Hei!
Kuulin "asiantuntijan" kommentin, jonka mukaan maratonille kannattaa viimeistellä ottamalla vain tiukkoja vitosen vetoja kieli vyön alla. Näin siis pitäisi tehdä pari kolme viikkoa ennen kisaa. Sitten viimeisen viikon ohjelmaan korkeintaan pari puolen tunnin hölkkää.
Miltäs kuulostaa, nettivalmentajat?
Eli kannattaako 2-3 viikkoa ennen kisaa enää juosta yhtäkään 20-30 kilometrin lenkkiä millään vauhdilla?
Kiitos vastauksista!
Maratonviimeistely
7
903
Vastaukset
- misu
itse juoksen viimeisen pitkän lenkin kaksi viikkoa ennen maratonia, seuraavalla viikolla vähennän viikkokilometrit puoleen ja viimeisellä viikolla en enää juokse kuin pari päivää ennen maratonia 2-3 km ja muutaman lyhyen pyrähdyksen.
- Citylle menossa
Kiitos vastauksesta.
Sitä vain vielä toistan, että auttaako tuollainen nopeiden, kieli vyön alla juostujen, lenkkien juokseminen mitenkään itse maratonjuoksua.
Aukaisevatko spurttilenkit sopivasti paikkoja?
Lyövätkö ne paikat inhottavasti lukkoon?
Onko niistä minkäänlaista apua kestävyyden kannalta?
Eli onko niistä mitään hyötyä näinä viime viikkoina?
On tää vaikeeta...:) - misu
Citylle menossa kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Sitä vain vielä toistan, että auttaako tuollainen nopeiden, kieli vyön alla juostujen, lenkkien juokseminen mitenkään itse maratonjuoksua.
Aukaisevatko spurttilenkit sopivasti paikkoja?
Lyövätkö ne paikat inhottavasti lukkoon?
Onko niistä minkäänlaista apua kestävyyden kannalta?
Eli onko niistä mitään hyötyä näinä viime viikkoina?
On tää vaikeeta...:)niistä viime hetken treeneistä enää kunnon kannalta ole hyötyä. haittaa vain voi olla, jos liian kovaa treenaa. minulla viimeisen viikon spurttien tarkoituksena on hieman "terävöittää" juoksua, kun tankkauksesta ja lepäilystä tulee hieman löysä olo. eikä ne spurtit ole kuin noin 50 m pituisia.
- Seppo
misu kirjoitti:
niistä viime hetken treeneistä enää kunnon kannalta ole hyötyä. haittaa vain voi olla, jos liian kovaa treenaa. minulla viimeisen viikon spurttien tarkoituksena on hieman "terävöittää" juoksua, kun tankkauksesta ja lepäilystä tulee hieman löysä olo. eikä ne spurtit ole kuin noin 50 m pituisia.
Kyllä niillä viimesen viikon spurteilla aukastaan vain vähän paikkoja ja haetaan sitä terävyyttä. Jos isompaa hyötyä hakee, niin olis pitäny tehä jo aikasemmin.
- Citylle menijä
Seppo kirjoitti:
Kyllä niillä viimesen viikon spurteilla aukastaan vain vähän paikkoja ja haetaan sitä terävyyttä. Jos isompaa hyötyä hakee, niin olis pitäny tehä jo aikasemmin.
Oikeastaan tämä edellinen oli jotensakin toivottu vastaus minulle, koska paikat ovat pikkaisen tukossa ja mietin pitäisikö niitä irrotella lenkkispurteilla.
Eli hyvä, etteivät paikat mene enemmän tukkoon, jos vetelen pari vitosta normaalia nylkkyvauhtia ripeämmin eli aikasten lujaa!
Lähtökohtainen pelkoni nimittäin oli se, että spurttailu maratonin alla olisi toiseksi pahin vaihtoehto tuhota koko juoksu. Se pahinhan on, että vetää 30 kilsan lenkkejä parilla viimeisellä viikolla ja on sitten jumissa itse päämatkalla. - Seppo
Citylle menijä kirjoitti:
Oikeastaan tämä edellinen oli jotensakin toivottu vastaus minulle, koska paikat ovat pikkaisen tukossa ja mietin pitäisikö niitä irrotella lenkkispurteilla.
Eli hyvä, etteivät paikat mene enemmän tukkoon, jos vetelen pari vitosta normaalia nylkkyvauhtia ripeämmin eli aikasten lujaa!
Lähtökohtainen pelkoni nimittäin oli se, että spurttailu maratonin alla olisi toiseksi pahin vaihtoehto tuhota koko juoksu. Se pahinhan on, että vetää 30 kilsan lenkkejä parilla viimeisellä viikolla ja on sitten jumissa itse päämatkalla.Jos paikat tuntuu olevan jumissa ja juoksu on muutenkin jäykän tuntusta, niin ota esimerkiksi neljä päivää nyt kevyemmin. Kunto ei katoa mihinkään vaan paranee vaan. Vaikka näin: Lepo, juoksu 20min hiljaa kevyttä, Lepo, Juoksu 30min ja lopussa pari kiihdytystä. Tolla tavalla pitäs jalkojen saada tarpeeksi aikaa palautua. Juoksujen jälkeen venyttele hieman. Ens viikon lopussa voit sitten ottaa muutaman 400m vedon rennolla vauhdilla joka aukasee hieman juoksua. Vetoja ei saa olla montaa ja ne pitää tosissaan olla sellasta reipasta mutta rentoa vauhtia. Jos vedät liian kovaa, niin oot taas hieman jumissa. Sitten sellasta pientä sievää "harjottelua" kohti HCM:ää.
- Citylle menossa
Seppo kirjoitti:
Jos paikat tuntuu olevan jumissa ja juoksu on muutenkin jäykän tuntusta, niin ota esimerkiksi neljä päivää nyt kevyemmin. Kunto ei katoa mihinkään vaan paranee vaan. Vaikka näin: Lepo, juoksu 20min hiljaa kevyttä, Lepo, Juoksu 30min ja lopussa pari kiihdytystä. Tolla tavalla pitäs jalkojen saada tarpeeksi aikaa palautua. Juoksujen jälkeen venyttele hieman. Ens viikon lopussa voit sitten ottaa muutaman 400m vedon rennolla vauhdilla joka aukasee hieman juoksua. Vetoja ei saa olla montaa ja ne pitää tosissaan olla sellasta reipasta mutta rentoa vauhtia. Jos vedät liian kovaa, niin oot taas hieman jumissa. Sitten sellasta pientä sievää "harjottelua" kohti HCM:ää.
No, hyvä tietää, että en lähde enää juoksemaan vitosta ylikisavauhdilla. Luulin, että sellainen vielä tässä vaiheessa terävöittää kuntoa ja aukaisee talven aikana jumiin köpöteltyjä paikkoja. Siis lyhyitä spurtteja silloin tällöin vielä ensi viikko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa552537Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631682SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71640Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631525Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81518Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251198Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241041Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411012RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041002Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78954