hiljaisuus haastattelun jälkeen

epätietoisuudessa

Miten toimitte, jos työhaastattelun jälkeen ei ala kohtuuajassa (=muutaman viikon sisään) kuulua työpaikasta mitään? Soitatteko perään vai odotatteko niin pitkään, että työnantaja ottaa yhteyttä? Olen toista kymmentä vuotta kestäneen työurani aikana ollut muutaman kerran työttömänä, ja ikinä ennen ei ole tarvinnut odotella työhaastattelun jälkeen yhteydenottoja. Nyt kuitenkin tuntuu siltä, ettei mistään kuulu mitään. Samat havainnot lähipiirissäni.

Miten tulisi toimia, ja mitä hiljaisuus tarkoittaa? Vai tarkoittaako mitään? Yhdessä paikassa sanottiin, että haastattelut tehdään kahden viikon aikana, ja sitten ilmoitetaan jokaiselle haastatellulle, pääsikö hän jatkoon vai ei. No, tämän puhelun piti tulla jo yli kaksi viikkoa sitten. Ovatko todella nykyään työnantajat niin törppöjä, etteivät jaksa lupauksistaan huolimatta ilmoitella, jos ei tule valituksi tai pääse toiselle kierrokselle? Ei anna kovin hyvää kuvaa yrityksestä. Pitäisikö tuonne firmaan soittaa itse vai mitä? Soitin jo kerran ennen kuin olin saanut kutsun haastatteluun enkä viitsisi taas hätistellä kyseistä henkilöä.

Työtä hakevilla tutuilla on ihan samanlaisia kokemuksia. Työnantaja lupaa soittavansa haastattelua seuraavalla viikolla mutta mitään ei kuulu. Paikkojen pitäisi kuitenkin olla ihan oikeasti auki, ja vakituista työntekijää haetaan. Mikä maksaa? Onko se tämä talouden taantuma, minkä takia rekrytoinnit junnaavat vai mistä on kyse? Hae nyt sitten tässä innokkaasti töitä.

15

18186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohda.......

Jos haastattelun jälkeen ei muutamaan viikkoon kuulu mitään, niin ei sieltä luultavasti kuulu koskaan mitään.

Joten unohda koko juttu, ja uutta matoa koukkuun.

• uoirewuu

Harva firma jaksaa tänä ilmoitella mitään kenellekään muille kuin niille, jotka ovat päässeet jatkoon/tulleet valituksi. Edes sähköpostia ei vaivauduta lähettämään.

• sasad<ddsad

Työnantajien markkinat!
      Eli mitäs yhdestä hakijasta, kun on varaa valita.

Ja sitä mä ihmettelen, kun aika usein hakemukset pyydetään laittamaan sähköpostilla. Niin eikö nykyäään ole mahdollista laittaa ne saadut vastaukset yhteen kasaan, siis kaikki ryhmäksi. Ja sitten kun on valinta tehty, poistetaan se valitun osoite sieltä ryhmästä, ja lopuille laitetaan mieluiten ystävällishenkinen ryhmävastaus, että valitettavasti... Eikö tämä ole mahdollista, ja jopa niin, että kukaan kyseisen ryhmäpostin saajista ei näe että se on ryhmälle lähetetty. Mutta ehkä ne ei sitten osaa, vai olenko minä väärässä olettamukseni kanssa!

Toisaalta kyllä jotkut lähettävät vastauksia, mutta ne ovat hyvin tympeitä. Yksi siivousfirma muistaa aina vastata - joo, mä oon hakenut monta kertaa - ja aina tulee samanlainen hylky.

Sitten ovat nämä julkisen alan, kunnan siis, haut, jotka nykyään menevät kuntarekryn kautta. No, sieltä kyllä tulee vastaus. Kuntarekryssä se omituisuus, vai joko on korjattu, että joka ainoa kerta joutuu hakiessaan eri paikkoihin täyttämään ne saakelin työpaikkatiedot. Ja sitten se, että kun työnantajan edustajasta on kiva leikkiä tietokoneen kanssa, niin sitten siellä on ihan omituisia lisäkysymyksiä pistetty joihinkin kohtiin.

No, kuten sanottu: Työnantajan markkinat!

Se on vain sopeuduttava työnhakijana.

Tämän vielä laitan: Jos työnantajan on tarkoitus pestata työntekijä puhelinsoiton perusteella, niin minusta olisi ihan kiva, että hän mainitsisi sen ilmoituksessaan. Että ei sitten laita siihen ilmoonsa, että hakemukset sähköpostilla sinne ja tänne.

• IOopit

Ei siinä mielestäni ole mitään väärää, että vastataan massaviestillä kunhan vain vastataan. Minustakin firma antaa todella huonon kuvan itsestään jos ei ilmoita ei valituksi tulleille. Ilmeisesti heillä on kiireessä unohtunut, että vähäpätöiset hakijat voivat olla myöhemmin heidän yhteistyökumppaneitaan tai asiakkaitaan ja tällaiset tapaukset kyllä jäävät ihmisten mieliin etenkin jos lähestyy jotain henkilöä suoraa hänen henkilökohtaiseen sähköpostiinsa eikä saa siitä huolimatta vastausta.

• hakijan näkökulmasta

Kysyn nykyisin haastattelussa hakuprosessin etenemisestä, mikäli se ei tule muuten esille. Tavallisinta on ollut, että työnantaja kertoo ottavansa jokaiseen haastateltuun yhteyttä tietttyyn päivään mennessä, mutta yhteydenottoa ei tule.

Jos olen päässyt haastatteluun asti, olen kyllä halunnut varmistaa, että miten on käynyt, vaikka voihan sen tietysti arvatakin, ettei tullut valituksi. Kerran kyllä kävi niinkin, että soittaessani kuulinkin, että juuri minut oli valittu.

Vielä hylsyistä. Onneksi on myös positiivisia poikkeamia "välinpitämättömyyden säännöstä". Huomaavaisimmat työnantajat jopa soittaneet, että ovat päätyneet toiseen hakijaan. Nämä asiallisesti toimineet työnantajat ovat olleet mm. eräs vakuutusyhtiö ja eräs it-alan yritys. Lisäksi soittamassa oli nimenomaan henkilö, joka olisi tullut olemaan valitun esimiehenä. Iso plussa tällaisesta!

Kysyisinkin rekrytoinnista vastaavilta, että miksi on niin tavallista, että hakijat jätetään epätietoisuuteen? Onhan se työnantajan etu, että hakijalle jää kuva työnantajasta, joka arvostaa yritykseen hakeneita.

• dssadsfds

Epäolennaista tähän on omista kokemuksistaan kertoa: Mutta oli kerrna yksi julkisen puolen paikka, ei mikään sellainen tärkeä, ihan vaan suorittajatason homma. Pääsin haastatteluun, ja siinä haastattelussa sitten tämä sijaistettavaksi tuleva teetti jopa työtaidoista testin. No, mun kohdalla testi ei kestänyt kuin puoli minuuttia, kun tämä keskeytti. Joo, ehkä siinä oli se, että en silloin ko. ohjelmaa, jolla testi tehtiin niin hallinnut, ja kiinnitin huomiota siihen hallintaan sen sijaan, että olisin kiinnittänyt huomiota johonkin työn kannalta tärkeämpään Itse työtäkään ei tällä kyseisellä ohjelmalla tehty. Ja muuten siis minulla on ko. tehtävään kokemusta ja koulutus, hyvät työtodistukset jne.

No, siis haastattelu meni noin. Sitten tuli se soitto. Ja siis niin töykeätä ja suoraan sanoen törkeää ihmistä en ole sen koommin tavannut kuin oli se osastonhoitaja. Hän siis minun edes mitenkään tivaamatta sanoi: "Sinä et edes osaa tätä työtä!" Jep, jep, en siis ollut mitenkään väittänyt vastaan tai muutenkaan ollut kiukkuinen tai kärttyinen, niin tuollainen. Kun vielä ottaa huomioon, että todistuksissa kiitettävät arvioinnin osaamisesta ja ahkeruudesta.

Mutta meitä on moneen junaan! Ja tästä nyt on jo vuosia, että ei siitä sen enempää.

• syyttäväsormi

Minusta kaikkein parhaan rekrytoinnin tekee yritys, esimies, HR-henkilö silloin, kun luottaa omaan tuntemukseen.

Itse olen jonkun verran rekrytoinut ja olen ollut tyytyväinen valintoihini. Ketään en ole hiostanut hankalilla kysymyksillä, vaan kertonut työn luonteesta ja arkipäivätilanteista ja kysynyt, miten hanskaisi sellaisen. Kymmenestä DI:stä on hankala papereiden perusteella sanoa mitään, siksi keskustelu/haastattelu on se parhain tapa. Minulla on ollut ehkä hyvä lähtökohta, koska olen rekrytoinut suoraan omia alaisia, ja päässyt itse tutustumaan jokaisen hakijan taustoihin. Minusta se on aikaa, joka kannattaa käydä, eikä ulkoistaa sitä rekrytointiyritykselle. Siitä saa irti enemmän, kuin mistään ns. soveltuvuustesteistä.

Vastaus on aina lähtenyt jokaiselle, tosin se on ollut melkein aina HR:n lähettämä ts. en tiedä mitä siinä lukee.

Nyt odotan itsekin vastausta yhdestä yrityksestä. Tosin ei ole hirveesti enää haluja siihen hommaan, kun haastatteluissa on ollut todella epämiellyttäviä testejä ja kysytty ihan asian vierestä. Tämän päätelmän tein, kun vihdoin kuulin, millaisen työkentän he olivat ajatelleet tarjota. Lisäksi olisi vielä soveltuvuustesti ja inhoan niitä. Se ei mielestäni anna mitään lisäarvoa rekrytointiin.

Onneksi sain yhteyden toiseen työnantajaan, joka teki päätöksen 30 minuutissa. He eivät olleet edes nähneet CV:täni. Esitin omat ajatukseni, miten edistäisin yrityksen kasvua ja se osui nappiin. Nyt on vaan palkkaneuvottelut kesken. Tarjous oli kohtuullinen, ei siis mikään haista-*aska-tarjous. Olen erittäin motivoitunut. Tuollaista luottamusta ja arvostusta näin lyhyen kohtaamisen perusteella harvoin tapaa.

• ...

Tervetuloa vaan nykypäivään. Tällaista tämä meno on nykyään. Sanotaan, että ilmoitetaan, mutta ei ilmoiteta ollenkaan. Jos ei ilmoiteta, tarkoittaa se, että siihen on valittu joku toinen.

• IOopit

Toisaalta sinnikkyys saattaa palkita. Kaverini soitti varmaan 10 kertaa perään haastattelun jälkeen ja työtehtäväkin vaihtui muutamaan kertaan siinä välissä ja lopulta hän pääsi töihin kyseiseen firmaan. Jos ei olisi soittanut, tuskin olisi mitään kuulunut.

Henkilökohtaisesti en pidä lainkaan tästä millaiseksi työnhakeminen on mennyt. Itse en pidä siitä, että joudun häiritsemään muita jatkuvasti enkä pidä siitä, että minua häiritään jatkuvasti. Jos jotain on sovittu niin siitä tulisi pitää kiinni.

Toisaalta eihän se minun vikani ole jos he pakottavat minut soittamaan heille jatkuvasti kun eivät anna vastausta.

• 2+4
        IOopit kirjoitti:

Toisaalta sinnikkyys saattaa palkita. Kaverini soitti varmaan 10 kertaa perään haastattelun jälkeen ja työtehtäväkin vaihtui muutamaan kertaan siinä välissä ja lopulta hän pääsi töihin kyseiseen firmaan. Jos ei olisi soittanut, tuskin olisi mitään kuulunut.

Henkilökohtaisesti en pidä lainkaan tästä millaiseksi työnhakeminen on mennyt. Itse en pidä siitä, että joudun häiritsemään muita jatkuvasti enkä pidä siitä, että minua häiritään jatkuvasti. Jos jotain on sovittu niin siitä tulisi pitää kiinni.

Toisaalta eihän se minun vikani ole jos he pakottavat minut soittamaan heille jatkuvasti kun eivät anna vastausta.

Itse jos olisin tekemässä valintaa työntekijöistä ja joku valopää soittaisi prosessin aikana 10 kertaa perään niin kaveri tippuisi kyllä valittavien listalta varmasti.

• W T F

Yksi vaihtoehto on myös se, että paria johtavaa hakijaa kilpailutetaan vielä. Itse jouduin edellisen työnhaun aikaan tällaiseen kierteeseen. Hassua oli, että juuri tuolloin oli melkoinen hypetys omalla alallani ja sanoin muutamaan paikkaan "ei" kun ykköspaikan haku oli vielä auki.

Jäin haussa kakkoseksi.

Myöhemmin selvisi, että se ykkönen oli lähtenyt paikasta hyvin nopeasti, sillä äärimmilleen viety rekrytointikilpailu oli antanut liian vaativan kuvan itse tehtävästä. Eli oli kuvitellut pääsevänsä asiantuntijarooliin, vaikka oikeasti joutuikin asiantuntijatiimin sihteeriksi.

Ihan hullua tää työnhaku nykyään.

Itsekin muuten inhoan "psykologisia" soveltuvuustestejä. Olen saanut niistä niin monenlaisia tuloksia, että olen varmasti päästäni vialla - tai sitten niissä testeissä on jotain vikaa??? (voi toki olla molemmatkin...)

Olen luonteeltani suorapuheinen päällepäsmäri, en hiljainen, en ujo. Luonteeni virheet ovat nimenomaan sitä suuna-päänä - osastoa.Valehtelu ei minua kiinnosta, koska en ole kovinkaan kiinnostunut siitä mitä muut (minusta) ajattelevat - ja rakastan faktaa.

Kerran testitulokseni mukaan olin 100% valhetelija (!? olikohan sillä anaalyytikolla mennyt sapluuna vinoon?), kerran ujo ja alistuva luonne, joka tarvitsee esimiehen tukea, eikä kykene esim. ulkomaankomennukseen (kirjoitan tätä kiinassa) .

Jotain hyvää kuitenkin, muut testit ovat antaneet suht luotettavan olevan kuvan - tavallisesta parhaassa työiässä olevasta sukupuoleni edustajasta.

• chaos

Joo-o, jotkut työnantajat eivät juuri ilmoittele prosessin aikana eikä aina sen päätyttyäkään. Joskus prosessit venyvät ja muuttuvat, pitkän prosessin aikana osa saakin työpaikan muualta, ja hänen tilalleen otetaan taas uusi hakija mukaan. Menee tovi jos toinenkin, että kaikki hakijat on saatu vietyä prosessin läpi ja on aika tehdä päätöksiä.

Joskus rekrytointi ennakoidaan esim. toimeksiannon takia. Jos toimeksianto ei mene läpi, ei ole enää rekrytointitarvettakaan. Syitä voi olla monia, mutta se ei tietenkään riitä selityksesi huonoon viestintään. Hakijoiden huono kohtelu ja rekrytointiprosessin hoito yleensäkin heijastaa aika hyvin yrityksen muuta toimintaa ja kulttuuria.

• ei jaksa enää

Todella tökeröä ollut itselläkin. Kahdesta paikasta luvattiin ilmoittaa kaikille haastatelluille kun tekijä löytyy -ei ole kuulunut mitään. Oon hakenut niin sataan paikkaan ja ollut ihan itkuinen pari päivää, enkä uskalla soittaa ja kysyä, kun pelkään mikä se vastaus on.

• pekka-

Olen joskus kilpailuttanut yrityksiä, kun olen hommannut alihankkijoita. Ja sattuipa kerran sellainen tökerö yritys juuri laittamaan tarjousta sisään. Niin päättelin tökeröstä käytöksestä että ei pysty toimittamaan niitä tiettyjä juttuja mitä haettiin. Eli meni rahat sivu suun. Eikä loppujen lopuksi halvin edes voittanut vaan paras mahdollinen. Halvalla ei aina saa hyvää. Eli näitä "työttömiä" voi tulla kyllä vastaan, eli ei kannata tökerösti käyttäytyä. Toki kiirettä voi olla, mutta muutakin. Aina tilannekohtaista. Mutta jos vuosikausiin tilanne ei juurikaan muuttu niin johtopäätöksiä ihmiset vetävät ihan samanlailla.

• Velma

Mä kysyn suunnilleen joka kerta haastattelussa prosessin etenemisestä ja kovasti luvataan ilmoittaa, mutta hyvin harva ilmoittaa mitään. Haastatteluihin tuskin pääsee kymmenittäin ihmisiä, niin ei pitäisi olla suuri vaihva ilmoittaa edes haastatelluille. Yksi tosin sanoi suoraan ilmoittavansa vain valituille ja eipä sieltä sitten olekaan mitään kuulunut. Mutta pääsääntöisesti mua niin ärsyttää toi hiljaisuus, kun ei tiedä onko rekryssä vaan kestänyt ja useampaa paikkaa hakiessa olisi kiva tietää ajoissa, että onko paremmassa paikassa tärpännyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe