kaupasta. N 70 km. Tallinnasta pohjoiseen ei enää onnistu.

Vuonna 2012 Suomi elää vielä kieltolain aikaa. Valtio määrää mistä saat ostaa, mitä saat ostaa ja mihin aikaan saat ostaa. Ja mihin hintaan saat ostaa.

Kuin mafia, jonka tarjouksesta ei voi kieltäytyä. Tosin, valtion alkoholiliikkeissä, Alkoissa ei ole tarjouksia eikä maistiaisia.

Alkoholi on niin kallista Suomessa, että sitä ei monella ole yksinkertaisesti varaa hankkia laillisesti Suomessa.

Holhousvaltion lonkerot tunkevat jopa laivojen taxfree sivuille internetissä, joissa ei saa ilmoittaa mitä viinapullo maksaa.

Viinat kauppoihin! Ja Alkot kiinni.

209

3753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkon asiakas

      Mitä sinä urputat, minä ostan tarvitsemani juomat Alkosta, viime viikonlopunkin juomat maksoi vaan 360 euroa, shamppanjaa ja kirkasta sekä viskiä, oli nääs synttärit.
      Yleensäkin viikoloppuna menee sellainen 100-150 euroa Alkon tuotteisiin.
      Virulaisiin myrkkyihin en kajoa.

      • kaamoskaappi

        Alkolle kaikki. Kaljat pois kaupoista. Kontrollia pitää lisätä. Spurgut riittää!!!!


      • Raittiuden ystävätOY
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Alkolle kaikki. Kaljat pois kaupoista. Kontrollia pitää lisätä. Spurgut riittää!!!!

        Ihan sama.
        Kuka juo sellaista myrkkyä kuin alkoholit ovat?


      • y9ootogghj4e0g454jk4

        minä taas en alkoa tartte.virosta tulee kaikki juomat!!

        tää on oikea takahikiä maa!!

        talousrikolliset täällä määrää kaiken!!

        ku-sipäät kehuu oikeus valtioksi suomea!!

        aivan kaikkea muuta tämä pas-ka on...


      • maitopoikii

        Itsellä ei mene rahaa yhtään viinoihin on nääs parempaakin ostattavaa.


      • Hemppa

        Olet selvästi alkossa töissä, koska vastauksesi on töykeä ja asiaton !


      • http://ow.ly/fbQQI
        Raittiuden ystävätOY kirjoitti:

        Ihan sama.
        Kuka juo sellaista myrkkyä kuin alkoholit ovat?

        http://ow.ly/fbQQI


      • Nörtti harrastaja

        Sulla on hyvät tulot, kun alkoholiin noin paljon rahaa pystyy laittamaan.
        Tuolla rahalla saisi joka kuukausi uuden tietokoneen, mutta nyt se menee kurkusta alas ja jäljelle ei jää yhtään mitään.


      • kaikkea sitä kuulee
        y9ootogghj4e0g454jk4 kirjoitti:

        minä taas en alkoa tartte.virosta tulee kaikki juomat!!

        tää on oikea takahikiä maa!!

        talousrikolliset täällä määrää kaiken!!

        ku-sipäät kehuu oikeus valtioksi suomea!!

        aivan kaikkea muuta tämä pas-ka on...

        nimimerkki y9ootogghj4e0g454jk4 muuta Viroon, eihän täällä Suomessa ole pakko asua.


      • JK (kokoomus)
        Nörtti harrastaja kirjoitti:

        Sulla on hyvät tulot, kun alkoholiin noin paljon rahaa pystyy laittamaan.
        Tuolla rahalla saisi joka kuukausi uuden tietokoneen, mutta nyt se menee kurkusta alas ja jäljelle ei jää yhtään mitään.

        OLEN RIKAS


      • Juuripa niin.
        kaikkea sitä kuulee kirjoitti:

        nimimerkki y9ootogghj4e0g454jk4 muuta Viroon, eihän täällä Suomessa ole pakko asua.

        Samaa mieltä.
        Täällä märisee tajuttoman paljon sakkia kuinka asiat ovat paremmin muualla.
        Miksi viihtyvät suomessa? Käyvät ostoksilla muualla mutta kiireellä takaisin inisemään asioista.
        Minä muuttaisin jos olisi paha olla. Maailmassa ei ole pakkoa asua missään "pahuuden pesässä". Maailma on Free - mestoja löytyy.


      • dokaamaan

        Mä rahotan ryyppäämisen lainarahalla www.vippiilmanluottotietoja.com


      • kauko.
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Alkolle kaikki. Kaljat pois kaupoista. Kontrollia pitää lisätä. Spurgut riittää!!!!

        viina ruoka kauppoihi.


      • RIKASTIKARTIKA

        "virulaisiin myrkkyihin en kajoa"

        HAHA :D juuri tämän takia suomessakin alko myy tyhmille viinaa ylihintaan, aina on joku joka ostaa. ne viinat tulevat viroonkin samalta linjalta mitä suomeenkin.


      • Mörkö
        Hemppa kirjoitti:

        Olet selvästi alkossa töissä, koska vastauksesi on töykeä ja asiaton !

        Nimim. Hemppa. Alkon myyjät ovat mukavia ja asiansa tuntevia. Heiltä voi kysyä neuvoa ja saada hyvää tietoa. Oma kommenttisi on täysin asiaton, ei edes selviä kelle se on osoitettu.


      • Suosi kotimaista

        Joo, tuli ostettua halvalla useampi laatikko suomalaista aitoa Koskenkorvaviinaa lasipulloissa viime kesänä....Virosta.


      • Soot vaan köyhä
        y9ootogghj4e0g454jk4 kirjoitti:

        minä taas en alkoa tartte.virosta tulee kaikki juomat!!

        tää on oikea takahikiä maa!!

        talousrikolliset täällä määrää kaiken!!

        ku-sipäät kehuu oikeus valtioksi suomea!!

        aivan kaikkea muuta tämä pas-ka on...

        ,,,,tai muutoin rennommin alkoa lipittelevä. Kyllä tavalliselle juomarille on yks ween hailee ostaako viinaksensa täkäläisestä alkosta vai kantaako niitä 0,3:n litran tölkkkejä kerran kuussa pitkin terminaaleja luullen tienaavansa sillä keinoin jotain.

        Mikä teitä muutoin pitelee täälä kun kaikki on noin huonosti??? Muuttaisit sinne Viroon edullisen viinan perässä. Vai alkaako sisukalujen kunto indikoida sitä, että suomalaiselle terveydenhuoltojärjestelmälle on kohta kysyntää?
        Tuotatko kraanavetesikin Virosta?


      • 18+16
        RIKASTIKARTIKA kirjoitti:

        "virulaisiin myrkkyihin en kajoa"

        HAHA :D juuri tämän takia suomessakin alko myy tyhmille viinaa ylihintaan, aina on joku joka ostaa. ne viinat tulevat viroonkin samalta linjalta mitä suomeenkin.

        Tosin... Virossa oli muutama vuosi sitten tapaus, että ihan virallisilla veroleimalla varustetussa rommipullossa olikin metanolia. Eli riski on hiukan isompi kuin Suomessa.


      • Rentousarvo
        kauko. kirjoitti:

        viina ruoka kauppoihi.

        Nih,sitten sitä saa sprutkin lisäää.Hmm.Plussaa ja bonusta.


      • jep jep yuup

        hölmöläisten hommaa koko viinakauppa.viinat ruokakauppaan ja sillä selvä.nyt joutuu ajamaan maalikyliin hakemaan viinakset ja maksaa bensojen kanssa yksi pullo 16 e euroa ja bensat 40 euroa,jos omasta ruokakaupasta saisi 16 euroa 60 senttiä bensat.se olisi gool juttu meille sais kaksipulloa viinaa yhden hinnalla.


      • laillista 55
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Alkolle kaikki. Kaljat pois kaupoista. Kontrollia pitää lisätä. Spurgut riittää!!!!

        tuossa olisi järkeä.itse ainakin tekisin mehua ja tislaisin ei tarttes vettä ostaa alkosta,vapautetaan koti tuotteet ja muutetaan lailliseksi.eipä olis enää salapolttoa.88 tulisi omasta tuotantolaitoksesta halvemmaksi ja vedellä vois jatkaa puolet lisää olis 44 volttista.


      • 12+3
        http://ow.ly/fbQQI kirjoitti:

        http://ow.ly/fbQQI

        ALKO on hyvä järjestely. Miksi tarvitsee seurata perässä muita, jos muut on tehny asiat päin persiitä?

        Nämä EU direktiivit ja niiden käytännöllisyys on jo nähty! pa*kaa kaikki!


      • Raitis...
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Alkolle kaikki. Kaljat pois kaupoista. Kontrollia pitää lisätä. Spurgut riittää!!!!

        Juuri niin. Siitä saakka, kun keskiolut tuli kauppoihin alkoi minun oluen juomiseni, joka vain lisääntyi ja lisääntyi. Jos en käynyt ruokakaupassa ei tehnyt olutta mielikään, mutta aina kun menin ruokaostoksille ja näin olutta niin sitä teki mieli myös ostaa. Sitä kun sitten litkii sohvalla vuosikaudet niin jo alkavat tuloksetkin näkyä. Vatsa kasvaa ja kiloja kertyy. Kaikenlisäksi se tekee ihmisen veteläksi ja saamattomaksi. Lopulta oluen juonti näkyy jo kasvoissakin ja koko ihmisen olemuksessa. Kannatan kaikkien alkoholijuomien siirtämistä pois ruokakaupoista. Kaltaisiani on Suomessa paljon, tosi paljon. Lopulta päädyin siihen, että lopetin kertakaikkiaan oluen juonnin tykkänään, koska en osannut sitä vähentää. Käyn nykyään vain kerran viikossa ruokakaupassa, joten oluen ostamiselle altistun nykyään harvemmin. Hetken humalatilalla ei ratkaista yhtään mitään ongelmia. Oluen tilalle olen ottanut muita itseni palkitsemiskeinoja. Käyn säästöön jääneillä rahoilla mm. kampaajalla, kosmetologilla, hierojalla jne.


      • noholic
        Raitis... kirjoitti:

        Juuri niin. Siitä saakka, kun keskiolut tuli kauppoihin alkoi minun oluen juomiseni, joka vain lisääntyi ja lisääntyi. Jos en käynyt ruokakaupassa ei tehnyt olutta mielikään, mutta aina kun menin ruokaostoksille ja näin olutta niin sitä teki mieli myös ostaa. Sitä kun sitten litkii sohvalla vuosikaudet niin jo alkavat tuloksetkin näkyä. Vatsa kasvaa ja kiloja kertyy. Kaikenlisäksi se tekee ihmisen veteläksi ja saamattomaksi. Lopulta oluen juonti näkyy jo kasvoissakin ja koko ihmisen olemuksessa. Kannatan kaikkien alkoholijuomien siirtämistä pois ruokakaupoista. Kaltaisiani on Suomessa paljon, tosi paljon. Lopulta päädyin siihen, että lopetin kertakaikkiaan oluen juonnin tykkänään, koska en osannut sitä vähentää. Käyn nykyään vain kerran viikossa ruokakaupassa, joten oluen ostamiselle altistun nykyään harvemmin. Hetken humalatilalla ei ratkaista yhtään mitään ongelmia. Oluen tilalle olen ottanut muita itseni palkitsemiskeinoja. Käyn säästöön jääneillä rahoilla mm. kampaajalla, kosmetologilla, hierojalla jne.

        Entäs me muut, joilla ei ole moisia taipumuksia? Minä haluan ostaa sen saunaolueni ja mielellään pari kertaa vuodessa tarvitsemani viinapullot normikaupasta. ;Minulla ei ole sinänsä ole tarvista ostella alkoholia jatkuvasti, koska en ole alkkis.


    • viinin ystävä

      Tätä mieltä minäkin.
      Niin monessa maassa ne saa samlla kauppareisulla kun muutkin ruuat.
      Ja täältä syrjän perukoilta jos lähtee Tallinnaan asti niin kalliiksi tulee.
      Pahvipakkus viinit enne kaikkea ruokakauppoihin

      • No -

        No eipä noita viinoja tarvitsisi ollenkaan saada ostaa viivakaupastakaan. Monet ihmiset tulevat riippuvaisiksi ja sitten alkaakin ongelmat.
        Ei ja ei ainakaan ruokakauppoihin viinoja.....


      • kjkljkjkjlkjlj
        No - kirjoitti:

        No eipä noita viinoja tarvitsisi ollenkaan saada ostaa viivakaupastakaan. Monet ihmiset tulevat riippuvaisiksi ja sitten alkaakin ongelmat.
        Ei ja ei ainakaan ruokakauppoihin viinoja.....

        Syrjäseuduille voisi laittaa kauppaan Alkon lukitun kaapin, josta myyjä antaa konjakki tai kossupullon. Kauppias voisi hoitaa kaapin täyttämisen samalla kun tilaa muut tuotteet.

        Kaupungissa on ihan sama mistä alkot ostaa, kun joka paikkaan on lyhyt matka.


      • No - kirjoitti:

        No eipä noita viinoja tarvitsisi ollenkaan saada ostaa viivakaupastakaan. Monet ihmiset tulevat riippuvaisiksi ja sitten alkaakin ongelmat.
        Ei ja ei ainakaan ruokakauppoihin viinoja.....

        Juuri se, että on kielletyn maku, tekee viinasta haluttavan.
        Kyllä jokaisen on itse saatava päättää, mitä juo, ja milloin.
        Kun kaikensorttiset viinat on vapaasti kaupassa, niin saattaa kauppareissulla käydä niinkin, että unohtaa täydentää viinivarastoa, väkeviä kun ei tule käytettyä ollenkaan.
        Ei pakkotoimin Suomen kansaa pystytä raitistamaan, on se sen verran jääräpäistä kansaa. Ja hyvä niin, jokainen taaplaa tyylillään.


      • gluggluglugluu
        kjkljkjkjlkjlj kirjoitti:

        Syrjäseuduille voisi laittaa kauppaan Alkon lukitun kaapin, josta myyjä antaa konjakki tai kossupullon. Kauppias voisi hoitaa kaapin täyttämisen samalla kun tilaa muut tuotteet.

        Kaupungissa on ihan sama mistä alkot ostaa, kun joka paikkaan on lyhyt matka.

        Pikkupaikkakunnille just alkon monopoli on huono juttu. Es täällä missä asun ei oo alkoa. Saa mennä kaupunkiin viinaostoksille ja siitä tulee se kymppi pari heti lisäkuluja. Kyllähän valtio vielä veroja saa viinasta, korottaa niitä, jos viina liikaa halpenee.


      • Vitun matot ja mööpe

        Hai viinalla saa sitten meheviä riidanaiheita.


      • raivoraitis
        Tamarix kirjoitti:

        Juuri se, että on kielletyn maku, tekee viinasta haluttavan.
        Kyllä jokaisen on itse saatava päättää, mitä juo, ja milloin.
        Kun kaikensorttiset viinat on vapaasti kaupassa, niin saattaa kauppareissulla käydä niinkin, että unohtaa täydentää viinivarastoa, väkeviä kun ei tule käytettyä ollenkaan.
        Ei pakkotoimin Suomen kansaa pystytä raitistamaan, on se sen verran jääräpäistä kansaa. Ja hyvä niin, jokainen taaplaa tyylillään.

        "Kyllä jokaisen on itse saatava päättää, mitä juo, ja milloin."

        No silloin kyllä olis oikein, että jokainen myös kustantaisi itse kulut, mitä alkoholin käytöstä aiheutuu. Ei kiinnosta maksaa veroja sellaisten edestä, jotka tahallaan pilaavat terveytensä. Ihan samaa mieltä olen tupakastakin. Kun jokainen tupakoitsja päättää itse, polttaako, niin saisivat kyllä itse maksaa keuhkosyöpähoitokulut yms.


      • raivoraitis kirjoitti:

        "Kyllä jokaisen on itse saatava päättää, mitä juo, ja milloin."

        No silloin kyllä olis oikein, että jokainen myös kustantaisi itse kulut, mitä alkoholin käytöstä aiheutuu. Ei kiinnosta maksaa veroja sellaisten edestä, jotka tahallaan pilaavat terveytensä. Ihan samaa mieltä olen tupakastakin. Kun jokainen tupakoitsja päättää itse, polttaako, niin saisivat kyllä itse maksaa keuhkosyöpähoitokulut yms.

        Et kai tosissasi ole sitä mieltä, että kansa pakkokeinoin saadaan raitistumaan?
        Ikävää tietenkin on, ettei kaikki pysty hallitsemaan juomistaan kohtuuden rajoissa, mutta ellei siihen itse pysty, ei sitä pakollakaan saada aikaiseksi.
        Holhousyhteiskunta ei ole hyväksi kenellekään.
        Sitäpaitsi esim. keuhkosyöpään sairastuu ihmisiä, jotka eivät koskaan ole polttaneet. On siinä seulomista, kuka on mistäkin syystä sairastunut.
        Viimeaikaisten tutkimusten tulostahan on, että pieni lasillinen punaviiniä silloin tällöin, on vain hyväksi terveydelle.
        En siis ole mikään ryyppäämisen puolustaja vaan mottoni on,
        että kohtuus kaikessa.
        Älä siis lue näitä kirjoituksiani kuin piru raamattua, vaan koeta miettiä, että on monenlaista tapaa suhtautua asioihin, ilman liian tiukkaa pipoa! ;-D


      • dgfdgds
        gluggluglugluu kirjoitti:

        Pikkupaikkakunnille just alkon monopoli on huono juttu. Es täällä missä asun ei oo alkoa. Saa mennä kaupunkiin viinaostoksille ja siitä tulee se kymppi pari heti lisäkuluja. Kyllähän valtio vielä veroja saa viinasta, korottaa niitä, jos viina liikaa halpenee.

        Lopetetaan pikkupaikkakunnat sen sijaan


    • palstaohjaaja

      Olet muuten aivan väärällä palstalla, pelle!

      Tällä palstalla keskustellaan ruokaostoksista ja viina ei ole ruokaa.

      • palstaohjaajan opas

        ruoka ja juoma on palsta ja viina on juomaa, pelle.


    • Kaljaa kioskeihin
      • Alkon asiakas

        Harmittaako olla noin persaukinen, minä ostan Alkosta kaiken tarvitsemani, siellä ei mummut ja muut räkänokat kuolaa.


      • Viinit kauppohin
        Alkon asiakas kirjoitti:

        Harmittaako olla noin persaukinen, minä ostan Alkosta kaiken tarvitsemani, siellä ei mummut ja muut räkänokat kuolaa.

        Suosimassani kauppakeskittymässä ei ole alkoa vieressä, vaan pitää ajaa toiselle, olisi mukavampi ettei tarvisisi erikseen lähteä hakemaan ja kävelemään keskelle naapurin hehtaarihallia.

        Minä en osta "kaikkea" alkosta, enkä tietääkseni ole persaukinenkaan... ulkomailla se on mukava ostaa laatuviinit ja konjakit samasta ruokakaupasta järkihintaan.


      • vanha peräporari
        Alkon asiakas kirjoitti:

        Harmittaako olla noin persaukinen, minä ostan Alkosta kaiken tarvitsemani, siellä ei mummut ja muut räkänokat kuolaa.

        Mahtaakohan sulla urpolla olla edes ikää tai rahaa käyttää Alkon tuotteita.....voi kyynel


    • Tätä mieltä

      Ehdottomasta ei viinoja kauppoihin.Haluamansa juomat saa kyllä alkostakin jos on
      rahaa ja viitseliäisyyttä ostaa ne sieltä.Ei alkoja kiinni,vaan viinat pois ruokakaupoista.
      Eikä tämä aihe kuulu tälle palstalle,vaan tuonne juomapuolelle,viina ei ole mitään
      ruokaa.

      • dine & wine

        Siitäpä se suomalainen perskännikulttuuri tuleekin kun viinat ovat alkossa. Rajattuna aikana, luvallisissa kaupoissa ja turvakameran valvonnassa saa ostaa.
        Sitten ne perjantaikännit vedetään oikein olan takaa.
        Meeppä keski-eurooppaan, sanotaanko vaikka Ranska tai Italia. Turkki tahikka Kreikka. Espanja.
        Viinit ON kaupoissa, samassa mistä ostetaan ruoka.
        Aniharva k.o maiden edustaja hoippuu kännissä housut puolitangossa. Ei ole tarvetta, juomia on saatavilla silloin kun sitä haluaa, eikä asiasta tehdä niin jumalatonta tabua ja syntiä kun täällä syrjänperukoilla.

        Viini on ruokajuoma ennemmin kun maito, aikuiselle.
        Kyllähän sulle kohotellaan kulmia jos Italiassa tilaat pizzan kanssa maitoa. Aikuiset käyttää sitä vain kahvissa jos siinäkään.

        Suomalainen juomakulttuuri on persiestä. Briteissäkin on ihan hyväksyttävää käydä lunch tauolla pubissa yhdellä (siis yhdellä, ei ämpärillisellä) , tai töistä kotiin mentäessä poiketa sieltä kautta.

        Mitäs se Jeesus tarjosikaan leivän kanssa ?
        Maitoa vai ?


      • MieluitenMaitoJaVesi
        dine & wine kirjoitti:

        Siitäpä se suomalainen perskännikulttuuri tuleekin kun viinat ovat alkossa. Rajattuna aikana, luvallisissa kaupoissa ja turvakameran valvonnassa saa ostaa.
        Sitten ne perjantaikännit vedetään oikein olan takaa.
        Meeppä keski-eurooppaan, sanotaanko vaikka Ranska tai Italia. Turkki tahikka Kreikka. Espanja.
        Viinit ON kaupoissa, samassa mistä ostetaan ruoka.
        Aniharva k.o maiden edustaja hoippuu kännissä housut puolitangossa. Ei ole tarvetta, juomia on saatavilla silloin kun sitä haluaa, eikä asiasta tehdä niin jumalatonta tabua ja syntiä kun täällä syrjänperukoilla.

        Viini on ruokajuoma ennemmin kun maito, aikuiselle.
        Kyllähän sulle kohotellaan kulmia jos Italiassa tilaat pizzan kanssa maitoa. Aikuiset käyttää sitä vain kahvissa jos siinäkään.

        Suomalainen juomakulttuuri on persiestä. Briteissäkin on ihan hyväksyttävää käydä lunch tauolla pubissa yhdellä (siis yhdellä, ei ämpärillisellä) , tai töistä kotiin mentäessä poiketa sieltä kautta.

        Mitäs se Jeesus tarjosikaan leivän kanssa ?
        Maitoa vai ?

        Jokainen taaplaa tyylillään ja juo mitä juo,ei kuulu mulle.Minä juokin ruokajuomana
        mieluiten maitoa tai vettä,jos ei kelpaa niin ei voi mitään.Ei kiinnosta alkoholijuomien
        ostelu erityisemmin,sen kanssa läträäminen,kun en halua niistä mitään ongelmaa itselleni,enkä ole tekemässä
        niistä mitään tabua ja syntiä.Vaikka aikuinenkin olenkin,niin mulle maito ja vesi on enemmin
        ruokajuoma,kuin mitkään alkoholijuomat.Ihan rauhassa vaan mulle voi kohotella
        kulmia ja naureskella,ei se haittaa,itsehän se henkilö tekee pellen itsestään,joka niin
        tekee,ei se ole minun ongelma enkä myöskään aio ottaa ongelmaa niistä.Mitäs ne
        uskonnon asiat tähän kuuluu,kyllä jokainen tietää mitä Jeesus tarjosi leivän kanssa?
        Miksi muuten pitää tyrkyttää alkoholijuomia ja yllyttää oikein olan takaa juomaan?
        Kyllä jokainen tietää miten toimia ja jokaisella pitää olla itsemääräämisoikeus tämän asian suhteen,eli kieltäytyä jos tuntuu siltä ja sitä alkoholijuomaa pitää olla
        joka paikassa näköjään pullo ja tölkki tolkulla,oli mikä tilanne hyvänsä.En yhtään
        ihmettele että alkoholi-ongelmaisia on paljon ja tulee lisää aina vaan rappiolle
        menneitä ihmisiä,kerrassaan inhottavaa ja säälittävää,tekee pahaa.No minkäs tekee.


      • Ei alkolle
        MieluitenMaitoJaVesi kirjoitti:

        Jokainen taaplaa tyylillään ja juo mitä juo,ei kuulu mulle.Minä juokin ruokajuomana
        mieluiten maitoa tai vettä,jos ei kelpaa niin ei voi mitään.Ei kiinnosta alkoholijuomien
        ostelu erityisemmin,sen kanssa läträäminen,kun en halua niistä mitään ongelmaa itselleni,enkä ole tekemässä
        niistä mitään tabua ja syntiä.Vaikka aikuinenkin olenkin,niin mulle maito ja vesi on enemmin
        ruokajuoma,kuin mitkään alkoholijuomat.Ihan rauhassa vaan mulle voi kohotella
        kulmia ja naureskella,ei se haittaa,itsehän se henkilö tekee pellen itsestään,joka niin
        tekee,ei se ole minun ongelma enkä myöskään aio ottaa ongelmaa niistä.Mitäs ne
        uskonnon asiat tähän kuuluu,kyllä jokainen tietää mitä Jeesus tarjosi leivän kanssa?
        Miksi muuten pitää tyrkyttää alkoholijuomia ja yllyttää oikein olan takaa juomaan?
        Kyllä jokainen tietää miten toimia ja jokaisella pitää olla itsemääräämisoikeus tämän asian suhteen,eli kieltäytyä jos tuntuu siltä ja sitä alkoholijuomaa pitää olla
        joka paikassa näköjään pullo ja tölkki tolkulla,oli mikä tilanne hyvänsä.En yhtään
        ihmettele että alkoholi-ongelmaisia on paljon ja tulee lisää aina vaan rappiolle
        menneitä ihmisiä,kerrassaan inhottavaa ja säälittävää,tekee pahaa.No minkäs tekee.

        Se, että esimerkiksi niiden ruokaviinien vieminen tavallisten markettien hyllyille, ei ole juomaan yllyttämistä. Onhan siellä oluttakin, ja sitä jopa mainostetaan, eikä sitäkään kukaan ala valittaa "yllyttämiseksi".
        Jos kaikki alkoholijuomat löytyisi sieltä markettien hyllyiltä, en todellakaan usko, että se kenestäkään alkoholistia tekisi. Puliukot ja akat saa ne juomat kyllä Alkosta (tai Virosta) jos haluaavat, tuo Alkojen monopolin poistuminen olisi helpotus "tavallisella tavalla" alkoholinsa nauttiville aikuisille, eikä mikään ylistys alkoholismille.

        Lapsista/nuoristakin huomaa, että mitä enemmän jotain kielletään, sitä enempi sitä tekee mieli kokeilla (ei koske kaikkia, mutta enemmistöä kuitenkin). Sama taitaapi päteä aikuisiin; jos sitä viinaa todellakin olisi saatavissa helpommin, olisiko sitä tarve niin paljon kerralla ostaa/lipittää?


      • Näkökulumia
        dine & wine kirjoitti:

        Siitäpä se suomalainen perskännikulttuuri tuleekin kun viinat ovat alkossa. Rajattuna aikana, luvallisissa kaupoissa ja turvakameran valvonnassa saa ostaa.
        Sitten ne perjantaikännit vedetään oikein olan takaa.
        Meeppä keski-eurooppaan, sanotaanko vaikka Ranska tai Italia. Turkki tahikka Kreikka. Espanja.
        Viinit ON kaupoissa, samassa mistä ostetaan ruoka.
        Aniharva k.o maiden edustaja hoippuu kännissä housut puolitangossa. Ei ole tarvetta, juomia on saatavilla silloin kun sitä haluaa, eikä asiasta tehdä niin jumalatonta tabua ja syntiä kun täällä syrjänperukoilla.

        Viini on ruokajuoma ennemmin kun maito, aikuiselle.
        Kyllähän sulle kohotellaan kulmia jos Italiassa tilaat pizzan kanssa maitoa. Aikuiset käyttää sitä vain kahvissa jos siinäkään.

        Suomalainen juomakulttuuri on persiestä. Briteissäkin on ihan hyväksyttävää käydä lunch tauolla pubissa yhdellä (siis yhdellä, ei ämpärillisellä) , tai töistä kotiin mentäessä poiketa sieltä kautta.

        Mitäs se Jeesus tarjosikaan leivän kanssa ?
        Maitoa vai ?

        Synti ja tabuko se saa ihmiset kännäämään? Että kun tarpeeksi helposti saa alkoholia niin ongelmat häviää? En usko.

        Ongelmiin vaikuttavat ihan faktisesti saatavuus ja hinta. Alkoholismin ongelmiin on yritetty vaikuttaa myös esim. Ranskassa, vaikka siellä ei pahaa kännikulttuuria ole ollutkaan niinkuin Suomessa.

        Lisäksi Suomessa on kaikesta suvaitsevaisuushypetyksestä ja alkoholin sivistyneen käytön puolustamisesta huolimatta sellainenkin ongelma, että alkoholia käyttämättömän elämä on toisinaan aika vaikeaa. Aina joutuu selittelemään, jos ei juo. Työpaikan "koulutus- ja virkistyspäivät" ovat suorastaan piinaa. Milloin raittiuteenkin saadaan vapaus?


      • http://ow.ly/fbQQI
        Ei alkolle kirjoitti:

        Se, että esimerkiksi niiden ruokaviinien vieminen tavallisten markettien hyllyille, ei ole juomaan yllyttämistä. Onhan siellä oluttakin, ja sitä jopa mainostetaan, eikä sitäkään kukaan ala valittaa "yllyttämiseksi".
        Jos kaikki alkoholijuomat löytyisi sieltä markettien hyllyiltä, en todellakaan usko, että se kenestäkään alkoholistia tekisi. Puliukot ja akat saa ne juomat kyllä Alkosta (tai Virosta) jos haluaavat, tuo Alkojen monopolin poistuminen olisi helpotus "tavallisella tavalla" alkoholinsa nauttiville aikuisille, eikä mikään ylistys alkoholismille.

        Lapsista/nuoristakin huomaa, että mitä enemmän jotain kielletään, sitä enempi sitä tekee mieli kokeilla (ei koske kaikkia, mutta enemmistöä kuitenkin). Sama taitaapi päteä aikuisiin; jos sitä viinaa todellakin olisi saatavissa helpommin, olisiko sitä tarve niin paljon kerralla ostaa/lipittää?

        http://ow.ly/fbQQI


      • kivaviina
        Näkökulumia kirjoitti:

        Synti ja tabuko se saa ihmiset kännäämään? Että kun tarpeeksi helposti saa alkoholia niin ongelmat häviää? En usko.

        Ongelmiin vaikuttavat ihan faktisesti saatavuus ja hinta. Alkoholismin ongelmiin on yritetty vaikuttaa myös esim. Ranskassa, vaikka siellä ei pahaa kännikulttuuria ole ollutkaan niinkuin Suomessa.

        Lisäksi Suomessa on kaikesta suvaitsevaisuushypetyksestä ja alkoholin sivistyneen käytön puolustamisesta huolimatta sellainenkin ongelma, että alkoholia käyttämättömän elämä on toisinaan aika vaikeaa. Aina joutuu selittelemään, jos ei juo. Työpaikan "koulutus- ja virkistyspäivät" ovat suorastaan piinaa. Milloin raittiuteenkin saadaan vapaus?

        Vapaus raittiuteen saadaan heti, kun joku keksii, miten siitä tehdään hauskaa.


      • Ei viinaa
        kivaviina kirjoitti:

        Vapaus raittiuteen saadaan heti, kun joku keksii, miten siitä tehdään hauskaa.

        Jeesus antaa syvän ja todellisen ILON! Anna elämäsi Hänelle, niin sulla on ilo ja elämälle tarkoitus. Viina sumentaa ja murentaa sinut ja koko yhteiskunnan.


      • siivin valkoisin
        kivaviina kirjoitti:

        Vapaus raittiuteen saadaan heti, kun joku keksii, miten siitä tehdään hauskaa.

        No on se ihmisen elämä tosi surkeaa jos ei muuten ole hauskaa kuin viinan avulla.
        Alkoholin sumentamalla järjellä ja silmin elämä menee kyllä taysin hukkaan.
        Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa lauloi muinoin jo edesmennyt alkoholisti.


      • Terassi-Tane
        dine & wine kirjoitti:

        Siitäpä se suomalainen perskännikulttuuri tuleekin kun viinat ovat alkossa. Rajattuna aikana, luvallisissa kaupoissa ja turvakameran valvonnassa saa ostaa.
        Sitten ne perjantaikännit vedetään oikein olan takaa.
        Meeppä keski-eurooppaan, sanotaanko vaikka Ranska tai Italia. Turkki tahikka Kreikka. Espanja.
        Viinit ON kaupoissa, samassa mistä ostetaan ruoka.
        Aniharva k.o maiden edustaja hoippuu kännissä housut puolitangossa. Ei ole tarvetta, juomia on saatavilla silloin kun sitä haluaa, eikä asiasta tehdä niin jumalatonta tabua ja syntiä kun täällä syrjänperukoilla.

        Viini on ruokajuoma ennemmin kun maito, aikuiselle.
        Kyllähän sulle kohotellaan kulmia jos Italiassa tilaat pizzan kanssa maitoa. Aikuiset käyttää sitä vain kahvissa jos siinäkään.

        Suomalainen juomakulttuuri on persiestä. Briteissäkin on ihan hyväksyttävää käydä lunch tauolla pubissa yhdellä (siis yhdellä, ei ämpärillisellä) , tai töistä kotiin mentäessä poiketa sieltä kautta.

        Mitäs se Jeesus tarjosikaan leivän kanssa ?
        Maitoa vai ?

        Niih,mutta Jeesuskaan ei vielä tuntenut lehmiä eikä ratkaissut maidon säilyvyyttäkään.


    • Näin se menee

      Jokaisella on omanlaisensa kirjoitustyyli,eikä sillä ole mitään tekemistä sen
      kanssa,kuka tai mikä on.Olkoon miten on.

      • Saatanan juoppo

        Nimimerkki Alkon asiakas on juoppo ja itse se kakara.Mikä olet arvostelee
        muita ihmisiä jos et pysty myöntää omia virheitä.Et todellakaan mikään.


    • Algot Niska

      Ensin pitäisi olla yleiset pelisäännöt jotka on yhteisesti hyväksytty.

      Onko kansa sitä mieltä että vain ja ainoastaan Alkolla kuuluu olla yksinoikeus myydä keskiolutta vahvempia alkoholjuomia?

      Ei kukaan ole pakottamassa tai tyrkyttämässä alkoholia. Sen saatavuus on Suomessa tehty todella vaikeaksi. Ja viina on kohtuuttoman kallista.

      Alkoholiveron voimakkaat korotukset ovat johtaneet siihen että ihmiset ostavat yhä enemmän viinaa Tallinnasta. Mikä johtaa siihen että valtio saa yhä vähemmän verotuloja viinasta.

      ps. milloin uudet pikaveneet alkavat liikkua Helsingin ja Tallinnan välillä?
      Tunnissa Tallinnaan ja tunnissa takaisin.

      • alkossa pysyköön

        Juokaa poijaat itsenne hengiltä kyllä viinanmyyjät nauraa.


    • mtkatonmimmi

      Jösses taas tota moralisointia.
      Keskisessä euroopassa menet ruokakauppaan, löydät aihiot ja soossiin tai hauduttamiseen saat tykötarpeet.
      Suoritan ruokaostokset kerran viikossa Virossa ja samalla saan edulliset hoidot.

    • Ei alkoholismia

      Kyllä jokaisella on oikeus moralisointiin,jos ja kun parhaaksi katsoo.Eikä siitä pidä
      kenenkään suuttua.

    • 444-44

      Vähemmän varastetaan kun alkon-juomat pysyy..Alkossa!!

    • se siitä

      Eikö se niin olekkaan,että viina on aina hintansa väärtiä ?
      Keskikaljakin alkoon,jos multa kysytään.

      Alun alkujaanki oli suuri virhe,edes keskikaljaa ruokakauppoihin tuoda.

    • Ent Juopon vaimo..

      Ettehän osaa käyttää viinää/ viiniä nytkään oikein.
      Maanantai poissaolot lisääntyy ja kun tuli puhetta että 1 sairaspäivä (rapula) menee omaan pussiin nousi siitäkin helvetinmoinen poru Suomenmaassa.
      Maanantai poissaolot lisääntyis kun sais väkeviäkin maitokaupasta.
      Juopot lisääntyis, ja perheet hajois vieläkin useammin kuin nyt viinan takia.
      Ikävä kyllä SUOMALAISET EI OSAA JUODA OIKEIN ne juo miltei aina humalahakuisesti.

      • kaikkiko juoppoja?!

        Onhan se kylmä fakta, että monet kiskovat änkyräkännit joka kerta kun pulloon tarttuat, ja on harmi, että alkoholistin vaimona olet joutunut olemaan. Mietihän kuitenkin hetkinen ihmisiä, kenen tiedät käyttävän alkoholia (saunaolut, juhlat, pikkujoulut, ruokailut, ravintolakäynnit ym ym ym.), ovatko he kaikki juoppoja ketkä eivät osaa juoda oikein? Ovatko he joka maanantain poissa töistä ja sairauspäivät ovatkin "krapulaa"?! Etkö itse koskaan juo pisaraakaan?


      • Ratto-Raili
        kaikkiko juoppoja?! kirjoitti:

        Onhan se kylmä fakta, että monet kiskovat änkyräkännit joka kerta kun pulloon tarttuat, ja on harmi, että alkoholistin vaimona olet joutunut olemaan. Mietihän kuitenkin hetkinen ihmisiä, kenen tiedät käyttävän alkoholia (saunaolut, juhlat, pikkujoulut, ruokailut, ravintolakäynnit ym ym ym.), ovatko he kaikki juoppoja ketkä eivät osaa juoda oikein? Ovatko he joka maanantain poissa töistä ja sairauspäivät ovatkin "krapulaa"?! Etkö itse koskaan juo pisaraakaan?

        Hai en.Siitähän saa vain liian leveän takapuolen.


      • Just joo!!!
        kaikkiko juoppoja?! kirjoitti:

        Onhan se kylmä fakta, että monet kiskovat änkyräkännit joka kerta kun pulloon tarttuat, ja on harmi, että alkoholistin vaimona olet joutunut olemaan. Mietihän kuitenkin hetkinen ihmisiä, kenen tiedät käyttävän alkoholia (saunaolut, juhlat, pikkujoulut, ruokailut, ravintolakäynnit ym ym ym.), ovatko he kaikki juoppoja ketkä eivät osaa juoda oikein? Ovatko he joka maanantain poissa töistä ja sairauspäivät ovatkin "krapulaa"?! Etkö itse koskaan juo pisaraakaan?

        Juuri tuollaisia te "juopot" olette:"( saunaolut, juhlat, pikkujoulut, ruokailut, ravintolakäynnit ym ym ym), mihinkään ette voi mennä, ettekä mitään tehdä, ilman sitä alkoholia. Sehän on juuri sitä alkoholismia, jonka yrität tuolla kaunopuheisuudellasi peitellä.
        Mä olen jo aikoja sitten lopettanut pikkujouluissa käynnin, samoin kuin ravintolassa syömisen, koska teitä "räkä poskella" olevia örveltäjiä on aina häiriköimässä ja viemässä muiden ruokahalut ja juhlatunnelmat.


    • TÄMÄ ON DIKTATUURI

      EIKÄ MIKÄÄN DEMOKRATIA mitä yritetään kansalle vakuuttaa.Alkon monopoli on yksi hyvä esimerkki poliisi&virkamies diktatuurista.

    • ei se käy

      Suomalaiselle ei viina sovi. Se nyt vain on niin, eikä sen saantia siksi pidä yhtään helpottaa.

      Miedot takaisin alkoon, hinnat kolminkertaisiksi, viinakortti takaisin, juovuksissa olon poistaminen lieventävänä seikkana rikostuomioissa, kortti aina 3 vuodeksi kuivumaan rateilta ja ruoreilta, rajana nolla, juoppopidätystä seuraisi pakkohoito, lopputili välittömästi työmaajuopoille, ankarat sanktiot humaltuneille myyville ruokaloille/kaupoille sekä ohjaaminen kansaa yleiseen paheksuntaan juoppoja kohtaan.

      Näillä eväillä tenunenäisyys alenisi voimakkaasti jo muutamassa vuodessa.

      • ...........

        Ai, että vähenisi? heko heko. mistäs sitä jo nyt käydään hiaceittain hakemassa alkoholia...


      • ei se käy
        ........... kirjoitti:

        Ai, että vähenisi? heko heko. mistäs sitä jo nyt käydään hiaceittain hakemassa alkoholia...

        Niin vähenisi. Teitä alkoholisteja ei enää mikään voi auttaa, se on selvää mutta virosta autolasteittain hakevat ja muut valmiit tenunenät kuolevat kyllä noin vuosikymmenessä pois jaloista notkumasta ja häiriköimästä kanssaihmisiään. Alkoholisti on aina ja poikkeuksetta erittäin heikkoluontoinen ja heikkolahjainen ihmisraunio joka saa viinasta kuviteltua tukea, yhteiskunnalla ei ole mitään käyttöä tällä heikolla aineksella joten mitään surua ei esiinny heidän katoamisensa vuoksi.

        Aloittelevat ja alkoholisoitumassa oleva väki sen sijaan joutuisi tiukan valinnan eteen, elääkkö normaalin ihmisen lailla vai tuhotakko itsensä viinalla, kas siinä tuumaamista.

        Ymmärrän alkoholistien kovan vastustuksen viinansaannin rajoittamistoimia kohtaan mutta eivät mielisairaat yleensäkkään ymmärrä itse omaa tilaansa vaan kuvittelevat olevansa normaaleja.

        Koska moni ihmispolo on riippuvainen viinasta en ehdota siitä kokonaan luopumista mutta äärimmäisen tiukat säännöt sen käyttäjät tarvitsevat koska eivät itse kykene hallitsemaan asiaa.


    • Johan se juhlatunnelma alkaa nousta kun Alkon ovea kohti kävelee.

      Maitokaupassa naapurin akat katsoo mitä ostat ja sitten supina käy. Alkossa ne ei kehtaa käydä, ja eivät ainakaan raportoida, kun eivät voi selittää, miten olivat näkemässä.
      Sitäpaitsi Alkossa on myös tietämys juomista. Tokkoma alkaa maitokauppias hankkimaan koko henkilökunnalle tietämystä lannasruokaan sopivista viineistä ja karmii ajatuskin Pirkka- ja Rainbow-valkkareista!

      Alko on meidän onni
      maitokaupassa käy vain sonni
      Keskitetysti ovat viinit ja viinat
      juomat muutkin ihanat.

      Eikä niistä saa bonuksiakaan, joten älkää köyhät haaveilko!

    • eimikäänuskovainen

      Voihan vitalis, vielä viinat ruokakauppaan.... Viinojen myynti pitäis panna takas kortille. Niiden hintaa saisi ainakin viisin kertaistaa. Eikö kenelläkään ole järkeä katsella asiaa muutoin kuin pullonpohjan läpi. Kannattais laskea miten paljon turhia haittoja, ikävyyksiä, turhia kuluja jne... alkoholi aiheuttaa. Joka helv...viikon loppu kun katelet kännääviä nuoria jotka juovat elämänsä vessan pöntöstä alas ja niiden pitäis hoitaa meitä kun me ollaan vanhuksia. Sanompahan vain että me vanhuksina hoidetaan nyky nuorisoa kun ne ovat juoneet koko elämänsä ja ovat sairaita.... voihan vitalis..joten järkikäteen...

    • JKTTYY

      KYLLÄ

    • antikieltolaki

      Oikein! Viina vapaaksi kuten muissakin EU-maissa ja hinnat samalle tasolle kuin muuallakin.
      Merillä ollaan niiin eurooppalaisia, niin eurooppalaisia kaikessa muussakin, joten on kyllä syytä tässäkin seurata muiden maiden esimerkkiä.
      Epäonnistuneiden kieltolakikokeilujen niin meillä kuin esim. jenkeissä olisi pitänyt kyllä opettaa jopa halpoja "ministeriviinoja" juoville pölvästeillekin, ettei kansaa väkisin raivoraittiiksi tehdä.

    • Asialinjalla

      Mitä kinastelette kuin pikkukakarat eipäs juupas tasolla.
      Voisitteko kirjoitella asiallisesti ja perustella myös asiallisesti.
      Ei tämä mikää kinastelupaikka ole.
      Jos joku kinastelee turhasta hän on hävinnyty sen keskustelun.
      Viisas ei lähde siihen mukaan vaan pysyy asialinjalla.

    • Alkoholiaikuinen
    • 2+5

      Suomalaisilla ei ole tervettä suhdetta alkoholiin, siksi niitä ei saisi normikaupoissa myydä. Häiriökäyttäytymiset tulisivat lisääntymään räjähdysmäisesti kaupoissa alkoholimyynnin vuoksi, tapahtuuhan sitä jo kaljankin takia. Hyvä että viinoja myydään sellaisessa liikkeessä missä edes jotenkin valvotaan kenelle myydään.

      Minua ei haittaisi vaikka tulisi viinakortit takaisin, nykyään on liian helppoa juoda itsensä sairaaksi ja työkyvyttömäksi. Alkoholin suurkuluttajat aiheuttavat valtiolle ja sitäkautta kansalaisille paljon rahanmenoa, puhumattakaan riehujien ja rattijuoppojen aiheuttamista vammautumisista ja kuolemista. Kaikki tämä tulisi lisääntymään jos viinoja alettaisiin myydä kaupoissa.

      Viina on viisasten juoma, siksi suomalaiset eivät saisi koskeakaan sihen.

      • http://ow.ly/fbQQI

      • Juuri tämän asenteen vuoksi suomalaisilla ei ole tervettä suhdetta alkoholiin. Miten kenelläkään voisi olla terve suhde johonkin sellaiseen jota pidetään lukkojen takana ja säännöstellään sen minkä kerkiää.

        Esim. Olisiko sinulla terve suhde seurustelukumppaniisi jos saisit tavata häntä vain arkisin 9-20, lauantaisin 11-18 ja sunnuntaisin et ollenkaan? Miten tuollaisen kanssa sitten rakentaisit terveen suhteen? Mielestäni terveen suhteen merkki on se että toinen on saatavilla silloin kun siltä tuntuu.

        Sama noiden korttien kanssa. Jos ne palautetaan takaisin se tarkoittaa mustan pörssin kaupan paluuta. Niin kauan kuin ihmisillä on halukkuus alkoholia ostaa niin niin kauan sitä heille myydään. Laillisesti tai laittomasti. Tämä on rahataloudellinen fakta johon ei pysty vaikuttamaan lakeja säätämällä vaan valistamalla. Sama koskee kaikkia päihteitä. Olemme pikemminkin huomanneet aineiden vapauttamisen ja hallitun säännöstelyn olevan parempi keino kuin kieltopolitiikka. Vai miten selität esim. sen että ainut Euroopan maa missä ei tapahdu heroiinikuolemia on Sveitsi jossa se on laillista?

        Jos alkoholin kieltolaki palautetaan niin pirtupannut pamahtavat käyntiin ja pääasiallisesti käytetyn alkoholipäihteen prosenttimäätä nousee nykyisen keskioluen vahvuudesta, 4,6% mahdollisimman tiukan viinan sisältämään 96%:iin. Sitä voi sitten kukin miettiä kumpaa päihdettä nauttimalla sitä ihmiset sitten siihen rähinäkuntoon saavat.

        Viina on viisasten juoma ja siksi sitä pitää saada suomalaisille helpommin saataville.


    • Raitis2012

      Jos viina vapautetaan kauppoihin ja alkoholivero poistetaan, niin millä rahoilla ne alkoholista aiheutuvat haitat hoidetaan? Suomessa on jo nyt valtavasti alkoholisteja ja alkoholin suurkuluttajia. Enempää ei totisesti tarvita. Suomalaisilla on jokin geeni, joka tekee heistä muita alttiimpia alkoholismille.

      Haluaisin toki kauppoihin edullista ja laadukasta ruokaa.

    • ritva 2

      Olisi todella jo aika vapauttaa alkoholijuomat kaikkiin kauppoihin. Miksi pitää yllä holhousyhteiskuntaa sillä valvojat puuttuu totaalisesti meiltä!!!
      Kaikissa Euroopan valtioissa joissa alkoholit ovat vapaasti kaupoissa myynnissä ei juoppoja ole ainakaan enempää kuin meillä.

    • olut on parempaa

      Mihinkä sitä viinaa edes tarvitsee en minä ainakaan.

    • 5.4.32.10

      Kieltolakiko kumottu?
      Liikenneasemilta voisi kieltää moottoriöljyn myynnin, näin saisi tasavertaiseksi nykyisen ruoka/alko ostosten kanssa. Autohan voi nyt oppia sitä käyttämään/ kuluttamaanöljyä kun sitä on vapaasti saatavilla tankkauksen yhteydessä.
      Samoin voisi rajoittaa bensiinin myyntiä yöllä, eihän sitä tarvitse yöllä myydä kun päivällä on mahdollisuus ostaa.
      Ruokakaupat tulisi myös palauttaa ma-to 9-17 pe 9-18 la (9-13) aukioloon oikein lailla säästäen kuten vielä oli tapana 70-luvulla.

    • Röppäinen 55v

      On tämä paikka jossa annetaan aihe ja kirjoitetaan kirjoitus virheistä.
      Mutta olemme olleet jo reilusti 15 v ja meille luvatiin tavaran ja ja ihmisten vapaa liikuvuus, sekä monopolien purkaminen. MITEN KÄVI?

      Olen tällä hetkellä Espanjassa (kauan) ja olen olliut miltei kaikissa Euroopan maissa, ja voin sanoa että menkää Ruotsiin Tukholmaan Sergerin torille perjantai iltana ja katselkaa "ruotsalisia". Tai Saksaan josta voit ostaa ensimäiseltä huolto asemalta alkoholia, vaikka kuinka paljon ja se voi olla auki 24t. Kyllä se viina maistuu koko euroopan aluella.
      Kyllä Suomi muistuttaa ItäSaksaa joka oli maailman suurin avovankila. On monopoleja lakeja yms.
      Esim. Eduskunta, Hallitus ja sosialiministeriö jarruttavat tuoteiten saantia esim Lidl hyllyyn joita on koko euroopassa hylly metreittäin. HALOO !

      Veropakolainen

      • entinen eukko

        Suomalaisilla ei ole luontevaa suhdetta alkoholiin. Siksi viinojen myynti pidettävä alkossa. Ja oluen myynti myös. En jaksa katsella sitä epämääräisen näköistä äijäkööria (muutama nainenkin joukossa) tuossa marketin nurkalla joka aamu, varsinkin kesäisin. Ei mikään mieltä ylentävä näky.

        Suomalaisilla (muutamia poikkeuksia löytyy) on tapana juoda pää täyteen ja sitten rähistään ja tapellaan, ajetaan autoa ja hakataan eukkoa. Sitten ollaan kipeitä 3 päivää.

        Miten viinaa, viiniä ja olutta ei voi nauttia kohtuudella ja olla hieman hyvällä tuulella ja seurustella ystävien kanssa. Eikä sössöttää räkä poskella silmät päässä seisoen.

        Viinakortit takaisin!


    • Paavolainen

      Muuten jutun aloittajalle vain tiedoksi ei valtio mitään määrää sen määräämisen tekee nämä typerät politikot ja heidän vielä typerämmät lakeijansa ja muut hyysärit.

    • ei raivolla raitis

      Suomi on jo kovin alkoholisoitunut - kansanterveyden kannalta ajatellen: alkoholipitoisten juomien myynti edelleen vaan Alkosta.

      • velkaa

        Näin titeysti on. Kuitenkin tietyt ryhmät voivat yhteiskunnan kustannuksella ryypätä miten haluavat. Miksi ministereillä on valtion luottokortit--ei mitään rajoituksia . Voivat juottaa koko sukunsa ja ystävänsä. Tämä uusi superministeri erikoistunut punkkuun ja sorsaan. Jopa viherpeippo nauttii sorsan lihaa--on siinä luonnon suoijelua kerrakseen. Noilla tuloilla pitää pystyä jo itsekkin jotain ostamaan. Näiltä viranhaltiojoilta on mopo karannut , eivät ymmärä mikä ero 100 e ja satatuhatta euroa. Vielä vähemmän käteinen ymmärtää mikä ero on kansalaisten vuosipalkalla ja miljardilla. Nyt kootaan jo joukkoja Syyriaan....rahaa on ja velkaa saa


    • holhous

      Pitäis löytyä puolue joka ajaa tämän maan ja kansalaisten itsenäisyyttä / vapautta. Irti kaikenlaistea ämminen ja homekorva virkamiesten holhouksesta. Julistettava itsenäisyys ja irti hurrien holhouksesta, miksi niitä pitää Suomen kansalaisten elättää. Tämä on liian alistetu kansa jota virkamies byrökratia valvoo ja kyttää.Vapauden puolue pitää saada aikaan.

      • Hemppa

        TÄSSÄ ON ASIAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HYVÄ !!!!


    • ikuinen absolutisti

      Eurooppalaistutaan - viinat ja viinit kauppaan!

      • Tori-Terttu

        Hai ja laitetaan vielä samaan syssyyn laillistettut hyväntuuliset Harha-Inkeritkin.


    • raivoraitis

      alkoholi ja tupakka pois myynnistä kokonaan.
      ihmisen elimistö ei tarvi kumpaakaan.

    • se_kuevara

      Kukkuu? Haloo :).

      Juuri tuosta syystä ne eivät lähde Alkosta ikinä pois koska ne maksavat niin paljon. Valtio saa rauhassa korotella hintoja ja mitä täällä voidaan? Ostaa!
      Viinaveroissa on iso raha kiinni. Kaikille katsos kun ei tuo Tallinnasta hakeminen näppärästi onnistu..

      Isot Herrat ovat kyllä hyvin onnistuneet verottamaan ihmisiä koukuttavissa aineissa; Tupakka, viina..
      Hinta nousee mutta ostetaan. Kunpa joku keksisi tähän ratkaisun miten nousta vastarintaan.

      • Hai kävele ja syö

        ..........Hai kysyntä määrää tarjonnan persääni töräyttää ihan äkkiseltään.


    • petunia61

      Seuraavaksi varmaan vaaditaan, että valtion pitää toimittaa joka huushollin ovelle aamuisin tynnyrillinen viinaa, ettei tarvitse vaivautua itse sitä mistään hakemaan. Jos ihmisen suurin ongelma on se, että viinansaanti on liian vaikeaa, pitäisi jo ymmärtää hakeutua hoitoon. Kaikilla ei ole aikaa tämmöistä pohtia, kun pitää tehdä töitä ja maksaa veroja, joilla elätetään nämä, joiden elämä pyörii viinan ympärillä.

    • teuvos2

      Olkoot niin kuin on nykyään kun ei suomessa osata juoda.

      • antikieltolaki

        >>Olkoot niin kuin on nykyään kun ei suomessa osata juoda. >>

        Ei kai koska ei ole voinut oppiakaan koska alkoholia on pidetty ja pidetään "kiven alla". - Jos aapiskirjat olisivat olleet yhtä vaikeasti saatavilla kuin alkoholi, saisi valitella, etteivät suomalaiset osaa lukea.


      • saatavilla aina
        antikieltolaki kirjoitti:

        >>Olkoot niin kuin on nykyään kun ei suomessa osata juoda. >>

        Ei kai koska ei ole voinut oppiakaan koska alkoholia on pidetty ja pidetään "kiven alla". - Jos aapiskirjat olisivat olleet yhtä vaikeasti saatavilla kuin alkoholi, saisi valitella, etteivät suomalaiset osaa lukea.

        Miten se on kiven alla? JOs olet täysi-ikäinen,kävelet Alkoon ja ostat sen mitä tarvitset. Yksinkertaista.


      • Porho-Erkki
        saatavilla aina kirjoitti:

        Miten se on kiven alla? JOs olet täysi-ikäinen,kävelet Alkoon ja ostat sen mitä tarvitset. Yksinkertaista.

        Hai toiset ovat vain niin saitoja ja laskelmoivia.


      • 8h alkossa käynti
        saatavilla aina kirjoitti:

        Miten se on kiven alla? JOs olet täysi-ikäinen,kävelet Alkoon ja ostat sen mitä tarvitset. Yksinkertaista.

        Kumpaan kävelet mieluimmin, Alkoon jonne 260km vai lähikaupaan 2km josta saisi väkeviä?


    • skippis

      Haluat sitten varmaan pykälän-pari lisää tuloveroosi, jotta esittämässäsi mallissa verovapaan alkoholin aiheuttamat alkoholiveron menetykset tulevat maksetuksi?

      Alkoja on nykyään joka kulmalla, isojen markettien yhteydessä, joten miksi valittaa? Siellä on erinomaiset valikoimat ja avulias, asiantunteva henkilökunta. Kun juo pari-kolme annosta viikossa niin hintaeroa ei edes huomaa. Jos tuntuu että rahat eivät riitä alkoholiin, niin juo vähemmän tai hanki parempi palkka. Tai tee kotiviiniä/olutta, sekin onnistuu monelta todella hyvin.

    • Marru.10

      Iliman muuta ja valtiolle Apteekit ettei yksiyiset nauti sairaiden kustannuksilla äyri kärjessä.

    • hah haah

      Tupakat on saatu piiloon ihan sama pitäisi tegdä viinallekkin.Viina tappaa varmemmin kun rööki ja aiheuttaa ongelmia jatkuvasti.Kieltolaki ei toimi mut toisaalta kannattais sitäkin taas kokeilla.Sais poliisit ym.jahdata ja ampua paskiaisia pois päiviltä.

    • viinat pysyköön alko

      niin se on helppo sanoa että alkot kauppoihin,,,, mutta tulkaapa kauppaan myyjäksi,,,kaikki varastetaan mikä käteen osuu,,, varmaankin enemmän vietäisiin viinoja , kuin ostettaisiin,,ja hinta senkun nousis,,, koska hävikit lisätään hintoihin , joten siinä miettimistä.... ja kannattaakin miettiä pari kertaa, ennenku niitä kauppoihin vaaditaan... olen itse ruokakaupassa töissä . ja näen päivittäin sitä vohkimisen määrää.....

    • juopot vaikka viroon

      Vaan kun suurin osa ihmisistä ei tarvitse alkoholia, niin ei saatavuus eikä hintakaan ole ongelma. Turhan moni käyttää alkoholia vain, koska a) on "tapana", b) sitä joku tarjoaa tai c) jonkun juopporaukan seuraksi.

      Päihdeongelmaiset eivät suvaitse, että muut ovat selvinpäin, siksi moni tilaisuus menee jouhevammin (=ilman painostusta, syyttelyä,riitelyä), jos ottaa edes vähän. Siitä sitten saadaan tilastoihin, että lähes 100% suomalaisista käyttää alkoholia. Oikeasti 10%:n vähemmistö juo 90% kaikesta alkoholista, siitä ei lopuille, eli lähestulkoon kaikille, montaa tilkkaa jää kulutettavaksi.

    • Parempi Suomi

      Kaikki alkoholi alkoon, vain ykkösolut voi jäädä kaupan hyllyille. Parempi suomi!

      Te ketkä työpaikkojen menetyksiä ja oluen tuotannon vähentymistä Suomessa, voitte miettiä sitä myös näin. Alko laajentaa suuremman kysynnän takia ja ravintola-ala saa paljon lisää nostetta -> lisää palvelualan työpaikkoja. Vaikka muutama olut tehtaan valvomotyöntekijä irtisanotaan, tulee paljon enemmän tilalle palvelualan työpaikkoja.

    • sivusta kärsijä

      - ja olisipa hauskaa olla töissä kaupassa kun kaikki juopot olisi asiakkaana - kyllä meillä on vielä pitkä matka eurooppalaisen juomakulttuuriin...puhumattakaan siitä suuresta surusta mitä juopot tuo perhe-elämään ...

      • http://ow.ly/fbQQI

    • Hemppa

      SUOMESSA ONKIN KÄYTÖSSÄ TYPERIEN AMMATTITAIDOTTOMIEN MINISTEREIDEN JOTKA OVAT ESIM: ÄITEJÄ TMS, Viinaa ja olutta pitää saada kansan helposti ja läheltä eli kioskeista ja ruokakaupoista, siksi voitaisiinkin perustaa tuhansia baari - kioskeja jotka myyvät kaikkia mitä alkokin myy, samoin sieltä tulisi saada ostaa vapaasti tupakkaa sekä nikotiinia sähkötupakoihin sekä nuuskaa kaikkia merkkejä, nuuskan käyttäminen vähentää tupakointia siksi on väärin että sitä saa vain 10 kpl ruotsin laivalta, pankkien pitäisi olla auki lauantaisin 10 - 18 siksi koska silloin kaikki työssäkävijät voivat käydä pankissa, aasian monissa maissa tämä kaikki on jo ollut käytössä aina ja pankit ovat auki vielä sunnuntain ja kapakat 24 tuntia / vrk, niin miksi meitä aikuisia holhotaan suomessa täällä on muutenkin paskamainen ilma 8 kk vuodesta ! TÄSTÄ HOLHOUKSESTA ON PÄÄSTÄVÄ EROON KEINOLLA MILLÄ HYVÄNSÄ ! TAISTELKAA ASIOIDEN PUOLESTA, PERUSTAKAA PUOLUE TAI KAKSI NIIHIN SAISI ÄKKIÄ 1,5 MILKOONAA KANNATAJAA SIITÄ SE ON KIINNI ! SUOMI POIS TYPERYYKSIEN IKEESTÄ ! JA SAMAT MOOTTORIRTIE NOPEUDET ON NYKY AUTOILLE OLTAVA SAKSAN MALLIIN !! NYKYÄÄN TEHDÄÄN AUTOJA ESIM; BUGATTI VEYRON HUIPPUNOPEUS ON 463 KM TUNNISSA YM, AUTOILLA LÄHES SAMAA LUOKKAA MITÄ JÄRKEÄ ON SAKOTTAA AUTOILIJOITA JOTKA HALUAVAT AJAA KOVAA OMALLA AUTOLLA OMASSA MAASSA ! LAKI ON VÄÄRÄ JA KOHTUUTON !!!!!

      • olematon

        Mitäpä jos kaikki puolesta-ja vastaan sanojat laittaisivat ihan ihka oman tehtaan pystyyn, minne se nyt kukanenkin haluaa.Olisikohan silloin kaikilla hyvä mieli?


      • Nipottajiako
        olematon kirjoitti:

        Mitäpä jos kaikki puolesta-ja vastaan sanojat laittaisivat ihan ihka oman tehtaan pystyyn, minne se nyt kukanenkin haluaa.Olisikohan silloin kaikilla hyvä mieli?

        Poliisi tulee ja saa puolestani tulla kaatamaan kaikki viinat maahan. Varsinkin Kadulla ja kotona olevilta, joissa on lapsia!

        Tää on saletti


    • Kaljatkin Alkoon. Ruokakauppa myy ruokatarpeita. Saattaisi paremmin toimia alaikäisille myynnin valvontakin. Sekä humalaisille myynti.

    • Viinan kirous

      Jos ei ole vara niin ei tartte juodakkaan alkomahoolia . Viina ei pitäis ees tyhmille myydä olenkaan kun se on viisasten juoma .

    • Joka päivä

      Meillä ryypätään joka päivä.

    • Resv.alik.

      Mitä jotkut urputtavat? Muistan hyvin ajat, piti olla viinakortti, rajattu määrä mitä voit ostaa, viinakauppojen hankalat aukioloajat ja esim. hesassa kortti kävi vain siinä myymälässä missä se oli myönnetty. Nykyjään ei ole ostorajoituksia juuri ollenkaan, viinakortti on ollut historiaa jo vuosikymmenet, alkon aukioloajat ovat todella pidentyneet eikä ole myymälä sidonnaisuutta.Jos joku ei viinaa saa on se itsestään kiinni, vika löytyy peiliin katsomalla.EI VIINAN MYYNTIÄ KUIN ALKOON.

    • mie ite

      Kaikki tuotteet Alkoon. Suurin osa alkoholin käyttäjistä ei kuulu ryhmään "viina on viisasten juoma".

    • Kun matkailette ulkomailla USA, Espanja jne. käykää tutustumassa ruokamarkettien viinivalikoimiin. Mielestäni hyllyissä on tarjolla melko mauttomia paikallisia viinejä. Muun maailman viinejä on heikosti tarjolla.
      Olen tyytyväinen Alkoon ja sen maailmanlaajuiseen viinivalikoimiin. Lisäksi olen vertaillut XO konjakkien hintoja Alkossa ja ns. laivakaupassa sekä Viron halpamyymälöissä sekä kansainvälisillä lentokentillä, Alkossa niiden hinnnat ovat täysin kilpailukykyisiä. Ostan käyttämäni alkoholin Alkosta, sillä tuote on hyllyssä alkuperäistä eikä piraattisekoituksia. Huomioikaa myös venäläisten ostosmatkat Suomen Alkoihin, sillä venäläiset luottavat myös Alkon tarjontaan.

    • Hirmuvaltiossa asunu

      Mulle periaatteessa ihan sama, jaksan ostaa Alkostakin tarvittavat juomat ja ulkomailta tuon viinejä mitä ei Alkosta saa. Olen asunut ulkomailla mm. Virossa, jossa lähes joka kaupassa oli myytävänä alkoholia, ei siitä sen kummempaa. Vaan näin kyllä kolikon toisenkin puolen, kun alkoholia ei verotettu näissä maissa, missä olen asunut, niin myös niitä verotulojakaan ei tullut valtiolle, eikä myöskään niillä verotuloilla järjestetty niitä yhteiskunnan palveluja mihin me täällä Suomessa ollaan totuttu. Jos veroja ei kerätä, se on aina jostain peruspalveluista pois!

      Kyllä minun mielestäni täällä Suomessa on asiat aika hyvin!

    • Absolutisti5

      Kaikki alkoholi tulisi poistaa koko suomesta. mihin te tarviitte sitä? pahan olonne tukahduttamiseenko!? Olen tullut koko elämäni toimeen ilman sitä!

      • isopropyylialkoholi

        Minäpä piilovalistan sinua: kävin juuri kaatamassa kolmisen litraa alkoholiliuosta anopin auton lasinpesunestesäiliöön. Hän käyttää sitä tuulilasin pitämiseen puhtaana. Jos minulla olisi auto, käyttäisin alkoholia ihan samoin.


    • Kuupppari

      Foorumi täynnä urpoja jotka eivät tajua tuon taivaallista koko asiasta.

      Se, että viina myytäisiin muualla kuin Alkossa ei todellakaan tarkoita sitä, että se olisi yhtään halvempaa. Valtion tulot tulevat liikevaihtoverosta sekä alkoholiverosta, Alkon tuotto on normaalia toimintaa - katteet ovat kohdallaan. Jos yksityinen alkaa myydä viina, se maksaa saman liikevaihtoveron sekä alkoholiveron juomista kuin Alkokin, mikäli tinkii omasta katteestaan voi myydä halvemalla. Näin ei ole käynyt yritysmaailmassa. Alkohan vastaa vain vähittäismyynnistä, tämän lisäksi Suomessa on monta alkoholitukkuria juotka myyvät ravintoloille ja muille joilla on anniskelujuoma. Hintataso on liki sama kuin Alkollakin.

      Alkoholin saatavuus ei ole ongelma kuin pers' aukisille ja juoppoille. Normaalisti Alkot ovat 6 päivää viikossa auki eikä mitään se suurempia ostorajoituksia ole, voit ostaa enemmän kuin meinaat yhdellä kerralla juoda ja kotonakin voi pitää muutaman pullon jos jano yllättää ei tarvitse heti lähteä kauppaan.

      Jos isompi jano yllättää ja maku on kriittisempi, toki voit tilata juomia Alkon kautta tai suoraan ulkomailta - veroasiast pitää toki hoitaa.

      Tällä hetkellä alkoholin haittavaikutusten kustannukset ovat selvästi hyötyjä isommat - eli ei missään tapauksessa pidä laskea hintoja tai lisätä saatavuutta - tämä lisää vain haittoja hyötyjä enemmän. Itse siirtäisin kaikki alkoholijuomat omaan kauppaansa, joka voi olla jokin muukin kuin Alko ja missä myytäisiin vain alkoholijuomia esim 9-21 kuusi päivää viikossa. Alkon monopolia en kannata.

    • örinäääää

      Et selvästikkään tiedä mitä haittoja viina aiheuttaa. Onko sinun mielestä oikein, että alkoholistit saa viinaa lähikaupasta ja sen jälkeen hakataan vaimo ja lapset.
      Mieti asioita ihan oikeasti joka kantilta ennen kuin päästät aivopierujasi julkisuuteen.
      Ilman kunnioitusta T: minä

    • ei rahaa ei alkoholi

      "sitä ei monella ole yksinkertaisesti varaa hankkia laillisesti Suomessa."
      No, miksi ei sitten ole ilman, jos ei ole varaa ostaa.

    • Metsämökin äijä

      Oikeaa puhetta. Me hyväksymme mukisematta valtion harjoittaman sanelupolitiikan monellakin eri yhteiskunnan osa-alueella.
      Tänään törmäsin sensuuriin,jonka pitäisi olla poistunut suomen lainsäädännöstä jo aikaa sitten ,vaan onko näin?
      Katsokaapa pressan fb-sivua ja koittakaapa esittää julkista kommenttia.
      Eipä onnistu allekirjoittaneelta ,koska pressa kanslian mielestä, esitän liian kärkkäitä mielipiteitä ja tuon esiin asioita joista "pitää" vaieta. onko laitaa tällainen?.

      Viina vapaasti kauppoihin ja hinnat alas ,että tavallinen köyhäkin saa edes jouluna humaltua ,jos niin tahtoo

    • miksipä ei

      Alkoholi aiheuttaa Suomessa nin paljon järjestyshäiriöitä. Tuon huomaa pelkästää kun sattuu liikkumaan baarien valomerkin aikaan kohtuu selvänä keskusta-alueella. Monet on varmasti jossain vaiheessa katsoneet poliisit-sarjaa, eihän poliiseilla olisi juuri mitään tekemistä kun ei olisi alkoholia tai huumeita Suomessa.

      Olen sitä mieltä, että kolmosolut voidaan siirtää ylläolevan perustelun takia alkoon. Kohtuu käyttäjät osaavat varmasti ostaa alkon aukiolo aikaan omat juomansa... vaikka muutamaa päivää aikaisemmin. Deekut saattavat potea joskus krapulankin! Ihan oikein heille

    • Alkololololo

      Alkoholia saa jo kaupoista. Olut ja siideri kun ovat nekin alkoholijuomia.

    • Mökin Mummo Vantaalt

      no on meininkiä suomessa. Ainakin itse tahtoisin nauttia pikarillisen konjakkia iltaisin ennen nukkumaan menoa, mutta harvoimpa sitä pystyy eläkeläisen tuloilla ostamaan kun niin kallista on.Sukulaislikka joskus tuo ulkomailta tullessaan tuliaisena,kiitos hänelle.
      Lehdestä luin sellaisen blogikirjoitelman ja en silmiäni ollut uskoa.Voiko olla meillä tuollaista menoa nykyisin valtion toimesta? Lukekaa itse www.lainsuojaton.blogimaa.com

      • No jo on mummo..

        alas vajonnu, kun ei ole pieneen tilkkaan konjakkia yömyssyksi varaa Alkosta ostaa. Itse ostan Alkosta juomani, eikä nykyisiä hintoja voi moittia kalliiksi, edes konjakin. Eri asia on, jos juomilla aletaan läträämään ja pörrätään päiväkaupalla, mutta kohtuu käyttäjälle ei todellakaan kallista.

        Tuon toki ulkomailtakin alkoholia, mutta harvoin tulee tuoduksi "täyttä lastia", erikoisuuksia ja niitä viinejä mitä ei Alkosta saa.


    • Alkon asiakas

      Kannatan sellaista asiaa että Alkot olisi myös pyhäpäivisin auki, kyllöä asiakkaita riittäisi.

    • 5261hshghah

      Tällä toimenpiteelläkö luulet hintojen laskevan?
      Kun yksityinen raha,,,Kesko ja S-ryhmä pääsevät määräävässä markkina-asemassa päättämään yhdessä hinnoitelun tuotteesta jonka menekki on 100%:sti taattu niin voin vain kuvitella mitä kossun hinnalle tapahtuu?????????????????????
      Parempi valtion monopoli kuin tunteettoman yksityisen miljardöörin monopoli.

    • viini maitokauppaan

      en edes ymmärrä miksi jotkut vastustavat viinejä kauppaan? Jos ei halua niin ei tarvitse ostaa itse mutta antaisi muiden ostaa ..

      • 5.4.32.10

        Samoin 80-luvulla monet vastusti yöradion kokeilua (vain kokeilua) koska nukkuvat silloin.
        Kuinka moni valvoi kuka mistäkin syystä ja olisi halunnut kuunnella.
        Nyt lähes joka kanava lähettää onjelmaa 24/7.
        Moniko on tullut radioholistiksi ja lakannut nukkumasta kun on niin helposti kuunneltavissa lähetystä radiosta.


    • 007 Bond

      Ehdottomasti kauppoihin, mikä suljettu maa me oikein olemme. Virolaiset ajaa ohi Mersuilla ja kun me jonotamme Alkoon..?
      Kyllä sitä veroa voi muutenkin kerätä, sekä, esim. romanit, luuserit, töihin, tai kadulle sitten, vaihtoehto!

    • juopporetkukansaa

      Ja Wi-tut vieläkö ruokakauppaan pitäs viinat saada!
      Eikö tuosta viinankirosta ole saatu jo tarpeeksi esimerkkiä mitä se teettää ihmisillä????
      Alkoon vaan kaikki viinat ja kortille niin kuin ennen vanhaan!

    • Amaroni

      Parasta palvelua ja tietämystä saa Alkosta!! Ei ruokakaupan myyjät tiedä viineistä yhtään mitään....

      • 5.4.32.10

        Tietääkö kassa marketin kassalla " myymistään" tavaroista mitään?
        Eikö kuluttajan pidä itse tietää mitä haluaa ja joskus kokeilla jotain uutta ja oppia samalla.


    • Ezcou

      Jaa että viinatko ruokakauppoihin?
      Täällä Pohjolan pääkaupungissa ne on olleet jo vuosia! Kaikki Alkot on ruokamarkettien yhteydessä. Minua ei haittaa yhtään jos otan muutaman askeleen marketin kassalta ja käyn hakemassa juomat Alkon puolelta jos siltä tuntuu.
      Tämä on just sopiva ja toimiva malli tässä vaiheessa. Vaan ei kyllä minua haittaisi vaikka viinat tulisi sinne markettien hyllyilekin, ainakin viinit joita itse käytän. Olisihan se kauppiaidenkin kannalta tasa-arvoisempaa.

    • naurettavaa34

      Minä en näe mitään ongelmaa siinä että väkeviä juomia,viinejä ym saa vain Alkosta. Käy ostamassa sieltä sen mitä tarvitsee. Alkoholi ei ole mielestäni kallista,ei sitä joka viikko tarvitse litkiä(tai joka päivä).

    • Ei viinaa

      Liian paljon jo viinan pilaamia ihmisiä suomessa. Parempi, jos ei olisi koko viinaa keksittykään

    • elv

      Kannattaisin muutaman puna-,valko-, ja kuohuviinin tuomista tavallisiin ruokakauppoihin.

    • Nonniin.

      Ei alkoholismi ole viinan syy. Ei viina pakota ketään juomaan, ei huumeet pakota ketään piikin kanssa porttikonkiin kyykkimään. Miksi ihmisten pitää aina tyytyä vain ääripäihin -Kaikki tai ei mitään. Sellasella ajattelullahan tää maailma just kaatuu. En voi muuta kuin luovuttaa, jos kaikki on noin s**tanan tyhmiä.

    • fdsgadfadfadfadsfsad

      alkosta voisi tehdä yleispäihdemyymälän. kaikki huumaavat aineet, kuten alkoholi, kannabis, kahvi ja tupakka alkon myyntiin. siellä tuo ikärajan valvonta toimii vähän paremmin kuin r-kioskeilla. puhumattakaan nyt siitä että diilerit myy pilveä vaikka kymmenvuotiaalle, jos tällä rahaa vain on.
      maalla alkon tehtäviä saisi hoitaa kyläkauppa lukitusta kaapista ja tarkalla kirjanpidolla.

    • Alko on ihan hyvä millainen se nykyään on. Useimmat alkot sijaitsevatkin ruokakauppojen läheisyydessä. Hinta vaan on todella suolainen, mutta jos alkossa käy kerran vuodessa niin voi ihan tyytyväisesti maksaa sen muutaman euron enemmän.

    • jlköj

      Ja laitetaanhan samalla merkit jokaisen käteen, mitä puoluetta kannatetaan, syntyperä, jopa kaupungin mukaan, valvotaanhan tätä juttua nyt oikein kunnolla. Viedään ihmisiltä oma mielipide ja halu kokonaan, hemmetin hyvä idea!

    • Japetiii

      Esim: Saksassa on viinat myynnissä 24/7 huoltasemillakin. Olihan se kivaa kun sitä oli tarjolla joka paikassa, mutta 3päivänä alkoi tulemaan paha olo siitä, kun sitä alkoholia oli koko ajan tyrkyllä. Ei tehnyt enään mieli ostaa. Kun suomeen taas tuli ja sitä alkoholia ei ole joka paikassa tyrkyllä, tekee sitä mieli ja tulee ostettua liikaa. Ja sitten sitä on kaapissa, niin tulee joutua enemmän.
      Eli alkoholille vapaa myynti, vaikka aluksi tulee kulutuspiikki, mutta nopeasti se piikki tippuu, kun ihmiset eivät jaksa kiinnostua alkoholista, kun sitä on kokoajan tyrkyllä.

      Kun tupakat laitettiin piiloon, niin mitenkäs kävikään? Tupakointi ei vähentynyt, vaan tutkimuksen mukaan se lisääntyi.

    • Älli hoi!

      Itse kuulun niihin alkoholin käyttäjiin jotka juovat kohtuullisesti tai oikeastaan aika vähän. Silti haen juomiseni Tallinnasta. Käyn ehkä kaksi kertaa vuodessa ja ostan sieltä ns. parempia juomia kuten laadukkaita ginejä, votkia, viskejä sekä konjakkeja. Mainituista juomista osa on lähes puolta halvempia kuin Alkossa, osassa ei suurtakan eroa. Jännää että joku totesi että en osta Virolaisia myrkkyviinoja? Ovatko siis Koskenkorva ja Finlandia ynnä muut suomalaiset jomat jotenkin myrkytetty Virossa? Hinnat ainakin ovat kohtuullisemmat sill 1 ltr :n pullo Koskenkorvaa maksaa 11.95 Jaloviina 1 ltr 15.35 ja Se Hartwaallin Lonkerokoppakin vain 18.50.
      En käsitä miksi kantaisin rahani Alkoon jossa ynseät myyjät ovat palvelevinaan kun saan tuotteet mukavammin Tallinnasta ja samalla voin ostaa myös viikon parin ruokatarvikkeet ja saan nauttia merimatkasta ja silti jää vielä erotuksesta säästöönkin.

    • Seppo - ei se rek.

      Olet erinomaisen oikeassa.

      Jos holhota pitää, niin holhottakoon vaikkapa vodkan myynnissä. Viinit voisivat vallan mainiosti olla elintarvikeliikkeiden hyllyillä.

      Hommassa on joskus huvittavia puolia. Keskon ruokintajohtaja haluaa virka-aikaan viinit K-kauppoihin, mutta saarnaa vanhoillislestadiolaisten kalaaseissa (etyyli)alkoholin kadottavaksi synniksi. (Kannattaa muutoinkin seurata S24:n vl-palstaa. Ilmeellisiä toilauksia riittää.)

      Minä haluaisin yhden kassajonon periaatteen, kaikki ostokset samasta kaupasta. Jos viiniä on mahdotonta saada ruokakauppaani, niin sitten voitaisiin ryhtyä myymään maitoa, voita ja leipää jne. Alkoissa. Em. Keskon pomo voisi aloittaa vaatimalla Pirkka-tuotteita Alkoon.

      • 34243244243243

        ei ihme että suomalaiset vaan lihoo, kun ei enää jakseta sinne alkoonkaan kävellä kaupan jälkeen!!


      • Seppo minäkin
        34243244243243 kirjoitti:

        ei ihme että suomalaiset vaan lihoo, kun ei enää jakseta sinne alkoonkaan kävellä kaupan jälkeen!!

        Oisko toisin päin: kun on lihottu, ei jakseta kävellä.

        Summa summarum: ruoka monopolikauppaan ja myyntirajoitukset päälle.Ylensyöntihän tunnetusti lihottaa.


    • orikas 1

      on se kumma kun alkon monopoliinkin jo liitetään jeesuus miksei sitten joulupukki onhan sekin taru olento.

    • Kallista kaupassakin
    • jami1111

      eihän noita rapajuoppoja ole muualla kuin näissä holhousvaltioissa.

      paitsi nänä finskit jotka ovat n.sanottuja turistia esim.virossa

    • No onko sitä viinaa pakko ostaa niin perkeleesti ettei siihen ole vara? Miksi pitää juoda humalahakuisesti?

    • ei alkoholille

      Alkoholi ja oluet tulisi julistaa myyntikieltoon,no miksi.Siksi että silloin moni vielä syntymätön vauva syntyisi terveenä,monen perheen elämä rauhoittuisi.Monet väkivallan teot jäisi tekemättä,avioliitot särkymättä,monet otkut itkemättä.Silloin yhteiskunnan varat riittäisi parempiin kohteisiin,Nythän yhteiskunnan varoisa maksetaan paljon alkoholin haittavaikutusten korjaamiseen,sillä he jotka juovat,aiheuttavat paljon tuhoa ja kärsimystä,eivät kaikki,mutta suurin osa väkivallasta,pahoinpitelystä,lasten heitteille jätösta tapahtuu alkoholin vaikutuksesta ihmisen käyttäytymiseen

      • Rajat rajoituksille

        Eiköhän selvitäisi vähemmällä holhoamisela, jos odottaville / lapsiperheille säädettäisiin etyylialkoholinjuontikielto?


    • Kiljutarpeet on jo lähikaupassa pilkkahintaan. Miks sinne ei viini kävisi????

    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Ei viinaa kauppoihiin.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • geaser

      Kivahan niitä juomia olisi kaupasta ostaa, vaan jos verotus pitää juomien hinnan kaupoissakin yhtä korkeana kuin nyt, tuon juomani jatkossakin ulkomailta.

    • Pysyköön alkossa

      Pois kaikki alkoholijuomat kaupoista ja alkoon ne.Toivottavasti laki tiukentaa
      sääntöjä alkoholin suhteen ja tulee tiukempia sääntöjä ja ehtoja.Turha ihmetellä
      miksi on niin paljon alkoholisoituneita ja lisää tulee aina vaan.

    • puskarunoilija

      Kun Viro kuului Neuvostoliittoon, kioskista kuin kioskista sai ostettua Vodkaa. Tiukemmaksi on mennyt nyt, kun Viro itsenäistyi.

      • tshhhvn

        Oli se meilä Suomalaisilla pirunmoinen tuuri,kun ei siihen N liittoon koskaan jouduttu osille.Pi.u vie mikä riesa se olis ollut,olihan niitäki kyllä jotka olis haluneet kokeilla sitäki liittoa.Mutta nykyään ne on kyllä aika hiljasia,suuri osa jo heittäny veivinsä vanhuuttaan.


    • Min.hinta+veroa alas

      Suomalaiset ovat niin persoja tuolle alkomahoolille, että sen myyntiä ei taida kukaan uskaltaa mennä vapauttamaan. Kansalaiset sekoaisivat kun viinaa saa ruokakaupasta murto-osalla aikaisemmista hinnoista, ja ryyppäisivät itsensä hengiltä...

      Toisaalta viinan myyntiä voitaisiin vapauttaa rajoitetusti, sekä alkoholiveroa laskea reilusti alle puoleen nykyisestä.
      Eli viinoille asetetaan tietty minimihinta, jonka alle päivittäistavarakaupat eivät saa viinaa myydä.
      Tämä minimihinta voisi olla hieman vähemmän kuin nykyiset Alkon hinnat, mutta se hinta sisältää vähemmän alkoholiveroa, ja ENEMMÄN MYYNTIKATETTA TUOTTAJILLE.
      Tämä toisi markkinoille lisää valikoimaa kun tuottajien määrä kasvaisi.

      Alkoholin valmistaminen suomessa suomen markkinoille on lähes kannattamatonta, johtuen juurikin tästä järjettömän suuresta alkoholiverotuksesta.
      Monet pientuottajat ovatkin luopuneet kokonaan Suomen markkinoista, ja valmistavat tuotetta ainoastaan vientiin, tällöin verotus on kevyempää ja tuotteen valmistamisesta jää jotain käteenkin...

    • Ikämies!

      Joopa joo! Niinhän sitä kuviteltiin silloinkin kun keppana vapautui, että nyt suomen kansa alkaa sitten rellestää ja kaikki ovat kännissä yötäpäivää! Vaan miten sitten kävikään? Enempi juoppoja on ollut kieltolain aikaan, silloin se viina vasta kansalle maistuikin!

      • gluggluglugluu

        Kyllä ne kieltolait on sillain toimineet, että ne on vähentäneet alkoholin käyttöä, ei kuitenkaan poistaneet sitä. Se on legendaa, että alkoholin kulutus kasvaa kieltolain johdosta. Haittapuolia on kyllä sitten rikollisuuden lisääntyminen, kun kaiken maailman gangsterit ryhtyvät apajille.


    • perusnainen1

      Jo nykyisellään ruokakaupoissa on liikaa tuotteita joten alkoholi voi olla muualla.
      En muutenkaan jaksa paria km kävellä jonkun piikuasian takia kauppahalleissa.

      Muuten mielestäni prostituutio, huumeet ja alkoholi pitää vapauttaa, muttei ruokakauppoihin.

    • hfkhsdkhfkjhsd

      Vai on viinan saannista tehty vaikeaa, jopa mahdotonta! Alkoja on pienessä kaupungissakin useampia ja vielä pienemmillä paikoilla voi usein tilata alkosta lähikauppaan. Ja ne Alkot ovat auki kuutena päivänä viikossa aamusta iltaan. Aukioloajat ovat laajemmat kuin mitä esimerkiksi ruokakaupoilla oli parikymmentä vuotta sitten. Alkoholin saanti on siis helpottunut koko ajan ja samaan aikaan käyttö on lisääntynyt. Entäs sitten kaljan juonti, onko vähentynyt paljonkin sen jälkeen kun keskikalja saapui ruokakauppoihin?

      Mitä viinan hintaan tulee, se ostakoon jolla on varaa. Voin kertoa että hyvin pärjää vaikken ole koskaan ostanut pulloakaan. Ja jos ei osaa hauskaa pitää ilman pulloa, niin suosittelen vilkaisemaan peiliin ja sieltä kyselemään, missä vika.

    • 323323322

      Alkoholistit pois suomesta!!!

    • voi taivas

      Saisko samalla huumeet ja muut paskat RUOKAkauppoihin??
      Samalla sieltä vois ostaa persettä jne. Sukupuolitauteja kanssa. Muita loistavia ideoita??? Anyone?

      • voihan vitalis

        No niin!
        Missä se sitte raja on, jos viinat hyväksytään kauppoihin ?
        Tottakai muut huume ihmiset sanovat, että meille kans
        yhtä hyvä palvelu kuin juopoilla jo on.

        Kyllä on eteenpäipyrkivää tämä Suomen kansa!
        Kalkkikset vaietkoon,ei ne mitään ymmärrä toisten tarpeista.


    • alkoholin vastustaja

      olen sitä mieltä että kaikki alkoholituoteet saisi olla alkon hyllyillä jopa oluetki ja niin vältyttäs alkoholin harmeilta joutumasta helposti nuorten käsiin ja loppuisi ruokakaupoista myös liikaa nauttijoitten parveilu

      • Alkoholin ylistäjä

        Kyllä se kuule päätyy ihan yhtä helposti lasten käsiin sai sitä Alkosta tahi K-kaupasta.
        Ja niitä liikaa nauttijoitahan on monenlaisia, sama pätee ruoan nauttijoihin...

        Miten ajattelit että normaalit ihmiset jaksaisivat katsoa tämän yhteiskunnan pelleilyä ilman viinaa? Ei onnistu! Ei sitä kuule pysty selvinpäin kauaa katsomaan joka vähänkin osaa omilla aivoilla ajatella!


    • "Kieltolain kannalla

      Juu, ja liikenteseen vapaa nopeus, eli kaikenlaiset nopeusrajoitukset romukoppaan ... molemmissa taataan, että uhrien määrä vuodessa tuplaantuu, tätäkö kirjoittaja haluaa ???

    • Tuija Brax teki

      käsittämättömällä lainmuutoksellaan tämän kaiken mahdottomaksi.

      Sakkorangaistusten muuntaminen vankeudeksi poístui, mikä tarkoittaa täsmälleen sitä, että luottotiedoton voi kävellä mihin tahansa kauppaan ja varastaa mitä tahansa saamatta siitä mitään rangaistusta.

      Virossa on aivan eri meininki-Sairasta suomenmaata ei kannata Viroon verrata.

    • Deadlift

      Vain HEIKOT tarvitsevat viinaa!

      • Näinhän se on totuus

        Näin on. Samaa olen hokenut ainakin puolivuosisataa jo.
        Heikot pakenee huumeisiin. Alkoholi on muunmuassa huume.

        Minä en tartte alkoholia. Enkä muitakaan huumeita.


    • teinit hurraa

      "Viinat kauppoihin! Ja Alkot kiinni."

      Eli toisin sanoen alaikäiset teinit saisivat vielä helpommin alkoholia hankituksi.

    • keskari4

      Kun keskiolut vapautui kauppoihin v. 69, niin sen jälkeen sen kulutus on vain vuosi vuodelta kasvanut ja nykyään mäyräkoira pakkaukset ovat yleisempiä kuin ruokaostoskassit. Juoppoa ei tarvitse kovin kaukaa lähipiiristä etsiä. Nyt sitten kun elintarvikekauppaan perustetaan vielä väkevien juomien nurkkaus, niin elinajanodote pudonnee Venäjän lukemiin n. 60 v. Elikkä suomalaisetkin alkaisivatkin olla jo sukupuuton partaalle muutaman vuosikymmenen päästä. Sen verran persoa kansaa viinan perään kuitenkin.

      • Pökälekansaa Finland

        No mutta sehän olisi vain hyvä asia. Heikot joutavatkin kuolla sukupuuttoon.
        Suomalaisuus ei ole mikään välttämättömyys. Mitätön pökälekansa.


    • benisbanu

      Makeiset ja tupakat pois kioskeista!

    • nuorison ykköstoive

      "Viinat kauppoihin! Ja Alkot kiinni."

      Meinaatko ettei nykynuoriso olisi tarpeeksi kuralla?

    • iso viljo

      viina tavan kauppoihin kuten muissakin eu maissa tai sitten voitaa erota eu sta suomi kapitalisti maa

    • Ossaus

      Kaikki alkoholi ruokakauppoihin tietenkin. Loppuu monopolihyysäys. Ja hinnat laskee, eli jää enemmän rahaa lasten ruokiin kun äidin viinalasku pienenee.

    • hmm.

      Ehkä siinä pitäisi olla jotain ikärajoja enemmän sitten kaupassa, aina kun promillet nousevat. Mutta alkoholistien pitäisi päästä avun piiriin muutenkin suomessa. Vaikuttaa siltä että terapia ei toimi? Tai sitä ei ole. Tosin ongelma voi olla monitahoinen ja erilainen kullakin.

      • hmm.

        Annoskoko ja painosta ym tekijöistä pitäisi olla infoa aina kun ostaa alkoholia. Että ei ota ihmiset liikaa. Ja varoitus myrkytyksestä ja muista vaaroista. Aikuisena en koe tarvitsevani kuin harvoin 1 annoksen (pieni siideri) tai puolikkaan, ehkä vähemmänkin.


    • Nallekarhukissa

      Omalla tavallaan minulle on aika sama mistä alkoholia saa, MUTTA, hinta verrattaen laatuun onkin sitten toinen juttu.
      Ja sitten taas toisaalta kaikki alkoholit jos tunkisi alkoon ja pitäisi henkilöllisyys ja promille määrä todistaa jos näyttää liian nuorelta tai päihtyneeltä, voisi lisätä kaduilla kävelemisen turvaa, ja hankaloittaa nuorisolle ostettavan alkoholin saantia.

    • Häpeäisitjos osaisit

      Valtio se määrää missä viinaa myydään. Pitäisi määtätä paljon nykyistä tarkemmin, koska alkoholin haitat maksaa valtiolle ja yhteiskunnalle monin kerroin sen mitä viina maksaa.
      Hukkaan heittettyjä työpäiviä, sairauksia, tapaturmia, ennenaikaisia kuolemia, avioeroja, huostaanottoja jne jne

      Ja joku vielä vaatii vapaampaa viinanmyyntiä!!!!

    • rawpower1

      mä olen sitä mieltä.. että alkoholi kokonaan pois myynnistä.. t:entinen juoppo.. nykyinen kova treenaaja

    • Alko on monopoli

      Alko on valtion hyväksymä monopolifirma.

    • Viiniystävä

      viinivalikoima Alkossa on laadukas ja hinta-laatu -suhde kohdallaan. Jos viinit tulevat ruokakauppoihin, niin rupeamme juomaan samaa kuin Keski-Euroopassa ns. talonviinejä eli täysin juomakelvotonta. Hintataso nousisi ja valikoima pienesi huomattavasti nykyisestä hyvästä tasosta.

    • Mrs32

      En usko alkoholin kauppaan siirtymisen lisäävän sen kulustusta. Hintoja se voisi laskea mutta ne jotka ovat alkoholin suurkuluttajia, tuskin välittävät mistä sen ostavat. Ja nämä suurkuluttajat varmasti jatkavat viinaralliaan Viron puolelle, kävi miten tahansa.
      Voisiko alkoholin kauppoihin tulon myötä jopa käydä niin että ihmiset oppisivat Keski-Eurooppalaisen tavan käyttää alkoholia sivistyneesti? Kuten joku aiemmin kirjoitti, kielletty hedelmä kiinnostaa. Ehkä alkoholin vähemmän kielletyksi tekeminen voisi jopa olla hyvä asia.
      Mitä nuoriin tulee; Alkolla on toimivat ikärajat, mikseivät ne toimisi myös ruokakaupassa? Jos alaikäinen haluaa alkoholia, hän saa sen varmasti yhtä helposti (ikävä kyllä) kummasta tahansa.
      Alkoholin siirtyminen kauppaan voisi kilpailun lisäksi tuoda mukanaan myös erikoistumista ja vaihtelua, kun joka putiikissa ei olisikaan ihan sama tarjonta.

      • Ei kauppoihin

        En hyväksy alkoholijuomien siirtymistä kauppaan,vaikka viinin ystävä olenkin.Ei pitäisi
        olla mikään ongelma hakea haluamansa ja tarvitsemansa juomat alkosta.


    • pööppöö123

      Ei missään nimessä viinaa ruokakauppoihin. Meillä juodaan liikaa muutenkin. Keskari pitäisi laimentaa ja kolmosolut pitäisi siirtää alkoon. Koko kansa on masentunut ja juo vaan kaiket illat kaljaa. liika kalja aiheuttaa monia liitännäissairauksia. Kun aivot tuhoutuu alkaa tylsistyminen ja dementia. Jätkät kävelee tuolla naama turvoksissa kun maksa vetelee viimeisiä. Lipettakaa kelkkarissa se kaljan juominen !!!!!!!!

    • pöööö

      Sen vähän mitä tarvitsee voi hakea alkosta. Viina tai yleensä alkoholipitoiset juomat ei ole jokapäiväiseksi tarkoitettu.

    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      olen asunut saksassa,missä oli kaupat ja kioskit puolillaan viinaa,vaan juoppoja ei näkynyt,,,,....

      • on se

        Mene Saksaan takasin,eix se sillä ole selvä.


    • ufckjgkh

      Test

      • Pois silmistä!

        Jotkut tosissaan taistelevat alkoholismin kanssa! Armoa!
        Kyllä sivistyneesti nauttivat joutavat käydä juotavansa hienosti alkosta hakemassa! Kaupassa ne on heikkojen kompastuksena!


    • vitun vittupäät!!

      ei helvetissä viinoja ruokakauppaan! sitten saa jonottaa vielä pitempään kun jotkut vajukit meni laittaan röökit tiskin taa "perustelulla" että lapset saa helposti vaikutteita. nytten jos joku oikeasti vittu kehtaa edes yrittä laittaa kädenvääntöä tästä ja tekee lakialoitteen että viinat ruokakauppaan ja alkot kii niin jos lampaat ei osaa muutakuin määkiä sen jälkeen niin vittU kun on viturallaan kaikki vitun vittupäät!!

    • Ei tuota ongelmia käydä Alkossa, kun on tarvetta.

    • Suomalaisten tyhmyys

      Ero on siinä, että muualla osataan juoda maltillisesti. Täällä jos Alkon tuotteet siirrettäisiin kauppoihin, meno olisi ihan toisenlainen kuin esim. keski- ja etelä-Euroopassa.

    • sbdrtv

      Viina vapaaksi ja leveämmät jalkakäytävät. Kommari suomi holhoaa meidät hengiltä!!

    • Manopoli

      Omat viinit käymään! pör pör

    • Turha sitä viinan myyntiä on rajottaa kyllä sitä saa ostettua jos haluaa,minusta viinat saa tulla kauppoihin tai ainakin viinit vois tulla ihan hyvin ruuan kans niitä yleensä kuitenkin juodaan ei nykyisessäkään vikaa,mutta sitä mieltä olen että alkoholi veroa pitää laskea että se juoma ostetaan suomesta eikä virosta.Itse melkeen joka viikonloppu 0,5l viina pullon ja muutaman lonkeron.
      5.5% lonkero virossa n.17€ kori ja suomessa hintaa tulee n.50€ suomesta voisin ostaa jos ero oli ees kohtuullisempi mutta jos juon kk 2koria lonkeroa ja 4pulloa viinaa niin säästö on n.100€ kk eli vuodessa n.1200€ ja viron reissu maksaa alle satasen ja pääsee samalla vähän "lomareissulle".Varaa osta suomestakin,mutta en nä siinä mitään järkeä ennemmin käytän tuon 1200€ johkain muuhun säästän tai vaikka käyn ulkomailla.
      Kukin tyylillään mutta jos hintaero olisi kohtuullisempi niin ostaisin suomesta,mutta "köyhän" on pakko säästä ku köyhäkin haluaa kuitenki harrastaa eikä vain istua kotona ja varoa ostamasta mitään!

    • 678976788556788

      Turpa kii ja lopeta se urputus.
      Ruokakaupasta ruoka ja muut juomat.
      Alkoon kaikki missä on prosentit paitti etikka ;-)

      Suomalaiset eivät edelleenkään osaa juoda oikein ja sekös auttais, että se viina olis vieläkin helpommin saatavilla ruokakaupoista.

      On sullakin murheet toisaalta tuo suon kirjoitus onkin PROVO hähää

    • piparitassu

      Ostettuani viiniä lähimarketista Italiassa tulin siihen tulokseen, että Alko on hieno asia. Jos siellä ei saa tuotteisiin kohdistuvaa asiantuntevaa palvelua niin S-marketissako saisi? Osastolla pyörinyt asiakaspalvelija ei osannut kertoa minulle, mikä viini olisi makeaa tai puolikuivaa. Ärsytti. Tottakaihan minä sitten tutkailin kaikki pullot kunnes löysin yhdestä tutun sanan...

    • näin on näreet

      Luuletkos sinä että sitä viinaa ruokakaupoista sen halvemmalla sais kun viinakaupastakaan.SITÄPAITSI / jos nuin pers aukinen olet, että et viinakaupasta viinaa pysty ostaan niin ole sitte ilman.
      Ruokakaupat erikseen ja viinakaupat erikseen jatkossakin.

    • apapp1

      Kyllä viinit voisi ihan hyvin olla ruokakaupassa.

      • Viinit ärrälle

        Ja hinnat kohdilleen, Aldi myy Saksassa hyvää valkkaria 2,70€ litra, koskas saadaan tänne?


      • Weine fur alles

    • vcxvcxvcxxc

      Kauppaan voisi siirtää kaikki miedot juomat. Viineistä ylöspäin voisi olla alkossa.

    • kilju2

      Juu ja hiivan ja sokerin myymistä on syytä rajoittaa.

    • 6thr4g

      Kaikki alkoholit voitaisiin mielestäni laittaa normikauppojen hyllyille. Ei ole muiden vika jos jotkut rupeavat suurkuluttajiksi.

    • Oikealla tavalla

      Virulaisiin myrkkyihin? Ja paskat. Ei ole mitään myrkkyä!!!

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe