Raha tekee älykkään

Putkimiäs

Se jolla sitä on voidaan pitää älykkäänä. Rahan teon taito on yksi älykkyyden mittari. Osta yhdellä myy kahdella....eiköstä vaan. Kärsivällisyys, yksi tärkeimmistä älykkyyden mittareista. Laskentataito? Riippuu vähän mitä lasketaan, persmäkeä vaiko pörssikurssia.
En tiedä hienoja sanoja mutta jos mulla on enenmmän rahaa kuin naapurilla olen mielestäni älykkäämpi oli se sitten vaikka kuinka insinööriä. Terv. Putkimiäs eläkkeellä 3700 €/kk ikä 57 v.

153

2630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henna Virkkunen-fani

      Keski-Euroopan askenaasijuutalaisiahan pidetään älykkäinä, ovathan he voittaneet tukuttain Nobel-palkintoja. Noin 25 % maailman dollarimiljardööreistä on näitä jullikoita. He taitavat tieteen, taiteen ja bisneksen. Sosiaalisilla taidoillakin taitaa olla merkitystä.

      Sinä kirjoittaja et taida kuitenkaan olla kovinkaan älykäs vaan korkeintaan keskivertotavis.

      • JK (kokoomus)

        OLEN ÄLYKÄS


    • genius_trollius

      No ei aivan noin. Mikäli raha oli sulle se tärkein asia, tai uravalinta ainut mahdollinen noille palkoille pääsyyn, niin siinä mielessä ok fiksu päätös.

      Mutta jos aina toivoit tekeväsi työksesi jotain muuta, niin siinä mielessä olet epäonnistunyt mielekkään tekemisen ja rahallisen hyödyn yhdistämisessä, joka nyt puolestaan kertoo, ettet ole aivan niin älykäs ainakaan, kuin älykkäimmät meistä.

      Älykkäin se joka saa eniten irti kaikesta.

      • bisnes men

        kyllä olet väärässä.itse olen koko ikäni tehnyt rahaa ostamalla,ja kun hinnat korkealla myynyt,nelinkertaisella voitolla.olen myös ostanut autoja ja myynyt kaksinkertaisella voitolla.koko omaisuus hankittu kaupoilla,ja työllä säästetty alkupää oma ja sitten ostanut ja myynyt.itse olen ihmetellyt omia kykyjä tehdä rahaa.ajan myös vanhoilla autoilla jotka maksoivat vuosia takaperin 680 euroa.autoon ei kannata panostaa niillä ei rikastu suuremmin.osta vanha hyvin pidetty ja laitettu auto itse aikoinaan myin uuden 1500 km ajetun uuden auton ja sijoitin bisnekseen joka tuotti verovapaata rahaa 130000.olen myös käynyt malmin kartanossa alykkyystestin.olen keskimääräistä älykkäämpi.olen myös suorittanut kansakoulun loppuun että ammattitaitoa on,paljon bisnes maailmaan.nyt osaan myös tietokoneella mennä nettikkoneelle katsomaan myytäviä laitteita ja koneita.mutta paras bisnes teko on omassa päässä.osta eurolla ja myy kahdella on prosentin kate sillä jo pääsee alkuun kaupoissa.sitten suurempiin osta 100000 eurolla ja myy 200000 eurolla.mielummin verovapaata ostosta ja myy verovapaana.venäjän kaupasta ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa.kunhan tavarat menee rajan taakse etteivät jää suomeen.


      • Älykääpiö ja vielä n

        Sellainen henkilö on älykäs kuka saa "rahan poikimaan" ! Heillä on RAHAA ja VALTAA ! He omistavat suuren omaisuuden ! En kuitenkaan tarkoita henkilöitä jotka on joskus perinyt suuren omaisuuden . He voivat olla keskitason älykkäitä tai jopa huonompia . Mutta heidän vanhemmat voi olla että olivat älykkäitä kun keräsivät kokoon ison omaisuuden ! Yleensä nämä älykkäimmät ihmiset toimivat hyvissä ammateissa . En tässä ala luettelemaan missä ammateissa he ovat.


      • sdfdfaff
        bisnes men kirjoitti:

        kyllä olet väärässä.itse olen koko ikäni tehnyt rahaa ostamalla,ja kun hinnat korkealla myynyt,nelinkertaisella voitolla.olen myös ostanut autoja ja myynyt kaksinkertaisella voitolla.koko omaisuus hankittu kaupoilla,ja työllä säästetty alkupää oma ja sitten ostanut ja myynyt.itse olen ihmetellyt omia kykyjä tehdä rahaa.ajan myös vanhoilla autoilla jotka maksoivat vuosia takaperin 680 euroa.autoon ei kannata panostaa niillä ei rikastu suuremmin.osta vanha hyvin pidetty ja laitettu auto itse aikoinaan myin uuden 1500 km ajetun uuden auton ja sijoitin bisnekseen joka tuotti verovapaata rahaa 130000.olen myös käynyt malmin kartanossa alykkyystestin.olen keskimääräistä älykkäämpi.olen myös suorittanut kansakoulun loppuun että ammattitaitoa on,paljon bisnes maailmaan.nyt osaan myös tietokoneella mennä nettikkoneelle katsomaan myytäviä laitteita ja koneita.mutta paras bisnes teko on omassa päässä.osta eurolla ja myy kahdella on prosentin kate sillä jo pääsee alkuun kaupoissa.sitten suurempiin osta 100000 eurolla ja myy 200000 eurolla.mielummin verovapaata ostosta ja myy verovapaana.venäjän kaupasta ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa.kunhan tavarat menee rajan taakse etteivät jää suomeen.

        Sun kirjoitusasusta paistaa tyhmyys läpi sori nyt vaan.


      • Yksinja onnellinen
        bisnes men kirjoitti:

        kyllä olet väärässä.itse olen koko ikäni tehnyt rahaa ostamalla,ja kun hinnat korkealla myynyt,nelinkertaisella voitolla.olen myös ostanut autoja ja myynyt kaksinkertaisella voitolla.koko omaisuus hankittu kaupoilla,ja työllä säästetty alkupää oma ja sitten ostanut ja myynyt.itse olen ihmetellyt omia kykyjä tehdä rahaa.ajan myös vanhoilla autoilla jotka maksoivat vuosia takaperin 680 euroa.autoon ei kannata panostaa niillä ei rikastu suuremmin.osta vanha hyvin pidetty ja laitettu auto itse aikoinaan myin uuden 1500 km ajetun uuden auton ja sijoitin bisnekseen joka tuotti verovapaata rahaa 130000.olen myös käynyt malmin kartanossa alykkyystestin.olen keskimääräistä älykkäämpi.olen myös suorittanut kansakoulun loppuun että ammattitaitoa on,paljon bisnes maailmaan.nyt osaan myös tietokoneella mennä nettikkoneelle katsomaan myytäviä laitteita ja koneita.mutta paras bisnes teko on omassa päässä.osta eurolla ja myy kahdella on prosentin kate sillä jo pääsee alkuun kaupoissa.sitten suurempiin osta 100000 eurolla ja myy 200000 eurolla.mielummin verovapaata ostosta ja myy verovapaana.venäjän kaupasta ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa.kunhan tavarat menee rajan taakse etteivät jää suomeen.

        Ex-miehen ÄO oli 130, mutta ei osannut hoitaa raha-asioitaan lainkaan ja yritti viedä multakin luottarit. Oli muutenkin rikollisuuteen taipuvainen, joten ei se ÄO aina kerro onnellisuudesta, tai tasapainoisesta elämästä.


      • Mensalainen
        Yksinja onnellinen kirjoitti:

        Ex-miehen ÄO oli 130, mutta ei osannut hoitaa raha-asioitaan lainkaan ja yritti viedä multakin luottarit. Oli muutenkin rikollisuuteen taipuvainen, joten ei se ÄO aina kerro onnellisuudesta, tai tasapainoisesta elämästä.

        Tiedoksesi, että se ÄÖ ei kerro ihmisen älykkyydestä juuri mitään.


      • Edelliselle....
        sdfdfaff kirjoitti:

        Sun kirjoitusasusta paistaa tyhmyys läpi sori nyt vaan.

        sdfdfaff , Kuule arvaa mikä paistaa sinun kirjoitusasusta läpi ? Jos et arvaa niin voin vastata sinulle pian !


      • Myös yksinja onnell.
        Yksinja onnellinen kirjoitti:

        Ex-miehen ÄO oli 130, mutta ei osannut hoitaa raha-asioitaan lainkaan ja yritti viedä multakin luottarit. Oli muutenkin rikollisuuteen taipuvainen, joten ei se ÄO aina kerro onnellisuudesta, tai tasapainoisesta elämästä.

        Sinulle Yksin ja onnellinen ! Sinun miehellä oli varmaankin ADHD ! Kenellä on se "vika" niin he eivät osaa hoitaa raha-asioita ! Ja he ovat usein rikollisuuteen taipuvaisia ! Melkein kaikilla rikollisilla jotka on vankilassa on just todettu se ADHD !


      • Hulluja maa täynnä
        bisnes men kirjoitti:

        kyllä olet väärässä.itse olen koko ikäni tehnyt rahaa ostamalla,ja kun hinnat korkealla myynyt,nelinkertaisella voitolla.olen myös ostanut autoja ja myynyt kaksinkertaisella voitolla.koko omaisuus hankittu kaupoilla,ja työllä säästetty alkupää oma ja sitten ostanut ja myynyt.itse olen ihmetellyt omia kykyjä tehdä rahaa.ajan myös vanhoilla autoilla jotka maksoivat vuosia takaperin 680 euroa.autoon ei kannata panostaa niillä ei rikastu suuremmin.osta vanha hyvin pidetty ja laitettu auto itse aikoinaan myin uuden 1500 km ajetun uuden auton ja sijoitin bisnekseen joka tuotti verovapaata rahaa 130000.olen myös käynyt malmin kartanossa alykkyystestin.olen keskimääräistä älykkäämpi.olen myös suorittanut kansakoulun loppuun että ammattitaitoa on,paljon bisnes maailmaan.nyt osaan myös tietokoneella mennä nettikkoneelle katsomaan myytäviä laitteita ja koneita.mutta paras bisnes teko on omassa päässä.osta eurolla ja myy kahdella on prosentin kate sillä jo pääsee alkuun kaupoissa.sitten suurempiin osta 100000 eurolla ja myy 200000 eurolla.mielummin verovapaata ostosta ja myy verovapaana.venäjän kaupasta ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa.kunhan tavarat menee rajan taakse etteivät jää suomeen.

        "osta eurolla ja myy kahdella on prosentin kate".

        Vai on tämä prosentin kate. Toisien typeryksien mielestä tämä on 100%. Oikeasti se on 50% kate.


      • mukapisnes
        bisnes men kirjoitti:

        kyllä olet väärässä.itse olen koko ikäni tehnyt rahaa ostamalla,ja kun hinnat korkealla myynyt,nelinkertaisella voitolla.olen myös ostanut autoja ja myynyt kaksinkertaisella voitolla.koko omaisuus hankittu kaupoilla,ja työllä säästetty alkupää oma ja sitten ostanut ja myynyt.itse olen ihmetellyt omia kykyjä tehdä rahaa.ajan myös vanhoilla autoilla jotka maksoivat vuosia takaperin 680 euroa.autoon ei kannata panostaa niillä ei rikastu suuremmin.osta vanha hyvin pidetty ja laitettu auto itse aikoinaan myin uuden 1500 km ajetun uuden auton ja sijoitin bisnekseen joka tuotti verovapaata rahaa 130000.olen myös käynyt malmin kartanossa alykkyystestin.olen keskimääräistä älykkäämpi.olen myös suorittanut kansakoulun loppuun että ammattitaitoa on,paljon bisnes maailmaan.nyt osaan myös tietokoneella mennä nettikkoneelle katsomaan myytäviä laitteita ja koneita.mutta paras bisnes teko on omassa päässä.osta eurolla ja myy kahdella on prosentin kate sillä jo pääsee alkuun kaupoissa.sitten suurempiin osta 100000 eurolla ja myy 200000 eurolla.mielummin verovapaata ostosta ja myy verovapaana.venäjän kaupasta ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa.kunhan tavarat menee rajan taakse etteivät jää suomeen.

        H-D kuskeilla "nahkahomot" on aina perseenreikä eteenpäin, kun ajelevat kipeiden perseidensä kanssa oudoissa asennoissa. Se on yhtä kaukana pisneksestä, kuin sinä.


      • kiiti71
        Mensalainen kirjoitti:

        Tiedoksesi, että se ÄÖ ei kerro ihmisen älykkyydestä juuri mitään.

        ääliö kerroin antaa osviittaa siihen millää alueella on lahjakas se että osaa tehdä rahaa ei kerro sitä osaako myös säilyttää omaisuuttaan taas joka vaatii rahaa vanhemmat ihmiset joutuvat eläkkeellä painiskelemaan tämän asian kanssa josson lahjakas yhdellä alueella sei tarkoita että ääliökerroin olisi korkea mutta josson lahjakas monella eri osaalueella ääliökerroin kohoaa joka tarkoittaa että käytännön hommat jää niikseen ja ääliökerroin houkuttelee rikoksen poluille koska kiinnijäämisprosentti on alhainen


      • kerrotyhmälle
        Mensalainen kirjoitti:

        Tiedoksesi, että se ÄÖ ei kerro ihmisen älykkyydestä juuri mitään.

        No, mistä se ÄO kertoo???


      • Yksinja onnellinen
        Myös yksinja onnell. kirjoitti:

        Sinulle Yksin ja onnellinen ! Sinun miehellä oli varmaankin ADHD ! Kenellä on se "vika" niin he eivät osaa hoitaa raha-asioita ! Ja he ovat usein rikollisuuteen taipuvaisia ! Melkein kaikilla rikollisilla jotka on vankilassa on just todettu se ADHD !

        Epäilen, että hänellä on jokin muu sairaus, koska pelkäsi sairaaloisesti kaikkea..


    • Janne____

      Olihan tuo nyt vain trolli? Toki, jos verrataan varakkaiden ja köyhien älykkyysosamääriä, on varaikkaiden varmasti keskimäärin korkeampi. Ja varakkaalla ei nyt tässä yhteydessä tarkoiteta 3700 euroa kuukaudessa ansaitsevia, jotka ovat hädintuskin keskiarvon yläpuolella. Mutta ihminen voi rikastua niin monella tavalla, jotka eivät vaadi älyä tai korkeintaan keskinkertaista älyä ja köyhä voi olla aivan yhtä monesta syystä. Älykkyyden mittariksi varallisuudesta ei ole, ei ainakaan ykslilötasolla ja hyvin huonosti suuremmassakaan mittakaavassa.

      • 1000x508000

        jokainen voi tehdä tuohta ja tuloja.järkevällä hinnalla osto,ja ostohinta kerrottuna 23 prossaa.tai ostohinta kerrottuna 2,jo rupesi saldo kasvamaan.itse olen kokeillut ja nyt 1000 markan sijoitus on kavanut,508000 euroon ja henkilöautot traktorit päälle.ei kaikesta tarvitse edes maksaa veroa.varsinkin itä naapurin kaupoista.


      • ha ha ha

        Itse voitin lotossa, joten olen taatusti älykkäämpi kuin te :DDDDD


      • Köyhä mummo
        ha ha ha kirjoitti:

        Itse voitin lotossa, joten olen taatusti älykkäämpi kuin te :DDDDD

        Edelliselle lottovoittajalle ! MUISTA ETTÄ RAHA EI TEE ONNELLISEKSI ! --- Olen kyllä itsekkin voittanut Lotosta kaksi kertaa 6 oiken . Mutta sain sopivasti rahaa niistä elämiseen .


      • äo se ja se
        Köyhä mummo kirjoitti:

        Edelliselle lottovoittajalle ! MUISTA ETTÄ RAHA EI TEE ONNELLISEKSI ! --- Olen kyllä itsekkin voittanut Lotosta kaksi kertaa 6 oiken . Mutta sain sopivasti rahaa niistä elämiseen .

        Minä olen keskimääräistä älykkäämpi mutta raha ei ole koskaan kiinnostanut muuten kun välineenä kohtuulliseen elämiseen. Kohtuullinen eläminen on asumista pienehkössä asunnossa ja mielenkiintoinen työ. Autoakaan en ole halunnut.


    • ...niin...

      riippuu vähän. Ne viisaat taas tietää, että lopulta on ihan sama, onko rikas, keskituloinen vai köyhä, koska on oman mielensä vanki kuitenkin ja onnellisuuteen vaikuttaa enemmän seura kuin raha. Köyhä voi olla onnellinen perhepiirissään.
      Tietty äärimmäinen köyhyys eli nälkä, kylmä ja sairaudet tekee jokaisen elämästä kurjan. Mutta muuten, sama kai se asuuko linnassa vai slummissa, kun kuitenkin on yhdessä huoneessa kerrallaan.

    • Totta niin totta

      Raha on valitettavasti ainut älykyyden mittari.
      Se on universaali ja yleisesti hyväksyntää saavuttettava.
      Todellinen non-culturell testi.

      Siinä jää Mensakin kakkoseksi,ja kaikilla on mahdollisuus ilmaiseksi osallistua
      laittamalla tilinauhan saldo pottiin..Jos rahaa nyt pitää mittarina
      niin tuolla tavoin noin 11 % jokaisen maan kansasta on älykäämpiä
      ja taas se menee tuohon 2 %.
      Nyt ei mitkään juomarahat riitä,täytyy käydä kysymässä nallelta onko
      sillä mensan korttia,veikkaan ettei ole.

      • hyödytön mittari

        Ilmeisesti suurin osa köyhissä maissa asuvista ihmisistä on sitten ihan hemmetin tyhmiä? Ilmeisesti syrjäytynyt, sosiaalitoimiston elättämä ja alkoholilla marinoitu suomalainen on huomattavasti älykkämpi kuin kukaan niistä aasialaisista, jotka joutuvat tulemaan toimeen muutamalla eurolla per päivä?


      • natsikorttia
        hyödytön mittari kirjoitti:

        Ilmeisesti suurin osa köyhissä maissa asuvista ihmisistä on sitten ihan hemmetin tyhmiä? Ilmeisesti syrjäytynyt, sosiaalitoimiston elättämä ja alkoholilla marinoitu suomalainen on huomattavasti älykkämpi kuin kukaan niistä aasialaisista, jotka joutuvat tulemaan toimeen muutamalla eurolla per päivä?

        Aasialaiset ovat jonkin huuhaa tutkimuksen mukaan 20 pinnaa jo
        lähdössä älykäämpiä kuin suomalaiset.
        Viinasta en tiedä mutta yllättävän harva juo suomessakaan.

        Jos olett älykäs ja synnyt Intian slummiin pääset sieltä
        kyllä pois.Kehitysmaahan syntyminen on yhtä huono tekosyy kuin
        mikä tahansa sossunelätin laukoma. Samaa lopputulokseen
        jos äly ei saanut jaossa pääsee myös ahkera.


      • älä ole tyhmä!

        Totta, niin totta: " Raha on valitettavasti ainut älykkyyden mittari"

        Totta, niin totta.. " Enoni muistutti aina meitä: " Seurustelkaa pojat vain rikkaiden kanssa"
        Niinpä minä jo varhain hokasin seurustella Jumalan kanssa, kun hänestä luotettava tuttavani sanoi, että Hän on maailmankaikkeuden rikkain, ja hänellä on suurin valta Taivaassa ja maan päällä, ja että " Onnesi on olla Jumalaa lähellä"!!

        No, minä uskoin tämän kuulemani sanan.

        Ja toisaalta, Jos minä, jota Herra oikeasti kuulee, sanon sinulle: " Valmista talosi, sillä huomenna Herra ottaa sinun henkesi ja sielusi sinulta pois, niin kerropas, mihinkä joutuukaan se kaikki jonka olet hankkinut, jos sinulla ei ole omaisuutta Jumalan tykönä"!!

        Aivan, niin se vaan sormi menee suuhun isommaltakin ihmiseltä. Se, rikkaudestasi
        terv Benkku


      • ihan vakavissanko?
        älä ole tyhmä! kirjoitti:

        Totta, niin totta: " Raha on valitettavasti ainut älykkyyden mittari"

        Totta, niin totta.. " Enoni muistutti aina meitä: " Seurustelkaa pojat vain rikkaiden kanssa"
        Niinpä minä jo varhain hokasin seurustella Jumalan kanssa, kun hänestä luotettava tuttavani sanoi, että Hän on maailmankaikkeuden rikkain, ja hänellä on suurin valta Taivaassa ja maan päällä, ja että " Onnesi on olla Jumalaa lähellä"!!

        No, minä uskoin tämän kuulemani sanan.

        Ja toisaalta, Jos minä, jota Herra oikeasti kuulee, sanon sinulle: " Valmista talosi, sillä huomenna Herra ottaa sinun henkesi ja sielusi sinulta pois, niin kerropas, mihinkä joutuukaan se kaikki jonka olet hankkinut, jos sinulla ei ole omaisuutta Jumalan tykönä"!!

        Aivan, niin se vaan sormi menee suuhun isommaltakin ihmiseltä. Se, rikkaudestasi
        terv Benkku

        Ja vielä ihmiset uskovat 2000-luvulla tähän. Kertoo aika paljon ihmiskunnan älystä...

        Miksi kaikkien uskovaisten pitää tulla jauhamaan omasta jumalaastaan (oli se sitten Jeesus tai Allah tai Lentävä Spagettihirviö) aiheketjuihin joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Sitten mukamas liittyy jollain tavalla Raamatun/Koraanin/Aapisen tekstiin ja siitä sitten taas jauhetaan.

        Kuvittelette varmaan että käännytätte jonkun uskoon tuolla menolla ja pääsette taivaaseen. Juuri nämä kirjoittelijat kuten sinä antavat uskonnosta huonon kuvan.


      • huuda kovemmin
        ihan vakavissanko? kirjoitti:

        Ja vielä ihmiset uskovat 2000-luvulla tähän. Kertoo aika paljon ihmiskunnan älystä...

        Miksi kaikkien uskovaisten pitää tulla jauhamaan omasta jumalaastaan (oli se sitten Jeesus tai Allah tai Lentävä Spagettihirviö) aiheketjuihin joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Sitten mukamas liittyy jollain tavalla Raamatun/Koraanin/Aapisen tekstiin ja siitä sitten taas jauhetaan.

        Kuvittelette varmaan että käännytätte jonkun uskoon tuolla menolla ja pääsette taivaaseen. Juuri nämä kirjoittelijat kuten sinä antavat uskonnosta huonon kuvan.

        Jumalan uskosta annettu huono kuva on käsintehty jumalan kuva joita on kirkoissa ja kodeissa ilman määrää.

        Kun kukaan ei voi auttaa sinua, niin huudapas avuksi näitä kirkkojen ja yksityisten jumalia.. ne ovat siitä huonoja jumalia, niillä on silmät,..mutta ne ovat sokeita, korvat, mutta ne eivät kuule, nenä on, mutta ne eivät hajua tunne, jos talosi jo savuaa...suu niillä on mutta ne eivät vastaa avunhuutoosi, jalat on, mutta ne eivät kiiruhda luoksesi auttamaan.

        Mutta nuhtelepa tyhmää jumalankuvaa, niin epäjumalanpalvelija on aina läsnä, ja saat kirouksia paljon, mutta nuhtelepa viisasta, niin hän sinua kiittää.

        Joten , jos hätäsi on suuri, huuda avuksesi niitä jumalia, joita olet itsellesi pystyttänyt, auttakoot ne sinua hädässäsi,..Minulla on elävä Jumala ,herrain Herra ja kuningasten Kuningas, ja hän ei sinua epäjumalankuvan palvojaa auta.

        Miksi? Siksi kun sinulla on muita jumalia, auttakoot ne sinua hätäsi päivänä! terv. benedi


    • Nainen....

      Joo. Tiedän yhden matemaattisesti älykkään miehen, joka on sosiaalipummi. Hirveän miellyttävä ihminen. Päivät pitkät pohtii kotonaan asioita ja harrastaa seksiä naistensa kanssa (huomaa monikko)... Olisikohan Einstein ollut samanlainen viimeiset vuotensa?

      • zsa zsaa 333

        Terve vaan älykkäät ei harrasta seksiä tai eivät ainakaan puhu muiden seksielämästä suomi24.fi foorumilla.

        T:ihminen nro.8274979427472427424


    • Putketon mies

      Voisin väittää painvastoinkin: älykäs tekee halutessaan rahaa. Toisaalta riittävän älykäs huomaa, ettei rahan haaliminen ole sen arvoista, että siitä tekisi elämäntehtävänsä.

      • mikä oli todistettav

        Noin voi sanoa vain köyhä =)


    • -chrisu-

      Mistä sä tiedät että sulla on enemmän rahaa kuin naapurillas?
      Ehkä se naapuri onkin niin viisas ettei retostele rahalla ympäri kyliä ja nauraa muiden naapureiden kanssa putkimiehelle joka luulee olevansa viisas ja rikas..

    • laivatkin seilaa

      Rahaa saadaan 99%.sesti tuurilla, älyllä ei ole sen kanssa mitään tekemistä vaikka rikkaat mielellään niin antavat ymmärtääkkin. Kuitenkin heistä lähes kaikki ovat osamäärältään huomattavasti kansan keskitasoa alempana.

      Putkimiehelläkin kävi tuuri synnyttyään oikeaan aikaan, valtessaan luultavasti vahingossa alansa ja koska rakennuskanta juuri sopivasti tuli ikään jossa suuret ja laajat putkiremontit tulivat ajankohtaisiksi. En näe tässä mitään älykästä vain sopivan sauman osumisen kohdalle, siis kävi tuuri.

      Taikka miten äly sopii kuvaan jossa perikunta rikastuu vanhempien kuoltua. Valitsivatko he itse vanhempansa älyään käyttäen? Ei suinkaan vaan sattuivat tuurilla syntymään rikkaaseen perheeseen.

      Vaikka ihminen olisi huippuälykäs ihmisen kehittämillä mittareilla arvioituna niin ilman onnellisia sattumia, tuuria hän pysyy yhtä köyhänä kuin oli maailmaan tullessaan.

      Kun lapsenne syntyy niin älkää toivoko, että hän olisi kaunis/komea ja älykäs vaan toivokaa/rukoilkaa kädet ristissä, että hänellä olisi mahdottoman hyvä tuuri elämässään. Se on tärkeää, ei mikään muu.

    • Johtajatar31v

      En ole ikinä kuullut mitään yhtä tyhmää...
      Kyllä luonne ratkaisee; kunnianhimo,itsekuri,johtaminen, päämäärän saavuttaminen, ei siinä ole kyse älykkyydestä.
      Älykkäät ovat usein keskituloisia,juurikin insinöörejä tms,jotka tekevät laskelmat ym, ja ne johtajat joilla on oikea asenne ja luonne osaavat näitä henkilöitä kannustaa tuolla "hyvällä" 4000-5000€ kuukausipalkalla luomaan itselleen sen 20 000- 30 000€ kuukausipalkan...

      • äly != raha

        Motivaatio ratkaisee. Ja tietysti se, kohdistuuko henkilön suurin intohimo johonkin hyödylliseksi miellettävään (mieluiten alaan, joka on tulevaisuuden kuuma juttu).


    • Jos mammona

      symboloisi älyn määrää niin tokko olisi tarvetta tänne rahapaineissaan kirjoitella.

      Aloitus on tuollaista keskimääräistä vasemman jalan saappaan tasoa,,,jos sitäkään.

    • Röörmookkare

      Olen tyhmä, vanhempani saatetaan haudan lepoon, perin valtavan määrän rahaa. Tuleeko minusta yhdessä hetkessä älykäs?
      Tarinan opetus; aloittaja on "tyhymä" :).

    • 8000€/kk

      Raha ja älykkyys kyllä kohtaavast mutta ei työnteko ja raha. Työtä tekemällä ei voi rikastua mutta, hengissä sillä voi pysyä.

    • mjihgv7

      Esimerkiksi monet tohtoriksi väitelleet tai kirjailijat ei juuri rikastu vaikka osa on jopa älykkäitä. Ei raha korreloi täysin älyn kanssa.

    • 6+9

      Jos ajattelet olevasi rikas kun sinulla on 3700 euroa kuussa, olet väärässä. Eläke ei myöskään lisää älykkyyttä.

    • epätietoinen?

      Naapurin hotellin huor@ tienaa päivässä sen mihin minulla menee viikko.

      Olenko tyhmä?

      • Olet.

        Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.


      • 4+16
        Olet. kirjoitti:

        Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

        nyyt päästiin käsitteestä äly, käsitteeseen viisaus, joka on vallan eri asia.

        Äly ei koskaan ole yhtä hyvä ominaisuus kuin viisaus. Voit olla älykäs mutta toimia erittäin epäviisaasti.

        Nykymaailman epäjumalan euron määrillä ei ole yhteyttä älyyn, saati viisauteen.


    • KKHS

      Kuka tahansa ääliö osaa rahaa tehdä. Eihän se vaadi kuin työtä josta saa korvauksen. On sitten asia erikseen kyetä pitämään ne rahansa. Se että osaa laskea mikä merkitys on omaisuudelle tai lainalle kasvavalle korolle vaatii älykkyyttä ainakin sen aloitekyvyn verran.

      Aloittaja tosin ei näytä juurikaan älynlahjoja naapurikateudellaan, ja surkealla yrityksellään lieventää sitä

    • Vanhuuseläke 52 v

      Se jolla sitä on voidaan pitää älykkäänä. Rahan teon taito on yksi älykkyyden mittari. Osta yhdellä myy kahdella....eiköstä vaan. Kärsivällisyys, yksi tärkeimmistä älykkyyden mittareista. Laskentataito? Riippuu vähän mitä lasketaan, persmäkeä vaiko pörssikurssia.
      En tiedä hienoja sanoja mutta jos mulla on enenmmän rahaa kuin naapurilla olen mielestäni älykkäämpi oli se sitten vaikka kuinka insinööriä. Terv. Putkimiäs eläkkeellä 3700 €/kk ikä 57 v.

      Putkimiehen palkka tuolla eläkkeellä on ollut noin 6700€/kk ja 57-vuotias putkimies on työkyvyttömyyseläkkeellä, joten tuntuu aika mahdottomuudelta. Jos hän on toiminut yrittäjänä niin on ollut viisas ja perustanut yrityksen jo 18 vuoden iässä ja avannut välittömästi itselleen yrittäjäeläkevakuutuksen.

    • miittaamaton äo

      Minulla on merkittävä osakesalkku ja muita sijoituksia noin 10 miljoona euroa. Nyt olen kuolemassa kun olen niin vanha. En ole nähnyt lapsiani 20 vuoteen puhumattakaan lapsenlapsistani, koska olen ollut tekemässä rahaa.

      Olenhan viisas ja älykäs?

      • hirtä itsesi

        olet tyhmä valehtelija


      • dmabfehr errfja
        hirtä itsesi kirjoitti:

        olet tyhmä valehtelija

        Tyhmä se olisi vaikkei valehtelisikaan


    • Ei viisas ;)

      Et tosissaankaan ole älykkäämpi, ainakaan rahan puitteissa ;) Älykäs on se joka osaa käyttää viisaasti rahaa, on sitä sitten enemmän tahi sit vähemmän ;)

    • äly

      Oikein. Mistä tähän maahan saataisiin tälläinen hallitus.

    • kirvesmies 1

      Annetaan putkimiehen kuvitella eläkkeistää. Jos on elämänsä seisonut ja käsitellyt paskaa niin johan siinä aivotkin pehmenee. Taitaa saada 800€ kk. ja sosusta lisää

    • omillakinaivoilla

      Kaikista typerimpiä ovat ne, jotka haluavat rahaa, mutta eivät sitä osaa kerryttää. Toiseksi typerimpiä ne, jotka rahaa hamuavat, mutta vaivoin saavat sitä kasaan. Tyypillisesti toivoiden täyttymys olisi voittaa jokin tositelevisio kilpailu ja kerätä rahaa kilpailun järjestäneiden hyväksikäyttäjien taskuhin.

      Keskituloisissa, kuten ketjun aloittaja (köyhä putkimies) on paljon väkeä, jotka ovat ymmärtäneet kohtuuden ja käyttävät aikaansa ja vaivaansa niin vähän, kuin pystyvät sen kerryttämiseen. Sitten on tosiaan näitä, jotka luulevat keskituloisina saavuttaneensa jotain, kun pihassa on harakan kiiltävä uusi auto ja keskikokoinen velkainen talo.

      Suurituloisissa on paljon älykkäitä, jotka ovat luoneet omaisuutensa älyllään, riippumatta saamastaan rahasta ovat seuranneet intohimoaan. Lisäksi suuri määrä tunteettomia narsisteja, jotka ovat häikäilemyyttään ja muista välittämättä kahmanneet (ihailijoiden) avulla omaisuutta/valtaa surkean itsetuntonsa korjaamiseksi.

      Lisäksi on joukko oikeasti hyperälykkäitä, jotka ovat ymmärtäneet valheen, jossa elämme. Suurin osa ihmisistä juoksee ja raataa, kuin mielipuolet saadakseen rahaa ja hilivitkuttimia, joita tv:ssä ja mediassa näkee.

      Hyperälykkäät tekevät juuri sitä mitä haluavat ja elävät elämän pienistä hetkistä nauttien. He ovat kyseenalaistaneet auktoriteetit ja sen jälkeen oman opetetun tiedollisen auktoriteetin ja löytäneet onnellisen elämän salaisuuden. He eivät lankea helppoihin psykologisiin jippoihin, joilla meitä yritetään pitää oravanpyörässä pyörittämässä valeyhteiskunnan rattaita.

      Alle 1% ihmiskunnasta käyttää alempia ihmismassoja häikäilemättä hyväkseen tuottaakseen itselleen valtaa ja vallanvälineinä olevia luonnon resursseja (ihmisiä[orjia], luonnovaroja, tietoa). Älykkäät ihmiset huomaavat, että raha ja materia ovat vain porkkanoita joilla orjat saadaan tempomaan itsensä sairaaksi ja voimattomaksi ymmärtämään totuutta.

      Raha on aikoja sitten ohittanut kaiken muun ravintoketjussa ja syö ja tuhoaa ihmiset, eläimet ja maapallon.

      1% väestöä rahan yläpuolella ei lopulta selviä itsekään vaan kituu pois saasttuneella ja likaisella elinkelvottomalla maapallolla. Toki rikkain osa pysyy kauemmin hengissä huolella omavaraistetuissa turvasatamissaan. Eivät ole sattumaa Jorma Ollilan ja Björn Wahlroosin isot omavaraiset maatilat :)

      Peace and love!

      • RBE

        Luojan kiitos maailmasta löytyy edes hiukan ihmisiä jotka osaavat ajatella omillakin aivoillaan ja ymmärtävät että raha on maailman syöpä!

        Kiitos annoit pienen pienen valonpilkahduksen tähän pimeyteen!


      • 13+20=33?

        Erittäin hyvin sanottu!


    • Ei raha ole missään sidonnaisessa suhteessa älykkyyteen. Ainakin oman elämäni kohdalla on tullut todettua että mitä rikkaampi niin sitä köyhemmällä järjellä varustettu :D

    • jokunen

      Rahakkaat eivät ole sen älykäämpiä kuin muutkaan mutta he ovat roistomaisepia kuin muut sillä he kehtaavat käyttää toista häkäilemättömästi hyväkseen taloudellisesti

      • ....

        juurikin näin...=)


    • sähköputkimies evp.

      Sain lottovoiton viime arvonnassa. Tulinko yht'äkkiä älykkääksi? Ainakin minusta tuntuu siltä.

    • IQ115

      Palkkani on noin 60 euroa per minuutti. Ala ei vaadi kovin kummoista koulutusta, vain halua ryhtyä tähän touhuun. Minua ei myöskään voida ns. erottaa tästä virasta, teoreettisesti on mahdollista että minulta estetään hallinnollisesti tämän ansaintamuodon käyttö - mutta poliittisista ja yhteiskunnallisista syistä on äärimmäisen epätodennäköistä että näin tapahtuu lähitulevaisuudessa.

      Ei. En ole huora. Huorien minuuttitaksa on huomattavasti alhaisempi. En myöskään tee mitään rikosta ammatissani. Asiakkaitani ovat kaikki suomalaiset.

      Työni rahallinen kannattavuus per uhrattu työaika on äärimmäisen korkea, uskoisin että maailman korkeimpia, lukuunottamatta Bill Gatesin kaltaisia heppuja.

      Olennaista alassani on hyödyn optimointi ja se että hyödyn saa tuhlaamatta aikaa. Tiedän tapauksia jotka koittavat samaa kuin minä mutta toimivat tehottomasti, he ansaitsevat huomattavasti vähemmän (niin kokonaistuoton kannalta kuin myös vaivaa per euro), tuhlaavat tolkuttomasti aikaa ja usein eivät yhtään mitään kun eivät vaan osaa. Itse valjastin tietotekniikan ja alaani ympäröivät palvelut puolelleni, jolloin maksimoin työni nopeuden sen tuottavuuden kärsimättä.

      "Tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä".

      • asdasd7

        Joo ja lehmät lentää.


      • Suomi on pieni maa

        Ja että 7M€ vuodessa. Onneks olkoon! Harmivaan kun verotietojen perusteella ainoa rehellinen veromaksaja joka tienas 7M€ vuodessa oli Suomen rikkaimat sijalla 23 Timo Tiivola jonkun lääkeyhtiön myyntijohtaja ja se sinä tuskin olet koska myyntijohtajat ovat järestään KTM.ta.

        Joten jos sait jotain mieltä piristäviä kiksejä viestistäsi niin ole hyvä mutta muuten en ymmärrä moista paskan jauhantaa.


    • Keskituloinen

      Tiedän paljon oikeasti rikkaita ihmisiä jotka eivät nauti elämästä ollenkaan, on vain pelko omaisuuden häviämisestä ja osa pelkää jopa liikkumista yleisillä paikoilla.

      Vanha sanonta pitää paikkansa: Rahalla ei saa kaikkea

    • insinyöri

      Insinööri se on tainnut sinutkin opettaa vääntämään putkia mutkalle. Ei siinä älyä tarvita kuin käsivarren lihaksia.


      Muuten; Minä perin jättiomaisuuden ja älykkyyteni nousi kertaheitolla lähes pilviin.

      • Miljoona Matti

        Hai älykkyys onkin periytyvää.


    • tutkitusti

      sosiaalisuus on kasvattunut aivojen kokoja ja monimutkaistanut niitä. Aivot siis alkavat poimuttumaan kasvaessaan, jos/ kun pääkallo ei ole riittävän tilava.
      Mielestäni nykyinen "globaali" maailma on varsin epäoikeudenmukainen ja epäsosiaalinen -> harvat rikastuu ja enemmistö köyhtyy. Ilmeisesti moni on siis "pieniaivoista ja yksinkertaista" porukkaa. Varsinkin ne rikkaat ja myös ne typerykset jotka ei edes tajua kusetusta!

    • ÄÖ115-124

      Itellä keskimääräistä huomattavasti korkeampi äo ja työmarkkinatuella elelen. Ehkä siks hengissä et joutuu käyttää älyä jokapäiväseen elämään. Ei älyllä oo koskaan ollu omalla kohalla työllistymisen kannalta merkitystä. Ei vaan oo suhteita ni ei työtäkään. eikä älyllä pärjää jos elämässä ei koskaan ole onnea.

    • Rahaa ja rahaa....

      Riippuu kai mitä älykkyydellä tarkoitetaan. Olen tavannut todella rikkaan miehen, joka tekee hirmuisesti kirjoitusvirheitä ja jonka jutut eivät ole kovin älykkäitä tai edes hauskoja. Lisäksi rahamäärä on antanut hänen itsetunnolleen pontta, vaikka ulkoiset avut ovat, mitä ovat. Mies on silti pohjimmiltaan hyvinkin tylsistynyt ja yksinäinen, hänen pitää aina miettiä, kuka on juurikin hänen rahojensa perässä ja kuka häneen itseensä viehtynyt. Tällä miehellä on muuten sinun kuukausituloihisi yksi nolla perässä, joten se rikkauskin on niin suhteellista. Jos pidämme mittarina onnellisuutta, niin oletko sinä onnellisempi, kuin se naapurin insinööri, mistäs tiedät, ettei hän ole onnellinen muista ansioista?

    • Punta Pate

      Rahaan voi tehdä, jos vain kehtaa. Ei siihen juuri älyä tarvitse, vaan ahneen ja tietyllä tavalla typerän luonteen.

      • juuri näin

        Juuri näin. Ahneutta ja röyhkeyttä ja tyhmyyttä. Tieto lisää tuskiaa. Tyhmä ei näe kuin oman napansa ja häenn on helppo tehdä rahaa koska hän välittää vain siitä rahasta ja itsestään.


    • Perassic park

      Kyllä raha ja älykkyys korreloivat vahvasti toisiinsa.

      Älykäs voi olla silti omien valintojensa johdosta köyhä. Älykkäällekin voi tulla avioero ja voi hakeutua opiskelemaan huonostipalkatulle alalle.
      Sen sijaa tyhmä ei voi olla rikas, sillä etenkin Suomessa rikastuminen on vaikeaa ja vaatii pitkäjänteistä työtä.
      Jos tyhmä saisikin jostakin (vaikka perintönä) -rahaa, ei se pysy hänellä kauaa.

      Raha muuten oikeasti menee rahan luo.

      • tyhmä minä

        "Raha muuten oikeasti menee rahan luo. "

        Raha on pääoma jolla on helpompi tehdä lisää rahaa kuin sillä ettei sitä ole kuin vähän tai lainkaan.

        Älykkyys on kuitenkin kaukana tuosta,koska kysymyksessä on ihmisen itsensä luoma 'lainalaisuus' pyrkimyksenään rikastaa rikkautta.

        Ei se mikään ikiliikkuja ole. Kaikki rikkaus katoaa ennemmin tai myöhemmin ,mutta vain älykäs ymmärtää asian.


    • 12+12

      mikä peykele siinä rikkaudessa on niin ihanaa... puolisoni veli on rikas oveluutensa ja röyhkeytensä ansiosta, ei suinkaan viisautensa.... mutta niin on vaan kaikki asiat persiillään kuin voi olla. ei tule toimeen vaimosa kanssa mutta on pidettävä kuluissia yllä kun on tulossa perintörahoja... kotona ei viihdy hetkeäkään, ei kuitenkaan juo eikä polta.Stressi aiheuttaa erilaisia tauteja jo.. vaikka on kuvitellut olevansa kuolematon. rahaa on muttei mitään muuta... ok-talo viimeisen päälle muutei voi siinä asua... eikä myydä kun se myynti vaikuttaisi taas perintöön jotta saa lisää rahaa,,,, ikää on liki 70... mukaansa kuvitteleeko kaiken saavansa.Edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä -raha tulee rahan luo- jos on vaikka vähemmänkin säästössä niin sitä säästyy huomaamatta lisää kun ei elä kädestä suuhun tyylillä.

    • älykäskö?

      Yks putkimies teki meillä 800th vahingon kun asensi liimalla öljysäiliön tuloletkun tankkiin .Liima hapettui 20 vuodessa ja öljyt huilas täytössä pitkin lattiaa ja pitäsi talon ja maat saati sitten meidät kun koti meni.Että se siitä älykkäästä putkimiehestä.

    • tyhmä minä

      Vain vähä-älyinen päätyy laskeman älykkyyttään maallisen omaisuuden kautta

      eli heikko provoyritys

    • chubby lover

      3700e/kk johan tuo on 30v perus inssin palkka ja 57v inssillä se alkaa jo vähintään 5. Joten en nyt hirveästi lesoilis.

      • 12+16

        inssi tuhlaa vuosia koulun penkillä eikä sillä ole sellaista arvoa mitä joskun 30v. sitten... inssinplanttuja alkaa olla teollisuudessa ihan vaan lattiatason linjahommissa 12e/t


    • Tarpeeksi älykäs ihminen snaijjaa sen, ettei juuri tarvitse rahaa.

      • sopivastirahaa

        Valitettavasti olet väärässä, rahalla saa parempaa terveydenhuoltoa ja sellaisen elämisen tason, ettei tarvitse palella ja saa syödä laadukkaasti. Valitettavan usein raha tekee ihmisestä ylimielisen ja siten yksinäisen, jos ei sitten osta "kavereita"


    • Uomo Universale

      Älykkyydellä ja rahan ansaitsemisella on tietty yhteys, mutta eivät ne suoraan toisiaan korreloi. Mensan älykkyystestin läpäisseet kuuluvat arvioden mukaan älykkäimpään 2 % väestöstä. Osa heistä on varakkaita, osa ei. Kaikilla ei ole muuta koulutusta kuin peruskoulu, jotkut ovat professoreita.

      Äärimmäisen älykkäillä ihmisillä ei aina ole minkäänlaista kunnianhimoa, koska he eivät pidä sellaista arvossa. Osa ajaa rekkaa ja harrastaa esim. siinä sivussa vaikeiden matemaattisten ongelmien ratkaisemista. Toisaalta rekan ajaminen voi hyvinkin olla hyödyllisempää muiden ihmisten kannalta kuin vaikkapa sijoituspankkiirina toimiminen.

    • Rahako ratkaisee??

      Miksi älykäs ihminen haluaisi edes rahaa?

      Esimerkiksi tiedemiehet ja keksijät tuskin haaveilevat isoista rahamääristä vaan he käyttävät täysillä ja intohimoisesti älykkyyttään luodakseen jotakin uutta.

    • äly ohoiii

      Mitä merkitystä on sillä, onko AP älykäs tai onko joku muu? Usein rikkaaksi tulemiseen liittyy myös häikäilemättömyys, itsekkyys ja tietynlainen liikkeelle paneva voima nimeltä ahneus. Niinhän sitä moni korkean moraalin omaava ihminenkin antautuu rahalle, kun huomaa, että sitä on mahdollisuus saada.

      Ihan toinen juttu on sitten se, että miten näitä asioita arvotetaan. Onko vaikkapa huonosti raha-asiansa hoitava taiteilia tyhmä ja rahaa tekevä putkimies viisas? Vai voisiko ajatella, että se taiteelleen omistautunut ihminen onkin sellainen, jota sukupolvet myöhemminkin arvostavat ja kunnioittavat taiteensa vuoksi riippumatta siitä, että mikä oli hänen rahatilanteensa? Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Mozart tai van Gogh. Sellaisten rinnalla joku optiomiljonääri on aika köykäistä kamaa, joka unohdetaan nopeasti kuolemansa jälkeen.

    • olen eri mieltä tuos

      Rahan tekemiseen tarvitaan ahneutta. Jos olet lukenut historiaa, niin ymmärrät, että rahaa on tehty aina muiden selkänahasta eniten. Se joka on ollut tarpeeksi väkivaltainen ja ahne tappamaan muita, on saanut käyttöönsä luonnonvarat ja maan.

      Yliopistoissa on paljon pienipalkkaisia älykkäitä tutkijoita. Moni kaduton kulkija on älykkäämpi, mutta herkempi, kuin moni ahne yrittäjä.

      • lisään

        Ja tutkimukset todistavat, että rikkkaat eivät kaihda keinoja. Kun tutkittiin kuka mieluiten ottaa itselleen tikkukaramellin lapselta, niin rikkaat kunnostautuivat tässä tutkimuksessa edukseen.

        Rahaa on tehty kautta historian ja edelleen hyväksikäyttämällä muita ihmisiä ja luontoa. Vain työtä tekemällä rikastuu, mutta ei kukaan rikastu omalla työllä, vaan muiden. Käyttämällä hyväksi luontoa ja muita ihmisiä.

        Älykäs tyytyy kohtuuteen.

        Usein rikkaaksi päätyy ahne, röyhkeä ja väkivaltainen tiettyä sukupuolta edustava, koska yhteiskunnan rakenteet suosivat tätä sukupuolta ja tätä käytöstä.


      • se eri mieltä oleva

        katujen koditon kulkija... piti kirjoittaa


      • lisään
        lisään kirjoitti:

        Ja tutkimukset todistavat, että rikkkaat eivät kaihda keinoja. Kun tutkittiin kuka mieluiten ottaa itselleen tikkukaramellin lapselta, niin rikkaat kunnostautuivat tässä tutkimuksessa edukseen.

        Rahaa on tehty kautta historian ja edelleen hyväksikäyttämällä muita ihmisiä ja luontoa. Vain työtä tekemällä rikastuu, mutta ei kukaan rikastu omalla työllä, vaan muiden. Käyttämällä hyväksi luontoa ja muita ihmisiä.

        Älykäs tyytyy kohtuuteen.

        Usein rikkaaksi päätyy ahne, röyhkeä ja väkivaltainen tiettyä sukupuolta edustava, koska yhteiskunnan rakenteet suosivat tätä sukupuolta ja tätä käytöstä.

        Tuntemani rikkaat ovat rikastuneet muiden selkänahasta. Osta halvalla myy kalliilla konkurssipesiä, käytä hyväksi muiden hätää, puhu pahaa muista, ole ovela ja kiero, matkusta Afrikkaan ja käytä hyväksi siellä toisten työtä, luonnonvaroja, dumppaa jätteet sinne luontoon, kemikaalit, myrkyt, ja KERÄÄ ITSELLE VOITTO.

        Päivän hesarissa moitittiin laittomia lääkkeitä. Eiväthän ne lailliset ole yhtään kummempia. Voitot tehdään toisten selkänahasta. Vanhentuneita viedään köyhille.

        Sairauksia tekemällä tehdään jotta saadaan rahaa.


    • macroprofessori

      Tässä tutkittua tietoa:
      -menestymiseen johtavat tekijät ovat perinnöllisiä
      -älykkyys on perinnöllistä
      -menestykseen johtavat ja älykkyyteen johtavat perinölliset tekijät eivät ole samoja

    • iuuefihfiu

      yksi merkittävä tekijä jää mainitsematta keskustelussa: onni, lykky, tuuri

    • termo1

      Koko aloittajan aihe vesittää itsessään sen sisältämän väitteen. Onnittelut!

    • ei älyä

      Rahalla ei ole tekemistä älykkyyden kanssa. Mietitäänpä vaikka yleisesti tunnettuja erittäin älykkäitä ihmisiä kuten vaikka Albert Einsteinia tai Stephen Hawkingia. Ovatko he erityisen rikkaita? No eivät ole.

      Nykyään jos haluaa paljon rahaa, ei tarvitse olla huippuälykäs. Tarvitsee olla häikäilemätön, ahne ja väliinpitämätön.

      Keskiluokkaisiin tuloihin (3000-4000/kk) ei äly liity oikeastaan mitenkään. Joten turha aloittajankaan on pitää itseään mitenkään erityisen älykkäänä.

    • neiti kertoo

      Raha on vain rahaa. Ei sitä yleisesti voi pitää minään älykkyyden mittarina. Ei tarvi olla mikään ruudinkeksijä että tämän tajuaa. Onko esimerkiksi älykästä olla äärettömän pihi vaikka kierisi rahoissa, esimerksi oma lapsi joutuisi oman ahneuden takia kulkelmaan rikkinäisillä vaatteilla. Onko älykästä hakata omaa lastaa kun elämä ahdistaa ja raha ei selkeästi tee onnelliseksi. Älykästä ei myöskää ole ottaa suuria riskejä jotka eivät kannata, heti kun ihan säkällä arvaat oikein oletkin muka älykäs.

    • Joskus vuosia sitten luin Suomen älykkäimmän miehen haastattelun lehdestä. Kyseessä oli baarimikko. Omaisuudestaan en tiedä, muttei se varmasti enempää voinut olla kuin Ollilalla.

      Ja Ollila taas on älykkyydeltään ihan muuta kuin Herlinit ja Erkot.

      Sanoisin vielä, että kovin kummallista älykkyyttä ei tarvitse olemassaolevien rahojen sijoittaminen. Sijoittaminen taas missä tahansa asiassa on yhtäältä yksinkertaista matematiikkaa ja toisaalla "lottoa". Jos osaa sijoittaa rahansa niin, että pääoma kasvaa, on onnistunut laskutehtävässä, johon on alkujaankin tarvinnut tarvittavan alkupääoman. Rahaton ei voi ostaa edes niitä "huonoja osakkeita."

      Älykkyys usein liitetään rationaalisuuteen. Se taas on liitetty tehokkuuteen, laskennallisuuteen ja voiton maksimointiin, kuten jo Max Weber joskus 1900-luvun vaihteessa osoitti kapitalismin hengestä kirjoittaessaan. Weberin teesit ovat olleet varsin vaikutusvaltaisia, mutta myös kritisoituja. Hänen mukaansa rikkaat saisivat kiittää protestanttista, erityisesti luterilaista ja kalvinilaista kristinuskoa nykymuotoisesta kapitalismista. Kristinuskosta erkaantunut mentaliteetti, joka itsessään muuttui ideologiaksi ja uskonnoksi.

      Jos ideologian ja uskonnon logiikan omaksuu mahdollisimman tehokkaasti, samalla logiikalla esimerkiksi paavi olisi yksi maailman älykkäimmistä ihmisistä. Kuka tahansa, joka on onnistunut nousemaan valtaan on viisas. Näin esimerkiksi Adolf Hitler ja Josef Stalin olisivat olleet huippuälykköjä. Tiedä sitten.

      Toinen puoli älykkyyttä on tunne. Rationaalisen valinnan teorian mukaan parhaatkin valinnat tehdään tunteella (intuitio). Samaan aikaan puhutaan tunneälykkyydestä ja sanotaan, että rationaalisen ja tunneälyn kombinaatio tuottaa viisautta. Ja viisaat eivät välttämättä olekaan olleet rikkaita, koska eivät välttämättä näe mieltä omaisuuden keräämisessä ja tavoittelemisessa. Mitä tästä sitten voi päätellä?

      • jkapjcså kp¨p påvpåd

        Miten määritellään Suomen älykkäin mies?? Epäilen vahvasti, että kaikki superälykkäät eivät hakeudu testaamaan, millä sijalla tuolla listalla ovat.


      • jkapjcså kp¨p påvpåd kirjoitti:

        Miten määritellään Suomen älykkäin mies?? Epäilen vahvasti, että kaikki superälykkäät eivät hakeudu testaamaan, millä sijalla tuolla listalla ovat.

        Tuossa kyseisessä artikkelissa kyse oli Mensan testistä. Sillä hetkellä Suomen korkeimmat pisteetä kyseisessä testissä. Tyyppi vaikutti vaatimattomalta, kuten useimmat baarimikot ovat.


      • morpheuz kirjoitti:

        Tuossa kyseisessä artikkelissa kyse oli Mensan testistä. Sillä hetkellä Suomen korkeimmat pisteetä kyseisessä testissä. Tyyppi vaikutti vaatimattomalta, kuten useimmat baarimikot ovat.

        Lisättäköön, että ihmisiä saattaa hieman kiinnostaa oma älykkyytensä tai tasossa tässä huippuälykköjen maailmassa. Tuskin olisi muuten mitään mieltä mennä testaamaan itseään Mensaan tai varsinkaan kuulua millekään listalle. Onko sitten älykkyyttä olla testaamatta itseään vai onko se viisautta vai onko sillä loppuen lopuksi paljoakaan merkitystä?


    • Osaan määkin

      Rikkaaksi tekee myös se, että hokee yhden ja saman asunnon olevan viallinen ja sitä samaa asuntoa remontoidaan aina samaksi jonka jälkeen siinä on taas vikaa.. vikaa.. vikaaa. Joku menettää ja toinen saa. Eikö meillä ole minkäänlaista kuluttajasuojaa sen varalle, että työ on huonoa tai myydään / tehdään vilpillä?

    • Varaton mutta ok

      No ei todellakaann ole oravannahat se älymittari.Katsoppa meidän eliittiä,wahlroos kumppaneineen.Yksi putki mihin tuijottaa,raha ja valta.Sanoisin että oikea älykkyys voi nukkua ihan hyvin roskiksessa,elämän ymmärtäminen ilman härpäkkeitä mielestäni kova sana?Viimosessa palttoossa ei ole taskuja.

    • iuytredfg

      Kaikkein viisaimmilla on aivan erilainen suhde rahaan.
      Mainittakoon esimerkkinä Dalai Lama.

    • luonnonnlapsi

      inhoan rahaa, mutta ilmankaan ei valitettavasti tule toimeen

      vanhaviisaus ^^ uusi vitsaus

      • perrsaukinen

        Kaikki vaan eivät arvosta rahaa, varsinkaan ne , joilla sitä ei ole ;)


    • Hahahahahahahahaa

      Hehheh, jos siis teen rahaa voittamalla lotossa, olen älykäs? Muahhahhaa, tää oli päivän paras vitsi! Toivottavasti kukaan ei ole niin tyhmä että oikeasti ajattelisi noin...

    • Hmm...

      Mitä ihmeen tekemistä älykkyydellä ja rahalla on toistensa kanssa?
      Eiköhän älykkyyttä vielä mitata ihan muilla mittareilla kuin rahalla ja palkalla.

    • Niin mikä mittari

      Varsin mielenkiintoinen keskustelu.
      Olen itse katsonut ja tavallaan ollut mukanakin tuossa vaurauden keruussa, tavannut hyvin paljon ihmisiä näiden asiodien parissa.

      Löytyy erilaisia persoonia, yhdelle varakkuus on tullut syntymän kautta jo lapsesta saakka, yleensä nämä ovat usein sellaisia öykkäreitä, eivät kovin älykkäitä, sillä eihän heidän ole tarvinnut olla. Sitten on niitä, jotka ovat hilaisesti kasvattaneet varallisuuttaan, mielestäni "Roope Ankkoja", elämä on heille raha, onko se älykkyyttä, onnistumista ehkä.
      Sitten on vielä aikuisena pienemmänkin perinnön saajat, heissä on monia jotka arvostavat tätä saamaansa siinä määrin, että hoitavat hyvin ja näin kartuttavat sitä, heitä sanoisin jo älykkäimmiksi, sillä mukana on muutakin kuin ääreton rikastuminen.

      Josskain oli maninta noista tohtoriksi väitelleistä, tässä asiassa näen suurta harhaisuutta ihmisten käsityksissä. Tohtorin arvon saa henkilö, joka on tutkinut jotakin asiaa perinpohjaisemmin, joka sekään ei kummoinen juttu ole ja ollaan vaan yhden asian kimpussa, josta sitten kootaan tämä väitöskirja, en sanoisi sitä suureksi älykkyydeksi, monet tohtorit ovat väitelleet melko turhanpäiväisistä asioista, enemmäänkin akattemista hörhötystä ainakin näissä, on sitten asiallaisikin väitöskirjoja ja tekoja esim.lääketiede, josta on tulevalle sukupolvelle hyötyä. Arvostan näitä, mutta älykkyyden kohdalla sanoisin, että tuskin kukaan on jokaisen asian tietäjä.

      Minusta tästä aiheestä sinänsä voisi joku jo kirjoitellma väitöskirjaa ja käännellä asiaa monelta kantilta.
      Näissä keskusteluissa näillä palstoilla tahtoo kovin vaikuttaa ihmisen oma tila hetkellä kun kirjoittaa. Ovat monesti kovin ajattelemattomia ja todellinen tieto puuttuu, katkeruuskin näyttäytyy.

      Tuolla tuo sana raha nousi kovin esiin, kyllähän raha on hyvä olemassa, niin että elämä sujuu siltä osin. _Sen voi saavuuttaa melko useat ihmiset, siihen vaaditaan vain jatkuva työnpaikka, josta saa kohtuullisen palkan, siitä pystyy laittamaan sivuun aina tulevaa varten, itse olen näin elämääni hallinut rahan puolesta, jotakin pientä sijoituskain olen kokeillut, joskus onnistunut ja toisinaan en. Omaan asiaan kyllä ihan todisteellisen tiedon ja taidon, tässä tuon esiin, että ne ovet aina riskipelejä. Joten pitää osata jakaa sijoituksensa riskinsä mukaan, sen minkä sijoittaa, pitää olla myös valmis häviämään ja kestämään pettymys.
      Joten pidänkin alykkyytenä sen, että osaa nekin joilla ei ole näitä kulta-tai hopealusikoita jos syntymästään osaavat oman älynsä kautta saada turvatun elämän, johon mielellään kuuluisi myös onnellisuuss muillakin elämän alueilla mukaan.

      Olen monesti ajatellut näitä 100.000 euron kuuakusipalkkaa nauttivia, että kuinka heidän aikansa riittää tekemään noin vaativaa työtä ja samalla sijoittamaan noita valtavia rahamääriä joita palkkoina saavat ja kuinka ehtivät niistä mitään nauttia, vaiko onko se todella tätä hienot vaatteet päällä jaokaiseen paikaan osallisutmista, jotka etupäässä ovatkin vain edustamista ilatisin viinilasien kanssa. Tässätäkö Suomessa maksetaan nuo julmat palkat. Älykkyyttä ainakaan noilla maksajilla ei ole, silläkin rahalla teksii paljon jotakin tärkeämpää.

      • Putki-insinööri

        Kokemusperäinen fakta. Putkimiehenä on helppo petkuttaa asiakkaalta rahaa mutta inssillä se on huomattavasti hankalampaa.


    • Roope Ankan syndroom

      Mikään ei ole niin helppoa kuin rahan teko. Siihen kykenee dementoitunut vanhuskin ja tietämättään. Monen kohdalla taas raha on moukkamaisuuden mitta. Se kertoo nousukauden uudesta yläluokasta ja näiden tavasta kätkeä optioitaan veroparatiiseihin. Näin vauraus liitty myös ahneuteen ja epäsosiaaliseen, moraalittomaan persoonallisuuteen sekä vaikeisiin tunnevammoihin, mentaaliälyn puutteeseen. Peluri on luonteeltaan tällainen ihminen. Raha ei liity myöskään luovuuteen eikä innovointiin. Siellä se on pakollinen paha josta puhmistakin vältellään. Raha kaventaa ihmisen maailmaa ja tuo mukanaan sairaan personallisuuden, jossa mukana on vain yhdenlaista "älyä", egoismia ja narsismia, ahneutta myös kyetä hahmottamaan kokonaisuuksia ja riippuvuuksia muuten kuin peliteoreettisessa mielessä.

    • jkkhhjhh

      Kyllä koulutus tekee älykkääksi. Esim insinöörit ovat älykkäitä. Ministerit ja korkeakoulutetut ovat älykkäitä.

      • Ministeriksi pääsyyn

        ei tarvita edes ajokorttia.
        Riittää kun on ruskea kieli ja osuvan värinen jäsenkirja.


    • rahaton muttei köyhä

      Jos joku luulee että rikkaat ovat keskitasoa älykkäämpiä tulee varmasti pettymään kun edes yhteen on henk koht tutustunut.

      Voimme kuolla nälkään vaikka kellarissa olisi 100 kg kultaa mutta ruokaa ei olisi.

      Rikkaus ainakin omalla kohdallani muodostuu hyvistä ihmissuhteista ja mielekkäästä työstä.

    • Elakkeelle kohta

      Vaimo on rahantekija. Han on Aasiasta ja meikalaisittain katsottuna koyhista oloista. Han oli aluksi kotirouva mutta kyllastyi ja kun annoin pienen alkupaaoman niin han alkoi laittamaan asuntoja pystyyn kotimaahansa. Siita se lahti ja nyt vaimon tulot ylittavat meikalaisen ja kahta pienta lastakin se on hoitanut siina sivussa. Muuten se kylla pitaa ihmisia materiaalina sukulaisia myoten, kyse on vaan siita kuinka paljon niille pitaa maksaa. Vuokraakin nostetaan pikku hiljaa koko ajan kunnes vuokralaisen raja tulee tayteen ja sitten otetaan uusi sisaan ja homma jatkuu.

      En voisi vaimoa kovin viisaaksi kuitenkaan sanoa. Kielia se ei meinaa oppia millaan ja mistaan muusta kuin rahasta tai lapsista sen kanssa ei oikein voi puhua. Perheen ja lapset se kylla hoitaa ja rahaa, sita se osaa tehda.

    • Onnellisuus ?

      Lukekaapa kirja raha ja onni !

      Ensinnäkin älykkyyttä on niin monen sorttista. Minua ainakin suorastaan inhottaa seurata sellaista pikkuvarakkaidenkin ahnetta elämäntyyliä. Kunnon suomalainen työmies antaa taksikuskillekin enemmän tippiä kuin nämä ahneet pikkuvarakkaat.

      Rahantekijöille voitaisiin hautaankin perustaa jokin bisnes, jotta ei vain raha loppuisi.

    • Voijeesus

      Jenkeissähän se menee niin että jos tekee oikein Jumalan silmissä niin rahaakin piisaa. Köyhät ovat asemassaan koska ovat syntisiä.

      • hdjsadkljgn

        Suomessa noita oikeistokristittyjä edustaa lestadiolaiset (tunnetuin miljonääri Keskustan puoluejohtaja Juha Sipilä).

        Noilla lestadiolaisilla saarnataan niin, että "minulla on sitä ja tätä (omaisuutta) koska jumala on minua siunannut." Todennäköisesti raamatun jeesus sanoisi tuohon, että: " voi sinua sokeaa käärmeensikiötä, etkös tiedä, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä jumalan valtakuntaan. Enkös minä sanonut, että jos sinulla on kaksi ihokasta, anna toinen sille, joka sitä tarvitsee? Enkös minä sanonut, että anna pois omaisuutesi ja seuraa minua?"


    • ................

      Raha voi olla voitettua, perittyä, saatua... Ei se tee kenestäkään älykästä.

    • memento vivere!

      Minusta taas älykkyydestä kertoo jotain erittäin olennaista se, että pitää ainutlaatuisen ja lyhyen elämän tärkeimpänä ominaisuutena "rahan tekemistä".

      Jo tuo "rahan tekeminen" on typerä termi, koska raha on vaihdantaväline, jonka arvo vaihtelee. Miljoona euroa tänään on paljon, mutta voi hyvinkin olla huomenna wessapaperia. Raha itsessään ei ole mitään, vaan se miten paljon siihen liittyy tunteita, kuten luottamusta järjestelmään sen takana: euron kurssi kertoo luottamuksesta meihin eurooppalaisiin jne. Raha vaihdannassa voidaan korvata vaikka jo huomenna, sillä ei ole mitään itseisarvoa.

      Mitä sitten tulee kuluttamisen ideasta elämän onnen takeena. Kaikki kai jo Suomessa ovat kokeneet vaurautta sen verran, että ovat kokeneet, ettei se tavaran haalimisesta tuleva hyvä olo kestä kauaa? Järkevämpää on investoida aikansa niihin pidempikestoisen onnen tuojiin: läheisiin ihmissuhteisiin, "maailmanparantamiseen" ja muuhun filosofointiin, fyysistä hyvää oloa tuoviin asioihin kuten urheiluun jne.

      Mutta kukin tavallaan tietenkin. Aloittajallakin on täysi oikeutensa valita elämäntapansa, mutta hän ei voi olettaa muiden pitävän häntä älykkäänä ja kadehdittavana.

    • Putkimiesten ope

      Minä koulutan työkseni putkimiehiä. Siitä joukosta ei ole viimeisen 17 vuoden aikana löytynyt ensimmäistäkään, jota voisi luonnehtia älykkääksi. Useimmat ovat siellä joko aikaa tappaakseen tai kun eivät muualle päässeet.

      Osa varmasti ansaitsee ihan hyvin työssään mutta älykkääksi se ei heitä tee.

      • Putkimiehen opettaja

        Putkimiesten opettajalle: Et sinäkään häävi opettaja ole, kun oppilaitasi noin kielteisesti arvostelet. En ole koskaan, enkä missään tilanteessa kuullut moista, että opettaja haukkuu oppilaitaan. Itse asiassa siinä samalla myönnät sen, että et ollut riittävän hyvä opettaja, koska et pystynyt viisautta oppilaillesi antamaan.

        Jos on lusikalla annettu, niin ei voi kauhalla vaatia.
        Sellainen muna, millainen kana.


    • nolla-nolla

      olet täysin hakoteillä !kyse on ahneudesta!

    • Viisasta

      Sepä juuri mitä älykkyyttä nyt haetaan. Viisautta on tunneälykkyyskin. Raha ei tee älykkääksi, mutta älykäs tekee rahaakin. Arkiälykkyyttä sekin että voi elellä hyvällä eläkkeellä kun on aikansa ahkerasti puurtanut töitä. Jokainen voi kehittää älykkyyttään. Aivot tarvitsee työtä niinkuin kehokin, älykkyyshän syntyy aivojen käyttämisestä. Älykästä on käyttää kehoaankin oikein, syödä ja liikkua niin että keho voi hyvin. Älykäs ihminen niittää sitä mitä kylvää.

    • Talousihminen

      Rahalla ja älykkyydellä ei ole mitään yhteyttä.

      Rahalla ja ahneudella on suuri yhteys.

    • Rikas, komea, älykäs

      Hyvä älykkyysmittari on ironian taju. Näistä vastauksista päätellä aika paljon.

    • warhammer

      3700 x 12 /kk = 44 400 €/vuosi tod.näk bruttoa.
      Ei se tee vielä kenestäkään rikasta saati älykästä =D

      Jos sohvalla makaamalla tekemättä mitään saat tuon vuosiansion
      tunnissa, voit ehkä pitää itseäsi rikkaana. Tämä tietenkin Suomen mittapuulla.
      Älykäs ei tosin kehuskelisi tuloillaa netissä anonyymina ja ilman näyttöjä.

      Sen lisäksi kun huomioimem, että tässä alotuksessa oli eilen
      noin 9 vastausta ja nyt niitä tuli kello 03:00 ja 12:00 välillä 90 lisää
      tarkoittaa se 10 läppää tunnissa. Tämä tapahtuu vain itse itseää
      boostaamalla, eli floudaten..Mutta vastaus kysmykseesi on, että:

      Et ole älykäs. Jos synonyymi pitää keksiä niin
      keskenkasvuinen olisi ehkä lähempänä.

      Onko ylläpito älykäs kun menee tällaiseen?

      Ei ole.

    • Kunhan rahasi

      on juotu, niin lienee älykkyytesikin palannut realistisiin mittoihin.
      Paistattele nyt älykkyytesi valossa, Einstein.

    • ääähhHH

      Verojen kierto sese vaatiikin sitä ja kekseliäisyyttä,,,,,,,,

    • Katos tänne
    • elänilmanrahaa

      Mielestäni tyhmimmät ihmiset ovat nimenomaan niitä jotka viitsivät kuluttaa koko elämänsä rahan perässä juoksemiseen.

    • roisosois

      Esirukouspyyntöni. Ongelmia mailmankaikkeuden ihmeteltävää iankaikkisuus ongelmia, RAHA RAHA RAHA MITÄ ARPA/lipukkeissa kysytään ..............................?

    • Ei ole tae

      Kuulun Mensaan. Vuosiansiot ovat 23000e/v...

      Älykkyys ei ole tae, jos nollasta lähdetään, tarvitaan tuuriakin.

    • Menninkäistalkkari

      Ainoat järkevät ja rotunsa valiot ovat Ruskean Talon Talkkarineuvoston jäseniä!

    • 77888999999999999999

      No kyllä sinä noilla asettamillasi kriteereillä mitaten olet älykkäämpi. Mutta noin yleensä juuri matemaattisia kykyjä pidetään älykkyytenä. Toisin kuin mitä vaikkapa kielitaidot nämä matemaattiset kyvyt ovat ilmeisesti enemmän synnynnäisiä, eikä niissä voi oikeasti ainakaan hyvä olla vaikka kuinka olisi niihin parhaat opit pienestä pitäen saanut.

      Oma lukunsa on se josko ainakaan perinteisiä matemaattisia taitoja enää niin paljon kaivataankaan, kun yhä enemmän koneilla niihin algoritmiohjelmia syöttäen ratkaistaan kiharaisimmatkin matemaattiset jutut.
      Tosin klassisen fisiikan sovelluksissa vaadittavien matemaattisten perusmallienkin hallinta on edelleen välttämätöntä ainakin perinteisillä insinöörialoilla. Mutta insinöörin tittelilläkin on nykyään kaikenlaista ammattia muuta kuin mitä vain perinteisiä kone/sähkö/elektroniikka-alan insinöörit.

      Mutta jos on tai ei ole oikeasti ja siis synnynnäisesti matemattisesti orientoitunut niin sen kyllä huomaa riippumatta siitä josko koulutus on maisterin tasoa tai sitten jäänyt kansakoulutasolle. Kansakoulutasolle jäänyt ei välttämättä hallitse vaikkapa näitä analyysejä niinkuin enemmän matemaattista koulutusta saaneet(joskin matemaattisesti orientoitunut jo pelkästään synnynnäisillä lahjoillaan ratkaisee melkoisia metemaattisia juttuja ihan omintakeisestikkin ja todennäköiseti on matematiikkaa vähän mielenkiinnosta itsekseenkin opiskellut), mutta huomaa tämän asian jo suhteiden hallinnasta(ja siis prosenttilaskustakin) ja siitä josko on ynnäyksiä ja kaavoja jankkaava näissä yksinkertaista matematiikkaa vaativissa jutuissa.

    • Älykäs on...

      Älykkyydellä ja rikkaudella tai tulojen suuruudella ei välttämättä ole mitään yhteistä. Minusta älykäs henkilö on kekseliäs ja pystyy painenidenkin alla selviytymään niistä. On valmis uusiin ratkaisuihin, jos vanhat ei toimi. Älykäs seuraa myös aikaansa, mutta ei ole laumasielu. Hän osaa myös rakastaa, on oikeudenmukainen ja suvaitsevainen. Korkeakoulututkinnot eivät takaa tänäpäivänä menestystä, rikkautta tai onnellisuutta vaan nyt tarvitaan elämässä selviytymiseen aivan toisenlaisija avuja sellaisia, jota koulussa ei opeteta. Tarvitaan luovia ratkaisuja ja joustavuutta sekä kykyä kestää paineita. Yhä useampi joutuu irtisanotuksi, puoliso jättää tai pettää, koti palaa, lapset sortuvat huumeisiin jne. Älykäs on tarkemmin ajateltuna aivan väärä sana puhuttaessa selviytymisestä. Viisas tai neuvokas ovat parempia sanoja.

      Paljon riippuu myös mitä kukin arvostaa elämässä. Jos sinä putkimies arvostat elämässsäsi vakautta ja rahaa. Kyseinen insinööri ei välttämättä sitä arvosta. Tiedän pariskunnan, joka on akateemisesti koulutettu. He päättivät myydä omaisuutensa, irtisanoivat itsensä vakituisesta työstään ja lähtivät kiertämään maailmaa. Ovat olleet jo kaksi vuotta reissussa ja ovat onnellisia ratkaisuunsa. Se loistaa heidän kasvoiltaan. Ovat saaneet paljon ystäviä ja kirjoittavat kirjaa kokemuksistaan. Työtä vastaan saavat yöpyä ystävien luona jne. Heille ei raha merkitse paljoakaan ja sehän on katoavaista muutenkin. Hetkessä saattaa tulipalo tai tulva tuhota kotisi. Tämä pariskunta on kaukaa viisas. He ovat vahvoilla selvitymisen suhteen, jos onnettomuustilanne yllättää, koska ovat tottuneet sopeutumaan. Heikoiten pärjäävät silloin ne ns. "älykkäät"? ihmiset, jotka ovat asuneet koko ajan samassa paikassa, tehneet samaa työtä ja kartuttaneet säästöjään.

    • mensalainen

      Sellasen kanssa joka yrittää millään tapaa yhdistää älykkyyttä ja rahaa on jo niin väärillä jäljillä ettei viitsi tämänkummemmin vastata.

      • Raha sitoo

        Rahasta ei ole muuta kuin harmia. Rikkaat asennuttavat taloonsa hälytysjärjestelmiä ja ympäröivät kotinsa turvamuurilla, iso koira vahtii portinpielessä. Yönsä rikkaat nukkuvat levottomasti jne.

        Rahaa on hyvä olla vain sen verran, että se riittää perustarpeisiin. Kadehdin ihmisiä, joilla koko omaisuus mahtuu suurinpiirtein matkalaukkuun. He ovat vapaita tulemaan ja menemään miten haluavat.


    • Älykkyys merkkaa kykyä soveltua erilaisiin tilanteisiin. Jos on lapsesta asti opetettu tietynlaiseksi, tyyliin tuhlaamaan kaiken rahan ja juomaan ja tupakoimaan(mm. kaveripiirien kannustuksella) niin älykkyys on sitä että kykenee katsomaan itseään ja tekemään muutoksia.

      Samoin jos on syntynyt köyhään perheeseen joka vieroksuu koulunkäyntiä ja jossa vanhemmat tulevat toimeen kelan tuilla, niin moisesta ahdingosta pääsy ja hyvään työhön siirtyminen osoittavat paljon suurempaa älykkyyttä kuin että olisi syntynyt kultalusikka perseessä ja opetettu lapsesta asti valuuttakursseista ja muusta rahanhankintakeinoista.

      On myös omasta aivorakenteesta kiinni vieroksuuko kaikenlaista pohdiskelua vai löytääkö siitä mielenkiintoa. Kovin moni huonosti menestyvä koululainen potee keskittymishäiriötä koska ei näe mitään asiaa kiinnostavaksi, tai sitten heillä on ongelmia jotka piinaavat päätä ja eivät pysty sen vuoksi keskittymään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että he olisivat tyhmiä.

      Fiksu on enemmänkin ihminen joka pyrkii elämään elämänsä parhaiten katsomallaan tavalla, olkoon se sitten turvallinen tienaustapa, riskeillä eläminen ja suurten omaisuuksien tavoittelu, kaverien kanssa ryypiskely ja niin edelleen.

      Tyhmä on se joka elää itsepetoksessa ja esim haluaa pysyä laihana vaikka painoa tulisi lisää. Kyky tehdä niinkuin haluaa, TOISINSANOEN sopeutua niihin arvoihin joita katsoo tarpeellisiksi on todellista älykkyyttä.

      • Lyhyesti siis:

        Älykäs ihminen on onnellinen ihminen.


      • PS. ÄO:ni on mensan testien mukaan 142. Tämä tosin johtunee enemmänkin siitä että olen käyttänyt suurimman osan ajastani pelien parissa joka on parantanut laskennallisia kykyjä sekä 2d-3d hahmottamista että muuta mitä tarvitaan juurikin noissa testeissä.

        Kielten oppimisessa (erityisesti ruotsissa) olen aina ollut tunari, tosin opiskeluaikoina ollut kovin kiinnostunutkaan opiskelemaan, katsoessani pelien olevan kiinnostavampi ja *tyhmyydessäni* järkevämpi ajanviete.


      • WildWestWorldWide
        mikk86 kirjoitti:

        PS. ÄO:ni on mensan testien mukaan 142. Tämä tosin johtunee enemmänkin siitä että olen käyttänyt suurimman osan ajastani pelien parissa joka on parantanut laskennallisia kykyjä sekä 2d-3d hahmottamista että muuta mitä tarvitaan juurikin noissa testeissä.

        Kielten oppimisessa (erityisesti ruotsissa) olen aina ollut tunari, tosin opiskeluaikoina ollut kovin kiinnostunutkaan opiskelemaan, katsoessani pelien olevan kiinnostavampi ja *tyhmyydessäni* järkevämpi ajanviete.

        Seuraako siitä että saa mensan testin tuloksen 142 se, että on älykäs?
        Olet kyllä älykäs mensan testin mukaan, mutta oletko "aikuisten" oikeasti älykäs on sitten toinen juttu.

        Vähän samaan tapaan eurooppalaiset menivät amerikkaan ja tappoivat intiaanit lähes sukupuuttoon ja sitten historiasta voidaan lukea kuinka kehittyneempi sivilisaatio (älykkäämpi kulttuuri) tuli ja tuhosi vähemmän kehittyneen.
        Röyhkeästi vaan tullaan ja sanotaan että hei: Tämä maa on meidän.
        Omistaminen on juurikin sitä että vaan sanotaan tämä on minun. Periaatteessa siihen ei ole mitään syytä miksi se maa ei voisi kuulua muillekin. Samoin se on kaikessa muussakin. Varsinkin rahassa ja älykkyydessä. Kaikki on annettua, vaikka jotkut väittävät että kukin saa ansionsa mukaan..

        Kyllä oksettaa tämä ihmiskunnan julmuus.

        terveisin ÄO180


      • WildWestWorldWide kirjoitti:

        Seuraako siitä että saa mensan testin tuloksen 142 se, että on älykäs?
        Olet kyllä älykäs mensan testin mukaan, mutta oletko "aikuisten" oikeasti älykäs on sitten toinen juttu.

        Vähän samaan tapaan eurooppalaiset menivät amerikkaan ja tappoivat intiaanit lähes sukupuuttoon ja sitten historiasta voidaan lukea kuinka kehittyneempi sivilisaatio (älykkäämpi kulttuuri) tuli ja tuhosi vähemmän kehittyneen.
        Röyhkeästi vaan tullaan ja sanotaan että hei: Tämä maa on meidän.
        Omistaminen on juurikin sitä että vaan sanotaan tämä on minun. Periaatteessa siihen ei ole mitään syytä miksi se maa ei voisi kuulua muillekin. Samoin se on kaikessa muussakin. Varsinkin rahassa ja älykkyydessä. Kaikki on annettua, vaikka jotkut väittävät että kukin saa ansionsa mukaan..

        Kyllä oksettaa tämä ihmiskunnan julmuus.

        terveisin ÄO180

        En sanonutkaan että olisin älykäs, lähinnä siis vain oma matemaattinen hahmottaminen on kehittyneempi, jota siis noissa testeissä ytitetään poimia esiin.

        Sanoin jo aiemmin että oikea älykkyys on että pystyy elämään elämänsä haluamallaan tavalla. Jos kärsit stressistä ja tienaat miljoonia ja elät elämäsi hiki hatussa, niin tuskin tuo kovin järkevältä kuulostaa. Tietysti jos tällaista elämää haluaa elää niin se on asia erikseen.


      • CircleClosed
        mikk86 kirjoitti:

        En sanonutkaan että olisin älykäs, lähinnä siis vain oma matemaattinen hahmottaminen on kehittyneempi, jota siis noissa testeissä ytitetään poimia esiin.

        Sanoin jo aiemmin että oikea älykkyys on että pystyy elämään elämänsä haluamallaan tavalla. Jos kärsit stressistä ja tienaat miljoonia ja elät elämäsi hiki hatussa, niin tuskin tuo kovin järkevältä kuulostaa. Tietysti jos tällaista elämää haluaa elää niin se on asia erikseen.

        Totta. Älykkyys on varmaan sitäkin että elää haluamallaan tavalla.
        Sanoit edellisessä, että älykäs on onnellinen. Voi olla, mutta enemmän korrelaatio on masentuneisuuteen. Siitä on tehty tutkimustakin.

        Se, että omaa kykyä kyseenalaistaa ja nähdä asioiden suhteita luovasti on kyllä taakka yhteisössä, jossa suurin osa ihmisistä elää ns.laput silmillä.
        Ihmiset myös vierastavat helposti kaikkea poikkeavaa ja varsinkin jos joku keksii jotain erinomaisempaa kuin itse niin se on erityisen pelottavaa.

        Väittäisin, että mitä vapaampi on kaikista "hierarkioista" niin sitä onnellisempi on. Parempi kaikille kun ei jaotella ihmisiä joihinkin muotteihin tyyliin olet sellainen ja sitä ja tätä...se johtaa rajoittuneeseen elämään.

        terv.ÄO180


      • CircleClosed kirjoitti:

        Totta. Älykkyys on varmaan sitäkin että elää haluamallaan tavalla.
        Sanoit edellisessä, että älykäs on onnellinen. Voi olla, mutta enemmän korrelaatio on masentuneisuuteen. Siitä on tehty tutkimustakin.

        Se, että omaa kykyä kyseenalaistaa ja nähdä asioiden suhteita luovasti on kyllä taakka yhteisössä, jossa suurin osa ihmisistä elää ns.laput silmillä.
        Ihmiset myös vierastavat helposti kaikkea poikkeavaa ja varsinkin jos joku keksii jotain erinomaisempaa kuin itse niin se on erityisen pelottavaa.

        Väittäisin, että mitä vapaampi on kaikista "hierarkioista" niin sitä onnellisempi on. Parempi kaikille kun ei jaotella ihmisiä joihinkin muotteihin tyyliin olet sellainen ja sitä ja tätä...se johtaa rajoittuneeseen elämään.

        terv.ÄO180

        Tuo että vapautuu kaikista hierarkioista ja ei kulje laput silmillä siis tarkoittanee ettei kulje yhteisön ajattelun mukaan, tyyliin joka viikonloppu pää täyteen ja sunnuntaina potemaan krapulaa.

        Itse ainakaan en juuri juo ikinä, kaksi-kolme kertaa vuodessa jos sitäkään, lähinnä juuri koska olisin muuten liian kireä ihminen ja en olisi kiinnostava, esim pikkujouluissa oleminen selvinpäin se vasta piinaa olisi.

        Älykkyyteen liittynee myös osaksi myös erakoituneisuutta.


    • ööböö

      ÄO:ni on melkein 150. Olen pitkäaikaistyötön.

      • Älykäs vai viisas?

        Viisas- sana pitää paljon enempi asioita ja ominaisuusksia sisällään kuin älykäs sana. Siksi on ihan turha käyttää koko älykäs sanaa. Viisas jättää sen pois.


      • hå hå

        eihän tuo kellon rytmissä eläminen nyt niin kivaa ole.... vapaus se on joka tekee onnelliseksi! Täytyy kuitenkin muistaa vastuu.

        Ongelma on, että jos on työtön, on aikaa mutta ei rahaa esim matkustaa edes Suomen sisällä. Jos taas on töissä, on varaa matkustella muttei ole aikaa muuta kuin joku hikinen kuukausi, jolloin kaikki juoksee samoihin paikkoihin samaan aikaan. Se siitä rentoutumisesta ja nautiskelusta!!!

        Voe vithu tätä elämätä!


    • nwc

      check out:
      noworkcrew.blogspot.com

    • Kulta Into Pii

      Jos pankkirosvolla on enemmän rahaa kuin kaverilla, joka on töissä....ei merktse sitä, että hän olisi älykkäämpi. Älykkyydellä ja rahalla ei pitäisi leikkiä näissä asioissa.

    • Äly ei kasva rahassa

      Oletusarvo? Ehkä keksitty sellainenkin on olemassa.
      Luonto ei ole mikään börs.

    • Taivaanviisaus

      Mitä rahalla ja älykkyydellä, jos silti joutuu Helvettiin. Viisas tietää, että on olemassa Jumala ja näin ollen myös Helvetti, jossa on iankaikkinen tuska ja vaiva, siksi pitää olla ottanut Jeesus-vakuutus, jotta kun aika ihmisestä jättää, pääsee Jumalan luokse Taivaaseen iankaikkiseen rauhaan ja lepoon, siis kaikki muu turhuus jää maan päälle. Kannattaa panostaa siis ikuisuuteen.

      Ps. Jos luulet, että maailma on epäoikeudenmukainen, olet väärässä. Kaikki joutuvat lopulta Jumalan valtaistuimen eteen kuulemaan tuomionsa ja saamaan kukin ansionsa mukaan.

    • palstan älykkö

      Älykkyyttä on monenlaista.

    • RikasTyperys

      Raha on vaihdannan väline, sen arvo määritellään börssissä.

      Ihmisen älykkyys ja raha eivät ole vertailtavissa..

      Rahallinen varallisuus ja sen kasvattaminen yleensä perustuu määrätynlaiseen kunnianhimoon, röyhkeyteen, vallanhimoon, toisista piittaamattomuuteen, hyvään supliikkiin, ennenmuuta, hyvään tuuriin.

      Näistä arvoista voi lukea lisää, Ayn Randin mietteitä, rahanpalvojien arvomaailmasta.

      Esimerkiksi, Robert Oppenheimer, Albert Einstein, Karl Marx, Vladimir Lenin, Mahatma Gandhi,,jne..
      Edellämainittujen ihmisten älykkyyttä tuskin kukaan voi kyseenalaistaa. Kuitenkin he omistivat elämänsä paljon suurimmille ja kauvaskantoisemmille asioille, kuin pelkän rahan tekemiseen. He elivät verrattain vaatimattomasti arkielämäänsä..

      Lopputulema.:. vain itsekkäät keskinkertaiset typerykset uhraavat elämänsä pelkän rahanpalvomiseen ..

    • Viksuaaa

      En ole koskaan tehnyt duunia ja silti on tarpeeksi massia, oon fiksumpi ku kaikki te urpot jotka tuhlaatte aikaanne hoitamalla muiden asioita.

    • idslsdlsdkl

      Tutkimusten mukaan monet älykkäät itseasiassa eivät välttämättä ole materiaalisessa mielessä kovin menestyneitä. Todella älykkäät usein kärsivät masennuksesta, sillä he tiedostavat maailman ja ihmiskunnan kauhean tilan ja pahuuden ja masennus vie voimavaroja. He myös tiedostavat materiaalisten asioiden olevan lopulta turhuutta.

      Monet älykkäät lopulta valitsevat intensiivisen rahanteon sijaan rauhallisen elämän, jossa tekevät niitä asioita, joista itse nauttivat. Tätä kutsutaan termillä slow life. Sensijaan, että valitsisi hiki hatussa juoksemisen rahaa tekemässä duunissa, josta ei oikeasti nauti, päättääkin "maksaa" levollisesta elämästä, jossa on vähän vähemmän rahaa, mutta enemmän vapaa-aikaa ja elämänlaatua, vapaus elää niinkuin itse tahtoo.

      • slow life

        Oottakees kun business-porukka löytävät slow life-elämäntyylin, niin siihenkö kaikki turhakkeinen elämä tyssää?
        Annetaan "älykkäiden" jatkaa rahantekoa ja maailman pyörittämistä, ei kerrota niille tästä, saadaan me muut ottaa rennosti omassa slow lifessä.


      • epäonnistunut yritys
        slow life kirjoitti:

        Oottakees kun business-porukka löytävät slow life-elämäntyylin, niin siihenkö kaikki turhakkeinen elämä tyssää?
        Annetaan "älykkäiden" jatkaa rahantekoa ja maailman pyörittämistä, ei kerrota niille tästä, saadaan me muut ottaa rennosti omassa slow lifessä.

        Business-porukka ei tule ikinä valitsemaan "slow life" -elämäntyyliä muulla tavoin kuin siten että heillä on jotain tekemistä silloin kun he harrastavat "slow life" -elämäntyyliä. Business sana lienee muunnos sanasta "busyness", eli näillä ihmisillä tulee olla jatkuvasti jotain tekemistä. Koska bisnes-elämä on kilpailua muiden kanssa ja kilpailijoiden eliminoimista, ryhtyvät bisnes-elämän ihmiset eliminoimaan niitä ihmisiä jotka ryhtyvät kilpailemaan heidän luomaa järjestelmää vastaan omalla järjestelmällä mikä perustuu "slow life" -järjestelmään. Bisnes-elämän ihmiset haluavat olla voittajia jossa he asettavat muut ihmiset orjiksi todistaakseen orjille ja muille kilpailijoille olevansa voittajia. Jos orjat ryhtyvät harrastamaan "slow life" -tyyliä tai jotain muuta tyyliä, alkavat bisnes-elämän ihmiset etsimään keinoja millä tuhota sellaiset järjestelmät missä he eivät pääse voittajiksi.


    • onko siis

      Jyrki Katainen älykäs?

    • sarana55

      kun on vähän rahaa, pystyy ostamaan vähemmän leipää.. toisaalta leipä on makeampaa kun pystyy harvemmin sitä ostamaan.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe