Tatuointien merkitys.

Uteliasherra

Hei, mitä mieltä olette tatskojen merkityksestä? pitääkö mielestänne olla merkitystä? vai pitääkö ne olla vain hienoja? mitä mieltä olette asiasta ja esim. tribaali tatskoista? onko teillä minkälaisia tatskoja?

40

6479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfhcghjgnjgy

      tärkein asia tatuoinnissa on se että sinä tykkäät sen kanssa olla lopunelämääsi.

      minun mielestä tatuoinnilla ei ole pakko olla mitään syvällistä merkitystä, jotkut tosin ovat sitä mieltä että tatuointia ei saisi ottaa jos se on ns. merkityksetön (

      • Ninnu23

        En tiedä muuta merkityksestä mutta vankilassa istuneet ihmiset tulevat heti mieleen.
        Minusta niin järkyttävän rumia kaikenlisäksi. Toki jokaisen oma asia haluaako lopun ikänsä kantaa ihollaan jotakin merkkiä tai kuvaa.


      • rtyrykyuytdr
        Ninnu23 kirjoitti:

        En tiedä muuta merkityksestä mutta vankilassa istuneet ihmiset tulevat heti mieleen.
        Minusta niin järkyttävän rumia kaikenlisäksi. Toki jokaisen oma asia haluaako lopun ikänsä kantaa ihollaan jotakin merkkiä tai kuvaa.

        Minullekin tulee monta asiaa mieleen ennakkoluuloisista ihmisistä.


    • kyllä niillä jotain merkitystä pitäisi olla mielestäni itse täytän ensi vuonna 18 ja olen harkinnut tatuointia 15 vuotiaasta asti sama kuva on pysynyt mielessä jo melkein 3 vuotta kuva on DISTURBED NIMISEN BÄNDIN 4.STUDIO ALBUMIN KUVITUS merkitystä sillä kuvalla on se että se kuvastaa kuinka paljon olen elämässä käynyt läpi ja kuinka iso osa tällä bändillä ja sen musiikilla on ollut elämääni , musiikki on toiminut suojana , pääse hetkestä irti kun kuuntele tätä bändiä , ja suhteellisen osuvasti albumin nimi on INDESTRUCTIBLE = TUHOUTUMATON
      eli kyllä ainakin omalla kuvalla on tarkoitus :)

      • Sepi7201

        Vaikka olisitkin harkinnut tatskaa yli kaksi vuotta, se ei tarkoita sitä, että et katuisi sitä kolme- tai nelikymppisenä. En voi edes kuvitella sitä v***tusta jos olisin joskus pojankoltiaisena erehtynyt tatuoittamaan jotain nahkaani. Kannattaa harkita siis vielä enemmän. Minäkin olin iässäsi juuri tuolla tavalla ajatteleva.

        Vaikka tatskalla olisikin merkitys itsellesi, se voi leimata sinut jollain tavalla vajakiksi esim. työnantajan tai haastattelijan silmissä. Parikymmentä vuotta sitten tatuoinnit eivät olleet läheskään niin yleisiä kuin nyt. Viime vuosikymmenten muoti-ilmiö on johtanut siihen, että joka ikinen röökaava vyötärölihava puntus on otattanut jonkun "carpe diem" tai "death" tatuoinnin. Kiva siinä on sitten yrittää epätoivoisesti perustella, että juuri tällä kuvalla on minulle aivan erityinen merkitys...


      • beyourself1
        Sepi7201 kirjoitti:

        Vaikka olisitkin harkinnut tatskaa yli kaksi vuotta, se ei tarkoita sitä, että et katuisi sitä kolme- tai nelikymppisenä. En voi edes kuvitella sitä v***tusta jos olisin joskus pojankoltiaisena erehtynyt tatuoittamaan jotain nahkaani. Kannattaa harkita siis vielä enemmän. Minäkin olin iässäsi juuri tuolla tavalla ajatteleva.

        Vaikka tatskalla olisikin merkitys itsellesi, se voi leimata sinut jollain tavalla vajakiksi esim. työnantajan tai haastattelijan silmissä. Parikymmentä vuotta sitten tatuoinnit eivät olleet läheskään niin yleisiä kuin nyt. Viime vuosikymmenten muoti-ilmiö on johtanut siihen, että joka ikinen röökaava vyötärölihava puntus on otattanut jonkun "carpe diem" tai "death" tatuoinnin. Kiva siinä on sitten yrittää epätoivoisesti perustella, että juuri tällä kuvalla on minulle aivan erityinen merkitys...

        Tuota noin jos tatuoinnilla on itsellesi merkitys ja se olisi jonkun muun mielestä typerä tai ajattelevat että oletpas tyhmä kun otit tuommoisen kuvan.
        Onko sillä jotain helvetin merkitystä mitä muut sinusta ajattelevat?
        Jokaisella on vapaus tehdä itselleen mitä haluaa ja olla millainen haluaa.
        Jos haluaa otta tatuoinnin ja se on omasta mielestä hieno ja sillä on merkitystä etkä kadu sitä , miksi kenenkään muun mielipiteellä pitäisi olla yhtään mitään tähdellistä merkitystä?


    • agfeöltkwto

      Jollei tatuoinnilla ole merkitystä suuremmalti; ei sitä kannata etsimällä hakea.
      Joillekkin merkityksen etsintä on, kuin oikeutus tatuoinnin ottamiseen.

      Ei, kyllä tatuointi on myös koriste, taidekuva keholla. Vai olenko ainoa, jota ärsyttää tv:n tatuointisarjoissa asiakkaat, jotka suoltavat vaikka mitä liibalaabaa siitä ku eräs aikakausi on ohi elämässä ja kui tärkee otettava tatuointi on. No tulis joskus ees asiakas, joka sanos haluun tän, ku se vaan on niin sairaan siisti kuva.

      En siis näe, että merkitykset on huonoja. Jos otat ankkurin ja se edustaa sulle et olet "kotisatamassasi", vaarisi oli merillä jne jne niin hienoa saat varmasti niistä voimaa, mutta älä aloita niistä ensimmäisenä keskustelua mitä ne merkkaa. Minä ainakin katselen ensiksi tatuointeja hienona taiteena ja merkitykset on lisämauste, joiden tarkoituksen tajuaa ne läheisimmät henkilöt.

    • tаtuoitu

      Ei välttämättä tarvi olla sen syvempää tarinaa taustalla. Se voi olla vain koriste. Ikinä en ottaisi pääkalloja tai mitään bändien logoja. Nelikymppisenä ei varmaan olisi mukavaa jos selässä lukee isolla joku Front side ollie forever tai muuta vastaavaa.
      Tosin minä otin ensimmäiset kuvanikin vasta kolmekymppisenä, joten harkintaa on ollut kuvien ottamisessa mukana. Parikymppisenä olisi saattanut ottaa jonkun aivan idiootin kuvan.
      Suunnilleen 8 vuotta meni harkitessa ennen kuin otin ensimmäisen, eli ei tullut tehtyä hetken mielijohteesta. Nyt kuvia on useita enkä ole yhtään niistä katunut. Joihinkin liittyy joku tarina. Saattaa vielä muutama kuva tulla lisää vuosien varrella.
      Tatuoinnit on niitä harvoja rahalla hankittuja jotka täältä saa mukaansa sinne "maauimalaan". Autot ja talot jää tänne.

    • Mun mielestä olis kaikkein mukavin, kun tatuoinnilla on joku merkitys.. Ittellä on kaikissa, ei välttämättä mikää mahoton, mut edes pieni merkitys! :)
      Oha näitä kerääntyny 13 kuvaa..! :)
      - Rippilahjaksi ruusu olkapäähän
      - Usko, toivo, rakkaus kiinalaisilla merkeillä niska/yläselkä
      - Kukkia ja kissantassun kuvat oik. sääri
      - Nuotti ja bassoavain korvantakana ja niistä tulee sydänkuvio
      - Vas. Kämmensyrjä missä on semmonen kiekura ja tähtiä (sain arpitatuoinnin piiloon)
      - Vas. Käsivarsi Viivakoodi jossa on porukoiden syntymä ajat ja sitte Painajainen Ennen Joulua leffan Jackin pää sen yläpuolella.
      Oik. keskisormessa samaisen leffan UugiBoogien virnistys,
      - Samassa käsivarressa kummilasten syntymäajat roomalaisilla numeroilla, sen yläpuolella tähdenlento tyyppinen kuva missä on 6 tähtee on isän muistokuva. :)
      Ja oikeessa olkapäässä on Sentencedin biisin kertsi :)
      - Niin, ja uusimmat tulokkaat on Be Yourself - teksti vas. sääressä ja rinnassa semmonen köynnöskuvio jossa on Voima - merkki kiinalaisella :)

      • fashion clown

        Voi hyvää päivää taas, tää on tätä alle 30v elämänkokemuksia kuin mä olen aikuinen. Ette ilmeisesti tajua että tämä on täysin muoti-ilmiö tällä hetkellä täällä suomessa missä apinoidaan niin jenkkejä. Tämämuoti- ilmiö on jo ohi muussa maailmassa, täälä se huomataan vasta myöhemmin PELLET.


      • fyhjh6787989

        Mua on aina ihmetyttänyt että mitä erityistä merkitystä joillekin on kukkatatuoinneissa, kiehkuratatuoinneissa tai kiinalaisisissa merkeissä etenkin jos on perin juurin suomalainen. Olisi mielenkiintoista kuulla kun monet näitä tatuointeja ottaa ja aina vannoo sen merkityksen nimeen. :)


      • mieti näitä ensin
        fyhjh6787989 kirjoitti:

        Mua on aina ihmetyttänyt että mitä erityistä merkitystä joillekin on kukkatatuoinneissa, kiehkuratatuoinneissa tai kiinalaisisissa merkeissä etenkin jos on perin juurin suomalainen. Olisi mielenkiintoista kuulla kun monet näitä tatuointeja ottaa ja aina vannoo sen merkityksen nimeen. :)

        miksi ihmiset ostavat kukkia pihoilleen? tauluja seinilleen?


    • diegomakaroona

      Kyllä siinä joku merkitys olisi hyvä olla taustalla. Tribaali-tatskat on hyvä esimerkki henkilöstä, jonka mielestä tatstat on vitun siistejä mutta jolla ei ole mielikuvitusta sen pidemmälle.

      • darffaud

        Öö, mutta mitäs ku mulla on tribaalisusi jolla on ihan helvetin suuri merkitys mulle.


      • jänniä juttuja
        darffaud kirjoitti:

        Öö, mutta mitäs ku mulla on tribaalisusi jolla on ihan helvetin suuri merkitys mulle.

        Se on irrationaalista. Joillekin mustekynät ovat merkittävä keräilykohde.


    • joppe20

      tribaalit ovat usein "pelkkiä viivoja" saahan niistäkin muotoja esille, mun oma mielipide on että tatskoissa pitää todella olla jokin painava stoori takana että ottaa ikuista leimaa ihoonsa. elämäntyylistä riippumatta.

    • rumiaonkaikki

      Hienojahan ne on kuvioina, mutta kyllä jotenkin pilaa ihamisen luonnollisen kauneuden semmoinen läiskä ihossa.

    • Omalla kohdallani tatuoinnilla pitää olla merkitystä. Omistan tällä hetkellä vain yhden mutta elokuussa menen uudestaan leimattavaksi. Nuorempana ajattelin, etten koskaan hanki mitään tatuointeja mutta no.. mieli muuttuu.

      Tribaalit on.. no, aika yksinkertaisia ja niitä en itselleni halua. Joillekin ne käy. : )

    • joojoo98

      jokainen tekee omalle iholleen ihan tasan ja just niinkun ite haluaa, sen mitä muut on kuvasta mieltä ei pidä antaa painaa. Itelläkin on kuvia,ensimmäistä isoo kuvaa mietin 3 vuotta ennenkun uskalsin sen ottaa, eikä kaduta yhtään. Turhaa p***n jauhamista se on kun sanotaan että : " mieti miltä se näyttää ku oot 60v ja iho roikkuu ja haalee ja blaablaa" mitä väliä sillä sillon on ? tuskinpa se ulkonäkö muutenkaan enää sillon on kovin kaksinen

      • TattednProud

        Joojoo98 tähän voisin myös lisätä sen, että kun sillon 60v kattelee niitä niin voi hyvin vaikka muistella kun nuorena otti tuollaisenkin kuvan, ja että millaista se silloin se elämä oli. Näin helppoa on keksiä itselleen tarkoitus tatuoinnille.


    • vesicafellica

      Yksi merkitys on ainakin hyvä tiedostaa tatuoinneissa, nimittäin se, että niistä ei lopultakaan ole yksilöllisyyden merkiksi eikä persoonallisuuden korostajaksi, sillä kadulla tulee tänä päivänä melkein enemmän vastaan ihmisiä, joilla on tatuointi kuin niitä, joilla ei ole. Eikä juuri kukaan jää ihailemaan tai haukkomaan happea minkään tatuoinnin nähdessään, sillä niistä on tullut yhtä yleisiä kuin roskista puiston nurmella.

      • ironiaa

        Tämä juuri.

        Voihan tatuoinnin tarina toki olla, että: "Mä nyt olen tällainen muodin perässä juoksija kun kaikki muutkin." Kukapa sanoo, ettei tuollaisesta syystä saisi tatuointia ottaa, kun mikään fysiikan laki ei sitä ole estämässä.

        Ihmisyyden ironiaahan on, että haluamme kovasti olla ainutlaatuisia, mutta yrittäessämme ilmentää sitä materialismin kautta, emme useinkaan ole sitä. Lopulta ainoastaan ihmisen älykkyys ja oma luovuus ovat todella ainutlaatuista kamaa.

        Upea tatuointi voi muuten silti ilmentää yksilöllisyyttä, nimittäin tekijänsä yksilöllisyyttä. Jos siis näet todella upean tatuoinnin, kannattaa kysyä, kuka on se luova nero ja ainutlaatuinen yksilö, joka on noin upea tatuoinnin osannut tehdä ja suunnitella. Tatuoinnin kantaja, sitten vain kantaa tämän toisen ihmisen neroutta ihollaan.


      • vesicafellica
        ironiaa kirjoitti:

        Tämä juuri.

        Voihan tatuoinnin tarina toki olla, että: "Mä nyt olen tällainen muodin perässä juoksija kun kaikki muutkin." Kukapa sanoo, ettei tuollaisesta syystä saisi tatuointia ottaa, kun mikään fysiikan laki ei sitä ole estämässä.

        Ihmisyyden ironiaahan on, että haluamme kovasti olla ainutlaatuisia, mutta yrittäessämme ilmentää sitä materialismin kautta, emme useinkaan ole sitä. Lopulta ainoastaan ihmisen älykkyys ja oma luovuus ovat todella ainutlaatuista kamaa.

        Upea tatuointi voi muuten silti ilmentää yksilöllisyyttä, nimittäin tekijänsä yksilöllisyyttä. Jos siis näet todella upean tatuoinnin, kannattaa kysyä, kuka on se luova nero ja ainutlaatuinen yksilö, joka on noin upea tatuoinnin osannut tehdä ja suunnitella. Tatuoinnin kantaja, sitten vain kantaa tämän toisen ihmisen neroutta ihollaan.

        Hakkaan kaiken sanomasi sanasta sanaan Suomi24.fi:n nahkaan. Ymmärrän tatuoinnin ottamisen, jos niistä tosiaan tykkää, mutta jotta kuva olisi yksilöllinen, se on suunniteltava itse. Veikkaan, että monella sydäntä, kotkaa, piikkilankaa tms. hakeneella on yllättävän samankaltainen luomus kädessään, pohkeessaan, otsassaan, jos suunnittelija on ollut sama. Toki piikkilanka voi jollakulla olla Nato-lankaa, kotka korkkipotka ja sydän vaikkapa hauen. Yksilöllisyyden korostamiseen tatuointi sen sijaan on harvinaisen huonosti toimiva keino. Hiukset näkyvät paljon paremmin, samoin vaatteet. Auto tietysti on näkyvä ja prätkä kuuluva, jos materiassa piehtaroidaan. Mutta näitäkin on niin kovin monilla, eikä erottumiskynnys oikein millään tahdo ylittyä. Pitää siis uusiutua koko ajan tai ajaa kahdella prätkällä yhtä aikaa. Tai liimata tukkaa myös naamaan.

        Ainoa yksilöllisyyden muoto on oma persoonallisuus. Se ei tarkoita itsetehostusta, eikä esille tunkemista, vaan omana itsenä oloa. Sen pitäisi riittää, koska kukaan muu tuskin on ihan samanlainen kuin minä tai sinä tai joku muu. Mutta jos roolileikit lyövät päälle, niin sitten klooneja alkaa tupsahdella vastaan yhdessä sun toisessa kahvilassa.

        Ajatukset, tunteet, keskustelun aiheet, mielipiteet, koko oma aito olemus. Ne eivät mustetta kaipaa, mutta jos joku haluaa, niin siitä vaan.


    • Hattarakaniini

      Hei sinä, joka väitit, että nykyään tatuoinnilla ei voi olla yksilöllisyyden ja persoonallisuuden korostavaa vaikutusta! Mietipä tätä:

      Onhan Mylittle Ponytkin uniikkeja jokainen, vaikka kaikilla on leima samassa kohtaa pakarassa. Jokaisella on omaa persoonaa kuvaava merkki ihollaan
      ja näin jokainen on oma erityinen itsensä ;)

      Ne kuva-aiheet ratkaisee, ja kertoo jotain erityistä kantajastaan, vaikka jokaikisellä
      Suomen kansalaisella olisi tatuointi.

      • vesicafellica

        Mylittle Pony tarjoaakin oikein hyvän esimerkin: niiden yksilöllisyys on kiinni leimasta, jollainen löytyy myös monilta muilta saman lajin edustajilta. Ja itse kuva-aihekin on kategorinen. :)


    • Suutot

      Epämiellyttävä totuus: My tattoos don't mean a shit!

    • Kyllä mun mielestäni tatuoinnilla pitää ja sa olla merkitys. Mun tatuoinneliilani on kaikilla Tarina. Tyttöni mun sanoo mu a"tuhannen tarinan" mieheksi. Siitä Kumma juttu, että Mun "tarinat on tosia.

    • jänniä juttuja

      Muistilappuja ne kuulema yleensä ovat. Ei muuten muista, jos joku on esim. kuollut.

    • _blur_

      Mulla ei ole mitään tatuointeja vastaan ja osa niistä on ihan kauniita kuvia. Ongelmanani on juuri se, että niillä kuvilla ei ole minulle mitään merkitystä. Ne ovat_vain_kuvia. Ne eivät saa mua muistamaan tai arvostamaan esim. isovanhempiani yhtään sen enempää vaikka ottaisin jokaiselle neliösenttimetrille tatuointeja. Joskus tuntuu siltä, että voihan sitä arvostaa, kunnioittaa ja muistaa jotakuta, vaikkei sitä tatuointia olisikaan. Enemmän taitaa olla kyse statementistä, julistuksesta, jolla halutaan kertoa sitä omaa tarinaa muille.

      Jos haluan kantaa mukanani yhdentekeviä kauniita kuvia, ostan printti-T-paidan.

    • fuenrigoola

      Ei tarvii olla mitään merkitystä. Eikös tatuoinnin tarkoitus ole pääasiassa miellyttää silmää, siis olla hyvännäköinen. Ethän vaatteita tai koruja ostaessasikaan mieti onko näillä farkuilla tai kaulakorulla, jokin merkitys, vaan pääasia, että näyttää hyvältä.
      Eri asia on alamaailma, missä on oma koodistonsa jossa tatuoinnilla kerrotaan esim. omasta asemasta tietyssä järjestössä tai tuomiosta tai rikoksesta.
      Oikein ärsyttää nämä käsikirjoitetut tatska "tosi-tv"- ohjelmat, joissa tatuoija kyselee tatskan merkityksestä ja sepitetään jos jonkinmoista tarinaa.
      Jos tietää, että joku kuva näyttää hyvältä omassa nahassa, ei muutakun ottaa sen. turha sitä on pohtia, että miltä se tuntuu sitten kun on kasikymppinen. Kerran täällä vaan eletään, kannata aina murehtia tulevaa.

    • äly hei missä on ?

      Nämä ovat taas näitä lässyn lässyn kysymyksiä (pitääkö olla jokin merkitys)

      Jos tatska on omasta mielesä OK. niin se on tärkeintä.

    • 4+7

      Ei tarvitse olla merkitystä. En tatuoi lapseni nimeä itseeni, koska muistan sen ulkoa ja voin kertoa nimen muille. Enkä tarvitse hänen kasvokuvaa itseeni, koska muistan miltä lapseni näyttää ja tunnistan hänet.

      Ainut "nyrkkisääntö" on semmoinen kuva, jota itse viitsit kantaa kauan. Jos joku kotkottaa, niin voit sanoa että raapii silmät päästään jotta ei asia enään haittaa. :)

      Oikeassa kädessäni on lohikäärme. Ei merkitse mitään tapahtumaa elämässäni.

    • tatuoinnit

      ovat yhtä säälittäviä ja naurettavia kuin se ssaatanan H&M feikkitakki, joka
      löytyy lähes jokaiselta pissikseltä ja jonnelta.

      • Aivot^

        Asentees on säälittävä.


      • Shole

        Mikä on feikkitakki? Siis jokin takin näköinen vaatekappale joka ei olekaan takki?


      • Anonyymi

        Itsellä on skorpiooni hauiksen kohalla kertomassa siitä miten olen taistellut elämän kanssa aina lastenkodista lähtien, joten jos joku tulee sanomaan että "se on vain kuva"...ehkä joidenkin pinnallisten ihmisten mielestä mutta itselle helvetinmoinen merkitys kyseisellä "kuvalla".


    • Itse olen miettinyt yli vuoden köynnöstä, jonka keskellä olis liljoja ja sydän. Siksi, kun siitä tulisi hieno ja on sillä pienehkö merkitys :) Harkitsen edelleen, kenties otan sen 2-3 v sisällä :D

    • AK_K

      Omat suunnitelmat tuleviin tatskoihin ovat sellaisia, että merkitykselliset kuvat olisivat lähes aina vaatteiden päällä ja käsivarteen sitten koristekuvia, joissa ei olisi mitään satunnaisille tutuille selitettävää. Moni on eri mieltä, mutta ei huvita elämäntarinaa selvittää iholla olevien kuvien kautta silloin kun baariin päätyy lyhythihaisessa.

      • AK_K

        siis vaatteiden ALLA eli housut ja t-paita peittäisivät ne itselle merkityksellisimmät kuvat.


    • Hcf88

      22 tatuointo

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe