Työvoimatoimiston piilotyöpaikat

syyttäväsormi

Käsi pystyyn, joka on saanut ns. piilotyöpaikan.

Luin tuossa hieman huvittuneena työkkärin sähköistä työnhakuinfoa. Siellä kannustettiin kovasti hakemaan piilotyöpaikkoja (tottakai, kun ei ole niitä oikeita)

"Usein jää huomaamatta, että valtaosa työtilaisuuksista on ns. piilotyöpaikkoja, eli sellaisia, joita ei ole julkisesti ilmoitettu avoimiksi."

Minulla on nyt avoimia hakuja (siis töiden hakua ilman auki olevaa paikkaa)
18kpl/ 2kk. Useimpiin ei tule vastausta, eikä puhelimeen vastata, mikäli soittaa hakemuksen perään. Kunniamaininnan antaisin yrityksille: Atea, AGA, Silta, Digia, Manpower, SS Consulting, jotka kaikki ovat vastanneet ja kiittäneet hakemuksesta. Kaikissa on luettu hakemukseni ja arvioitu tarve, jota ei nyt kuitenkaan ollut. Itsekin entisenä rekrytoivana esimiehenä sanoisin, että hakemus ei koskaan luo tarvetta, mutta se voidaan ottaa huomioon, mikäli juuri joku paikka on tulossa hakuun. Silti sillä ei yleensä pääse etusijalle. Useimmissa paikoissa avoin haku menee suoraan "pankkiin" ilman, että sitä edes sillä hetkellä luetaan, jos edes silloin kun haku tulee päälle.

Toki hakeminen on asiallista toimintaa ja ainakin itse olen huomannut käyneeni mukavia keskusteluja ja samalla urkkinut työnantajan liiketoiminnan tarpeita. Aina siitä jotain jää käteen, mutta harvoin niitä töitä ainakaan sillä hetkellä, kun niitä kipeimmin tarvitsisi.

27

2824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joskus joo

Olen saanut joskus muutaman piilotyöpaikan ja sekin oli te-keskuksen kautta heiltä itseltään. Eli tiskin alta jaetaan vaan...Eipä niihin hirveästi voi hakea.

• 2+19

Mahdotonta, koska piilotyöpaikkoja kutsutaan piilotyöpaikoiksi juuri siksi, ettei niitä ilmoiteta TE-toimistoille eikä muihin julkisiin kanaviin.

• Ei ole töitä 51-v.
        2+19 kirjoitti:

Mahdotonta, koska piilotyöpaikkoja kutsutaan piilotyöpaikoiksi juuri siksi, ettei niitä ilmoiteta TE-toimistoille eikä muihin julkisiin kanaviin.

Samaa mieltä, piilotyöpaikasta ei työkkärit tiedä, ellei virkailijan kakarat hae samoja piilotyöpaikkoja niin voivat vihjaista.

• näiseo

eli ei ne ole missään työkkärissä avoinna olevia.... puskaradion kautta työpaikasta toiseen siirtyvät, sellainen on se piilotyöpaikka. Kaveri hyvälle työntekijälle vihjaa ja siitä se piilo sitten täyttyy... työnantajat oikein kyselee työntekijöiltään jotta tietävätkö ketään HYVÄÄ työntekijää... niin se vaan menee. Itsekin pari kaveria siten samaan paikkaan olen hommannut.Vakihommia ja kaikki tyytyväisiä.

• Hyvä systeemi..

Mutuna sanoisin, että varmaan semmoinen 70% työpaikoista täytetään juuri noin.

Meilläkin saa rekrypalkkion (700€), jos suosittelee jotain tuttua, tai tutun tuttua, ja työsopimus solmitaan. Isekin saanut tuon palkkion pari kertaa.

Ja tuo rekrypalkkio on todella monessa tietämässäni firmoissa käytössä.

Tuossa on vielä se hyvä puoli, että ei kukaan viitsi suositella jotain täysin tumpeloa kaveriaan, koska oma mainehan siinä menee. Aina kun meillä tulee paikka auki, niin johto kyselee ensin, löytyykö keneltäkään ketään hyvää tekijää paikkaa täyttämään. Vasta jos ei löydy, niin laittavat ensin sisäiseen hakuun, ja vasta sen jälkeen julkiseen..

• ammattityötön.
        Hyvä systeemi.. kirjoitti:

Mutuna sanoisin, että varmaan semmoinen 70% työpaikoista täytetään juuri noin.

Meilläkin saa rekrypalkkion (700€), jos suosittelee jotain tuttua, tai tutun tuttua, ja työsopimus solmitaan. Isekin saanut tuon palkkion pari kertaa.

Ja tuo rekrypalkkio on todella monessa tietämässäni firmoissa käytössä.

Tuossa on vielä se hyvä puoli, että ei kukaan viitsi suositella jotain täysin tumpeloa kaveriaan, koska oma mainehan siinä menee. Aina kun meillä tulee paikka auki, niin johto kyselee ensin, löytyykö keneltäkään ketään hyvää tekijää paikkaa täyttämään. Vasta jos ei löydy, niin laittavat ensin sisäiseen hakuun, ja vasta sen jälkeen julkiseen..

Kiva, mutta oletteko ajatelleet miten ne vuokrahenkilöstöä välittävät firmat toimivat?Oletteko kuvitelleet, että he vaan odottavat, että työnantaja ottaa yhteyttä heihin? Ei, vaan he tekevät juuri niin kuin tekin, soittelevat ja kyselevät tarpeista työnantajilta. Uskoisin.

Sitten on tämä: Kun alueella on enemmän työttömiä, tulee tarve värkätä koulutuksia, ja niitä koulutuksia sitten tehdään sellaisillekin aloille, joilla on jo valmiiksi työttömiä. Mutta näihin koulutuksiin on pistetty harjoittelujakso (jotta saadaan näyttötutkinto suoritettua), joissakin toki ollaan niin fiksuja, että ilmoitetaan ettei hakija voi tulla koulutukseen ellei hänellä jo ole työpaikkaa (näytön suorittamisen takia). Mutta siis sitten väki hakee harjoittelupaikkoja, ja työnantaja saa ilmaista työvoimaa. Se on sitten tietysti eri asia, työllistyykö harjoittelija työpaikkaan normaalilla palkalla näytön jälkeen.

Ja kuulemma niitä harjoittelupaikkoja on muutenkin kuin koulutukseen liittyen.

Ja tämä, että kun työttömiä on, niin työnantaja ei piittaa pätkääkään työntekijästään, sillä jos tämä on tyytymätön ja lähtee, niin uudenhan löytää hakematta, ei kuin sormia napsauttaa niin on uusi eukko tai ukko talossa.

• Kotkasta2

Olen 49-vuotias ajokortiton nainen, enkä tunnu työllistyvän minnekään kun siivoojatkin tekee keikkatyötä siirtyen kohteesta toiseen autolla, usein omalla tai firman.
        Ei omaisia, ei sukulaisia, ei tuttavia, ei ystäviä, ei ihmissuhdeverkostoa!

Miten voi kuulla piilotyöpaikoista tai mistään muustakaan.
        Olin viikon kestävällä työnhakukurssilla jonka jälkeen olisi pitänyt järjestyä ainakin työkokeilupaikka,
        ei järjestynyt mitään, kurssi oli ihan huu-haata!
        Piilotyöpaikkoja voi löytyä kirjoittamalla googleen piilotyöpaikat se meille opetettiin viikon kurssilla. Nuo työpaikat sijaitsevat kaikkialla muualla Suomesa paitsi täällä Kymenlaaksossa

• nyynäätä
        Kotkasta2 kirjoitti:

Olen 49-vuotias ajokortiton nainen, enkä tunnu työllistyvän minnekään kun siivoojatkin tekee keikkatyötä siirtyen kohteesta toiseen autolla, usein omalla tai firman.
        Ei omaisia, ei sukulaisia, ei tuttavia, ei ystäviä, ei ihmissuhdeverkostoa!

Miten voi kuulla piilotyöpaikoista tai mistään muustakaan.
        Olin viikon kestävällä työnhakukurssilla jonka jälkeen olisi pitänyt järjestyä ainakin työkokeilupaikka,
        ei järjestynyt mitään, kurssi oli ihan huu-haata!
        Piilotyöpaikkoja voi löytyä kirjoittamalla googleen piilotyöpaikat se meille opetettiin viikon kurssilla. Nuo työpaikat sijaitsevat kaikkialla muualla Suomesa paitsi täällä Kymenlaaksossa

ei niistä piilotyöpaikoista kuule kuin niiltä jotka jo töissä ovat ja sattuvat olemaan kavereita niille joille siitä työpaikasta kertovat... eivätkä kerro sellaisille joita eivät halua samaan työpaikkaan.

• syyttäväsormi

No niin tässä on taas yksi haastattelukierros takana. Yksikään kutsu haastatteluihin ei ole tullut avoimen hakemuksen tai soiton kautta. Minulla on tällä hetkellä 137 ihmistä oman verkostoni kautta mainostamassa minua eteenpäin (LinkedIn ja ex-työkamut) ja viimeksi yhden yrityksen rekrytoiva esimies soitteli minulle päin, mutta vain todetakseen, että heillä on rekrytointikielto. Ei noilla paikkakunnan rekrytoimistoillakaan ole montaa paikkaa auki. Viimeksi taisi olla kymmenen tuntityöläisen paikkaa ravintolaan ja pari kokopäivätyöpaikkaa rakennusalalle.

Entisessä työpaikassa sai myös palkkion, jos vinkkasi hyvän työntekijän. Se palkkio lähti samantien, kun 50% henkilökunnasta irtisanottiin. Ei tarvii enää vinkkailla, ei tarvii. Luulisin tuon olevan omalla alallani nykyään sääntö. Rekrypalkkioita ei enää jaella. Ainoa missä olen tähän törmännyt vielä, on sairaala. Yksi nainen yritti kovasti rekrytoida minua sairaalan vuodeosastolle, vaikka sanoin koulutukseni olevan riittämätön. Luin bussissa omaan sairauteeni liittyvää kirjaa ja hän päätteli minun olevan kiinnostunut terveydenhuoltoalasta. Valitettavasti vaan en voi enää edes haaveilla perushoitajan työstä, koska vuorotyö on minulta kielletty.

No mutta nyt on ainakin yksi mahdollinen ja mielenkiintoinen paikka tiedossa lähes 100km päässä (juu pitkä työmatka). Jännittää pääsenkö seuraavalle kierrokselle.

• näiseo

vinkkaaja sekä vinkatut on edelleen töissä vaikka kahdet yt jo takana

• ....................

Mä olen saanut piilotyöpaikan joskus, kyselee vaan yrityksistä suoraan. Rahan tarve on mulla ainakin kova.

• Hölmöläinen

Joo, olen saanut muutaman. Ainakin kaksi oli pimeitä ja enintään kuukauden keikkoja. Urakkaluonteista työtä, jonka hyöty jäi lähinnä kaljarahaan.

• 3+14

Muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan 56 % suomalaisyrityksistä käytti vain ja ainoastaan epämuodollisia kanavia eli työpaikkailmoitusta ei koskaan julkaistu lehdissä, TE -toimiston palveluissa tai muualla. Vastaavasti kysyttäessä työntekijöiltä kävi ilmi, että 65 % heistä oli löytänyt työpaikan epävirallisia kanavia pitkin, siis kaksi kolmesta.

Ei pidä missään nimessä jättää työnhakuaan sen varaan, että seuraa mollin sivuja ja paikallislehteä vaan kannattaa hyödyntää verkostojaan ja lähestyä yrityksiä. Ja vaikka työpaikkailmoitus oltaisiin aikeissa laittaa julkisiin kanaviin näkyviin niin siinäkin tapauksessa sopivan työntekijän haku on alkanut keskimäärin 6 vk - 6 kk aiemmin, kun on tiedetty että tehtävä on tulossa täytettäväksi.

Kannattaa muistaa myös, että kyseessä ei ole millään tavalla rikollinen tai paheksuttava toiminta. Yksityisen sektorin yrityksillä ei ole mitään velvollisuutta laittaa tehtäviä julkisesti hakuun ja ne saavat valita parhaat mahdolliset työntekijät.

Tässä ketjussa onneksi onkin hyviä ja onnistuneita oman osaamisen markkinointikokemuksia, koska siitähän työnhaussa on pohjimmiltaan kysymys: oman ammattitaidon, yliammatillisten taitojen ja motivaation markkinoimisesta yrittäjille.

• Anonyymi

Siis voi vittu, mitä sirkusta nykyajan työnhaku oikein on.
        Koko nyky-yhteiskunta perustuu sille, että jos et syntynyt oikeaan perheeseen, jossa on suhteet kunnossa jo ennen syntymää, niin jää täysin osattomaksi, vaikka mitä yrittäisi.
        Sitten pitäisi olla joku helvetin supermies, että pääsee edes minimipalkalla tekemään jotain koiran töitä.
        Koko nyky-yhteiskunta pitäisi polttaa.

• 17+5

Kaikki työnantajat eivät tosiaan viitsi ilmoitella avoimista paikoista mollin sivuilla.. Minä olen saanut parikin kertaa piilotyöpaikan. Kerran sain töitä sillä että kyselin vaan eri yrityksistä töitä ja yhdessä sitten sattui juuri silloin olemaan tarvetta työntekijälle. Eli sillä kertaa olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Sitten olen myös saanut töitä eräästä yrityksestä, jossa olevasta avoimesta työpaikasta olin kuullut tuttujen kautta ja sain paikan.
      Kyllä niitä piilotyöpaikkoja siis on olemassa!

• syyttäväsormi

Olen ilmeisesti ihan eri alalla, kuin nämä piilotyöpaikan saaneet. Olen päässyt töihin (kaksikin kertaa 6kk sisään), enkä kumpaankaan avoimella hakemuksella. Kyllä ne oli ihan yrityksessä auki olevia paikkoja. Ekassa paikassa en viihtynyt ja huomasin palkan olevan aivan liian pieni vaadittuun työmäärrään. Nyt olen työssä paikassa, jota hain myöhässä hakuajan jo umpeen mennessä. Kysyin vaan, että vieläkö kehtaa laittaa hakemusta ja saman tien sain haastattelukutsun ja muutaman päivän päästä minut valittiin.

Ärsyttää, että nyt ovat sitten kaikki entiset, työttömät työkaveri kyselemässä itselleen tai sukulaisilleen töitä minun kautta. Piruuttaankaan en kerro mitään. Tälläkin hetkellä meille etsitään neljää työntekijää. Kun ei minullekaan näitä piilotyöpaikkoja sitten löytynyt, vaan piti ihan omilla ansioilla päihittää 79 hakijaa, niin tehkööt saman perässä. En suosittele, enkä jaa piilotietoutta.

• Anonyymi

Eli kun itselläsi oli kurjaa, niin mielestäsi kaikilla muillakin pitää olla. Olet narsisti. Olet lisäksi aika helvetin paska "ystävä." Tapa itsesi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli kun itselläsi oli kurjaa, niin mielestäsi kaikilla muillakin pitää olla. Olet narsisti. Olet lisäksi aika helvetin paska "ystävä." Tapa itsesi.

No en jakaisi itsekkään tietoa duunipaikasta kellekkään vanhalle työkamulle.

Ei niitä töissä ollessaankaan kiinnostanut kuin omat asiat ja puukkoa tuli selkään vähänväliä, joten sitä saa mitä tilaa.

• näiseo

no, pitäähän se hakija olla sovelias kaikin puolin hommaan jonka aikoo kaverille vinkata... en mäkään kelle tahansa niitä paikkoja viisannut, vaan sopiville. Kyllä ne vähätöisemmät ja kaikinpuolin luuseriuteen taipuvaiset 'kaverit' jäi vinkkaamatta, ei kai nyt kukaan omaa mainettaan pilaa sillä että samaan työpaikkaan moisia hankkisi.Kyseessä on suuri työnantaja ja koskaan ei missään molleissa ole paikat auki, koska ei edes haeta mitään työttömiä, mielummin jo töissä olevia.

• piilopirtinukko

Tässä vielä 1 esimerkki piilotyöpaikan etsinnästä. Hain erään yrityksen avointa paikkaa, mutta he ilmoittivatkin keskeyttävänsä avoimen haun ja ottavansa talon sisältä henkilön siihen. Tämän sain selville soittaessani heille hakemuksestani ja samalla kuulin mistä yksiköstä tämä henkilö löytyi. No seuraavana päivänä soitin sinne yksikköön ja sanoin, että teillä on kohta avoin työpaikka eiköniin? Pääsin sinne toimitusjohtajan haastatteluun, koska olin ollut niin "neuvokas".Haastattelussa kiiteltiin yritteliäisyyttäni ja todettiin yhdessä että työpaikka tulee auki kyllä mutta ei heti.Jäin odottamaan yhteydenottoa. VIIKON PÄÄSTÄ näin mollin sivuilla yrityksen hakevan KAHTA uutta työntekijää. Soitin toimitusjohtajalle ja kysyin oisko töitä? Olin huomioitu haussa, aha? MUUTA EN OLE VUOTEEN KUULLUT.NIIN ETTÄ EI KANNATA NIITÄ PIILOTÖITÄ HAKEA PASKAA SATAA NISKAAN MYÖS SITÄ KAUTTA.Jos et ole sopiva työhön niin et ole ja et voi mennä muiden ohi.

• Velma

Avoimien hakemusten täyttäminen firmojen sivuilla tuntuu olevan ajanhukkaa: keskimäärin niistä tulee vain kuittaus vastaanottamisesta eikä haastattelukutsua (joskus on tosin sellainenkin tullut). Jotenkin tuntuu olevan niin vaikeaa saada selville, että mihin kannattaisi hakemusta laittaa piilotyöpaikan toiveissa, kun on rekrykieltoja tai muuten ei ole tarvetta. Yhden työpaikan olen kuitenkin aikonaan saanut, kun hakemus osui sinne oikeaan aikaan ja parissa olen päässyt haastatteluun. Suurimman osan työpaikoista olen kuitenkin saanut ihan auki olevista paikoista. Ei ku onhan tää mun nykyinenkin kai piilotyöpaikka, kun pääsin tänne märääaikaiseksi avuksi vanhoilla suhteilla (vakituista vaan turha toivoa).

• chaos

Vastaan tähän vähän samalla tavalla kuin toisessa ketjussa. Rekrytointitavat vaihtelevat alasta ja työtehtävästä riippuen. Kaikilla aloilla piilotyöpaikkoja ei ole, joillakin aloilla taas moni rekrytoituu vain sitä kautta. Tästä syystä näissä ketjuissa kannattaisi antaa hieman spesifimpää infoa omasta tilanteestaan, jos todella toivoo asiallisia vastauksia (niitäkin täältä joskus saa, vaikka moni käy palstalla vain haastamassa riitaa aikansa kuluksi).

Esimerkiksi "huippu"vuosina 2007-2008 yrityksillä meni lujaa alasta riippumatta. Talouskasvu oli vahvaa ja kasvun tueksi rekrytoitiin lisää väkeä. Tällöin esimerkiksi matkailualalla meni vielä lujaa, ja työpaikkoja löytyi helposti, koska pienet piirit ja jokaisella oli joku tuttu matkatoimistossa, lentokentällä, ruotsinlaivalla... kärjistetysti saattoi vain kävellä sisään taloon.

Talouskriisin myötä kupla puhkesi, ja kaikki tietävät nyt, missä tilanteessa olemme.

Tänä päivänä on entistä tärkeämpää, että pitää itsensä työllistettävänä => tutkinto, lisäkoulutus, vapaaehtoistyö tai mikä tahansa meriitti, joka voidaan katsoa eduksi.

Sitten niihin piilotyöpaikkoihin. Piilotyöpaikkoja etsiessä täytyy olla vähintään yleissivistävä käsitys siitä, millainen tilanne eri aloilla on. Missä on fuusioiduttu, millainen alan kehitys yleisesti on ja mikä on kohteena olevan firman tilanne yleisesti.

Nykykään Suomalaisilla metsäyhtiöillä on palvelukeskukset Puolassa tai vastaavassa maassa, lentoyhtiöiden call-centerit ollut jo vuosia Intiassa, globaalit IT-jätit ulkoistavat Suomen toimintojaan Intiaan (tämän jokainen on voinut todistaa jo vuosia jatkuneessa YT-kierteessä: Capgemini, Accenture, Tieto, CGI...you name it). Toki on suomalaisia IT-yrityksiä, jotka toimivat vain Suomessa, mutta näihin firmoihin haetaan jäätävän kovaa osaamista.

Missä alalla menee lujaa edelleen, irtisanomisia ei ole ollut? Katsokaapa Big4-yhtiöitä. KPMG, PwC, Deloitte ja EY. Taloustilanne kurittaa valtaosaa yrityksistä ja nämä neljä jättiä auttavat mm. siirtohinnoittelupalveluin. Saa nähdä milloin tämäkin kupla puhkeaa Suomessa, nythän verohallinto jo penää lisäveroa tietyiltä yrityksiltä. Alkaa Big4 -yhtiöiden palvelujen kysyntä hiipua, jos yritykset ei voi tulevaisuudessa yhtä vapaasti verokikkailla.

Em. yrityksissä on töitä, jos osaaminen on kovalla pohjalla. Jos ei ole uraihminen ja muuten korkeasti koulutettu, niin siivousalalla olisi kysyntää suomalaisille työntekijöille. Nykyään alan yrityksissä valtaosa työntekijöistä työluvin turvin Suomessa.

• Anonyymi

Ei. Huippuvuodet päättyivät 2006 ja Kokoomuksen aloittaessa 2007 talouden alamäki alkoi.

• Anonyymi

Totuus: Mitään "piilotyöpaikkoja" ei ole olemassakaan. Ajatus jostain "piilotyöpaikasta" on yhtä järkevä kuin piilotuote kaupassa. Jos porvareilla olisi mitään tarvetta palkata ketään, he ilmoittaisivat siitä, aivan kuten kauppias laittaa tuotteen kaupassa selvästi näkyville, jos hän haluaa jonkun asiakkaan sellaisen ostavan.

Mitä sitten tulee siihen työllistettävänä itsensä pitämiseen, niin nykyajan porvarit ovat ajaneet työntekijät noidankehään. Sitä ammattitaitoa saadaan töissä olemalla, mutta varsinkaan nuoret ihmiset eivät voi saada töitä, koska heillä ei ole aiempaa työkokemusta, eivätkä he voi saada työkokemusta, koska heillä ei ole töitä. Ennen vanhaan ihmisille sentään annettiin mahdollisuus ja luotettavat työntekijät pidettiin firmassa, toisin kuin nykyään, kun tuijotetaan sokeasti ja mielivaltaisesti vaan meriittejä CV:ssä.

Tässä realistinen vinkki kaikille ihmisille: Valehdelkaa CV:ssänne. Valehdelkaa työhaastattelussa. Yritykset ja porvarit huijaavat ja riistävät minkä kerkeävät, joten ei ole mitään väärää työnhakijankaan valehdella. Nykyajan työnantajat voivat työntää vaatimuksensa aiemmasta 10000-vuotisesta työkokemuksesta hanuriinsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totuus: Mitään "piilotyöpaikkoja" ei ole olemassakaan. Ajatus jostain "piilotyöpaikasta" on yhtä järkevä kuin piilotuote kaupassa. Jos porvareilla olisi mitään tarvetta palkata ketään, he ilmoittaisivat siitä, aivan kuten kauppias laittaa tuotteen kaupassa selvästi näkyville, jos hän haluaa jonkun asiakkaan sellaisen ostavan.

Mitä sitten tulee siihen työllistettävänä itsensä pitämiseen, niin nykyajan porvarit ovat ajaneet työntekijät noidankehään. Sitä ammattitaitoa saadaan töissä olemalla, mutta varsinkaan nuoret ihmiset eivät voi saada töitä, koska heillä ei ole aiempaa työkokemusta, eivätkä he voi saada työkokemusta, koska heillä ei ole töitä. Ennen vanhaan ihmisille sentään annettiin mahdollisuus ja luotettavat työntekijät pidettiin firmassa, toisin kuin nykyään, kun tuijotetaan sokeasti ja mielivaltaisesti vaan meriittejä CV:ssä.

Tässä realistinen vinkki kaikille ihmisille: Valehdelkaa CV:ssänne. Valehdelkaa työhaastattelussa. Yritykset ja porvarit huijaavat ja riistävät minkä kerkeävät, joten ei ole mitään väärää työnhakijankaan valehdella. Nykyajan työnantajat voivat työntää vaatimuksensa aiemmasta 10000-vuotisesta työkokemuksesta hanuriinsa.

ei työnantajat niinkään ole kiinnostuneita työkokemuksesta vaan työntekijän osaamisesta ja kyvystä tehdä työtä ja kehittyä. Mistä päättelet että kaikki työantajat ovat porvareita. Sehän ei suinkaan pidä paikkaansa.

• Anonyymi

aloittaja on siinä väärässä kun uskoo ettei hakemus luo tarvetta. Yllättävän usein niin kuitenkin on. Toki firmoissa joissa on oma HR organisaationsa sellaista ei tapahdu useinkaan mutta pienemmissä firmoissa tavanomaisempaa.
      Asiaa voi verrata kaupan tarjontaan. Tarjonta synnyttää useinkin tarpeen ja halun. Jos et ole varustautunut ostolistalla (jossa tarpeelliset tavarat listattuna) niin helposti kasaat kärryihin tavaraa hetken mielijohteesta.
      Myyntimies ja mainostaja tietää miten tarve synnytetään. Ihmineon epärationaalinen olento joka ei kykene useinkaan hallitsemaan himojansa eikä mielijohteitansa.
      Työntekijän valinta on alkuvaiheessa rationaalista kun tehdään alkukarsintaa. Loppupeleissä työntekijän valinta on aina tunteeseen perustuva juttu.

• Anonyymi

Normi käytäntö kuljetus-alalla hakea avoimella työnhaulla kuljettajan paikkaa. Kuljetusfirmoilla on omat rekry-sivut jonne työnhaku tehdään ja säilyttävät 2-3kk halkijan tiedot.

Itse hain aikoinaan avoimella haulla työpaikkaa jonne todellakin halusin ja kävin viemässä 2kk:n välein hakemuksen suoraan firman henkilöstösihteerille joka otti työnhakuja vastaan, Vuoden sisällä tuli haastatteluun kutsu ja tehtiin työsopimus joka kesti 35v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe