2v erillään ja takaisin?

pysähtynyt

Sain eilen shokkihoitoa, olemme ex-miehenikanssa olleen parhaimpia ystäviä eron jälkeen ja käyty läpi suhteemme kompastuskiviä sekä naurettu vanhoille asiolle, eläen kuitenkin omia elämiämme. Hän on minun ensirakkauteni, olin 16vuotias kun muutimme yhteen ja meillä on kolme ihanaa lasta.
Nyt olisi ollut sitten avioeron vireille laiton aika, niin sain puhelun. Mies sanoi suoraan ettei halua erota hän haluaa palata yhteen ja olla perhe. Olenhan sitä itsekkin ajatellut usein lapset kaipaavat isäänsä ja onhan se raskasta käydä vain kylässä isällään.
Olen itse muuttunut paljon erillään olon aikana mutta en halua retuuttaa lapsiani. Haluaisin yrittää vielä mutta pelkään että ne ongelmat jotka meillä oli uusiutuu en voi enään aiheuttaa sitä kipua lapsille kun vanhemmat lähtee erisuuntiiin, kaikesta tulisi niin lopullista ja vaikka nyt tuntuu että olemme virheistämme oppinut niin vanhaan on todella helppo palata.

On selvää että jos yhteen nyt palaisimme, erilleen ei enään lähdetä.
Ex on ollut aina hyvä isä mutta meidän välimme hiertyi pahoiksi (viina alkoi maistumaan kun firma meni nurin ja nyrkit heilu) Lapset eivät sotiamme koskaan nähneet tai kuulleet mutta varmasti tunsivat raskaan ilmapiirin kotona. Haluan eksäni takaisin mutta meillä menee nyt lastenkanssa hyvin enkä halua pilata sitä miten olen saanut meidät eronjälkeen jaloilleen ja vihdoinkin kaikilla on kotona hyvä olla, ei ole riitoja vaan kaikilla on turvallista.
Kaikesta huolimatta rakastan ex-miestäni ja tulen jollain tasolla aina rakastamaan olihan hän se ensimmäinen (ja ainut) suuri rakkauteni.

Niin kuin sekavasta tekstistä huomaa olen melkoisen sekaisin enkä tiedä miten asioihin suhtautuisin. en aijo heti mitään päätöksiä tehdä eihän se avioliitto ole kuin paperi se ei minua siellä haittaa vaikken sitä vielä hakisikaan.
Onko kokemuksia kuinka on asiat mennyt kun takaisin palaamisessa on mukana pieniä lapsia?
Miten lapset ovat kaiken ottaneet?
Oletteko onnistuneet vai onko kaikki palannut siihen miten erokin tuli?

Kaipaan niin paljon, Lapset ikävöi isäänsä aina kun hän on poissa, mutta muuten kaikki on nyt todella hyvin (taloudellisesti, henkisesti ja fyysisesti)

5

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivon parasta

      Onko ex miehelläsi nyt työpaikka, ei oma firma, onko alkoholin juonti loppunut? Onko käytös ollut mitään sihen suuntaan viittaavaa? Mielesi tekee antaa mahdollisuus, mutta silti sinusta tuntuu että jotain voi tapahtua uudestaan. Se on sinun päätöksesi haluatko asioiden etenevän eteenpäin. Anna miehellesi mahdollisuus jos sinusta tuntuu sille että hän on sen ansainnut. Jos miehesi oikeasti haluaa jatkaa niin alkoholi ei tule kyseeseen. Myös säännöllinen työ on tärkeää ettei uusi pohjan tippuminen tule.

    • ap.

      On työpaikka ja juominen on noin kerran kuussa ei joka ilta niinkuin aiemmin. Muutenkin hän on muuttunut ei ole enään juro ja puhumaton vaan osaa keskustella asioista rakentavasti.
      Jos ei olisi lapsia en edes miettisi, kai se on sitten nostettava kissa pöydälle ja kysyttävä suoraan onko hän miettinyt asian nyt loppuun asti ja tosissaan sitoutumassa perhe elämään vähintään 13vuodeksi että viimeinenkin lapsista on 18, sillä enään en ala lastenkanssa rakentamaan kaikkea alusta ne yöt kun itketään jatkuvasti ikävää ja kysellään perään ja kuinka ensimmäisen 6kk lapset itki lähtiessään isälleen ja kysellen mikseivät saa olla kotona ja miksi en tule mukaan.
      En usko että jaksaisin sitä enään uudelleen kun sen kaiken keskellä on itselläkin vielä tunteet pinnassa ja totaallisen sekaisin.

    • eronnut nainen

      Varoitan vakavasti! Kirjoitit, että "nyrkit heilui", se tarkoittaa, että hän on lyönyt sinua. Muistelepa tarkasti, miltä sinusta ja lapsista se tuntui; millaista olisi, kun pahan päivän tullen saisit pelätä taas ja mitä se aiheuttaisi lapsille. Joka on lyönyt kerran tekee sen uudestaan. Eikä mies ole lopettanut juomistaKOKONAAN, eikö halua? Ymmärrän, että lapset ikävöi ja haluaisivat tietysti perheen yhteen, mutta sinun on mietittävä miltä heistä tuntuisi, jos yhteiselämä ei taaskaan onnistuisi. Jos miehesi on vähänkään mustasukkainen saat lopun ikäsi olla epäiltynä tämän eroajan "miehistäsi" vaikkei sinulla olisi ollut ketään. Kuulusteluja varmaan hän humalassa varsinkin tehostaisi nyrkkejä heiluttelemalla eli löisi sinua taas. Älä saata lapsiasi sellaiseen tilanteeseen.Lasten takia ei pidä huonoa liittoa jatkaa, vaan lasten takia siitä on erottava, mutta ei tietenkään saa lapsia isästään erottaa, voisivat olla enemmänkin isän kanssa, jos tahtovat, ja myös yhdessä teidän molempien kanssa ihan arkisesti kummankin kodeissa.

      • ap.

        Saimme keskusteltua yhdessä että voimme olla naimisissa, mutta emme muuttaa yhteen. Annan eksälle luvan tulla vapaasti mukaan arkisiin touhuihin mutta yöt vietetään erillään (illalla se alkoholi alkaa maistua jos on maistuakseen).
        En ota suoralta kädeltä takaisin vaan katsotaan nyt seuraavat kaksivuotta että miten asiat alkaa menemään ns koe-aika jos sen on juomatta, riehumatta ja kiinnostus pysyy omiin lapsiinsa yllä niin voin katsoa asiaa uudelleen.
        Olemme edelleen sen verran nuoria että katsotaan riittääkö hänellä kärsivällisyys ja kiinnostus pienten lasten arjessa olemiseen, mikä ei aina ole niin ruusuilla tanssimista.
        Siinähän saisi nuo pojatkin tehdä jotain poikien juttuja isänsäkanssa koska täytyy myöntää että en osaa poikien maailmaan hypätä täysillä mukaan ja osa heidän touhuistaan menee kokonaan siihen etten edes osaisi auttaa/osallistua niihin. (jääkiekko, rallipelit ym ym) yritän kyllä mutta tuntuu että lapset opettavat /auttavat minua enkä minä heitä.
        Niin ja lastentakia alunperin erosinkin. Olen sen verran pieneltä paikkakunnalta että ex tietää kyllä kaikki mitä olen tehnyt kun lapset hänellä on kylässä ja ihan kattavasti maineeni täällä on että turha edes yrittää.
        En ole ikinä kenenkään mukaan lähtenyt ja jos olen baarissa, olen kuski. Keskimmäisellä on niin paha perus sairaus että sairaalaan saattaa joutua lähtemään koska tahansa, niin en edes uskaltaisi juoda yhtään alkoholia.
        Minun lapseni ei sairaalaan saa yksin joutua lähtemään vaan olen mukana ollut aina tähänkin asti ja tulen aina olemaan.


    • P.Irkko

      Olemme mieheni kanssa eronneet, kahdesti. Vähän samoista syistä kuin ap ja samoista syistä palattu yhteenkin.
      Ensimmäisellä kerralla yhteen paluun jälkeen herra ajautui samaan tilanteeseen vaikka kovin yritti muuttaa tapojaan, joten yhteen paluu onnistui muutamaksi vuodeksi.
      Nykyinen yhteenpaluu johtuu edelleen rakkaudesta toisiimme ja anteeksi antamiseen vaikka tiukkaa tekee.
      Nyt emme asu samassa kodissa vaan kummallakin on oma koti, jossa toinen voi viettää aikaa kuin omassaan. Samoin lapset. Lapset ovat hieman varautuneita tilanteesta ja ehkä odottavat seuraava eroa, mutta tyytyväisiä ratkaisuumme kahdesta kodista lyhyen välimatkan päässä toisistaan. Asiasta on paljon keskusteltu avoimesti lasten kanssa.
      Itse en kadu uuden mahdollisuuden antamista, mutta pettymykseen on hyvä varautua ja huolehtia mm. omasta työpaikasta ja taloudellisesta tilanteesta.

      Mustasukkaisuus, Alko ja nyrkki ovat huono yhdistelmä ja jos ongelmaan ei löydy ratkaisua yhteenpaluu ei auta ketään eikä poista ongelmaa. Pidä oma kotisi turvapaikkana äläkä luovu siitä. Mihinkään ei ole kiire joten etene hitaasti äläkä tee hätiköityjä ratkaisuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe