Ei uimataitoa

Apua kaipaava

Eli, olen siis 14-vuotias tyttö ja ongelma on sellanen että en osaa uida. En osaa sukeltaa, uida, en edes liukua, en MITÄÄN. En ole koskaan käynyt uimakoulussa eikä uimataidoton äitini ole voinut minua opettaa (isä kuoli kun olin 2) joten taidon oppiminen ei vain ole onnistunut.

Mulla on aina ollut joku kammo vedestä; vettä ei saa mennä silmiin, korviin tai nenään, tai saan kohtauksen, alan pärskiä ja joudun menemään sivuun ja kuivaamaan vedet pyyhkeeseen. Tuo kammo rasittaa mua, mutta se vaan on ollut mulla aina, enkä ole eroon päässyt. Sama pätee myös siihen, että jos olen uimahallissa ja joku ui ohi roiskien vettä; jos sitä vettä roiskuu mun keholle nii koen sen tosi epämukavana.

Kaiken kukkuraksi minulla on yliherkkä tuntoaisti, joten uimahallien normaalilämpöinen vesi tuntuu minusta jääkylmältä ja minulla menee parikymmentä minuuttia että edes pääsen veteen kastautumaan kunnolla, koska kylmyys on niin lamauttavaa; sama pätee myös vesistöihin, ja jos lähden kesällä rannalle kavereiden kanssa, niin en koskaan mene syvälle veteen, korkeintaan kahlailen matalikossa.

Mutta, mun tarkotus ei ollu nyt purkaa tota kaikkea, vaan kertoo se oikee asia; mulla alkaa parin kuukauden päästä koulu-uinnit, ja niihin koulun uimahallikäynteihin sisältyy vain opettajan opetuksia selkäuinnissa ja niin edelleen; minä en voi niihin opetuksiin ottaa osaa uimataidon puuttuessa tyystin. Meidän kylän uimahalli on myöskin vain varuskunnan uimahalli, ja siellä on yksi ainut, syvä ja suht pieni allas. En siis voi edes vain kahlailla siinä altaassa ja yrittää opetella liukumaan omin päin...

Kysymykseni on siis, että mitäs ihmettä minä sanon opettajalle ja miten oikein osallistun näille tunneille? Yleensä ne, jotka ei osallistu uinti-opetukseen, kävelee sellaset kuusi kilometriä takasin meidän koululle, mutta mulla on skolioosi, ongelmia selän kanssa siis, ja en saa kävelläkään niin pitkää matkaa...

7

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lola2

      Pyydä äitiltä lupalappu olla osallistumatta ja tarvittaessa lääkäriltäkin, jos ei ope muuten usko.

    • meitä on moneks

      Menet avoimesti puhumaan opettajallesi ongelmastasi. Ihminen hänkin on, etkä ole ensimmäinen jonak uintitaidot on nollassa.

      Voisit vaikka jossain vaiheessa osallistua aikuisten uimakouluun, siellä ei taatusti naureta, kun jokaisella on sama ongelma. Uimataitoa on aika mahdoton oma-aloitteisesti oppia saati jos on pelo vedestä, joka usein voi vaatia myös psykiatria.

    • Esko o

      Lapset pitävät vedessä olemisesta tavallisesti. Siksi on vaikeaa uskoa, että olisit aivan erilainen lapsi. Tee vain vedessä ihan mikä miellyttää. Ei sinun tarvitse mitään hienoa uimataitoa esittää. Uimataito tulee vähitellen, kun totut enemmän veteen. Kokeile erilaisia kellunta välineitä. Kelluminen on mukavaa.

      • Nykyään koulun uintitunnit käsittääkseni eivät ole enää luokkaa "käykää lapset uimassa, opettaja ottaa nyt kupin kahvia", vaan siellä on tarkoitus tehdäkin jotain. Jos ei ole mitään pohjaa ja hyvin vahva reaktio esim. pään veden alle laittamiseen, niin tuossa jää kyllä jalkoihin. Pienessä ryhmässä pystyisi antamaan jotain tukea heikommallekin, mutta isossa ryhmässä - kuten koulujen kaikki ryhmät nykyään tyypillisesti ovat - ei tuohon ole mahdollisuutta. Varsinkin, kun koululuokkien mukaan jaotellut ryhmät eivät ole mitään tasoryhmiä, niin lopputulos on vähän hankala.

        Ei muuta kuin rohkeasti juttelemaan opettajan kanssa tälläisessä tilanteessa, mikäli ei auta niin sitten pyytää vanhempia keskustelemaan, mielellään mahdollisimman kiihkottomasti ja asiallisesti.

        Uimahallin veden lämmöstä on muuten vielä kommentti: Uimahallin vesi on tosiaan vähän vedessä liikkuvalle kylmää. Jos se olisi lämpimämpää, niin kovempaa treenaavat eivät pystyisi harjoittelemaan.


    • nuni654

      Ota selvää järjestetäänkö lähialueilla uimisen alkeiskursseja ja mene tällaiselle opetteleen. Niissä lähdetään liikkeelle ihan perusasioista.

    • Uimaripoitsu..

      Kysy opettajalta tai lähimmästä "kunnon" uimahallista uimataidon alkeiskoulutusta. Asut ilmeisesti jollain pienellä paikkakunnalla, jossa ei
      ole yleistä uimahallia. jos et opi uimaan alaikäisenä voi myöhemminkin opetella uimaan aikuisten uimakouluissa, joita järjestetään ympäri suomea.
      Niissä aloitetaan ihan alusta eli .. harjoitellaan veteen totuttautumista, kellumista, liukumista yms.. uintia vatsallaan ja selällään.

    • uimataidoton

      Mullakin on ollut kammu vettä ja uimista kohtaan. Olen jo aikuinen ja olen onneksi huomannut että elämässä pärjää hyvin myös ilman uimataitoa. Nuorempana häpesin sitä etten osaa uida, mutta nykyään se ei enää haittaa. Kaikki eivät pidä samoista asioista. Aikuisena olen löytänyt itselleni sopivat liikuntaharrastukset enkä harmittele enää uimataidottomuutta. Lapsena ja nuorena sitä ajatteli että olisi jotenkin noloa elää uimataidottomana. Onneksi olen oivaltanut että uimataidottomuus on ihan samanlainen "poikkeavuus" kuin vaikkapa huono matikkapää, siitepölyallergia, ujous, homous, ... Missään näissä ominaisuuksissa ei ole mitään väärää, ne ovat ovat ihmisten moninaisuutta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe