vuoroasuminen ja elatusmaksut

oikeudenmukainen1

Nykyään eri instanssien ja psykologien taholta suositellaan eron sattuessa lapsille nk. vuoroasumista eli jossa lapset asuvat vuoroviikon kummankin vanhemman luona. Myös tällainen on oma järjestelyni kahden lapsen, 14 ja 17v suhteen, tosin siten, että ovat kaksi viikkoa kerrallaan kummankin vanhemman luona niin vältytään jokaviikkoiselta laukkujen pakkaamiselta. Mutta siihen ne hyvät uutiset sitten loppuivatkin.
Erottuamme muutin pois yhteisestä kodista jonka jätin siis lasten äidin ja lasten käyttöön yhtiövastiketta vastaan, asunto oli omistuksessani ja jätin sen täysin kalustettuna. Keväällä 2010 ex muutti asunnosta pois ja oli aika ruveta hieromaan elatusmaksusopimusta. Lasten valvojan luona ilmoitin, että koska lapset vuoroasuvat kummankin luona 50/50 olisi kohtuullista että toinen heistä tulisi kirjoille minun luo ja toinen äitinsä luo. Lasten äiti nauroi tälle esitykselle lastenvalvojan edessä eikä mitään sopimusta siis päästy edes tekemään. No ajattelin että tässä ei nyt montaa vuotta ole, joten päätin vuoroasumisesta ja em episodista huolimatta maksaa elatusmaksua molemmista lapsista siten, että katan 80 % lasten elatustarpeesta, joka on laskettu oikeusministeriön kaavan mukaan. Summaksi tuli 759,00 euroa per kk yhteensä. Tämän lisäksi maksan lasten kaikki ns investointiluontoiset kulut kuten esim tietokoneet, pelikonsolit, polkupyörät, mopot, mopo ja moottoripyöräkoulut ja niiden vakuutukset ( mp vakuutukset on luokkaa 700 eur v) sekä suurimman osan lomamatkoista kuten kaikki hiihtolomat. Lisäksi olen lahjoittanut lapsille vuosittain 1.000 euroa tosin siten, että saavat sen käyttöönsä vasta täytettyään 18 v. Näin mentiin 1 1/2 vuotta, tosin erilaisia kuukausittaisia ongelmatilanteita on riittänyt. Nyt syyskuussa sain eräältä lakitoimistolta uhkauskirjeen, jossa vaadittiin elatusmaksun korotusta 1.360 euroon koska lasten äiti on elatusmaksukyvytön, koska hän on irtisanoutunut töistään ja ruvennut opiskelemaan, toisin sanoen lasten äidin ei tähän vedoten tarvitse vuoroasumista huolimatta osallistua lasten elatukseen mitenkään vaan kaikki elatusvastuu on minulla. Ilmoitin heille, että kiitos, mutta ei nyt kiitos kuitenkaan. No, lokakuussa tuli sitten haaste käräjäoikeuteen, haasteessa ei puhuta vuoroasumisesta sanaakaan vaan ilmoitetaan lasten tapaavan minua laajasti. Lisäksi minun pitäisi maksaa vanhemmalle pojalle koulutusavustusta 755 euroa kk elatusmaksun päätyttyä lukion loppuun asti, huolimatta siis siitä, että ko poika asuu puolet ajasta luonani. Lasten äidillä on tietysti valtion maksama oikeuden käynti eikä asiassa mitään hävittävää vain voitettavaa, minun pitää tietysti kattaa omat oikeudenkäyntikuluni itse ja jos häviän ko oikeudenkäynnin maksaa myös heidän lakimiehensä palkkiot. Ja tämä kaikki on mahdollista vain koska lapset kirjattiin äitinsä osoitteeseen ja siten heitä "edustaa" hän yksin ja hän voi heidän nimissään aloittaa hänelle ilmaisen oikeudenkäynnin, tämä huolimatta vuoroasumisesta. Missään prosessin vaiheessa kukaan ei ole kysynyt minulta hyväksyntää lasten osoitteen siirrosta äitinsä osoitteeseen. Että näin mennään tässä tasa-arvon ajassa, vuonna 2012.

11

1649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottarotampirotin

Kyllä mua ärsyttää kun luen näitä... joillekkin ei riitä mikään! Tarkotan ap:n ex-vaimoa. Näemmä erossa, jossa on lapsia, on aina myös yksi rotta.

Mun lasten isä maksoi lapsistaan pienimmän mahdollisen mitä voi maksaa, oikeastaan vähän allekin ja lopetti heti kun lapsi 18v täytti "vähävaraisena" (300 neliöinen okt, vene, mökki, 3xauto, mökki Lapissa Espanjassa). Vaan kaikki firman omistuksessa ja se on kirjattu vanhan äidin nimiin. Itselleen ukkorukka nostaa 1000€/kk...

Että näinkin mennään tässä tasa-arvon ajassa, jo vuodesta 2002.

PS. toivottavasti pystyt soveltaa tätä mun exän rottamaisuutta edes vähän ja saat maksuja pienemmäksi...

• Blankton

Ihan ekaksi, on sinulta maistraatti kysynyt luvan silloin kun erositte, että hyväksytkö, että lapset muuttavat äitinsä kanssa.

Itsellä nelisen vuotta kohta vuoroviikkoasuminen kahden lapsen kanssa. Isä ei ole suostunut maksamaan elatustukea ollenkaan, missään vaiheessa. Hän on koko ajan käynyt töissä, minä olen tehnyt pätkätöitä/ollut työttömänä.

Jossain vaiheessa kun jäin työttömäksi ja rahat oli tosi tiukilla, pyysin isää antamaan edes jotain et selviäisin lasten kanssa minun viikoillani. Isä toi n 20e edestä ruokaa aina kun lapset toi mulle. Parempi sekin kun ei mitään...

En ole asian kans alkanut isommin taisteleen, en ole soskun asiakas vaan päivärahoilla/palkalla ja tulen toimeen. Töissä ollessani voin jopa lapsille jotain kivaa välil laittaa ja käydä elokuvissa heidän kanssaan.. työttöminä aikoina en juurikaan. Ulkovaatteet yms pyörät olemme ostaneet isän kanssa puoliksi.

Tiukkaa on mutta kun aikoinaan yritin taistella elatuksesta, oli isän kanta seuraava: hän haluaa toisen lapsen kirjoille hänen luokseen ja jos en suostu, hän taistelee vaikka viimeiseen saakka että saa molemmat. Hänen mielestään olisi niin täysin epäreilua että hän minulle joutuisi jotain maksamaan koska lapset ovat puolet ajasta hänellä. Hänestä jo se että minä saan lapsilisät, olisi merkki siit et mun pitäis maksaa enemmän lapsien kuluista. Olen maksanutkin. Kaikki lääkäri ja sairaalakulut mitä lapsista on tullut... Onneksi niit ei ole paljon ollut.
      Musta ei ole tällaiseen taisteluun... Mun mielestä tärkeintä on että isä ja äiti ovat väleissä, että lasten asioista ja ongelmatilanteista koulussa/kodeissa voidaan keskustella yhdes ja olla samalla puolella..

Molemmissa kodeissa on täysi koti lapsille. on omat huomneet, lelut, vaatteet. Ainoat on kännykkä, koulureppu ja harrastusvälineet kun lapsien mukana vaihtavat kotia kerran viikossa.

Ja lapset tykkää :) Sehän se tärkeintä on. Kotien välillä on 500m.

• oikeudenmukainen1

tarkennukseksi, maistraatti ei ole kysynyt mitään suostumusta.

• neljän yh
        oikeudenmukainen1 kirjoitti:

tarkennukseksi, maistraatti ei ole kysynyt mitään suostumusta.

Mistä ihmeestä tommosen summat on ees revitty. Jos lapsen keskimääräinen elatustarve on n 400€/kk (muistaakseni) ja siihen lisäksi kohtuulliset asumiskulut jne niin ei kai tommosta summaa voi tulla millään vuoroviikkoasumisessa. Lisäksi tuossa laskelmassa huomioidaan lapsilisä (toinen lapsistasi sitä vielä saa) eli se vähennetään elatustarpeesta ja lopputulos jaetaan elatuskyvyn mukaan. Ja sitten tuleekin se vuoroasumisen epäreiluus; elatusmaksua vähennetään, jos lapsi etävanhemmalla paljon (=laajat tapaamisoikeudet) mutta tuo vähennyt on ihan surkee; jos 10pvää etällä, on vähennys 50€.

Elatuskykyä laskettaessa huomioidaan tulot TAI MAHDOLLISUUS tulojen hankkimiseen. Eli jos jättäytyy työttömäksi vaikka töitä olisi, tai alkaa opiskelemaan ei sen kuulu elareita nostaa. Ei etä ole velvollinen kiertäen maksamaan exänsä opiskeluja.

Meillä vuoroviikkosysteemi. Kumpikin vanhemmista huolehtii omalla viikollaan kaikista kuluista, huolehditaan siitä että molemmissa kodeissa on kaikki tarvittava, ja esim polkupyörät ym maksetaan puoliksi. Miehellä huomattavasti suuremmat tulot kuin mulla, joten sovittiin että hän maksaa elatusmaksuja 50€/kk. Ja minulle tulee lapsilisä. Kaikki muu maksetaan aina puoliksi, paitsi minä maksan vakuutukset. Molemmat vanhemmat päättää itse mihin rahaa haluaa laittaa ns normaali elatuksen lisäksi. Esim mun luona ei ole pelikonsoleita ja isä ei taas paljoa lomareissuja tee lapsen kanssa.

• Melko varma

Hmm.... Kyllä maistraatti kysyy sun suostumuksen. Aina jos lapsi muuttaa eri osoitteeseen biologisen vanhemman luota, tältä vanhemmalta otetaan suostumus. Muistaakseni se oli viel allekirjoitettava paperi..

• oikeudenmukainen1

ei kysynyt. muutin ensiksi pois yhteisestä kodista ja ex jäi asumaan sinne eli lapset jäi samaan osoitteeseen, kun ex osti oman asunnon ja muutti pois ilmeisesti maistraatti tulkitsi asian niin, ettei tarvitse mun hyväksyntää kun olin jo muuttanut pois aikaisemmin. Mitään kyselyä maistraatista ei ole tullut. Olis pitänyt heittää ex ulos ja jäädä itse sinne, asunto oli mun.

• wanhan liiton äijä
        oikeudenmukainen1 kirjoitti:

ei kysynyt. muutin ensiksi pois yhteisestä kodista ja ex jäi asumaan sinne eli lapset jäi samaan osoitteeseen, kun ex osti oman asunnon ja muutti pois ilmeisesti maistraatti tulkitsi asian niin, ettei tarvitse mun hyväksyntää kun olin jo muuttanut pois aikaisemmin. Mitään kyselyä maistraatista ei ole tullut. Olis pitänyt heittää ex ulos ja jäädä itse sinne, asunto oli mun.

Ensiksi ttse olet tehnyt munauksen kun muutit vapaaehtoisesti pois sieltä missä lapsesi asuivat.

"ilmeisesti maistraatti tulkitsi asian niin, ettei tarvitse mun hyväksyntää kun olin jo muuttanut pois aikaisemmin"

Sehän nyt on päiväselvää että alaikäiset lapset eivät voi jäädä kirjoille asuntoon, jossa heidän vanhempansa eivät asu.

Toiseksi olet munannut kun suostuit alunperinkin noin suuriin elatusmaksuihin.

Et ole pitänyt ollenkaan huolta sinun omiin taloudellisiin etuihisi liittyvistä asioista. olet antanut loppumattomasti siimaa ja nyt ihmettelet, kun sitä kelataan vielä lisää.

Minu mielestäsi voisit vaikka hakea yksinhuoltajuutta sillä perusteella että äiti ei kykene elättämään lapsiaan. Tai jos lapset ovat tarpeeksi vanhoja niin puhu ne asumaan luoksesi.

Se perusongelma näissä keissessä on tosiaan täydellinen omien etujen ajamattomuus. Kukaan ei aja sinun etua, jos et itse sitä tee. Ja jos et tee, jälkikäteen on vähän turha alkaa itkemään että miksi näin.

Alunperinkin olisit voinut tinkiä hyvän lakimiehen avulla elatusmaksut sinun osaltasi mahdollisimman pieniksi ja sitten maksaa vapaaehtoisesti ekstraa.

Etävanhemman kannattaa _aina_ minimoida pakolliset elarit, koska niiden päälle voi sitten maksaa vapaaehtoisesti vaikka kaikki tulonsa, jos se siltä tuntuu.

".Olis pitänyt heittää ex ulos ja jäädä itse sinne, asunto oli mun. "

NIINPÄ.

• Miule soittivat

ja kysyvät että onko OK et pojan osote muuttuu.

• kohtuus kaikessa

Oikeus ei ikimaailmassa määrää sinulle moisia elatusmaksuja, joten kannattaa mennä sinne vaikka ilman asianajajaa. Exäsi on vapaaehtoisesti alentanut elatuskykyään, joten se ei vaikuta hänen laskennalliseen elatuskykyynsä milläänlailla. Koulutusavustuskin on todellisuudessa vapaaehtoista ja se maksetaan lapselle suoraan hänen täytettyään 18 ei exällesi. Asianajajilta tulee vaikka minkälaisia vaatimuksia ja uhkauksia, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia mennä läpi oikeudessa joten kaikkeen ei kannata suostua.

• wanhan liiton äijä

"Asianajajilta tulee vaikka minkälaisia vaatimuksia ja uhkauksia, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia mennä läpi oikeudessa joten kaikkeen ei kannata suostua. "

Tämäkin on totta.

Suomi on vapaa maa, täällä saa vaatia ihan mitä haluaa, vaikka kuuta taivaalta.

Jos AP nyt vihdoinkin aloittaisi omien etujensa ajamisen ja palkkaisi kunnon asianajajan ettei nyt ainakaan ihan vapaaehtoisesti mene maksamaan ekstraa. Epäilen kuitenkin, koska fiksumpi olisi varmaan käynyt oman asianajajan juttusilla jo tuossa vaiheessa kun saa hölmön vaateen. Siinä samalla olisi itse voinut heittää jotain vastaavaa vaatimuslistaa vaikkapa yksinhuoltajuudesta ihan vain pelotteeksi mahdollista käräjöintiä varten.

• Mitä ajattelet

Olen nähnyt myös tätä kieroa toimintaa lasten elatusmaksuissa. Näissä on yleensä järjestelty asia niin, että tuo pettäjä lähtijä ei maksa juuri mitään. Monesti siinä hääräävät tämäm läheiset mukaan, kun siirretään omaisuutta pois, jotta ei ole mitään mistä elastusmaksun saisi määrättyä.
      Yksi eli opiskelijana niin kaunan, että lapsi täytti 18 vuotta.

Näitä on yllättävän paljon. Jotenkin tuntuu aivan kauhealta ajatella, että oma vanhempi riistää lapselta jopa elatuksensa, minusta näihin pitäisi ulottua lain kouran ja väkevästi.
      Minkälainen vanhempi voi olla noin hirviö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3724
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2577
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe