En ole koko 30 -vuotisen työurani aikana vielä kertaakaan aiemmin joutunut kärsimään työpaikallani huudosta, kovaäänisestä naurusta ja yleisestä älämölöstä.
Olen ollut töissä tehtaan puolella ja avokonttorissa, ja missään ei ole ollut tätä haittaa vielä ennen. Mutta nyt on!!
Nyt on jo kohta parin vuoden ajan ollut sellainen ikävä tilanne päällä, että häirintä on lähes jokapäiväistä. Se johtuu siitä, että henkilöt, joiden työpiste on sijoitettu viime aikoina lähelle omaani, ovat erityisen kovaäänisiä, ja heillä on tapana nauraa, huutaa, ja kikattaa kovaäänisesti sekä puhua ns. "mölöttävällä", todella kovalla äänellä (1 henkilö).
Tästä ei olisi minulle mitään häiriötä, jos työni olisi vähän eri tyyppistä, mutta valitettavasti ne ajat jotka joudun viettämään toimistolla työhuoneessani, vaativat äärimmäistä keskittymistä ja tarkkuutta. Olen kokeillut monenlaista, väliseinän äänieristyksestä kertakäyttöisiin "korvanappeihin", siis eräänlaisiin kuulosuojaimiin.
Haluaisin pitää kuitenkin henkilöihin hyvät välit etenkin kun yksi heistä (hiljaisin!) on vieläpä kaverini, enkä haluaisi kehenkään pilata välejäni. Fakta on kuitenkin se että OSA heistä (ei kaikki!) on ns. helppoheikki -tyyppistä hulabaloo porukkaa, jotka eivät ymmärrä olevansa työpaikalla ensinkään. Missään muualla koko tässä työpaikassa ei ole vastaavaa osastoa eikä ongelmaa, tiedän sen siitä, kun joudun työssäni kiertämään koko talon laajuisesti n. vuoden-parin jaksolla.
Mitä pitäisi tehdä? Olen jo kerran keskustellut heidän esimiehensä kanssa tästä, kerran henkilöiden itsensä kanssa, ja kerran työsuojeluvaltuutetun. Työsuojeluvaltuutettu sanoi että asia ratkeaa viimeistään sitten kun hän vie sen eteenpäin toimitusjohtajalle asti ja työsuojelupiiriin mutta en haluaisi itse mennä niin pitkälle, ja siksi "toppuuttelin" häntä.
Onko hyviä neuvoja tarjolla? (asiallisia mieluiten)
Elämöinti ja häirintä työpaikalla?
14
690
Vastaukset
- vai mitä....
sehän on kuin ikonen...
- anti-ikonen
Onkohan kyse samasta eukosta. Sellainen ylimielinen ja jeesusteleva besserwisser eukko, syönyt itsensä aika tuhtiin kuntoon, nyt jäämässä äitiyslomalle. (onneksi).
- Vapaa taiteilija
Kuulostaa liian tutulta! Kärsin peräti 2 vuotta avokonttorissa mölyapinoista, joita työkavereiksi kutsuttiin! Itse yli viisikymppinen, kollegat 25 - 30 v. nuorempia! Kaksi kahden viikon sairauslomaa, jatkuva ahdistus, toivottomuus ja stressi! Sitä kokemusta en soisi edes pahimmalle vihamiehelleni!!! Kukaan ei puuttunut ongelmaan! Yksikkömme johtaja täysi töppönen! Olin määräaikainen, joten en viitsinyt viedä asiaa työsuojeluvaltuutetulle.
- aloittaja6468546
No ei nyt aivan tarvitse saikkua hakea ei ihan niin paha ole tämä tilanne mutta kieltämättä eläintarhalta vaikuttaa ennen niin rauhallinen ja kiva konttori.
Eniten ihmetyttää se, että miten voi olla yksi osasto joka riehuu ja kaikki muut ovat rauhallisia. Olen käynyt pari kertaa kahvilla naapuriosastolla,kun työt ovat olleet heidän kanssaan tehtäviä. Ero on kuin yössä ja päivässä. Muilla on sellainen käsitys tästä poppoosta että enimmäkseen ajanviettoa ja puuhastelua on heidän työnsä, ja että tähän perustuisi hauskanpitokin. Voin sanoa sen että kyllä heistä ainakin osalla ihan oikeasti töitä on eli ei siitä ole kyse.
Ei edes kaikissa baareissa menisi läpi tuollainen mölyapinaorkesteri, pistettäisiin pihalle ainakin jäähylle.
Eikä ne muutkaan osastot talossa mitään "hautausmaatyöntekijöistä!" koostuvia porukoita ole, vaan oma huumorinsa löytyy muualtakin, erona on se että desibelitaso on huomattavasti alhaisempi ja jutut järkevämpiä ja meno hillitympää. (Kuulen vaikka en haluaisi osan heidän jutuistaan).
Huvittava tosiasia on se, että kun olin samassa talossa avokonttorissa töissä, sielläkin oli rauhallisempaa! Työn äänet eivät häiritse samalla tavoin kuin huuto, nauru ja kailotus. Tulihan sielläkin joku joskus ex tempore "selittämään" jotain ihan puskista työpöydän viereen kun piti keskittyä töihin, mutta senkin vielä sieti paremmin, ja sille oli helppo sanoa, että nyt täytyy jatkaa töitä.
Mitähän tuo meidän mölyjengi itse tykkäisi siitä kun nauhottaisin heidän mölyänsä ja kyttäisin tilaisuuden kun he ovat itse työn touhussa ja veisin nauhoitteen pyörimään heidän työhuoneen viereen. Ja tätä päivittäin parin vuoden ajan. Siis periaattessahan olisi sama asia jota itse koen, vaan kohdistuisi heihin. - Työtön työtön
aloittaja6468546 kirjoitti:
No ei nyt aivan tarvitse saikkua hakea ei ihan niin paha ole tämä tilanne mutta kieltämättä eläintarhalta vaikuttaa ennen niin rauhallinen ja kiva konttori.
Eniten ihmetyttää se, että miten voi olla yksi osasto joka riehuu ja kaikki muut ovat rauhallisia. Olen käynyt pari kertaa kahvilla naapuriosastolla,kun työt ovat olleet heidän kanssaan tehtäviä. Ero on kuin yössä ja päivässä. Muilla on sellainen käsitys tästä poppoosta että enimmäkseen ajanviettoa ja puuhastelua on heidän työnsä, ja että tähän perustuisi hauskanpitokin. Voin sanoa sen että kyllä heistä ainakin osalla ihan oikeasti töitä on eli ei siitä ole kyse.
Ei edes kaikissa baareissa menisi läpi tuollainen mölyapinaorkesteri, pistettäisiin pihalle ainakin jäähylle.
Eikä ne muutkaan osastot talossa mitään "hautausmaatyöntekijöistä!" koostuvia porukoita ole, vaan oma huumorinsa löytyy muualtakin, erona on se että desibelitaso on huomattavasti alhaisempi ja jutut järkevämpiä ja meno hillitympää. (Kuulen vaikka en haluaisi osan heidän jutuistaan).
Huvittava tosiasia on se, että kun olin samassa talossa avokonttorissa töissä, sielläkin oli rauhallisempaa! Työn äänet eivät häiritse samalla tavoin kuin huuto, nauru ja kailotus. Tulihan sielläkin joku joskus ex tempore "selittämään" jotain ihan puskista työpöydän viereen kun piti keskittyä töihin, mutta senkin vielä sieti paremmin, ja sille oli helppo sanoa, että nyt täytyy jatkaa töitä.
Mitähän tuo meidän mölyjengi itse tykkäisi siitä kun nauhottaisin heidän mölyänsä ja kyttäisin tilaisuuden kun he ovat itse työn touhussa ja veisin nauhoitteen pyörimään heidän työhuoneen viereen. Ja tätä päivittäin parin vuoden ajan. Siis periaattessahan olisi sama asia jota itse koen, vaan kohdistuisi heihin.Taitavat tuollaiset olla niitä ns. hyviä tyyppejä, jotka saavat aina työpaikan. Oikeasta työnteosta ei sitten olekaan niin väliä - pääasia, että ollaan hyviä tyyppejä ja hauskoja seuranpitäjiä...
- Karvanjuuriko
tallaisia mölyapinoita on tela murskalla töissä.Juodaan työ aikana ja ollaan niin viisaita.Mut mitää ei osata tehdä.Ja epäsiistejä.Äiti ei oo opettanut edes takapuolta pyyhkimään.Enkä ihmettele jos nais ystävää ei ole.Mut pomot on ongelmiin tarttunut.Moni sai lähteä ja ovi on auki vielä.saataispahan kunnon työporukka.
- faktatiedotnyt esiin
Laita hyvä ihminen virallinen valitus menemään sen työsuojeluvaltuutetun kautta. Valituksen tueksi olisi syytä olla myös jotain aineistoa joka tukee kertomustasi esim. häiritsevää melua nauhoitettuna. Onko sinulla joku todistaja työpisteessäsi mutta jos ei ole niin pyydä sellainen. Ota ylös aikoja kun häirintää on tapahtunut (alku-loppuaika).Tsemppiä.
- x-woman
? Toisen tyyppistä tuo on, verraten työntekovehkeitten meluun. Onnellinen se, jolla on työkamu! Lähellä!
Voltit likellä, usein. Parempi valaistakin, ettei törmäile mihinkään, tarkistella tikkaat ennenkuin kiipeää.
Inhimillinen nauru ja puhe on pienimmän ikävän tie- Jos vuoroonsa tulijat aamulla löytäää yhden loukkaantuneen tai kylmän,. se on sit työnantajallekkin tiukka paikka...
Toimin niin, etten väsyneenä jatka, pistän tekstarin... Osa kohteista on toki helpompia, turvallisuuden kannalta.
Työrauha tietysti on hyvä asia.
Mutta turvallisuuden tärkeys on se ensisijainen...- omituinen höpöttäjä?
Ei tästä saanut mitään tolkkua. Turvallisuuden tärkeys ??? Ensisijainen? Pistän tekstarin? Mitähän tässä yritettiin sanoa.
- eikonttoreissa
omituinen höpöttäjä? kirjoitti:
Ei tästä saanut mitään tolkkua. Turvallisuuden tärkeys ??? Ensisijainen? Pistän tekstarin? Mitähän tässä yritettiin sanoa.
Työnantajalle siis yksintyöskenneltyä väsymykseen asti joissain tuotantotiloissa, missä kemikaali-, ja tai voltti riski, ja isompaakin pelivälinettä, kytkimet siten et jos vahinko käy, sin hutkahtaa yks putsari koneen lähtiessä käyntiin...
Ois ihan kiva joissain kohteissa ihan mikä vaan työkamu, mutta täällä valitetaan konttorissa olevasta inhimillisestä äänestä. Ei ees työkoneitten ja tuotannon jatkuvasta metelistä.
On ihan takuulla niinkin, että oma ala on kuiteskin kiva, ettei kukaan purpata jos puhun ihan yksinkin tehdessä ääneen, kun väsy pukkaa.
Yhdessä kohteessa pistin kolme radiota volyymit kaakkoon, että kestän iltayön ja osan aamuyötä toistakymmentä h tehtyäni, vielä ne loput hereillä ja ettei satu kun pysyy aivoissa joku tolkku.
- stop tykkänään
Aloittajalle. Kyllä nyt jokaiseen työhön jonkin verran häiriötä tulee väkisinkin, mutta tuossahan on kyllä kyse suorastaan systemaattisesta terrorista.
Itse puhuisin työnjohtajalle tai esimiehelle ja vaatisin tilanteen laittamista kuntoon, ja äkkiä. - Avokonttorit pannaan
Mitä tästä opimme. Avokonttoreiden sijasta pitäisi pyrkiä pieniin työtiloihin tai koppikonttoreihin. Ne vievät aivan yhtä vähän tilaa kuin avokonttorikin. Avokonttori sopii vain tehtäviin, jossa pitää jatkuvasti neuvotella toisen ihmisen kanssa. Niistä pitävät ne, jotka ovat tulleet töihin seurustelemaan toisten kanssa.
Esimerkiksi taloushallinnon tehtävissä avokonttori on ehdoton ei. Kuvastaa hyvin työnantajan asennetta työntekijöihin, jos töitä tehdään yli 10 hengen avokonttoreissa: työntekijät ovat orjia, joiden työhyvinvoinnista ei välitetä. - -aake-
Avokonttorin yksi tarkoituksista on juuri se että työläiset ryhtyvät kyttäröimään toisiaan. Sitä kaakatuksen ja nuoleskelun määrää kun johtava kanaemo suvaisee levittää hanurinsa nuolkeskeltavaksi avokonttorin tiskille kerran pari viikossa.
- kokemus:opettaa
käytä kuulokkeita josta kuuntelet radiota tai musiikkia, sellaisia pieniä korvaan laitettavia.
vaihtoehto:
osta apteekista korvatulppia ja tee niihin reiät. Ota kuulokkeista se muoviosa pois ja laita tilalle korvatulpat. Näyttää siltä että kuuntelet musiikkia, vaikka todellisuudessa haluat vain olla hiljaisuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232