Tähän ketjuun voisi kirjoittaa mielipiteitä niistä, joilla on niin hyvä taloudellinen tilanne, että ei ole tarvetta ottaa vastaan työtä joka ei ole riittävän antoisaa, eikä palkka riittävän hyvä, vaikka onkin tes:sin mukainen.
Minä en nyt ihan tällä hetkellä tunne läheisesti ketään sellaista, joten en voi kirjoittaa tästä muuta. Mutta tiedän, että varmaan näitäkin jokunen löytyy.
Rikkaat työttömät
13
490
Vastaukset
- Kas näin..
Itselläni on muutamia kymmeniä tuhansia euroja säästötilillä ja asun melko vaatimattomasti ok-talossa, jonka ostin muinoin halvalla sukulaiselta. En ole milloinkaan ottanut velkaa - en asuntoon enkä autoon (on jopa hyvinkin 2000-luvun mallia!).
Aikoinani työssäkäydessä (tienasin vajaa 25 000 e/v) pystyin helposti tallettamaan kymmenisentuhatta euroa vuodessa. On ihan kiva tietää, että voin ostaa mitä vain haluan. Ovatko ne sitten ne pienet halut vai mikä, mutta olen tyytyväinen työtön.
Arvostan liikaa vapaa-aikaani mennäkseni minne tahansa töihin millä tahansa rupupalkalla. Välillä kun käväisee työelämässä, pääsee taas ansiosidonnaisen makuun. Ja tietty uudet työkaverit jne ovat mukava lisä sosiaaliselle ihmiselle. - Yksin työttömänä
Minulla on velkaa jäljellä n 130 tonnia ja yritän niitä jotenkin edes vähän lyhennellä tästä olemattomasta työmarkkinatuestani joka on n 489 euroa. Olen saanut monia vuosia pankissa sovittua että vain korkoja makselen, mutta nyt pitää jo hiukan lyhentää velkaa. Olot on melko kurjat ja mitään ei jää käteen kun rahan saan. Leipäjonot ja kirpparit ovat minulle jokapäiväistä asiaa. Menetin taloni erään tapauksen seurauksena ja velkaa siitä jäi rutkasti harteilleni. Harmittaa kun ei ole mitään mitä edes myisi? Auto minulla on jonkinlainen, mutta viimeksi sen olen katsastanut n 5 vuotta sitten ja mitään vakuutuksia ei tietenkään ole kun ei pysty niitä maksamaan. En silti valita, elän päivän kerralla ja toivon että tilanne joskus helpottaisi. Työttömänä olen ollut jo kuitenkin n 10 vuotta ja kokoajan siis työmarkkinatuella. Sossu ymmärtää minua hivenen kuukausittain ja hyvä niin. Olen mielestäni melko onnellinen kuitenkin kun saan olla suht terve ja aikataulut ei paina. Töitä olen hakenut säännöllisesti melko aktiivisesti mutta ikäni 55 tuottaa hivenen tuskaa monille työnantajille. Joulu tulee olemaan vaikea kun on yksin, mutta onneksi on edes tää kissa seurana :)
- onlybutlonely
No sinuna en edes yrittelisi lyhennellä velkoja, sillä noilla tuloilla et taida edes käytännössä pystyä lyhentelemään velkaa vaan jotenkuten edes korkoja. Miksi ihmeessä pidät autoa, joka on kyllä melkoinen rahareikä? Jos liikkumaan pitää päästä jossain syrjemmässä, niin mopo olisi halvempi ratkaisu. Hyvä että olet kuitenkin melko onnellinen. Älä ota paineita, elä ja ota rennosti. Koita löytää vertaistukea > työttömien yhdistys paikkakunnallasi etc..
- ikäloppuko
Iäkkäämmän on miltei mahdoton tai ainakin tosi vaikea työllistyä. Itse lähestyn viittäkymppiä, jäin joku aika sitten työttömäksi eikä kutsuja haastatteluihin ole tullut vaikka olen useita työhakemuksia laittanut. Kouluihinkin hakenut, mutta en päässyt niihinkään. Että ei se oma aktiivuus auta, ikää vain on liikaa. Ja ulkonäkökin alkaa jo rupsahtaa (ei varaa kirurgin veitseen) ja sehän merkitsee myös työnhaussa etenkin naisilla.
Onneksi vielä on ansiosidonnainen, en tiedä miten sitten pärjään kun se loppuu. Yksineläjänä kaikki on maksettava yksin, sen kissankin kulut :) Onneksi on edes se, koko elämän valo. Velkaa ei luojan kiitos ole. Ihan turhaa puhetta työurien pidentäminen ym.potaska. Kun ei yli 45 vuotiasta oteta mihinkään. Poliitikot puhuu toista, ja käytäntö ihan muuta.
- työtön,onnellinen
Velaton kerrostalokaksio, rakennettu 2004. Säästössä muutama kymppitonni. En ota vastaan mitä tahansa työtä, tosin viime vuosina työkkäri ei ole mitään tarjonnutkaan. Varmaan jo arvanneet että minun työt on tehty.
- mesimurkku
Jos onnellisuus on rikkautta niin kyllä, olen silloin rikas. Aloitin päiväni tekemällä lumityöt omakotitaloni pihalla ja "haistelemalla" aamun raikkautta. Kello oli hyvin nukutun yön jäljiltä jo kerinnyt kavuta 09:00:ään. Keitellessäni aamukahveja ajattelin kuinka onnellisessa asemassa olen.
Olen työtön ja ikää sen verran että ei kukaan enää palkkaa töitä tekemään. Tilanne sopii minulle kuin nenä päähän, sillä en ole työntekemisestä enään kiinnostunut. Haluan nyt tehdä niitä asioita jotka jäivät tekemättä kiihkeään työssäoloaikaan. Enää ei tarvitse välittää huonotapaisista ja aamuärtyneistä työkavereista tai johdon YT-uhkailuista.
Olo tuntuu vapaalta kuin taivaan linnulla. Ja talouden ylä- ja alamäet näkyvät vain uutisina televisiossa. Hyvä niin sillä olen kyllä kärsimykseni kärsinyt. Olo on vapautunut kuin taivaan linnulla, joka tarkkailee maassa ahertavia muurahaisia.
Taloudellisesti minun ei tarvitse töitä tehdä, sillä elelen vaatimattomattomasti ja jäihän sitä jotain taskunpohjalle muurahaisraadannasta.
Ainoa asia joka on ollut työttömyydessäni negatiivinen on sosiaalisten suhteiden käsiminen. Toisaalta asiaa olen pyrkinyt paikkaamaan lisäämällä sellaisia harrastuksia joissa kohtaa toisia ihmisiä. - pupu ja käpy
tulen työttömänä hyvin toimeen, puolisoni on eläkkeellä ollut jo 39v. asti selkävaivan takia. meillä on ok-talo joka on rempattu täysin, kattilasta kattoon. 2-vuotta vanha volvo, ja ihan kaikki kilut ja kalut mitä tarvita voimme kuvitella, rahaa pankissa sopivasti jottei huolta huomisesta vaikka joku isompikin ylläri kohdalle tulisi.Onnellisia olemme kun ei tarvi mihinkään lähteä jollei halua, pihalla riittää puuhaa keväästä syksymyöhään, on iso puutarha suurine istutusalueineen, kissa on rakas ja sille annamme aikaa niin paljon kuin hän huolii.Ruokaa valmistamme itse, pata ja uuniruokia haudutellaan, huomiseksi otin juuri hirvipaisti lihat sulamaan.Omenakääretorttu on jo valmiina jälkkäriksi, oman maan omenia... nam.Valokuvia taas liimailin , olenkin niitä ottanut tänä/siis viime kesänä lähemmäs 2000kpl pihalta.Jouluvalmistelut on hyvällä alulla. Hyvää vuoden loppua ja joulua kaikille.
- onnea valitsemallaan
Rikkaalle työttömälle ei edes tarjota töitä jos se on esim. tuloton niin eihän se työkkäriä kiinnosta kun ihminen pärjää muutenkin. Enemmän ne niitä ahdistelee kenelle maksaa kela tai sossu. Kivahan noita on katsella että työttömänä ja tulottomana voi kulkea perheensä kanssa ulkomaita myöten. Lapsetkin nauttii kun toinen vanhemmista voi olla kotona. Hienoa että jotkut pärjää. Tiedän näitä joitakin perheitä ja ei se ainakaan minulta ole pois että toisilla menee hyvin.
- Taas haussa
Itse tunnen muutamia jotka ovat valinneet työttömyyden - ei suinkaan sen takia että olisivat rikkaita - vaan siksi, että talous on ollut niin hyvällä mallilla, ettei ole ollut ihan pakko mennä töihin.
Yksi valitettavasti sairastuttuaan niin, ettei voinut tehdä työtä, mutta eläke irtosi vasta vuosia myöhemmin kun sairaus paheni.
Yksi sen vuoksi, ettei saanut firman mynnin yhteydessä neuvoteltua riittävän hyvä sopimusta.
Yksi sen vuoksi ettei saanut valmistumisensä jälkeen koulutusta vastaava työtä.
Nuo kaksi ensimmäistä tekivät hyvin - ovat nykyisin onnellisesti eläkkeellä. Ja pian on eläkkeellä tuo kolmaskin, tosin hän mielenterveyssyistä, siksi ettei enää kymmenen vuoden kuluttua ole henkisesti yhteiskuntakelpoisessa kunnossa.
Itse olen (valitettavasti!!!!) perinyt sen verran rahaa, että taloudellisesti voisin elellä ilman työtäkin (olettaen, että se muutama satanen tulisi yhteiskunnalta). Mutta pelkään syrjäytymistä ja toisaalta haluan kohdata työelämän haasteet, työkaverit ja työn vaatiman henkisen aktiivisuuden ihan joka päivä.
Täällä palstalla hengaan taas sen vuoksi, että nykyinenKIN työnantaja on päättänyt, että palkkalistoilla on liikaa porukkaa. Ahdistaa tää nykymeininki... Miksei firmat voi ihan suoraan potkia pihalle niitä jotka eivät tuota tulosta ja pitää niitä joiden työpanoksesta on hyvötyä ??? - Elämä haltuun
Olet rikas jos olet sinut itsesi kanssa. Ja jos et ole niin siihen ongelmaan ei maalliset rikkaudet auta koska silloin vika on muualla. Etsi vika ja korjaa se.
Näin tuumii kaiken kokenut. - pupu ja käpy
ja on ihan oikeassa siinä...mutta ei se maallinen hyvä pahaakaan tee.
- Varakas työtön
Olen nelikymppinen yritysjohtaja ja sain aika yllättävästi potkut viime vuoden alussa. Vaikka olen nähnyt potkuja jaettavan oli se aika kova isku itsetunnolle. Jälkeenpäin ajatellen koko työ ei kiinnostanut minua ollenkaan ja potkut olivat jossainmäärin itseni aiheuttamat.
Nyky meno on sellaista, että toimitusjohtajan pesti kestää 2-5 vuotta, siitä maksetaan hyvin mutta joudut olemaan kokoajan hirveän paineen alla ja potkut tulevat herkästi. Yleensä vielä on niin, että pari vuotta ei edes riitä laivan kääntämiseen, ala jolla minä olen oli tottunut jatkuvaan kasvuun, mutta 2008 alkanut lama johti siihen, että kasvua ei tule ja organisaatiot joudutaan suhteutetaan siihen.
Olen erikoistunut kehittyville markkinoille ja koska Lansimaat eivät kasva on näille kehittyville markkinoille ladattu suhteettoman kasvunäkymiä jotka eivät tule materialisoitimaan teit sitä tai tätä. 3 pomoni jotka ovat olleet työnarkomaaneja ovat saaneet potkut viimeisen 3 vuoden aikana.
Niin sain potkut tammikuussa, olin 7 kk kotona. Sain erorahan joka oli noin 300 000 euroa. Omistan vaimoni kanssa miljoonan euron talon, 3 sijoitus kaksiota. Osake rahastoissa ja käteisenä noin miljoona. Ja vaimoni on hyvä tuloinen.
Vaikka olen varakas ja periaatteessa ei rahasta ole pulaa, 7 kuukauden ajan olin lamaantunut en osannut ryhtyä mihinkään, itsetuntoni oli todella maassa, olin katkera edelliselle työnantajalleni välillä minuun iski paniikki etten kelpaa enää mihinkään. Sitten headhunter soitti ja aloitin uudessa hommassa. Käteen jää 16 000 euroa kuussa, mutta samaa paskaa vähän eri hajulla. Venailen taas potkuja,koska ei tämä huvita, olen ehkä väärällä alalla tai olen menettänyt motivaationi, stressi aiheuttaa sen että urheilen pakonomaisesti 3 kertaa viikossa ja muina iltoina kumoan pullon viiniä. En enää saa itsestäni juuri mitään irti, mutta ihmiset eivät näe sitä, olen delegoimisen mestari, mutta en ole ylpeä itsestäni, myöskin yritän pitää kulissit yllä menestyjistä, mutta todellisuudessa kärsin ja hukkaan aikaani.
- toimeentuleva
Pärjäisin kyllä pari vuotta säästöilläni, mutta etsin silti koko ajan työtä. Eläkettä ei pätkätöistä ole tarpeeksi kertynyt, joten ei kannata jäädä lepäämään nyt, vaan odotan että eläke on tuon parin vuoden päässä. Sitten sanon hyvästit työelämälle. Tarkoitan tässä myös sitä, että tulisin toimeen ilman päivärahaa ja muita etuuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain607492Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232916- 1421766
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1301134
- 73827
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707