Ensi heppa

heppafani2

Moi olen 13-vuotias tyttö ja olisin ottamassa ensi keväänä jonkun laisen hevosen/ponin ylläpitoon puoleksi vuodeksi...ja sen jälkeen osto...äidilläni on kokemusta hevosista (ollut joskus oma hevonen). Minkä lainen rotu olisi hyvä "ensi hevoseksi/poniksi"? Olen n.154cm ja painoa vähän alle 45kg.

Kiitos vastauksista!!(:

3

90

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa katsella isoa ponia tai pientä hevosta koska pikkuponit jäävät pian pieneksi, mutta muutoin rodulla ei ole merkitystä, vaan luonteella ja mahdollisesti koulutustasolla, riippuen siitä mitä haluat hevosesi kanssa tehdä. Kaikista roduista löytyy hyviä ja huonoja yksilöitä.

• kokenut-tippuja

suosittelen kyllä ensi hevoseksi/poniksi jotain vanhaa opetusmestaria mikä osaa opettaa sinua ja antaa pienet virheet anteeksi. nuori hevonen tai poni on kokematon ja ei anna pikku virheitä anteeksi.rotu nyt riippuu ihan että haluatko koulu vai este ratsastajaksi vai kisa ratsastajaksi. tuon tekstisi perusteella sinulle sopisi poni roduksi vaikka joku iso risteytys poni ja hevoseksi vaikka suomen hevonen.suosittelen kyllä että ostat aluksi terveen ja aika vanhan opetusmestarin mikä opettaisi sinua nämä ensimmäiset vuodet ja sitten siirtyisit vaikka nuorempaan hevoseen tai isoon poniin.jos otat ponin niin pituutdeltasi olet jo liian pitkä shetlannin,connenmaran,russ rotusille poneille,pientä hevosta tai ponia ei kannata ostaa vaikka se olisikin söpö tai kaverillakin on pieni poni.kannataa miettiä sellasta hevosta tai ponia kenelle pärjäät,on tasosi mukainen,soveltuu siihen lajiin mitä haluat,on sopivan kokoinen ja on terve.itse sain ensimmäisen hevosen kun olin ratsastanut vasta vuoden.hevonen oli minua isompi,6,v,tamma ja vei minua sata nolla.vanhempani luulivat että kannattaa ottaa nuori hevonen ja iso jottei tarvitsisi ostaa heti uutta.no en tosiaan ymmärtänyt hevosista silloin viellä mitään mutta luulin että kyllä vanhempani älyävät.no hevonen tuotiin meille ja kun se oli ollut meillä 3 päivää ratsastin sillä maastossa ja en saanut siihen mitään hallintaa,se ei edes kuunnellut minua ja kun se äkkiä pysähtyi ku näki jotain ja katoin sivulle ja nojauduin eteen se lähti kiitolaukkaa kohti kotia ja heitti mut jalkoihinsa ja minun jalat ja ja käsi murtui.vanhempani näkivät hevosen vapaana pihassa syömässä ruohoa ja lähtivät etsimään minua.minä siis löydyin keskeltä metsä polkua jalat ja käsi murtuneena.minut vietiin sairaalaan ja minulla oli vakavia murtumia ja jalkani ja käteni kipsattiin.olin sitten noin vuoden pyörätuolissa ja hevonen oli laitettu myyntiin.muistan sen tuskan kun rakas hevoseni laitettiin kuljetuskärryyn,näin kaiken ikkunasta.pääsin pois pyörätuolista ja sain kipsit pois,vanhempani sanoivat etten ikinä enään saisi omaa hevosta.olin kuntoutuksessa noin vuoden ja sain sitten kahdenvuoden jälkeen mennä ratsastuskoulun tunneille kerran viikossa.olin ihan kipeä joka paikasta sen tunni jälkeen.tuo onnettomuus tapahtui kun olin lapsi noin 10 vuotias.nyt olen jo aikuinen ja muistelen tuota tapahtunutta.ostin tuon saman hevosen mikä oli tiputtanut minut pahasti takaisin eläke-aikoja viettämään.nyt se laiduntaa uuden hevoseni kanssa pihassamme.minun oli pakko ostaa tuo hevonen takaisin koska se on aina ollut minulle tärkeä ja sain sen halvalla eläkekotiin :) toivottavasti tuon tarinani luettua et halua nuorta hevosta tai ollenkaan hevosta jollet pärjää.tarinani on siis totta ja on surullista että minulle on näin tapahtunut mutta onneksi olen kunnossa ja voin ratsastaa normaalisti :) kannattaa siis miettiä että minkä hevosen ostaa.

• susi18

Kiitos tiedosta !:) ajattelenkin jotain vanhempaa(: ja lempirotuni on kyllä suomenhevonen!(: ja onneksi pystyt normaalisti ratsastamaan ettei jäänyt mitään pysyviä vammoja! Ja varmasti kivaa kun sait ostettua saman hevosen takaisin mikä on ollut sinulla nuoruudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      67
      4252
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      88
      3835
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      49
      3345
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2608
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      23
      2479
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2333
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2155
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1838
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36