Väsymyksen ja unenpuutteen vaikutus koko elämään

Pallero

Hei. Olen jo pitkään ajatellut kirjoittaa ja kysellä tästä aiheesta, ja nyt on aivan pakko. Kun useinhan puhutaan siitä, mitä fyysisiä oireita unenpuute aiheuttaa ja miten se vaikuttaa esim. tulee särkyjä ja keskittymiskyvyn puutetta yms, niin nyt haluaisinkin kysyä minkälaisia henkisiä asioita huomaatte itsessänne, muutoksia käyttäytymisessä ja ajattelemisessa?

Jostain luin, että kun aikuinen ihminen on väsynyt, häntä "vain" väsyttää. Hän tekee silti samoja asioita kuin normaalistikin, ne vain tuntuvat kahta raskaammilta. Kun taas lapsi on väsynyt, hänestä saattaa tulla ylivilkas ja hänen käyttäytyminen kärjistyy (riehuminen ennen nukkumaanmenoa yms.). Mitä jos nämä lapselle tyypilliset oireet ovat aikuisella?

Sellaisena päivänä, kun minua väsyttää, olen kuin aivan eri ihminen kuin, sellaisena kun minua ei väsytä. Yleensäkin väsymys muuttaa suhtautumistani, käsitystäni, ikäänkuin koko persoonaani rajusti. Olen nyt 27-vuotias ja olen vasta nyt tajunnut, että olen ollut väsynyt ja väsymyksen vaikutuksen alaisena koko nuoruuteni n. 19-25 vuotiaana. Tällöin en ole tajunnut väsymystäni, olen ollut ikään kuin koko ajan hieman "yliväsynyt" ja sitten niinä päivinä kun olen todella ollut levännyt, olen ajatellut aina että "miten tänään ei mikään suju, olen varmaan nukkunut liikaa".

Eli väsyneenä käytökseni on ollut hyperiä: kaikki on ja on pitänytkin olla upeaa, olen todella sosiaalinen, jännittynyt, stressaan helposti, rakastan kaikkea tapahtumaa ja pauketta, pinna palaa helposti, haluan näyttää hyvältä, olla äänekäs ja tapahtumien keskipisteenä, kaikki kiinnostaa seksuaalisesti, en välitä huomisesta tuon taivaallista, eikä minulla ole mitään rajoja. Persoonallisuustestissä eniten A:ta.

Ja taas kun olen nukkunut kunnolla: Olen rauhallinen, ajattelen mitä todella haluan elämältä, kestän paremmin vastoinkäymisiä, hillitsen itseäni, ihmiset eivät paljoakaan kiinnosta minua, vaan tekeminen, pystyn suoriutumaan pitkäjänteisistä tehtävistä, olen paljon konservatiivisempi ja koen että on asioita joita en "voi tehdä". Hyväksyn asioita sellaisenaan. Persoonallisuustestin C.

Ennen aina kuvittelin vain, että olen tuo ylempi vaihtoehto, että minä vain olen luonteeltani sellainen ja piste. Kuitenkin pari vuotta sitten koin burn outin ja aloin muuttamaan elämäntapojani, jätin pois alkoholia ja hankin hiukan säännöllisyyttä, ja vähitellen kaikki suhtautumiseni asioihin alkoi muuttumaan.

Eli kysynkin sitä, että mitä tästä kaikesta voisi/ tulisi päätellä? Olenko siis oikeasti todella tämä alempi vaihtoehto ja väsymys on aiheuttanut käytökseni, kuin pikkulapsella ikään. Eli tuleeko minun tulevaisuudessa keskittyä siihen, että torjun väsymystä mahd. hyvin? Mitä jos en pystykään siihen - ei kukaan voi joka päivä olla hyvin levännyt? Mutta en kai voi antautua siihenkään ajatukseen että "ollaan nyt sitten vaan väsyneitä", joku päivähän sekin ottaa ihmisen kiinni ja on pakko kuitenkin hidastaa tahtia, eikö niin?

Olisi kiva kuulla muiden ajatuksia aiheesta, ja jos on samanlaisia kokemuksia! Kiitos jo etukäteen! :)

11

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pallero

Hello??? Eikö nyt joku voisi vastata ainakin tähän kysymykseen, olen varma etten nyt ole ihan ainoa kuka on tässä tilanteessa.

Kiitos.

• Näillä pääsee alkuun

- tee töitä paljon, ole ahkera
        - syö kunnolla
        - ulkoile paljon ja liiku muutenkin paljon

- elä nomaalia elämää ja lopeta voivottelu

• rfarm

Unenpuute aiheuttaa minulla haittoja ihan kaikkiin toimintoihin. Hyperaktiivisuuteen liittyen voisin mainita jalkojen ja käsien levottomuuden ja keskittymiskyvyttömyyden. Tuo stimulaatio tulee siitä että aivot ja hermosto yrittävät kompensoida väsymystä. Toisaalta kun unenpuute vähentää hyvänolontunnetta niin se voi ehkä saada tavoittelemaan sitä entistä enemmän. Kofeiini ja alkoholi lisäävät levottomuutta. Nuku hyvin aina kun mahdollista, mutta älä ala stressata siitä, koska se voi aiheuttaa unettomuutta. Äläkä turvaudu lääkkeisiin jos voit hoitaa sitä nukkumalla.

• rfarm

Luin vähän huonosti koska et kysynyt noita vaikutuksia. Mutta en yhtään epäile ettei se voisi vaikuttaa joihinkin niinkuin kerroit. Usein on monella tavalla helpompi olla rauhallinen, jos on hyvin levännyt.

• Pallero

No kiitos. Ei tainnutkaan nyt ihan kukaan ymmärtää mitä tarkoitin tällä mutta no. Kiitti kumminkin!

• Uneton yössä

Kun olen nukkunut tosi huonosti, niin ahdistun tosi helposti ja palleassa saattaa tuntua paineen tunnetta, alan stressata seuraavasta yöstä, huomiokyky on huono, teen virheitä, jokainen tehtävä tuntuu raskaammalta, liikunta tuntuu liian raskaalta eikä siitä tule hyvä olo, muutun todella negatiiviseksi, pinna palaa helposti, tunnereaktiot asiaan kuin asiaan ovat paljon voimakkaampia kuin normaalisti, itken herkästi, silmät väsyvät, selkä kipeytyy herkästi, en jaksa ihmisiä... Näitä olisi vielä lisääkin, mutta siis kokonaisvaltaiset vaikutukset. Yritän aina levätä mahdollisimman hyvin, tarvittaessa otan lyhyet torkut päivälläkin. Jos huomaa itsessään väsymyksen oireita, kannattaa hidastaa tahtia. Jos pystyy. Töistä vaan ei väsymyksen takia voi olla poissa, vaikka siihen unettomuus eniten vaikuttaa.

• Pallero

Kiitos vastauksestasi!

Aivan, näinhän juuri kuvailemallasi tavalla ihmiset useimmiten (kai) ajattelevat. Tässä nyt lähes kaikki on vastannut mitä välittömiä fyysisiä vaikutuksia unenpuutteella on. Minä hain tässä oikeastaan pitkäaikaisen väsymyksen henkisiä vaikutuksia. Sitä että kuvittelee jopa olevansa joku muu kuin kuka on. Olen nyt saanut tilaisuuden (tehnyt itselleni tilaisuuden) olla käymättä töissä noin vuoden ajan ja olen todella pystynyt käyttämään untani ja energiaa aivan uudella tavalla. Tämä on aiheuttanut sen että olen täysin eri ihminen kuin aiempina vuosina, täysin eri mielipiteillä yms. Tarkoitan siis sitä että väsymykseni on aiheuttanut minulle täysin toisen persoonan ikäänkuin. En varmaankaan voi tätä tarpeeksi korostaa mutta siis täysin erilaisen. En usko että kellekään nyt ihan avautui mitä tässä tarkoitin, mutta ei se mitään.

• Stressiaivot
        Pallero kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

Aivan, näinhän juuri kuvailemallasi tavalla ihmiset useimmiten (kai) ajattelevat. Tässä nyt lähes kaikki on vastannut mitä välittömiä fyysisiä vaikutuksia unenpuutteella on. Minä hain tässä oikeastaan pitkäaikaisen väsymyksen henkisiä vaikutuksia. Sitä että kuvittelee jopa olevansa joku muu kuin kuka on. Olen nyt saanut tilaisuuden (tehnyt itselleni tilaisuuden) olla käymättä töissä noin vuoden ajan ja olen todella pystynyt käyttämään untani ja energiaa aivan uudella tavalla. Tämä on aiheuttanut sen että olen täysin eri ihminen kuin aiempina vuosina, täysin eri mielipiteillä yms. Tarkoitan siis sitä että väsymykseni on aiheuttanut minulle täysin toisen persoonan ikäänkuin. En varmaankaan voi tätä tarpeeksi korostaa mutta siis täysin erilaisen. En usko että kellekään nyt ihan avautui mitä tässä tarkoitin, mutta ei se mitään.

Hiljattain Puhuttiin Akuutissa unettomuudesta ja lääkäri sanoi että stressihormoni häiritsee unta pakottamalla aivoja heräämään, vaikka ihminen yrittää nukkua.
        Minulla on nyt sellainen stressaava vaihe ja heräilen tasaisesti 1-1 ½ tunnin välein.

Saatan herätä ensimmäisen kerran jo ½ tuntia nukahtamisen jälkeen. Olen katsonut kellosta nyt parin viikon ajan, ja pitänyt itselleni unipäiväkirjaa. Joskus saatan valvoa kolmekin tuntia ennen kuin saan unen.
        Otan silloin tällöin 3 mg melatoniinia ja se on kyllä välillä auttanut. Mutta en ota joka yö, koska pelkään että sen teho heikkenee. Unilääkkeitä en haluaisi alkaa käyttämään. Niitäkin on kaapissa sellaisen varalle jos en millään meinaa saada unta, ja on pakko nousta aamulla aikaisin ylös.

Kun olin työssä niin välillä menin töihin 3-4 tuntia nukkuneena, kun saatoin nukahtaa klo 23.30 ja herätä klo 3.30 enkä saanut enää unta ja olo oli töissä kuin humalaisella:/

• Joku päivä sitten luin Erkon lehtimedian sivuilta tutkimuksesta, jossa todettiin pitkäaikaisen unenpuutteen altistavan myös diabeteksen syntyyn.

• Minun muutokseni

No jos en oo nukkunu kunnolla, niin ainakin mulle käy näin, että
        en pysty keskittyä, ja ajatusmaailma on silleen erilainen, et en ajattelee paljoo mitään ja sitten ajatukset harhailee entistä enemmän. Unelmoin myös enemmän kuin yleensä... Kaikenlaisesta, eniten niistä joista unelmoin jopa virkeänä ollessa.

Ei sen enempää mulla henkisesti tapahdu, fyysisesti en jaksa tehdä mitään jne.
        Kyllä mä oikeastaan saatankin olla paljon tavallista riehakkaampi.

• Niinpä niin...

Maailmassa ei taida olla vielä yhtään virheetöntä ja täydellistä ihmistä paitsi minun entinen anoppi, joka oikeasti kuitenkin on seinähullu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      271
      10054
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      325
      7223
    3. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      85
      1913
    4. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      116
      1620
    5. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      6
      1491
    6. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      109
      1181
    7. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1169
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      48
      959
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      818
    10. MUISTATTEKO SEN?

Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      762
    Aihe