Miksi nainen ei saa olla huumorintajuinen?

vastaa ja vertaa

Huumorintajuinen tai nokkela? Se katsotaan naisella hyökkääväksi piirteeksi.

Mies saa olla vaikka pelle, nainen ei saa olla.
Huumorintaju vie arkielämässä naiselta uskottavuuden.
Miksi naisen pitää vaieta edelleen?

Johtuuko se edelleen siitä että puhuminen on hopeaa ja vaikeneminen on kultaa? Ja koska naiselle ja miehelle on eri sopivuussäännöt?

Jenkeissä nainen voi olla koomikko tai esittää sellaista, Suomessa ei.
Katsokaa arjen eri tilanteita.

48

1721

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KFJenjffwwef

Kuka sen muka estää?

In reality - ei kukaan.

Valinta on sinun noudatatko mieltämiäsi kulttuurinormeja vai kuljetko omaa polkua. Muiden ihmisten suhtautuminen sinuun on asia johon sinulla ei ole valtaa, paitsi ehkä sen kautta että hyvä huumori kyllä kolahtaa.

Eli missä se oikea ongelma on? Haluat maailman joka on sinun mieltymyksillesi säädetty? ... No. Saahan sitä tahtoa.

• nauru kielletty

Ja sinä toistat sitä samaa kaavaa.

• Meh.
        nauru kielletty kirjoitti:

Ja sinä toistat sitä samaa kaavaa.

Mitä ihmeen kaavaa? Kai sinä tajuat että kantakuppilan nurkkapöytä on rasistinen vaikka hesarissa kuinka julistettaisiin toleranssia ja monikulttuurisuutta?

Sinun hauskuutesi ja huumorintajus tai sen puute ei ole yleisöstä ja vastaanottajasta kiinni. Joko elät sen mukaan mitä olet tai valitset helpon tien ja olet kuten muutkin ja vedät sen roolin päälle mitä tarjotaan. Valittamisella et aja asiaa mihinkään suuntaan vaan teet sitä mitä ämmät on tehneet kautta aikojen : Kitiset saamatta mitään aikaiseksi tai uhraamatta mitään ja koitat oikeuttaa erikohtelua ja maailman muuttumista edessäsi... ja miksi? Ei siksi että koska hauska ja/tai koska itsensä likoon laittava - vaan KOSKA NAINEN!

Voihan olla että juttusi oli vitsi alunperin, mutta silloin huumorintajusi on tavoittamaton, voit olla itse itsellesi hauska mutta hauskuuden jakaminen ei ole tässä tapauksessa leipälajisi.

• Oman havainnon mukaan osa ihmisistä suhtautuu huumorintajuiseen naiseen hyvin ja osa kuivan nihkeästi. Kuten aloituksessasi hyvin kuvailet. Kaikkia ei voi tietysti koskaan miellyttää, eikä ole tarveskaan.

Mutta ihan hyvä kysymys sulla. Miksi tosiaan osalle on hankalaa ja jotenkinsa epäuskottavaa, jos naisella on huumorintajua tai nainen koittaa suhtautua johonkin asiaan huumorilla. Vastausta en tiedä, luulen silti että osa ihmisistä roolittaa naiselle ns. vakavemman roolin, johon ei mukamas huumori ja asioille nauraminen äänekkäästi sovi. Mene ja tiedä, mutua.

Harmi sinänsä, sillä minusta huumorintajuiset ihmiset on positiivinen asia, olipa sitten mies tai nainen.

• hellbilly

Melkein maksaisin jos saisin itselleni huumorintajuisen ja itseironiaan kykenevän naisen.

• Ilokaasu....

Mulla on se kokemus, että mun omituinen huumorintaju kyllä hyväksytään.. Varsinkin miehet, mutta myös naiset.. Viljelen sitä tosin vain tietyntyyppisten ihmisten seurassa, en esim uskovaisen tädin tms. Menen tilanteen mukaan ja lasken leikkiä itsestänikin.
      Huumori helpottaa arkea kummasti, vastoinkäymisetkin näyttäytyy lopulta aika koomisina ja mokat. Tääkin oli aika hauska lopulta, kun mökötin, kun odotin puolisoa töistä, joku ihan turha juttu.. Olin just päästäny hirveän leijan, kun avain rapisi lukossa.. Yrittelin siinä sit mököttää, mutta rupes ihan hirveästi naurattamaan, että täällä sitä mökötetään hitonmoisessa p*skapilvessä.. Ja se kiista kuivui siihen..
      Huumori on arjen voiteluainetta. Mutta sen pitää olla tietyllä tavalla kilttiä, ei huumorin kaapuun puettua tietoista ilkeilyä..

• jep jep jep jep

Jos se huumorintaju ei ehk olekaan ihan sitä mitä sen pitäisi olla? Eli surkeaa huumoria.

Kyllähän miehissäkin on paljon niitä jotka yrittää ja yrittää, mutta läpät eivät vain toimi.

• lifemocker

kukas tuon muka kieltää?

• IORFAN

Kulttuurillinen hauska.

Kun mies vetää pellenvetimet tai naisenvetimet päälleen hän on hauska.

Naiset sensijaan kulkevat pellenvetimissään joka ikinen päivä, niin "Naisen hauskuus" on siis täten kulttuurillinen normi.

Mitä jos naisellinen hauskuus lähtisikin siitä että vedätkin paskaiset suomiverkkarit päälle ja menet henkisesti prinsessoimaan? Vai onko se kenties... epänaisellista? Huomaathan että pellet ja drag-viihdyttäjät asettavat itsensä epämiehekkääseen rooliin hauskuttaakseen?

Viihdyttäjä uhraa aina egonsa ja korvaa sen viihdyttäjän egolla. Kulttuurissamme vahva naiseus pitää naiseuden uhraamista niin suurena tabuna etteivät nais-viihdyttäjät tavoita viihdyttäjän egoaan, vaan ainoa naisellisen viihdyttämisen muoto ovat ne tavat viihdyttää jotka sallitaan naiseutta uhraamatta (Paras esimerkki Krisse Salminen jonka huumori nimenomaan perustuu blondi-teemaan joka tulee kuin tuleekin miesten huumorikulttuurinormeista, Krisse toimii rajalla muttei ylitä sitä, Krissessä nimenomaan Naista pidetään hauskana, joloin huumori kehittyy valmiista nais-substanssista eikä huumorista itsestään. )

Naisten huumori on kuokkimaton maa enkä näe ketään työkalun varressa, eikä se ole muusta kiinni kuin että tarttuu kiinni ja alkaa avaamaan uraa. Eikä sitä kukaan tai mikään estä.

• IOfjeioeowjifejiowef

Ja siis, huumoriviihdyttäjistähän meillä on kukas muukaan kuin Johanna Tukiainen joka on tavallaan ottanut siideripäissään esimmäiset naishuumorin epävarmat askeleet, kenties jopa huomaamattaan.

• IORPS
        IOfjeioeowjifejiowef kirjoitti:

Ja siis, huumoriviihdyttäjistähän meillä on kukas muukaan kuin Johanna Tukiainen joka on tavallaan ottanut siideripäissään esimmäiset naishuumorin epävarmat askeleet, kenties jopa huomaamattaan.

Ja siis suosittelen tässä tutustumaan esim. Suomalaisen huumorin historiaan, joka alkaa hirtehisistä, jatkuu vaikkapa pekka&pätkä elokuvista speden tuotantoon ja siitä sitten esim. punkahtavaan viemäriteeveeseen ja pahkasikaan ja myrkky-lehteen jonka jälkeen alkaa laatuajattelu jonka seurauksena tulevat esim. Kummelit ja myöhemmin studio julmahuvi, huumoriformaatit yleistyvät mediassa etc.

Sitten otatte katsannon naisvetoiseen huumoriin ja huomaatte että naisia on raahattu huumorin mittapuussa akkana, justiinana, Uunon Elisabeth-vaimona, naiseuden käsittelyyn alapäähuumorin kautta eri formaateissa, kummelin drag-roolit...

Milloin naiset ovat itse kantaneet omaa taakkaansa tässä asiassa?

EIVÄT KOSKAAN. Naishuumori on rakennettava perustasoltaan ja tästä vastuussa ovat naiset eikä yhteisö joka on menneisyytensä koulima.

Naishuumorin pioneerejä ovat esim. ne nuoret naiset jotka tehtailevat näitä meemejä.

http://fckyeahbachelorettefrog.tumblr.com/

Ja minä _nauran_ noille, aidosti, miehenä.

Eli mitä jos se kitinä loppuisi ja toiminta alkaisi? Teillä on 70 vuoden kiriminen miehiinn nähden, ja kakkospalkintoja ei ole jaossa. HOPI HOPI.

• HUHHUH!

OHO joku on PIKKASEN katkera ja- tai naisvihainen

• Höh...

Onhan meillä stand-up koomikoissa naisia. Ovat vielä hyviä minusta. Krisse Salminen, Lotta Backlund, "Kumman kaa"-kimmat Heli Sutela ja Minna Koskela. Omalla tavallaan hauska on myös runoilija Heli Laaksonen. Mari Perankoski on rooleissaan taitava..
      Mitä ihmettä täällä kitistään?
      Ja huumori kun on henkilökohtainen asia.. Jostakusta hauska juttu on toisesta mauton.. Mua kiehtoo oma ja toisten taiteilu juuri tällä rajapinnalla.. Ja ehkä tilannekomiikka, joka on joku hyvä laukaisu jossain tietyssä tilanteessa. Ainutkertainen juttu, joka ei muualla ja muussa tilanteessa/seurassa toimi..

• Pakotettu naiseuteen

Isäni kasvatti minut, ja häneltä perin huumorintajunkin. Tämän huumorintajun vuoksi olin 8 vuotta koulukiusattuna ja pilkattuna. Olin ennen nauravainen ja hymyilevä, osa porukkaa piti minua äärimmäisen hauskana tyyppinä, yleensä miehet/pojat vihasivat minua.

Huumorini ei ole ketään alistavaa tai loukkaavaa. Joskus joku miespuolinen kaveri kertoi saman vitsin jonka olin kertonut aiemmin. Reaktio miehen kertomana, kaikki nauroivat, minun kertomana kaikki olivat hiljaa.

Opin hiljalleen olemaan hiljainen, sisäänpäinkääntynyt ja totinen. Poikaystäväni ovat rakastaneet huumoriani, mutta yleensä miehet ovat odottaneet minulta enemmän naisellista vitsailua. Samat miehet ulvovat suoraa naurua, kun joku nainen tekeytyy tyhmäksi ja kertoo vitsejä tyyliin Krisse Salminen.

Hyväksyin, että naisen huumori on rajatumpaa kuin miehen. Opin myös pitämään suuni kiinni. Olen nykyään vakava, ja otan myös työni vakavasti. Minua pidetään tylsänä mutta työteliäänä ihmisenä.

Muiden ihmisten reaktiot huumoriini on muuttanut minua, ja nauran aika harvoin. Jos muut nauravat elokuvan vitsille, olen minä yleensä se, jota koko vitsi ei naurata pätkääkään. Surullista, mutta totta.

• Pakotettu naiseuteen

Lisäys vielä edelliseen, tälläkin palstalla on mainittu naisia kuten Johanna Tukiainen, Krisse, Kumman kaa-likat...

Eli naisen pitää olla tyhmä kuin pässi jotta voisi naurattaa muita. Älykäs huumori näemmä pelottaa miehiä, joten parempi tekeytyä bimboksi?

• huumorintaju on uhka
        Pakotettu naiseuteen kirjoitti:

Lisäys vielä edelliseen, tälläkin palstalla on mainittu naisia kuten Johanna Tukiainen, Krisse, Kumman kaa-likat...

Eli naisen pitää olla tyhmä kuin pässi jotta voisi naurattaa muita. Älykäs huumori näemmä pelottaa miehiä, joten parempi tekeytyä bimboksi?

"Olin ennen nauravainen ja hymyilevä, osa porukkaa piti minua äärimmäisen hauskana tyyppinä, yleensä miehet/pojat vihasivat minua.

Reaktio miehen kertomana, kaikki nauroivat, minun kertomana kaikki olivat hiljaa."

Tämän ilmiön olen huomannut. Se alkaa jo alakoulusta, ole siinä sitten huumorintajuinen.

• vastaa ja vertaa
        huumorintaju on uhka kirjoitti:

"Olin ennen nauravainen ja hymyilevä, osa porukkaa piti minua äärimmäisen hauskana tyyppinä, yleensä miehet/pojat vihasivat minua.

Reaktio miehen kertomana, kaikki nauroivat, minun kertomana kaikki olivat hiljaa."

Tämän ilmiön olen huomannut. Se alkaa jo alakoulusta, ole siinä sitten huumorintajuinen.

Juuri tätä tarkoitin "Pakotettu naiseuteen"

Olen huomannut tismalleen saman. Tämä lajittelu alkaa jo alakoulussa. Miehet eivät tiedä sitä, eivätkä näe sitä koska eivät ole kasvaneet naisena. Naiselle asetetaan paljon sellaisia odotuksia, joistä ei puhuta. Ne vain ovat. ENhän minäkään tiedä millaista on kasvaa poikana ja mieheksi.

Mutta tosiasia on se, että nainen ei saa osoittaa huumoria esim työpaikalla, se vie uskottavuuden.

Huumorin ei tarvitse lähteä siitä, että ihminen heittäytyy pelleksi tai alistaa muita. Huumorin lajeja on monia. Ja olen huomannut Suomen sisälläkin alueellisia eroja. Pääkaupunkiseutulaisen ei pidä edes yrittää huumoria esim Lahdessa. Voi olla, että tulee turpaan. Aiheet ja lajit ovat erilaiset. Se mikä sinulle on pilkkaa, on siellä normi. Ja päinvastoin.

Vitsaileva nainen katsotaan liian rohkeaksi ja röyhkeäksi.
        Tämä on myös ikäpolvi kysymys. Nuoremmille maailma on toisenlainen.

Naiset kiltteinä sitten alistuvat siihen että huumori kitketään naisenalusta jo alakoulussa. Sitten elämä menee suorittamiseksi ja naiselta odotetaan tiettyä vakavuutta ja vastuunkantoa (sen kuvan voi rikkoa yksikin väärä kevyt heitto). Mies voi heittää sen saman vitsin ilman ikäviä seurauksia.

Ei todellakaan ole kyse kitinästä. Mutta niinhän miehet tälläkin palstalla tämän käsitti. Eivät lähde keskustelemaan tai yritä nähdä toisen näkökulmaa. Tuolla ylempänä on pari täystyrmäystä.

a) Verratkaa paljonko esim Katainen on päästänyt suustaan lausuntoja, joita hän on laittanut tosissaan, mutta ne ovat täyttä komiikkaa. Mies etenee silti täysin vakavana ja uskottavana. Jos nainen olisi heittänyt samat viisaudet, niin ei olisi ikinä edennyt samaan pisteeseen.

b) jos nainen heittää nokkelaa ja äkykästä vitsiä, ensimmäinen mies katsoo "onko tuo lepakko?". "Pelottava, mikä tuossa on vikana?"

• Höh..
        Pakotettu naiseuteen kirjoitti:

Sä luet nyt täältä, mitä haluat lukea! Mainitsin myös Mari Perankosken ja Lotta Backlundin, joilla on nokkelaa huumoria. Uutisvuodossa Baba LLybeck lataa hyviä juttuja, samoin monet ohjelman naisvieraat. YleLeaksissa on naishuumoria..
        Kyllä nyt tuntuu, että osin tää ongelma on joidenkin päässä. Musta ei kaikki tykkää ja mä en tykkää kaikista. Samaten huumori, kuka tykkää ja toinen näkee pahana.

Minä naisena teen niin, etten liiemmin ole tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joiden kaa en tuu toimeen tai en tule hyväksytyksi. Työ ja muut pakolliset kuviot on eri juttu. Naisten ja muidenkin täytyy alkaa pitää puolensa ja ottaa se oma tila, kuten vaikka Rosa Meriläinen ravisteli vähän luutunutta eduskuntaa. Ei sitä tilaa ottamatta anneta. Naissukupuoli on jäänyt rauhanomaisuuttaa alakynteen kaikella saralla ja tulokset on nähtävissä.

Ensin pitää ite alkaa meidän naisten pitää itteemme hauskoina ja reippaina ja pitää puolemme ja lakata häpeämästä. Huumori on siinä hyvä apu. Jos mun joku juttu nyt ei naurata muita, nauran ite ja sanon, että me ollaan nyt valitettavasti eri taajuudella tai tasolla, en tiedä kumpi on alempana... Tai jotain vastaavaa. Huumori onnistuu vasta sitten, kun ei häpeä itteensä, vaan arvostaa. Ja sitä kautta osaa nauraa itselleenkin.
        Ite olen joskus tyhmä ja joskus nokkela, mut hei tää elämä ei oo niin ryppyotsanen juttu! En mieti mokiani loputtomiin, kun tuskin niitä muutkaan jaksaa miettiä..

• hauskuus kaukana

Kuulostaa jokseenkin tutulta myös minun korvaani..Olen itsekin ollut aina jollain lailla taipuvainen muiden hauskuuttamiseen ja naurattamiseen,jonka olen todennäköisesti perinyt myös omalta isältäni,joka on aina ollut sellainen "naisten naurattaja".Ala-asteella minuakin pidettiin tyttöjen kesken hauskana tyyppinä,mikä taisi kylläkin johtua lähinnä siitä,että muistin vain ulkoa niin sanatarkasti kaikkia piirrettyjen hauskoja repliikkejä,joita sitten imitoin muille.Mutta kyllä minä olen lapsesta asti ollut myös aina se oman perheeni pelle,ja yritän kai olla edelleenkin..

Nuorena aikuisena olen kuitenkin huomannut sen,ettei huumorini tunnu kovin helposti iskevän moniin,enkä monesti onnistu ainakaan ensi yrittämällä "tekemään vaikutusta".Mutta,jos minuun tutustuu paremmin,niin sitten voi ehkä jo saadakin paremman kuvan :) Mutta selvästikään tämä minun huumorini ei kyllä muihin naisiin juurikaan iske,vaan he ilmeisesti pitävät minua vain kummallisena.. :) Mutta joidenkin miesten mielestä olen kyllä oikeasti hauska,ja luulenpa,että se on myös yksi vahva ihastumisen syy heillä,jotka minuun nyt ylipäätään ihastuvat :D

Olen kuitenkin itse myös aika ujo,ja etenkin miesvaltaisessa työyhteisössä en kyllä uskalla pahemmin edes suutani avata..Minuakin pidetään aivan varmasti töissä tylsänä ja erittäin huumorintajuttomana ihmisenä,vaikka en sitä kyllä olen..Nauran myös toisten (niin miesten kuin naisten jutuille),vaikka en itse yllättävissä tilanteissa osaakaan heittää takaisin mitään läppää niin kuin monet muut..Onhan se aika rasittavaa ja välillä suorastaan ahdistavaa,kun vähän väliä jonkun on pakko heittää jotain tyyliin,että "Älä oo niin totinen" tai "Hymyile nyt vähän",vaikka monesti olen kyllä ihan hyvällä tuulella,mutta keskityn vain työntekoon..

Ei minusta kuitenkaan koskaan mitään rääväsuista törkyhuumoria laukovaa mimmiä kasva edes miesten keskuudessa,joten ehkä sitten tyydyn ihan suosiolla olemaan heidän seurassaan vain se tosikko nainen,joka vain pyörittelee silmiään ja hymyilee väkinäisesti..

Minun huumorini syttyminen ja sille syttyminen vaatii aikaa,eikä siksi moni opikaan minun "hauskaa puoltani" koskaan tuntemaan..valitettavasti :/

ps. Minäkin nauran (siis oikeasti nauran) todella harvoin millekään elokuvien vitseille,enkä ole kyllä koskaan nauranutkaan..Korkeintaan hymyilen ja mielessäni ajattelen,että olipas hyvä juttu :) Mutta yleensä kyllä ajattelen vain,että "Tää oli nyt tarkotettu olemaan hauska juttu,mutta ei toi kyllä mua naurata vaan lähinnä ärsyttää".

• 1234
        vastaa ja vertaa kirjoitti:

Juuri tätä tarkoitin "Pakotettu naiseuteen"

Olen huomannut tismalleen saman. Tämä lajittelu alkaa jo alakoulussa. Miehet eivät tiedä sitä, eivätkä näe sitä koska eivät ole kasvaneet naisena. Naiselle asetetaan paljon sellaisia odotuksia, joistä ei puhuta. Ne vain ovat. ENhän minäkään tiedä millaista on kasvaa poikana ja mieheksi.

Mutta tosiasia on se, että nainen ei saa osoittaa huumoria esim työpaikalla, se vie uskottavuuden.

Huumorin ei tarvitse lähteä siitä, että ihminen heittäytyy pelleksi tai alistaa muita. Huumorin lajeja on monia. Ja olen huomannut Suomen sisälläkin alueellisia eroja. Pääkaupunkiseutulaisen ei pidä edes yrittää huumoria esim Lahdessa. Voi olla, että tulee turpaan. Aiheet ja lajit ovat erilaiset. Se mikä sinulle on pilkkaa, on siellä normi. Ja päinvastoin.

Vitsaileva nainen katsotaan liian rohkeaksi ja röyhkeäksi.
        Tämä on myös ikäpolvi kysymys. Nuoremmille maailma on toisenlainen.

Naiset kiltteinä sitten alistuvat siihen että huumori kitketään naisenalusta jo alakoulussa. Sitten elämä menee suorittamiseksi ja naiselta odotetaan tiettyä vakavuutta ja vastuunkantoa (sen kuvan voi rikkoa yksikin väärä kevyt heitto). Mies voi heittää sen saman vitsin ilman ikäviä seurauksia.

Ei todellakaan ole kyse kitinästä. Mutta niinhän miehet tälläkin palstalla tämän käsitti. Eivät lähde keskustelemaan tai yritä nähdä toisen näkökulmaa. Tuolla ylempänä on pari täystyrmäystä.

a) Verratkaa paljonko esim Katainen on päästänyt suustaan lausuntoja, joita hän on laittanut tosissaan, mutta ne ovat täyttä komiikkaa. Mies etenee silti täysin vakavana ja uskottavana. Jos nainen olisi heittänyt samat viisaudet, niin ei olisi ikinä edennyt samaan pisteeseen.

b) jos nainen heittää nokkelaa ja äkykästä vitsiä, ensimmäinen mies katsoo "onko tuo lepakko?". "Pelottava, mikä tuossa on vikana?"

Luulisin että miehenä se että voisi mahdollisesti joutua asetetuksi naurunalaiseksi tällaisten "ronskien" naistyyppien toimesta voisi olla aika painajaismaista. Huumorihan on yksi asia missä pojat ja miehet kilpailevat keskenään. Sen olen kyllä huomannut että jos läpän heittäjältä odottaa juuri tietyntyyppistä huumoria (äijämäinen nainen - äijämäiset jutut) niin vastaanottokin on paljon positiivisempi.

• ap.
        1234 kirjoitti:

Luulisin että miehenä se että voisi mahdollisesti joutua asetetuksi naurunalaiseksi tällaisten "ronskien" naistyyppien toimesta voisi olla aika painajaismaista. Huumorihan on yksi asia missä pojat ja miehet kilpailevat keskenään. Sen olen kyllä huomannut että jos läpän heittäjältä odottaa juuri tietyntyyppistä huumoria (äijämäinen nainen - äijämäiset jutut) niin vastaanottokin on paljon positiivisempi.

damn....en tiennyt. Onko huumori sapeliosastoa miesten maailmassa?
        Juuri sitä sapelin kalistelua olen vältellyt. Mä en vaan jaksa.

Ok, aika koomista. Jos kerran huumorin tarkoitus on vapauttaa tunnelmaa ja miehen maailmassa huumorin osoittaminen onkin haaste kalisteluun, eli se asettaakin miehen heti sellaisiin asemiin....että hänen pitäisi olla varuillaan ja kilpailla.

Voi teitii. Lopettakaa toi iänikuinen kilpailu. Joskus vitsi on vain vitsi.
        Ja ei, huumorini ei ole ronskia äijämäistä vaan ihan arkeen ja tilanteisiin liittyvää, sanailua. Hyvin ystävällistä lajia.

• mies32
        ap. kirjoitti:

damn....en tiennyt. Onko huumori sapeliosastoa miesten maailmassa?
        Juuri sitä sapelin kalistelua olen vältellyt. Mä en vaan jaksa.

Ok, aika koomista. Jos kerran huumorin tarkoitus on vapauttaa tunnelmaa ja miehen maailmassa huumorin osoittaminen onkin haaste kalisteluun, eli se asettaakin miehen heti sellaisiin asemiin....että hänen pitäisi olla varuillaan ja kilpailla.

Voi teitii. Lopettakaa toi iänikuinen kilpailu. Joskus vitsi on vain vitsi.
        Ja ei, huumorini ei ole ronskia äijämäistä vaan ihan arkeen ja tilanteisiin liittyvää, sanailua. Hyvin ystävällistä lajia.

Jospa jättäisit nuo iänikuiset negaatiosi miehiä kohtaan sivuun edes viikoksi ja yrittäisit ihan oikeasti tutustua miehiin sen sijaan, että kehittelet omia teorioitasi miesten kauheudesta. Voisi helpottaa koko loppuelämääsi, kun jatkossa edes vähän tietäisit mistä puhut.

• 5533d4

Luulen että se johtuu enemmän naisista itsestään. Naiset ei halua näyttäytyä koomisessa ja naurettavassa valossa, koska se söisi heidän "seksikkyyden ja haluttavuuden." Oikeasti hyvä huumori miellyttää kaikkia älykköjä ja on siis puoleensavetävä piirre.

Tiedän oikeasta elämästä hauskoja naisia, jotka letkauttaa jotain hauskaa ja saa nauramaan. Yleensä ne on fiksuja ja hyvä itsetuntoisia tyyppejä. On myös hauskoja miehiä.

Täytyy osata nauraa itselleen. Jos nainen vaikka kaatuu korkkareissa (tilannekomiikkaa), niin mikäs sen huvittavampaa..... "perhanan sorkkakengät." Moni silti häpeää silmät päästään ja kokee kömmähdyksen noloksi ja epänaiselliseksi.

• vvcxvcvcxvx

En oikein ymmärrä miten nainen koomikkona on Amerikassa jotenkin suotavampaa. Uskoisin, että ennemminkin toisinpäin.

Naiset eivät vain yleensä ole niin hauskoja kuin miehet eikä kukaan jaksa väkisin nauraa typerille jutuille.

• pierensunkorvaan

Kaikkien alojen asiantuntijan kaikenkattava yleistys ...taas....

Alkaa hipoa jo vitsihuumoria.

• vcxvcxvcxvcx
        pierensunkorvaan kirjoitti:

Kaikkien alojen asiantuntijan kaikenkattava yleistys ...taas....

Alkaa hipoa jo vitsihuumoria.

Väitätkö siis, että nainen saa ihmiset paremmin nauramaan kuin mies? Kumma kun koomikot ovat valtaosin miehiä ja jokainen silmät omistava näkee miesten olevan hauskuuttajan roolissa joka paikassa joka päivä.

• ldsölfsdf
        vcxvcxvcxvcx kirjoitti:

Väitätkö siis, että nainen saa ihmiset paremmin nauramaan kuin mies? Kumma kun koomikot ovat valtaosin miehiä ja jokainen silmät omistava näkee miesten olevan hauskuuttajan roolissa joka paikassa joka päivä.

On tosi paljon myös sellaista sosiaalista naurua eli nauretaan koska kuuluu nauraa. Miesten oletetaan olevan hauskoja, joten kun mies vitsailee niin jo lähtökohtaisesti ollaan virittyneitä nauramaan koska se kuuluu asiaan. Se tavallaan kuuluu sellaiseen sosiaaliseen tai kulttuuriseen käsikirjoitukseen. Hauska nainen taas ei sen sijaan siihen yleensä kuulu, mikä saa aikaan sen että kun nainen vitsailee niin helpommin muut ajattelevat "mitä tuo nyt yrittää", vaikka vitsi olisi aivan sama kuin miehen lausuma vitsi olisi ollut.

Naisten tai miesten absoluuttisesta hauskuudesta ei mielestäni vielä voi päätellä mitään sen perusteella, miten paljon kullekin nauretaan. Noilla kulttuurisilla tekijöillä kun on todella iso vaikutus.

• Urban Macarone

Kuka niin sanoo, ettei nainen saisi olla huumorintajuinen? Mun mielestä se on loistavaa.

Mieti kuitenkin sitä, oliko se huumori hyökkäävää jotakuta kohtaan vai ei. Joskus ihmiset suuttuu siitä, jos ne luulee että niille auotaan päätä. Ja jotkut miehet haluaa naisen huumorittomana, mutta niitä ei kannata kuunnella.

• Mittäää

.

Totta helketissä saa olla huumorintajuinen

Tosin se kaikkien huumorintaju ei ole sieltä fiksuimmasta päästä

.

• ----

Aikoinaan olin töissä "mummo"voittoisella alalla.Sori tuo äskeinen,mutta en voinut olla laittamatta tota.Siinä hommassa näki kaiken moista,aika roisia juttuja ja huumoria.Ryhmässä naiset ovat aika paljon erilaisia,kun yksinään ollessaan.Niin kuin yksi emäntä sanoi"nainen on toiselle naiselle susi".Parhaiten tuli juttuun hjuumoristen ja nokkelien kanssa,eivät heti vetäneet hernettä nenään,jos jotakin viisasteli ja höpötteli.Ihan kivaa aikaa kieltämättä.Nykyisin ukko alalla,ei voi olla totta hommat kusee,jokaisen selän takana puhutaan jotakin paskaa ups sori.Elkää naiset menettäkö huumorin tajuanne ja silmänpilkettänne.Se Teissä on parasta.Olkaa omia itsejänne.

• ¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Onpas outo ketju. En jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta ihmisillä näyttää menneen käsitteet sekaisin.

Huumorintajuinen = ymmärtää huumoria, löytää asioista ja ilmiöistä humoristisia piirteitä, arvostaa huumoria, kykyä nauraa huvittaville jutuille jne..

Komiikan tekeminen, vitsien kertominen, pelleily ja muu huumorin tekeminen tai tuottaminen on eria asia. Ihminen voi olla huumorintajuinen vaikkei olekaan mikään vitsiniekka tai koomikko.

Enkä ole ikinä kuullutkaan, että naiset eivät saisi olla huumorintajuisia. Päinvastoin, huumorintaju on yleensä hyvinkin arvostettu ja pidetty piirre molemmissa sukupuolissa. Harvat tykkäävät tosikoista. :)

• mies32

Ilmeisesti miehet eivät yleensä ymmärrä nauraa aloittajan huumorille, josta aloittaja on päätellyt, etteivät naiset saisi olla huumorintajuisia. Todennäköisesti syy löytyy taas kerran vain ja ainoastaan peilistä.

En minä ainakaan ole ikinä ajatellut, etteikö nainen saisi olla hauska. Ja Suomessahan on myös naisia koomikoina. Ollut jo vuosikausia.

• ap.

Paskin vastaus koko ketjussa. Se ettet sinä ole asiaa nähnyt tai elänyt, ei tarkoita etteikö asiaa olisi olemassa. Lyöt varmaan mielelläsi lyötyä...hänhän on jollain tavalla ansainnut sen. Eikö? Sinun totuus ei ole ainoa totuus vain yksi näkökulma ja kokemus toisten joukossa.

• ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
        ap. kirjoitti:

Paskin vastaus koko ketjussa. Se ettet sinä ole asiaa nähnyt tai elänyt, ei tarkoita etteikö asiaa olisi olemassa. Lyöt varmaan mielelläsi lyötyä...hänhän on jollain tavalla ansainnut sen. Eikö? Sinun totuus ei ole ainoa totuus vain yksi näkökulma ja kokemus toisten joukossa.

Olisit muuten voinut kuitata tämä kommentin vaikka huumorilla. Menetit juuri oivan tilaisuuden osoittaa, että sinulta löytyy huumorintajua. :)

• ap.
        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ kirjoitti:

Olisit muuten voinut kuitata tämä kommentin vaikka huumorilla. Menetit juuri oivan tilaisuuden osoittaa, että sinulta löytyy huumorintajua. :)

Pitääkö jokaiseen iskuun reagoida huumorilla?
        Nauratko sinä joka kerran kun sulle vittuillaan ja aiheetta?
        Joskus ne vaan riittää, ihan samoin kun tää sunkin länkytys.
        Silittääkö sun äitis, joka kerran kun mokaat?

Kasvakaa auikuisiksi ja katsomaan muitakin näkökulmia.
        On muitakin puhetyylejä kuin vittuilu.

• mies32
        ap. kirjoitti:

Olen tietysti nähnyt monenlaista. Niin huumorintajuttomia naisia ja miehiä, jotka loukkaantuvat kun muut eivät naura heille, kuin myös ihan kivan tyypin syrjimistäkin. Ensimmäinen on huomattavasti yleisempää.
        Mutta en ole erityisesti ikinä havainnut, etteivätkö naiset saisi olla hauskoja. Mieleeni tulee heti kymmenittäin naisia, joiden kanssa on ollut monet hauskat huumoripitoiset jutut. Huumorin laadut laidasta laitaan, härskistä älylliseen ja siitä lapselliseen.

Minä nimenomaan en kertonut mitään "totuutta". Jos opettelisit siellä vakavamielisyydessäsi ja ammattiloukkaantujuudessasi lukemaan, niin sanoin "ilmeisesti" ja "todennäköisesti". Minähän en tiedä varmaksi mikä on aloittajan tilane. Tosin tuosta tulikivenkatkuisesta itkuvirrestä päätellen osuin oikeaan.

• mies32
        ap. kirjoitti:

Kannattaisi olla huumorintajuinen jos odottaa muiden nauravan itselle muutenkin kuin pahantahtoisuuttaan tai pöllämystyneisyyttään.

Juurihan sinulle yksi "muu näkökulma" esitettiin, mutta total denial iski päälle ja vastaustyyliksi ei löytynyt kuin raivokas vittuilu.

• ¤¤¤¤¤¤¤¤¤
        ap. kirjoitti:

Itse en pitänyt "mies32":n vastausta vittuiluna, mutta tietenkään en voi hänen ajatuksiaan ja tarkoitusperiään tietää, mutta oma kommenttini ei ainakaan ollut tarkoitettu vittuiluksi.

Ja ymmärrän sen, että jos asia on tarpeeksi kipeä, niin huumoriin ei välttämättä kykene, mutta kannattaisi silti olla tarkkana millaisia yleistyksiä tekee omista henkilökohtaisista kokemuksista.

Joka tapauksessa tarkoitus ei ollut loukata, ja pyydän anteeksi jos niin tein.

• mies32
        ap. kirjoitti:

Ja tästä yhdestä totuudesta: sinun aloituksesihan nimenomaan saarnaa vain yhtä totuutta. Et aloituksessasi pehmentele mielipidettäsi mitenkään, esität vaan täytenä totuutena, että nainen ei saa olla hauska. piste. Sitten kun minä kerron, että itse en ole juurikaan moista havainnut, on se "vain yksi näkökulma".

• Dildo Beppuli

Voi olla että joitakin huumorinlajeja tulkataan vähän eri lailla miehen tai naisen esittämänä. Tosi härski tai ilkeä juttu saattaa saada hiljaisuuden naisen kertomana, mutta miespuolisen kaverin suusta kuultuna se irrottaa naurut. Paitsi että jotkut miehet eivät hyväksy naisilta tietynlaisia juttuja, toinen juttu on, että siitä miehestä yleensä tietää, millainen se oikeasti on, ei siis niin ilkeä tai härski kuin juttunsa, mutta naisesta ei ehkä olla ihan varmoja.

Ja sitten ihmisillä on vain erilaisia huumorintajuja. Ei kannata odottaa, että kaikki ymmärtävät ja tykkäävät kaikenlaisista jutuista.

• kertojalla on väliä

Huumorin vastaanottaminen on aina suhteessa siihen, miten ymmärrät kertojan. Jos ymmärtää ihmisen oikein ja arvostaa häntä hyvänä tyyppinä, hän voi heittää lähes mitä hyvänsä ja vastaanottaja pysyy kartalla.

Jos pitää jotakuta muutenkin psykopaattina, ei naurata jokapäiväinen ylimielinen lesotus tai se, miten mikään ei taaskaan kosketa itseä - eipä tietenkään. Toisenlaisen henkilön esittämänä saattaa naurattaa varsin anarkistiset heitot, jotka ovat tietysti myös tv-viihteessä jokapäiväistä kauraa.

• Höh...

Huumorin viljelyssä on mulla muutama periaate:
      1.pyrin tilannetajuun, ei esim vitsailua jollekin pyhästä tai arasta aiheesta hänen seurassaan
      2. ei tietoista ilkeilyä huumorin kaavussa
      3.tilannekomiikka, tietty juttu on hauska juuri tässä seurassa ja tässä hetkessä

• fiksu..

Jos he eivät tajua asiayhteyksiä (koskapa miehet tajuaisivat ennen parempaa tutustumista), vaikka huumorisi on nokkelaa. Olet siis älykäs.

• N.T.

Kuka sen kieltää? Minä olen nainen ja olen myös hauska. Tilannekomiikka on parasta antiani. Ihmiset nauraa ja viihtyvät seurassani. Kaikki eivät tietenkään pidä vitsailevista naisista, mutta he sitten voivat pysyä kauempana minusta. Uskottavuus ei ole kärsinyt, olen myös erittäin vakuuttava ja vakavasti otettava ihminen jos niin haluan. Tietenkään kaikki minua ei ota vakavasti, eikä sekään ole minun ongelmani.

• J.C,

Eka tyttöystäväni oli hyvä tilannekomiikassa ja hetkessä elämisessä ja huumorintajuinen muutenkin, hauska, iloinen, nauravainen, elämänmyönteinen. Vituttaa kun sellaisen käsistäni pois päästin.

• nokkela mies

En tiedä missä kultissa elät, mutta normaali miesten mielestä on takuulla hyvä homma että nainen on huumorintajuinen ja nokkela. Olematon prosentti miehistä haluaa naiseksi hiljaisen hissukan tai mörön nurkkaan puhisemaan.

P.S. on Suomessakin naiskoomikoita. Katsotko yhtää televisiota, tuskin siellä kultissa sitä sallitaan :)

• Kaikkihan on omasta mielestään äärettömän huumorintajuisia :)

Itse olen huomannut, että joitakin naisia pidetään jotenkin vakavahenkisempinä kuin toisia. Esim. itsellä on tapana puhua vakavalla naamalla jotain mitä tarkoitan huumorilla. Se ei avaudu yleensä kaikille vieraille ihmisille, eli mun oletetaan olevan tosissani ja vakavissani. Myöskään sellainen käänteinen puhetapa ei uppoa kaikkiin, eli sanotaan toista, mitä oikeasti tarkoitetaan .Vieraamman ihmisen kanssa saa olla kieli keskellä suuta, koska tulee helposti väärinkäsityksiä. Huumorilla sanottu asia saakin täysin toisenlaisen merkityksen, jos se otetaan vakavasti. Olen joskus loukannut jotakin ihmistä siksi, että olen liian myöhään tajunnut, että ihminen ei käsittänytkään minun vitsailevan, vaan luuli mun olevan tosissaan.

Naiselle lienee helpompaa esittää vakavampaa kuin onkaan. Huumorintajuinen nainen on epäilyttävä?

• Ai niin ja se on yleistä, että miesporukassa joku mies alkaa selittää mulle jotain vitsiä, luullen etten minä ymmärtänyt sitä, vaikka olisin ymmärtänyt. Ongelma on se, että jos nauran ääneen jollekin vitsille, jota mun ei "pitäisi"(?) ymmärtää, sekin herättää kummastuneita katseita. "Se ei ollut sellainen naisten vitsi, ei naiset naura tuollaisille"-katseita...Olen huomannut joskus tahattomasti alkaneeni esittää, etten ymmärrä joitain vitsejä.. Aika wierdoa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1379
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1269
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1066
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1048
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      775
    6. 64
      734
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      717
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      708
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      671
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      627
    Aihe