laukka

laukkapolle

Eli oon menossa kesäleirille 2013 kesänä, mutta epäilen että siellä laukataan ja hypitään esteitä.... (ainakin kaikissa sen leirivideoissa). En osaa laukata. Miten se opitaan? Lähetään vaan laukkaan ja näin vai taluttaako joku vai mitä.. Miten te opitte sen? Oliko se vaikeaa? Esteet mä kyllä suunnilleen tajuan... mut siitäkin voisitte kertoa ;D
Kiitos kaikille ::)

22

1020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HAHAHh

      eks osaa LAUKATA?! XD

      • Anonyymi

        Osaatkohan itekkään.

        T: 8v Ratsastaja


    • Hebbba

      Jos totta puhutaan niin kaikilla leireillä laukataan ja myöskin hypitään esteitä. Leirille ei kannata mennä jos ei perus ratsastustaitoja omaa jollei se ole aloittelijoille erikseen tarkoitettu. Ehkä sinun kannattaisi opetella ensin laukkaamaan ennen kuin menet leirille sillä siellä tarvitsee ratsastustaitoa :D Ja jos et osaa laukata niin miten osaat mennä esteitä?

      • laukkapolle

        Naura vaan!

        Itse olen ravissa mennyt esteitä, ja tiedän minkälaisessa asennossa siinö ollaan jne.
        Olen ratsastanut 3v. En osaa laukata ratsastuksenopettajani takia, hän ei kuulemma ollut edes aikeissa opettaa. Kerran se sanoi "pitkällä sivulla laukka" ja vinkkasin että ei me olla harjoteltu sitä, ja se vastasi "ainiin, upsista. No, mennöön ravissa".
        Nyt se ei edes ole enää ope, se myi hevoset ja meni kauppaan töihin.
        Mitä itse tekisit tässä tilanteessa; tunnit loppui ja paikkakunnalla ei ole kun yksi ravitalli johon ei ole menemistä.
        laugh haha ;__;


    • katherine__

      Kyllä leirejä on myös aloittelijoille.

      Kerro rehellisesti opettajalle, että et osaa laukata, niin sinua neuvotaan. Aika vaikea se on netissä lähteä opettamaan.

      • laukkapolle

        ....tarkoitin sitä että millä tavalla itse opit sen. Että eka talutettiin, sitten yksin ja joku neuvoi tmv :)


    • lauggari

      MInä opin laukan opettajan avustuksella. Ekan kerran laukkasin talutuksen avulla :) uskon että leirillä opettaja neuvoo sinua ! Mutta jos tiedät miten laukka nostetaan se helpottaa sen oppimista ;) Treenaamalla sen oppii :)

    • asdfghseya4v3w6v

      Ite opin ihan kaverin isosiskon avulla, liinan päässä. Sai keskittyä enemmän, mite se poni liikku kun ei tarvinnu ohjia pidellä.

    • kasiro

      Minä olen opettanut laukat liinassa. Ponini laukkaa ja pysähtyy liinassa käskystä ja laukkaa hitaasti jolloin siinä on helppo pysyä. Ensin opetellaan millaista on istua laukassa ja sitten nostamaan se kun istuminen sujuu pomppimatta ja kiinni pitämättä.

    • ponny12

      Kannattaa mennä alkeisleirille. Laukkaamisen oppii vaan laukkaamalla. Laukka on mielestäni jopa helpompaa ku ravi(: Ite menin laukkaa ekan kerran liinassa?

    • Riippuu mille leirille oot menossa. Jos oot menossa alkeisleirille sulta ei odoteta kaikkien askellajien hallitsemista. Jos, menet yleisleirille sulta oletetaan käynti, ravi & laukan hallitsemiset. Ja esteleirillä hypätään jne..
      Laukka nostetaan niin, että asetat hevosta hieman sisään. Sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse. (: Sori, jos selitin huonosti.

    • kesä-13

      Kannattaa mennä sellaselle leirille jossa on pienet ryhmät...esim www.humma-tupa.com

    • avun antaja

      itse opin laukan kun olin tunnilla ja mua talutettiin ja nostin laukan opettajan ohjeiden mukaa... kannattaa mennä alkeis leirille os lähellä ei oo sopivaa tallii ta jnt.

    • I love hosres <33

      Itse opin laukan näin;
      Olin tavallisesti alkeiskurssilla n. 2 vuotta sitten. Tunnin lopuksi kysyin mitä tehdään ens viikolla, ja ope vastas - Mennään laukkaa.
      Mä olin ihan et APUA. Koko viikon hain netistä ohjeita ja kaikkee, pelkäsin et tippuisin XD No sit me mentiin tunnille, ne kysy et ketkä haluu laukata ja mä halusin.... Eka se juoksi vähän vierellä ja kerto mitä pitää tehä, sitten se sano et jos vauhti on liian kova voi pitää harjasta kiinni. Sitten mä menin laukkaa ainakin 5 kierrosta ja se oli maailman ihaninta !!! ♥

    • pandakat

      Jos aloittaja käy ratsastustunneilla, niin kannattaa kysäistä omalta ratsastuksenopettajalta neuvoja. Voihan olla, että näitä juttuja ehditään harjoitella jo ennen kesää. Jos asioita ei ehditä harjoitella, kannattaa sitten vaan siellä leirillä kertoa ohjaajalle, että et vielä osaa laikata ja mennä esteitä. Luultavasti saat siellä opetusta asian saralla, tai saat skipata kyseiset harjoitusket ja tehdä jotain tasollesi sopivampaa.

    • Toivottavasti auttoi

      Minä opin laukan laukkaamalla. Nostin laukan ja yritin pysyä selässä. Ekan pätkän jälkeen hokasin idean eikä enään opella ollut mitään korjattavaa, kehui vain. Katso vaikka videoita jossa laukataan, että tiedät asennon. Älä pelkää sitä, laukka on ihanaa ja hokaat sen pian. Itse laukkaan ilman laukkaa semmoisilla poneilla joilla moni ei pysy edes satulalla, meen aivan kun ei mitään :). Ja enimäkseen olen itseoppinut.

      Laukka nostetaan näin:
      Ota n. Lyhyen sivun verran pieniä puolipidätteitö, sitten vain sisäpohje eteen, ulkopohje taa ja maiskautus.

      Jollain poneilla laukka menee pelkällä sisäpohkeella ja maiskautuksella. Muista nostaa laukka kulmaa kohden. Silloin laukka lähtee helpommin.

      Hyppääminen tuskin on pakollista
      Voit siis sanoa, että et halua hypätä tai sitten sanot että et ennen ole hypännyt. Ei sen kummempia :)

    • Toivottavasti on apuu

      No sanonta vaan et ei sitä lukemalla opi, voin kertoo jotai vinkkei. Eli laukkassa on paljo helpompi istua kun harjoitusravissa (jossa ei kevennetä), koskalakka on TASAISEMPAA kui ravi, laukka on pehmeää ja mukavaa (: oikean Laukan nostat näin : pistät oikean jalan taaemmas ja vasemman eteenpäin,teet puoli pidätteen (eli vedät tasaisesti ohjista), sitten vain annat poihkeita (jalat samassa asennossa) jos ei toimi läimäytä ponia/hevosta lapaan ja sitten satula hupaopaan/ pehvaan. Hevonen on laukassa niin anna vain normaalista ja tasaisesti pohkeita että hevonen pitää Laukan yllä. Toivottavasti tosta oli jotai apuu. Huom. Kantsii pyytää ratsastuksen opelta ens kerralla et voitasko harjoitella laukkaan

    • rfrdsfdf

      Mene jollekkin muulle lähipaikkakunnalle (sopivalle, kerrot taitosi tuntia varatessa) tunnille. Kerro myös opettajalle että haluaisit kokeilla laukkaamista. Jos tuntuu kivalle paikalle niin rupea käymään tunneilla niin eiköhän siellä myös taitosi mukaisia esteitä tule mukaan:)
      Mutta jos lähinkin talli on kaukana niin koita edes kerran !

      Ja itse opin yhdellä ponilla joskus kun toinen juoksi vierellä ja neuvoi ensin miten pitää tehdä ja siitä se lähti:) eka tuntu jännältä se laukkaaminen mutta siihen tottuu tosi nopeesti, seuraavalla kerralla jo oli ku oisi tehnyt pitempäänkin.

      Laukan nosto (ravista) tapahtuu, kun menet aika rauhallista harjoitusravia, annat puolipidätteitä muutama kappaletta, sisäpohje pari senttiä eteen ja ulkopohje pari senttiä taakse ja siitä sen pitäisi lähteä. sitten kun laukka nousee niin laitat pohkeet oikeille paikoilleen (paitsi jos poni laskee raviin). :)

    • 15poika

      Itse "opin" laukan jo ensimmäisellä tunnilla kun tallin omistajan tytär opetti. Hän näytti minulle miten ravataan ja vahingossa se nousi laukaksi :D sitten se ei enää onnistunut, mutta kun vaihdoin hevosta pari viikkoa sitten, on laukka sujunut kuin tanssi! Kannattaa muuten pyytää leirillä hevosta jolla on tasainen laukka. Nimimerkillä: tipuin uudella hevosella kentän ainoaan vesisankoon.

    • Ohjeenantaja

      Voit nostaa oikean laukan melko reippaasta tai nopeasta harjoitusravista siirtämällä AINA kun haluat oikeanlaukan niin oikeaa pohjetta hieman eteenpäin ja vasenta halutessasi taaksepäin. Jos haluat vastalaukan niin vasen pohje eteenpäin ja oikea taakse halutessasi.
      Esteelle lähestyessä nopeutat laukkaa/ravia sen verran että olet melko varma ettei hevonen voi kieltäytyä tai väistää. Alussa voit kokeilla hyppäämistä siten että nouset jo hieman ennen estettä kevyeeseen istuntaan. Este on sopiva silloin kun itsestäsi siltä tuntuu ja uskallat estealoittelijaksi sitä kokeilla. Toivottavasti auttoi hieman (:

    • ____

      Itellänikin oli, että en uskaltanut laukata ekana ja joka tunti kun olin semmosella tunnilla (Opettajan takia), että mentiin joka tunti laukka nii hävetti ku seisoskelin siinä vaa ponin/hevosen kaa ja muut teki laukkatehtäviä...Mutta sitten eräänä kauniina iltana minä laukkasin!Olin iha sillee et apua mitähän tästäki tulee jne, mut sitten illalla, kun tulin kotii niin olin iha laukkafiiliksissä ja mietin itteeni semmosen russ ponin selässä laukkaamassa auringonlaskussa ilman satulaa:DD

    • Anonyymi

      Kaikille vastaus jotka kysyvät nyt että miten laukka nostetaan.
      Oikealaukka: ensin tehdään puolipidäte eli nojataan Sisäpohkeen suuntaan eli oikealle. Sitten laitetaan sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse. Sitten painetaan eli käytetään Pohkeita. Laukan saa pudotettua raviin kun vetää ohjista napaa kohti. Tämä myös riippuu hevosen suusta. Jos haluu laukasta kokonaan käyntiin niin vetää vain ohjista enemmän, HUOM. Ikinä ei saa vetää liian kovasti! Jos haluaa kokonaan pysähtyä niin sitten vain samalla tavalla pysähdytään. Ylhäältä oli kokonaan unohtunut puolipidäte!
      Puolipidäte = Nojataan sille puolelle kumman laukan haluaa,
      Toivottavasti oli Apua :)
      T: 8v ratsastaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe