Joulu lähestyy!

inga

Pojan perhe pistäytyi eilen kylässä ja poislähtiessä miniä jätti pöydälle paperin, johon oli listattu lasten joululahjatoiveet. Etsiskelin postin tuomista mainoksista niitä tavaroita ja osa löytyikin. Tähän asti löytämieni hinnaksi tuli 180€ ja lista ei ole läheskään lopussa vielä.
Lapset ovat 4,6,9 ja 12 vuotiaita.

Itse on suunnitellut joulubudjetin jo huolellisesti ja osan lasten lahjoista jo hankkinutkin (myös tyttären perheessä on 2 alle kouluikäistä lasta) Summa, jonka lahjoihin käytän on 20€/muksu ja päätös pitää tänäkin jouluna.
Mutta vähän jäi paha fiilis, kun tulin ajatelleeksi, että jos tuommoinen lahjalista onkin tehty lasten kanssa yhdessä ja lapset tietävät, että lista on nyt mummolla. Tulee pettymys.

Varaankin miniältä ja pojalta audienssin asian tiimoilta piakkoin. Mutta olis mukava tietää, onko täällä kenelläkään samanlaisia kokemuksia, että lahjatoiveet tuodaan listan muodossa nenän eteen? Miten suhtauduitte?

39

949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonomuistinen?

      Eikö tämä ole vanha provo?
      Milestäni käsitelty jo vuosi sitten, vai liekö näitä miniöitä enemmänkin!

    • Vale-Pukki

      Hou Hou Hou,

      Älä ota itseesi. Lapset uskovat pukkiin, sanelevat pukille kirjeen (=lahjalista) jonka äiti kirjoittaa ja #lähettää pukille#. 4- ja 6-vuotiaat eivät osaa vielä kirjoittaa pukille, 9-vuotias ei halua ja 12-vuotias ei enää kehtaa.

      Lasten suuruudenhulluihin toiveisiin on vastattu joulun jälkeen (vain lasten kysyessä), ettei joulupukin varastossa ollut.

      Ja nyt tulee tärkein pointti .... Lasten terveellisen kehityksen kannalta on erittäin hyväksi lapselle alkaa pienestä pitäen totuttaa lapset pettymyksiin.

      Ellet ole kasvattanut omaa lastasi (nykyistä 4 lapsen isää) kohtuullistamaan tavoitteita, et voi odottaa sitä myöskään lapsilta.

      Älä ala pahafiilistelemään olleskaan. Lapset iloitsevat kaikista paketeista yhtä paljon. Ei lapset muista kysellä toivomuslistan lahjoja vaikkeivat saa niitä.
      Lasten joulu on liioitellun runsas muutenkin. Aikuiset tekevät kaikesta itselleen ja muille joulusta ongelman.

      • inga

        Noniin. Minä olen mummo - en joulupukki, enkä psykiatri, saati käyttäytymisterapeutti. Lisäksi olen ihminen. Inhoan kaikkia listoja, olkoon ne mistä aiheesta tahansa ja poikani tietää sen kyllä.

        Minusta on mukava keksiä lasten joululahjat ihan itse ja niin aion tehdäkin. Juttelen tuosta lahjalista-asiasta miniäni kanssa ja juomme kahvit päälle.


      • joulukultainen
        inga kirjoitti:

        Noniin. Minä olen mummo - en joulupukki, enkä psykiatri, saati käyttäytymisterapeutti. Lisäksi olen ihminen. Inhoan kaikkia listoja, olkoon ne mistä aiheesta tahansa ja poikani tietää sen kyllä.

        Minusta on mukava keksiä lasten joululahjat ihan itse ja niin aion tehdäkin. Juttelen tuosta lahjalista-asiasta miniäni kanssa ja juomme kahvit päälle.

        Viestisi on täynnä minäminäminäää, ei sanaakaan lapsista. Omasta mielestäni joulun tärkein asia on lasten ilo, kun he saavat paketteja, joita ovat joulupukilta toivoneet. Mutta kaikki eivät toden totta halua joulupukin apulaisiksi.


      • inga
        joulukultainen kirjoitti:

        Viestisi on täynnä minäminäminäää, ei sanaakaan lapsista. Omasta mielestäni joulun tärkein asia on lasten ilo, kun he saavat paketteja, joita ovat joulupukilta toivoneet. Mutta kaikki eivät toden totta halua joulupukin apulaisiksi.

        Ihan oikein arvasit! En halua olla joulupukin apulainen ja tuoda lapsenlapsillekaan markkinailoa.

        Jos mitä lahjaksi annan, teen sen omalla tavallani. Siksi aloitus aiheesta, kun kiinnostaa tietää, onko ihan yleistä tämmöinen joululahjahysteria? Ja miksi ihmeessä?


      • mies ihmettelee
        inga kirjoitti:

        Ihan oikein arvasit! En halua olla joulupukin apulainen ja tuoda lapsenlapsillekaan markkinailoa.

        Jos mitä lahjaksi annan, teen sen omalla tavallani. Siksi aloitus aiheesta, kun kiinnostaa tietää, onko ihan yleistä tämmöinen joululahjahysteria? Ja miksi ihmeessä?

        " onko ihan yleistä tämmöinen joululahjahysteria?"

        Miten yksi lista tekee "joululahjahysterian"???

        Oliko minun appiukkoni hysteerinen kun kysyi, mitä meidän lapsi haluaisi joululahjaksi?


      • perinnöllistä
        mies ihmettelee kirjoitti:

        " onko ihan yleistä tämmöinen joululahjahysteria?"

        Miten yksi lista tekee "joululahjahysterian"???

        Oliko minun appiukkoni hysteerinen kun kysyi, mitä meidän lapsi haluaisi joululahjaksi?

        se on anoppihysteriaa


    • mfdkglj

      Siis eihän se lahjalista sitä tarkoita että niitä kaikkia pitää ostaa, vaan siitä voi katsoa (jos ei itse keksi lahjaa) yhden lahjan per lapsi. Tuskinpa miniä sitä mitenkään ehdottomana vihajiluna tarkoitti, että nämä kaikki pitää ostaa.

      Itsekkin lapsena kirjoitin aina pukille joululahjatoivelistan, tietäen ettei se pukki niitä kaikkia tuo, vaan katsoo sieltä sopivimmat. Tiesin myös että joskus pukki saattaa yllättää, eikä tuo listasta lainkaan lahjoja, vaan mitä itse on keksinyt. "Vanhemmalla" iällä tuo lista menikin jo suoraan vanhemmille, ja sitä kautta sukulaisille ainakin sanallisessa muodossa.

      Ihan totta, miniäsi mitä todennäköisimmin hyvää hyvyyttään antoi listan, ettei tarvisi miettiä päätä puhki mitä ostaa lapsille. Ja ei kyllä varmasti tarkoittanut että ne kaikki pitää ostaa, tai edes yhtään niistä. Kaikkea ei tarvitse ottaa hyväksikäyttöyrityksenä. Tuossahan on kyse puhtaasti lasten normaaleista toiveista, joita ei ole pakko toteuttaa, mutta kuuluvat olennaisesti jouluun.

    • Ilkiö?

      Minä, miniä olen kyllä ihan kamala ja toimitan myös tyttäreni lahjalistan isovanhemmille. Mielestäni joulu kuuluu lapsille ja se riemu kun saa jotain mitä toivoo ja odottaa on korvaamatonta. Meillä halvimmat toiveet on kympin luokkaa ja jokainen ostakoon mitä ostaa. Listan tein tyttären kanssa koska viime jouluna hän sai appivanhemmilta lahjoja joista ei yhtään tykännyt joka on mielestäni sama kuin laittaisi rahaa roskiin. Appivanhemmat kun eivät jaksa kiinnostua lapsesta sen vertaa että ottaisivat selville että mistä tämä tykkää joten raasu sai serkku-pojan tykkäämiä juttuja.

      • joulukultainen

        Olen ihan samaa mieltä. Villasukat joululahjaksi joka vuosi sekä tarjouksesta halpahallin liian pieniä sukkia. Kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta, haluaako ilahduttaa toisia ihmisiä vai ei.


      • joulukultainen
        joulukultainen kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä. Villasukat joululahjaksi joka vuosi sekä tarjouksesta halpahallin liian pieniä sukkia. Kyse ei ole rahasta, vaan periaatteesta, haluaako ilahduttaa toisia ihmisiä vai ei.

        Tuo rahan heittäminen roskiin toteutuu joka vuosi, koska halpahallin sukat ovat kiinalaista kapeaa mallia, joka puristaa nilkasta niin paljon, ettei sitä voi panna edes kirpparille kiertoon. Siis sukat on pantava roskiiin.

        Minusta on ihan hyvä vaihtoehto, ettei osta lahjoja ollenkaan, jos toisen toiveiden kuuleminen on niin mahdotonta. Maailmassa on muutenkin liikaa tavaraa, jota ei kukaan ole halunnut.

        Meillä ei ole itsellä paljon rahaa käytössä, lapset jo aikuisia, mutta kyllä kun he olivat pieniä, ostettiin iso ja toiveiden mukainen yksi lahja silti, samoin varaan rahaa kummilapsilleni jo pitkään, ettei ihan muutamaa kymppiä tarvitse antaa (haluavat rahaa). Lahjojen antaminen kertoo mielestäni paljon ihmisestä, anteliaisuudesta ja huomaavaisuudesta. Ja kun antaa mieluisan lahjan, siitä nauttii itse ihan yhtä paljon kuin lahjan saaja. Siksi nimimerkkini!


    • Joulu on taas

      Meillä lähtee joka joulu toivomuslistat isovanhemmille. Helpompi kaikille ja tulee juuri sellaisia lahjoja joita on oikeasti toivottu jo pitkän aikaa.

      • inga

        Entäs jos isoäiti vähät väittää teidän listoista? Tänä jouluna vaikka laittais yhteiseen pakettiin pipot ja tumput kaikille.


      • ihmettelyä...
        inga kirjoitti:

        Entäs jos isoäiti vähät väittää teidän listoista? Tänä jouluna vaikka laittais yhteiseen pakettiin pipot ja tumput kaikille.

        "Entäs jos isoäiti vähät väittää teidän listoista?"

        Etkö ole itse koskaan ollut lapsi ja toivonut joululahjoja? Tai äiti, joka on kuunellut niitä toiveita?

        Mitä ihmeen uusavuttomuutta tämäkin on?!?!?!?! Mistä lähtien lasten joululahjatoiveet on pitänyt ottaa kirjaimellisesti? Ymmärtääkseni jo sana "toive" on ihan eri kuin käsky tai määräys.


    • Miniä minäkin..

      Ei sinun voi olla velvollisuus ostaa kaikkia lahjoja. Valitse listasta ne 20 € lahjat joihin olet budjetoinut ostosi ja ilmoita miniälle että ostat listasta nämä. Jos lahjat kalliimpia sano että ostat pyjaman..

      Ei kukaan voi olettaa että sinun täyrtyisi ostaa koko listaa. Älä välitä eihän se minkään oikeustajun mukaista ole ostattaa 3000 markan lahjoja isovanhemmilla.. Miettikää oikeasti miten iso raha se on. tuo 20€ on ihan sopiva..

      • PMKkin Kiinasta

        Sori vaan, pyjamia ei ole saanut moniin vuosiin. Mummina en ole osannut ostaa mitään lahjoja, kun en ole ymmärtänyt musiikin hienouksia, en tietsikkapelejä, en varsinkaan vaatteita, lapset eivät enää lue, tavaraa on yllin kyllin, pyjamiakaan ei enää saa.

        Olen siirtynyt kylpypyyhkeisiin.


      • isä itsekin...
        PMKkin Kiinasta kirjoitti:

        Sori vaan, pyjamia ei ole saanut moniin vuosiin. Mummina en ole osannut ostaa mitään lahjoja, kun en ole ymmärtänyt musiikin hienouksia, en tietsikkapelejä, en varsinkaan vaatteita, lapset eivät enää lue, tavaraa on yllin kyllin, pyjamiakaan ei enää saa.

        Olen siirtynyt kylpypyyhkeisiin.

        Jos kumminkin päätät ostaa pyjaman, niin älä ainakaan osta sitä halvinta eli pelkästä keinokuidusta tehtyä. Niitä ei pidä erkkikään, hiostavat!


      • joulukultainen
        isä itsekin... kirjoitti:

        Jos kumminkin päätät ostaa pyjaman, niin älä ainakaan osta sitä halvinta eli pelkästä keinokuidusta tehtyä. Niitä ei pidä erkkikään, hiostavat!

        Äläkä osta halpispyyhkeitäkään. Keinokuituiset eivät ime vettä, eivät kelpaa edes luutuiksi. Kirpparilta saa parempia pyyhkeitä.


      • PMKkin Kiinasta
        joulukultainen kirjoitti:

        Äläkä osta halpispyyhkeitäkään. Keinokuituiset eivät ime vettä, eivät kelpaa edes luutuiksi. Kirpparilta saa parempia pyyhkeitä.

        Mummi on nyt kiitollinen vinkistä. Pakettiin kirpparilta ostettu froteepyyhe.

        Oletan, että siinä olisi lahja, jonka muisto säilyisi ikuisesti.


      • joulukultainen
        PMKkin Kiinasta kirjoitti:

        Mummi on nyt kiitollinen vinkistä. Pakettiin kirpparilta ostettu froteepyyhe.

        Oletan, että siinä olisi lahja, jonka muisto säilyisi ikuisesti.

        Tärkeintä on ajatus. Vaihtelun vuoksi voit ostaa myös keittiöluuttuja vaikka sitten ensi vuonna, kiitos.


      • joulukultainen
        joulukultainen kirjoitti:

        Tärkeintä on ajatus. Vaihtelun vuoksi voit ostaa myös keittiöluuttuja vaikka sitten ensi vuonna, kiitos.

        Vaikka nämä eivät tietysti koskekaan sellaista mummia, jotka eivät toivelistoista perusta. Ei tule taaskaan keittiöluuttuja, voi ei.


    • wrwrrwrwrw

      Kun kerran lista on täällä hyvä juttu, niin Sä voit sitten - tasapuolisuuden nimissä - laittaa oman listasi poikasi ja miniän pöydälle, mitä sinä haluat joulu-, synttäri-, ja äitienpäivälahjaksi. Aletaan kaikki laittamaan ja ehdottamaan lahjoja itselle, tosin lapsiperheissä ne lapset on tietty kaikkia muita tärkeimpiä 20 ekaa vuotta, muilla ei ole niin väliä.

      Mun mielestä tuon listan laittaminen oli aika törkeää, jos siitä listan tuonnista ei ollut aiemmin kerran infottu. Olen itse muuten miniä, ja olisi aika outoa, tosin mulla ei ole muksuja, että laittaisin anoppini pöydälle ehdotuslistan siitä, mitä minä haluan, että hän ostaa minulle jouluksi. Ei tulisi sen jälkeen kyllä yhtään kutsua. Mutta lapsiperheissä tietty eri meininki.

      Voi kysyä, mitä lapsenlapsi haluaa, tai sitten voi laittaa lahjakortille 20 euron summan, niin ei tule ongelmia.

      Summaa ei pidä ylittää, eikä lahjoja pidä ehdottaa listan muodossa, vaikka kyseessä olisi lapsenlapsi. Jos mummo on tarpeeksi mukana lasten parissa, niin hän kai tietää, mitä lapset haluavat. Jos tulee huono lahja ostettua, no, ei se mummokaan aina täydellisiä lahjoja saa !

      Ostakoon vanhemmat sitten ne lasten ykköslahjat, ja jättäköön muille muut.

      • ihmeellistä....

        " Olen itse muuten miniä, ja olisi aika outoa, tosin mulla ei ole muksuja, että laittaisin anoppini pöydälle ehdotuslistan siitä, mitä minä haluan, että hän ostaa minulle jouluksi. "

        Kerro nyt vielä,ettet aio istua anopin sylissä eikä teillä myöskään käy joulupukki.

        Outoja moiset ajatuksetkin!


    • mummi kahdelle

      Mitä ihmettä saa 20 eurolla per lapsi nykymaailmassa? Ei mitään, oletko laisinkaan katsonut lastenvaatteiden ja esim. lelujen hintoja?!

      Toki pyjamia myydään, edelleen, ostin juuri nuoremmalle lapsenlapselle syntymäpäivälahjaksi.

      Varmastikin lapsonen ilahtuu kylpypyyhkeestä kun sellainen joulupaketista putkahtaa....vaan provohan tämä ketju on...

      • blond77

        20lla saa laadukasta villalankaa mistä neuloa uniikkeja lahjoja käsin.. Sillä saa myös esim palapelejä ja muuta kivaa.. piirustusvälineitä yms.. miksi kaiken lahjan pitää olla tylsää massatuotantoa? Neulokaa pehmolampaita, nalleja ja ommelkaa tilda nukkeja! Itse tekemällä saa niin paljon kaunista ja laadukasta.


      • olette te jurpoja

        "Mitä ihmettä saa 20 eurolla per lapsi nykymaailmassa?"

        Esimerkiksi ison kasan pikkuautoja, ne kun maksavat 2-3 e / kpl.

        Duploegopaketin perushinta on noin 20e. Tuossa on kymmenkunta erilaista 20e tai vähemmän maksavaa vaihtoehtoa:
        http://www.toysrus.fi/Tuotemerkit/LEGO Duplo.aspx

        Kympillä saa sitten semmoisen vähän pienemmän paketin.

        Monen soprtimentin lauta- ja korttipelejä, shakkilaudan nappuloineen, tonttupuvun, isohkon vesipyssyn . Kaikenlaisia palikkajuttuja, pikkuautoja, nukkeja, jopa .

        Mitä ihmeen torspoja täällä taas on? KIINA VARMISTAA ETTÄ HALPOJA LELUJA ON AIVAN V I T U N PALJON!!!

        20 eurolla saa nykyään vaikka mitä!


      • hyi mikä tyyli
        olette te jurpoja kirjoitti:

        "Mitä ihmettä saa 20 eurolla per lapsi nykymaailmassa?"

        Esimerkiksi ison kasan pikkuautoja, ne kun maksavat 2-3 e / kpl.

        Duploegopaketin perushinta on noin 20e. Tuossa on kymmenkunta erilaista 20e tai vähemmän maksavaa vaihtoehtoa:
        http://www.toysrus.fi/Tuotemerkit/LEGO Duplo.aspx

        Kympillä saa sitten semmoisen vähän pienemmän paketin.

        Monen soprtimentin lauta- ja korttipelejä, shakkilaudan nappuloineen, tonttupuvun, isohkon vesipyssyn . Kaikenlaisia palikkajuttuja, pikkuautoja, nukkeja, jopa .

        Mitä ihmeen torspoja täällä taas on? KIINA VARMISTAA ETTÄ HALPOJA LELUJA ON AIVAN V I T U N PALJON!!!

        20 eurolla saa nykyään vaikka mitä!

        Eikö sinulla ole tapoja esittää asiasi ilman turhaa mollaamista ja alatyylin ilmaisuja.

        Tuolla tavalla et saa asioitasi menemään kenenkään tajuntaan. :(


    • väärin lahjottu

      Arkuperäinen ajatus antamisesta ja saamisesta on hukkunut lahjaröykkiöitten alle.

      Kukaan ei halua antaa, eikä kukaan halua ottaa vastaan. Niille vinkiksi, joilla joulut ja muut lahjapäivät pilataan väärillä lahjoilla.

      Ratkaisuksi ilmoitus:
      - Emme juhli joulua, syntymäpäiviä, nimipäiviä, häitä, ristiäisiä, valmistujaisia

    • blond77

      Sanoisin miniälle että teenpä itsekkin itselleni listan mitä tämä mummo tahtoo jouluna.. Ei ne lapset ole niin rahan perään kuitenkaan, ellei siihen opeteta että saa kaiken mitä tahtoo..

    • joulutonttutäti

      Katselin tuossa, kun sukulaislapset ihastelivat mainoslehteä - osaavat nuo kauppiaat hyvin tarrata pienokaisen mieleen... siinä sitten tuli tarvetta yhtä jos toista ilmi - monenlaista roinaa ja rompetta, joita ei edes tiennyt olevan olemssa, mutta joka nyt haluttaa. Kuitenkin, sanoisin, suurin osa niistä IHAN PAKKOSAADA lahjoista unohtuu pari päivää joulun jälkeen sinne lelukasaan, minne entisetkin.

      Ei ne lapset niitä lahjoja oikeasti halua. Ne haluavat vain sen hetken omistamisen tunteen. Onpahan hieno juttu jee ja sitten se jätetään pölyttymään.

      Olisi paljon parempi , kun tehtäisiin selväksi heti, että saa vain yhden asian. VAIN YHDEN ja senkin tietyn budjetin rajoissa. Silloin lapsetkin miettisivät paremmin, mitä ihan oikeasti tahtovat ja arvostaisivat sitä saamaansa lelua enemmän. Nyt teemme karhunpalveluksen hukuttamalla lapsen leluihin ja täyttämällä niitä toiveita.

      Ihan hyvin voisi myös sanoa, että lapsi voi säästää joululahjarahat johonkin isompaan myöhemmin. Vaikka pyörään tai omaan tietokoneeseen tai mitä lapsi nyt halajaakaan. Niin aikuisetkin joutuvat tekemään. Ja siihen on hyvä oppia, että luopumalla nyt jostain, voi saada jotain kivempaa myöhemmin. Nykylapset ovat lyhytjännitteisiä ja tavattoman kärsimättömiä - olen näitä nuoria nähnyt työelämässä ja kyllä aika ihmeessä ollaan, kun mitään ei jaksaisi kahta sekuntia kauempaa yrittää tai odottaa...vanhempien olisikin hyvä lapsiaan jo varhain koulia odottamaan ja ajattelemaan pitkäjännitteisesti.
      ja ennenkaikkea tärkeintä on se ajatus... Ilman ajatusta annettu kallis lahja on arvottomampi kuin sydämellä annettu halpa lahja. Lapset ovat pelottavan rahatietoisia nykyään. Tietävät kaiken hinnan, mutteivät minkään arvoa. Surullinen sukupolvi varttuu... Kiittämättömiä ja kovia ihmisiä.

      Hyvä kaikki mummot ja äidit, jotka ette osta ylenmäärin roinaa ja opetatte lapsen sietämään pettymystä. Odotettu ja kaivattu lahja on parempi kuin jokin, minkä saa tuosta vaan. Ja ken lahjasta kehtaa nyrpistellä, ei saa seuraavana vuonna mitään. sovittaisko niin?

      • wanhan liiton mies

        "Odotettu ja kaivattu lahja on parempi kuin jokin, minkä saa tuosta vaan."

        Onko joulun vertaaminen johonkin, minkä saa "tuosta vain" on kyllä minun mielestäni melkoista liioittelua sillä jouluhan on vain kerran vuodessa.

        Se on sitten kokonaan eri asia jos lapsi tosiaan saa aina kaiken minkä haluaa, mutta jos jouluna saa vain yhden lelun, niin kyllä on aika v i t u n karua meininkiä (anteeksi voimasanan käyttö, mutta kyllä on kyllä melkoista...).

        Eli minun mielestäni pettymysten sietämisen opettaminen on tärkeää, mutta ei se oikein kyllä jouluun istu.


      • joulutonttutäti
        wanhan liiton mies kirjoitti:

        "Odotettu ja kaivattu lahja on parempi kuin jokin, minkä saa tuosta vaan."

        Onko joulun vertaaminen johonkin, minkä saa "tuosta vain" on kyllä minun mielestäni melkoista liioittelua sillä jouluhan on vain kerran vuodessa.

        Se on sitten kokonaan eri asia jos lapsi tosiaan saa aina kaiken minkä haluaa, mutta jos jouluna saa vain yhden lelun, niin kyllä on aika v i t u n karua meininkiä (anteeksi voimasanan käyttö, mutta kyllä on kyllä melkoista...).

        Eli minun mielestäni pettymysten sietämisen opettaminen on tärkeää, mutta ei se oikein kyllä jouluun istu.

        Eli haluat sitten opettaa lapsesta asti, että mitä enempi saa tavaraa, sen isompi ilo? Nyt jo ollaan kuluttamassa tavalla, jota luonto ei kestä. Miksi sen pitää olla tavara, josta ilo tulee?

        Kyllä tuo aika paljon kertoo arvoistasi, että sinusta vain yhden lahjan saaminen on karua... Karua on, jos ei saa mitään. Lahja on lahja. Jos yksi ei riitä, niin sitten ei kyllä ansaitse mitään.

        Kyllä joulunakin yksi paljon toivottu lelu riittää -sitä arvostaa enemmän ja oppii saamaan ilonsa ja joulutunnelmansa muustakin kuin siitä hiton rojusta.


      • wanhan liiton mies
        joulutonttutäti kirjoitti:

        Eli haluat sitten opettaa lapsesta asti, että mitä enempi saa tavaraa, sen isompi ilo? Nyt jo ollaan kuluttamassa tavalla, jota luonto ei kestä. Miksi sen pitää olla tavara, josta ilo tulee?

        Kyllä tuo aika paljon kertoo arvoistasi, että sinusta vain yhden lahjan saaminen on karua... Karua on, jos ei saa mitään. Lahja on lahja. Jos yksi ei riitä, niin sitten ei kyllä ansaitse mitään.

        Kyllä joulunakin yksi paljon toivottu lelu riittää -sitä arvostaa enemmän ja oppii saamaan ilonsa ja joulutunnelmansa muustakin kuin siitä hiton rojusta.

        "Eli haluat sitten opettaa lapsesta asti, että mitä enempi saa tavaraa, sen isompi ilo?"

        Tarviiko siihen muka opettaa?

        Kyllä minä muistan vielä sen ajan kun olin lapsi. Yksi lahja jouluna olisi ollut aivan älytön pettymys.

        Mitä ihmeen järkeä on opettaa lapselle pettymystä juurikin jouluna?

        "Kyllä tuo aika paljon kertoo arvoistasi, että sinusta vain yhden lahjan saaminen on karua"

        No minusta kyllä kertoo aika paljon sinun arvoistasi, kun pihistelet jouluna ja haluaisit hankkia lapsellesi vain yhden hikisen lahjan.

        "Kyllä joulunakin yksi paljon toivottu lelu riittää -sitä arvostaa enemmän ja oppii saamaan ilonsa ja joulutunnelmansa muustakin kuin siitä hiton rojusta. "

        Selitäppä tuo sille lapselle, että yksi lahja on ihan hyvä ja että sinusta välitetään ihan yhtä paljon kuin timo-serkustakin, vaikka timon lahjasäkki meinaa ratketa liitoksistaan...

        En vaan käsitä tätä ajatusmaailmaa että lasta pitäisi karaista kestämään kunnon pettymyksiä. Sinä varmaan suihkutat sitä kylmällä vedellä koska "ennen ei ollut lämmintä suihkua olemassakaan"? Kyllä joululahjoissa pitää olla kohtuus, mutta tuo sinun linjasi ei ole kohtuutta nähnytkään vaan on ihan puhdasta kitupiikin touhua.


      • wrrwrwrwrw
        wanhan liiton mies kirjoitti:

        "Odotettu ja kaivattu lahja on parempi kuin jokin, minkä saa tuosta vaan."

        Onko joulun vertaaminen johonkin, minkä saa "tuosta vain" on kyllä minun mielestäni melkoista liioittelua sillä jouluhan on vain kerran vuodessa.

        Se on sitten kokonaan eri asia jos lapsi tosiaan saa aina kaiken minkä haluaa, mutta jos jouluna saa vain yhden lelun, niin kyllä on aika v i t u n karua meininkiä (anteeksi voimasanan käyttö, mutta kyllä on kyllä melkoista...).

        Eli minun mielestäni pettymysten sietämisen opettaminen on tärkeää, mutta ei se oikein kyllä jouluun istu.

        Tuosta pettymyksestä jouluna, ettei ole saanut tarpeeksi lahjoja.

        Kuinka moni meistä aikuisista muistaa monetkin lapsena viettämänsä joulut tai synttärit, ja jouluna saamansa lahjojen määrän? Itse muistan pari joulua kirkkaasti: 1. sain kaipaamani Barbien (olin yli 13-.v) ja sitten monet, milloin sain katsoa kummitytärtäni avaamassa antamiani lahjoja. En koskaan ostanut kummitytölle kuin 1 lahjan ja 1 hänen siskolleen.

        Sain paljon lahjoja lapsena itsekin, koska oli paljon vieraita: vanhemmat, mummot, vanhempien sisarukset ja kummi. Kun nämä lahjat laskee yhteen, tulee siitä jo ainakin 10 lahjaa. Minusta riittää, että katsoo lahjojen yhteismäärää, eikä sitä kuinka moni antaa kuinka paljon edestä, millä summalla.

        Mitään lahjoja en heittänyt pois, kaikki tuli käyttöön, olivat sitten lahjoja tai vaatteita. Mikä ei sopinut, sen voi aina kierrättää tai lahjoittaa pelastusarmeijalle tai vastaavalle.


      • wanhan liiton mies
        wrrwrwrwrw kirjoitti:

        Tuosta pettymyksestä jouluna, ettei ole saanut tarpeeksi lahjoja.

        Kuinka moni meistä aikuisista muistaa monetkin lapsena viettämänsä joulut tai synttärit, ja jouluna saamansa lahjojen määrän? Itse muistan pari joulua kirkkaasti: 1. sain kaipaamani Barbien (olin yli 13-.v) ja sitten monet, milloin sain katsoa kummitytärtäni avaamassa antamiani lahjoja. En koskaan ostanut kummitytölle kuin 1 lahjan ja 1 hänen siskolleen.

        Sain paljon lahjoja lapsena itsekin, koska oli paljon vieraita: vanhemmat, mummot, vanhempien sisarukset ja kummi. Kun nämä lahjat laskee yhteen, tulee siitä jo ainakin 10 lahjaa. Minusta riittää, että katsoo lahjojen yhteismäärää, eikä sitä kuinka moni antaa kuinka paljon edestä, millä summalla.

        Mitään lahjoja en heittänyt pois, kaikki tuli käyttöön, olivat sitten lahjoja tai vaatteita. Mikä ei sopinut, sen voi aina kierrättää tai lahjoittaa pelastusarmeijalle tai vastaavalle.

        "Minusta riittää, että katsoo lahjojen yhteismäärää,"

        No eikö tässä kokoajan puhuta lahjojen yhteismäärästä? Ainakin tuo jota kommentoi, puhui ehdottomasti vain yhdestä lahjasta ja tulkitsin sen tarkoittavan tosiaan yhtä lahjaa per joulu, en yhtä lahjaa per antaja.

        Lahja per antajahan tai isomman porukan yhteiset lahjat ovat ihan normikäytäntöjä

        Minusta tässä sanotaan aika selvästi että yksi lahja joulua kohden:

        "Olisi paljon parempi , kun tehtäisiin selväksi heti, että saa vain yhden asian. VAIN YHDEN ja senkin tietyn budjetin rajoissa. Silloin lapsetkin miettisivät paremmin, mitä ihan oikeasti tahtovat ja arvostaisivat sitä saamaansa lelua enemmän. Nyt teemme karhunpalveluksen hukuttamalla lapsen leluihin ja täyttämällä niitä toiveita."


    • tuhmatonttuäitinä

      En ole koskaan omille appivanhemmilleni enkä omille vanhemmillekaan lasten lahjalistoja toimittanut. Mun mielestä jokainen hommaan lapselle sellaiset lahjat kuin haluaa ja pystyy. Ei isovanhempien velvollisuus mun mielestä edes ole jotain jokaiselle hommata. Kun lapsenlapsia alkaa olla yli kymmenen, niin kenen varat riittää heidän lahjomiseensa?

      Jokainen pitäköön huolta omista lapsistaan ja heidän lahjoistaan. Kaikkea ei tarvitse saada kenenkään.

      • 16+16

        "Ei isovanhempien velvollisuus mun mielestä edes ole jotain jokaiselle hommata. Kun lapsenlapsia alkaa olla yli kymmenen, niin kenen varat riittää heidän lahjomiseensa?"

        Olet aivan oikeassa. Omalla äidilläni aikoinaan oli hyvin hyvin pieni kansaneläke ja neljältä lapselta useita lapsenlapsia. Hän osti jokaisen lapsensa perheeseen yhden konvehtirasian, jonka perheen lapset saivat jakaa.

        Lapset olivat siihen tyytyväisiä eivätkä edes enenpää odottaneet. Toinen mummi ja vaari varakkaampina ostivat sitten isompia lahjoja mutta lapsille kaikki isovanhemmat oliva yhtä rakkaita lahjojen määrästä tai laadusta riippumatta.


    • Tytär ja anoppi

      Minä tiedustelen miniöiltä, mitä lahjoja lapset haluavat/tarvitsevat. Olen itse manannut moneen kertaan omaa äitiäni, joka nuukuuttaa joka joulu antoi lapsillemme "oman maun" mukaisia lahjoja. Hän painotti aina sitä, että lahjan antaja päättää lahjan. Lahjat olivat usein täysin käyttökelvottomia, koska ne eivät lapsia kiinnostaneet tai eivät olleet ikätasolle sopivia.

      Lahjan antamisen pitäisi minusta lähteä lahjan saajasta. Mitä hän haluaa tai tarvitsee. On mielestäni itsekästä ajatella, että minä annan, mitä minä haluan. Lahja pitää luonnollisesti suhteuttaa lahjan antajan mahdollisuuteen antaa lahja. Oma äitini aina valitti, ettei hänellä ole varaa hankkia lahjoja, joita lapseni halusivat. Minun tulkintani asiasta oli, että hän on niin nuuka, ettei raskinut ostaa muuta kuin alennuskärryjen krääsää.

      Itse kysyn miniöilä, mitä lahjoja voin lapsille ostaa. Pyynnöt ovat aina olleet kohtuullisia ja kaikille on tullut hyvä mieli.

      • näinhän se on

        " Hän painotti aina sitä, että lahjan antaja päättää lahjan. Lahjat olivat usein täysin käyttökelvottomia, koska ne eivät lapsia kiinnostaneet tai eivät olleet ikätasolle sopivia.

        Lahjan antamisen pitäisi minusta lähteä lahjan saajasta. Mitä hän haluaa tai tarvitsee. On mielestäni itsekästä ajatella, että minä annan, mitä minä haluan. Lahja pitää luonnollisesti suhteuttaa lahjan antajan mahdollisuuteen antaa lahja. "

        Samaa mieltä. Mitä järkeä on edes antaa lahjaa, jos sitä ei edes halua antaa ja lopputuloksena antaa lahjan jolla ei tee mitään? Tuntuu omituiselta että monen mielestä tääll on tasan kaksi vaihtoehtoa:
        1. anta amahdollisimman halpa lahja, senkin uhalla ettei silä tee mitään
        2. käytetään puiolen vuoden nettotulot lahjoihin

        Yksinkertaisimmillaan lahja ovi olla vaikkapa pussillinen lasten lempikarkkeja. Taitaa kumminkin kokonainen pussi olla liian kallis joillekin kommentoijille, ei kärsi ostaa sitä isoa pussia vaan joku pikkuine pätkis. Voihan siitä sitten pätkiä lapsille pikkuiset nokareet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      285
      19511
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      99
      3869
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2306
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      197
      2003
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1900
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      304
      1722
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1412
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      92
      1395
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1207
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      246
      1111
    Aihe