Miksi lähes kaikki äidit valittavat kotitöistä ?

ärsyyntynyt

Minua on pitkään ärsyttänyt ne äidit, ketkä valittavat kun on niin paljon pyykkiä ja tiskiä ja en ehdi siivoamaan ja tekemään ruokaa, kun on nuo pienet lapset ja ne vievät niin paljon aikaa.

Haloo, nämä ongelmat ovat yhtälailla meillä, joilla ei ole lapsia kuin teillä äideillä vain pienemmissä määrissä. Me kyllä saamme ne pyykit koneeseen ja tiskit tiskattua. Vaan kappas, kun te ette itse pese niitä pyykkejä vaan sen tekee pyykinpesukone, jonka lataamiseen ei mene kuin 3 minuuttia. Tiskien tiskaamiseen menee ehkäpä n. 15 minuuttia ja jos on tiskikone, niin sen lataamiseen ei mene juurikaan aikaa jos on niin fiksu, että joka ruokailun jälkeen laittaa ne astias jo sinne koneeseen ja sen koneen pesemään. Ja kappas vaan se kone pesee ne tiskit, ette te äidit. Silti te jollain kummalla tavalla saatte pyykinpesuun ja tiskikoneen lataamiseen kulumaan koko illan.

Ja siivota ei tarvitse joka päivä, ellei sitten ole jotakin ongelmia. Itselläni ei ole lapsia, mutta olen hoitanut siskoni lapsia, kuin olisin ollut heidän äitinsä ja silti ehdin pestä pyykkiä, siivota, laittaa ruokaa ja tiskata. Ja kotitöiden jälkeen ehdin tehdä vielä omiakin juttuja, sillä lapset leikkivät keskenään ja pieni vauva katsoi vauvaohjelmaa tyytyväisenä sitterissä.

Miestäkin voi pyytää apuun, ei sitä tarvitse yksin kiukunpuuskassa kotitöitä tehdä. Ja toinen on se, että aika moni äiti roikkuu vaan netin keskustelupalstoilla valittamassa siitä kun ei ehdi tekemään niitä kotitöitä. Olisiko kenties jotain muutettavaa ?

201

4178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lk.

      No ethän sinä sille mitään voi jos me muut ei vaan osata. Älä turhaan kanna huolta muiden asioista. Olet selvästi pystynyt kehittämään talouden- ja lastenhoitotaitosi huipputasolle. Harjoittele seuraavaksi olemaan ärsyyntymättä asioista jotka eivät sinulle varsinaisesti kuulu. Kannattaa varmaan heti alkuun lopettaa tämän palstan seuraaminen.

      • sinkkkkku

        Tota,se että katsoit siskonkumminkaiman lapsia päivän tai jopa kaksi,ei ole sama asia kuin päivästä toiseen,viikosta toiseen taii kuukaudesta toiseen.Puhumattakaan vuodesta toiseen.
        Itse olen sinkku ja tosiaan,10 minuutissa 2 kertaa viikkossa laittelen koneeseen astiat ja 2 koneellista pyykkiä riittä hyvin viikon ajaksi.Mutta,jollain 4-5 henkisellä perheelllä tuo on pontessiin 3-5.Ja lapsilla tuota pyykkiä tulee vähän toisella tavalla kuin aikuisella.
        Ja mitäs luulet,voiko lapsi kontata pölyssä ja paskassa.Eiipä taiida,joten kyllä se perus siisteyden pitäminen on vähintään päivittäistä työtä.Tähän lasket vielä mukaan kaikki ruuan teot,neuvolakäynnit/ulkoilut yms. niin kyllä se ihan työstä varmasti kääy.


      • Doupleincomesnokids
        sinkkkkku kirjoitti:

        Tota,se että katsoit siskonkumminkaiman lapsia päivän tai jopa kaksi,ei ole sama asia kuin päivästä toiseen,viikosta toiseen taii kuukaudesta toiseen.Puhumattakaan vuodesta toiseen.
        Itse olen sinkku ja tosiaan,10 minuutissa 2 kertaa viikkossa laittelen koneeseen astiat ja 2 koneellista pyykkiä riittä hyvin viikon ajaksi.Mutta,jollain 4-5 henkisellä perheelllä tuo on pontessiin 3-5.Ja lapsilla tuota pyykkiä tulee vähän toisella tavalla kuin aikuisella.
        Ja mitäs luulet,voiko lapsi kontata pölyssä ja paskassa.Eiipä taiida,joten kyllä se perus siisteyden pitäminen on vähintään päivittäistä työtä.Tähän lasket vielä mukaan kaikki ruuan teot,neuvolakäynnit/ulkoilut yms. niin kyllä se ihan työstä varmasti kääy.

        Niin no kukas ne lapset käski tekemään? Eikös ne ole aina elämän suurin rikkaus ja ihanuus - ja samaan aikaan tutkimukset sanoo, että lapsettomat parit ovat kaikkein onnellisimpia.


      • wemustfight
        Doupleincomesnokids kirjoitti:

        Niin no kukas ne lapset käski tekemään? Eikös ne ole aina elämän suurin rikkaus ja ihanuus - ja samaan aikaan tutkimukset sanoo, että lapsettomat parit ovat kaikkein onnellisimpia.

        Agreed! Miksi täytyy valittaa vanhemmuuden raskautta ja "jeesustella" sillä työllä. Alkaisinko minäkin avautua siitä, kuinka perrrkeleen raskasta on tehdä ylitöitä, asiakkaiden oikeussotkut ovat ihan tyhmiä ja väsyttää. Mutta sitten ehkä havahtuisin, hei itsehän valitsin alani.

        Te vanhemmat, itse valitsitte lapset, käyttäkää ehkäisyä jos ette lapsia halua. So simple. Ja ohimennen sanoen, raskausajan kilot eivät ole tekosyy ylipainolle enää vuoden kuluttus synnytyksestä, syy (ja oikea sellainen) on laiskuus. Anteeksi jo etukäteen mielipiteeni ilmaisemisesta,


      • asdfhjkl
        wemustfight kirjoitti:

        Agreed! Miksi täytyy valittaa vanhemmuuden raskautta ja "jeesustella" sillä työllä. Alkaisinko minäkin avautua siitä, kuinka perrrkeleen raskasta on tehdä ylitöitä, asiakkaiden oikeussotkut ovat ihan tyhmiä ja väsyttää. Mutta sitten ehkä havahtuisin, hei itsehän valitsin alani.

        Te vanhemmat, itse valitsitte lapset, käyttäkää ehkäisyä jos ette lapsia halua. So simple. Ja ohimennen sanoen, raskausajan kilot eivät ole tekosyy ylipainolle enää vuoden kuluttus synnytyksestä, syy (ja oikea sellainen) on laiskuus. Anteeksi jo etukäteen mielipiteeni ilmaisemisesta,

        Ihmiset nyt valittavat milloin mistäkin. Etkö muka ole koskaan kuullut kenenkään valittavan päivätyönsä rankkuudesta? Miksei saisi valittaa? Ihme spartalaisia täällä. Eri asia, jos on täysin katkeroitunut äitiydestään tai uravalinnastaan, mutta herranjestas, miksi pitäisi aina olla Pepsodent-hymy päällä ja kestää mitä vain?? Jos välillä kokee elämänsä rankaksi, kai sen saa sanoa ääneen?

        Sitä paitsi, on niitä ylipainoisia lapsettomissakin, joten turha syyllistää nimenomaan äitejä. Lasten saannin jälkeen on todellakin hankala löytää sitä omaa aikaa liikkumiseen, ja jotkut syövät masennukseen (raskaudenjälkeinen masennus on ihan olemassaoleva asia). Itse olen laihduttanut 10 kg ja olen normaalipainossa, mutta kaikille se ei ole yhtä helppoa. Vaikka liikunnasta saakin todella paljon energiaa, ei lapsiperheen vanhemmalla aina ole mahdollisuus liikkua niin paljon, kuin haluaisi.


      • älä ihmettele

        onko tullut mieleen,että vauva herättää useita kertoja yön aikana eikä välttämättä nuku pitkiä päiväunia.Unettomuus on melkoinen taakka ja kotityöt silloin raskaita.Kuitenkin uneton vauvan äitikin haluaa itselleen siistin ympäristön,kun koko päivän joutuu kotona viettämään.Isä saattaa olla myöhään töissä ja lapsi harjottelee jo seisomaan,joten aikaa ei tosiaankaan ole mölköttämään telkkaria.Hanki lapsi niin ei tarvitse ihmetellä.Siisti koti on arjen luksusta,mutta väsyneenä päivittäiset askreet raskaita.


      • Saila 60
        wemustfight kirjoitti:

        Agreed! Miksi täytyy valittaa vanhemmuuden raskautta ja "jeesustella" sillä työllä. Alkaisinko minäkin avautua siitä, kuinka perrrkeleen raskasta on tehdä ylitöitä, asiakkaiden oikeussotkut ovat ihan tyhmiä ja väsyttää. Mutta sitten ehkä havahtuisin, hei itsehän valitsin alani.

        Te vanhemmat, itse valitsitte lapset, käyttäkää ehkäisyä jos ette lapsia halua. So simple. Ja ohimennen sanoen, raskausajan kilot eivät ole tekosyy ylipainolle enää vuoden kuluttus synnytyksestä, syy (ja oikea sellainen) on laiskuus. Anteeksi jo etukäteen mielipiteeni ilmaisemisesta,

        hmmm.... voisiko kenties johtua siitä, että kun lapset on yhteisymmärryksessä haluttu, niin toinen ei olekaan tajunnut mihin on lähtenyt??
        Aika tyhmää tulla ulvomaan tänne palstalle asioista, jotka eivät sinua kosketa. Jos joku työkaveri valittaa, so what? Luulisi sinun olevan vain tyytyväinen ettei itselläsi ole lapsia?
        Ilmeisesti ap pesee pyykin yhtenä massana sen enempiä kääntämättä printtivaatteita, oikomatta hihoja ja sukkia ja tietty kaikki värit samaan koneeseen :)
        Taitaa olla teini, joka kirjoittelee...
        Ap:n mielestä myös servetit, hammastikut sekä ruoantähteet laitetaan sumeilematta vaan tiskariin. Siitä vaan jos haluat saada puhtaat astiat ja käyttää samaa 600 euroan konetta enemmän kuin puoli vuotta. Luonnollisesti ap:n mielestä äiti laittaa astiat koneeseen.
        Niin, minäkin aikoinaan koin sisareni lasten hoitamisen autuaalliseksi. Hienoa että ap:kin kokee näin. Totuus on kuitenkin hieman erilainen.
        Putkiaivojen ei kannata tulla sössöttämään kun ei ole KOKEMUSTA!
        Hanki elämä äläkä tule kommentoimaan. Vai kalvaako jokin tekemättä jätetty asia kenties?


      • haukotus
        älä ihmettele kirjoitti:

        onko tullut mieleen,että vauva herättää useita kertoja yön aikana eikä välttämättä nuku pitkiä päiväunia.Unettomuus on melkoinen taakka ja kotityöt silloin raskaita.Kuitenkin uneton vauvan äitikin haluaa itselleen siistin ympäristön,kun koko päivän joutuu kotona viettämään.Isä saattaa olla myöhään töissä ja lapsi harjottelee jo seisomaan,joten aikaa ei tosiaankaan ole mölköttämään telkkaria.Hanki lapsi niin ei tarvitse ihmetellä.Siisti koti on arjen luksusta,mutta väsyneenä päivittäiset askreet raskaita.

        Juuri näin! Täällä ainakin unettomuus vie todella mehut ja kotihommat monesti tuntuvat uuvuttavilta, puhumattakaan että töihinkin paluu jo osittain iski.


      • Anonyymi
        sinkkkkku kirjoitti:

        Tota,se että katsoit siskonkumminkaiman lapsia päivän tai jopa kaksi,ei ole sama asia kuin päivästä toiseen,viikosta toiseen taii kuukaudesta toiseen.Puhumattakaan vuodesta toiseen.
        Itse olen sinkku ja tosiaan,10 minuutissa 2 kertaa viikkossa laittelen koneeseen astiat ja 2 koneellista pyykkiä riittä hyvin viikon ajaksi.Mutta,jollain 4-5 henkisellä perheelllä tuo on pontessiin 3-5.Ja lapsilla tuota pyykkiä tulee vähän toisella tavalla kuin aikuisella.
        Ja mitäs luulet,voiko lapsi kontata pölyssä ja paskassa.Eiipä taiida,joten kyllä se perus siisteyden pitäminen on vähintään päivittäistä työtä.Tähän lasket vielä mukaan kaikki ruuan teot,neuvolakäynnit/ulkoilut yms. niin kyllä se ihan työstä varmasti kääy.

        Juu mutta miksi valittaa..ja todellakin minun tutut sinkkuäidit valittaa kun on niin rankkaa.jumalauta kuinka paljon saavat lapsivapaata ja tosiaan kokoajan käännyt kädessä kun äijien Kan tinderis ja muuta.omia me Kaija ei ees huomata.mietin välillä miksi tekevät muksui jos niitten kanssa ei jakseta olla


      • Anonyymi
        sinkkkkku kirjoitti:

        Tota,se että katsoit siskonkumminkaiman lapsia päivän tai jopa kaksi,ei ole sama asia kuin päivästä toiseen,viikosta toiseen taii kuukaudesta toiseen.Puhumattakaan vuodesta toiseen.
        Itse olen sinkku ja tosiaan,10 minuutissa 2 kertaa viikkossa laittelen koneeseen astiat ja 2 koneellista pyykkiä riittä hyvin viikon ajaksi.Mutta,jollain 4-5 henkisellä perheelllä tuo on pontessiin 3-5.Ja lapsilla tuota pyykkiä tulee vähän toisella tavalla kuin aikuisella.
        Ja mitäs luulet,voiko lapsi kontata pölyssä ja paskassa.Eiipä taiida,joten kyllä se perus siisteyden pitäminen on vähintään päivittäistä työtä.Tähän lasket vielä mukaan kaikki ruuan teot,neuvolakäynnit/ulkoilut yms. niin kyllä se ihan työstä varmasti kääy.

        Keräät siis astioita tiskialtaaseen/-pöydälle... mikset laita käyttämiäsi astioita koneeseen heti? Aikaa menee 15 sekuntia.


      • Anonyymi
        älä ihmettele kirjoitti:

        onko tullut mieleen,että vauva herättää useita kertoja yön aikana eikä välttämättä nuku pitkiä päiväunia.Unettomuus on melkoinen taakka ja kotityöt silloin raskaita.Kuitenkin uneton vauvan äitikin haluaa itselleen siistin ympäristön,kun koko päivän joutuu kotona viettämään.Isä saattaa olla myöhään töissä ja lapsi harjottelee jo seisomaan,joten aikaa ei tosiaankaan ole mölköttämään telkkaria.Hanki lapsi niin ei tarvitse ihmetellä.Siisti koti on arjen luksusta,mutta väsyneenä päivittäiset askreet raskaita.

        Kumma, ettei kaikki äidit ole väsyneitä vaikka olisi koliikkivauvakin.


    • Eräs äiti

      Noh onpas sullakin aikaa tulla lukemaan meidän "äitien"kirjoituksia tänne palstalle, ootko ajatellut,että pitää meidänkin saada tunteita purettua johonkin..olkoon se vaikka tämä palsta?Koska itse olen ainaskin sillätavalla aika yksinäinen,ei tämä "äitiys ole pelkkää lomailua" ajatteleppa itseäsi äidin rooliin ja ajattele hoitavasi siskosi lapsia ihan itse päivästä toiseen?Ei ole sinulla omaa aikaa ja koko ajan pitää olla lasten saatavilla..
      Itse hallitsen siivouksen/ruoanlaiton yms jutut,se on jokaisen oma asia miten hoitaa/jaksaa siivota ja pitää huushollin pystyssä lapsenhoidon ohella.
      Koneethan ne pyykit ja tiskit hoitaa..tyhjentämiseenkään mene sen kauempaa,kun lataukseenkaan...

      • ....................

        Hyvä vastaus, vaikka jostain syystä sinulle tuli paljon miinuksia.

        Johtuneeko siitä, että olit liian rehellinen, etkä ollut tympääntynyt äitinä olemiseen.

        Äitikin voi hoitaa kaiken nurisematta ja olla onnellinen.


      • lapset aikuisia jo
        .................... kirjoitti:

        Hyvä vastaus, vaikka jostain syystä sinulle tuli paljon miinuksia.

        Johtuneeko siitä, että olit liian rehellinen, etkä ollut tympääntynyt äitinä olemiseen.

        Äitikin voi hoitaa kaiken nurisematta ja olla onnellinen.

        Jokaisessa ihmisryhmässä on sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä ihmisiä.
        On tympääntyneitä äitejä, sinkkuja, vanhoja, nuoria, lapsia, miehiä, naisia, isiä jne. Myös todella onnellisi on kaikissa ryhmissä. Miksi nostaa joku määrätty ihmisryhmä ja ihmetellä että valittavat "aina". On aivan varmaa että jokainen osaa valittaa tarpeentullen ja se ei ole sidottu mihinkään ihmisryhmään.


    • Äly hoi

      " Sinulle eräs äiti" Pidä se suu kiinni! Ei ole helppoa olla raskaana 24/7 vkl 9 6! Arvaa mikä olo minulla on?? Siivous miehellesi vaan ja et ole kotiorja ;). Mulla menee hermot kaikkeen täällä, en taivu ihan niin heti siivoilemaan karvapalloja:D Ärsyttää vaan valitus, kun muutenkin on raskasta ollut. Ymmärrän sister sun kiukkusi mutta lopeta ja purkaa siivoukseen se ;).

      • Olis varmaan

        kannattanut miettiä tuotakin asiaa vielä siinä vaiheessa kun olit jalat levällään ja ilman housuja :D
        Minkä ihmeen takia pitää tehdä lapsia, jos niistä ei osaa nauttia vaan ottaa ne taakkana?
        Miettikää vähän, mitä kirjoitatte tänne.


      • lapseton
        Olis varmaan kirjoitti:

        kannattanut miettiä tuotakin asiaa vielä siinä vaiheessa kun olit jalat levällään ja ilman housuja :D
        Minkä ihmeen takia pitää tehdä lapsia, jos niistä ei osaa nauttia vaan ottaa ne taakkana?
        Miettikää vähän, mitä kirjoitatte tänne.

        Juuri noin! Olen kyllästynyt kuuntelemaan valitusta siitä, kuinka raskasta on olla äiti. Ei niitä lapsia ole PAKKO tehdä! Olen tyytyväinen lapseton, koska tiedän, että stressaisin siitä. Joten kaikille parempi, että jätätte lapset tekemättä, vaikka yhteiskunta onkin sellainen, että lapsettomat ovat "omituisia" jotenkin. Nauttikaa siis "Jumalan lahjoistanne" älkääkä valittako!!!


      • ..<<
        lapseton kirjoitti:

        Juuri noin! Olen kyllästynyt kuuntelemaan valitusta siitä, kuinka raskasta on olla äiti. Ei niitä lapsia ole PAKKO tehdä! Olen tyytyväinen lapseton, koska tiedän, että stressaisin siitä. Joten kaikille parempi, että jätätte lapset tekemättä, vaikka yhteiskunta onkin sellainen, että lapsettomat ovat "omituisia" jotenkin. Nauttikaa siis "Jumalan lahjoistanne" älkääkä valittako!!!

        ihan samaa mieltä!! :D ällöttää kuunnella tosiaan kun ihan kuin ne lapset olis tulleet vahingossa :) kyllä jokainen äiti on ihan itsekkäästi halunnut sen lapsen ja monesti laskenu sen ajankohdan silleen kun mä nyt haluun sen ja ku se ois tähän väliin/elämäntilanteeseen sopiva.....


      • ..<<
        ..<< kirjoitti:

        ihan samaa mieltä!! :D ällöttää kuunnella tosiaan kun ihan kuin ne lapset olis tulleet vahingossa :) kyllä jokainen äiti on ihan itsekkäästi halunnut sen lapsen ja monesti laskenu sen ajankohdan silleen kun mä nyt haluun sen ja ku se ois tähän väliin/elämäntilanteeseen sopiva.....

        kyllä jokaisen naisen pitäs tietää mitä kaikkee vastuuta se sit tuo tullessaan....tai ainakin on se nyt erilaisempaa elämää kuin elämä itselle ennen vauvaa...hohhoijaa


      • Lapsista onnellinen

        Sinkkuna Olis varmaan ollut parempi "elämä"????


      • äiti vm-93
        ..<< kirjoitti:

        ihan samaa mieltä!! :D ällöttää kuunnella tosiaan kun ihan kuin ne lapset olis tulleet vahingossa :) kyllä jokainen äiti on ihan itsekkäästi halunnut sen lapsen ja monesti laskenu sen ajankohdan silleen kun mä nyt haluun sen ja ku se ois tähän väliin/elämäntilanteeseen sopiva.....

        Lapsia ei haluta itsekkäästi, lapset on lahja, ainakin minun kohdalla..lue, aikaa meni ennenkun tulin raskaaksi!!

        Itsellä helppi lapsi sain tehtyä kotihommat oikein joustavasti muksun rytmissä..
        Silloin ei ollut tiskikoneita, joten tiskattava oli ihan itse, enkä valita..
        Imurointi tuotti välillä hankaluuksia,kun lapsi pelkäsi kovia ääniä..

        Näin meillä..


      • 19+13
        Olis varmaan kirjoitti:

        kannattanut miettiä tuotakin asiaa vielä siinä vaiheessa kun olit jalat levällään ja ilman housuja :D
        Minkä ihmeen takia pitää tehdä lapsia, jos niistä ei osaa nauttia vaan ottaa ne taakkana?
        Miettikää vähän, mitä kirjoitatte tänne.

        Ei elämässä kivatkaan asiat tule ilmaiseksi.
        Sen eteen on usein nähtävä vaivaa, kipua tai maksettava siitä hintansa.
        Mieti vähän mitä kirjoittelet.


      • Kakat vaipoissa
        Lapsista onnellinen kirjoitti:

        Sinkkuna Olis varmaan ollut parempi "elämä"????

        Tutkimusten mukaan lapsettomat pariskunnat ovat kaikkein onnellisimpia. Veikkaisin itse, että sinkut tulevat heti perässä ja lapsiperheet viimeisenä.


      • ei näin
        ..<< kirjoitti:

        ihan samaa mieltä!! :D ällöttää kuunnella tosiaan kun ihan kuin ne lapset olis tulleet vahingossa :) kyllä jokainen äiti on ihan itsekkäästi halunnut sen lapsen ja monesti laskenu sen ajankohdan silleen kun mä nyt haluun sen ja ku se ois tähän väliin/elämäntilanteeseen sopiva.....

        "kyllä jokainen äiti on ihan itsekkäästi halunnut sen lapsen".

        Juu, just näin..... Eiköhän isälläkin ole ollut osansa lapsen hankinnassa, että on turha sanoa että äidit niitä lapsia itsekkäästi tahtovat.
        On sitten myös niitä jotka eivät vain ymmärrä miten paljon työtä lapset tuottavat, mutta rakastavat lapsiaan. Miksi pitää sanoa ettei niitä lapsia tarvitse hankkia, kun nimenomaan ollaan keskustelun aiheessa valitettu työn määrästä, eikä lapsista. Lukemisen ymmärtäminen olis ehkä kiva ennen kuin alat päteä.


      • Anonyymi
        ..<< kirjoitti:

        kyllä jokaisen naisen pitäs tietää mitä kaikkee vastuuta se sit tuo tullessaan....tai ainakin on se nyt erilaisempaa elämää kuin elämä itselle ennen vauvaa...hohhoijaa

        Todennäköisesti, kun on siirrytty suoraan nukeista vauvaan, niin järkytys on kova ja tajuavat vihdoin sen, ettei vauva olekaan nukke, jota ei voi heivata lelulaatikkoon, kun kyllästyttää.
        Miten ihmeessä äidit pärjäsi enne valittamatta, kun kakaroita oli jo viisi ja kuudes tulossa, eikä ollut esim tiski-/pyykkioneita.


    • fjfjfjf

      Sulla oli kirjoituksessa nyt kaksi kohtaa. En tiedä kumpi niistä sua oikeasti häiritsee.

      Se että äidit eivä tehdi lapsiltaan ja työn määrältä hoitaa asioita niin kuin haluaisivat? VAI... Äidit roikkuvat netissä eivätkä näin ollen ehdi hoitaa hommia?

      Kannattaisi ehkä hieman miettiä mitä asiaa oikein kritisoi koska tekstistäsi päätellen hehkut vaan omaa tyytyväisyyttäsi kun sinulla ei ole lapsi ja ehdit tehdä kaiken.

      Ärsyttävintä on ihmniset jotka valittavat asioista joista eivät oikeasti edes tiedä mitään. Jos olet hetken siskosi lapsia katsonut,et tiedä edes puoli totuutta asiasta. Sen varjolla on turha huudella totuuksia.

      Olet yksi ärsyttävimmistä ihmislajeista....MINÄ TIEDÄN KAIKEN VAIKKA MINULLA EI OLE PASKANKAAN VERTAA KOKEMUSTA ASIOISTA.

      Kasva aikuiseksi. Joohan?

      • 10+11

        Kuinka monta ihmislajia maailmassa on olemassa?
        Kysyy lapsi.


      • .....
        10+11 kirjoitti:

        Kuinka monta ihmislajia maailmassa on olemassa?
        Kysyy lapsi.

        Kun kasvat vielä hiukan niin opit tietämään


      • 2+14
        ..... kirjoitti:

        Kun kasvat vielä hiukan niin opit tietämään

        Voisitko sinä ystävällisesti vastata, kerta sinä tämän kysymyksen heititkin?


    • jepajee20

      Aloittaja ei selvästikään omaa sellaisia hoksottimia, joilla asettua kotiäitien rooliin. Pikkasen taitaa olla köpsä tyyppi. Kuule, tulehan sitten uudelleen kommentoimaan ja kertomaan, että miten sä haltsaat hommat kun sulla on vaikka ne 3 pientä lasta ja hoidat heitä kotona 24/7 ja samalla hoidat myös kotiaskareet, pitäen sisällään kaiken mahdollisen.

      Kerro, kuinka paljon päivässä ehdit tehdä omia hommia, montako tuntia sulle jää ns. luppoaikaa.

      Kerro kuinka hyvin pärjäät vauvan kanssa, joka ei jostain syystä katsokaan hiljaa lastenohjelmia sitterissa. Samaan aikaan kun vanhemmat lapset kinastelevat keskenään ja huutelevat äitiä tuon tuosta käymään jne.

      Ruokaakin pitäis siinä samalla tehdä ja ottaa ne pyykit koneesta kuivuriin ja imuroidakin pitäis. Ainiin ja kuivurissa olikin jo edelliset kuivatut pyykit. No, tottahan ne pitää ensin poistaa, vaikka sinne sohvalle, jossa on jo 2 tai 3 edellistä koneellista puhdasta pyykkiä. Kun ei äippä ole ehtinyt niitä viikata saati viedä kaappeihin...

      Noh, onhan näitä hommia lukemattomia, mutta ehkä aloittaja sitten ymmärrät kun elät itse samanlaisessa tilanteessa. Sulla on varmastikin hieman näkemys asiaan kun meillä kotiäidin elämää elävillä kotiäideillä.

      Tällä viestllä en tarkoita että elämme ihan paskaa elämää, vaan sitä, että välillä tämä tämmöinenkin rumba saa verotettua voimia, eikä aina jaksaisi suoriutua päivän pakollisista hommista. Saakai sitä johonkin purkaa, olkoon se sitten vaikka tällainen palsta.

      Mee hoitaa siskos skidejä ja ole onnellinen ruusunpunaisissa kuvitelmissasi.

      • Kolme lasta

        Asiaa! Aivan kuin minun elämästäni!!! Kiva, kun joku tajuaa, mitä tämä oikeasti on-ap ei sitä selvästikään tee.


      • voi voi

        Lisäisin tähän vielä, että joo onhan se todella helppo hoitaa toisen lapsia vaikka 5 kappaletta ja tehdä ne hommat siinä samalla, mutta tule sitten kertomaan uudestaan ku ne on sinun omiasi ja et saakaan nukkua silloin kun itse haluat ja se on valvottava vaikka koko yö jos se lapsi niin päättää ja jos niitä päättääkin huutaa muutama siinä sivussa samalla. Tuun kysymään sen jälkeen että miten on jaksatko kaikkia tehdä niin hienosti ja heti kun mahdollista.

        Ootko kenties toisten kohdalla kuullu synnytyksen jälkeisestä masennuksesta? Kaikilla ei myöskään mies kerkiä auttelemaan kun on tienaamassa sitä kakkorahaa ja toisilla jopa kaksi työtä samassa. Kato ihmiset pruukaa tienaamaan rahansa itse ;) eikä olla työttömänä kotona ;) tästäkin saataisiin uusi aihe miksi työttömät ei mene töihin, niitähän kun saa joka nurkalta jos haluaa, ai niin eihän sekään mene niin kuin nappia painamalla ja jokaiselle töitä olekaan ainakaan nykyään.

        Tiedätkös että lapset on myös erilaisia, jos ne sinun siskon lapset on niin kilttejä eivätkä rehaa koskaan, istuvat vain päivästä pitkään nätisti paikallaan, niin minulla ainakin herää kysymys MIKSI? Onko kenties niin kova kuri ettei uskalla inahtaakaan ;)

        Se on ihan ok, jos ei halua lapsia ja ei niitä tee mutta niin kauan kun sitä omakohtaista kokemusta ole, niin suu säkkiä myöden kiinni ja kasva/kaa henkisesti ennen kuin avaatte suusi/suunne. Teette itsestänne vain ylimielisiä ja kaiken lisäksi tyhmiä.

        Kukakohan aikaa myöden sinun ja muiden kaltaistesi ihmisten takapuolet pyyhi vanhuksena jos ei kukaan tekisi lapsia. Kukakohan tulevaisuudessa ne verot maksaisi jos niitä lapsia ei tehtäisi.

        Äitinä tai isänä, kumpi vastuussa enimmäkseen onkin, on kiinni lapsessa/sissa 24/7 joka päivä joka viikko joka vuosi niin kauan kunnes menee kouluun niin hetkeksi helpottaa (vastuussa olet silti) mutta helpottaa kuitenkin.

        On eri asia hoitaa toisten lapsia kun päävastuu kuitenkin on vanhemmilla. Tule sitten avautumaan kun sun vastuulla on ne omat 3 lasta, hoidat kodin ja murehdit laskut ja murehdit muutenkin kaikesta niin sitten voidaan keskustella uudestaan mielestäni.

        Toki on vanhempia jotka ei valita mistään mutta niissä normiasiat hoitaa joku muu kuin äti itse.

        Toisilla mies hoitaa talousasiat jolloin äidilä yksi murhe vähemmän. Toiset ei edes siivoa kuin joskus ja jouluna ja elää ihan hyvin vaikka paskan keskellä ja se ei häiritse, mutta kas meitä toisia voi se paskasuus häiritä.

        Toiset haluaa tehdä ruoan myös itse eikä turvaudu vain lämmittämään hernekeittoa purkista tai vie kakaroita mäkkärin kautta ja sitä rataa.

        Joten kasva aikuiseksi ja mieti ennen kuin lauot ja mitä lauot

        Ei kauhean uskottavaa kun sulla edes omia lapsia.


      • jotain rajaa

        No voi, minä tunnen äidin, joka hoiteli 13 lasta ihan nurkumatta. Eihän kolme ole vielä mitään.


      • no voi voi
        jotain rajaa kirjoitti:

        No voi, minä tunnen äidin, joka hoiteli 13 lasta ihan nurkumatta. Eihän kolme ole vielä mitään.

        Kuinka monta niistä 13 auttoi pienempien kanssa ;) ? Kolme pientä on eri asia kuin liuta mukuloita joissa jo isommista apua.


      • Lapsentekokone

        Miksi tehdä kolme lasta? Sehän on täysin hullun hommaa, niin kuin itsekin edellä kerrot.


      • Huonoja vanhempia
        voi voi kirjoitti:

        Lisäisin tähän vielä, että joo onhan se todella helppo hoitaa toisen lapsia vaikka 5 kappaletta ja tehdä ne hommat siinä samalla, mutta tule sitten kertomaan uudestaan ku ne on sinun omiasi ja et saakaan nukkua silloin kun itse haluat ja se on valvottava vaikka koko yö jos se lapsi niin päättää ja jos niitä päättääkin huutaa muutama siinä sivussa samalla. Tuun kysymään sen jälkeen että miten on jaksatko kaikkia tehdä niin hienosti ja heti kun mahdollista.

        Ootko kenties toisten kohdalla kuullu synnytyksen jälkeisestä masennuksesta? Kaikilla ei myöskään mies kerkiä auttelemaan kun on tienaamassa sitä kakkorahaa ja toisilla jopa kaksi työtä samassa. Kato ihmiset pruukaa tienaamaan rahansa itse ;) eikä olla työttömänä kotona ;) tästäkin saataisiin uusi aihe miksi työttömät ei mene töihin, niitähän kun saa joka nurkalta jos haluaa, ai niin eihän sekään mene niin kuin nappia painamalla ja jokaiselle töitä olekaan ainakaan nykyään.

        Tiedätkös että lapset on myös erilaisia, jos ne sinun siskon lapset on niin kilttejä eivätkä rehaa koskaan, istuvat vain päivästä pitkään nätisti paikallaan, niin minulla ainakin herää kysymys MIKSI? Onko kenties niin kova kuri ettei uskalla inahtaakaan ;)

        Se on ihan ok, jos ei halua lapsia ja ei niitä tee mutta niin kauan kun sitä omakohtaista kokemusta ole, niin suu säkkiä myöden kiinni ja kasva/kaa henkisesti ennen kuin avaatte suusi/suunne. Teette itsestänne vain ylimielisiä ja kaiken lisäksi tyhmiä.

        Kukakohan aikaa myöden sinun ja muiden kaltaistesi ihmisten takapuolet pyyhi vanhuksena jos ei kukaan tekisi lapsia. Kukakohan tulevaisuudessa ne verot maksaisi jos niitä lapsia ei tehtäisi.

        Äitinä tai isänä, kumpi vastuussa enimmäkseen onkin, on kiinni lapsessa/sissa 24/7 joka päivä joka viikko joka vuosi niin kauan kunnes menee kouluun niin hetkeksi helpottaa (vastuussa olet silti) mutta helpottaa kuitenkin.

        On eri asia hoitaa toisten lapsia kun päävastuu kuitenkin on vanhemmilla. Tule sitten avautumaan kun sun vastuulla on ne omat 3 lasta, hoidat kodin ja murehdit laskut ja murehdit muutenkin kaikesta niin sitten voidaan keskustella uudestaan mielestäni.

        Toki on vanhempia jotka ei valita mistään mutta niissä normiasiat hoitaa joku muu kuin äti itse.

        Toisilla mies hoitaa talousasiat jolloin äidilä yksi murhe vähemmän. Toiset ei edes siivoa kuin joskus ja jouluna ja elää ihan hyvin vaikka paskan keskellä ja se ei häiritse, mutta kas meitä toisia voi se paskasuus häiritä.

        Toiset haluaa tehdä ruoan myös itse eikä turvaudu vain lämmittämään hernekeittoa purkista tai vie kakaroita mäkkärin kautta ja sitä rataa.

        Joten kasva aikuiseksi ja mieti ennen kuin lauot ja mitä lauot

        Ei kauhean uskottavaa kun sulla edes omia lapsia.

        Vaikutat yksinkertaiselta. Opettele kasvattamaan lapsesi, niin ei tarvitse valittaa. Joidenkin ihmisten olisi parempi sterilisoida itsensä, ettei maailmaan pääsisi enempää pöhköpäisiä ihmisiä. Mitä pystyt antamaan lapsillesi vai pitikö vaan hankkia lapsia itsekkäistä syistä?


      • hullua?
        Lapsentekokone kirjoitti:

        Miksi tehdä kolme lasta? Sehän on täysin hullun hommaa, niin kuin itsekin edellä kerrot.

        Mitä vikaa on kolmessa lapsessa?


      • Voi raukka pientä
        Huonoja vanhempia kirjoitti:

        Vaikutat yksinkertaiselta. Opettele kasvattamaan lapsesi, niin ei tarvitse valittaa. Joidenkin ihmisten olisi parempi sterilisoida itsensä, ettei maailmaan pääsisi enempää pöhköpäisiä ihmisiä. Mitä pystyt antamaan lapsillesi vai pitikö vaan hankkia lapsia itsekkäistä syistä?

        Kiitos vain, minun lapseni ovat kyllä hyvin kasvatettuja, fiksuja ja filmaattisia toisin kuin sinä.

        Sata varmasti pystyn antamaan lapsilleni enemmän kuin sinä kuuna päivänä olet kykenevä, joten on todella fiksua ja järkevin teko ikinä tässä elämässäsi ettet koskaan lisäänny, koska nimenomaan enempää kaltaisiasi pöhköpäisiä ihmisiä ei tänne tarvita.

        Oletko kenties itse yksinkertainen joka ei ymmärrä lukemaansa.

        Täytyy sanoa että tylsä elämä sinulla viljellä provoja ja vastailla negatiivisilla kommenteilla takaisin. Hanki elämä niin ei tartte notkua päivät pitkä netissä kun ei ole mitään järkevää ja kehittävää tekemistä.

        Onneksi minulla on lapseni niin on järkevämpää touhua kuin sinun elämäsi.

        Olen pahoillani että äitisi ei sinusta välittänyt ja nyt purat huonoa oloasi muihin tuiki tuntemattomiin ihmisiin. Uskallan väittää että jos naamatusten tavattaisiin olet hiirulainen joka pysty seisomaan sanojesi takana.


      • No jooh 098765432

        Onhan sitä aina hommaa, mutta kyllä aloittajalla on pointtinsakin. Kyllä nykyajan äidit ruikuttaa ihan tolkuttomasti: ettet te nyt kuitenkaan puita pilko ettekä kannat vettä kaivosta, että läpä läpä.
        Miksi sulla aina odottaa se imurointi? Et sä jooka päivä imuroi, järkevää se on ehkä tehdä kerran viikossa ja/tai tarpeen mukaan.
        Vauvan kanssa pärjää aika hyvin, se kun ei sitteristä minnekään lähde ja jos se on terve, sillä on ollut ruokaa ja unta, niin se voi olla vaikka kiukkusena, omassa sitterissa, leikkikehässä jne. ei sitä tartte hyysätä koko ajan.
        Vanhemmat lapset voi joskus rauhottaakin eikä joka huutoon tartte muuta kun vastata että nyt riittää jne.

        Joka päiväkö teillä on tommosta? Että päivästä toiseen sä vaan kuuntelet kiukkua ja sitä rataa? Teillä ON jotain vikaa jossain. Hankkikaa perheterapeutti tai jotain, kyllä tervehenkinen perhe vetää suurimman osan viikosta ihan normaalilla meiningillä eikä tappele, huuda ja stressaa.

        Niin, kuivurissa on sentään pyykit, mun mielestä se ON helppoa, niin, no ne täytyy tosiaan ottaa sieltä pois. Voi kauheeta. Ei se nyt kovin raskasta ole laittaa pyykkiä koneeseen ja kuivuriin: raahaa ne vaihteeksi kuivumaan muualle, tai pese vaikka käsin niin saat perspektiiviä :)
        Kuivuri on ylellisyys, pesukone on ylellisyys, astianpesukonekin teillä on: te kyllä ruikutatte ihan kaikesta. Mikä pakko on imuroida jos ei ehdi? Anna olla.

        Mikset sä ehdi viikata? Kyllä sä olet hidas ja tehoton. Koneet pesee pyykit ja kuivaa ne, mutta missään välissä sä et ehdi viikata. Uuniruokaan ei tartte kun laittaa aineksen pataan ja antaa olla uunissa, kala ja perunalaatikko paistuu saman tunnin. Et sä väännä kun nappulaa ja laita ainekset uunipataan. Uuni ne kypsentää: et sä mitään nuotiota ja maakuoppaa tee. Etkä tosiaan hanki muuta kun kaupasta kuitin ostoksista.
        Ai niin, mutta kun pitää joka päivä imuroida, laittaa uutta ruokaa ja lapset tappelee koko ajan ja vauvakin vaan huutaa päivät pitkät.

        Kyllä, maailmassa aina, jokapaikassa, on huonojakin päiviä. Tarviiko niitä sitten aina purkaa? Soita kaverille ja juttele mukavia. Se autaa, että tekee mukavaa, tai puhuu kivoja asioita, on kiitollinen, siis lakkaa vellomasta. Kutsu joskus ystäviä kahveelle, - ja pyydä heitä tuomaan pullat, että saisit joskus relatakin.
        Ei niitä hommia nyt niin lukemattomasti kenelläkään ole, nykyajan ihminen on vaan päässyt niin helpolla. Valvominen on ainoa paha pienissä lapsissa, koska unta ihminen tarvitsee pakosti, ei imurointia.
        Ja kyllä, joskus joku asia vie voimiakin: siitäkö te valitatte? Eli oletus on ettei mikään saisi viedä voimia... On kyllä tosi outoa.
        Pakollisia hommia sulla on päivässä lopultakin aika vähän ja loput sä määräät ihan itse.

        Sinänsä mun mielestä aloittaja taas on ns. väärässä ja sä oikeessa yhdessä. Mun mielestä tämmöset palstat noin muuten on hyvä paikka purkaa, jos valittaa haluaa. Valittajilta kun kaikkoaa kaverit, kun jokaisella on omat ongelmansa eikä kukaan halua olla roskapönttö koko ajan. Joten jos on ruikuttaja, on parempi ruikuttaa tänne. Välillä saa tietty avautua, ja elämä vi...ttaa (ei tartte olla ylijaksaja). Nykyajan ihmiset vaan ruikuttaa tosi paljon ja helposti, ehkä pitäs syttyä vaikka sota niin tulis mieleen mikä kaikki oli.
        Ei yhtään enää muistas raskaana sitä kuivuria. Mutta mistäs sitä viittis kiitollinen olla, kun voi olla tyytymätön ja valittaakin.

        En usko, että kotiäitien työ on sen raskaampaa kun muukaan työ. Sitäpaitsi, uskon että se on kevyempää, kun tekee jotain itselleen tärkeää. Omia lapsiasihan säkin hoidat. (Ja itse sen kotiäitiyden hyvin pitkälle valitset)


      • bnbvnjghjgjg
        hullua? kirjoitti:

        Mitä vikaa on kolmessa lapsessa?

        ööö olisiko liikakansoitus ja itsekkyys.


      • hih2
        No jooh 098765432 kirjoitti:

        Onhan sitä aina hommaa, mutta kyllä aloittajalla on pointtinsakin. Kyllä nykyajan äidit ruikuttaa ihan tolkuttomasti: ettet te nyt kuitenkaan puita pilko ettekä kannat vettä kaivosta, että läpä läpä.
        Miksi sulla aina odottaa se imurointi? Et sä jooka päivä imuroi, järkevää se on ehkä tehdä kerran viikossa ja/tai tarpeen mukaan.
        Vauvan kanssa pärjää aika hyvin, se kun ei sitteristä minnekään lähde ja jos se on terve, sillä on ollut ruokaa ja unta, niin se voi olla vaikka kiukkusena, omassa sitterissa, leikkikehässä jne. ei sitä tartte hyysätä koko ajan.
        Vanhemmat lapset voi joskus rauhottaakin eikä joka huutoon tartte muuta kun vastata että nyt riittää jne.

        Joka päiväkö teillä on tommosta? Että päivästä toiseen sä vaan kuuntelet kiukkua ja sitä rataa? Teillä ON jotain vikaa jossain. Hankkikaa perheterapeutti tai jotain, kyllä tervehenkinen perhe vetää suurimman osan viikosta ihan normaalilla meiningillä eikä tappele, huuda ja stressaa.

        Niin, kuivurissa on sentään pyykit, mun mielestä se ON helppoa, niin, no ne täytyy tosiaan ottaa sieltä pois. Voi kauheeta. Ei se nyt kovin raskasta ole laittaa pyykkiä koneeseen ja kuivuriin: raahaa ne vaihteeksi kuivumaan muualle, tai pese vaikka käsin niin saat perspektiiviä :)
        Kuivuri on ylellisyys, pesukone on ylellisyys, astianpesukonekin teillä on: te kyllä ruikutatte ihan kaikesta. Mikä pakko on imuroida jos ei ehdi? Anna olla.

        Mikset sä ehdi viikata? Kyllä sä olet hidas ja tehoton. Koneet pesee pyykit ja kuivaa ne, mutta missään välissä sä et ehdi viikata. Uuniruokaan ei tartte kun laittaa aineksen pataan ja antaa olla uunissa, kala ja perunalaatikko paistuu saman tunnin. Et sä väännä kun nappulaa ja laita ainekset uunipataan. Uuni ne kypsentää: et sä mitään nuotiota ja maakuoppaa tee. Etkä tosiaan hanki muuta kun kaupasta kuitin ostoksista.
        Ai niin, mutta kun pitää joka päivä imuroida, laittaa uutta ruokaa ja lapset tappelee koko ajan ja vauvakin vaan huutaa päivät pitkät.

        Kyllä, maailmassa aina, jokapaikassa, on huonojakin päiviä. Tarviiko niitä sitten aina purkaa? Soita kaverille ja juttele mukavia. Se autaa, että tekee mukavaa, tai puhuu kivoja asioita, on kiitollinen, siis lakkaa vellomasta. Kutsu joskus ystäviä kahveelle, - ja pyydä heitä tuomaan pullat, että saisit joskus relatakin.
        Ei niitä hommia nyt niin lukemattomasti kenelläkään ole, nykyajan ihminen on vaan päässyt niin helpolla. Valvominen on ainoa paha pienissä lapsissa, koska unta ihminen tarvitsee pakosti, ei imurointia.
        Ja kyllä, joskus joku asia vie voimiakin: siitäkö te valitatte? Eli oletus on ettei mikään saisi viedä voimia... On kyllä tosi outoa.
        Pakollisia hommia sulla on päivässä lopultakin aika vähän ja loput sä määräät ihan itse.

        Sinänsä mun mielestä aloittaja taas on ns. väärässä ja sä oikeessa yhdessä. Mun mielestä tämmöset palstat noin muuten on hyvä paikka purkaa, jos valittaa haluaa. Valittajilta kun kaikkoaa kaverit, kun jokaisella on omat ongelmansa eikä kukaan halua olla roskapönttö koko ajan. Joten jos on ruikuttaja, on parempi ruikuttaa tänne. Välillä saa tietty avautua, ja elämä vi...ttaa (ei tartte olla ylijaksaja). Nykyajan ihmiset vaan ruikuttaa tosi paljon ja helposti, ehkä pitäs syttyä vaikka sota niin tulis mieleen mikä kaikki oli.
        Ei yhtään enää muistas raskaana sitä kuivuria. Mutta mistäs sitä viittis kiitollinen olla, kun voi olla tyytymätön ja valittaakin.

        En usko, että kotiäitien työ on sen raskaampaa kun muukaan työ. Sitäpaitsi, uskon että se on kevyempää, kun tekee jotain itselleen tärkeää. Omia lapsiasihan säkin hoidat. (Ja itse sen kotiäitiyden hyvin pitkälle valitset)

        Eipä se ihan nyt näinkään mene... Meillä ainakin on todella aktiiviset lapset, selkäni kun käännän, on toinen jo kiivennyt lipaston päälle ja toinen kiekuu jossakin muualla. Jos imuroinnin suorittaisi kerran viikossa, hukkuisimme p*skaan. Eilen taisin imuroida koko kämpän kertaallee, keittiön varmaankin kolmesti :D

        Onhan se totta, että tavallaan tätä hommaa on vähemmän kuin töissä käydessä. Siinä on kuitenkin se ero, että töissä käydessä saat keskittyä siihen hommaasi keskeytyksettä, kun taas kotosalla vartinkin hommaan voi mennä kaksi tuntia, pienet ihmiset ovat taitavia häiriköimään :D Toisekseen, itseä ainakin verottaa ehkä eniten se, ettei päivässä ole mitään hengähdystaukoa. Töissä yleensä on lakisääteiset ruokatunnit ja kaffetauot, täällä ei uskalla käydä edes vessassa ovi kiinni :)

        Enkä valita, lapseni ovat ihania, vaikkakin välillä kiskon hiuksia päästäni. Työpaikka on odottelemassa, eli todellakin tämä on täysin oma valintani olla kotona. Mielestäni on kuitenkin outoa, että perhepäivähoitajilla taikka päiväkodintädeillä on oikeus valittaa työn raskaudesta, mutta kotiäideillä muka ei. Samaa hommaahan me teemme, sillä erotuksella, että kotiäidit saavat lisäksi mahtavien tulojensa ansiosta stressata jatkuvasti rahatilanteesta. Ei siis kannata vähätellä, työtä tämä on siinä missä muutkin :)


      • äti ja mummummu
        Voi raukka pientä kirjoitti:

        Kiitos vain, minun lapseni ovat kyllä hyvin kasvatettuja, fiksuja ja filmaattisia toisin kuin sinä.

        Sata varmasti pystyn antamaan lapsilleni enemmän kuin sinä kuuna päivänä olet kykenevä, joten on todella fiksua ja järkevin teko ikinä tässä elämässäsi ettet koskaan lisäänny, koska nimenomaan enempää kaltaisiasi pöhköpäisiä ihmisiä ei tänne tarvita.

        Oletko kenties itse yksinkertainen joka ei ymmärrä lukemaansa.

        Täytyy sanoa että tylsä elämä sinulla viljellä provoja ja vastailla negatiivisilla kommenteilla takaisin. Hanki elämä niin ei tartte notkua päivät pitkä netissä kun ei ole mitään järkevää ja kehittävää tekemistä.

        Onneksi minulla on lapseni niin on järkevämpää touhua kuin sinun elämäsi.

        Olen pahoillani että äitisi ei sinusta välittänyt ja nyt purat huonoa oloasi muihin tuiki tuntemattomiin ihmisiin. Uskallan väittää että jos naamatusten tavattaisiin olet hiirulainen joka pysty seisomaan sanojesi takana.

        juu ja aikaa sinulla ei oli siis lapsillesi roikut netissä.


      • Anonyymi

        Juu kannattaa työntää sitteri vaan telkkaan kiinni ja isommille pennuille kunnon karjasu, niin johan ovat hiljaa. Kannattaisi vaikka opettaa niille isommille pennuilles käytöstapoja ja opettaa leikkimistä. Pikkusitteripentu keittiöön katteleen, ja kerrot sille, mitä teet. Pentu ei ymmärrä, mutta kuuntelee kiinnostuneena, kun selität koko ajan mitä teet.
        Käytä järkees, jos sitä on.


      • Anonyymi
        Voi raukka pientä kirjoitti:

        Kiitos vain, minun lapseni ovat kyllä hyvin kasvatettuja, fiksuja ja filmaattisia toisin kuin sinä.

        Sata varmasti pystyn antamaan lapsilleni enemmän kuin sinä kuuna päivänä olet kykenevä, joten on todella fiksua ja järkevin teko ikinä tässä elämässäsi ettet koskaan lisäänny, koska nimenomaan enempää kaltaisiasi pöhköpäisiä ihmisiä ei tänne tarvita.

        Oletko kenties itse yksinkertainen joka ei ymmärrä lukemaansa.

        Täytyy sanoa että tylsä elämä sinulla viljellä provoja ja vastailla negatiivisilla kommenteilla takaisin. Hanki elämä niin ei tartte notkua päivät pitkä netissä kun ei ole mitään järkevää ja kehittävää tekemistä.

        Onneksi minulla on lapseni niin on järkevämpää touhua kuin sinun elämäsi.

        Olen pahoillani että äitisi ei sinusta välittänyt ja nyt purat huonoa oloasi muihin tuiki tuntemattomiin ihmisiin. Uskallan väittää että jos naamatusten tavattaisiin olet hiirulainen joka pysty seisomaan sanojesi takana.

        Älä viitsi valehdella.


    • Näinpä on

      Kyllä suomalaisen perheen äidin työtaakka on raskas, sillä Suomessa äidit ovat työelämässä, kun yhden palkalla e ei voi kovin moni kotiäitinä olla ja toisaalta on tuhlausta lukeneen henkilön jättää käyttämättä tietonsa.

      Kyllähän työelämä vaatii nykyään paljon enemmän useissa paikoissa, mutta on niitä "suojatyöpaikkojakin" jonne mennään lepäämään.
      On ruuanlaitot, pyykinpesut, siivoukset, sun kaikkien muiden asioiden neuvolakäyntien, vanhempainiltojen ym, järjestäminen.
      Kuluttavinta lienee tuo kellon kanssa kiirehtiminen ja lasten hoitojen järjestäminen.

      Kyllä siinä todella toivoo sen toisenkin osallistuva.

    • turha ressi pois

      Olen kyllä aika pitkälti samaa mieltä aloittajan kanssa...Meillä kaksi lasta(4v ja 1v)
      Koti on yleensä perussiisti ja ruoka päivittäin pöydässä.
      Ne on mielestäni samoja hommia, mitä kaikki ihmiset omissa kodeissaan tekevät.
      Joillakuilla on esim. paljon lemmikkejä, joten en koe että pelkästään perheellisten kotityöt muut olisi jotenkin ylitse pääsemättömiä.

      Poltin itseni aikanaan edellisessä työpaikassani aika tehokkaasti loppuun ja siitä selvittyäni en vaan ole suostunut ottamaan niin paljon stressiä kaikesta turhasta.
      Kotityöt kuuluu normaaliin elämään ja jos pipo alkaa itsellä kiristämään niin sanon siitä jo alussa miehelleni enkä kasaa sitä korvieni väliin missä se saa nopeasti turhan isot mittasuhteet.

      Tsemppiä kaikille, niin perheellisille ja lapsettomille,nuorille ja vanhoille, miehille ja naisille. Ei kaikki ole niin vakavaa! Ja täällä tappelu ei varsinkaan hyödytä yhtään mitään :)

      • asenne1

        Jep, tuollasta asennetta pitäisi kaikilla olla enemmän. Jos masentaa ja väsyttää, antaa siivouksen olla muutaman päivän retuperällä ja mennään vähän iisimmin. Lapset saa helposti kotitöihin mukaan kun niistä tehdään kivoja asioita eikä vanhemmat ole lietsoneet negatiivista mielikuvaa niistä.

        Synnytyksen jälkeinen masennus sekä itkuinen vauva ovat tietysti asioita erikseen, mutta jos lapsi on yli 1v niin noiden pitkittyminen johtuu muusta kuin hormoneista tai koliikista.


    • Wrewewe

      On ihan totta, että jotkut kotiäidit kuvittelevat, että lapsettomien elämä olisi ruusuilla tanssimista.Minusta se on tyhmää yksinkertaistamista ja ylimielisyyttä.

      Samoin jotkut monilapsisten perheiden äidit kuvittelevat, että yksilapsisten elämä olisi todella helppoa. Eihän se aina niin ole.

      Ap siis ymmärtääkseni arvostelee kotiäitejä juuri tuosta, että kotiäidit vähättelevät
      lapsettomien kotitöiden määrää. Mutta ap syyllistyy samalla aikamoiseen vähättelyyn itsekin.

      Minäkin olen hoitanut lapsia ja teen sitä vielä toisinaankin, siis sillä tavalla että
      oma lapseni ei ole läsnä. Minäkin olen hoitanut siskoni lapsia, mutta en koe että
      olisin siitä saanut minkäänlaista makua siitä mitä äitinä oleminen on. Sen valitettavasti saa vaan tulemalla äidiksi itse.

      En usko, että ihminen pohjimmiltaan itsekkeenä olentona antaa itsestään niin
      paljon (aikaa, huomiota, energiaa) toisten lapsille kuin ihminen voi antaa omille
      lapsilleen. Omien lasten takia on valmis uhrautumaan ja sitten sitä voi joku
      päivä vain huomata antaneensa liikaa, laiminlyöneensä itsensä ja voimat ovat
      loppuneet. Mutta tästä ap ei tainnut mitään puhuakaan, tuli vain mieleen.

      Ap:tä kiinnosti siis kotiäitien ajankäyttö. Kyllä se vaan niin on, että kotiäideillä on
      paljon työtä ja läheskään kaikilla äideillä puoliso ei osallistu tasapuolisesti kotitöihin. Kotitöiden ja lastenhoiden määrä riippuu tietysti myös esim. asunnosta ja lasten haasteellisuudesta. Iso omakotitalo, koliikkivauva ja kaksi uhmaikäistä reissutyötä tekevä puoliso rasittavat aika paljon enemmän kuin askeettinen kerrostaloasunto ja kolme hyvin helppoa lasta. On uskomatonta,
      ettei ap voi tätä käsittää.

      • Äly hoi älä jätä

        Olen ollut yksin ja työtön ja voin sanoa että kyllä se yksinäinen pääsee ihan helpolla ja todella paljon helpommalla kuin se jolla mukuloita.

        Onhan se nyt järjelläkin ajateltuna eri asia laitatko esim pyykinkoneeseen sen 7 vaatetta viikossa koneeseen kerran viikossa yksinäiseltä ihmiseltä vai pesetkö koko lauman jossa vauvallakin vaihdetaan moneen kertaan vaatteet päivässä ja sitä pyykkiä tulee.

        Järjen käyttö on sallittua


      • näin se vaan on

        "On ihan totta, että jotkut kotiäidit kuvittelevat, että lapsettomien elämä olisi ruusuilla tanssimista."

        Lapsellinen ja arvatenkin lapsettoman kommentti. Jokainen kotiäiti on ollut lapseton ennen kuin alkoi kotiäidiksi, joten se puoli elämästä on jo tuttua.

        Vanhan kansan sanonta sanoo että lapsi vanhempansa kasvattaa ja se on kyllä niin totta. Ei ihmisestä tule aikuista ennen kuin on kasvattanut lapsen.


      • miksi sinä et siis.?
        näin se vaan on kirjoitti:

        "On ihan totta, että jotkut kotiäidit kuvittelevat, että lapsettomien elämä olisi ruusuilla tanssimista."

        Lapsellinen ja arvatenkin lapsettoman kommentti. Jokainen kotiäiti on ollut lapseton ennen kuin alkoi kotiäidiksi, joten se puoli elämästä on jo tuttua.

        Vanhan kansan sanonta sanoo että lapsi vanhempansa kasvattaa ja se on kyllä niin totta. Ei ihmisestä tule aikuista ennen kuin on kasvattanut lapsen.

        Joo, lapseton, mutta et sä silti tiedä mitään toisten lapsettomien elämästä. Lapsellinen kommentti siis sinultakin. Huomaat varmaan miten helppoa se siis on, olla lapsellinen ja luulla tietävänsä yleistyksien ja oletuksien perusteella toisista mitään. Muitakin haasteita voi elämässä olla kun lapsi. Lapsi voi olla lahja ja ihan itsehankittu, mutta kaikki maailman ongelmat ei. Tuliko siis mieleesi että jokainen kotiäiti on ollut lapseton, mutta jokaisella ei ole jokaisen elämää? Ei, siis, toisten elämä ei ole tuttua, eikä ne äidit tiedä yhtään mitään lapsettomaksi jäävän surusta, ääriköyhän kamppailusta, vakavasti sairastuneen yksin jäämisestä perheettömänä. Ne eivät tiedä mitään sen toisen elämän haasteista. Toki, ongelmia voi olla päällekäin ja lapsellisella ja lapsettomalla tai molemmilla ja voisi ajatella lapsista myös saatavan voimaa ja perheen olevan tuki.

        Olet varmaan loppukommentista päätellen kasvattanut lapsen. Mutta miksi se ei ole tehnyt sinusta aikuista?
        Aika yksinkertaisesti mielestäni ajattelet, yleistät ja hassua on se, että kerrot miten ymmärtämätön joku toinen on, mutta et kyllä itse vaikuta mitenkään ymmärtäväiseltä. Vanhan kansan sanonta ei tarkoita, ettei muita keinoja olisi kasvaa aikuiseksi, vaan sitä, että lapset kasvattavat meitä yhtä paljon kun me heitä.
        Me usein kasvamme silloin kun luulemme kasvattavamme.
        Lapsilta oppii omat virheensä, ja näkee heikkoutensa. Siinä voisi kuvitella myös että ymmärtäisi kiitollisuuden työstä tai vaikka rakkauden palvelemisena, tai saisi voimaa tekemisestä... Voisi ehkä oppia myös hyväksymään erilaisuutta (kun siskoksetkin jo on erilaisia) ja toisaalta, ehkä suvaitsevaisuuttakin... No, siis kasvatuksessa kasvaessaan voi oppia lukemattoia asioita.
        Mutta eihän näin tosiaan välttämättä käy.


    • Valita en, en-en

      Itse taidan kuulua niihin äiteihin, jotka eivät valita kotitöistä. Kotityöt hoidan vaikka vasemmalla kädellä, mutta varsinainen päivätyö on henkisesti raskasta. Se vie välillä myös yöunet.

      Lasten ja puolisoni seurasta nautin ihan mielettömästi ja he ovat minulle se virtalähde, jolla jaksan eteenpäin.

      Vapaa-aikani vietän perheen parissa ja tosiaan nuo kotityöt ovat kuin harrastus, jota teen ihan mielellään. Ihanaa kun saa käsillään aikasiksi jotain valmista henkisen työn vastapainoksi.

      Jos joskus en ehdi siivota, vaan valitsen tilalle kuntosalikäynnin, niin so what? Siivoan sitten seuraavana päivänä. Sama pätee pyykinpesuun. Toistaiseksi puhdasta vaatetta on riittänyt, vaikka pyykkääminen jäisi viikon ajalta tekemättä.

      • 11+11

        Valitset kuntosalin, vaikka kotonasi on pieniä lapsia hoidettavana?
        Hoitaako joku muu heitä sillä aikaa?
        Mitä lapset tuumaavat, kun äiti lähteekin kuntosalille eikä kerkeä auttamaan?


      • tyhmä
        11+11 kirjoitti:

        Valitset kuntosalin, vaikka kotonasi on pieniä lapsia hoidettavana?
        Hoitaako joku muu heitä sillä aikaa?
        Mitä lapset tuumaavat, kun äiti lähteekin kuntosalille eikä kerkeä auttamaan?

        Idiootti, eiköhän se mies tai joku muu ole niitä muksuja hoitamassa.


      • 8+8
        tyhmä kirjoitti:

        Idiootti, eiköhän se mies tai joku muu ole niitä muksuja hoitamassa.

        Aivan. Tässä se pointti tulikin. Ei kannata aliarvioida ihmisten älykkyyttä, jos tekee "retorisen" kysymyksen.
        Kukahan sitä ei tajunnut?
        Nyt mieti mitä mahdollisia haittoja tästä on. Miten lapsi käsittää sen, että äiti lähtee hoitamaan teennäisesti kuntoaan salille, kun voisi tehdä heidän kanssaan pihalla vaikkapa lumiukkoja?


      • Isä myös mukaan
        8+8 kirjoitti:

        Aivan. Tässä se pointti tulikin. Ei kannata aliarvioida ihmisten älykkyyttä, jos tekee "retorisen" kysymyksen.
        Kukahan sitä ei tajunnut?
        Nyt mieti mitä mahdollisia haittoja tästä on. Miten lapsi käsittää sen, että äiti lähtee hoitamaan teennäisesti kuntoaan salille, kun voisi tehdä heidän kanssaan pihalla vaikkapa lumiukkoja?

        Se on kyllä suoranaista typeryyttä jos on lasten orjana 24/7 ja syrjäyttää miehen roolin lasten kasvattajana.

        On todella fiksua että äiti käy omissa harrastuksissa ja isä saa silloin opetella vuorostaan pärjäämään lasten kanssa.


      • 2+19
        Isä myös mukaan kirjoitti:

        Se on kyllä suoranaista typeryyttä jos on lasten orjana 24/7 ja syrjäyttää miehen roolin lasten kasvattajana.

        On todella fiksua että äiti käy omissa harrastuksissa ja isä saa silloin opetella vuorostaan pärjäämään lasten kanssa.

        On suoranaista typeryyttä nähdä asioissa vain joko tai puolet.
        Sellainenkin vaihtoehto on, että _kummatkin_ ovat kotona lasta hoitamassa. Kävikö sellainen mielessäsi?


      • Valita en, en-en
        11+11 kirjoitti:

        Valitset kuntosalin, vaikka kotonasi on pieniä lapsia hoidettavana?
        Hoitaako joku muu heitä sillä aikaa?
        Mitä lapset tuumaavat, kun äiti lähteekin kuntosalille eikä kerkeä auttamaan?

        Kuten sanoin, saatanpa joskus siivouksen sijaan valita kuntosalikäynnin. Siivous on hyvää hyötyliikuntaa, mutta hyvää liikuntaa on kuntosalikin. Lumiukkojen tekeminenkin käy liikunnasta, mutta kuntosalilla tapaan myös samalla ystäviäni. Sitten taas jaksaakin leikkiä lumessa lasten kanssa.

        Isä hoitaa lapsia siinä missä minäkin ja mihin lapseni tarvitsevat apua, kun isä on heitä hoitamassa ja minä olen muualla?

        Olin nyt reilun viikon tai kai jo puolitoista viikkoa pesemättä pyykkiä ja niinpä pesukone saakin pyörittää pyykkiä koko päivän. Mietin vain, miten jotakin voi pyykinpesu rasittaa, kun minusta se on kotitöistä helpointa. Samalla voi laittaa ruokaa ja jos tekee uuniruokaa, voi samalla myös siivota tai istua koneella, niinkuin minä nyt teen. :D


    • äiti lapset ja työ

      Ai valittavat, minä tuskastuin lähinnä siihe, että kotitöitä on 7 päivänä viikossa ja 365 päivänä vuodessa. Yhteen hommaan ei mene kauaa, mutta lasketaanpa. Herätys aamulla klo 6. Lapsille ja itselle aamupala ja tarkastus, että lapsilla on säähän sopiva asu. Astiat tiskikoneeseen ja ruuat takas kaappiin, pitää myös muistaa katsoa, että koululaiselle on joku välipala koulun jälkeen. Hampaiden pesu ja suikussa käynti. Aikaa kului noin 40 min. Talvivaatteet päälle ja kiireesti bussiin joka lähtee klo 7 300m päässä olevalta pysäkiltä. Lapset sillä tarhaan jossa ollaan klo 7.00 Paljonko olen tähän mennessä tuhlannut aikaa..tunnin..meikatakin olisi sen tietty voinnut. Sitten junalle ja töihin jossa töiden ääressä klo 8. Työpäivä päättyy klo 16 ja siitä sitten takaisin tarhalle, Josta lapset mukaan ja ruokakauppaan. Sielä on käytävä lähes päivittäin, koska kuka jaksaa kantaa monen päivän ruuat? Kotona klo 16.50 jolloin äkkiä ruuanlaittoon. Alkuaineista lähtien, koska useammalla lapsella ja itselläkin on ruoka-aineallergia, joten eineksillä asia ei hoidu. Klo 18 on syöty ja astiat koneessa ja ruuan valmistuessa heitetty pyykitkin koneeseen, koska jos niitä ei pese joka päivä ei neljän urheilijan varusteet riitä. Nyt pitäisi jo olla viemässä yksi koripalloharjoituksiin ja sinne mennään, yhden lapsen kaverin isä hakee yhden lapsista uimaharjoituksiin, koska muuten yhtälö olisi jo mahdottomuus. Harjoituksista kotona klo 20 jolloin kiireesti iltapala ja sitten hampaiden pesu ja iltasatu..klo 21 lapset nukkumassa. Ai niin pyykit ovat koneessa, ne pitää ripustaa ja tiskikone laittaa pyörimään, jotta sen voi tyhjentää aamulla kun ei uskaltanut sitäkin jättää yksin pyörimään keittiöön kun kukaan ei ole kotona. .omat hampaat pesuun yms pientä ja nukkumaan..klo 22...ai niin seksiäkin voisi mies haluta..nyt olisi sen aika ..milloin sinne salille siis voisi mennä..kuulemma maanantaisin klo 22 olisi sopiva aika.,silloin ei ole mitään muuta. kun viikonloppuna on koristurnaus ja parit uimaharjoitukset yms. Siivotakin on pakko viikonloppuna kun se ei yksinkertaisesti mahdu arkipäivään, -tämä ei ole valitus vaan tosiasia..nyt lapset ovat jo aikuisia ja riitää kun pesen pari koneellista pyykkiä viikossa ja siivoan joka toinen viikko, Muu aika mikä jää töiltä on omaa aikaani..eli eiköhän näin lapsettomana aikaa ole pahuksen paljon enemmän itselle, vaikka edelleen laitaan ruuakin joka ikinen päivä...kyllä minulle olisi kelvannut vaikka kymmenen sinkkua hoitelemaan lapsia edes pariksi päiväksi ja se tuskin olisi ketään tappanut työllä, mutta kummasti ei vaan sinkkuja kiinnostanut moinen rumba

      • Hyvin yksinkertaista

        Onneksi ei ole pakko tehdä lapsia ja asuu pienessä kämpässä johonka ei hanki roinaa enempää mitä tarvitsee. Jos haluaa jotain muita harrastuksia kun kotiorjana valittaminen ja kakarakuorman raahaminen milloin mihinkin peräsuolipitkällä niin huolehtii ehkäisystä eikä päästele vahinkoja maailmaan. Varakkaat voivat tietenkin palkata kotiapua.

        Jos sinkku tuollaista "huvia" kaipaa niin kaikki hankkivat omia lapsia ja huushollinsa, mitä järkeä on mennä joittenkin toisten paskaläjiä siivoomaan ja kakaroita kaitsemaan? Tehköön se itse joka on rasitteensa itselleen hankkinut eikä tarvitse ahnehtia niin paljoa kerralla ettei rahkeet riitä.

        Pakko ei ole muuta kuin kuolla ja kaikken muun voi tehdä vapaaehtoisesti.


      • eqtretrtreggqvertbht

        Tiskejä ei t arvii joka syömisen jälkeen hoitaa.. sen voi tehdä kerran päivässä tai vaikka vain joka toinen päivä.
        Ruokaa voi kerralla tehdä 2 jopa 3 päivän annokset , ei tartte sitten muina päivinä kuin lämmittää se valmisa "alkuaineista" tehty ruoka.
        Jos sulla on kolme lasta joista vähintään 1 käy koripallo harjoituksissa niin kyllö sienne kauppaan luulisi saavan kantoapua ettei tarvii itse kantaa kaikkea, eli onnistuu helposti useamman päivän ruokaostokset kerralla ,, ainiin ja on se seksiä haluava mieskin,, tuli yksi kantaja lisää.. onnistuu viikon ostokset kerralla.
        Samaten se koripalloa pelaava lapsi voi pesukoneen hoitaa ,, ja seksiä haluava mieskin voi hoidella niitä asioita.

        Ainii mutta nykyäänhän ei lapsia opeteta kotona tekemään muuta ku pelaamaan pleikkaria, kaikki työnnetään nokan eteen...

        Kaikki on siitä kiinni miten haluaa asiat hoitaa.. pientä järkeilyä niin asiat onnistuu paaaaaaaljon helpommin.


      • mek

        Teeppä ruokaa kerralla enmmän niin ei tarvitse joka päivä tehdä kun järkeitää ne hommat ja kaupasta saa hyviä valmisruokiakin. Nuorempana ihmettelin kun kaverin äiti valitti kun on hommia mutta ne vo iorkanisoida niin ettei joka päivä tartte tehdä. Onneki olen vain yhden lapsen isä ja kun lapsi oli pieni niin olin vuoden kotona kun ei -90 laman aikana duunia ollut ja aika helpolla pääsi.


      • 6+2
        Hyvin yksinkertaista kirjoitti:

        Onneksi ei ole pakko tehdä lapsia ja asuu pienessä kämpässä johonka ei hanki roinaa enempää mitä tarvitsee. Jos haluaa jotain muita harrastuksia kun kotiorjana valittaminen ja kakarakuorman raahaminen milloin mihinkin peräsuolipitkällä niin huolehtii ehkäisystä eikä päästele vahinkoja maailmaan. Varakkaat voivat tietenkin palkata kotiapua.

        Jos sinkku tuollaista "huvia" kaipaa niin kaikki hankkivat omia lapsia ja huushollinsa, mitä järkeä on mennä joittenkin toisten paskaläjiä siivoomaan ja kakaroita kaitsemaan? Tehköön se itse joka on rasitteensa itselleen hankkinut eikä tarvitse ahnehtia niin paljoa kerralla ettei rahkeet riitä.

        Pakko ei ole muuta kuin kuolla ja kaikken muun voi tehdä vapaaehtoisesti.

        Mitäpä jos julistettaisiin tämä manifestiksi tai tunnuslauseeksi fasismi seurallemme?


      • järjestelijä

        äiti lapset ja työ! Eikö sun ukkos tee mitään muuta kuin vonkaa illalla seksiä. Kieltäydy kokonaan ellei ala tehdä myös kotitöitä. Miksi et jätä koko ukkoa. Tulet huoaamaan että elämä rauhoittuu.

        Itse käyn kaupassa viikonloppuna, jolloin hankin ruokatarvikkeet koko viikolle. Vain maitokaupassa tarvii käydä lisäksi keskiviikkona. Teen myös ruuat joko valmiiksi tai puolivalmiiksi pakastimeen vapaapäivinä.

        En koe edes neljän lapsen äitinä, etten ehtisi ihan hyvin tehdä arjen rutiineita. Kaikki asiat vain joutuu järjestelmään. Lasten harrastukset ovat sellaisia, että siihen menee aikaa mutta kuljettamisetkin pitää suunnitella. Valintoja on joskus tehtävä. Myös lasten, jos joku harrastus käy ihan mahdottamaksi.

        Ihanhan noista on fiksuja nuoria kasvanut.


    • Sotkuinen Sonja :D

      Aloittaja kyllä puhui minun kohdallani asiaa. En kyllä ole avautunut missään yleisesti ylettömästä siivousmäärästä, mutta jos joku kysyy, niin ei mulla ole siitä mitään positiivista sanottavaakaan.
      Inhoan siivoamista, siksi tuntuu kuin koko ajan olisi siivottavaa. Jos vain ottaisin, ja siivoaisin sotkut heti pois, meillä olisi siistiä, eikä sotkuisuus ahdistaisi. Mutta kun en tykkää siivoamisesta, niin välttelen sitä. No se osuu tietenkin omaan nilkkaan, koska se on edessä kuitenkin ja lisäksi se sotkuisuus ahdistaa, niin paljon, että voisi melkein puuskahtaa, etten jaksa tätä ainaista siivoamista :D.
      Mieluummin istun tässä koneella ja harrastan ajatusten vaihtoa muiden äitien kanssa, koska en tunne muita pienten lasten äitejä ja perhekerhossa en jaksa joka päivä käydä.

      Ps. Olen kyllä koko elämäni ollut sitä mieltä, että ihmisen elämä on yhtä siivoamista, puunaamista, korjaamista, pyykkäämistä, tiskaamista, verhojen vaihtoa, ammeen jynssäystä, mattojen tamppaamista, luutuamista, pölyjen pyyhkimistä, vaatteiden viikkaamista, kaappien siivousta & järjestelemistä, lusikkalaatikkojen pesua, pakastimen ja jääkaapin sulattamista, mikron pesua, uunin puhdistusta, kahvinkeittimen peruspuhdistusta, nukkasihtien tyhjentämistä, roskakaapin putsausta jne :D :D :D Eiköhän tuossa se minun asenne tuota touhua kohtaan kiteytynyt :D

      • Köyhä ja vanha

        Tuo on omistavan luokan ongelma. Omaisuus= murhe, siksi köyhän on helppo hymyillä:=


      • 11+19
        Köyhä ja vanha kirjoitti:

        Tuo on omistavan luokan ongelma. Omaisuus= murhe, siksi köyhän on helppo hymyillä:=

        Vaan ei se köyhäkään psykologiaansa voi muuttaa.


      • jepajeejee1
        Köyhä ja vanha kirjoitti:

        Tuo on omistavan luokan ongelma. Omaisuus= murhe, siksi köyhän on helppo hymyillä:=

        Kaikki myöskään ei halua elää "linnunpöntöissä" ja haluaa jättää lapsilleen muutakin kuin haisevat sukat ;D


    • ketuttaa

      jeps,minua kans jakun omamuija on samanlainen valittaa vaa.

      • ädfplsdjfn

        Älkää tehkö niin kirkuvia kakaroita jos tuntuu siltä että ette pysty selviytymään.Viimeistään ekan kakaran jälkeen hölmömmänkin pitäisi tajuta tilanne ja hoitaa asiat sen jälkeen niin ettei edes vahingossa tuu lisää.


      • JustJust
        ädfplsdjfn kirjoitti:

        Älkää tehkö niin kirkuvia kakaroita jos tuntuu siltä että ette pysty selviytymään.Viimeistään ekan kakaran jälkeen hölmömmänkin pitäisi tajuta tilanne ja hoitaa asiat sen jälkeen niin ettei edes vahingossa tuu lisää.

        Kyse ei ole pystymisestä hoitamaan lapsiaan vaan siitä että koska niitä oikeasti hoidetaan ja pystytään mutta se on rankkaa ja työlästä.

        Jos kaikki järkeilisi lasten hankinnat, niin todennäköisesti niin sinut kuin ehkä minutkin olisi jätetty tekemättä.

        Kukaan lapseton ihminen ei pysty käsittämään sitä vastuuta joka pieni lapsi mukanaan tuo, en käsittänyt minäkään ennen kuin sen nyytin sain ja arki lähti rullaamaan. Kuitenkin kaikesta huolimatta on se sen arvoista että sen tekee toistekin tai vaikka kolmestikin ja raha ei ole kaikkien ratkaisu se kun ei sitä onnea takaa.


      • 676767

        oletko auttanut häntä vai. onko se muija työssä vaiin vaan kotona.

        keskustele . älä valita


    • Kasva aikuiseksi

      Itselläni ei ole lapsia, mutta AP ei näemmä tiedä lapsiperheen arjesta mitään.

    • Ei omaa aikaa

      Eipä omaa aikaa tai elämää jos sattuu Alzheimer potilaan puolisoksi. En ole omaishoitaja ja kotihoito käy, mutta kaatuileva ja vaipoissa oleva henkilö. Siis elämä on toisen elämää vaikka ei luvannut avioliittoon mennessä: tahdon olla hoitajaksi. Hoitopaikkoja vähennetään ja itsekin sairas puoliso saa vastuulleen liikaa. Tressi toisen kunnosta lisäksi vie omaa terveyttä alas!!!
      Eroko ainoa tie pois tilanteesta?
      Varoitus...alkää menkö NAIMISIIN !!!

      • Ei omaa aikaa

        Lisäys. Asetu toisen asemaan ennen kuin miinustat. On niin rasittavaa vuosia olla "varpaillaan" kaiken aikaa. Helppo arvostella kun ei ole itse kokenut!!!
        Lisäksi rakkaus ei tuo voimia yhtään lisää ellei ole voimia!


      • mek

        Läheltä seuranneena en suosittele omaisjoitajan hommia kenellekkään ja puolisolleni olen sanonut että jos minulla rupeaa vanhana muisti heikkenemään niin sanoo mökillä että ui tohon sunntaan että silleen. Ketonut myös että minua ei sitten ruveta hoitamaan jos itse en pärjää enää elämässä mutta taitaa silloin olla jo armokuolema etten jää kenenkään riippakiveksi josta ei ole mitään hyötyä kenellekkään,.


      • Ei omaa aikaa
        mek kirjoitti:

        Läheltä seuranneena en suosittele omaisjoitajan hommia kenellekkään ja puolisolleni olen sanonut että jos minulla rupeaa vanhana muisti heikkenemään niin sanoo mökillä että ui tohon sunntaan että silleen. Ketonut myös että minua ei sitten ruveta hoitamaan jos itse en pärjää enää elämässä mutta taitaa silloin olla jo armokuolema etten jää kenenkään riippakiveksi josta ei ole mitään hyötyä kenellekkään,.

        Ei se saa mennä niinkään, että joutuisi tuon valinnan tekemään. Ihminen vaan etenkin vanhempi ja sairas puoliso joutuu kantaamaan liikaa vastuuta. Yhteiskunta on se taho jolle voi antaa palautetta. Ihmisoikeuksista kysymys oikeastaan saada hyvää hoitoa myös sairaana ja vanhana. Olemme yhteiskuntaa rakentaneet työllämme ja veroilla aikoinaan. Minne katoaa kaikki varat kun vanhuksista ja sairaista kysymys? Tulee jo mieleen kauhu skenaario kun katsoo nykyistä poliittista toimintaa joka syynä valintoihin. Ajatelkaa aivoillanne päättäjät sekä kaikki joita asia koskee kipeästi!!!


    • Yks Emmi vaa

      Kyllä minusta on hiukan eri asia hoitaa huushollia pienten lasten kanssa, kuin esimerkiksi kahden aikuisen, jotka osaavat pistää astiat syömisen jälkeen tiskikoneeseen ja tavarat paikalleen käytön jälkeen. Pienten lasten kanssa kaiken joutuu tekemään itse ja huolehtimaan 24/7 lasten tarpeista.

      Nyt kun itselläni lapset ovat jo lentäneet maailmalle ja koti on kahden aikuisen käytössä, se todellakin pysyy ihan eri tavalla siistinä. Minusta aloittaja näyttää vain oman kapeakatseisen typeryytensä arvostellessaan perheellisiä ihmisiä. Jos silloin tällöin hoitelee jonkun sukulaisen lapsia ei sitä voi verratakaan siihen,että sitä pitää tehdä täyspäiväisesti.

      Voimia kaikille kotiäideille, työssäkäyville ja lapsettomillekin. Näin joulun alla kannattaa muistaa, että tärkeintä on elää hetkessä ja nauttia niistä lapsista ja läheisistä aina kun voi, lapset kun on niin vähän aikaa pieniä.

      • isoperhe ilman isää

        Kiitos Emmi, kirjoitit suoraan ja asiaa.

        Olen kokenut kaikki nuo vaiheet, olin sukumme vakilapsenvahti ja varmaan hyvä ja tehokaskin kun aina pyydettiin ja aikuisenakin olen saanut kuulla "kehuja".
        Kyllähän ne toimet sujuvat, kun ei tarvitse hoitaa kuin pieni osa siitä arjesta, silloin kun vierailee hoitoapuna, vaikka viikon tai kaksikin.

        Omien lasten synnyttyä se vastuu oli aivan erilainen, halusi olla superäiti. Omat lapset kasvoivat ja kaikki oli taas helpompaa. Kotikin oli suht siisti. Sitten teimmekin vielä kaksi pientä lisää, kaikki muuttui, vanhemmuus olikin aivan erilaista, sillä lapset ovat juuri niitä vintiöitä jotka ehtivät hetkessä kaksissa tuumin enemmän kuin äiti viikossa ehtii korjata jälkiä. Nyt valittaisin jos olisin valittavaa sorttia, en sitä että on tekemistä, vaan sitä ettei se jälki säily kahta minuuttiakaan ( lukuunottamatta aikaa jolloin lapset nukkuvat ). Me jäimme myös ilman sitä toista vanhempaa, koskaan ei tule enää helpotusta sieltä taholta. Ei ole isää joka lapsia voisi katsoa hetken, koskaan.

        Tiedän mitä on nuo syklit elämässä, joten häpeän puolestasi aloittaja, olet kapeakatseinen. Et ole kuullutkaan termiä kuherruskuukausi, se on lapsen ja uuden hoitajankin välillä, arki ei ole läsnä.


      • hevat
        isoperhe ilman isää kirjoitti:

        Kiitos Emmi, kirjoitit suoraan ja asiaa.

        Olen kokenut kaikki nuo vaiheet, olin sukumme vakilapsenvahti ja varmaan hyvä ja tehokaskin kun aina pyydettiin ja aikuisenakin olen saanut kuulla "kehuja".
        Kyllähän ne toimet sujuvat, kun ei tarvitse hoitaa kuin pieni osa siitä arjesta, silloin kun vierailee hoitoapuna, vaikka viikon tai kaksikin.

        Omien lasten synnyttyä se vastuu oli aivan erilainen, halusi olla superäiti. Omat lapset kasvoivat ja kaikki oli taas helpompaa. Kotikin oli suht siisti. Sitten teimmekin vielä kaksi pientä lisää, kaikki muuttui, vanhemmuus olikin aivan erilaista, sillä lapset ovat juuri niitä vintiöitä jotka ehtivät hetkessä kaksissa tuumin enemmän kuin äiti viikossa ehtii korjata jälkiä. Nyt valittaisin jos olisin valittavaa sorttia, en sitä että on tekemistä, vaan sitä ettei se jälki säily kahta minuuttiakaan ( lukuunottamatta aikaa jolloin lapset nukkuvat ). Me jäimme myös ilman sitä toista vanhempaa, koskaan ei tule enää helpotusta sieltä taholta. Ei ole isää joka lapsia voisi katsoa hetken, koskaan.

        Tiedän mitä on nuo syklit elämässä, joten häpeän puolestasi aloittaja, olet kapeakatseinen. Et ole kuullutkaan termiä kuherruskuukausi, se on lapsen ja uuden hoitajankin välillä, arki ei ole läsnä.

        Tässäkin ketjussa ei varmaan ole ,niin monen lapsen synnyttäjää,kun koulukaverini Kiihtelysvaarassa Hän teki 14 lasta. Saipa vihdoin uutiskynnyksen
        Iltasanomissa oli etusivulla,silloin olin helsingissä,mut Hän pohjoiskarjalassa.
        Lomilla käydessäni tavattiin,koskaan en niin iloista ihmistä ole tavannut ,kuin Hän
        siistiä oli kaikki kengäkin rivissä eteisessä. Muuta ei meikä voinut ,kun ihmetellä.


    • kotiäiti98765

      Lapsi on maailman ihanin lahja. Ei tarvi vanhana olla yksin. Kokeileppa synnyttää yksi lapsi ja tule sen jälkeen marisemaan tänne...!? Minä olen äiti joka käyn töissä/opiskelen...kerkeän hyvin viettää aikaa lapseni kanssa. Siivoan huoneet...tiskaan tiskiharjalla astiat...pyykkikone pesee pyykit...kuivaustilaa on tosin vähän. Urheilen...ja viel jää myöhään illasta vähän aikaa käydä fasebookissa. Teen ruuat alusta alkaen itse.

      • ………..

        "Ei tarvii vanhana olla yksin". Mistä tiedät?


      • motivaatio?

        Hyvä motivaatio tehdä lapsi: ei tarvitse vanhana olla yksin. Hohhoijaa. Saatatpa kuitenkin joutua olemaan yksin.


    • "Miestäkin voi pyytää apuun, ei sitä tarvitse yksin kiukunpuuskassa kotitöitä tehdä."

      Tottahan tuokin, mut miten luulet mun (tai kenenkään muun yksinhuoltajan/yksin lapsen kanssa asuvan) pyytävän miestä apuun kun yksin kasvatan lastani? Mies oli sitä sorttia, että päivät nukuttiin, yöt käytiin töissä ja jos omalla ajalla ei saanu pelata koneella, niin kauhee valitus ja siksi olen nyt tyttären kanssa kahdestaan.

      Sitä paitsi onhan se kivaa silloin tälloin siskon muksuja katsoa, mutta entäs sitten kun katso edes yhtä lasta 24/7 yksin ja lapsi ei ole mikään telkkaria tuijottava sohvaperuna vaan touhukas ja utelias joka paikkaan menevä vipeltäjä? Kyllä se vaan on niin, että suurin osa munkin ajastani menee tuon 1 vuotiaani perässä juoksemiseen ja siihen, että pidän huolta, ettei toinen satuttaisi itseään.

      Vai olenko minä nyt tehnyt suuen rikoksen kun en kasvata lastani lattiasta kattoon pehmustetussa asunnossa, jossa kalusteetkin on pumpulia?

      • ...

        Oma vika kun ensimmäisen rentun kanssa niitä lapsia päätit tehdä.


    • Jamba

      Voi hyvää päivää vaan sulle, ketä tän kirjoitit :)
      Tuosta kirjoituksestasi oikein huokuu tuo uhma, joka kyllä mullakin oli joskus. Helppoa se on sinkkunaisen arvostella perheellisen elämää. Se nyt vaan sattumoisin on niin, että parhaimat neuvot näyttää tulevan niiltä, kellä ei ole hajuakaan asioiden todenperäisyydestä.. he kun näkevät vain pintapuolelta asiat.
      Ehkä se perheen äidin elämä on vaan kokonaisuudessaan sen verran raskasta henkisesti, että tulee helposti purnattua juuri tiskaamisisa ja laittamisista.
      Miehet tekevät taloja, naiset koteja ja siihen liittyy paljon paljon muutakin kuin kotityöt.. siihen liittyy se riittämättömyyden tunne, kun haluaisi olla läsnä kaikille, koko perheelle, kokoajan ja olla ihanneäiti ja vaimo.. kiva kun autat siskoasi! On äitejä joilla ei ole tukiverkostoa ollenkaan.
      Olisi ihan kiva että arvostelisit muiden elämää vasta kun olet ollut heidän "saappaissaan!

    • Vierasherkku

      Hai ulkoista vastuusi.Hanki hyvä kotiapulainen.

    • heh heh heh

      Vai on lapsettomilla yhtä rankasti kotitöitä kuin lapsiperheissä.

      BUAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHA

      Pakko olla suoli24 provo, toivottavasti kukaan ei mene näin halpaan.

    • taukki

      " Itselläni ei ole lapsia, mutta olen hoitanut siskoni lapsia"

      No yllätys ettei tommosella taukilla ole lapsia.Ja toinen ihme on että siskosi on antanut lapsensa hoitoon tommoselle taukille.

    • jgjtgjt

      En lukenut kuin pari kommenttia tästä ketjusta mutta kommentoin ihan aloittajan kirjoitusta.

      Itsekin joskus kun olin lapseton, ihmettelin omassa päässäni (huom, en sanonut kenellekään ääneen mitään) että miten se lasten kasvattaminen ja siivoaminen muka nyt on välillä niin raskasta.

      No, olen ollut nyt 8 v kahden lapsen yh-äiti ja nyt kun lapset jo koululaisia niin kaikesta ollaan selvitty ja se raskain osuus oli kun lapset oli pieniä, eli kun sitä perusjuttua riitti niin paljon niin jopa se astioiden koneeseen laittaminen oli joskus tosi iso juttu, vaikkei siihen ehkä ajallisesti mennyt kauaa mutta kun lista oli loputon päivän aikana, ruokailut, hygieenisyys, leikit, ulkoilut jne.

      Tällä hetkellä en valita yhtään kenellekään, tai ole pitkään aikaan vaikka jokainen päivä on silti haasteellinen vilkkaan pojan kanssa ja tytön kanssa.

      Mieskin on jossain vaiheessa pyörähtänyt tässä kuviossa mutta ei hänestä ollut tähän rumbaan, väsähti aika nopeasti (lapseton mies)

      On ihan eri asia hoitaa jonkun lapsia pari päivää ja mennä sitten takaisin omaan elämäänsä, tein minäkin sitä joskus ennen omia lapsia, eihän siinä mitään rankkaa ole verrattuna että teet tätä joka päivä.

      Lapsettomat on niin kovimpia huutelijoita aina mitä tulee lasten hoitoon, itse jätän tälläiset kommentit omaan arvoonsa, jokainen elää tyylillään, jokainen hoitaa lapsensa ja kotinsa miten parhaaksi näkee.

      Tsemppiä kaikille vanhemmille!

      • ä¨ww

        Kyllä perheellisetkin osaavat hyvin sen huutelun. Lapseton ei tiedä elämästä mitään, ei ole kasvanut aikuiseksi, bilettää jatkuvasti, hypellään sängystä toiseen ynnä muuta sontaa ja vain sen takia kun ei ole vääntänyt sitä lasta tähän maailmaan.


      • Perheellinen x5
        ä¨ww kirjoitti:

        Kyllä perheellisetkin osaavat hyvin sen huutelun. Lapseton ei tiedä elämästä mitään, ei ole kasvanut aikuiseksi, bilettää jatkuvasti, hypellään sängystä toiseen ynnä muuta sontaa ja vain sen takia kun ei ole vääntänyt sitä lasta tähän maailmaan.

        Niin noh, mitäs se lapseton sitten tekee ja jos ei tee noita yllämainittuja , niin mikä siittä teidän elämästä sitten tekee ylitsepääsemättömän rankkaa jos vertaa perheelliseen?


      • …………….
        Perheellinen x5 kirjoitti:

        Niin noh, mitäs se lapseton sitten tekee ja jos ei tee noita yllämainittuja , niin mikä siittä teidän elämästä sitten tekee ylitsepääsemättömän rankkaa jos vertaa perheelliseen?

        Onko joku (vapaaehtoisesti) lapseton valittanutkaan, kuinka elämä on ylitsepääsemättömän rankkaa?! Tuskinpa. Ymmärsin, että aloittajan tarkoitus oli sanoa, että kuka minkäkin elämäntyylin on valinnut, olkoon tyytyväinen siihen. Kuinka usein näillä palstoilla lapseton valittaa, kuinka kotityöt ovat rankkoja? Vaikka todellakin, niitä kotitöitä joutuvat myös perheettömät tekemään ihan samanlailla. No, ehkä vähemmän joo. Mutta: valintakysymys.

        Sori mut nyt ei sympatiaa heru minultakaan. Onko niitä lapsia pakko (useampi) vääntää, jos kerta tavallisetkin asiat tuntuu ylivoimaisilta?!


    • elämä opettaa

      No jos saat joskus lapsia niin mieli voi muuttua. Päivän tai viikon lastenhoito on vähän eri juttu kuin 15 vuotta tauotta :) Siihen sitten kaikki samat parisuhde ja muut ongemat mitä sinkuillakin on.

      Itse olin aika huvittunut kun opiskelin aikuisena uuden ammatin. Sinkuilla tai lapsettomassa parisuhteessa elävillä oli kuulema vaikeuksia jaksaa opiskella. Itsellä on perheessä kolme lasta, toki mies apuna. AMK opiskelun ohella kävin iltaisin ja viikonloppuisin töissä, kun asuntovellallisena oli oikeastaan pakko. Silti sain joksenkin luokan parhaan todistuksen, toki työkomus lähialalta auttoi, mutta vastaavasti opiskelusta oli aikaa ja jouduin tekemään enemmän töitä sellaisten asioiden eteen jotka oli vasta lukiosta päässeille helppoja.

    • Piste.

      Menisikin siihen pyykkikoneen täyttämiseen se hetki, mutta kun on lapset roikkumassa lahkeissa, repimässä pyykkejä sinne tänne, vaatimassa just sillä hetkellä ruokaa kun sulla on kotityöt kesken jne. niin siihen hommaan menee helposti enemmänkin aikaa. Tiskikoneen täyttäminen/tyhjentäminen ihan sama juttu. Imuroidessa nuorempi kiipeää imurin päälle (iältään reilu 2v) ja siten vaikeuttaa imurointia.
      En mä siltikään valita, sillä hommat on vain tehtävä. Ärsyttää ap:n teksti sinällään, kun itse on lapseton eikä ole ollut itse näkemässä miten se pelkkä siivoaminenkin lasten kanssa voi olla hektistä ja hankalaa joskus. Kyllä mä muistan vielä ne ajat kun lapsia ei ollut ja pystyin siivoamaan vaikka koko päivän aina välillä huilahtaen.

      Ainoa tietysti valittamisen aihe on siinä, että olisipa joku joka siivoisi kodin puolestani. Saisi senkin ajan käyttää lapsien kanssa olemiseen.

      • katraan vartija

        Ho hoi Piste! Etkö saa kuria 2-vuotiaalle? Keksi hänelle muuta tekemistä imuroinnin ajaksi tai hommaa hänelle oma pikku pölynimuri, tai jokin rattailla oleva leikikalu, jonka päällä kulkee perässäsi. Opeta myös lapsesi olemaan repimättä lahkeitasi.

        Katso joskus telkkarista Supernanny. Sillä on hyviä ohjeita kurittomille lapsille.

        Minulla on 3 lasta ja miehelläni yhtä monta. Ja iältään 2-9 vuotiaita. Siis yhteensä 6! Ja ehdimme panostaa myös omaankin suhteeseemme ja olemme myös paljon yhdessä koko lapsikatraan kanssa. Se on ihanaa kun on monta lasta ja kaikki leikkivät keskenään. Tietty, joskus tappelevat, mutta siinähän se suhde vahvistuu.


    • vaimolla_burnout

      Olen itse 42v aviomies. 5v nuorempi vaimoni sairastui juuri kotiäiti-burnoutiin. Paniikkikohtauksia ja ahdistusta. Tajusin juuri itsekin, miten tylsää ja kiitosta vailla hänen työnsä on ollut. Lasten sotkut kun on korjannut pois, kestää 5 min ja on taas sotkuista. Jne jne. Työ ei lopu, samaa paskaa päivästä toiseen. Voin sanoa, että paniikkihäiriössä olevan vaimon vieminen lääkäriin ei ollut hauskaa.

      Opin tästä jotain. Ja yksi oppi on : apuun voi mennä vaikka vaimo ei pyydä.

      • Äiti minäkin

        Sehän se on, että siivoaa ja siivoaa ja silti pian on yhtä likaista! Työ ei siis lopu koskaan... Ja sitten väsyy ja siivoamisesta tulee pakkopullaa. Sitten ei jaksa enää siivota ollenkaan. Sitten kun väsyy tarpeeksi, saa burnoutin.

        Hienoa, että olet oivaltanut, että pyytämättäkin voi auttaa! Tuntuu, että miehet ihan liian harvoin tajuavat jotain muuten kuin juuri jonkun burnoutin toteamisen kautta :( ikävä kyllä... Ei tietenkään voi yleistää.


      • päätös

        Tämän viestiketjun lukeminen on sinetöinyt jo pitkään muhineen päätökseni: en todellakaan aio tehdä lapsia, vaan nautin edelleenkin elämästä!


      • ...
        päätös kirjoitti:

        Tämän viestiketjun lukeminen on sinetöinyt jo pitkään muhineen päätökseni: en todellakaan aio tehdä lapsia, vaan nautin edelleenkin elämästä!

        Juu, kyllä ne vauvahaaveilut karisee, kun näitä lukee :D


    • Ärsyttää muakin

      Huolehdi vain omista asioistasi.

      Ja et voi täysin ymmärtää asiaa, kun itselläsi ei ole lasta/lapsia. Katotaan sitten uudestaan...

    • Katsokaa peiliin

      Lapsettomien akkojen aikainen kitinä se vasta ärsyttävää onkin!

    • mama11

      Ystävättereni on hiukan yli 30 ja lapseton. Usein kun kuuntelen häntä ja mielipiteitä lasten kasvatuksesta ajattelin, että voiko olla noin naivi. Toisaalta olen myös miettinyt, että minkäköhän takia hän ei ole lapsia saanut, vaikka niitä kovin on halunnut.?
      Lieneekö syys siinä, että hän ei kertakaikkiaan kykenisi äidiksi.

      • isotäti

        Mietippäs vähän,kaikki ei voi saada lasta ja toiset taas ei halua.Itse kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään.

        Sukulaisteni lapset ovat mulle rakkaita,saatan sanoa myös jotain sellaista mitä äidit ei itse näe,kuten kurinpito,kaikki annetaan periksi ja sitten ihmetellään tiukan paikan tullen,miksi lapsi ei usko kun sanotaan.
        Vedetään naru takaisin,ensin luvataan äärimmäisyyksiin saakka lähes kaikki.

        Ja sit alkaa huuto,kun muu ei tehoa.Olis pitäny miettiä aiemmin.


      • jep jep
        isotäti kirjoitti:

        Mietippäs vähän,kaikki ei voi saada lasta ja toiset taas ei halua.Itse kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään.

        Sukulaisteni lapset ovat mulle rakkaita,saatan sanoa myös jotain sellaista mitä äidit ei itse näe,kuten kurinpito,kaikki annetaan periksi ja sitten ihmetellään tiukan paikan tullen,miksi lapsi ei usko kun sanotaan.
        Vedetään naru takaisin,ensin luvataan äärimmäisyyksiin saakka lähes kaikki.

        Ja sit alkaa huuto,kun muu ei tehoa.Olis pitäny miettiä aiemmin.

        Sulla ei varmaan myöskään ole ajokorttia ja siksi oleetkin hyvä neuvomaan bussikuskeja.


      • ...................

        No olipa kommentti...kykenevätkö ne kaikki päihdeäidit (jotka tuntuvat saavan helposti lapsia) äideiksi? Ei maailmassa ole mitään tarkoituksia ja oikeudenmukaisuutta...valitettavasti.


      • gytuyiyiyuiui
        jep jep kirjoitti:

        Sulla ei varmaan myöskään ole ajokorttia ja siksi oleetkin hyvä neuvomaan bussikuskeja.

        Samaa mieltä itsekin ajan rattijuoppona että voin sanoa toisille rattijuopoille että ei ole hyvä ottaa bissee kun lähtee ajamaan voi ajaa ojaan. ;)


    • ismo2

      Mulla kanssa muija valittaa aina jos lapset kitisee. Välillä jopa siitä jos heitän pierun sen naamaan! Edes koiran päälle ei sais muka piereskellä!?

    • aikansa kutakin

      Ehkä sinä olet sellainen superihminen että kaikki hoituu tuosta vaan, eikä koskaan tule väsymystä, eikä haluta purnata asioista.

      Itse muistan kun lasten pienenä ollessa mietti joskus miten hienoa oli joskus taas käydä ihan rauhassa vessassa.

      Nyt on taas helppoa kun nuorin on jo 13 vuotta.

    • huohuohuoh

      Lapsettomiltahan ne yleensä ne asiantuntevimmat neuvot tulevat ! Oli tuossa toki paljon asiaakin,
      Koen etten valita kotitöistä, koska nykyisin on niin helppoa, kun vedet tulevat ja menevät, koneet hoitavat sen työn esivalmistelujen jälkeen.
      Itse en kuitenkaan koskaan ole istuttanut lapsiani tv:n ääreen. Olen ollut se pullantuoksuinen äiti joka on lasten kanssa mennyt ja touhunnut, omien töideni ohella. Iltatähtien aikaan olin ottamassa koululaiset vastaan, välipala pöydässä, ruoka ja leivonnaiset tulossa. Jokaisen lapsen kanssa keskustelin päivän kuulumiset, kyllä siinä vain aikaa menee. Nyt pienemmät ovat niin aikaansaavia ettei aikani taasen riitä jälkien korjaamiseen ja se tuskastuttaa.
      Ja nykyisin siirryn myös keskustelupalstoille, kun olen saanut lapset nukkumaan, kodinkoneet tekevät työnsä.. mutta tuon ajan käytän itselleni, vaikka voisi sen toki siivoamiseenkiin käyttää ja kenties pitää hereillä lapsilaumani.

      • ………...

        Pakko todeta.. taidat olla yksinhuoltaja? Tuossa ei ollut mitään mainintaa lasten isästä tai parisuhteen hoitamisesta. Tai jos et vielä ole, niin tuolla meiningillä aika pian.


    • jonee 3

      hei muistan kun meidän lapset oli pieniä. niin onhan se totta et välillä oli helpompaa,mut kyllä siinä on aika paljon hommaa kun hoitaa lapsia tekee ruokaa pesee pyykit siivoaa käy kaupassa(lapset mukana koska ne on niin pieniä et ei voi jättää kotia yksin)sit jos pitää hoitaa jotain virasto hommia sit välillä on kipee mut ei auta kaikki hommat pitää vaan tehdä,ja olisihan se aina välillä mukava huilata muutama hetki, mut toisilla on mies tai nainen vierellään hoitamassa nää asiat mut ne jotka joutuu tekemään yksin kaikki niin ONHAN SE KOVAA TYÖTÄ

    • Homepakolainen

      Hei!
      Mikäköhän oikeasti ÄRSYTTÄÄ sinua!
      Tiedän tunteen kun ei jaksa tehdä ns. kotitöitä! Mutta liian myöhään huomasin syyn siihen. Homeasunto joka ensin aiheuttaa sen että ihmettelee miksi minä en jaksa tai miksi esim. vaatteet eivät tule puhtaiksi ym. Kiitos yhden ihanan terveydenhoitajan, joka oivalsi otattaa oikeat verikokeet joiden pohjalta asia selvisi. Ja sitten alkoi tappelu vuokranantajan ja terveystarkastajan kanssa.(jatkuu edelleen). Meni luottamus viranomaisiin ja yleensä heitä uhkaillaan, mutta täällä kävikin toisin päin. Ja siksi olen ollut monta vuotta hiljaa (lasten takia). Siinä meni terveys, irtainomaisuus ja kun vuokranantaja ei edelleenkään myönnä sitä että oikeasti asunnossa oli homeongelma. Siitä seurauksena mikään tai kukaan ei ole auttanut (SPR, kunnan sosiaalitoimisto, Pelastusarmeija, MLL) ja lasten isä ei ole auttanut lasten kanssa millään lailla aikonaan minun rahat kelpasi hänen ja poikansa elättämiseen mutta jos ei antanut niin nyrkkiä tuli.
      Nyt sitten kasataan elämää takaisin mikä on pitkä ja rahaton tie kun ei pysty tekemään töitä ja eipä työnantajat katso hyvällä kun on niin pitkään ollut pois. Ja mistä löytyy työpaikka missä on täydellinen sisäilma??
      Mitkä arvet lapsiin jäi sen tulevaisuus näyttää. Mielestäni on hyvä asia se, että pystyy purkamaan eli valittamaan ei jää ns. takaraivoon kaivelemaan.
      Henkisesti kaikki on raskasta mitä moni ei tule ajatelleeksi. Ja aina on helpompi hoitaa toisen lapsia! Siitäkin on kokemusta. Hyvää joulun odotusta kaikille lapsiperheille ja jaksamista ja lapsettomille myös.

    • 4.lapsi

      saamattomien äitien ongelma saattaakin enemmän olla auktoriteetin puute omaan lapseen, kuin se että oikeasti olisivat laiskoja.
      lasta ei kiinnosta totella semmoista ihmistä jonka hän tietää kuitenkin jossain vaiheessa antavan periksi jos lapsi vain vetelee ns. "oikeista naruista"..

      nainen joka omaa vahvan auktoriteetin lapseensa, kykenee myös tekemään monta asiaa kerrallaan,koska lapsi tietää että tuota tyyppiä pitää totella.

      äitini, neljän lapsen yksinhuoltaja, piti kodin aina siistinä, tiskit tiskattiin käsin aterioinnin jälkeen. tasot pyyhittiin ruoanlaiton jälkeen, pölyt pyyhittiin n. 2x viikossa, siivottiin ja pyyhittiin lattiat n. 3x viikossa, pyykkiäkin pestiin ahkerasti. ruoka oli aina kotitekoista.
      me lapset kun oltiin sen kokoisia että voitiin auttaa, niin me myös autettiin eikä kitisty tietokoneiden tai pelikoneiden perään, koska meillä ei ollut sellaisia.

      joten todellakin, tehkää lapsia vain sen verran, että kykenette ne lapset hoitamaan ja kasvattamaan, älkääkä kitiskö.
      ihmekös lapset eivät nykypäivänä vanhempiaan tottele kun vanhemmat itsekin ovat ihan lapsen tasolla..kitisee ja valittaa joka asiasta ihan niinkuin se jotain auttaisi.

    • ................

      Hmm, pitkään yksin eläneenä ja nyt yhden lapsen vanhempana voin kyllä sanoa että yksin eläessä oli aikaa ja energiaa tehdä mitä vaan! Nykyään jos sitä aikaa sattuu olemaan niin energia on lopussa. Kun hoidit lapsia niin heräilitkö heidän kanssaan useamman kerran yöllä ja aamulla kuudelta ylös? Mutta enpä kyllä valitakaan. Jos ei jaksa kotitöitä tehdä niin en tee, niin helppoa se on. Meitä asuu kaksi aikuista tässä taloudessa ja kun toinen ei jaksa niin toinen jaksaa. Ja muuten television katselu ei tee vauvalle kyllä hyvää.....

    • fsdasfdsafas

      Toivoisin, ettei kultamussukkani pudottelisi ruokaa lattialle ja hammastahnaa kylppärissä sinne tänne. Muuten hän on siistimpi kuin minä, emmekä kumpikaan hirmu siivoushulluja. Ei vaan ole kiva kävellä sukkasillaan appelsiinin mehuun tai tahnaan. Kupottaisin senkin siivousajan hänen kainalossaan mieluummin.

    • Stadin Gamla

      No, kaikkihan nykyään valittavat lähes kaikesta. Sellaisiksi olemme nämä nuoret aikuiset kasvattaneet. Halusimme tietysti, että omat lapsemme pääsisivät helpommalla kuin itse pääsimme aikanaan. Siinä mielessä kai kasvatustyö onnistui, että nyky-kolmekymppiset osaavat pitää puolensa ja vaatia oikeuksiaan, mutta joskus se on aika yksipuolista. Ne velvollisuudet koetaan rasitteiksi, vaikka ne vain ovat normaaliosa elämää keskivertokansslaisella. Sic transit gloria mundi!

    • äiti minäkin

      Olet aivan oikeassa. Jotkut vain eivät osaa hallita ajan käyttöään. Silloin on paniikki ja kaaos eikä mitään synny. Järjestelmällinen ihminen osaa luonnostaan tehdä asiat hyvässä rytmissä ja järjestyksessä. Joittenkin on se opeteltava. Siinä voisi apuna olla kalenteri, jossa on laitettu aikataulutettu asiat.

      Itse käytän esim. päivittäiseen siivoamiseen aikaa 5-10 min./huone. Siinä ajassa ehtii rojut pois ja tavarat paikoilleen. Minulla on 5 lasta ja paikat ovat järjestyksessä. Eikä ikinä ole paniikkia siivoamisesta.

      Näitä tällaisia aikatauluja voi kukin laitella itselleen ja myös noudattaa sitä. Ihmeesti ehtii, vaikka on lapsiakin. Käyn myös ansiotyössä ja mieheni on reissuhommissa, joten usein vastaankin yksin koko perheen töistä yms. Mutta opetan kuitenkin lapset myös tekemään osansa. Jokainen petaa oman sänkynsä. Tulos ei aina ole niin virtaviivainen, vaan siinähän oppivat. Jokainen vie myös lautasensa astianpesukoneeseen.

      • ThinkThink

        Meillä ei kyllä pahemmin opeteta 1 vuotiasta viemään tiskit koneeseen ja siivoamaan. Muistakaas että niitä perheitä on erilaisia ;) Mikä toimii sulla ei toimi toisella.


    • Miksi itse valitat

      "Laiska töitään luettelee." Mutta äitinä olo on muutakin kuin pyykkiä, tiskiä, siivoa ja sekä lasten että kaikenlaisten muiden perheasioiden järjestyksessä pitämistä. Joten ehdotankin aloittajalle, että hankkiudu äidiksi, iiihan eri asia kuin hoitaa sukulaislapsia joskus, ja palaa aiheeseen sen jälkeen. Katsotaan sitten, mitkä ovat tunnelmasi.

    • Blommor

      Huvittaa aina yhtä paljon varsinkin naiset joilla ei ole omia lapsia mutta silti osaavat kaiken lastenhoidosta kun ovat hoitaneet muiden lapsia.Muistan itsekkin joskus ihmetelleen samankaltaisia asioita vielä silloin kun niitä omia lapsia ei ollut vaan hoidin paljon muiden lapsia.Mutta todellisuus onkin ihan erilaista kun on ne omat lapset siinä 24h ja oma napa ei olekkaan enää se tärkein.Mielestäni mikään asia ei ole ongelma jos siitä ei tee sellaista, on vain eri asia kuinka järjestää kaiken :) Meitä ihmisiä kun on niin erilaisia, mutta erilaisuus onkin rikkaus.

    • kade :)

      Ei lapset niinkään ärsytä, vaan se määrä sotkua ja huoltotoimenpiteita joka on tehtävä TAUOTTA joka päivä maailman tappiin asti (tai siihen kun ne täyttävät tarpeeksi vuosia selvitäkseen hommista itse, eikä siltikään välttämättä onnistu).
      Lapset vaan ovat omat ja ihanat. Ymmärrät väärin, ei me heistä valiteta vaan kulisseista jotka rakoilee, kun niitä pitää KOKO AJAN rassata ja yksi ihminen vaan asialla kun toisen tarvii olla maailmalla tekemässä rahaa ihanuuden ylläpitoon.

    • kymysys1

      Oletko tämän saman litanian kertonut siskollesi, kuinka helppoa on olla äiti ;D

    • Tättähäärä34

      Lapsettoman pariskunnan arjen pyörittämistä on turha edes verrata lapsiperheeseen..

      Lapset ovat erilaisia,kuten vanhemmatkin. Ehkä jollakin voi olla masennusta tai muita ongelmia,univaikeuksia jne. Tai lapsi ei ole edes välttämättä terve.

      Minä en henk.koht. valita enkä välitä jos en aina kotihommia ehdi tekemään. Kunhan on puhdasta päällä ja ruokaa pöydässä. Pyykkivuoro saa kasvaa välillä,samoin tiskivuori. Tosiasia on että lapsiperheessä pitää ja joutuu usein tinkimään siisteydestä,varsinkin jos käy töissä. Siinä pitää vain sitten miettiä että onko ne puhtaat lattiat juuri nyt se tärkein asia vai aika lasten kanssa.

      Oma lapseni on erityislapsi ja jo pelkkien läksyjen kanssa menee pahimmillaan pari tuntia. Nyt alkaa hieman helpottaa koska lapsi on saanut paljon tukea myös koulun puolelta. Itselläni on fyysinen vakava sairaus ja uniongelmat jatkuneet pitkään.

      Kun lapsi/lapset ovat leikki-ikäisiä niin tosiaan silmät saa olla selässä.

      Ei se elämä ole kenelläkään aina helppoa mutta jos joku kokee helpotusta kun purkautuu ystävilleen tai täällä niin mitä se on sinulta pois?

    • turhat jupinat

      Siis nykyäidit kuuluvat jo siihen sukupolveen, joka on päässyt elämässä tosi helpolla. Sitten kun on omia lapsia ja enemmän tekemistä ja vastuuta, niin se on sitten niiiin vaikeaa. Lisäksi nykyään kuuluu valittaa kiireestä koko ajan. Siten tuntee kait itsensä tärkeäksi. Ei muutaman lapsen kanssa kotona oleva äiti voi ainakaan töiden paljoutta syyttää. Ehkä pieni ikävystyminen voi vaivata. Lisäksi kaikki naiset voivat valita, haluavatko lapsia. Jos kokee, ettei lapsi ole oikein sopiva omaan elämään, silloin ei kannata tehdä lapsia. Maailmassa on kohta 9 miljardia ihmistä.

    • JOoooooooooooooooooo

      Ennen vanhaa ei vaadittukaan niin paljon kuin nykyään. Nykypäivänä vasta rankkaa onkin kun odotukset ja vaatimukset tulee jostain muualta kuin äidin omasta kopasta.

      Ennen vanhaa lapsia sai kurittaa, nykyään vaan lempeällä äänellä toivotaan "Ethän kulta pieni tee näin" ja sitten lopputulos on se että ne kakarat syljeskelee kaduilla, ei kunnioita ketään eikä mitään, huutelee suuta suuremmalla kuin luulevat itsestään liikoja.

      Ennen vanhaa oli myös koko suku hoitamassa ja liuta mukuloita ennestään jolloin isommat hoiti pienempiä.

      Ennen vanhaa lasten kuoleisuuskin oli yleisempää kun vertaa nykypäivää.

      JOten kulahtanut ja vanha fraasi kun ennen vanhaakin jne jne jne. Se ennen vanhaa oli ja meni jo, nyt eletään nykyaikaa.

      Se joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään ;D

    • Onnellinen lapseton

      Tiedän niin tuon aloittajan tunteen. Itse olen VAPAAEHTOISESTI lapseton juurikin tuosta syystä: ei todellakaan kiinnosta "ihanan äitiyden" velvollisuudet. Ja se, että osaan aavistaa äitinä olemisen raskauden, tekee minusta ilmeisesti valittajan joka ei tiedä mistään mitään?

      OLEN KURKKUANI MYÖTEN TÄYNNÄ naisiin jotka töissä, salilla, kaupassa, naamakirjassa jne. avautuvat siitä kuinka raskasta lasten kanssa on ja mitään ei kerkeä ja rahat ei riitä ja mies ei auta ja ja ja. JUMALAUTA! Nyt loppuu se uikutus! Itse olette elämänne järjestäneet! Niin minä myös omani, enkä todellakaan jaksa kuunnella tuollaista turhasta inisemistä! Jos äitinä oleminen on niin mielettömän ihanaa ja upea (tuotakin lapseton, epäkypsä ihminen saa varmasti kuulla maailman tappiin saakka), niin miksi teidän pitää oikein kilpailla siitä kenellä menee elämä eniten päin persettä? Ei, en vihaa lapsia (siitäkin saan kuulla). Olen vain puntaroinut omat kykyni äitiyteen ja tullut siihen tulokseen että minusta ei siihen ole. Ja tämä tekee minusta epäkypsän, ajattelemattoman lastenvihaajan? Sanon vain sen että maailmassa on jo tarpeeksi huonoja äitejä.

      p.s. Saan kuulla ihan tarpeeksi kettuilua lapsettomuudestani, joten tässä takaisin!

      • Sanonpa vaan

        Kuten myös sinä olet lapsettomuutesi valinnut joten mikä sinä olet sanomaan perheellisistä kun he valittavat että on rankkaa, ei rahat riitä jne

        Itse olet valinnut oman tiesi niin eikö sinun pitäisi sitten ottaa mukisematta siitä aiheutuvat kommentit ja itsepä olet valinnut?

        Pata kattilaan soimaan vaan ;D


      • Onnellinen lapseton
        Sanonpa vaan kirjoitti:

        Kuten myös sinä olet lapsettomuutesi valinnut joten mikä sinä olet sanomaan perheellisistä kun he valittavat että on rankkaa, ei rahat riitä jne

        Itse olet valinnut oman tiesi niin eikö sinun pitäisi sitten ottaa mukisematta siitä aiheutuvat kommentit ja itsepä olet valinnut?

        Pata kattilaan soimaan vaan ;D

        Ei, en valita siitä syystä että joku haluaa lapsia. Valitan siitä että ne ihmiset valittavat siitä elämäntilanteestaan jonka itse olevat valinneet. Kaikki saavat hommata vaikka 10 lasta minun puolestani jos oikeasti kykenevät ne hoitamaan! Mitä järkeä on ostaa esim. urheiluauto siksi että se on hyvännäköinen ja sitten ostoksen jälkeen valittaa että yhyy, tämä vie liikaa bensaa. Miksi, oi miksi?


      • Sanonpa vaan vielä
        Onnellinen lapseton kirjoitti:

        Ei, en valita siitä syystä että joku haluaa lapsia. Valitan siitä että ne ihmiset valittavat siitä elämäntilanteestaan jonka itse olevat valinneet. Kaikki saavat hommata vaikka 10 lasta minun puolestani jos oikeasti kykenevät ne hoitamaan! Mitä järkeä on ostaa esim. urheiluauto siksi että se on hyvännäköinen ja sitten ostoksen jälkeen valittaa että yhyy, tämä vie liikaa bensaa. Miksi, oi miksi?

        No miksi sinä valitat siittä sitten että ne perheeliset siittä rankkuudesta valittaa? Näetkö tän ympyrän mikä nyt pyörii koko ajan. Mikä oikeus sinulla on valittaa moisesta jos perheellisellä ei ole oikeus valittaa siittä asiasta mikä ärsyttää perheellistä äitiä esim koska on valinnut kyseisen asian. Got the point?

        Ihmisen luonne on valittaa jostain mikä ärsyttää sitä, mikä se kellekin on niin sen jokainen valitsee itse =D


      • ei kade

        Niin totta! Itsekín elän onnellisena ilman lapsia, ja rasittaa toooodella nämä äitinaisten jutut. Että voi olla pienet ympyrät! En tajua, miten niiden miehet jaksaa. Eikä monet jaksakaan - sattumalta tiedän varsin monta "täydellistä aviomiestä ja isää", jotka surutta pettävät vaimoaan aina tilaisuuden tullen. Eivät vain jaksa katsella kotona lihovaa ja kaikesta ruikuttavaa vaimoaan, joka on äitirumbassaan unohtanut, että parisuhdekin on olemassa. Uh, eipä kateeksi käy.


    • 9u0jopnmkö

      Kuulostaa tosi terveeltä toi että lapset tappelee vaan keskenään ja pienin jätetään vahtaamaan televisiota :D

      provohan tää on, jokainen normaali vanhempi sen tietää, mutta valitettavasti tääkin on totta joissain perheissä.

    • loperi

      Huh,

      Olipa mukava lukea tätä ketjua. Vahvisti vain käsitystäni edelleen, että miksi en halua lapsia.

      Ne niitä tehköön ketkä haluavat, kaikki eivät halua!

    • Neiti Näpsä

      Et todellakaan tiedä mistä puhut.

      Jos on kotona mies ja lapsia eikä ole astianpesukonetta niin koko ilta menee kotitöitä tehden. Yksi lapsi tekee enemmän tiskiä pyykkiä kuin yksi aikuinen. Jopa kouluikäiset tekevät enemmän pyykkiä päivässä kuin yksi aikuinen. Lisäksi kun on neljä ihmistä sotkemassa niin tiskejä pyykkejä saa metsästää ympäri kämppää mihin menee aikaa.

      Ja joka päivä ei tietenkään tarvitsisi siivota ja pestä pyykkiä ja tiskata ja laittaa ruokaa, mutta sitten seuraavana päivänä menee kotitöihin tuplasti enemmän aikaa kun siirtää ne seuraavalle päivälle.

      Nyt kun minulla on astianpesukone ja lapset ovat jo yläasteella niin minulla on aikaa roikkua täällä netissä sekä voin harrastaakkin jotain omaa....mut se alkaa helpottaa vasta sitten kun lapset on 10-11 vuotiaita.

    • Jännä juttu

      Lapsettomat jotka "päättää" olla tekemättä lapsia mutta ei vihaa kuitenkaan lapsia niin miksi ette tee lapsia? Vastaus yleensä tulee että kun ei halua ottaa sitä vastuuta, ei pää kestä ja tietää kuinka rankkaa se oisi heille.

      Samaan aikaan kuitenkin kitistää kun perheelliset äitit valittavat rankkuuttaan ja ei saisi valittaa kuin itse valinnut.

      RISTIRIITAISTAKO??


      AIVAN! I REST MY CASE

      • asdfghjjjjj

        Sama asia kiinnitti myös huomioni :D Varsinkin tuo, "että miksi pitää hankkia lapsia, jos elämän raskaudesta pitää sitten kitistä". Luulenpa, että miltei jokainen vanhempi kokee perhe-elämän jossain vaiheessa rankaksi. Jotkut valittavat enemmän, jotkut vähemmän. Joka tapauksessa, jos nämä kaikki, jotka uskaltavat ikinä sanallakaan mainita lapsiperheen arjen rankkuudesta, jättäisivät lapset tekemättä, olisi Suomessa tulevaisuudessa aikamoinen väestökato.


    • Televisio ei

      ole meillä lapsenvahtina, johtuisiko se kotiäitinä olemisen rankkuus siinä toisilla ;) Lapsen kanssa myös ulkoillaan ja annetaan niille aktiviteetteja kaiken perusarjen lisäksi. Mitä sinkulla ei ole sitten taas.

    • Miimusk

      Kyllä minä ainakin äitinä kerkeen hoitaan kotiaskareet siinä missä lapsetkin.
      Eikä meidän taloudessa ole sitä toista aikuista jakamassa edes hommia.

      Enkä myöskään liioin valita, etten kerkeäisi kotihommia tekemään. Tai oikeastaan mistään muustakaan.

      Mutta onhan niitä vanhempia joilla se arki ei pyöri samanlailla, kuin toisilla vanhemmilla tai heillä joilla ei ole lapsia. Ei ole sitä tiettyä "rutiinia", minkä mukaan tehdä asioita. Juurikin siksi se siivoominenkin saattaa kestää koko päivän. Mutta minusta olisi myös hyvä muistaa se, että tässäkin tapauksessa syynä voi olla mm. ADHD tai muu vastaava.

      Arjen saa kyllä hekin sujumaan joilla on ADHD. Joutuvat vaan tekemään hieman enemmän töitä sen eteen (:

    • kuiva sarkasmi

      Itse aikanaan tein näin:
      Tein työn rivakasti ja perusteellisesti ja otin siitä ajan. (olin ollut tekstiili tehtaassa kellotetussa urakassa siitä kai idea.)

      Imurointi 20 min
      imurointi lattian pyyhkiminen 30 min
      Suihkuhuoneen pesu 10 min
      Tiskaus 15 min
      Keittiön pöytien siivous pesu 15 min.
      Lakanoiden vaihto, pyykin laitto
      ja niin edelleen
      Kun työ oli edessä väsytti tai ei huvittanut sovin itseni kanssa työajasta palkinnon itselleni; keitin kahvit ja leivonnainen tein itselleni jalka hoidon tai kasvohoidon.. Ostin viikon lopuksi kukkia..

      Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

      • Kunnolla ja hyvin

        Onpa suhteettoman pitkä aika pöytäin pyyhintään verrattuna esim. imurointiin lattian pyyhkimiseen. Neliöitäkään noilla ajoilla ei varmaan montaa ole. Tai ainakin mun 150 menee rutkasti enemmän aikaa pelkästään imurointiin.


    • voi onnetonta

      Lapset ei kehity pelkää telvisiota kattoessa....tutustuisit siskos lapsiis paremmin lukisit kirjoja ja ym... askartelua. Onko sun pakko hakeutua kuuntelemaan äitejä...oletko kenties kiukkunen vanhapiika. Lapset ujostelevat ja ovat vieras koreita tätillä. Toivottavasti saat oman lapsen joskus....

    • kiltti vaimo

      Joka kodissa vähän eri lailla. Meillä ei ole esim tiskikonetta ja meidän perhekoolla tiskaamiseen menee päivittäin reilusti puoli tuntia. Kuivausrumpuakaan ei ole niin vaikka koneen lataaminen on nopsaa niin ripusteluun kuivumaan menee sellainen 20 min/koneellinen kun välissä joutuu etsimään yhdelle tuttia, toiselle kadonnutta sukkaa ja käyttämään yhden potalla... Imurointi on pakko tehdä päivittäin kun perheeseen kuuluu myös koira enkä halua lasten ryömivän karvojen ja tassuissa sisään kulkeutuvan(vaikka pyyhitäänkin pyyhkeellä eteisessä) hiekan keskellä niin siihenkin hujahtaa meidän kodin kokoisessa puolisen tuntia helposti. En silti valita. Olen oppinut rytmittämään lasten hoitotoimenpiteet, ruokailut, päiväunet yms hyvin sujuvasti yhteen kotiaskareiden kanssa.
      Sinulle joka kirjoitit sinkkuna elon olevan onnellisempaa: itse en sinkkuaikanani ollut koskaan näin onnellinen kuin nykyään äitinä. Lapset tekevät elämästäni elämisen arvoista enkä päivääkään vaihtaisi pois. Joskus tosin toivoisin voivani nukkua muutaman tunnin pidempään viikonloppuisin. ;) Tyhmiä yleistyksiä taas. Ymmärräm hyvin niitä vanhempia, joiden lapset ei vielä 3v:kaan nuku täysiä öitä ja silti väsyneennäkin yrittävät parhaansa. Varmasti hekin lapsiaan rakastavat, mutta mahdollisuus purkaa tunteitaan äitiyden raskaudesta voi olla heille selviytymiskeino!

    • J K

    • no mietippä itse

      Siksi että se on ajoittain aika raskasta.

    • valivalivaliv

      Minua ärsyttää valittamisesta valittavat ihmiset

      • 16+15

        Minua ärsyttää ihmiset, joita ärsyttää kaikki.
        Minua ärsyttää, että koen ärsyyntyväni tästä.
        Minkäs ihminen luonnolleen voi?
        Tällainen se ihminen on.


    • ihmettelijä2

      mut miksi pitää tehdä kolme lasta, jos on niin paljon kotitöitä ja rahastakin pulaa? eikö voisi tehdä yhden lapsen ja kasvattaa ja kouluttaa hänet hyvin? miksi haukata isompi pala kakkua, kuin pystyy syömään?? sitä paitsi ei 30-vuotias lapseton nainen ole mitenkään ihmeellistä.. nykyään ensimmäinen lapsi tehdäänki vasta kolmekymppisenä, kun on vakituinen työpaikka yms.

    • Vastuu painaa

      Äiti on se ihminen, jonka Jumala pani sijaisekseen maan päälle, kun ei itse ehdi joka paikkaan.

    • tyhmien aivopesu

      Ihminen on tottunut syyttämään muita ihmisiä omista ongelmista. Silti ihminen ei uskalla viedä oikeuteen niitä ihmisiä jotka ovat tehneet vääryyttä häntä kohtaan.

      Eihän nuo valittavat äidit niitä lapsia muusta syystä hankkineet kuin ollakseen normaaleja jotta muu yhteiskunta pitäisi heitä normaaleina ihmisinä ja hyväksyisivät joukkoon. Eihän nuo äidit tietenkään tajunneet sitä ettei heitä hyväksytä joukkoon jos he jättävät talouden ja lapset hunningolle. Toki on niitä sellaisiakin äitejä jotka tutustuvat toisiin äiteihin, ulkoiluttavat yhdessä lapsia rattaissa ja arvostelevat muita ihmisiä siinä samalla. Kun on heikko itsetunto niin on pakko syyttää muita jostain mikä ei pidä paikkansa. Tuskin kukaan on pakottanut heitä hankkimaan lapsia. Jos muut eivät hyväksy heitä sellaisena kuin he ovat, miksi ihmisen tulisi palvella muita ihmisiä ja muuttua?

      Jotkut ihmiset on aivopesty siihen että heillä on pakonomainen tarve saada muiden ihmisten hyväksyntä ja olla normaali ihminen. Tätä kautta ihminen alkaa syyttämään muita ihmisiä siitä ettei heitä hyväksytä normaaleina silloin kun he toimivat tavalla minkä he kuvittelevat olevan normaalia. Tuskin kukaan haluaisi orjan asemaan palvellakseen muita, mutta jotkut päättävät tehdä näin saadakseen tätä kautta hyväksyntää muilta ja jos he eivät saa, määrittävät he itselleen uudet säännöt jonka mukaan ne ihmiset ovat pahoja jotka ei palvele muita ja hanki lapsia sekä ne jotka eivät vihaa niitä jotka pakottavat toisia olemaan normaali. Nämä äidit ovat itse valinneet sellaisen tien mistä he eivät pidä, mutta he silti syyttävät muita siitä että muut ovat "pakottaneet" heidät tälle tielle. Tällöin ihminen kuolee katkerana valittavana ihmisenä sen vuoksi että ihminen on palvellut muita sen sijaan että ihminen olisi itse päättänyt miten elää omaa elämäänsä.

    • turisti1

      aivan, pidin kotini kunnossa vaikka oli lapsi ja koira. ratkaisin asian sillä että nousin ylös herätyskellon avulla. oli omaa aikaa tehdä asiat ja kun lapsi heräs oli minulla aikaa hänelle. sit päivällä otimme yhteiset torkut.

      en kyllä kuitenkaan katso että tv on ratkaisu lapselle, nykyisin tietokone ja tv on yleinen tapa viihdyttää lasta, hullua mielestäni.

      ennen kuin lapsia hankkii kannattaa kysyä onko valmis kaikkeen siihen negatiiviseen mitä lapsi tuo tullessaan niin silloin ei tarvi valittaa...

      kaikki toimii kun vähän suunnittelee päivän työt siitä huolimatta että se voi olla vaikeaa pienen lapsen kanssa ja jos perheessä on kaksi aikuista niin se ei tuo ongelmia.
      eikä nää äidit ole vaan netillä, ne on myös aika tavallinen näky kahviloissa ja hampurilasibaareissa... siihen tuntuu löytyvän aikaa. kyll sitä saa jättää omat tarpeensa väliaikaisesti tosisijalle kun on lapsia. siitä saa aikanaansa palkan lapselta.

      • äiteeitsekin

        Niin ja huvittavinta on että lapset viedään hoitoon vakka ollaan kotona. :(
        Tai ei edes oikein huvittavaakaan vaan surullista.

        Lapset on sitä omaa aikaa siksihän ne hankitaan. Vanhemmuus on joillakin ihan hukassa. Halutaan vain leikkiä nukkeleikkejä ja puetaan lapsi kauniisti mutta sen henkinen ohjaus puuttuu täysin.Ja ei sana on kielletty.
        J ahalutaan omaa aikaa ja huomiota itselle koko ajan tehden draamaa arkiaskareista ja niiden hoitamisesta.

        Asennekysymys.


      • !!!!!!!!
        äiteeitsekin kirjoitti:

        Niin ja huvittavinta on että lapset viedään hoitoon vakka ollaan kotona. :(
        Tai ei edes oikein huvittavaakaan vaan surullista.

        Lapset on sitä omaa aikaa siksihän ne hankitaan. Vanhemmuus on joillakin ihan hukassa. Halutaan vain leikkiä nukkeleikkejä ja puetaan lapsi kauniisti mutta sen henkinen ohjaus puuttuu täysin.Ja ei sana on kielletty.
        J ahalutaan omaa aikaa ja huomiota itselle koko ajan tehden draamaa arkiaskareista ja niiden hoitamisesta.

        Asennekysymys.

        Lapset oppivat hoitopaikassa sosiaalisia taitoja, saavat leikkikavereita.
        Ootko sitä aatellu?


    • mumoaikavanha

      Mikähän sinä on, että nyt me isoäiti iässä olevat mummot emme edes älynneet valittaa kun omat lapset olivat pieniä. Vai oliko aika silloin sellainen, että oli kiva leikkiä kotia (vaikka se oli totisinta totta asuntolainoineen yms.). Kylän äidit olivat kavereita keskänään ja muksuja hoidettiin ristiin että päästiin asioille tai kaupoille, tai töihin jos tarha oli kiinni.
      Pidettiin kun joskus aikaa oli, "Juorukahvihetkiä" ja muksut leikkivät keskenään.
      Jos pinna kiristyi liikaa arjessa, niin kaverit auttoivat.
      Nykyisin näkee äitejä jotka ovat kotona, ja silti lapset ovat hoidossa.

      • hevat

        Nyt tämän ketjun luettuanne,voitte uskoa,kun erään ketjun aloitin .Katainen mene kahta tyttöäsi kahdeksi vuodeksi hoitamaan,niin se olisi sinulle paras korkeakoulu.


      • näkyy olevan raskast

        Jaa. Ainakin meillä isovanhemmat (58-64v) suoriutuu helposti omista kotitöistään, mutta, jos katsovat lasta tai paria yön yli, niin ovat ihan rikkipoikki. En todellakaan kehtaa pistää lapsia isovanhemmille, elleivät itse sitä vaadi.


    • liti1

      No kyllä tuli sinkulta valitusta kerrassaan. Sinkutko ne valittaakin siitä että äidit valittaa.
      No aikuiset nykysuomessa taitaa valittaa ja löhöileminen ja shoppaileminen ja vastuun väisteleminen taitaa olla juur suomalaisuuden ongelma. Jos jokainen aikuinen ottais omasta kohdastaan vaan vastuun, niin ei ois ongelmia paljonkaan. Touhutkaa yks asia kerrallaan itekukin. Ketään ei voi syyttää siitä mitä suustaan päästää tai siitä mitä suuhunsa vie eikä siitä mitä tekee tai jättää itse tekemättä.

    • hgfdsdfg

      Näin on. Pyykinpesu ei ole mitään työtä. Toista se oli ennen kuin tuli nämä pesukoneet.

    • Sinkkutyttö

      Onneksi me kaikki lapsettomat emme ajattele aloittajan tavoin... Vähän suhteellisuudentajua, se lasten hoitaminen on muutakin kuin pyykkäämistä.

    • hkjhknmjmkl

      Samaan törmännyt..itselläni iso talo jota huollettava ja aikaa kuluu siihen ihan arkiaskareisiin. Ihan sama onko syöjiä kaksi tai neljäviisi. Sama aika menee ruuan tekoon vaikka määriä tekee pienempiä.

      Ja siivottavaa on kotitalon verran lumitöineen puutarhoineen. Ja on koirien huoltoa trimmiä ulkoilutusta(pyrin tekemään kaiken itse jotta rahaa säästyy). Sen lisäksi teen pitkiä työpäiviä (Varsinainen työ plus lisätyö,lähinnä kutsumus ja yhteishyödyllinen toimi kuin ura tai raha juttu) Ja yritän vielä toimia aktiivisesti luontoasioissakin ja muissa poliittisissa tehtävissäkin. Ja tietenkin rakennusaikaan aika oli vieläkin tiukemmalla.

      Silti aikuistenkin lasten vanhemmat valittaa ajan riittämättömyydestä. Vaikka tosiasiassa se on vain totuttu mantra joka jatkui työpaikallakin. Teimme saman työn minä lapseton ja lapsia omaava ja kummasti minä kerkisin tekee sen hyvässä ajassa kun toinen vain valitti ja teki hutelusti ja muka kiire painoi..no siitä sai sitten pomolta kiittelyä. Kun sai tehtyä asiat vaikka oli kiire ja niin kovin stressasi. Grr..minua ei kehuttu koska sain sen ajoissa tehtyä enkä valittanut kiirettä enkä tehnyt draamaa.

      Kiireinen ihminen ilman todellista kiirettä hakee vain huomiota ja kehua. Ja pomon kiitosta :) Näin todennut.

      Mutta suututtavaa noi draamattaret..Grr

      • asdfghjjjj

        Joo, tein itsekin kaikenlaista harrastetta lapsettomana ollessani, siivous oli mielestäni ihanaa terapiaa. Ja yleensä nämä harrasteet olivat sellaisia, joista sai energiaa. Eikös sullakin vaan? Lapsiperheissä näitä omaa hyvää oloa lisääviä harrasteita (olkoon vaikka se puutarhanhoito) ei ehdi juuri tekemään, siis varsinkin, jos on monta alle kouluikäistä lasta ja vielä päivätyö siihen päälle. Vähän eri asia trimmailla koiraa, kuin kaitsea muutamaa vilkasta vekaraa. Koiran kun saa tottelemaan namupalalla, lasta ei ihan samalla tavalla "kouluteta". Sulla kuitenkin on vapaus valita, milloin näitä harrastuksiasi (ja samalla itseäsi) toteutat, vanhempien täytyy aina aikataulutuksissa ottaa myös lapset huomioon. Pahimmillaan tämä tarkoittaa myös sitä, ettei ehdi nukkumaankaan tarpeeksi.

        Hieno homma, että olet toimelias ihminen, mutta nämä sun tekemisesi eivät kuitenkaan ole mielestäni verrattavissa pienten ihmisenalkujen hoitamiseen ja siihen vastuuseen, jota vanhemmuus tuo tullessaan. Sitä paitsi, ei kannata yleistää, että kaikki vanhemmat vain valittaisivat töissä arjen raskautta, sen sijaan että tekisivät töitä :D

        P.S. eikä se ole ihan sama, onko syöjiä kaksi aikuista vai viisihenkinen perhe, jos kaksi näistä viidestä on pieniä syömään opettelevia lapsia, jotka sotkevat enemmän kuin syövät. Syömiskertojakin päivässä on kotona hoidetuilla lapsilla aika paljon enemmän, kuin työssäkäyvillä aikuisilla.


      • gjjuiyytioout

        Niin ja sama tehty kiireellisyysmanaus jatkuu työpaikoilla ja vaikka lapset jo isoja jotka touhuaa omissa kaveripiireissään tai peräti lähteneet pois kotoa niin saatetaan siltikin manata lapsiperheen arkea. Ymmärrän jos kyse pikkulapsista mutta en kouluikäisten.

        Haetaan säälipisteitä ja kehua että "kuinka sää jaksat"

        ällöä ja laiskaa touhua.


      • hkjhknmjmkl
        asdfghjjjj kirjoitti:

        Joo, tein itsekin kaikenlaista harrastetta lapsettomana ollessani, siivous oli mielestäni ihanaa terapiaa. Ja yleensä nämä harrasteet olivat sellaisia, joista sai energiaa. Eikös sullakin vaan? Lapsiperheissä näitä omaa hyvää oloa lisääviä harrasteita (olkoon vaikka se puutarhanhoito) ei ehdi juuri tekemään, siis varsinkin, jos on monta alle kouluikäistä lasta ja vielä päivätyö siihen päälle. Vähän eri asia trimmailla koiraa, kuin kaitsea muutamaa vilkasta vekaraa. Koiran kun saa tottelemaan namupalalla, lasta ei ihan samalla tavalla "kouluteta". Sulla kuitenkin on vapaus valita, milloin näitä harrastuksiasi (ja samalla itseäsi) toteutat, vanhempien täytyy aina aikataulutuksissa ottaa myös lapset huomioon. Pahimmillaan tämä tarkoittaa myös sitä, ettei ehdi nukkumaankaan tarpeeksi.

        Hieno homma, että olet toimelias ihminen, mutta nämä sun tekemisesi eivät kuitenkaan ole mielestäni verrattavissa pienten ihmisenalkujen hoitamiseen ja siihen vastuuseen, jota vanhemmuus tuo tullessaan. Sitä paitsi, ei kannata yleistää, että kaikki vanhemmat vain valittaisivat töissä arjen raskautta, sen sijaan että tekisivät töitä :D

        P.S. eikä se ole ihan sama, onko syöjiä kaksi aikuista vai viisihenkinen perhe, jos kaksi näistä viidestä on pieniä syömään opettelevia lapsia, jotka sotkevat enemmän kuin syövät. Syömiskertojakin päivässä on kotona hoidetuilla lapsilla aika paljon enemmän, kuin työssäkäyvillä aikuisilla.

        En sanoisi harrastetta jos teen kahta työtä. Ja perustyöni on jo puutarhanhoitoa niin kodin puutarha ei tunnu enään harrastamiselta vaan edelleen jatketulta työltä. Lisätyönikään ei ole harraste vaan hyödynnän saamaani koulutustani siihen.
        Harrastamiseen ei ole aikaa muuta kuin koiran muodossa. (vaikka jotkut laskevat sen kotitöiksikin)
        Minusta jokaisen velvollisuus on huolehtia ympäristöstä ollen valveutuneita jopa äitien. Ja samalla logiikallasi äitienkin pitäisi saada energiaa lapsien kanssa olemisesta. Leikkipuistoseisoskelut kun nyt menee siinä missä koiran ulkoilutukset.

        Kotiäidit kun ei saa tehtyä edes sitä yhtä valittamatta ja vievät lapsensa hoitoon saadakseen sitä omaa aikaa. Ja lapset kasvaa ja kouluikäiset ei paljon vaadi loppujen lopuksi.

        Suurta numeroa pienistä teoista. Ja onneksi on niitäkin äitejä joilla asenne kohdallaan. Eli nauttivat kasvatustyöstä kotonaolosta ja ovat silti aktiivisia muunkin yhteiskunnan suhteen kuin oman napansa.


      • hkjhknmjmkl
        hkjhknmjmkl kirjoitti:

        En sanoisi harrastetta jos teen kahta työtä. Ja perustyöni on jo puutarhanhoitoa niin kodin puutarha ei tunnu enään harrastamiselta vaan edelleen jatketulta työltä. Lisätyönikään ei ole harraste vaan hyödynnän saamaani koulutustani siihen.
        Harrastamiseen ei ole aikaa muuta kuin koiran muodossa. (vaikka jotkut laskevat sen kotitöiksikin)
        Minusta jokaisen velvollisuus on huolehtia ympäristöstä ollen valveutuneita jopa äitien. Ja samalla logiikallasi äitienkin pitäisi saada energiaa lapsien kanssa olemisesta. Leikkipuistoseisoskelut kun nyt menee siinä missä koiran ulkoilutukset.

        Kotiäidit kun ei saa tehtyä edes sitä yhtä valittamatta ja vievät lapsensa hoitoon saadakseen sitä omaa aikaa. Ja lapset kasvaa ja kouluikäiset ei paljon vaadi loppujen lopuksi.

        Suurta numeroa pienistä teoista. Ja onneksi on niitäkin äitejä joilla asenne kohdallaan. Eli nauttivat kasvatustyöstä kotonaolosta ja ovat silti aktiivisia muunkin yhteiskunnan suhteen kuin oman napansa.

        Lisään vielä lapsen saa tottelemaan koiran koulutusmenetelmillä.
        Tuttuni lapsi oli minulla hoidossa ja mentiin torille jolloin pikkuinen juoksi joka pulun perässä eikä totellut eikä antanut kättä käteeni ja koska turvallinen alue annoin mennä. Juoksi hetken ja annoin hieman pelästyä kun ei nähnyt missä olin. Odotin tovin ja sitten huusin leevi tänne . ja poika sanoi minua äidikseenkin ja käsi olikädessä siitä asti suosiolla. ;)
        Toinen opetus hänen velipojalleen oli tuolloin molemmat hoidossani että kun kinusi kaupasta kaikkea niin tehtiin pelisäännöt selviksi jo ennen kuin mentiin kauppaan. Että jos kinuaa niin me menemme sitten salamana pois sieltä. Ei kinunnut kun tiesi että teemme niin jos olen niin sanonut. Eli sama johdonmukaisuus toimii niin koiralla kuin lapsella. ;)

        Taitaa ollaki niin että koiran omaavat ymmärtävät paremmin kasvatuksen. ;)


    • Voi kyttyrä

      Kertokaahan te fiksut ihmiset MIKSI lapsia sitten tehdään?

      Kun on aina huono syy ettei jää yksin tai itsekkäistä syistä, niin kertokaahan tyhmälle äidille kun en nyt tajua ;) Mikä on sitten se oikea syy tehdä lapsia? Eiköhän se ole tämän maapallolla asuvan ihmisen perusidea LUE HUOLELLA, l-i-s-ä-ä-n-t-y-ä!.

      Ennen olikin turvallista jättää vaikka naapurille hoitoon omat siksi aikaa että käy pikaiseen hoitamassa asioita, mutta jätäpä tänä päivänä kun sekopäitä on joka nurkalla ja koskaan et voi tietää että kuka päättää seota juuri siltä seisomalta.

      Mutta niin tai näin, niin jokaisen pitäisi mennä itseensä ajatella jotain muutakin kuin vain omaa itseään ja omaa täydellisyyttään. IHmisiä ollaan kaikki tyyni, omine eläminemme, jokaisella meillä on omat rankkuutemme mutta todella kypsymätöntä haukkua jotain tiettyä ryhmää sen takia että itse ei ole edes samassa tilanteessa.

      TOisen saappaisiin voi joskus asettua hetkeksi ja miettiä ensin, ennen kuin arvostelee niin kauheasti. Jos jokainen keskittyis vain olennaiseen eli siihen ihan OMAAN elämäänsä niin kaikki hyvin, joulu tulee RELAX

    • tavismude

      Jos sinkku pesee pyykkiä, niin siihen ei mene tosiaan kauan aikaa pistää vaatteet koneeseen. Pikkulapsiperheessä taas keräät ensiksi niitä vaatteita pitkin lattioita (meillä ainakin tytär pienenä levitteli vaatteita kaapistaan ja leikki roolileikkejä), sitten tyhjennät taskut, kopistelet lahkeiden käänteistä hiekat pois, laitat tahranpoistoainetta tahroihin, laitat likaisempia likoamaan ja sitten vasta saat laitettua koneen päälle. Ripustaminenkin vie aikaa (varsinkin, jos pieni lapsi pyörii jaloissa repimässä pyykkejä narulta sitä tahtia kun ripustat niitä...). Silittämiseenkin menee oma aikansa ja käytännössä sen ehtii tehdä vasta lasten mentyä nukkumaan.

      Siivoamiseen menee sitä enemmän aikaa, mitä pienempiä lapset ovat ja mitä enemmän niitä on ja mitä enemmän ollaan kotona. Jos sinkku syö lounaan töissä ja ottaa illalla ehkä kupin teetä ja leivän, niin eihän edes sitä tiskiä synny. Syömään opettelelevalta lapselta putoaa joka kerta ruokaa lattialle, joten joudut ruokailun jälkeen pesemään lapsen naaman, kädet, vaihtamaan vaatteet jne, jonka jälkeen vasta pääset pyyhkimään ruokapöydän, syöttötuolin ja lattian, jonka jälkeen saat raivattua astiat pois. Ruokailukertojakin on sitä enemmän, mitä pienempiä lapset ovat. Moni äiti haluaa myös tarjota lapsilleen itsetehtyä ruokaa esim. keittää puurot itse, imettää vauvaa, tehdä soseet itse jne. Sitä tiskiä ja sotkua tulee tietysti enempi kuin mikroruokia lämmittämällä.

      Mitä pienemmät lapset, sitä enemmän joudut osallistumaan kaikkeen: vaihdat vaipat, pyyhit pottailijan pyllyn, kylvetät, vaihdat vaatteita, puet lapsen ulos, riisut ulos tullesta, luet iltasatua, nukutat, syötät tai autat syömisessä, niistät nenää jne. Totta kai pitää ottaa syliin (SAA ottaa syliin) monta kertaa päivässä.

      Alle 3-v ikäiset eivät osaa leikkiä keskenään, vaan vasta 3-v iässä aletaan opetella yhteisleikkiä. Käytännössä vasta jostakin 4-v ikäisestä yhteisleikit eivät ole jatkuvaa itkua, joten ihan pienten leikeissä joutuu olemaan myös erotuomarina, ettei vedetä leluja käsistä tai tönitä, jos tulee erimielisyyttä.

      Kyllä minä valitan joskus omaa jaksamistani. Eniten jaksamiseen vaikuttaa unet. Jos joutuu valvomaan paljon, niin pahimmassa tapauksessa univelkoja kertyy vuosien ajan saamatta nukkua koskaan riittävästi. Silti rakastan lapsiani ja olen valmis tekemään töitä paljon heidän eteensä. En kaipaa sääliä, mutta toivoisin vain hieman ymmärrystä. Pahinta on, jos sitä ymmärrystä ei saa edes omalta puolisoltaan, koska vaimohan on äitiysLOMALLA lastensa kanssa.

      Omat lapseni ovat jo isompia koululaisia ja nyt sitä omaa aikaa on ihan toisella tavalla. Muistan silti vieläkin pikkulapsiajan, kun oli vaativa työ ja iltaisin piti ehtiä hoitamaan kaikki kotityöt (käydä kaupassa, tehdä ruokaa, siivota, olla lasten kanssa ja vielä hoitaa parisuhdetta sekä kaveri- ja sukulaissuhteet). Sympatiani siis kaikille niille pienten lasten äideille, jotka sinnittelevät jaksamisen kanssa.

    • Nuatri

      En muista lapsettomana ikinä varsinaisesti siivonneeni ja silti meillä oli aina siistiä. Nyt kun on lapsi, saa siivota joka päivä ja silti seuraavana päivänä näyttää siivottomalta. :) Sotkemiseen kun menee aika paljon vähemmän aikaa kuin siivoamiseen.

    • jaaha

    • <3<3<3<3<3<3<3

      Juuuuuu.....

      Voi kun kaikki olisi niin helppoa

      Mistä minä olisin voinut tietää että juuri minä saan todella pahasti allergisen lapsen joka ei siedä pölyä ja täytyy siivota joka päivä melkeinpä todella paljon.

      Mistä minä olisin voinut tietää että on niin pahasti allerginen että kaikki ruoat tehtävä alusta asti itse jotta tiedät tasan tarkkaan mitä lapseni saa.

      MIstä minä olisin voinut tietää että lasta täytyy rasvata vuorokaudessa jotta iho ei kutise mahdottomasti ja olisi lapsella hyvä olla. Samoin kuin vaatteita täytyy pestä ja vaihtaa jotta on mahdollisimman puhdasta koko ajan.

      Mutta hienoa että sinkut kokee että on ihan yhtä rankkaa kuin perheellisillä, ei siinä mitään.

      Tervetuloa joskus kokeilemaan minun arkea. Mutta en valita ;D Lapseni ovat minulle kaikki kaikessa ja heidän vuokseen käännän itseni vaikka ympäri.

      • Kokeilisin

        Allergisia lapsia saa juuri syömällä ihan kaikkea valmisruoka paskaa kun ei viitsi itse tehdä ruokaa alusta alkaen. Ihminen ei tiedäkkään mitä kaikkia myrkkyjä tunkee itseensä. Toinen homma on ettei lapsi saa vastustuskykyä kun ei saa koskea kissan paskaan edes hiekkalaatilolla ja hieman maistaa sitä.

        Lapsena meillä oli sikala ja pääsin halailemaan porsaita navettaan ja aikuisena upotan multaan joka kesä kädet konttaamalla rikkaruohoja kitkien pitkin puskan alusia eikä ole allergioita ollut koskaan. Ainoa on mikä pitää muistaa että pitä kynnet lyhyinä etteivät ne kerää paskaa. Just tämä ihme kynsistudio ja pitkien kynsien muoti on oikein tautien levittäjä. Kotiin kun tulee mistä vaan niin aina pitää pestä kädet ensimmäisenä ja pitää kynnet lyhyinä.

        Olet varmasti tietämättäsi altistunut odotusaikanasi jollekkin myrkylle mutta et tiedä sitä tai se mieskin voi olla kontimoitunut jollekkin myrkylle joka lapsen on siittänyt. Tässä yhteiskunnassa ei koskaan tiedä millekkä altistuu niin että siitä voi koitua haittaa.

        Olisin jo koittanut ennaltaehkäistä allergiaa ja ihmiset ovat ovat syyllisiä siihen kun ei ole tietoa tarpeeksi eivätkä halua edes ottaa kaikkea selville mistä ne allergiat voisivat johtua. E- koodit olisi tarpeellista opetella ruokkiakseen sitä lastaan.


      • <3<3<3<3<3<3<3<3
        Kokeilisin kirjoitti:

        Allergisia lapsia saa juuri syömällä ihan kaikkea valmisruoka paskaa kun ei viitsi itse tehdä ruokaa alusta alkaen. Ihminen ei tiedäkkään mitä kaikkia myrkkyjä tunkee itseensä. Toinen homma on ettei lapsi saa vastustuskykyä kun ei saa koskea kissan paskaan edes hiekkalaatilolla ja hieman maistaa sitä.

        Lapsena meillä oli sikala ja pääsin halailemaan porsaita navettaan ja aikuisena upotan multaan joka kesä kädet konttaamalla rikkaruohoja kitkien pitkin puskan alusia eikä ole allergioita ollut koskaan. Ainoa on mikä pitää muistaa että pitä kynnet lyhyinä etteivät ne kerää paskaa. Just tämä ihme kynsistudio ja pitkien kynsien muoti on oikein tautien levittäjä. Kotiin kun tulee mistä vaan niin aina pitää pestä kädet ensimmäisenä ja pitää kynnet lyhyinä.

        Olet varmasti tietämättäsi altistunut odotusaikanasi jollekkin myrkylle mutta et tiedä sitä tai se mieskin voi olla kontimoitunut jollekkin myrkylle joka lapsen on siittänyt. Tässä yhteiskunnassa ei koskaan tiedä millekkä altistuu niin että siitä voi koitua haittaa.

        Olisin jo koittanut ennaltaehkäistä allergiaa ja ihmiset ovat ovat syyllisiä siihen kun ei ole tietoa tarpeeksi eivätkä halua edes ottaa kaikkea selville mistä ne allergiat voisivat johtua. E- koodit olisi tarpeellista opetella ruokkiakseen sitä lastaan.

        No voin kuule sinulle kertoa että olen tasan tietoinen mitä suuhuni laitan ja mitä laitoin ja ruoat ole alusta asti tehnyt itse ja osa ruuista kasvatettu itse joten tiedän tasan tarkkaan että mitään mitä itse olen syönyt ei ole altistanut lastan allergiaan. Joten turha vetää hatusta jotain mitä luulet tietäväsi koska et tiedä piirunkaan vertaa.

        Meillä ei ole koskaan syöty valmisruokia jote se siittä eikä tulla syömäänkään.

        Minä olen tietoinen mitä E-koodit on ja mitä lisäaineet tekevät ihmisille ja mitä se potaska mitä valtaosa ihmisistä syö sisältää ja tekee niille, miksiköhän suurin osa ihmisistä on niin hemmetin masentuneita sinkkuja ja nuorisoa myöden.

        Miten on kasvatatko itse edes osan ruoastasi vai jauhatko vain lämpimiksesi?
        Ei se että tietää paljon jos kuitenkaan elä sen mukaan.

        Kaikeista huolimatta lapseni on allerginen joten yhdenkään on turha tulla paapattamaan jos aika ajoin joku äiti jolla ei olekaan neuvolakirjan ja kasvatuskirjan mukainen hellantelttu siellä kotona ja rankkaa on välillä ja siittä valittaa. Minä valitan asiasta ja minulla siihen oikeus on, sinkkujen ja työttömien vinkuna taas on rasittavaa kun ei ole sitä oikeata murhetta asioista (en yleistä kaikkia) mutta ne jotka tälläisiä typeriä aloituksia ja näkee vaivaa ei tärkeällä asialla niin ottaa kupoliin minä tiedän asenne, kun tiedetä p******n vertaa elämästä.


    • Pullamössö valittaa

      Uusavuttomia ja järjettömän huonokuntoisia. Ei 20- 30 vuotta sitten nuoret olleen niin jättiperseisisiä, jättireisisä ja jättäimahaisia. Nyt ne menee pari- kolme pysäkinväliä hyvällä säällä bussilla kouluunkin. Elintaso on liian hyvä ettei se houkuttele liikkumaan ja mikä on ruokavalio. Ennen ajeltiin polkupyörillä ja nykyään istutaan mopoissa ja mopoautoissa kun se luusto tarvitsisi sen kaiken liikunnan alle kaksikymppisenä. Laihakin nuori saattaa olla äärettömän huonokuntoinen ettei se sen tarvitse aina olla ylipainoinen. Se että alettaisiin sieltä ruummiillisesta työstä ennein kuin maha pystyssä alettaisiin kotona makamaan auttaisi mutta paremmat sossutuet saa siitä kakarasta ja sitten ihmetellään kun ei jaksa kun huomataan ettei sitä lasta ihan ohjailla sieltä sohvalta käsin kuin kaukosäätimellä. Uusavuttomilla pullamössöillä kaikki pitäisi tulla vaan maaten sohvalla, elintaso, kakarat ja koko elämä.

      Ihmetten samaa kuinka jollain on muka kauhea työmäärä ja sitä kerkiää täällä netissä luettelemaan ihan kellonaikojen tarkkuudella päivärytmiään. Lasten käyttäytymisestä näkee ja on huolestuttavan kasvava määrä näitä täysin kasvattamattomia luonnehäiriöisiä lapsia joidenka vanhemmat ovat laistaneet koko lapsen kasvuprosessin olematta läsnä lapsen elämässä ja nämä laitetaan normaalikouluihin häiriköimään pahaa oloaan niin ettei normaaliopetuksesta tahdo tulla mitään. Huomionhakuiset lapset sitten hakevat huomioo jossain muualla kun eivät kotona sitä saa.

      Vain lapsia saa tehdä kuka tahansa jolla ei järki kulje yläpäässä mutta alapää toimii. Nykyään on niin paljon mielenterveysongelmista kärsiviä ettei pitäisi terveydenhoitajiakaan laittaa kenenkään koteihin yksin menemään. Ei mitään sen kummempaa syytäkään tarvita kun voi jo henkensä menettää.

      Joku elämänhallinta, kodin- ja lasten hoito kurssi pitäisi tulla pakolliseksi jossa saisi yhteisön tukea ja vahvan ihmisen tukea auttamaan ihmistä itseään ettei jäisi yksin sen lapsen kanssa ja olisi aina joku luotettava tukihenkilö jollekka soittaa ilman lapsen menettämisen pelkoa jos vanhempia ei ole tukemassa. Mutta yhteiskunnalla ei ole varaa tällaiseen tukimuotoon kun pitää kansanedustajien ja kaikkien muiden lusmujen palkkioita korottaa. Kunnallisvaalienkin jälkeen kehdattiin korottaa lähes 40% palkkioita. Vaaliavustajatkin tarvitsivat järkyttävän hintaisen virkistysloman. Täällä ahneiden valtakunnassa ei ole enään mitään rajoja mitä eivät etuja hyväosaiset voi vaatia itselleen. Ruohonjuuritasolla kun ihminen ei ole koskaan ollut niin ei näe eikä halukkaan nähdä muuta kuin on rahaa kuin rantarosvolla niin ettei ehdi eläessään kuluttaa ja jos ei ehdi niin saa kunnioitusta perillisiltään. Muutettavaa olisi ja paljonkin jotta ihmisillä olisi vähintäänkin kaikki hyvin. Köyhien ihmisten kannattaisi jättää ne tulevat muka "veronmaksajat" siis veronkuluttajat tekemättä ja katsoa pärjääkö tämä yhteiskunta ilman niitä. Pullamössö uusavuttomien kannattaisi keskittyä itsensähoitamiseen ja kuntoilemiseen elääkseen mahdollisimman pitkään kuin lisääntyä kanit ja jalostaa sitä paskaa loputtomiin.

    • vvcxvxcvcxcvx

      Ongelma ei taida olla niinkään niissä kotiaskareissa, vaan siinä, että lapsia on erittäin ärsyttävä vahtia päivästä toiseen. Äitihän ei voi lapsia syyttää omasta stressistään niin sitten niitä kotiaskareita.

      • On se nähty

        Levottomalla ihmisellä on vaikeaa olla kotona vaan pitää koko ajan olla menossa sen kakaran kanssa vaikka ostoskeskuksissa. Hermostunut rääkyvä kakara bussissa tai ostoskeskusten pikaruokaloissa ei ole mikään harvinaisuus. Väkisin raahataan sellaista alle kouluikäistä paikasta toiseen kun ei itseä kiinnosta olla kotona sen kakaran kanssa kotona. Mitä helkuttia joku tekee vaunuikäisen vauvan kanssa ostoskeskuskuksessa imettämässä sitä jossain pikaruokalassa ja tunkeutuu sitten ruuhkabussiin työläisten keskelle sen parkuvan kakaran kanssa.

        Nämä ovat näitä nykypäivän yksinhuoltaja ämmiä jotka tehtailevat kakaran kenelle tahansa pikapanolle eikä huvita kotiin mennä kun ei siellä odota ketään. Lojutaan ennemmin ostoskeskuksissa sen kakaran kanssa ja mennään kotiin vasta kun on viimeinen pakko.

        Kun se lapsi ei kiinnosta vaan siitä saatavat yhteiskunnan tuet niin äitiä kiinnosta se lapsi vaan oma pärjääminen. Silloin kun ei itse pärjää enään sen lapsen kanssa eikä saa yhteiskunnan tukia siitä vaan pitäisi alkaa omilla rahoilla elättämään sitä niin laitetaan lastenkotiin. Lapsi on nähnyt jo elämänvarrellansa niin paljon vaihtuvia äidin miesystäviä ja kaikkea paskaa niin paljon ettei mikään korjaa sitä enään koskaan. Isästä ei ole tietoa tai isälläkin uusperhe johonka ei ole jalansijaa. Ei ole muuta tehtävää kuin alkaa toistamaan samaa vanhempien mallia jossa ei ole lapsella mitään muuta merkitystä kuin tuoda elintaso edes hetkeksi äidilleen. Yh perheitä mitä tiedän niin kaikilla on kauhea kiire saada itsensä paksuksi. Voisiko joku seurustella edes viisi vuotta katselemalla mikä on kumppani eikä heti paksuksi?

        Nykyään on niin kauhea kiire ja jos joku edes pari vuotta katselisi sitä lastensa isäehdokasta niin aivan varmasti jäisi suurin osa häiriökäyttäytyjä lapsista tekemättä. ADHD ja asperger periytyy aivan satavarmasti eikä kenelläkään ole rahkeita tai mitään koulutusta kasvattaa näitä erityislapsia. Kaikki vaan jonkun allergia piikkiin kun vanhemmat eivät halua ottaa vastuuta. Nämä ADHD tapaukset pilaavat monen muun normaalin ihmisen tulevaisuuden kun eivät saa asianmukaista hoitoa. Kaikki sairas paska vaan laitetaan sinne normaalikouluun pilaamaan joka ihmisen tunnit eivätkä vanhemmat välitä mitään.

        Omassa lapsuudessani muistan kuinka erittäin röyhkeä jätkä pilasi koko opetus suunnitelman kenenkään voimatta sille mitään.

        Jätkät jotka alkavat pireskelemään busseissa niin voisin tehdä jotain ja teenkinkin tulevaisuudessa. Nostan ne ulos haisemaan. Yököttää kun niitä jätkiä tulee lähekkin istumaan.

        Näitä kusipäitä kasvattavia ei näy missään. Se on joku sossuämmä joka sossusta hakee elantonsa sille äpärälleeen.


    • Tässäkin pätee vanha sanonta "Siihen ne hinkuu ja siinä ne sitten vinkuu". Lapsia laitetaan maailmaan mutta ei tajuta että ne pitää hoitaa kokopäivätyönä. Vastuuta kasvatuksesta yms. ollaan halukkaasti työntämässä yhteiskunnan eri instansseille kun itse ei viitsitä, osata, jakseta, haluta sitä ihanuutta hoitaa johon hinguttiin. Turha vinkua, jokainen lapsia hankkiva/hankkinut on osansa tietoisesti valinnut.

    • 12+20

      Tulipa tässä mieleen noiden monien fiksujen vastausten lisäksi, että jollain ei ole kaltaistasi siskoa hoitamassa lapsia, vaan joka ikinen kaupassakäynti, ja yms muioden asioiden hoitaminen vaatii sen että puet ne 3 lasta kymmeneen kerrokseen vaatetta(ainakin näillä pakkasilla) kannat 10 litraa maitoa toisessa kädessä ja kiljuva lapsi toisessa kädessä. Kun pitäs mennä sisään laitamaan ruokaa, yksi päättääkin haluta ulos, toisen pitää päästä vessaan ja kolmannen nukkumaan. Kaikki vaan ei mene niinkuin strömssöössa...
      Ja hei, veikkaan että sullakin valituksen aiheita riittää, onko paska pomo? pettävä poikaystävä? vai vai vai??? mä en ole toistaseksi tavannut ihmistä joka ei jostain valittas.....Kotiäideillä on oikeasti kädet täynnä töitä, ja elämä pyörii sen elämän ympärillä, ja siitä siis myös puhe. Aika aikaansa kutakin. Kukaan heistä kuitenkaan tuskin ihan heti lapsistaan luopuisi.

    • isä x 1

      Mua kans ärsyttää. Se kun on jokaisen oma valinta jättää ehkäisy pois.

    • entinen lapseton

      Lapsettoman on turha naputtaa! Et voi ymmärtää asiaa ennen kuin saat omia lapsia.

      Olet oikeassa, että pyykkikone pesee pyykit, mutta kun sitä pyykkiä syntyy ihan hirveästi, jos taloudessa on esim. kuivaksi opettelevia. Minä pesen 10 isoa koneellista pyykkiä viikossa.
      Olisi kauhean kiva, jos sitä astianpesukonetta voisi täyttää sitä mukaa, kun uutta tulee, mutta yleensä se on mahdotonta, koska kone on käynnissä, kun tiskipöydälle alkaa taas kertymään kattiloita, lautasia...ym.

      Lapset sotkee hirveästi, ne tuo hiekkaa sisälle, kantaa leluja olohuoneeseen, pissaa sänkyyn ja matoille. Heittää vihaisena ruokaa lattioille eli kyllä sitä sotkua kertyy huomattavasti enemmän kuin lapsettomassa taloudessa.

      Kyllä, kerkeän tekemään kotityöt, mutta niihin kuluu aivan tolkuttomasti aikaa ja on oikeasti turhauttavaa käyttää kotitöihin ruoanlaittoineen pari tuntia illassa, kun paikat ei koskaan kuitenkaan pysy siisteinä ja sama homma odottaa taas seuraavana päivänä.

      Niiden lasten kanssa tulisi myös viettää yhteistä aikaa; pelata, ulkoilla, lukea ja leikkiä. Vauvan ei todellakaan kuulu katsoa mitään vauvaohjelmia telkkarista...

      HUOH :(

      • Koita edes jotain

        Jaa miksi ei saa lapseton sanoa?

        Minä pesen pyykkiä lähes joka päivä.

        Ruokaakin teen itselleni joka päivä tai ainanakin joka toinen päivä. Jos lapsia olisi pitäisin sellaista kuria ettei tosiaankaan kukaan ruokaa heittelesi. Voi luoja että pissaa mihinkä sattuu ja tuo paskaa kotiin.

        Minä alkaisin pitää kuria kakaroille. Ei sotke kakarat jos sanot oikein sellaisen sanan että se nyt loppuu, tai kakarat lähtee lastenkotiin. Tee oikeasti niin että luovut kakarroistasi muiden huostaan.


    • jbjbkjjkhkjhk

      Se on vain äitien tapa kerjätä huomiota siis valittaminen ja kiireen toitotus-oli se sitten todellista tai ei.

      Ja sitten kaikki taputtaa selkään "kyllä sä oot reipas, kuinka sä oikein jaksat.."

      Ja kun lapset menee ripille niin sama totuttu ruikutus kiireestä ja lapsien aiheuttamasta huolesta jatkuu. Ihan kuin vain heillä olisi kiire muista piittaamatta.

      Inhoan näitä oman navan tuijottelijoita. Mutta ei ne kaikki äidit niin tee- en minäkään mutta en haekaan säälipisteitä ja nautin lasteni kanssa olemisesta olenhan ne itse hankkinut. enkä koe niitä edes velvollisuudeksi sillä se on sanana pakkopullaa minusta. Ilo ja lahja ne on.

      Eikä muita pidä rasittaa omilla turhilla valituksilla siitä samaa mieltä aloittajan kanssa. Itsehän me olemme tien valinneet

    • Yh ilman valituksia

      Surkeaa yleistämistä jälleen. Kaikki äidit ei valita. Miksi sinkut valittaa äideistä lapsineen? Lasten saaminen ja heidän joskus riehakaskin käytös on maailman luonnollisimpia asioita. Toki mukana tulee miinuspuoliakin, mutta omasta mielestäni plussat ylittää ne niin kirkkaasti, että teen lasteni puolesta mitä vaan. Äitiydestä nauttiessa kotityötkin hoituu siinä sivussa, valittamatta. Unohdinko mainita että olen kahden alle 3v lapsen yh ja hoidan lapset, koiran, kodin ja kaiken täysin yksin? En valita kun olen itse tieni valinnut ja iloitsen lapsistani joka päivä.

    • "Äiskä87"""

      Nostan hattua sinulle yh ilman valituksia :)
      Meillä on kaksi lasta ja jos mies lasketaan mukaan niin 3 ;D Tuntuu välillä kuin itsekkin olisin yh mies ei auta pätkääkään ja suoraan voin sanoa että välillä tuntuu että en jaksa,mutta lapset saavat ajatukset muualle

      • Ei tuu imuroitua

        Tunnustan, että en imuroi jokapäivä vaikka niitä murusia on. Joskus kyllä teen niin, että imuroin vaan ne muruset pöydän alta. Eteisessä saattaa olla hiekkaa päiväkausia niin, että alkaa jo hirvittää. Hiekkalaatikolta tulee hiekkaa ja ihan pihaltakin hiekkatieltä. Käden jälkiäkään ei tule putsailtua joka käänteessä.


    • erilainenlapsi1

      No, huh huh.. Mitä tekstiä ymmärtämättömiltä ihmisiltä.
      Meillä ns. tavallinen ydinperhe. 2 ekaa lasta ns. normaaleja ja nuorin vasta diagnosoitu aspergen.
      Eli poitsu on juuri tälläinen " piereskelijä" kuten aloittaja kuvasi. Ihana, rakastettava pikku poika, joka ei ole ihan terve. Kuitenkaan tämä diagnoosi ei johdu kelvottomista vanhemmista vaan on neurologinen sairaus.
      Kyllä ymmärrystä tarvitaan tässä maailmassa paljon. Ja täytyy muistaa, että sairauksia on todellakin monenlaisia eivätkä ne johduu välttämättä huonoista vanhemmista tai elinolosuhteista.
      Olen todella huolissani poikani tulevaisuudesta, jos kaltaisianne idiootteja on enemmänkin. Mitäs luulette, että tuolla asenteella voittaa? Kaikki poikkeavat yksilöt " saunan taakse" ja silleen. Voi pyhä sylvi sentään!!!

    • ainaliikaahommaa

      Minä en voi sietää kotitöitä!! Siksi valitan niistä. Niitä on aina liikaa -oli jo silloin kun ei ollut vielä yhtään lasta.
      Nyt kun on lapsi niin pystyn pitämään kotini tiptop-kunnossa -tekemällä koko hereilläoloaikani jotain. Mutta tekeekö joku niin? Olen kyllä mukavuudenhaluinen, haluan vilkaista kerran päivässä tuleeko televisiosta jotain, haluan myös juoda kahvikuppini rauhassa netin kera sekä lukea lehden rauhassa.

      Niin että siedän epäjärjestystä ja -siisteyttä jonkin verran, kunhan saan itse hengähtää aina välillä.
      Ja valitan siivoushommista aina silloin tällöin.

    • Muumeloinen

      Voi voi...taas joku masentunut sinkku kitisee lapsiperheen arjesta ja siitä miksi äidit valittavat. Oletko koskaan ajatellut, että ne valittavat äidit voi myös rakastaa lapsiaan kaikesta huolimatta? Lasten tekemiseen tarvitaan myös miespuolinen henkilö eli lasten isä. Tiesitkö sitä? Lapset yleensä hankitaan yhteisestä päätöksestä ja jokaisella parilla on tarkoitus elää yhdessä elämänsä loppuun saakka. Joskus asiat voivat mutkistua ja rakkaus rakoilla. Ihan normaalia sekin. Yleensä se on äiti joka jää lasten kanssa kotiin ja mies eli lasten isä käy työssä. Et varmaankaan osaa kuvitella, että äitinä olet tosiaankin lastesi eli rakkautesi hedelmien kanssa 24/7 yhdessä. Yleensä lasten kanssa oleminen on ihanaa ja nautinnollista mutta JOSKUS tulee ihan varmana mitta täyteen juuri näistä kotitöistä ja niiden tekemisestä ja minun mielestä ihmisellä on oikeus sanoa/kirjoittaa miltä tuntuu. Ne päivät jotka olet kotona lasten kanssa on ihan samanlaisia joka päivä siihen saakka kunnes palaat taas työhösi ja viet lapset hoitoon. Hoidat lapsia, tiskaat, peset pyykkiä, ulkoilet, kasvatat lapsiasi, huolehdit myös itsestäsi ja rakastat miestäsi. Jonain päivänä äidistä voi tuntua sille, että ei jaksa enää. Usein se johtuu siitä, että monet äidit on yksinäisiä. Heillä ei ole muuta seuraa. Paitsi mies joka on vasta illalla kotona. Varsinkin nuoren äidit LAPSETTOMAT ystävät jättää juuri sen vuoksi kun on lapsi/lapsia. Miksi? Ei ne lapset estä ystävyyttä? Sen ne voi estää, ettet enää pääsekkään bilettään kavereitesi kanssa kuten ennen lapsia. Se mitä haluan sanoa on, että älkää hylätkö äidiksi tullutta ystäväänne! Jokainen ihminen tarvitsee ystävän/ystäviä. Yksinäisyys raastaa äidinkin sydäntä vaikka kuin rakastaa lapsiaan ja miestään.
      Niin ja synnytyksen jälkeinen masennus on vakava asia ja siihen tulee jokaisen suhtautua vakavasti. Olemmehan saaneet lehdistäkin lukea mitä voi sattua!

    • saa valittaa

      just , kyllä minäkin rakastan lapsiani. Yritän kaikkeni heille antaa oman jaksamisen kustannuksella. vauva herää 1-2h välein yöllä, välillä huutaa eikä rauhotu millään. jos vauva nukkuu, nii esikoinen herää, eikä saa unta. Vauva nukkuu vain sylissä, 3 vuotta jo harrastin vaikeasti nukkuvan esikoisen kanssa kaikki nukkumis kikat. Just ja just saan jotain ruokaa tehtyä toiselle lapselle, muut kotityöt jää. Yksinhuoltaja olen ja harmittaa, kun puran kiukkuni lapsiin, kun olen väsynyt. Tervetuloa kokeilemaan minun elämää. Täältä haetaan vertaistukea, että arjessa jaksaa paremmin. Miten voi edes toisia kiinnostaa, jos aiheet eivät teitä kosketa. Kiitos vaan kaikille, että saa vieläkin pahemman mielen negatiivisista kommenteista, en voi ymmärtää noin itsekkäitä ihmisiä. Niinpä. pitäiskö äideistä pitää huolta, että kasvaa hyvä jälkipolvi! Ei väsymyksellä ole mitään tekemistä, että miksi hommasit lapsia, miksi esim. olet töissä! Töistäkin palautuu, siellä ei ollla 24/7 ja esim. unilääkettä voi syödä. ja huom kirjotan vauva sylissä ja esikoinen ekaa kertaa siskon luona yökylässä! Jaksuja ja rispektii kaikille äideille

    • yhteiskunnan elätti

      Ei se äitinä ole niin herkkua kuin luulisi! Silti sen lapsen hymy päivässä voi olla parasta mitä koskaan saat palkaksesi! Täällä kun niin haukutaan laiskoja äitejä, no itekkin sellainen laiska! Eli tein lapsen, jonka isä päätti lähteä lätkimään ennen syntymää eikä oo sen jälkeen näkynyt! 3- vuotta lapsen täytettyään pääsin kouluun hakemaan sitä 3 tutkinota, sieltä töihin, samaan aikaan lapselle todettiin autistinen kehityshäiriö ja siitä se ruljanssi alkoi, erityistarpeita, juoksemista eri lääkäreillä, terapioissa ja käytännön asioita hoitaessa, työsopimustani ei siis jatkettu, oli määräaikainen! Lapsen täyttäessa 5- vuotta, sain uuden työpaikan, sain järjestettyä taksi kuljetukset terapioihin, mutta lääkäri reissut oli tehtävä itse, sopimusta ei jatkettu vuoden jälkeen, sukulaiset asuivat eri paikka kunnilla ja kaverit oli siellä töissä. Muutin lähemmäksi sukulaisiani ja aloitin harrastuksen! Nyt siis asun kaukana kavereista, sukulaiset käy töissä, en pääse edes työhaastatteluun kun olen yksinhuoltaja ja tarvitsen vapauksia, eletään työttömyysturvallani, yritämme selvitä ihan vaan yksinkertaisista asioista, käytämme kuvia ja yritän ymmärtää lastani, joka ei osaa kertoa mikä on hätänä tai mitä tarvitsee! Siivoan, teen ruuat, pesen pyykit, autan lastani jopa pukemaan sukat jalkaan, oppiihan hän sen joskus, on nyt 8 vuotta, mutta kun ei osaa vielä! harjoitellaan päivittäin, ihan vaan näitä perusasioita jotka on teille muille itsestään selviä! Mutta hei olen se laiska, joka hoitaa yksin vammaista lasta, tukenaan ei ketään ja työttömyysrahalla, kun oon niin laiska etten pääse töihin, vammaisen lapseni vuoksi! Jos joku tosiaan luulee että tälläistä elämää joku haluaa vapaaehtoisesti, niin erehtyy! En tiennyt että elämä muuttuisi lapsen myötä tälläiseksi, olin onnellinen ennen lastani, olin töissä, minulla oli sosiaalisia suhteita! Enkä olisi tähän koskaan ryhtynyt jos olisin tiennyt kuinka raskasta tämä on, mutta minähän olenkin perse homeessa makaava yh äiti joka elää yhteiskunnan varassa, valittaa kun ei aina tahdo jaksaa eikä rahat riitä mihinkään! Silti kun saan lapseni hymyilemään, en tiedä tässä maailmassa mitään parasta, silloin lapsellani on hyvä olla ja olen onnistunut sillä hetkellä jossakin! Ai niin, lapseni on tällä hetkellä erityiskoulussa, jonne kulkee yhteiskunnan maksamalla taksilla, olen siivonnut, pessyt pyykkiä, käynyt kaupassa ja kohta pitää mennä noutamaan lapsi koulusta että saan vietyä hänet taas lääkäriin ja minulla jäi jopa 30 min uppo aikaa istuakseni tähän koneelle ja kirjoittaakseni tänne! Olen siis laiska, vammaisenlapsen yh äiti, työtön, yhteiskunnan elätti, joka tarkoituksella valitsi toisten ihmisten kiusaksi asemansa, eikä sen vuoksi saa sanoa ettei aina vaan voi jaksaa!

    • Ihanaa ihanaa

      Siksi valittavat kaikesta kun heille on ainoa tärkeä tuo vauva ja vaavi ja mussukka ollut alusta asti,ei mikään muu. Kaken muun hoitaa sossu ja muut neuvolat.Kai huomaat että olet täysin ylimmääräinen perheessänne? Kai näet minkä ikäisinä yksinhuoltaja äidit kauppaavat itseään jotta vaavi saisi enemmän rahaa elintasoperheessä joss myös raha kipuaa ylöspäin.Perhe on jo kauan ollut eräänlainen yritys.Kun olet kymmenen kertaa synnyttänyt antaa sossu sinulle 10.stä lapsesta 10 huonetta ja keittiön asuttavaksesi,ja huoneiden lukumäärän lastesi lukumäärän mukaan.Tämä on selvä lasten täysi hoitola,verotta.Puoluekirja pyrograatit ovat sossun luukuilla jo kauan tienneet asemansa maassamme.Onneksi on ulkomailta tullut hymyä ja loistetta maahamme nostamaan elintasoamme ja saanneet kiukkuisiin naisiimmekin hymyä poskilleen.

    • olet tyhmä

      Heh, huvittava aloitus...

      Sinulla ei siis ole lapsia, mutta silti jotenkin vain tiedät, että kyllä äideillä on aikaa kotitöihin yllin kyllin, vaikka lapsia onkin, yhtä lailla kuin lapsettomilla.

      No, minäpä olen elänyt sitä lapsetonta elämää, ja nyt elän kotiäidin elämää kolmen pienen lapsen kanssa. Minulla on siis kokemusta molemmista tilanteista, toisin kuin sinulla ;) Ja täytyy sanoa, että eipä enää ole aikaa niihin kotitöihin samalla tavalla kuin lapsettomana.

      Kyllä, tiski-ja pyykkikoneet pesevät, mutta kai ymmärrät sen, että ne astiat pitää latoa sinne koneeseen ja tyhjentää sieltä kaappeihin, samaten pyykit pitää laittaa sinne koneeseen ja lopuksi ripustaa kuivumaan? Minä pesen kahden aikuisen ja kolmen pienen lapsen pyykit, pyykkikone laulaa päivittäin, joka pesun jälkeen ripustan 2 pyykkitelineellistä pyykkiä, ja pitäähän ne pyykit viikatakkin vielä kun ovat kuivuneet. Tyhmää vedota siihen, että kyllähän ne koneet pesevät, kun se on vain yksi osa koko prosessia.

      Ja sehän on hienoa, että sinun siskosi lapset leikkivät tyytyväisenä keskenään ja vauva köllöttää tyytyväisenä sitterissä. Onneksi olkoon. Mutta katsos kun kaikilla ei tilanne ole samanlainen. Minulla on vastasyntynyt vauva, pahimmassa uhmaiässä oleva taapero ja yksi vähän isompi. Vauvani on suuritarpeinen, eikä viihdy oikeastaan juuri lainkaan sitterissä tai sängyssä päiväsaikaan, vaan vaatii syliä ja ruokaa jatkuvasti.

      Huvittavaa sekin, että sinä olet hoitanut jonkun toisen perustyytyväisiä lapsia jonkin aikaa ja ehtinyt tehdä kotitöitä, ja vedät siitä johtopäätöksen, että kaikki äidit oikeasti ehtisivät tehdä yllin kyllin kotitöitä ja valittavat turhasta. Olet aika yksinkertainen, anteeksi vain....

      Minun päiväni, miehen ollessa töissä, menee lasten tarpeista huolehtimiseen. Teen ne kotityöt mitä ehdin, en juurikaan ehdi mitään, en useinkaan ehdi edes itse syömään lounasta, leivän haukkaan lennossa, koska lasten päiväuniajan käytän itsekin nukkumiseen, jotta pysyn järjissäni. Syötän vauvaani öisin kahden tunnin välein, minun on pakko levähtää päivälläkin. Teen kotitöitä kun mies tulee kotiin, ja loput illalla klo 21 jälkeen, kun lapset nukkuvat. Toisaalta tuolloin on ainoa hetki päivästä kun on rauhallista, ja toisinaan harmittaa tuhlata sekin aika kotitöihin. Mutta minkäs teet :)

    • Minäkin valitan

      Olen elänyt lapsetonta elämää useita vuosia (sain lapsen reilusti yli -30 vuotiaana)ja itsellä ainakin kotityöt sujui paljon helpommin lapsettomana. Minulla yksi lapsi, joten ei ole sisarusta jonka kanssa leikkii, eikö viihdy kovin kauan yksin. Nyt vähän paremmin kuin aiemmin, mutta välillä roikkuu puntissa ja huutaa, kun koitan siivota, laittaa ruokaa tms. Kun ei ollut lasta sai keskittyä vain siihen hommaan mitä oli tekemässä. Ei tarvinnut samaan aikaan vahtia lasta mitä tekee tai välillä vaihtaa vaippaa, syöttää tms. Pihatyöt sai tehdä ihan rauhassa, pelkäämättä, että toinen lähtee vaeltelemaan kadulle tms. Lapset ovat erilaisia, mun lapseni ei koskaan kovin kauaa sitterissä viihtynyt. Miestä ei saa aina apuun, kun tulee illalla myöhään kotiin. Ja hänelläkin pihatöitä ym.

      Totta, että joihinkin hommiin ei mene kauan, mutta kun niitä hommia on useampia niin niistä kyllä kertyy. Puolessa tunnissa en ehdi tehdä juuri mitään. Ehkä vika organisointikyvyssänikin... Ja en halua kokoa päivää vaan puurtaa vaan olla lapsenkin kanssa. Ja pyykkiäkin kertyy enemmän kuin ennen ja tiskattavaa. Mulla kyllä sujuu ihan ok niiden pyykkien laittaminen koneeseen. Ja jotenkuten tyhjentäminenkin narulle, mutta sitten siitä eteenpäin alkaa ne vaikeudet. Puhtaan pyykin röykkiö kasvaa!

      Miksi ei saisi valittaa vaikka on ne lapset itse halunnut? Olen pääasiassa tyytyväinen elämääni ja en kadu lapsen saantia, mutta ainahan valittamisen aihetta on. Moni valittaa puolisostaan vaikka en vaihtaisi tätä jne. Ja siksi täällä ehkä valitetaan, että voisi saada kenties vaikka apuja. Vinkkejä millä ne kotihommat sujuisi paremmin jne. Ei ne haukut kauheasti auta, että ootpa surkea äiti kun et suoriudu tietyistä asioista tietyllä tavalla.

    • Neroa

      Ap. kirjoitus on jo vanha, mutta kommentoin kuitenkin. Meidän ystävämme joka on lapsellamme lapsenvahtina ei laita koskaan telkkaria päälle kun on lapsemme kanssa. Koska hän haluaa touhuta lapsen kanssa (leikkiä, lukea ym.). Hänen ei tosin tarvitse siivota, kun on meidän kodissamme (lelut kyllä on laittanut paikalleen ym. pientä). Mutta ei kai siskonkaan omassa kodissaan tarvitse juuri silloin pestä pyykkiä, imuroida, pyyhkiä pölyjä, pestä ikkunoita ym. sekä tehdä omia juttujaan kun siskon lapset on hoidossa? Jos ovat esim. kerran viikossa tai kerran kuukaudessa? Voi olla tietysti, että sisko on ollut sairaalassa pidemmän aikaa tms.

      Lapsia pitää myös viedä välillä uloskin, eikä vaan olla siivoamassa koko päivää ja lapset katsoo telkkaria/leikkii sisällä?

    • lihavatyötönkotiäiti

      Olen kahden lapsen työtön äiti.
      Nakkasin tuossa juuri pyykit koneeseen ja ruuan uuniin. Valitin kun pitäisi imuroida.
      Päätin sitten kuitenkin tehdä tänään käsitöitä ja siirtää imuroinnin tuonnemmaksi.

      Tässäpä siis jutun aihetta teille, joiden harrastus on arvostella ihmisiä. Olivat he sitten: työssä, työttömiä,lihavia, laihoja,yksin tai kaksinhuoltajia, siivoavat tai jättävät siivoamatta.
      Aina löytyy kuitenkin jotain arvosteltavaa.Ei sitä kannate ottaa niin vakavasti.

    • ,Tyytyväinen silloin

      Kyllä totta joka sana Itselläni oli neljä lasta tein kaikki työt päivällä Lähdin TÖIHIN illalla kello 17.00-02.00 vähäksi aikaa nukkumaan näin se meni Mummut kaukana mies töissä pitkää päivää Silti elämäni onnellisinta aikaa elin nyt kun muistelee
      Ruoka ,laitettu pyykit pesty naapuri talon pyykkituvassa Pullat paistettu koti aina siistiYM YM Ei ollut tskikonetta

      Oikeesti älkää ruikuttako vaan tehkää työnne ei sitä kauan kestä Lapseni olivat silloin :1v,3.5,6.5

    • kasista neljään

      Juu, mikäs tuossa kun lapset ovat päivähoidissa ja eskarissa ja muun ajan jo pystyykin puoliso hoitamaan. Saat siis keskittyä aika paljon itseesi ja ruoanlaittoon. Työsi aikataulu ei ole ongelma varmaan kenellekään....
      mutta koitapas olla päivätyössä ja tule sitten sen jälkeen kertomaan mielipiteesi =)

    • tehkää perässä

      Äitini sai neljä lasta seitsemässä vuodessa. Lisäksi oli karjaa. Meillä ei ollut vesijohtoa, viemäriä eikä edes sähköä. Äiti haki vedet kaivosta, puut liiteristä, lämmitti pyykkivedet hellan päällä ja pesi vauvanvaatteet - sideharsoa ja flanellia, kertakäyttövaippoja ei ollut. Hän leipoi leivät ja pikkuleivät, hoiti monipuolista kasvimaata, tuuletti joka viikko vuodevaatteet patjoista lähtien pihalla.
      Hän lypsi lehmät aamuin illoin, siivilöi ja jäähdytti maidot, loi lannat navetasta, haki heinät ladosta ja syötti lehmille, kantoi vedet kaivosta lehmille, jotka joivat monta ämpärillistä kerrallaan.
      Äitini kutoi lapsille sukat, kintaat, villapaidat ja -takit, iltaisin öljylampun valossa parsi ja paikkasi vaatteita.
      Isä teki pitkää työpäivää, myös lauantaina.
      Suurimman osan näistä vuosista hän oli raskaana tai imetti.
      Lauantaina hän lämmitti saunan, kantoi ja lämmitti vedet ja pesi lapsensa.
      Olen miettinyt, kuinka hän jaksoi ja ehti kaiken. Ehkäpä siksi, että häneltä ei mennyt aikaa television katseluun, tietokoneella roikkumiseen eikä puhelimessa juoruamiseen, puhumattakaan shoppailusta tai viihteellä käymisestä.

      • nykyaikaista

        Ei sinun äiti lapsien ja kotitalouden ja karjanhoidon lisäksi käynyt muualla töissä. Maailmanmeno on vähän muuttunut tuosta ajasta. Totta on, että kaikilla lapsiperheillä on niitä tiukkoja ja hankalia aikoja. Nykyään pitäisi olla yhtäaikaa rakastava ja huoltapitävä äiti (läsnä kokoajan), ennen lapset olivat myös paljon enemmän ilman äidin hoivaa ja elantoakin hankkiva perheen hengissä säilymiseen. Toisia äitejä ei pidä vähätellä ja elämä ennen oli kuten jo mainitsin hieman erilaista, nykyään halutaan myös tehdä kaikki lapsien kanssa oikein, jolloin moni potee syyllisyyttä esim. olisi pitänyt imuroida, mutta lasten kanssa telmiessä pihalla menikin aika liian nopeasti, jolloin se imurointi alkaa sitten illalla myöhään ja kyllä voi imuroinnin jälkeen olla poikki lopetettua puoliltaöin.


      • joopahan joo

        Ottiko hän lapset mukaan esim. navettaan vai kuka niitä hoiti sillä välin?
        Itse en pysty aina leikkaamaan edes nurmikkoa, jos lapsi pyörii jaloissa. Riippuu lapsen iästä ym.

        Monella äidillä oli ennen oma äiti tai miehen äiti apuna, mummu asui samassa asunnossa. Tai jos oli useampi lapsi (kuten yleenä oli ennen), isommat katsoivat pienten perään. Ja viihtyivät keskenään leikkien. Ennen vanhaan tuskin vanhemmat viettivät niin paljon aikaa lasten kanssa kuin nykyään?

        Itse en ainakaan ole telkkaria pariin vuoteen katsonut, kun joskus illalla lapsen mentyä nukkumaan. Tietokoneella hoidan pakolliset laskut lähinnä, silloin kun ehdin. Kavereille joskus harvoin laitan s-postia, eivät tosin useinkaan ehdi vastata, perheellisiä kuin ovat ja osa käy töissäkin. Yhden kerran olen tainnut päästä ilman lasta shoppailemaan ja lapsen kanssakaan ei ole tullut juuri käytyä. Viihteellä kävin vuosi sitten?


      • joopahan joo
        joopahan joo kirjoitti:

        Ottiko hän lapset mukaan esim. navettaan vai kuka niitä hoiti sillä välin?
        Itse en pysty aina leikkaamaan edes nurmikkoa, jos lapsi pyörii jaloissa. Riippuu lapsen iästä ym.

        Monella äidillä oli ennen oma äiti tai miehen äiti apuna, mummu asui samassa asunnossa. Tai jos oli useampi lapsi (kuten yleenä oli ennen), isommat katsoivat pienten perään. Ja viihtyivät keskenään leikkien. Ennen vanhaan tuskin vanhemmat viettivät niin paljon aikaa lasten kanssa kuin nykyään?

        Itse en ainakaan ole telkkaria pariin vuoteen katsonut, kun joskus illalla lapsen mentyä nukkumaan. Tietokoneella hoidan pakolliset laskut lähinnä, silloin kun ehdin. Kavereille joskus harvoin laitan s-postia, eivät tosin useinkaan ehdi vastata, perheellisiä kuin ovat ja osa käy töissäkin. Yhden kerran olen tainnut päästä ilman lasta shoppailemaan ja lapsen kanssakaan ei ole tullut juuri käytyä. Viihteellä kävin vuosi sitten?

        Meillä naapuri kyllä usein tekee hommia, sillä välin kun parivuotias huitelee jossain, millon omassa pihassa ilman nähköyhteyttä tai poistuu pihasta. Vartti voi mennä, ennen kun alkaa etsimään, että missähän lapsi mahtaa olla. Itse haluan vahtia lastani mieluummin, kun kitken porkkanamaata tms. Pienelle lapselle voi sattua mitä vaan.


      • Ei vaan työtä
        joopahan joo kirjoitti:

        Meillä naapuri kyllä usein tekee hommia, sillä välin kun parivuotias huitelee jossain, millon omassa pihassa ilman nähköyhteyttä tai poistuu pihasta. Vartti voi mennä, ennen kun alkaa etsimään, että missähän lapsi mahtaa olla. Itse haluan vahtia lastani mieluummin, kun kitken porkkanamaata tms. Pienelle lapselle voi sattua mitä vaan.

        Ja meneehän siihen etsimiseenkin aikaa. Yhden lapsen etsimiseen meni kuusi tuntia, mutta tulipahan mustikat poimittua!


    • Anonyymi

      Kannattaa syödä kiireellisinä aikoina kertakäyttöisistä astioista.

      Pistä mies siivoamaan.
      Lapsi miehen hoitoon.
      Nuku muu aika.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe